دوشنبه ۱ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۲۶ - Feb 20, 2006
با تحريم اقتصادي، نيازمند قوي ترشدن بخش خصوصي هستيم
مركز IDC به ۱۰۰ هزار سايت اينترنتي خدمات مي دهد
004476.jpg
گروه دانش و فناوري _ رويا راوري: مركز ديتاي اينترنتي (IDC) با ارائه ۲۵هزار ميزباني سايت اينترنتي پست الكترونيكي و خدمات اشتراك مكاني، را ه اندازي شد.
با توجه به تحريم هاي موجود، بيم آن خواهد رفت كه با گسترش دامنه تحريم هاي موجود، امنيت اطلاعاتي شركت هاي دولتي زير سؤال رود. در واقع تحولات اخير در سطح بين الملل و احتمال اجراي تحريم هاي اقتصادي و اطلاعاتي همانند مسدودكردن ۴هزار سايت اينترنتي ايرانيان، راه اندازي مراكز ديتاي اينترنتي (IDC)به ضرورت احساس مي شود.
يكي از اين مراكز زير پوشش گروه فن آوا به تازگي راه اندازي شده است. اين مركز كه با ظرفيت ۲۵هزار هاست (ميزباني وب)و پوشش ۷۵ هزار ايميل به بهره برداري رسيده، قادر است بنا به درخواست مشتركان خود تا ۵ برابر، افزايش ظرفيت داشته باشد.
محمد اكبري- مدير عامل گروه فن آوا- در جمع خبرنگاران گفت: راه اندازي اين مركز ديتاي اينترنتي(IDC) جهت ارائه خدمات ميزباني و پست الكترونيكي و خدمات اشتراك مكاني است.
(IDC) ها مراكزي در شبكه اينترنت هستند كه سه مشخصه اصلي ارتباط امن، شرايط محيطي و شرايط فيزيكي و امنيتي مناسب را در اختيار دارند كه اين سه شرط، امكان ارائه سرويس هاي باكيفيت و بدون وقفه مبتني بر اينترنت از جمله ارائه خدمات پست الكترونيك، ميزباني WEB، سرويس هاي كاربردي (ASP)، سرويس هاي برقراري ارتباط با شبكه هاي موبايل و تلفن ثابت، سرويس هاي اخبار، سرويس تجارت الكترونيك،  سرويس آموزش از راه دور و سرويس تصوير و تلويزيون اينترنتي را براي انواع كاربران خانگي، شركت هاي بزرگ و كوچك و شركت هاي دولتي فراهم مي آورد.
وي در ادامه استراتژي امنيتي و صرفه اقتصادي ملي را از دلايل وجود (IDC) در ايران دانست و اظهار داشت: با توجه به ملاحظات استراتژيك سياسي و امنيتي، وجود  (IDC) در خود كشور يك ضرورت است.
اكبري با اشاره به اينكه هم اكنون مبالغ زيادي ارز جهت هزينه سرويس هاي (IDC) از كشور خارج مي شود گفت: با توجه به اينكه كليه كاربران ايران جهت دسترسي به سايت هاي مورد علاقه خود بايستي از دروازه هاي اينترنت كشوري عبور كنند، هزينه دسترسي به اينترنت كه توسط وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات پرداخت مي شود بسيار بالاتر از زماني خواهد بود كه سايت ها در داخل خود ايران ميزباني شوند.
وي ايجاد فضاي كسب و كار مناسب، نبود توسعه (IDC) در بخش دولتي، در اختيار قراردادن پهناي باند رايگان به بخش خصوصي و تسهيلات ارزان قيمت را از انتظارات اين حوزه از دولت قلمداد كرد و افزود: سرمايه  گذاري در تجهيزات پيشرفته سخت افزاري و نرم افزاري و مكان هاي مجهز جهت ايجاد مركز ديتا اينترنتي (IDC) يا مراكز نگهداري و ذخيره سازي ديتا با امنيت بسيار بالا و با استفاده از زيرساخت هاي پرسرعت و شبكه هاي نسل آينده (NGN) جهت اطلاعات ذخيره شده و جهت ارائه خدمات به ۱۰۰ هزار سايت اينترنتي و ۳ ميليون پست الكترونيكي انجام پذيرفته كه سايت پشتيبان (IDC) فن آوا در اصفهان به عنوان حامي سايت تهران است.
براساس اين گزارش، محمد تاجميري- مدير عامل شركت داده سامانه فن آوا- در جزئيات راه اندازي مركز (IDC) گروه فن آوا اظهار داشت: مجوز اين طرح در ۲۸ ارديبهشت ماه سال ۸۴ گرفته شده كه به مدت ۶ ماه پايلوت آن در زمينه هاي مرتبط ديتا و شبكه هاي مخابراتي راه اندازي و فاز يك آن در ۲۸ آبان ماه امسال با يك تيم متخصص ۴۵ نفره به مدت ۴ ماه انجام شد.
وي از سرمايه گذاري ۳۰ ميليارد توماني در بخش IT توسط مجموعه فن آوا خبر داد.
تاجميري همچنين مجوز ارائه خدمات پرداخت الكترونيكي (PSP) از بانك مركزي جهت ايجاد شبكه پرداخت الكترونيكي در سراسر كشور، مجوز ارائه خدمات انتقال ديتا پر سرعت (PAP) با تكنولوژي (DSL)، مجوز ايجاد شبكه بي سيم جهت انتقال ديتا پرسرعت در سراسر كشور، مجوز ارائه خدمات تلفن ثابت (اپراتوري دوم تلفن ثابت)، مجوز ارائه خدمات اينترنتي (ISP) براي كليه استان هاي كشور و مجوز ايجاد مركز ديتا اينترنتي (IDC) را از جمله فعاليت هاي گروه فن آوا در حوزه هاي مختلف صنعت ارتباطات و فن آوري اطلاعات برشمرد.
با توجه به فعاليت هاي انجام شده گروه فن آوا ،همچنين فاز اول تلفن ثابت در اصفهان با ظرفيت ۴۰ هزار مشترك به بهره برداري رسيده است.
براين اساس كه اولين اپراتور خصوصي تلفن ثابت توسط اين گروه ثبت شد، در فاز دوم اين پروژه ۱۰۰ هزار مشترك برنامه ريزي شده وپيش بيني مي شود كه تا پايان برنامه چهارم توسعه به يك ميليون مشترك افزايش ظرفيت داشته باشد.

مرد يخي ماقبل تاريخ
گروه دانش و فناوري- مريم افضلي: جسدي متعلق به ۵ هزار و۳۰۰ سال پيش در سال ۱۹۹۱ توسط گردشگران آلماني در مرز بين سوئيس و ايتاليا در منطقه اي به نام Oetzi پيدا شد. جسد بر اثر سرما و گذشت زمان كوچك شده اما به شكل قابل توجهي سالم مانده بود. محققان، ايزوتوپ هاي موجود در دندان و استخوان هاي مرد يخي را آزمايش كردند كه تغييرات آنها در دوران كودكي و ميانسالي نشان مي داد وي در مكان هاي مختلفي زندگي مي كرده ولي نقل مكان هاي وي محدود به چند روستا بوده است. در تابستان، در قسمت شمال كوههاي آلپ زندگي مي كرده و هنگام زمستان به روستا بازمي گشته است. به صورت فصلي مهاجرت مي كرده كه اين نوع مهاجرت در دوران نوسنگي (بين ۸ هزار تا ۳ هزارو ۵۰۰ سال پيش از ميلاد)آغاز شد و اكنون نيز متداول است. ابتدا تصور مي شد وي بر اثر سرما، گرسنگي يا بهمن مرده است. اما توسط راديولوژي سر يك نيزه سنگي دو سانتيمتري در شانه چپ او پيدا شد كه نشان داد وي بر اثر يك نزاع زخمي شده و بين سه تا ده ساعت بعد مرده است. سن او بين ۴۵ تا ۵۰ سال تخمين زده مي شود كه در دوراني كه انسان از سنگ به فلز روي آورده بود، پير به نظر مي رسد.
اكنون محققان بر اساس آخرين تحقيقات ژنتيكي معتقدند عقيم بودن وي دليل مرگ خشونت بار اوست. دانشمندان دانشگاه كامرينو، رشته هاي دي ان آ از سلولهاي داخلي مرد يخي گرفتند و روي ماده ژنتيكي موجود در ميتوكندري (ساختار هاي كوچكي كه انرژي سلول را تامين مي كنند) تحقيق كردند. اين نوع دي ان آ تنها از مادر به ارث مي رسد. دكتر «فرنكو رولو»مي گويد: «قسمت هايي از «دي ان آ » را كه از نظر دانشمندان ديگر به آسيب شناسي و سازگاري با محيط مربوط است، بررسي كرديم. يك جفت از اين قسمت ها مربوط به كاهش حركت اسپرم بود. البته در حال حاضر عقيم بودن مرد يخي به عنوان يك نظريه است و اكنون از نظر مردم شناسي فرهنگي و مردم شناسي پزشكي و باستان شناسي تحقيق مي كنيم كه عقيم بودن مرد در جوامع ابتدايي چه معنايي داشته است. ممكن است آگاهي در اين زمينه در اين جامعه كهن وجود داشته و نداشتن خانواده و خاندان نوعي ضعف اجتماعي بوده و جراحات روي دست و سر نيزه موجود در شانه او نشان مي دهد كه وي در يك نزاع كشته شده است.»
همچنين اين تيم طرح هاي دي ان آ مرد يخي را بررسي كردند تا اطلاعات بيشتري در مورد ريشه او به دست آورند و دريافتند كه وي متعلق به شاخه K از تك گروه (haplogroup) بوده است. تك گروه ها شاخه اي از شجره نامه انساني هستند و هر تك گروه مطابق با مهاجرت هاي اوليه بشر به قاره ها يا مناطق جغرافيايي مختلف است. دكتر «ميم بوور» مي گويد: «از ديدگاه دي ان آ شناسي كهن، ميتوكندري بسيار مفيد است. چون هر سلول تعداد زيادي ميتوكندري دارد، بنابراين شانس بازسازي آن بعد از گذشت هزاران سال از تجزيه «دي ان آ »بيشتر است. اما محدوديت هايي هم دارد چون تصوير كاملي به ما نمي دهد. «دي ان آ » ميتوكندري، از مادر منتقل مي شود و در حقيقت ما به دنبال مادر و مادر بزرگ مرد يخي مي گرديم و فقط مسير مادر را دنبال مي كنيم. با داشتن دي ان آ هسته، مي توانيم تصوير كامل تري بسازيم كه استخراج آن از چنين اجساد كهني بسيار مشكل است.»
منبع: BBCNews.com

رانندگان مسلح بيشتر از بقيه مستعد
خشونت در جاده ها هستند
گروه دانش و فناوري - ساناز مهدوي نيكچه: گروه هاي مسلح غالبا علاقه مندند كه گفته هين لين، نويسنده آمريكايي، را تكرار كنند كه «جامعه مسلح جامعه اي فرهيخته است» ولي مطمئناً اين جمله شامل رانندگان نخواهد بود.
«ديويد همن وي» و همكارش در مؤسسه سلامت هاروارد در تحقيقي ۲۴۰۰ راننده را مورد بررسي قرار دادند. نتايج اين تحقيق نشان داد كه احتمال تخطي، اعمال خشونت، انجام كارهاي خطرناك و يا حركات نامناسب در حين رانندگي در ميان رانندگاني كه با خود اسلحه حمل مي كنند بيشتر از رانندگان بدون سلاح است. مقايسه اي در اين مورد نشان داد كه ۲۳ درصد رانندگان مسلح رفتار خشونت آميزي دارند كه اين گروه با ۱۶ درصد از رانندگان بدون سلاح مقايسه شدند.در برخي از ايالات، قوانين مالكيت يك ماشين و حمل سلاح در آن، آسان تر از گذشته است.تحقيقات «ورينيوتس» نشان مي دهد كه طي دهه اخير در ۲۳ ايالت محدوديت هاي حمل سلاح كمتر شده  است.
يافته ها نشان مي دهد كه اغلب افراد مسئوليت پذير و خوش برخورد نيز با همراه داشتن سلاح در ماشين هايشان به حومه شهر مي روند. احتمالاً به نظر آنها جلوگيري از خشونت و زخمي شدن با اهميت تر از محدوديت هاي حمل اسلحه در وسايل نقليه به نظر مي رسد.
منبع: Newscientist.com

نصب چيپ اطلاعاتي در بدن دو داوطلب
گروه دانش و فناوري- محمد تقي رسولي:يك شركت تجهيزات امنيتي اقدام به نصب چيپ هاي بسيار كوچك سيليكوني در داخل بدن دو نفر از كارگران داوطلب كرد. اين شركت در سال ۲۰۰۴ نيز چيپ هاي كوچك ساخته بود تا با استفاده از آنها از ورود اشخاص مختلف به مناطق ممنوعه جلوگيري كند. اگر پروژه اين شركت و نصب در بدن انسان با موفقيت همراه شود براي اولين بار خواهد بود كه از اين تكنولوژي روي انسان در آمريكا استفاده شده است.
سين داركز- رئيس اجرايي شركت سيتي واچر - نيز يكي از داوطلبين نصب چيپ است. اين چيپ ها كه به اندازه يك دانه برنج  هستند، در زير پوست ساعد دست و توسط پزشك جاي گذاري مي شوند.البته اين چيپ به هيچ وجه توانايي ارسال سيگنال به منظور رديابي كارگران را ندارد و دقيقاً همانند يك كارت ورود و خروج عمل مي نمايد.CityWatcherشركتي است كه در ۶ شهر بزرگ آمريكا، تجهيزات امنيتي و مانيتورينگ راه اندازي كرده و با انجام اين پروژه جديد قصد دارد در آينده اي نزديك، چيپ هاي كوچك به منظور رديابي آدم ها و با همين روش را به بازار را ارائه دهد.پس از توفان كاترينا و زلزله هاي مختلف، شركت هاي زيادي سعي در ساخت چيپ هاي كوچك به منظور جاي گذاري در بدن انسانها كردند تا در مواقع اين چنيني بتوانند آنها را رديابي نمايند.
منبع: AP.org

قورباغه پازرد در خطر انقراض نسل
گروه دانش و فناوري: قورباغه پازرد كه يكي از انواع عجيب و ناياب قورباغه هاست در خطر انقراض نسل قرار دارد. اين نوع قورباغه كه هزاران سال در درياچه ها و نهرها مي زيسته است داراي نقش هايي شبيه به يخ روي بدنش است كه به صورت برجسته است. اين حيوان عجيب حدود ۹ ماه از سال را در زير يخ و برف در منطقه نوادا زندگي مي كند. اما نسل اين حيوان ناياب و عجيب در حال منقرض شدن مي باشد و دليل آن نيز وجود قارچ هاي سمي در اين منطقه اعلام شده است.در گذشته نه چندان دور حدود ۸۵۰ عدد از اين قورباغه در درياچه هاي كاليفرنيا مي زيسته اند، اما اكنون هر درياچه و نهر تنها ۴ الي ۵ عدد از اين قورباغه دارند. حدود ۸۵ درصد از اين قورباغه ها در اثر خوردن قارچ هاي سمي جان خود را از دست دادند. اين مشكلات از زماني آغاز شد كه پرورش ماهي قزل آلا در درياچه هاي كاليفرنيا رواج پيدا كرد و ماهيگيران با محدود كردن درياچه ها قصد پرورش ماهي را داشتند. اين موضوع باعث شد كه قورباغه ها نتوانند كوچ كرده و همين موضوع باعث شد آنها بسيار تنومند شوند.
علاوه بر اين قدرت كوچ و ازدياد نسل از آنها گرفته شد،به طوري كه در طول ۵ سال گذشته رشد آنها ۱۰ درصد كاهش يافته بود.پس از آن قارچ هاي سمي كه مربوط به دوزيستان مي باشد و پيش از اين در استراليا و كاستاريكا رواج داشت به اين منطقه وارد گرديد. اين قارچ هاي سمي باعث مي شود كه منافذ روي پوست قورباغه ها بسته شده و عملاً آنها نتوانند از آب استفاده نموده و در اثر تشنگي جان خود را از دست مي دهند.دانشمندان قصد دارند با ايجاد محيط هاي محافظت شده از انقراض نسل اين حيوان جلوگيري نمايند.
منبع: AP.org

سيستم پيش رانش ضد گرانشي
پارس اسكاي: بر مبناي يك پژوهش جديد دانشمندان به اين نتيجه رسيده اند كه مي توان از رانش يك جرم كه در ميان فضا سرعت مي گيرد براي شتاب دادن سريع به فضاپيماهاي بزرگ استفاده كرد، در حالي كه نيروهاي كشندي داخلي كه مي توانند محموله را از هم بپاشند را كاهش داد.
طي گردهمايي جهاني فناوري و فضا و كاربردهاي آن كه در ۲۵ بهمن در آمريكا برگزار شد، دكتر فرانكلين فلبر پيشنهاد يك سيستم پيش رانش ضدگرانش را مطرح كرد. راه حل جديد وي براي معادله ميدان گرانشي انيشتين اين اميد را به علاقه مندان فضا مي دهد كه ممكن است سرعت فضاپيماها را تا رسيدن به سرعت نور شتاب داد بدون آنكه محتويات فضاپيماها متلاشي و خرد شوند. گزارش دكتر فلبر عنوان مي كند كه يك جرم كه با سرعتي بيشتر از ۷/۵۷ درصد از سرعت نور حركت مي كند اجرام ديگر را كه در محدوده «شعاع ضدگرانشي» جلوي آن قرار دارد به طور گرانشي دفع مي كند (مي راند). اين شعاع با نزديك شدن سرعت جرم به سرعت نور، تشديد مي شود. اين پژوهش نشان مي دهد كه مي توان از رانش يك جرم كه در ميان فضا سرعت مي گيرد براي شتاب دادن سريع به فضاپيماهاي بزرگ استفاده كرد، در حالي كه نيروهاي كشندي داخلي كه مي توانند محموله را از هم بپاشند را كاهش داد.

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |