سه شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۴۵ - Mar 14, 2006
حضرت اميرالمومنين علي عليه السلام:
اي بنده خدا شتاب مكن در عيب كردن بنده اي به گناهش
شايد آمرزيده شده باشد، و ايمن مباش بر خود از گناه كوچكي كه كرده اي
شايد بر آن معذب شوي.
غررالحكم ص ۲۳۴
امروز با حافظ
آدم آورد در اين دير خراب آبادم
من ملك بودم و فردوس برين جايم بود
يارب از مادر گيتي به چه طالع زادم
كوكب بخت مرا هيچ منجم نشناخت
يك روز پس از مشاور فرهنگي و نماينده رئيس جمهور
وزير ارشاد به ديدار هنرمندان خانه موسيقي رفت
گروه ادب و هنر : پس از هفت ماه از وزارت حسين صفار هرندي ، وي براي دومين بار در يك محفل موسيقايي حاضر شد ، تا درباره موسيقي و سياستهاي وزارت ارشاد در حوزه موسيقي سخن بگويد.
وزير ارشاد كه پيش از اين در جشنواره موسيقي فجر از حمايت جدي اين وزارتخانه از موسيقي فخيم سخن گفته بود، اين بار به همراه چند تن از معاونان و مديران كل خود به خانه موسيقي رفت و با هيأت مديره اين نهاد موسيقايي به ديدار و گفتگويي صميمانه نشست.
ديدار صفار هرندي در حالي صورت مي گيرد كه روز قبل از آن مهدي كلهر، مشاور فرهنگي رئيس جمهور و نماينده قوه مجريه در سازمان صدا و سيما كه خود در دوره اي رياست موسيقي صدا و سيما را برعهده داشت، نيز به ديدار از اين نهاد موسيقايي و گفتگو با هيأت مديره آن پرداخته بود.
وزير فرهنگ وارشاد اسلامي در اين ديدار با اشاره به نقش اصلي دولت در سه بعد حمايت، هدايت و نظارت، حوزه اجرا را متوجه مردم و نهادهاي مدني دانست و گفت: نهادهاي مدني و از جمله خانه موسيقي و دستگاههاي دولتي مثل وزارت ارشاد مي توانند با ترسيم افقي مشترك كه تعالي فرهنگي و همه اهداف عالي را در پي داشته باشد به تعاملاتي دست پيدا كنند كه در آن شرايط با حفظ ساختار هاي طرفين، هم خانه بتواند منشا خدمات بهتر و بيشتر شود و هم دولت بتواند نقش نظارتي خود را ايفا كند .
صفار هرندي در اين ديدار با اشاره به اين نكته كه اغلب فقهاي ما با نفس موسيقي مخالفتي نداشته و برخي از آنان نيز براي عبادت از نغمه هاي عارفانه استفاده مي كرده اند تصريح كرد: موسيقي به عنوان يك فن و هنر ،از واجبات جامعه است ولي حرام ندانستن آن به اين معني نيست كه  آن را به هر نوع و شكل بپذيريم. وي گفت: هدف نهايي وزارت ارشاد در قبال موسيقي اين است كه بايد از اين هنر به عنوان يكي از صدها ابزار موجود براي ارتقا و رشد فرهنگي جامعه بهره برد و از آن در جهت تحريك آدم ها براي دوست داشتن و مهرورزي و تقويت حس وطن دوستي استفاده كرد.
صفار هرندي در پايان با تأكيد بر اين نكته كه مشكلات مطرح شده خانه موسيقي قابل حل است ابراز اميدواري كرد كه اين خانه بتواند براي سامان دادن موسيقي سالم و فاخر كشور گام هاي بزرگ و اساسي بردارد.
در اين ديدار كه در محيطي صميمي برگزار شد، داوود گنجه اي، قائم مقام هيأت مديره درباره مشكلات عمومي در حوزه موسيقي و ازجمله مسائل و فعاليت هاي چندساله خانه موسيقي گزارش كوتاهي ارائه كرد؛ وي با اشاره به اين كه ما نه مقام مي خواهيم و نه به دنبال پول هستيم گفت :ما از كارگزاران ارشاد و مسئولان فرهنگي توقع داريم شأن استادان و هنرمندان را حفظ كنند.
درادامه اين جلسه هريك از اعضاي هيأت مديره به بخش هايي از مسائل موسيقي كشور اشاره كردند. دكتر سرير ،سخنگوي خانه با اشاره به عضويت بيش از هفت هزار نفر از اهالي موسيقي در اين خانه به نقش ارزشمند اين نهاد مدني و زمينه هاي فعاليت بيشتر و گسترش تعاملات آن با دستگاه هاي مختلف تأكيد كرد.
وي در بخش ديگري از سخنانش به مشكلات خاص خانه از جمله وضعيت بيمه اعضا بويژه اعضاي مسن تر، مالكيت محل خانه كه در اختيار شهرداري است و مسكن براي اعضاي خانه موسيقي اشاره كرد و از وزير براي حل اين مشكلات استمداد كرد.
در اين جلسه ،دكتر ايماني خوشخو(معاون امور هنري وزارت ارشاد)، دكتر همافر(رييس دفترموسيقي) محمد حسين نيرومند،(مشاور وزير)و پرويز كرمي (مدير كل دفتر وزارتي) حضور داشتند.

جشنواره تئاتر عروسكي دفاع مقدس در اصفهان برگزار مي شود
008511.jpg
خبرگزاري مهر: مدير هنرهاي نمايشي بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس برنامه هاي جديد دوازدهمين جشنواره سراسري تئاتر دفاع مقدس را اعلام كرد كه اجراي عمومي جشنواره و ميزباني اصفهان از جشنواره تئاتر عروسكي دفاع مقدس از جمله اين برنامه هاست.
حفيظ الله رفيعي، مدير هنرهاي نمايشي بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس گفت: پس از بررسي نقاط قوت و ضعف جشنواره دوازدهم تئاتر دفاع مقدس، برنامه ها و طرح هاي اصولي براي ارتقاء سطح كيفي و كمي تئاتر در سال ۸۵مبتني بر نگاه متوليان جديد بنياد در مورد فرهنگ و هنر ارائه كرديم كه پس از ساعت ها جلسه با آقاي علوي، معاونت هنري قبلي بنياد، به تصويب رسيد.وي افزود: با تصويب يك دستورالعمل كه در آن وظايف همه از سياستگذاران جشنواره تا دبير و عوامل اجرايي شرح داده شده بود، عملكرد و اهداف جشنواره را تبيين كرديم كه از سه ويژگي برخودار بود.
مدير هنرهاي نمايشي بنياد يكي از ويژگي هاي اين طرح و برنامه را تكيه بر اجراي عمومي دانست و تصريح كرد: مقرر شده از شروع بازبيني ها در ارديبهشت ماه تا آغاز جشنواره در پايان شهريور، آثار شركت كننده در مناطق مختلف و استان هاي كشور به مدت يك هفته تا ۱۰ روز در شهر يا مركز استان خود اجراي عمومي شوند. همچنين نمايش هاي برگزيده جشنواره نيز از مهر تا اسفند در مراكز استان ها و مناطق جنگي به ويژه در اسفند كه زمان اعزام كاروان راهيان نور به مناطق مرزي و جنگي است، اجرا خواهند شد.وي افزود: امسال در حد امكان به حضور هنرمندان در منطقه خود توجه مي كنيم به طوري كه در سال هاي گذشته برخي از هنرمندان به خاطر ميزباني استان يا شهر خود از جشنواره از حضور در منطقه خود محروم بودند و بايد اثرشان را در جشنواره يك منطقه ديگر اجرا كنند، اما ما سعي كرده ايم براي جشنواره دوازدهم اين مشكل مرتفع شود.رفيعي همچنين خاطرنشان كرد: دوازدهمين جشنواره تئاتر دفاع مقدس در ۵ منطقه كشور برگزار مي شود. جشنواره مناطق از خرداد ۸۵ آغاز مي شود و جشنواره سراسري نيز از ۲۸ شهريور تا سوم مهر در تهران برگزار خواهد شد.

تازه ترين كار كيهان كلهر منتشر مي شود
گروه ادب و هنر: دو كار تازه كيهان كلهر، آهنگساز و نوازنده صاحب نام كمانچه، به زودي به بازار موسيقي عرضه خواهد شد.
به گزارش همشهري: كار اول كلهر كه اثر مشترك با ژاگو ژي ئينگ است، در حقيقت موسيقي فيلم ده قسمتي جاده ابريشم است كه به سفارش تلويزيون NHK ژاپن ساخته شده و از ساختاري اركسترال برخوردار است و در آن نوازنده معروف ويلن سل، «يويوما» اركستر را همراهي مي كند.ديگر اثر كلهر «باران» نام دارد كه در ادامه مجموعه كارهاي مشترك وي و شجاعت حسين خان (غزل هاي يك تا سه) منتشر مي شود. اين اثر كه پيش از اين در فرانسه منتشر و تا مرحله پاياني جايزه گرمي بالا رفته بود، حاصل دونوازي كمانچه كلهر و سي تار شجاعت حسين خان است.

شكايت تهيه  كنندگان ايراني از شبكه هاي ماهواره اي
ايسنا: يك شبكه ماهواره اي فارسي زبان به خاطر پخش بدون مجوز فيلم هاي ايراني تحت تعقيب قرارگرفت.
سيد غلامرضا موسوي گفت: در پي اقدامات انجام شده براي مبارزه با پخش غيرقانوني فيلم هاي سينمايي ايراني از برخي شبكه هاي فارسي زبان ماهواره اي دو تن از تهيه كنندگان سينماي ايران با استخدام وكيل در امارات متحده عربي، عليه مدير يكي از اين شبكه ها اعلام جرم كردند.بر اساس آخرين خبري كه توسط وكلاي اين همكاران در اختيار ما قرارگرفته، شكايت در دادگاه امارات مطرح شد و احتمال داده مي شود كه در صورت طي شدن روند منطقي، در صورت مسافرت مدير اين شبكه به امارات در عيد نوروز وي به دادگاه فرا خوانده شود.وكلاي تهيه كنندگان سينماي ايران در امارات اظهار اميدواري كرده اند كه در صورت اثبات موضوع سرقت فيلم و نمايش غيرقانوني آن بتوانند اين مدير شبكه ماهواره اي فارسي زبان را به زندان نيز بكشانند. اين وكلا اميدوارند كه با تحت تعقيب قرار گرفتن، اقدامات لازم را براي كسب رضايت تهيه كنندگان ايران بخاطر فيلم هايي كه قبلا پخش كرده اند را انجام دهند.

برگي از تاريخ
تاسيس ساواك
۱ _ كلمه ساواك مخفف «سازمان اطلاعات و امنيت كشور» است كه طرح تشكيل آن در ۲۳ اسفند ۱۳۳۵ توسط مجلس شوراي ملي به تصويب رسيد. اين سازمان مخوف از ابتداي سال ،۱۳۳۶ همزمان با آغاز به كار دولت منوچهر اقبال، با رياست سپهبد تيمور بختيار عملا تاسيس شد. فلسفه وجودي ساواك برقراري سيستم سركوب به منظور مقابله با حركت هاي سياسي مخالف رژيم و نيز از بين بردن مبارزه و مقاومت ملت مبارز ايران بود. ساواك در طول حيات سياه خويش، شرم آورترين فجايع و رقت بارترين تراژدي ها و ننگين ترين جنايت ها را عليه ملت ايران و به ويژه در مورد مبارزان نهضت اسلامي ايران آفريد. ساواك داراي تيم هاي تعقيب و مراقبت بود كه با تجهيزات پيشرفته، هركس را كه به هر اتهامي دستگير مي نمود، نخست براي به دست آوردن اطلاعات موردنظر به شكنجه گاه ها روانه مي كرد و سپس تسليم دادگاهي فرمايشي نموده، آنگاه به زندان هاي مخوف گسيل مي نمود. قساوت و بي رحمي ساواك در شكار متهمان و شكنجه دادن و زنداني كردن در سياهچال ها تا به آنجا رسيد كه دبيركل سازمان عفو بين الملل، در سال ۱۳۵۳ ش اعلام كرد كارنامه هيچ كشوري در جهان، سياه تر از كارنامه ايران در زمينه حقوق بشر نيست. اعمال ساواك از تعقيب، دستگيري، شكنجه و محاكمه گرفته، تا زنداني كردن، برخلاف قانون و كاملا خودكامه بود و تنها با فرمان شخص محمدرضا شاه انجام مي شد.

تلاش دامنه دار انجمن قلم ايران در ديدار با معاون فرهنگي وزير ارشاد
نويسندگي شغل محسوب مي شود
ايسنا: كميته حقوقي براي پيگيري شناخته شدن نويسندگي به عنوان شغل، از سوي معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تشكيل مي شود.
در جلسه مشاوره اي كه روز يكشنبه از سوي معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، درباره ادبيات داستاني برگزار شد، رضا اميرخاني، محسن پرويز و محمد حمزه زاده - از اعضاي هيات مديره انجمن قلم ايران - حضور داشتند كه پيرو صحبت هاي مطرح شده، محمدعلي شعاعي - معاونت فرهنگي وزير ارشاد -، براي پيگيري سريع تر مساله شناخته شدن نويسندگي به عنوان شغل، موافقت و آمادگي اش را اعلام كرد. براساس مصوبه هيات مديره انجمن قلم، قرار شده است تا مساله شناخته شدن نويسندگي به عنوان شغل و اعطاي مدرك معادل، پيگيري شود كه يكي از راهكارهاي آن، همكاري با معاونت فرهنگي وزارت ارشاد و پيگيري موضوع از طريق اين معاونت در نظر گرفته شده است؛ به اين ترتيب كه معاونت فرهنگي وزارت ارشاد با تشكيل كميته حقوقي، راهكارهاي قانوني طرح شناخته شدن نويسندگي را به عنوان شغل، بتواند بررسي كند و موضوع اعطاي مدرك معادل را كه به خود وزارتخانه ارجاع داده شده است، عملياتي كند.
به گفته محسن پرويز - سخنگوي انجمن - در جلسه  يكشنبه، همچنين از شعاعي خواسته شده است كه تشكيل جلسه و اجرايي شدن اعطاي مدرك معادل، مصوب شوراي هنر، زودتر انجام شود.

زندگي قهرمانان خارجي با هنرنمايي دوبلورها
ايسنا: برنامه «پرده آخر» با بازيگري دوبلورها و با كارگرداني امير محمد صمصامي، ايام نوروز از راديو ورزش پخش مي شود.
اين برنامه به معرفي چهره هاي ورزشي در قالبي نمايشي مي پردازد . اين برنامه كه اول تا سيزدهم فروردين ماه پخش مي شود به زندگي قهرماناني چون ماتيو فيچر، يورگن كلينزمن، يان تورپ، بن جانسون، بوريس بيكر،  روژه ميلا، متينا ناوارا تيلوا، ميروت يفتر، گرگ لوكانيزه،  اسميت داسيلوا، آندره بنه راشيموف، ميگوئل آندورانيه و پيت سمپراس مي پردازد. «پرده  آخر» از ساعت ۱۱ تا ۱۲ روي آنتن راديو ورزش مي رود.

كوتاه از هفت هنر
عكاسان ايراني در اسپانيا : آثار ۴۵ عكاس ايراني به نهمين جشنواره جهاني دوسالانه عكس اسپانيا ارسال شد. عكس هاي برگزيده، در نمايشگاهي براي عموم مردم به نمايش درخواهد آمد. اين نمايشگاه خردادماه سال ۸۵ در شهر بارسلون اسپانيا برگزار مي شود.
شيردل در جشنواره قطر: كامران شيردل، كارگردان، مستندساز، به عنوان داور در بخش بين المللي جشنواره فيلم قطر حضور خواهد داشت. جشنواره قطر از ۵ تا ۱۰ فروردين برگزار مي شود.
نمايش فيلم خارجي: كانون سينمايي فرهنگسراي دانشجو اقدام به برگزاري اكران فيلم در روزهاي پاياني سال كرده است. فيلم «شكلات» سه شنبه ۲۲ اسفند، «بيست و يك گرم» چهارشنبه ۲۴ اسفند، «پيانيست» پنج شنبه ۲۵ اسفند و «نمو» جمعه ۲۶ اسفند از ساعت ۱۹ براي علاقمندان به سينما در سالن آمفي تئاتر فرهنگسراي دانشجو اكران مي شود. حضور دانشجويان و اعضاي كانون در برنامه به صورت رايگان است.
تيغ و ماه: نمايش «تيغ و ماه» به كارگرداني آتيلا پسياني از نيمه فروردين در سالن چهارسو به روي صحنه مي رود. همزمان با اجراي اين نمايش نمايشگاه عكسي نيز از آن و نمايش هاي پيشين آتيلا پسياني در سالن انتظار تالار اصلي مجموعه تئاتر شهر برگزار مي شود.
مستندهاي هوشنگ شفتي: آخرين برنامه فيلم خانه ملي ايران به نمايش مستندهاي هوشنگ شفتي اختصاص يافته است. اين برنامه ساعت ۱۸ روز سه شنبه ۲۲ اسفندماه براي اعضاي اين فيلمخانه به نمايش درمي آيد.
008514.jpg
هوو در نوروز: با قطعي شدن نمايش فيلم «هوو» پرونده اكران نوروزي سينما بسته شد، اين فيلم به جاي شام عروسي در گروه سينمايي عصر جديد به نمايش درمي آيد. نمايش «ازدواج به سبك ايراني» ، «چهارشنبه سوري» ، «زير درخت هلو» نيز پيش از اين براي ايام نوروزي قطعي شده است.
جشنواره دانشگاهي: منوچهر اكبرلو مقيمي و علي اصغر قادري پناه بيش از ۸۰ اثر از نمايش هاي خياباني را در سه روز آينده مورد بازبيني و بررسي قرار مي دهند. پس از بررسي اين آثار، ۱۴ اثر جهت اجرا در جشنواره انتخاب مي شود كه ۵ اثر با نگاه به ميراث معنوي و فرهنگي كشور خواهد بود. نهمين جشنواره بين المللي تئاتر دانشگاهي ايران از ۲ تا ۹ ارديبهشت ماه در تهران برگزار مي شود.
تئاتر ميداني ميراث: نخستين همايش تئاتر ميداني ميراث با حمايت و نظارت سازمان ميراث فرهنگي در تهران آغاز شد. ۳۰ گروه نمايشي منتخب جشنواره هاي كشور از سه استان نمايش هاي خود را در اين همايش در معرض ديد عموم قرار مي دهند. اين همايش كه همزمان در تهران، اصفهان و شيراز برگزار مي شود تا ۱۵ فروردين ماه ادامه دارد.
نمايشگاه در گيلان: نمايشگاه عكس و نقاشي دو بانوي هنرمند در تالش (گيلان) گشايش يافت. در اين نمايشگاه بيش از ۱۰۰ تابلوي نقاشي و عكس از ميترا فروزنده هنرمند معلول و سپيده برنجي در زمينه كوچ، زندگي عشايري، حفظ محيط زيست و آداب و رسوم مردم به تماشا گذاشته شده است.
شرح ليلي و مجنون: سيروس نيرو «ليلي و مجنون» نظامي را هم شرح و تفسير مي كند. «در يتيم» تفسير و معناي «خسرو و شيرين» نظامي گنجوي _ به قلم نيرو براي چاپ آماده است كه در آن، بيت بيت منظومه «خسرو و شيرين» نظامي معنا شده است.
ترجمه اشعار پروين: مجموعه اي از شعرهاي پروين اعتصامي به زبان انگليسي ترجمه و منتشر مي شود. مهدي افشار تاكنون ۲۰ قطعه از شعرهاي اعتصامي را ترجمه كرده كه درنظر دارد ۵۰ قطعه شعر ترجمه شده او را با رويكرد اخلاقي و اندرزگونه در كتابي منتشر كند.

بهارستان
تجلي
رابعه گفت: الهي دلم بگرفت... مرا تو مي بايد. حق تعالي بي واسطه به دلش خطاب كرد كه اي رابعه در خون هژده هزار عالم مي شوي! نديدي كه موسي _ عليه السلام ديدار خواسته چند ذره تجلي بر كوه افكندم. كوه چهل پاره شد.
تذكره الاوليا - عطار

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران

چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


گشتي در دنياي خبرها
اراده قوي
بغداد: در واقعه بمباران شهر بغداد توسط هواپيماهاي آمريكا در جريان جنگ خليج فارس، يك پسر ۱۵ ساله علاوه بر از دست دادن اعضاي خانواده اش، هر دو دست خود را نيز از دست داد. البته وي پس ازمدت كوتاهي براي ادامه درمان به انگليس انتقال يافت و در يكي از مدارس اين كشور مشغول تحصيل شد. اما اين پايان ماجرا نبود چون مسئولان مدرسه تصميم گرفتند دوچرخه ويژه اي براي وي طراحي كنند. او هم اكنون با اين دوچرخه به راحتي ركاب مي زند و براي كنترل آن نياز به دست ندارد. او قرار است در آينده اي نزديك فاصله دو شهر كشور انگليس را كه در حدود ۱۰۰ كيلومتر است ركاب بزند.
كلاس براي مادران جوان
لندن: دولت انگليس كلاس هاي ويژه اي براي مادران جوان برگزار خواهد كرد كه آنها در صورت قبولي در اين كلاس ها علاوه بر دريافت مدرك مي توانند در اولويت ورود به دانشگاه ها قرار بگيرند. اين كلاس ويژه خانم هاي باردار ۱۴ تا ۱۹ ساله است كه در اين كلاس ها چگونگي شيردادن به كودك، تعويض پوشك و طبخ غذاهاي سالم آموزش داده مي شود.
تاوان تهمت زدن
مادريد: يك مامور پليس در اسپانيا كه متهم به تماشاي هنرنمايي ديويد بكهام در حين انجام وظيفه شده بود از يك شبكه تلويزيوني ۱۴۰۰ پوند غرامت دريافت كرد. در جريان يكي از ديدارهاي تيم رئال مادريد اسپانيا دوربين يك شبكه تلويزيوني روي اين مامور كه در كنار زمين ايستاده بود زوم كرد و گزارشگر مدعي شد وي به جاي مراقبت از تماشاگران، بازي را تماشا مي كند. در پي اين اظهار نظر مامور پليس عليه شبكه تلويزيوني به دادگاه شكايت كرد و خواهان غرامت شد. در نهايت قاضي پرونده شبكه مورد نظر را به پرداخت ۱۴۰۰ پوند غرامت محكوم كرد.
سقوط آزاد
منچستر: ماجراجويي يك مرد در انگليس منجر به مرگ وي شد. وي همراه با دو تن از دوستانش براي سقوط آزاد به بالاي يك دكل برق رفتند. از قضا او به عنوان نخستين نفر براي سقوط آزاد داوطلب شد اما پس از اينكه از بالاي دكل به پايين پريد، چتر نجاتش باز نشد و به همين دليل با سر به زمين برخورد كرد و جان باخت.
رفاه تماشاگران چاق
لندن: رقابتهاي تنيس ويمبلدون با ۱۲۹ سال قدمت يكي از معتبرترين و قديمي ترين رقابتهاي تنيس جهان به شمار مي آيد. ديروز اعلام شد مسئولان برگزاركننده اين رقابت قصد افزايش عرض صندلي هاي تماشاگران را دارند. نتايج يك نظرسنجي نشان مي دهد بيش از نيمي از تماشاگران رقابتهاي تنيس ويمبلدون در سال گذشته ميلادي از كوچك بودن عرض صندلي هاي خود گله مند بودند به همين دليل قرار است عرض صندلي ها ۵ سانتي متر افزايش يابد تا تماشاگران در رفاه باشند.

گل و گياه
كرنوس اقيانوس آرام
008508.jpg
نام علمي: Cornus nuttallii
خانواده: CORNACEAE
درخت خزان پذير كه گل هاي كوچك آن احاطه شده توسط براكته هاي بزرگ سفيد- صورتي، اواخر بهار ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي ۱۵ و گستردگي آن به ۷ متر مي رسد.
نيازها: مكان آفتابي، خاك حاصلخيز كه داراي زهكشي خوب باشد، خاكهاي سطحي و گچي را نمي پسندد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در پائيز امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
دنياي خبرها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |