سه شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۴۵ - Mar 14, 2006
اختصاص ۱۰۰ميليارد تومان براي تجهيز دانشگاه ها
008349.jpg
گروه علمي- فرهنگي: معاون حقوقي و پشتيباني و امور مجلس وزارت علوم، به مبلغ ۱۰۰ميليارد تومان اعتبار براي تجهيزات دانشگاه ها اشاره كرد و گفت: فهرست دانشگاه ها براي همين منظور به سازمان مديريت ارائه شده و در هفته جاري ۶۸ ميليارد تومان از اين اعتبار به وزارت علوم و بقيه به وزارت بهداشت اختصاص مي يابد.
دكتر سيدمحمد حسيني در نشست مطبوعاتي در خصوص دستاوردهاي وزارت علوم در ۶ ماهه اخير افزود: به دنبال تغيير در مديريت جديد كشور، تغيير برخي ديگر از مديريت ها طبيعي است كه در خصوص وزارت علوم نيز اين تغييرات در مديريت دانشگاه ها صورت گرفته و در غالب موارد با موافقت مواجه بوده است.
بر اساس اين گزارش، وي در خصوص فراهم كردن امكانات لازم براي دانشگاه ها اظهار داشت: وزارت علوم با مديريت جديد، زماني كار خود را آغاز كرد كه اكثر دانشگاه ها با كسري بودجه مواجه بودند. با اهتمام خاص به اين مسئله ۱۵۷ ميليارد تومان به عنوان متمم بودجه به دانشگاه ها اختصاص يافت كه اين مبلغ در حال حاضر در حال تخصيص به دانشگاه هاست و دانشگاه ها در سال جاري با مشكلات مالي كمتري مواجه مي شوند.
معاون وزير علوم در مورد بودجه سال ۸۵ دانشگاه ها تصريح كرد: اگر چه انتظار وزارت علوم در خصوص بودجه، بيش از اين بوده است و بايد مطابق با برنامه چهارم توسعه گام هاي بلندتري برداشته شود، اما همين ميزان بودجه نيز مي تواند راهگشا باشد.
تصويب آمار وزارت علوم
حسيني با اشاره به سرانه اي شدن بودجه دانشگاه ها در سال ۸۵ و اختلافات موجود بين سازمان مديريت و وزارت علوم گفت: امروز پيشنهاد مجلس مبني بر ملاك قرارگرفتن آمار وزارت علوم در سرانه اي شدن بودجه سال ۸۵ در صحن علني مجلس رأي آورد. وي افزود: يكي از مسائل مورد بحث در بودجه دانشگاه ها، بودجه هاي عمراني است كه نسبت به كل بودجه هاي عمراني كشور كاهش يافته است. در صورتي كه بخواهيم بر اساس سند چشم انداز پيش برويم، بايد دانشگاه ها بيش از  اين تقويت شوند.
حسيني با ابراز نارضايتي از بودجه هاي پژوهشي كل كشور گفت: طبق برنامه، بودجه هاي پژوهشي بايد ۲ درصد توليد ناخالص ملي باشد . اين در حالي است كه اعتبارات  اين بخش در سال  آينده به كمتر از ۱درصد رسيده است.
وي با بيان اينكه وزارت علوم تلاش هاي زيادي را در راستاي توسعه كمي  دانشگاه ها انجام مي دهد، اظهار داشت: در حال حاضر تعداد دانشجويان در كشور ۲ميليون و ۲۰۰ هزار نفر است كه  اين تعداد بايد بر اساس برنامه چهارم توسعه و چشم انداز ۲۰ساله به ۳ ميليون و ۵۰۰ هزار نفر برسد.
معاون حقوقي و پشتيباني وزارت علوم در زمينه نقل و انتقال دانشجويان خارج از كشور به داخل گفت: در حال حاضر دانشگاه هاي پيام نور و علمي- كاربردي كار انتقال دانشجويان مشغول به تحصيل در خارج از كشور را آغاز كرده اند كه بايد بقيه دانشگاه ها نيز با اخذ مبلغي متناسب با شهريه دوره هاي شبانه، در اين زمينه فعال شوند. وي ادامه داد: نقل و انتقال دانشجويان داخل كشور نيز با رعايت ضوابط و شرايط خاص خود انجام شد تا عدالت اجتماعي نيز رعايت شود.
معاون حقوقي وزارت علوم در خصوص كاهش شهريه دانشگاه ها در سال جاري اظهار داشت: وزارت علوم تلاش هاي خود را مبني بر متوقف شدن روند افزايش شهريه دانشگاه ها انجام داده است؛ در صورتي كه دانشگاهي شهريه دانشجويان را كاهش ندهد، وزارت علوم  اين موضوع را به صورت تخلف در نظر مي گيرد وبه آن رسيدگي مي كند.
وي تصريح كرد: همچنين وزارت علوم نظارت خود را به  اين صورت كه هر معاون وزير ۵ استان را در كشور تحت نظر خود قرار دهد، گسترش مي دهد. اين نظارت با كمك رئيس دانشگاه مادر در هر استان نيز صورت مي گيرد و تمامي دانشگاه هاي استان- اعم از سراسري و آزاد- تحت نظارت قرار مي گيرند.
افزايش اعتبار
صندوق رفاه دانشجويان
وي همچنين به وام هاي دانشجويي و ميزان اعتبار آنها در سال هاي ۸۴ و ۸۵ اشاره كرد و گفت: در سال ۸۴ ، ۶۰ميليارد تومان وام به دانشگاه هاي آزاد و وزارت علوم و بهداشت تعلق گرفته كه ۲۲ ميليارد آن به دانشگاه هاي وزارت علوم و بقيه به دانشگاه هاي آزاد و وزارت بهداشت تعلق مي گيرد. از بانك هاي عامل، تنها بانك ملي ۱۰ ميليارد از  اين ميزان را به دانشگاه هاي وزارت علوم پرداخت كرده اما بانك هاي صادرات و تجارت، هنوز مبلغي را به صندوق رفاه دانشجويان اعطا نكرده اند. وي با بيان  اينكه در سال  آينده دانشگاه هاي غيرانتفاعي و غيردولتي نيز سهمي  را از وام هاي شهريه خواهند داشت، افزود: ميزان وام هاي شهريه براي سال  آينده، ۱۲۰ ميليارد تومان برآورد شده كه در حدود ۵۰ درصد از  اين اعتبار به وزارت علوم تعلق مي گيرد.
توسعه دوره هاي مشترك
در دوره هاي تحصيلات تكميلي
دكتر حسيني در خصوص سياست هاي وزارت علوم در بحث بورسيه افزود:  اين موضوع از سال  آينده با يك برنامه خاص و بر اساس نيازهاي كشور، توسعه مي يابد. وزارتخانه در نظر دارد دانشجويان را تنها در رشته هاي مورد نياز كشور حتي در صورتي كه در  اين رشته ها، دانشگاه هاي كشور نيز دانشجو پذيرش كنند، انجام دهد. همچنين دوره هاي مشترك نيز در دوره هاي تحصيلات تكميلي گسترش مي يابد.
حسيني اضافه كرد: وزارت علوم بايد چتر حمايتي خود را براي تمامي  دانشجويان خارج از كشور بگستراند و در  اين زمينه رايزني هايي را با وزارت امور خارجه مبني بر قرار دادن سرپرست دانشجويان در كشورهاي مختلف انجام داده است.

هشدار وزارت بهداشت براي پيشگيري از
آسيب هاي ناشي از چهارشنبه سوري
گروه اجتماعي : وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با صدور اطلاعيه اي نسبت به حوادث و آسيب هاي ناشي از مراسم چهارشنبه سوري هشدار داد.
به گزارش روابط عمومي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در اين اطلاعيه با تاكيد بر اينكه هرگز مواد سوختي و ترقه را در مقادير كم يا انبوه در منزل نگهداري نكنند، آمده است: از آتش زدن لاستيك، هيزم و كارتن خالي در واحدهاي مسكوني يا در معابر، كوچه و خيابان خودداري كنند.
اين اطلاعيه با تاكيد بر لزوم دادن آگاهي لازم به فرزندان در مورد خطرات بازي با آتش و مواد منفجره، بر خطر پارك اتومبيل در كوچه ها و معابر تنگ اشاره كرده و خاطرنشان كرده است: آتش بازي در نزديكي وسايل نقليه كه حامل بنزين و مواد سوختي هستند، در صورت كمترين نشت و حتي در شرايط عادي اين وسايل را مبدل به بمبي مي كند كه چاشني انفجار آن كشيده شده است.
در اين اطلاعيه به صاحبان فروشگاه هاي مواد شيميايي و رنگ فروشي ها توصيه شده است كه از فروش هرگونه مواد شيميايي به كودكان و نوجوانان خودداري كنند.
در ادامه اطلاعيه، آمده است: در صورت روشن كردن آتش، توصيه مي شود آتش در حجم كم باشد و از ريختن مواد سريع الاشتعال مانند نفت، بنزين و ساير مواد اشتعالزا روي آتش جداً خودداري كنيد.
در بخش ديگري از اين اطلاعيه با تاكيد بر اينكه وجود يك كپسول خاموش كننده آتش نشاني پودري در نزديكي محوطه آتش ضروري است، خاطرنشان شده است: از پرتاب فشفشه و موشك روي شاخه درخت ها، پشت بام و بالكن منازل خودداري شود و قبل از ترك محل روشن كردن آتش، حتماً از خاموش بودن آن مطمئن شده و توسط آب، باقيمانده آن را كاملاً سرد كرده و جمع آوري كنيد.
در خاتمه اين اطلاعيه آمده است: در صورت بروز هرگونه حريق يا حادثه ضمن حفظ خونسردي در اسرع وقت با شماره تلفن ۱۲۵ ستاد فرماندهي سازمان آتش نشاني تماس گرفته و مراتب را با ذكر نوع حادثه و نشاني دقيق اطلاع دهيد.

۸۰ درصد صورتحساب هاي ارسالي را
بيمارستان هاي طرف قرارداد مي پردازند
فارس: سازمان خدمات درماني مكلف شد در سال ۸۵ تمامي اعتبارات رديف هاي مربوط به بيمه درماني را صرفاً جهت درمان بيمه شدگان هزينه نمايد و ۸۰ درصد صورتحساب هاي ارسالي از سوي بيمارستان هاي طرف قرارداد را قبل از رسيدگي به عنوان علي الحساب پرداخت نمايد.
سازمان هاي بيمه گر خدمات درماني موظف شدند، بقيه مطالبات موسسات و مراكز بهداشتي درماني را حداكثر تا سه ماه پس از تحويل اسناد مربوطه به نماينده رسمي سازمان مزبور پرداخت نمايند. طبق بند (ب) نيز به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اجازه داده شد كه به ازاي ثبت هر قلم دارو و يا مواد اوليه آن توسط شركتهاي خارجي يا نمايندگي آنان در داخل كشور و ثبت هر كارخانه توليد كننده فرآورده هاي آرايشي، بهداشتي و غذايي و يا مواد اوليه آن توسط شركت هاي خارجي يا نمايندگي استان در داخل كشور معادل ريالي ۶ هزار دلار نرخ رسمي كشور و براي ثبت هر قلم فرآورده هاي مذكور مبلغ يكهزار دلار دريافت و به حساب درآمد اختصاصي واريز نمايد.
براساس بند (ج) نيز متقاضيان صدور، تجديد و انتقال هر فقره پروانه كسب، محل تهيه و توزيع و عرضه مواد غذايي و اماكن عمومي مكلف شدند بابت صدور كارت بهداشتي مبلغ ۱۰۰ هزار ريال بابت صدور كارت بهداشتي و غذايي و يا مواد اوليه آن توسط شركت هاي خارجي يا نمايندگي آنان در داخل كشور معادل ريالي ۶ هزار دلار به نرخ رسمي كشور و براي ثبت هر قلم فرآورده هاي مذكور مبلغ يكهزار دلار دريافت و به حساب درآمد اختصاصي واريز نمايند. در صورت عدم مراجعه جهت صدور كارت بهداشتي براي بار دوم، پروانه كسب آنان لغو خواهد گرديد. براساس اين تبصره مصوب در بند (د) نيز به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اجازه داده شده به منظور تقويت اورژانس و فوريت هاي پيش بيمارستاني و ساماندهي و تكميل شبكه فوريت هاي پزشكي و كاهش مرگ و مير ناشي از حوادث و بيماري در راستاي ماده (۸۷) قانون برنامه چهارم توسعه، تعداد ۵۰ پايگاه اورژانس جديد تاسيس و راه اندازي كند.

معاون غذا و داروي وزارت بهداشت:
يارانه دارويي سال آينده مطابق رقم امسال است
معاون غذا و داروي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با بيان اين كه متأسفانه يارانه دارويي سال آينده دقيقاً مطابق رقم امسال است، گفت: اگر اين رقم افزايش مي يافت بيماران نيازمند راحت تر به داروهاي مورد نيازشان دسترسي پيدا مي كردند.
دكتر رسول ديناروند با بيان اين كه يارانه دارويي سال آينده دقيقاً برابر رقم سال جاري يعني حدود ۲۲۴ ميليارد تومان است، گفت: اين در حالي است كه قاعدتا،ً هم داروهاي بهتر و جديدتري براي بيماراني كه از داروهاي يارانه اي استفاده مي كنند وارد فهرست دارويي شده و هم تعداد بيماران ما افزايش يافته است. وي رقم درخواستي وزارت بهداشت براي يارانه دارويي در سال آينده را ۳۲۰ ميليارد تومان عنوان كرد و گفت: اين رقم در بودجه كشور رقم بالايي نيست، ولي متأسفانه ميّسر نشد.
ديناروند اظهار كرد: بيماراني كه از داروهاي يارانه اي استفاده مي كنند، بيماران نيازمند و دردمندي همچون بيماران خاص، تالاسمي، پيوندي، هموفيلي و سرطاني هستند كه قطعاً اگر دولت كمك نكند، علاوه بر درد جانكاه بيماري بايد هزينه هاي سرسام آور بيماري خود را نيز تحمل كنند.
وي با بيان اين كه براي سال آينده نيز به همين داروهايي كه امسال مشمول يارانه هستند، يارانه تعلق مي گيرد، گفت: ما درخواست كرده بوديم براي سال آينده داروهاي جديدتري كه طي سالهاي گذشته به فهرست دارويي اضافه شده و قيمت بالايي نيز دارند، مشمول يارانه شوند كه سال آينده اين چنين نخواهد شد.
معاون وزير بهداشت در خصوص وضعيت سرانه مصرف دارو در كشور و مقايسه آن با آمارهاي جهاني گفت: وقتي گفته مي شود سرانه مصرف دارو در كشور ما بالاست منظور از نظر عددي است نه هزينه اي، از نظر هزينه اي سرانه مصرف دارو در كشور ما جزو پايين ترين سرانه هاست.
وي متوسط هزينه دارويي در دنيا براي يك نفر در سال ۲۰۰۵ را بين ۸۰ تا ۹۰ دلار اعلام كرد و گفت: در كشور ما اين رقم حدود ۲۰ دلار است، اما اين هزينه دارويي پايين بيانگر مصرف كم دارو در كشور ما نيست، زيرا داروهاي توليد داخل ارزان قيمت هستند.
ديناروند با اعلام اين كه از لحاظ عددي سرانه مصرف دارو در كشور ما بالاست، گفت: از لحاظ عددي سرانه مصرف دارو در كشور ما حدود ۳۵۰ عدد است، ولي نمي توان اين رقم را با ديگر كشورها مقايسه كرد، زيرا اكثر كشورها آمار مصرف دارو را به صورت دُز روزانه محاسبه مي كنند.

توصيه هاي  پليسي به  مسافران  نوروزي
ايرنا: اطلاعيه  معاونت  اجتماعي  فرماندهي  انتظامي  ۱۰ توصيه  پليسي  را در مورد مصون  ماندن  خانواده ها از سرقت  منازل  و مغازه ها، انجام  سفر مطمئن  مردم  به  ويژه  كساني  كه  قصد سفر در ايام  نوروز را دارند ارايه  كرده  است .رفع  نقص  و افزايش  ضريب  حفاظتي  منازل ، نصب  سيستم هاي  حفاظتي  و هشداردهنده  در منزل  و محل  كسب ، ثبت  شماره  سريال  و مشخصات  اموال  منزل  و محل  كسب  در دفترچه  شناسنامه  اموال ، استفاده  از نگهبان  محله  با مشاركت  همسايگان  و سپردن  وجوه  نقد، طلا و جواهرات  و اشياي قيمتي  به  بانك  يا بستگان  مطمئن  از جمله  اين  توصيه ها است .در اين  اطلاعيه  همچنين  از مردم  خواسته  شده است  تا از بازگو كردن  برنامه  سفر نزد افراد ناشناس  و غيرمطمئن  خودداري  و براي  كليه  درهاي  منزل  و مغازه  از قفلهاي  سوئيچي  مطمئن  و مقاوم  استفاده  كنند.معاون  اجتماعي  فرماندهي  انتظامي  استان  سمنان  همچنين  از شهروندان  خواسته  است  تا در هنگام  سفر اگر قصد استفاده  از اتومبيل  و موتورسيكلت  ندارند، اين  وسايل  را در پاركينگ  مطمئن  قرار دهند و در صورت  استفاده  از خودرو حتما قبل  از سفر از سالم  بودن  كليه  سيستم هاي  خودرو به  خصوص  ترمز، فرمان ، روشنايي  و لاستيك  اطمينان  حاصل  كرده  و خودرو را به  سيستم هاي  ايمني  نظير دزدگير و سوئيچ  مخفي  مجهز كنند.

خط قرمزها و كاركردهاي آن
زهرا رفيعي
امسال جشن چهارشنبه سوري با تعيين خط قرمز از سوي نيروي انتظامي براي آن، رسميت يافته است؛ جشني كه عده اي آن را منسوب به ايران باستان و عده اي مربوط به زمان قيام «مختار» عليه ستم خاندان اموي مي دانند. آنها بر اين عقيده اند كه ايرانيان براي نشان دادن همراهي با مختار، چهارشنبه آخر سال بر سقف خانه هايشان آتش برپا كردند كه تا امروز نيز پابرجاست.
با هر پيشينه اي، امروز خط قرمز پليس صداهاي ناهنجاري است كه از مواد محترقه دست ساز بيرون مي آيد و باعث سلب آسايش و آرامش مردم مي شود.
سرهنگ ايراني، معاون انتظامي قم، جلوگيري از ناآرامي  و ناهنجاري هاي اجتماعي را برنامه پليس در شب چهارشنبه اين هفته مي داند. او نيز به مانند رئيس پليس ۱۱۰ استان قزوين با چهارشنبه سوري مخالف است و مي گويد: پليس با اصل برگزاري مراسم چهارشنبه سوري مخالف است چون در دين و شرع ما جايي براي اين كار وجود ندارد. ولي متولي و مسئول مخالفت يا موافقت با اين مراسم نيروي انتظامي نيست؛ بنابراين فقط امنيت ايجاد شده را در جامعه حفظ مي كند.
اما سرهنگ بيات، مدير كل مطالعات اجتماعي نيروي انتظامي، چهارشنبه آخر سال را داراي كاركردهاي مختلف مي داند و مي گويد: چهارشنبه آخر سال از منظر تاريخي به عنوان يك نماد و سمبل از يك سو نشان دهنده قدمت تاريخي، فرهنگي و تاريخ غني ايران است و از منظر جامعه شناختي نيز پديده اي داراي كاركرد است كه در دوره هاي زماني خاص، متناسب با شرايط و مقتضيات زمان يكسري كاركردهايي را براي جامعه به دنبال داشته است.
مدير كل مطالعات اجتماعي ناجا ضمن اعلام اينكه چهارشنبه سوري پديده اي است كه مي تواند هيجان به بار آورد و هيجانات انباشته شده را تخليه كند،  مي گويد: اين پديده مي تواند شور اميد و زندگي و سعادت و تعالي به جامعه بدهد و از همه مهمتر همبستگي اجتماعي به وجود آورد، اما متأسفانه در چند سال اخير نه تنها اين پديده واجد كاركردهاي مثبت نشده است، بلكه يك عده سودجو يكسري كاركردهاي منفي را نيز بر اين نماد تحميل كرده اند.
سرهنگ بيات با تأكيد بر اينكه چهارشنبه سوري توسط يك عده سودجو به گروگان گرفته شده است، مي گويد: تحميل كاركردهاي منفي، عدم مديريت و يكسونگري نسبت به اين پديده، نه تنها موجب از بين رفتن كاركردهاي مثبت آن شده است، بلكه كاركردهاي منفي مانند عدم احساس امنيت، مشكلات رواني و اضطراب را بر آن وارد كرده است.۹۸ درصد از مردم اين مراسم را با شادي برگزار مي كنند و تنها ۲ درصد هستند كه خطراتي را براي خود و اطرافيان ايجاد مي كنند. پليس براي اينكه با اين ۲درصد برخورد كند از دو ماه پيش برنامه هاي خود را شروع كرده است.
سرهنگ محمد مقدم راد، رئيس پليس ۱۱۰ استان آذربايجان غربي مي گويد: از دو ماه پيش نماينده هاي پليس به مدارس رفته اند تا به مديران، معلمان و دانش آموزان خطرات چهارشنبه سوري را گوشزد كنند. هشدارهاي آنها همراه با اسلايد و نمايش فيلم است.
فرمانده پليس ۱۱۰ قم نيز از نمايش فيلم فوتبال جام جهاني سالهاي قبل در يكي از پارك هاي شهر به عنوان برنامه پليس براي كنترل اوضاع ياد مي كند. جوان ها با ديدن فيلم فوتبال جام جهاني سالهاي قبل انرژي خود را تخليه مي كنند! در تهران نيز از تردد موتورسوارها از ساعت ۱۴ روز سه شنبه ممانعت به عمل خواهد آمد تا از خطاي برخي از موتورسوارها كه با عبور كنار ماشين ها در آنها نارنجك دست ساز و ترقه مي اندازند، جلوگيري كند.در اهواز نيز پليس به كساني كه توليد و پخش كنندگان مواد محترقه غيراستاندارد دست ساز را معرفي كنند سكه طلا هديه مي دهد.
امشب، شب چهارشنبه سوري است. مثل هميشه بساط آتش و ترقه و آجيل در همه محله ها برقرار است. روش هاي مختلفي براي سپري كردن اين شب وجود دارد اما به نظر مي رسد براي سالم و مفيد برگزار كردن اين مراسم فرهنگي بايد از مدتها قبل كار فرهنگي را شروع كرد. شايد لازم باشد از همين امروز مسئولان، خود را براي چهارشنبه آخر سال آينده آماده كنند.

اختصاص ۷۱ ميليارد ريال اعتبار به تقويت نهاد خانواده
فارس: مخبر كميسيون تلفيق گفت: در بودجه سال ۸۵ جهت سازماندهي نقش زنان در توسعه كشور و تقويت نهاد خانواده۷۱، ميليارد ريال در اختيار سازمان امور زنان قرار داده مي شود.
محمد مهدي مفتح با اعلام اين خبر افزود:۲۳۰ ميليارد ريال نيز براي اشتغال و كارآفريني، توسعه مشاركت اجتماعي جوانان، تقويت «NGO» ها و سازماندهي مسائل مربوط به ازدواج جوانان در اختيار سازمان ملي جوانان قرار خواهد گرفت.

تصويب تعرفه هاي مراكز مشاوره در هيات دولت
مهر: فعاليت تمامي مراكز مشاوره كشور تحت نظارت سازمان نظام روانشناسي و مشاوره درمي آيد.
قائم مقام معاونت پشتيباني سازمان نظام روانشناسي و مشاوره افزود: پيش از اين صدور مجوز تاسيس مراكز مشاوره توسط سازمان ملي جوانان و بهزيستي صورت مي گرفت كه با تصويب قانون نظام روانشناسي و مشاوره در مجلس شوراي اسلامي در سال ،۱۳۸۲ اين كار به سازمان مذكور سپرده شد.
به گفته عبدالله ربطي ، تاكنون حدود ۶۰ مركز مشاوره از سازمان نظام روانشناسي پروانه فعاليت دريافت كرده اند.
ربطي در خصوص تعرفه هاي مراكز مشاوره كه تعيين آن بر اساس قانون از وظايف سازمان نظام روانشناسي است ، يادآور شد: تعرفه هاي مراكز مشاوره و روانشناسي كه در گذشته از وضعيت بسيار نابساماني برخوردار بود ، در حال حاضر با رعايت تمامي جوانب مشخص و به هيأت دولت ارائه شده و اميد مي رود بزودي تصويب و ابلاغ گردد.

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |