سه شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۴۵ - Mar 14, 2006
مسئولان منابع طبيعي هشدار دادند:
جنگلهاي شمال در معرض آتش سوزي هاي نوروزي
تمامي امكانات موجود منابع طبيعي، محيط زيست و ستاد حوادث غيرمترقبه در شهرهاي شمالي كشور در ايام نوروز در آماده باش كامل هستند اما با توجه به گستردگي حوزه ها ، در صورت بروز حريقهاي متعدد و يك زمان و گسترده در جنگلهاي اين مناطق، نمي توان از امكانات فعلي انتظار زيادي داشت.
به گزارش مهر، وقوع چند ده حريق گسترده طي ۲ ماه گذشته در سطح جنگلهاي شمال، نه تنها باعث تخريب صدها هكتار از مراتع و جنگلهاي كشور شده كه اين سئوال را مطرح مي كند كه دليل بروز اين گونه آتش سوزي ها چيست و تا چه حد مي توان از بروز آنها به ويژه در ايام نوروز جلوگيري كرد؟ سرپرست اداره كل منابع طبيعي استان گلستان با اشاره به اينكه انباشت برگ هاي خشك در سطح جنگل باعث شده تا شرايط مناسبي براي وقوع حريق در اين مناطق فراهم شود،گفت: هواي منطقه بسيار گرم و مواد لازم جهت اشتعال نيز فراهم بوده و به دنبال بي احتياطي برخي افراد در ۲۶ نقطه به همين طريق حريق روي داد.
دكتر قربان شهرياري،مديركل محيط زيست استان گلستان نيز با بيان اينكه حريق هاي به وجود آمده طي اين مدت صدها كيلومتر وسعت داشته، تاكيد كرد: بر اساس بررسي هاي كارشناسي، دليل تمامي اين آتش سوزيها بي احتياطي انساني بوده است.
به گفته وي، علت وقوع حريق در اين نقاط، عامل انساني اعم از سهل انگاري افراد بومي، تخريب كنندگان جنگل ها و افرادي بوده اند كه براي گذران اوقات فراغت به جنگل رفته و آتش را به خوبي خاموش نكرده اند. شهرياري در مورد بيشترين گونه هاي خسارت ديده در اين حريقها گفت: بيشترين گونه هاي مناطق سانحه ديده از نوع ممرز، انجيري و راش بوده اند اما از رقم ريالي خسارت اطلاعاتي در دست نيست.
رئيس ستاد حوادث و سوانح غير مترقبه استان مازندران، علت وقوع اكثر اين حوادث را گرماي زياد، رطوبت كم، وزش باد، حضور مردم، شكارچيان و دامداران در منطقه و بي احتياطي افراد عنوان كرد.صفوي گفت: خوشبختانه اين حوادث در محل منازل مسكوني اتفاق نيفتاده وگرنه بايد منتظر حوادث دلخراش ديگري نيز بوديم.
بي شك براي اطفاي حريقهاي با ابعادي چنين وسيع نياز به امكانات انساني و تجهيزات فراواني است اما استانهاي شمالي كشور تا چه ميزان مجهز به اين امكانات هستند.
مديركل محيط زيست استان گلستان با اشاره به كمبود امكانات اين سازمان و سازمانهاي مرتبط براي اطفاي حريق در جنگلهاي شمال كشور، گفت: در حال حاضر امكانات سازمانهاي دست اندركار در حد بيل و لودر است و از داشتن امكانات ضروري براي خاموش كردن آتش بي بهره اند. وي همچنين از عدم وجود نيروي انساني تعليم ديده خبر داد و افزود: در صورت وجود تجهيزات استاندارد و مناسب، امروز بسياري از جنگلهايي كه در آتش سوزيهاي اخير يا قديمي تر از بين رفته اند، هنوز سالم و شاداب بودند.
شهرياري ادامه داد: البته پس از چند حريق بزرگ اخير كه باعث از بين رفتن حجم بالايي از جنگلهاي گلستان شد، قرار شده امكاناتي در اختيار سازمان منابع طبيعي استان و سازمان ستاد حوادث غيرمترقبه گلستان قرار گيرد و نيروهايي براي اين منظور تربيت شوند اما فكر نمي كنم امكانات مزبور وسايل پيشرفته اي باشد.
مديركل محيط زيست استان گلستان با اشاره به قولي كه مسئولان كشوري براي تعليم نيروي انساني اين استان به منظور مبارزه با آتش سوزي جنگلها داده اند، تصريح كرد: در حال حاضر عمليات خاموش كردن آتش جنگلها توسط نيروهاي نظامي و مردم داوطلب و با بيل و چوب و سنگ انجام مي شود.
وي ضمن انتقاد از اقدامات مقطعي مراجع مرتبط، خواستار اختصاص بودجه مناسب براي اين مسئله شد.
رئيس ستاد حوادث و سوانح غير مترقبه استان مازندران نيز با اشاره به كمبود امكانات موجود براي مقابله با اين قبيل حريقها گفت: در برخي از اين حريقها به دليل كمبود نيرو و امكانات از يك سو و وسعت آنها و همينطور شرايط خاص جوي، از نيروهاي امدادي ارتش، سپاه و بسيج و نيروهاي بومي منطقه نيز كمك گرفته شده است.
وي در مورد طرحهاي نوروزي اطفاي حريق در جنگلهاي شمال كشور گفت: تمامي امكانات در ايام نوروز در حالت آماده باش هستند اما با توجه به گستردگي حوزه ها، در صورت بروز حريق هاي متعدد و يك زمان و با گستردگي وسيع، نمي توان از امكانات موجود انتظار زيادي داشت.

چشم انداز
008352.jpg
هنوز چند روزي از آتش سوزي گسترده در جنگل هاي شرق مازندران نگذشته است كه مسئولان منابع طبيعي استان هاي شمالي كشور از خطر بروز آتش سوزي هاي مشابه در ايام تعطيلات نوروزي خبر مي دهند؛ خطري كه احتمال وقوع آن بعيد نيست و سابقه تاريخي چنين رويدادهاي ناگواري نيز وجود دارد.
بي شك اعلام چنين هشدارهايي از سوي مراجع ذي ربط به هيچ وجه نمي تواند ضامن عدم وقوع اين بلايا باشد. با اين حال برماست كه بيش از پيش در رعايت نكات ايمني در سفرهاي نوروزي هوشيار بوده و ميراث دار اميني براي سرمايه هاي طبيعي ايران باشيم.

وزير مسكن و شهرسازي :
بيمه مسئوليت ساخت و ساز اجباري مي شود
گروه شهري: نقص اصلي در بخش ساخت و ساز وجود كارگران غير ماهر است كه مقرر شده از ورود اين كارگران به بخش ساخت و ساز جلوگيري شود.
مهندس سعيدي كيا، وزير مسكن و شهرسازي ضمن بيان اين مطلب به بيمه مسئوليت بخش ساخت و ساز اشاره كرد و افزود: هر يك از دست اندركاران بخش ساخت و ساز بايد بيمه شوند كه اين امر به صورت جدي پيگيري مي شود و به زودي در دستور كار دولت قرار مي گيرد و سعي مي شود كه اين طرح با فوريت در دولت به تصويب برسد.
وي تصريح كرد: براين اساس در بهار سال آينده، لايحه بيمه مسئوليت ساخت و ساز در دولت مطرح خواهد شد كه اين بيمه مكمل تمام عمليات اجرايي،طراحي، نظارت و اجرا در بخش ساخت و ساز است.
وي درباره استاندارد كردن مصالح ساختماني مي گويد: هر چند كه تعدادي از مصالح ساختماني تاكنون استاندارد شده اما ليست مصالحي كه بايد استاندارد آنها اجباري شود كامل نشده و در حال حاضر مسير تكاملي استاندارد مصالح ساختماني را طي مي كنيم.
به گفته وي، در اين زمينه آيين نامه اي در دولت وجود دارد كه براساس آن زمان بندي مشخصي براي مجموع كالاهاي ساختماني كه بايد استاندارد شود تعيين شده كه بعد از آن زمان با توليد مصالح ساختماني غيراستاندارد و توليدكنندگان آن برخورد مي شود.

اولويت نامگذاري ايستگاه  هاي مترو با مراكز علمي است
008355.jpg
عضو هيأت رئيسه شوراي اسلامي شهر تهران، گفت: براي نامگذاري ايستگاه  هاي مترو، اولويت با مراكز علمي است.
به گزارش ايلنا، اميررضا واعظي آشتياني، عضو هيأت رئيسه شوراي اسلامي شهر تهران، گفت: نيمه شرقي خط ۲ مترو تهران كه آخرين ايستگاه آن، علم و صنعت نامگذاري شده، بخش قابل توجهي از حمل و نقل شرق تهران را پوشش مي  دهد. وي افزود: با افتتاح اين خط مردم مي  توانند از اين وسيله حمل و نقل عمومي مطمئن و كارآمد و اثربخش استفاده كنند و همين امر در تسريع فعاليت  هاي شهروندان تهراني مثمرثمر خواهد بود.
واعظي آشتياني، با اشاره به اينكه در حال حاضر ۴۳ درصد مردم از حمل و نقل عمومي استفاده مي  كنند، گفت: مطلوب و استاندارد اين است كه ۷۰درصد مردم از وسايل حمل و نقل عمومي بهره ببرند كه براي رسيدن به اين رقم، حمل و نقل مطمئن و بسترهاي لازم مدنظر است.
عضو هيأت رئيسه شوراي شهر تهران، همچنين درباره انتقادات اين شورا درباره توسعه مترو، افزود: شوراي شهر سال گذشته بودجه مناسبي براي خطوط ۳ و ۴ اختصاص داد و هفته گذشته بنا به درخواست شهردار و مدير عامل مترو، بحث خريد واگن به تصويب شوراي شهر رسيد. وي ادامه داد: البته در اين بين كمك  هاي دولت هم مي  تواند مؤثر باشد و بودجه  اي كه براي بخش حمل و نقل تصويب شد، در آينده به وضعيت مترو كمك خواهد كرد.
واعظي آشتياني، همچنين با توجه به نزديك شدن زمان راه  اندازي نيمه شرقي خط ۲ مترو تهران و نامگذاري ايستگاه علم و صنعت به جاي ايستگاه دردشت، گفت: چون در غرب تهران ايستگاهي با نام دانشگاه شريف نامگذاري شده است، در شرق تهران هم به دليل نزديك بودن اين ايستگاه به دانشگاه علم و صنعت، تصميم به اين كار گرفته شد.

مدير كل محيط زيست استان :
۲۰۰ نفر مامور حراست از محيط زيست تهران در نوروز شدند
پايگاه اطلاع رساني معماري و شهرسازي: بيش از ۲۰۰ نفر گارد ويژه مامور حفاظت از محيط زيست تهران شدند تا پاركهاي ملي و فضاي سبز پايتخت را از خطراتي چون آتش سوزي مصون دارند.
دكتر «محمدحسن پيراسته» مدير كل محيط زيست استان تهران در گفت و گو با خبرنگار UAN گفت: «سازمان محيط زيست استان تهران به منظور حفاظت بيشتر از محيط زيست طبيعي تهران در تعطيلات نوروز، گارد ويژه محيط زيست تشكيل مي دهد.»
به گفته پيراسته ماموران حفاظت محيط زيست با گشت زني در مناطق حفاظت شده، پارك هاي جنگلي و رودخانه ها با همكاري مردم از آسيب رساندن و آلوده كردن محيط زيست جلوگيري مي كنند.
مدير كل محيط زيست استان تهران همچنين گفت: «ماموران حاضر در مناطق طبيعي با اهداي كيسه هاي زباله در بين مردم از آلودگي محيط زيست توسط زباله هاي غيرقابل بازگشت به طبيعت مي كاهند .»
وي درباره برنامه هاي حفاظت سازمان محيط زيست براي جنگل ها طي نوروز گفت:« گشت ويژه جنگل ها و مناطق حفاظت شده همچنين گشت هاي مستقر در پاركهاي جنگلي به شكل شبانه روزي فعال هستند و در صورت مواجهه با تخلف يا آسيب به طبيعت، متخلفان، بسته به نوع تخلف و آسيب وارده، مشمول جريمه هاي كيفري و نقدي مي شوند.»

تخريب ميراث فرهنگي فارس
008361.jpg
اداره كل راه و ترابري استان فارس چارتاقي ديگري را در كنار جاده  شيراز به اصفهان تخريب كرد. سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به ثبت آثار محوطه هايي كه زير اين جاده مي روند پرداخته است كه تپه رحمت آباد از جمله آنهاست ولي با اين حال، اين بناي تاريخي كه حدود۳۰ متر با جاده فاصله داشت، كاملاً نابود شد.
چارتاقي «ركن آباد» در كيلومتر۱۰جاده  شيراز به اصفهان قرار دارد؛ اين بنا، پيش  از دوره  اسلامي ساخته شده و در آن دوران با تغيير كاربري به عنوان اقامت گاه استفاده مي شده است. چارتاقي ركن آباد كه در نزديكي چشمه «بي دو» اكبرآباد قرار گرفته، در دوم آبان ماه  ۸۲ به شماره  ۱۰۴۹۹ در فهرست  آثار ملي ثبت شده است. چارتاقي ركن آباد با ملات گچ دست كوب، لاشه سنگ و ساروج بنا شده بود و قطر جرزهاي آن به يك متر و عرض دهانه ها به  ۵/۱ متر مي رسيد. معاون حفاظت فني سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان فارس، با تاييد خبر تخريب چارتاقي ركن آباد از سوي اداره كل راه و ترابري استان، اطلاعات بيشتري درباره  اقدامات سازمان و عواملي كه وقوع چنين حادثه اي را سبب شده است، در اختيار قرار نداد.

نظارت نوروزي بر سرويس هاي بهداشتي بين راهي
008367.jpg
معاون رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: امسال با برگزاري جلسات توجيهي براي ناظران و بازرسان ستاد تسهيلات نوروزي، ۲۴ ساعته بر كليه استراحتگاه هاي ميان راهي ، كمپينگ ها، هتل ها و حتي سرويس هاي بهداشتي نظارت دائم خواهد شد.
محمد شريف ملك زاده در گفت وگو با فارس، افزود: امسال ستاد تسهيلات نوروزي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با نظارت دائم و مستمر معاونت هاي نظارت، اسكان و پذيرايي، اطلاع رساني، حراست، امنيتي و انتظامي، موزه ها و محوطه هاي تاريخي، اداري و پشتيباني و امور حقوقي در خصوص مباحث اطلاع رساني و نيز از طريق راه اندازي SMS SENTER در خدمت مسافران نوروزي خواهد بود.
وي گفت: شكايات رسيده از واحدهاي اقامتي و پذيرايي، دفاتر خدمات مسافرتي و جهانگردي كه داراي مجوز و پروانه بهره برداري هستند و ضوابط و مقررات را رعايت نكرده اند در كميته مربوطه بررسي مي شود به نحوي كه در صورت هرگونه شكايت از هر فردي و هر واحدي طبق ضوابط و مقررات جاري با آن برخورد خواهد شد و در صورت بروز تخلف، با هماهنگي مراجع ذي ربط مكان مورد نظر پلمپ و لغو پروانه مي شود.

ثبت نام اينترنتي براي كنفرانس جهاني گردشگري و صنايع دستي
008358.jpg
ستاد برگزاري نخستين كنفرانس جهاني گردشگري و صنايع دستي (UNWTO ) اعلام كرد: اين ستاد آمادگي ثبت نام اينترنتي از تمامي كارشناسان، دانشجويان و ساير علاقه مندان را براي شركت در كنفرانس دارد.
به گزارش روابط عمومي كنفرانس جهاني گردشگري و صنايع دستي، علاقه مندان از سراسر دنيا به ويژه از مراكز علمي ، دانشجويي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران مي توانند از طريق مراجعه به سايت www.FICTH.COM در كنفرانس جهاني گردشگري و صنايع دستي شركت كنند.
بر اساس اعلام ستاد برگزاري كنفرانس، مراجعان علاقه مند مي توانند از طريق سايت مذكور در خصوص برنامه ها، شرايط ثبت نام و خدمات جانبي كنفرانس اطلاعات لازم را كسب كنند.
علاقه مندان همچنين مي توانند جهت كسب اطلاعات بيشتر در زمينه كنفرانس از قبيل پيشينه سازمان جهاني گردشگري UNWTO اهداف برگزاري كنفرانس در تهران، محورها و موضوعات پيش بيني شده جهت بررسي، اسامي كشورهاي شركت كننده و اعضاي UNWTO، اسامي صاحبنظران و كارشناسان، تصاوير و عكس هاي مورد نياز و غيره به اين سايت مراجعه كنند.

استخر غربي چهل ستون بيرون آمد
008364.jpg
در راستاي طرح احياي باغ هاي ايراني،  باغ چهل ستون اصفهان مورد كاوش قرار گرفت كه طي آن استخر جبهه غربي متعلق به دوره صفويه از دل خاك بيرون كشيده شد.
فريبا سعيدي - سرپرست تيم باستان شناسي كاخ چهل ستون - در گفت وگو با ايسنا، درباره گمانه زني هاي استخر چهل ستون اظهار داشت: استخر جبهه غربي باغ طي حفاري هاي باستان شناسي از دل خاك بيرون كشيده شد. وي افزود: كانال ارتباطي استخر شرقي و غربي به صورت حوض و تاسيسات وابسته آن مورد كنكاش و كاوش قرار گرفت كه كار حفاري آن طي دو روز آينده به پايان مي رسد.

الزام قانون برنامه چهارم توسعه به
استفاده از فناوري مهندسي ارزش
گروه شهري- جمشيد پوراسكندر: قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشور، بر لزوم استفاده شهرداريها از جمله شهرداري كلانشهر تهران در استفاده از فناوري مهندسي ارزش تاكيد كرده است.
مهندس كاظم كمالي نسب _ مديرعامل شركت عمران تجارت خاوران شهرداري تهران،در اين باره گفت: مهندسي ارزش (Value Engineering) يا (VE) يكي از ابزارهاي بسيار مهم و مؤثر در تحليل و كاهش هزينه هاست. منطق و فلسفه اساسي مهندسي ارزش، ايجاد تعادل ميان هزينه هاي صرف شده براي هر يك از اجزاي خدمات و محصولات و ارزش حاصل از كاركرد يا وظيفه آن جزء، بدون كاهش كيفيت خدمات و محصولات مي باشد.
وي تصريح كرد: مهندسي ارزش در حقيقت،  رويكردي نظام مند به بازنگري طراحي و توليد با توجه به هزينه هاي تمامي چرخه عمر محصول و خدمات است و با هدف بهينه سازي عناصر تشكيل دهنده محصول و خدمات براي كاهش هزينه، در عين حفظ يا ارتقاي كيفيت انجام مي گيرد.
كمالي نسب با بيان اين مطلب كه خوشبختانه مقوله مهندسي ارزش مورد توجه مديريت فعلي شهرداري تهران قرار گرفته است، افزود: با توجه به اظهارات اخير دكتر قاليباف شهردار تهران مبني بر افزايش صددرصدي پروژه هاي عمران شهري در سال ،۸۵ رعايت اين مفهوم و ابزار كارآمد مي تواند ضمن كاهش شديد هزينه ها، تحقق اهداف هر يك از پروژه ها را تضمين و دست يافتني سازد.
كمالي نسب تاكيد كرد: هدف مهندسي ارزش از ميان برداشتن يا اصلاح هر عاملي است كه موجب تحميل هزينه هاي غيرضروري مي شود، بي آنكه آسيبي به كاركردهاي اصلي و اساسي سيستم وارد آيد و به عبارتي ديگر دستور كار مهندسي ارزش، بهبود مداوم طراحي و اجراست.
وي با بيان اين مطلب كه شهردار تهران بر اجراي پروژه ها طبق برنامه زمانبندي شده تاكيد كرده و عمليات اجرايي پروژه هاي عمران شهري در سه شيفت را در دستور كار قرار داده است، افزود: با توجه به تاكيدات مديريت شهري، به نظر مي رسد عنصر مهندسي ارزش مي تواند در اين مهم به كار آيد چرا كه مهندسي ارزش به كارفرما اطمينان مي دهد كه پروژه ها مي توانند با بازدهي بيشتر انجام شوند و همچنين اين شيوه، تكنيكي موثر براي كاهش هزينه ها، افزايش سودآوري و بهره وري، بهبود كيفيت بدون كاستن از جاذبه هاي ظاهري و جلوگيري از تأثير سوء بر محيط زيست است.

زادبوم
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |