سه شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۴۵ - Mar 14, 2006
كارنامه صنايع بورس در سال ۸۴
008409.jpg
گروه بورس: بررسي هاي آماري از اوج گيري سهام دو گروه تازه نفس ليزينگ و انبوه سازان بورس در طول سال ۸۴ حكايت دارد. شركت هاي فعال اين گروه ها در جريان مبادلات سال جاري، توجه حجم بالايي از متقاضيان خريد را به سوي خود جلب كردند.
يافته هاي آماري گروه بورس همشهري نشان مي دهد: در كنار اين دو گروه، قديمي هاي بورس يعني خودروسازان، سرمايه گذاري ها و شركت هاي پتروشيمي، جزو سهام هاي پرطرفدار بورس در طول سال ۸۴ بوده اند. در اين مدت ۱۳۸ هزار نفر در صف خريد ۵/۲ ميليارد برگه سهم شركت هاي خودروساز و قطعه ساز بورس تهران ايستاده اند. ارزش كل نقدينگي سرازيرشده به سوي سهام خودرو در يك سال اخير ۹ هزار و ۲۰۰ ميليارد ريال تخمين زده مي شود. در اين گروه، سهام ايران خودرو، سايپا و ايران خودرو ديزل با جذب ۷۷ هزار خريدار، دوسوم متقاضيان خريد را به خود جلب كرد. شركت هاي سرمايه گذاري نيز كه با هجوم ۱۱۶ هزار خريدار مواجه شده بودند در رتبه دوم جاي گرفتند. ارزش كل دستور خريدهاي صادر شده براي سهام اين گروه به سه هزار و ۸۰۰ ميليارد ريال رسيد و اين دسته از شركت ها را در رتبه دوم جاي داد.
طي سال ۸۴ در بين شركت هاي سرمايه گذاري، دو شركت آتيه دماوند و توسعه ملي، پرطرفدارتر از بقيه بوده اند. اين دو شركت امسال به بورس تهران پيوستند و بيشترين تعداد خريداران،در عرضه اوليه براي سهام آنها دستور خريد صادركردند.
توليدكنندگان محصولات شيميايي و پتروشيمي هم در حالي رتبه سوم را به خود اختصاص دادند كه شركت كوچكي به نام سموم علف كش رتبه چهارم جدول تقاضاي اين گروه را در اختيار گرفته است. تعداد خريداران سهام اين شركت در طول سال ۸۴ از مرز ۸ هزار نفر فراتر رفت. در اين مدت سرمايه گذاري پتروشيمي و كربن ايران با جذب ۵۰ هزار خريدار، پرطرفدارترين سهام گروه پتروشيمي و شيميايي لقب گرفتند.
در جمع ليزينگ ها هم به ترتيب ليزينگ  صنعت و معدن، ليزينگ غدير و ليزينگ ايران پرطرفدار بوده اند. تعداد خريداران سهام اين سه شركت بين ۱۰ تا ۲۸ هزار نفر در نوسان بوده است. شركت هاي يادشده هر يك، فصلي از سال را به نام خود ثبت كردند. بهار متعلق به ليزينگ صنعت و معدن بود. در تابستان امسال ليزينگ غدير مورد توجه قرار گرفت و در زمستان جاري ليزينگ ايران اوج گرفت. تعداد كل خريداران سهام شركت هاي ليزينگ در آستانه پايان سال ۸۴ به محدوده ۷۰ هزار نفر رسيده و ارزش كل نقدينگي سرازير شده به سوي سهام ليزينگ، دو هزار و ۲۰۰ ميليارد ريال تخمين زده مي شود.
انبوه سازان مسكن هم كه در آغاز سال ۸۴ شروعي خوب را به نمايش گذاشتند و بسياري موج بعدي صعود را به اين گروه متعلق مي دانستند، تاكنون ۶۳ هزار خريدار و متقاضي سرمايه گذاري را جذب كرده اند. سهام اين شركت ها در زمستان امسال با بي توجهي نسبي بازار روبه رو بوده است.
اما نكته جالب توجه در مبادلات سال جاري، نزول شديد حجم تقاضا براي سهام سيمان و هلدينگ ها بوده است. اين دو گروه بزرگ و تأثيرگذار بورس كه در مجموع، يك سوم كل ارزش هاي بازار را در خود جاي داده اند، از نظر ميزان تقاضا براي خريد سهام به قعر جدول بورس سقوط كرده اند. در سال ۸۴ ارزش سهام اين شركت ها و به ويژه هلدينگ فقط با بازارگرداني و تزريق نقدينگي مستمر سهامداران عمده حفظ شده است.

افت شاخص كندتر شد
008334.jpg
گروه بورس: شاخص كل قيمت سهام ديروز ۳ واحد ديگر افت را در پرونده خود به ثبت رساند تا به اين ترتيب خود را به مرز ۹ هزار و ۸۰۰ واحد نزديك تر كند.
به گزارش «همشهري» در اين روز شاخص كل در ادامه روند نزولي خود به ۹ هزار و ۸۲۳ واحد رسيد.در جريان دادوستدهاي ديروز بورس تهران ،اگرچه شاخص عملكرد تالار اصلي ۴ واحد افت را تجربه كرد و به ۹ هزار و ۵۲۵ واحد بازگشت، اما شاخص عملكرد تالار فرعي ۳ واحد افزايش يافت و به ۱۰ هزار و ۷۷ واحد نزديك شد.در اين روز كاري شاخص صنعت با دو واحد كاهش به ۷ هزار و ۶۳۸ واحد رسيد. اين شاخص عملكرد شركت هاي صنعتي حاضر در بورس را نشان مي دهد.شاخص مالي نيز با توجه به عملكرد نامطلوب شركت هاي سرمايه گذاري در روز گذشته، دو واحد كاهش يافت و به ۲۳ هزار و ۶۳۲ واحد رسيد.

افزايش حجم عرضه سرمايه گذاري غدير
گروه بورس: حجم عرضه سهام سرمايه گذاري غدير در جريان معاملات ديروز بورس تهران به شدت افزايش يافت.
به گزارش «همشهري» در اين روز ۵ ميليون برگه سهم اين شركت به ارزش ۲۱ ميليارد ريال توسط ۸۱۲ نفر در بورس تهران به فروش گذاشته شد.بنابراين گزارش پس از سرمايه گذاري غدير ارزش سهام عرضه شده سيمان خاش ديروز بيش از ساير شركت هاي بورسي بود و بعد از آن به ترتيب كالسيمين، چادرملو، پتروشيمي اراك، لوله و تجهيزات سديد، ملي سرب و ليزينگ ايران قرار داشتند.در اين روز كاري ۳۴ نفر ، ۳۰۰ هزار سهم سيمان خاش به ارزش ۴/۳ ميليارد ريال را براي فروش عرضه كردند. ۷۳ نفر نيز ديروز در مراجعه به كارگزاري ها ۱۹۹ هزار و ۴۰۰ سهم كالسيمين به ارزش ۴/۳ ميليارد ريال را به فروش گذاشتند. در جريان خريد و فروش هاي روز گذشته بورس تهران ۱۰ نفر براي خريد ۷۵ هزار و ۲۹۸ سهم تأمين ماسه ريخته گري به ارزش ۹۴۴ ميليون ريال دستور خريد صادر كردند.

ادامه سقوط بورس ها در آسيا و خليج فارس
گروه بورس: خبرگزاري هاي فارسي زبان روز گذشته به نقل از منابع بين المللي از ادامه سقوط و ركود بورس هاي معتبر جهاني خبر دادند.
در يكي از اين خبرها آمده است: كارشناسان بين المللي بورس معتقدند، بي ثباتي بازار اوراق قرضه چشم انداز تيره اي را پيش روي بازارهاي اوراق بهادار جهان قرار داده است.
خبرنگار خبرگزاري فارس از شرق آسيا گزارش داد: بورس هاي عمده منطقه شرق آسيا هفته گذشته روزهاي بي ثباتي را پشت سر گذاشتند به طوري كه برآيند به جا مانده از اين تلاطم ارقام قابل توجهي را بر جاي گذاشت. در هفته منتهي به دهم مارس در حالي شاخص نيكي متعلق به بورس توكيو بيش از ۴۵۲ واحد رشد داشت كه شاخص هنگ سنگ بورس هنگ كنگ طي همين هفته بيش از ۳۵۶ واحد نزول كرد. همين وضعيت براي بورس هاي آمريكايي و اروپايي نيز صادق بود. طي هفته گذشته به رغم رشد ۵۴ واحدي شاخص داوجونز شاخص نزدك بيش از ۴۰ واحد افت كرد.
كارشناسان، سرچشمه اين بي ثباتي ها را اعمال سياست هاي انقباضي از سوي بانك مركزي آمريكا و بانك مركزي ژاپن اعلام كرده اند.
طي هفته گذشته نرخ بهره اوراق قرضه با شدتي كمتر از هفته ما قبل از آن افزايش داشت به گونه اي كه نرخ بهره ۱۰ ساله اوراق قرضه خزانه داري آمريكا از عدد ۶/۴ تا ۴‎/۷ درصد صعود كرد.
بين نرخ اوراق قرضه و قيمت ها همواره ارتباط معكوسي برقرار است كه افزايش نرخ اوراق به كاهش قيمت منجر مي شود.
سقوط در خليج فارس
ايرنا هم در خبرهاي جداگانه از ادامه سقوط بورس هاي كويت و عربستان گزارش هايي را منتشر كرده است. براساس يكي از اين گزارش ها روند كاهش شاخص سهام در بورس عربستان سعودي كه از دو هفته پيش آغاز شده است همچنان ادامه دارد. در ادامه اين روند شاخص سهام به ۱۶هزار و ۴۳۱ واحد رسيده است. دو هفته پيش كه روند سقوط ارزش سهام در بورس عربستان آغاز شد، شاخص سهام آن حدود ۲۰هزار واحد بود.
افت شاخص سهام در بورس عربستان به عنوان بزرگترين بازار سهام در كشورهاي عربي تاكنون موجب مرگ شماري از سهامداران عمده در اثر سكته قلبي شده است. اين موضوع همچنين باعث واكنش هاي عصبي عده اي ديگر شده به نحوي كه منابع خبري سعودي از كشته شدن دو نفر بر اثر تيراندازي يكي از سهامداران بورس خبر دادند. در كويت هم اوضاع بورس به هم ريخته گزارش مي شود.
رئيس مجلس كويت گفت: پارلمان كويت براي جلوگيري از ادامه روند نزولي شاخص سهام در بازار اوراق بهادار اين كشور روز سه شنبه آينده جلسه ويژه اي در اين خصوص تشكيل خواهد داد. «جاسم الخرافي» در گفت وگو با خبرنگاران افزود: اين تصميم در پي ادامه روند نزولي شاخص سهام در بورس سهام كويت طي يك ماه گذشته و به دنبال درخواست تعدادي از نمايندگان مجلس امت براي تشكيل جلسه ويژه اي در اين خصوص، اتخاذ شد.
شاخص سهام در بورس سهام كويت كه دومين بازار بزرگ اوراق بهادار پس از عربستان در كشورهاي عرب است، طي هفته گذشته بيش از ۶۰۰ واحد و در يك ماه گذشته بيش ازيك هزار و ۲۰۰واحد كاهش يافت. در پي كاهش مستمر شاخص سهام در بورس كويت تعدادي از سهامداران خشمگين آخر هفته گذشته در مقابل ساختمان بورس سهام كويت تظاهراتي برپا كردند كه در آن خواستار دخالت دولت براي جلوگيري از ادامه روند نزولي قيمت سهام شدند.

تغييرات قيمت سهام
008412.jpg
008415.jpg
008418.jpg
008388.jpg
008391.jpg
008394.jpg

بـورس
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
بورس
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |