سه شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۴۵ - Mar 14, 2006
سمينار سالانه رؤساي نمايندگي هاي ايران در خارج از كشور آغاز به كار كرد
رئيس جمهوري: به دنبال تنش نيستيم
ولي تحميل را نمي پذيريم
008421.jpg
ايسنا: محمود احمدي نژاد طي سخناني در همايش سالانه  سفيران و روساي نمايندگي هاي جمهوري اسلامي ايران در كشورهاي جهان گفت: ابزارها و فرصت هاي زياد و نامحدودي در اختيار داريم و بايد بدانيم كه دستيابي به آرمان ها نيازمند ايستادگي بر سراصول است.
وي با تاكيد بر اين كه جمهوري اسلامي ايران از ابتدا خواهان گسترش روابط با همه كشورها و ملت ها بوده است، گفت: توسعه حداكثري ارتباطات و مناسبات در همه ابعاد با كشورهاي مختلف جهان اصل تغييرناپذير سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران است و در اين راستا تنها شيطان بزرگ تا زماني كه ماهيت كنوني خود را حفظ كند و رژيم نامشروع اشغالگر قدس، استثناء هستند.
وي شرط موفقيت در سياست خارجي را ايمان به اصول انقلاب و نظام اسلامي دانست و گفت: بايد ايمان داشته باشيم كه تنها راه نجات بشريت، خداپرستي است و ما بايد با اعتقاد عميق به آرمان ها و مباني و تعريف اصول ديپلماسي خود بر مبناي آن ها سياست خارجي فعال و تاثيرگذاري را در محيط بين الملل پيگيري كنيم.
رييس جمهور همچنين ديپلماسي را مديريت تحقق يك سلسله اهداف و آرمان ها و كاري غيرتشريفاتي دانست و از ديپلمات هاي ايراني در سراسر جهان خواست خود را براي دوره اي پركار آماده كنند و افزود: ما مطلقا به دنبال تنش نيستيم بلكه صلح و آرامش جهاني را مي خواهيم ولي تحميل را نمي پذيريم.
احمدي نژاد سفيران جمهوري اسلامي ايران را پاسداران و مرزبانان صلح، آرامش، عدالت، معنويت و كرامت براي همه بشريت در سراسر جهان دانست و با تاكيد بر لزوم تحول در نگرش به روابط بين الملل به تشريح ابعاد سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران بر مبناي چهار اصل حركت دولت پرداخت.وي عدالت خواهي را يك اصل عام جهان شمول عنوان كرد و افزود: امام بزرگوار ما از همان ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي اعلام كرده اند كه ما نه ظلم مي كنيم و نه زير بار ظلم مي رويم و تا زماني كه در هر گوشه اي از جهان ظلم و تجاوز و زورگويي باشد، ما نمي توانيم در كنار مظلوم نباشيم.
رييس جمهور با اشاره به اين كه جمهوري اسلامي ايران در همه مناسبات خارجي خود حتي در روابط اقتصادي با كشورهاي ضعيف خواهان عدالت است، خاطرنشان كرد: نگاه ما محصور به يك جغرافياي خاص نيست بلكه به آن افق بلندي مي نگريم كه همه ملت ها به سمت مكتب توحيد و عدالت بيايند و معتقديم اگر عدالت برپا شود ريشه جنگ ها، درگيري ها و تجاوزها از بين خواهد رفت.
احمدي نژاد ايستادگي جمهوري اسلامي ايران بر حق مسلم ملت براي دستيابي به انرژي هسته اي صلح آميز را يادآور شد و گفت: ما به دليل اينكه خواسته هاي چند كشور معدود براي صرفنظر كردن از حق ملتمان، ناعادلانه و ظالمانه است زير بار تحميل هاي آن ها نمي رويم و به خوبي مي دانيم كه يك قدم عقب نشيني يك كشور از حقوق مسلم خود در برخي موارد به معناي از دست دادن همه موجودي و هستي اش خواهد بود.وي با تاكيد بر اينكه دستگاه سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران حق ندارد هيچ نظم ظالمانه اي را بپذيرد، گفت: در مناسبات و روابط بين المللي تا جايي همراهي خواهيم كرد كه تحميل و حركتي بر ضد عدالت رخ ندهد و دستگاه سياست خارجي بايد براي عادلانه كردن روابط و مناسبات بخصوص در سازمان هاي بين المللي و اركان جهاني و تجديد ساختار و رفتار آن ها در اين جهت تلاش كند.وي مهروزي را از ديگر اصول حركت پيامبران الهي دانست و گفت: بر اساس اعتقادات اسلامي،  ما همه ابناي بشر را دوست داريم و نمي توانيم در مقابل غم و رنج ديگران بي تفاوت باشيم و به همين دليل با فضاي تهديدي كه برخي قدرت ها بر جهان حاكم كرده اند و تحت آن بدترين تحميل ها را به ملت ها انجام مي دهند به شدت مخالفيم.
رييس جمهور با تاكيد بر اين كه رژيم اشغالگر قدس در قلب جهان اسلام به منظور درست كردن فضاي دائمي ترس و تهديد در منطقه خاورميانه و براي چپاول ثروت هاي ملت هاي منطقه ايجاد شده است، تصريح كرد: ماهيت اين رژيم اشغالگر مبتني بر تهديد است و اگر روزي نتواند براي تهديدات خود فرصت سازي كند وجود خارجي نخواهد داشت و بايد كنار برود و به همين دليل با ادامه حيات رژيم صهيونيستي هيچ گاه صلح وآرامش در منطقه برقرار نخواهد شد.احمدي نژاد افزود: مسأله فلسطين و رژيم اشغالگر قدس نقطه
008424.jpg
اتصال و اتكاي نظام سلطه جهاني است و اگر ما در موضع بحق خود ايستادگي و درست عمل كنيم همه مناسبات و معادلات عوض خواهد شد.وي بر لزوم توجه نمايندگي هاي جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور به حل مشكلات ايرانيان مقيم خارج تاكيد كرد و افزود: اين نگاه كه مشكل ايرانيان مقيم خارج شخصي است در ادبيات ما جايي ندارد و نبايد تصور كرد كه هركس در خارج از ايران زندگي مي كند ديگر وابستگي و دلبستگي به كشورش ندارد و بايد طرد شود، بلكه اين افراد فرصت هايي براي پيشبرد اهداف ايران هستند.وي در بخش ديگري از سخنانش حساسيت هاي جمهوري اسلامي ايران را در موضوع حقوق بشر تشريح كرد و گفت: ما امروز در مورد تضييع حقوق بشر در برخي از كشورها از جمله وجود زندانهاي مخفي، تبعيض هاي مذهبي، ظلم به مردم در اروپا و آمريكا، وجود شكنجه گاههاي ابوغريب و گوانتانامو و كشتار ملت ها در كشورهاي تحت اشغال مدعي هستيم.

متكي:
هنوز براي سفر به نيويورك تصميم نگرفته ايم
ايسنا: وزير امور خارجه كشورمان درخصوص تيم مذاكره كننده ايران در نيويورك گفت: هنوز تصميمي  براي سفر به نيويورك اتخاذ نشده است.
منوچهر متكي، وزير امور خارجه كشورمان در حاشيه ديدار سيدحسن خميني با سفراي ايراني خارج از كشور درخصوص ادامه همكاري هاي ايران با آژانس بين المللي انرژي اتمي پس از گزارش موضوع ايران به شوراي امنيت گفت: اكنون در دستور كار ما خروج از ان.پي.تي قرار ندارد.
وي افزود: آنچه ما بر آن اصرار داريم استيفاي حق ملت ايران در برخورداري از فناوري صلح آميز هسته اي است و معتقديم شيوه ها و لوازم رسيدن به اين حق كماكان ساز و كارهاي موجود در مناسبات بين المللي به ويژه عضويت ايران در معاهده ان.پي.تي است.
متكي ابراز داشت: ترجيح جمهوري اسلامي ايران بهره گيري از اين ساز و كار براي دستيابي به حقش است.
وزير امورخارجه كشورمان با اشاره به جمع بندي ايران از اجلاس اخير شوراي حكام گفت:   پيگيري مساله هسته اي ايران در آژانس، تأكيد بر مذاكره و ادامه راه ديپلماسي براي بررسي و نهايي سازي طرح هايي كه تاكنون مطرح بوده است در اولويت قرار دارد.
متكي افزود: لذا بر ساز و كار ادامه مذاكرات با همه طرف هاي درگير در اين موضوع در قالب شوراي حكام و آژانس اعتقاد داريم.وي ابراز اميدواري كرد: ساز و كارهاي پذيرفته شده بين المللي امكان استيفاي حق مسلم ايران در دستيابي به انرژي صلح آميز هسته اي را فراهم كند؛ اما اگر چنين ظرفيتي به وجود نيايد و يا با موانعي مواجه شود در آن صورت احتمال دارد كه سياست هاي خود را مورد بازبيني قرار دهيم.
وزير امور خارجه كشورمان تأكيد كرد: اين به معني تصميمي براي بازبيني در حال حاضر نيست.

در نخستين جلسه شوراي عالي فناوري اطلاعات به رياست دكتر احمدي نژاد
كليات طرح شبكه اينترنت ملي تصويب شد
مهر: محمود احمدي نژاد، رئيس جمهوري در نخستين جلسه شوراي عالي فناوري اطلاعات با تاكيد بر نقش مهم فناوري اطلاعات در پيشرفت و تعالي كشور، ضرورت مرحله بندي اجراي طرحهاي اين بخش را يادآور شد و گفت: ايجاد سازمان نظام مهندسي فناوري اطلاعات براي ساماندهي طرح هاي سخت افزاري، نرم افزاري و مشاوره اي ضروري است.
احمدي نژاد با تاكيد بر اهميت بكارگيري مديريت صحيح و كارآمد براي نظام مند كردن فعاليتهاي بخش فناوري اطلاعات، پيگيري اين فرآيند شامل بومي سازي، شناسايي، انتقال، توليد و خدمت رساني را از سوي شوراي عالي فناوري اطلاعات خواستار شد.
در نخستين جلسه شوراي عالي فناوري اطلاعات كه يكشنبه شب به رياست رئيس جمهور برگزار شد، ضمن تصويب چارچوب نظام جامع فناوري اطلاعات، كليات طرح شبكه اينترنت ملي به عنوان يك شبكه داخلي، امن و پايدار تصويب شد.
بر اين اساس دبيرخانه شوراي عالي فناوري اطلاعات موظف شد ضمن تعريف طرحي تحقيقاتي، مدل مفهومي، اجزاء شبكه و مراحل اجرايي آن را با استفاده حداكثري از توان بخش خصوصي تدوين كند.

اداي احترام روساي نمايندگي هاي ايران در
خارج از كشور به مقام شامخ امام(ره)
ايسنا: روسا و نمايندگي هاي جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور به همراه وزير امور خارجه ضمن حضور در مرقد مطهر امام خميني(ره) و بيعت با آرمان هاي بنيانگذار جمهوري اسلامي با سيد حسن خميني ديدار كردند. در اين مراسم سيدحسن خميني با اشاره به اوضاع متلاطم كنوني جهان، درايت و تشخيص درست مسايل جهان را از وظايف مهم مسوولان هر نظامي دانست و گفت:  گاهي اوقات مسايلي رخ مي دهد كه رابطه مستقيمي با منافع ملي كشور ها پيدا مي كند. وي افزود: در اين شرايط حساس، وظايف مسوولان خصوصاً آن هايي كه وظيفه شان تحليل و تفسير اين قبيل رخداد هاست، با اهميت تر از گذشته مي شود. وي ديپلماسي قوي را عاملي مهم در مواجهه با بحران هاي احتمالي نظام ياد كرد و گفت:  در شرايط حساس كنوني نه بايد از زورگويي و زياده خواهي كشوري ترسيد و نه بايد از لبخند دولتي به شوق آمد.

هاشمي شاهرودي :هيچ خطري مردم و نظام را تهديد نمي كند
ايسنا: آخرين نشست مسوولان عالي قضايي در سال ۱۳۸۴ ديروز به رياست آيت الله هاشمي شاهرودي برگزار شد. رييس قوه  قضاييه در اين نشست با اشاره به اهم رويدادها و وقايع سال ،۱۳۸۴ گفت: امسال شاهد دستاوردهاي خوبي براي نظام جمهوري اسلامي ايران بوديم كه مهم ترين آن برگزاري باشكوه انتخابات رياست جمهوري و تشكيل دولت جديد با رويكرد خدمت رساني به مردم بود و اميدواريم شاهد به ثمر رسيدن برنامه هاي اجرايي دولت در سراسر كشور و حل مشكلات مردم باشيم. وي، با تبيين مساله ي استفاده ي صلح آميز از انرژي هسته اي و فشارهاي استكبار براي كوتاه آمدن ايران از اين فرآيند، آن را نقطه ي عطف جديدي در تاريخ انقلاب اسلامي دانست .هاشمي شاهرودي، با تاكيد بر اينكه هيچ خطري نمي تواند مردم و نظام جمهوري اسلامي ايران را تهديد كند، گفت: اعتماد به نصرت الهي همواره پشتيبان و ضامن رفع تهديدها عليه مردم ايران بوده است و اين بار نيز تمام اين تهديدها با مدد الهي و مقاومت مردم نقش بر آب خواهد شد.

وزير كشور خبر داد: مواجه شدن طرح
تجميع انتخابات با موانع قانوني
ايسنا: وزير كشور از احتمال سفر هيات دولت به استان خوزستان در آينده اي نزديك خبر داد. مصطفي پورمحمدي طي سخناني در حاشيه ي نشست معاونين عمراني استانداري هاي سراسر كشور افزود: استان خوزستان با همكاري مردم و تلاش هاي ماموران و مديران استان به لطف خدا از آرامش نسبي برخوردار شده و اميدواريم كه بتوانيم اين آرامش را ادامه دهيم و مراقبت ها با قوت ادامه پيدا كند.
وي همچنين درباره طرح تجميع انتخابات و احتمال برگزاري همزمان انتخابات شوراي شهر و مجلس خبرگان گفت: از سوي مجلس خبرگان مخالفتي با اين طرح اعلام نشده و تنها گفته اند كه گستردگي انتخابات شوراها زياد است.
وي با بيان اين كه «در حال حاضر طرح تجميع انتخابات با موانع قانوني مواجه شده است» گفت: انتخابات خبرگان مي تواند پاييز برگزار شود. طرح تجميع انتخابات نيز مي تواند از سال آينده به اجرا درآيد. ما در حال حاضر دنبال رفع موانع پيش  رو، از طريق سازوكارهاي قانوني هستيم.

بازرسان آژانس اتمي امروز به تهران مي آيند
فارس: دو نفر از بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي در چارچوب بازرسي هاي معمول آژانس، امروز وارد تهران مي شوند.
اين بازرسان در اين مأموريت كه تا روز دوشنبه هفته آينده (۲۹ اسفند) به طول مي انجامد، از تأسيسات هسته اي نطنز و اصفهان بازديد به عمل مي آورند. اين بازرسي  از مجموعه بازرسي هاي معمولي آژانس و در چارچوب موافقتنامه پادمان است.تاكنون بيش از هزار و ۷۰۰ نفر روز بازرسي از سايت هاي هسته اي ايران انجام شده كه برخي از آنها سرزده بوده و حتي از سايت هاي نظامي كشورمان نيز بازديد به عمل آمده كه در تاريخ آژانس، اين حجم از بازرسي بي سابقه است.
اين در حالي است كه امروز نشست شوراي امنيت سازمان ملل درباره پرونده هسته اي ايران در نيويورك برگزار مي شود.

طرح روسيه با شرايط جديد بايد بازبيني شود
ايرنا: حسين  انتظامي سخنگوي  شوراي  عالي  امنيت  ملي  گفت  كه  طرح  روسيه  با توجه به  وقوع  شرايط جديد بايد مورد بررسي  قرار گيرد.
وي  افزود: تهران بارها اعلام  كرده  است  كه  از هر راه  حلي  كه  به  حل  موضوع  هسته اي  ايران  كمك كند، استقبال  مي كند.سخنگوي  شوراي  عالي  امنيت  ملي  تأكيد كرد: ايران  مذاكراتي  را منطقي  مي داند كه  حقوق  طرفين  در آن لحاظ شده  باشد.انتظامي  با تأييد وجود ديدگاه هايي  در بين  برخي  گروه هاي  سياسي  در ايران مبني  بر ضرورت  خروج  از ان .پي .تي ، اظهارداشت : ما اين  معاهده  را يك  ميثاق خوب  بين المللي  مي دانيم .وي  ابراز اميدواري  كرد آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي  و كشورهاي  عضو و ساير بازيگران  با عمل  به  اصول  اين  ميثاق ، بتوانند در جهت  امنيت  بين الملل  ايفاي  نقش  كنند.

لاوروف:تهران و مسكو دور جديدي از
مذاكرات هسته اي را برگزار مي كنند
ايسنا: وزير امور خارجه روسيه از برگزاري دور جديدي از گفت وگوهاي دوجانبه ميان تهران و مسكو بر سر پرونده هسته اي ايران خبر داد.
نووستي با اعلام اين خبر به نقل از سرگي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه نوشت كه طرف ايراني اخيراً با رويكرد به ما درخواست برگزاري مذاكرات را داشته اند. روزنامه آمريكايي تايمز ديلي نيز با تأييد اين خبر به نقل از اينترفكس نوشت كه يك منبع در سفارت روسيه در تهران كه نامش فاش نشد، اعلام كرد كه احتمالاً اين گفت وگوها فردا و پس فردا در مسكو برگزار خواهد شد و احتمالاً در سطح معاون رييس شوراي عالي امنيت ايران خواهد بود.
در همين حال، نووستي افزود، لاوروف از اظهارنظر درباره تصميم ايران براي رد كردن همكاري هسته اي براي غني سازي اورانيوم مشترك ميان مسكو و تهران، امتناع كرد و مدعي شد: در حالي كه ايران پيام هايي متناقض را ارسال مي كند،  نمي توان در اين باره اظهار نظر كرد.
وي با بيان اين كه اين طرح پيشنهادي هرگز بر اين كه تهران آن را مي پذيرد يا نه، بستگي نداشته است، آن را بخشي از تلاش ها براي يافتن راه حلي صلح آميز خواند. بر اساس اين گزارش، وزير امور خارجه روسيه همچنين درباره برخوردهاي تهران در طول مذاكرات هسته اي ابراز نااميدي و ادعا كرد، ايران در ياري رساندن به طرف هايي كه به دنبال راه هاي صلح آميز حل مساله هسته اي اش بودند، شكست خورد. وزير امور خارجه روسيه هم چنين اعلام كرده است: جامعه جهاني استراتژي واضحي درخصوص چگونگي برخورد با پرونده هسته اي ايران در چارچوب شوراي امنيت سازمان ملل ندارد.
سرگي لاوروف در گفت وگو با خبرگزاري نووستي با رد اخبار منتشر شده مبني بر معامله مسكو با واشنگتن براي ورود به سازمان تجارت جهاني در مقابل حمايت از آمريكا در برخورد با مسأله هسته اي ايران اظهار داشت: بهتر است پرونده هسته اي ايران در چارچوب آژانس بين المللي انرژي اتمي باقي بماند. لاوروف هم چنين گفت: ايران اقدامات شديدي را اتخاذ كرده كه از جمله آن لغو تعليق داوطلبانه فعاليت هاي هسته اي اش بوده است، ما از ايران مي خواهيم كه يك بار ديگر فعاليت هايش را به حال تعليق درآورد. وي در پايان با اذعان به اين كه «هيچ دليل و مدركي مبني بر تلاش ايران براي توليد سلاح هاي هسته اي وجود ندارد» مدعي شد: اطمينان كافي براي اثبات اين مسأله وجود ندارد.

نيازآسيا به انرژي تلاش آمريكا براي
منزوي كردن ايران را ناكام خواهد گذاشت
روزنامه فايننشال تايمز نوشت: نياز كشورهاي آسيايي از جمله هند ، چين و ژاپن به منابع انرژي ايران ، تلاشهاي آمريكا براي منزوي كردن ايران را با چالش جدي روبرو كرده است. به گزارش خبرگزاري فارس، روزنامه فايننشال تايمز افزود: مقامهاي آمريكايي در حال حاضر به دنبال متقاعد كردن اين سه كشور براي قطع همكاريهاي تجاري و انرژي با ايران هستند . ولي كارشناسان بين المللي انرژي بر اين باورند كه اين گونه تلاشهاي آمريكا نه تنها تاثيري بر روابط كشورهاي آسيايي با ايران نخواهد داشت بلكه موجب تحكيم روابط آنها با تهران خواهد شد .
بنابراين گزارش، ايران به عنوان دومين توليد كننده بزرگ نفت اوپك، قراردادهاي بزرگ انرژي با سه قدرت اقتصادي آسيا به امضا رسانده است و اين سه كشور بيش از پيش به منابع انرژي ايران نياز دارند .

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |