سه شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۴۵ - Mar 14, 2006
برگزاري يادواره ۴۰۰ شهيد دانشگاه تهران
008310.jpg
حيات: اولين مراسم يادواره ۴۰۰ شهيد دانشگاه تهران در حضور مقام معظم رهبري ۴، ارديبهشت ۸۵ در اين دانشگاه برگزار مي شود. محمود حداديان، معاونت امور ايثارگران دانشگاه تهران گفت: طرح برگزاري يادواره ۴۰۰ شهيد دانشگاه تهران از دو سال گذشته طراحي شده بود كه خوشبختانه با همكاري مسئولان امور شهدا و ايثارگران دانشگاه اين طرح شكل اجرايي به خود گرفت و به عنوان يكي از فعاليت هاي مثبت در تاريخ اين دانشگاه به ثبت رسيد.
وي افزود: ۴۰۰ نفر از دانشجويان اين دانشگاه قبل و بعد از انقلاب به درجه رفيع شهادت نائل آمده اند كه اطلاعات كامل آنها گردآوري و در يك پرونده به ثبت رسيده است.
وي با اشاره به اينكه براي برگزاري مراسم فوق فعاليت هايي در دست انجام است، گفت: طراحي و اجراي تنديس ويژه يادواره جهت اهدا به خانواده معظم شهدا، توليد فيلم كوتاه شهداي دانشجو، انتشار تمبر يادبود شهدا و ساخت يادگاه و بناي يادبود براي آنها، تهيه و انتشار يادنامه شهداي دانشجو در ۹ جلد در كنار ساخت و اجراي سرود شهدا در قالب سمفوني،انتشار روز شمار درسي در هزار نسخه، طراحي و توليد مجموعه تلويزيوني در ۳۶ قسمت، طراحي و ايجاد اولين كتابخانه اينترنتي با موضوع دفاع مقدس از جمله فعاليت هاي انجام شده است.
معاونت امور ايثارگران دانشگاه تهران اظهار داشت: ايجاد موزه و نمايشگاه دائمي شهداي دانشجو در كتابخانه مركز دانشگاه در كنار برگزاري نمايشگاه آثار شهدا و ايجاد اولين وب سايت اختصاصي شهداي دانشجو كه حاوي كليه اطلاعات و آثار شهداي دانشگاه است از ديگر فعاليت هاي در دست اجرا است.
نيروهاي بنياد شهيد بايد معتقدترين افراد به فرهنگ ايثار باشند
نماينده ولي فقيه در بنياد شهيد و امور ايثارگران پژوهش و تبليغات در بنياد شهيد را پايدارترين بخش اين سازمان دانست و گفت : نيروي انساني و كاركنان سازمان بنياد شهيد بايد نمونه هاي اعلاي اعتقاد به فرهنگ ايثار و شهادت باشند.
حجت الاسلام والمسلمين رحيميان با حضور در همايش روساي پژوهش و تبليغات بنياد شهيد استانهاي سراسر كشور افزود: سازنده اين نظام شهدا و امام راحل (ره) بودند و اكنون ما نيز در خدمت اسلامي هستيم كه سازنده آن امام راحل (ره) بود كه مهمترين وظيفه ما شكرگزاري اين توفيق و قدرداني از نعمت انقلاب اسلامي است.
حجت الاسلام رحيميان خدمت در بنياد شهيد را بالاترين ارزشها دانست و گفت: اگر نظام جمهوري اسلامي را به مسجد تشبيه كنيم بنياد شهيد محراب اين مسجد است و به تعبير حضرت امام (ره) چون اين نهاد افضل نهادهاست، خدمت در بنياد شهيد نيز از اجر و پاداش معنوي زيادي برخوردار است.

در قاب لحظه ها
سيد احمد  به روايت خاتمي
008301.jpg
سال ۵۰ دوره سربازي ام تمام شد، يعني من سال هاي ۴۸-۴۴ دانشگاه اصفهان بودم. سال هاي۵۰-۴۸ دوره سربازي ام بود و من هم آن وقت در كنكور فوق ليسانس قبول شدم.
امكان آن هم بود كه حالا آدم مثلاً برود ادامه هم بدهد در خارج از كشور. وقتي سربازي ام تمام شد واقعاً تصميم گرفتم كه دوباره برگردم قم؛ چون ديدم من از روحانيت فقط عبا و عمامه اش را دارم. مي شد البته رفت آنجا و دكترا گرفت. خب، من دلم نمي خواست كه يكسره از روحانيت كنار بكشم، روحانيتي هم كه از روحانيت آن فقط عبا و عمامه را داشته باشم، خوشم نمي آمد. اين بود كه من فوق ليسانس را رها كردم . يكسره رفتم قم، دوره مجدد، كه عمده استفاده اي هم كه من كردم تمام دوره درس خارج را در حدود شش سال تمام كردم.  دوره اسفار و فلسفه و درس هاي ديگر را كه مرحوم مطهري تشريف مي آوردند هم شركت داشتم.
من قبلاً با حاج احمدآقا آشنايي نداشتم. ايشان يكي، دو سال كوچكتر از من بود و وقتي هم كه ما رفتيم، ايشان هنوز طلبه نبود. سال۴۴ كه ما رفتيم آنجا، ايشان ۲۰سالش بود و تازه ديپلم گرفته بود يا نگرفته بود ... بالاخره مي خواهم بگويم طلبه نبود، من با ايشان آشنايي نداشتم. سال ۵۰ كه برگشتم ... مي ديدم ايشان را؛ خوب، محترم بود و باوقار، ولي آشنايي نداشتم. به مناسبتي كه ايشان با آقاي صدوقي، داماد ما آشنا بودند، رفت و آمدهايي كه مي شد من از همان اواخر ،۵۰ ۵۱ با ايشان آشنا شدم كه خب، طبعاً بحث هاي سياسي هم مي شد. اين آشنايي منجر شد به يك نوع همكاري، با هم خيلي از مباحثات داشتيم؛ چون ايشان به متون آشنايي داشت؛ هم از امام نقل مي كردند كه بايد بلد باشي، آدمي كه مي خواهد ملا بشود، بايد بتواند از متون استفاده بكند و آقاي صادقي هم بود كه مي رفت نزد او متون مي خواند، با هم مباحثه اينطوري داشتيم ولي عمدتاً مسائل، مسائل سياسي بود.
از ۵۱ تا ۵۶ كه ايشان آمد نجف و بعدش هم من اوايل ۵۷ رفتم آلمان، اين نزديكي وجود داشت. اولاً خيلي گسترده، مثلاً مطالب، نشر و پخش نمي شد. يك سلسله نوارهاي امام مثلاً مي آمد، كتاب هاي امام مي آمد، مثلاً از ۴۷ به بعد كتاب حكومت اسلامي پخش مي شد، اين يك كاري بود كه انجام مي گرفت و تا آنجايي كه من مي دانم ، حتماً در جاهاي ديگر مثلاً در تهران هم بود كه رابطه با نجف داشتند، ولي من مي توانم بحق اظهار بكنم كه اولين مطلبي كه از امام صادر مي شد يا امام لازم مي ديدند كه كار انجام بشود، آن دست حاج احمدآقا بود، رابط هايي داشت ايشان با نجف كه بعضي از آنها هم هستند، خيلي با گرفتاري مسائل را مي آوردند، آلبوم ها، عكس ها، اعلاميه ها، نوارها؛ گاهي مثلاً فرض كنيد نوار را همينطور مي پيچيدند دور پاهايشان كه بتوانند از مرز عبور كنند، جايي نباشد، بعد دوباره مي آمدند اين نوار كاست را درست مي كردند. از اينجور كارها، بعضي از دوستان هم كه مي رفتند نجف و مي آمدند آشنا بوديم و مي شناختيم، من آنجا آشنا مي شدم، محور، حاج احمد آقا بود با محمد آقاي منتظري و دوستاني ديگر...؛ يعني اولاً هر چيزي كه از امام صادر مي شد، حداقل يكي از مركزهايي كه بلافاصله دريافت مي داشت و بلافاصله از آنجا پخش مي شد در جامعه، خانه احمدآقا بود. يك تشكيلاتي هم بود كه در همان«يخچال قاضي» خانه اي بود كه گرفته شده بود. يك سردابي داشت كه با پتو و اين چيزها بسته بودند، دستگاه استنسيل و تايپ بود، دستگاه تكثير بود، خدا حفظش كند آقاي واحد كه از فضلاي حوزه علميه قم هست، متصدي آن كار بود و از ۵۱ تا ،۵۶ تقريباً هرچيزي كه بنام حوزه و طلاب منتشر شد، كاري بود كه واقعاً محورش احمدآقا بود، بنده هم حالا نقشم همين بود كه يك چيزي مي نوشتم؛ من كمترين نقش را داشتم.
معمولاً سعي مي شد كه به مناسبت پانزده خرداد به عنوان محور اصلي حتماً يك اطلاعيه اي داده بشود، دوره ۵۱- ۵۰ ، نسبتاً بهتر از ۴۸ - ۴۷ بود. باز هم هنوز حوزه علميه ما واقعاً آن تحرك لازم را پيدا نكرده بود. پانزده خرداد بود، به مناسبت هاي مختلف بود، بسياري از مطالب سياسي كه احساس مي شد كه خوب است نشر پيدا كند...
اگر نگويم كه منحصر به فرد، از فعال ترين مركز ها هم كه كار سياسي مي كرد به نفع امام، همين جا دور و بر حاج  احمدآقا بود، در قم مرحوم آقاي رباني شيرازي اگر زندان نبودند، آقاي منتظري، اين چهره هايي بودند كه آقاي حاج احمدآقا هم با اينها رابطه داشت، نسبتاً مشورت مي كرد يا بعضي از جاها كمك هايي از آنها مي گرفت، يا چون به هر حال خيلي مواردي بود كه ما همه طلبه بوديم كه بالاخره مخارجي داشت يا چيزهاي ديگري، معمولاً از اين طريق ها تأمين مي شد. خود آقاي احمدآقا هم منابعي داشت كه امام، مريدهاي بزرگواري داشتند. مطمئن ترين مطالب راجع به امام نزد احمدآقا بود و تقريباً مي توانم بگويم كه همه انقلابيون اگر دريافت هايي هم از امام داشتند، يكي از موارد به اصطلاح كنترل كردن آن كه مال امام هست يا امام اين را مي خواهند، احمدآقا بود. من بحق بايد بگويم كه در اين سه، چهار يا پنج سالي كه احمدآقا در نجف بودند قبل از پيروزي انقلاب، احمدآقا از پركارترين و خيرخواه ترين مراكزي بود كه در زمينه تداوم انقلاب اسلامي و ايجاد رابطه بين رهبري انقلاب و مردم و به اصطلاح فرماندهان اين انقلاب تلاش مي كرد. چون به هرحال فرمانده اصلي در بيرون بود و سربازان و افسران اين انقلاب كه يا زندان بودند يا مي رفتند جاي ديگر، حاج  احمدآقا بود، بدون اينكه نه ادعايي داشته باشد و عنايت هم داشت كه هيچ اين مسئله معلوم نشود براي پوشش داشتن قضيه و البته هم خب، قطعاً تلفن ايشان كنترل بود؛ منتهي اين مطالب را كه اگر مي گفت، ايشان مي رفت در خانه بعضي از دوستان ديگرش يا از بعضي جاهاي ديگر به ما تلفن مي كرد كه مثلاً بياييد كه البته آن را هم خيلي صريح نمي گفت كه بياييد كار كنيد. يا مثلاً مي آمد خانه ما، اين پوشش ها را اينطوري داشت. حاج احمدآقا صفت ممتازش اين بود كه واقعاً ارادت نسبت به امام داشت. قصد خدمت به امام داشت. آن ملاك ها كه بسياري از آقازاده ها داشتند ايشان نداشت. ممكن بود حاج  احمدآقا هم مثل هر كس ديگري اشتباه بكند، اما اشتباه كردن چيزي است و اينكه آدم بخواهد از اين انقلاب بهره شخصي بگيرد، خداي نكرده چيز ديگري است كه حاج احمدآقا هيچ اين قصد را نداشت، واقعاً ارادت به امام داشت، در اين زمينه پسر امام نبود؛ يعني مريد و كسي بود كه امام مقتداي او بود، نه روي تعصب پدر و پسري واقعاً، به خاطر اينكه احساس كرده بود كه راه امام درست است.
منبع: مركز اسناد انقلاب اسلامي

انقلاب اسلامي پديده قرن بيستم
ايرنا: رئيس بخش ايران شناسي و شرق شناسي دانشگاه بين المللي ارمنستان، انقلاب اسلامي ايران را از پديده هاي مهم قرن بيستم دانست و گفت : اگر انقلاب رخ نمي داد، ايران اكنون به عنوان مستعمره آمريكا قلمداد مي شد.
پرفسور «گارنيك آساتوريان» كه  به  دعوت بنياد ايران شناسي و گروه تاريخ دانشگاه بين المللي  امام(ره) در جمع دانشجويان سخنراني مي كرد، افزود: انقلاب اسلامي ايران الگويي براي كشورهاي در حال رشد و كوچك است تا با الگوبرداري از خودباوري ملي ايرانيان به خودكفايي برسند. به گفته وي شايد اين عظمت براي جوانان ايراني در داخل ايران چيز مهمي جلوه نكند، اما در خارج از مرزهاي ايران اين بزرگي به خوبي احساس مي شود. اين شرق شناس تحولات رخ داده در ۲۷سال گذشته ايران را بي نظير و چشمگير توصيف كرد و جهاني شدن را از تهديدهاي مهم عصر حاضر ذكر كرد.
آساتوريان افزود : بايد با برنامه ريزي هاي مناسب و افزايش سطح آگاهي جوانان آنان را با اين تهديدات آشنا كرد.
وي با اشاره به مكتب هاي مختلف ايران شناسي و شرق شناسي از جمله مكتب فرانسه، آلمان، روس و بريتانيا افزود: هر كدام از اين مكتب ها در راستاي دسترسي به اهداف خود شرق را مورد مطالعه و بررسي قرار داده اند و علم شرق شناسي به معناي علمي خود مورد مطالعه قرار نگرفته است.
پرفسور آساتوريان مهمترين هدف ايرانشناسي در كشور ارمنستان را جنبه عاطفي و علاقه ارامنه نسبت به ايرانيان ذكر كرد و گفت: وجود اشتراكات فرهنگي و امنيتي به رابطه عاطفي ميان دو كشور تبديل شده است.

در مورد شهداي اقليت ها كوتاهي كرده ايم
ايسنا: نخستين همايش نكوداشت شهدا و ايثارگران اديان الهي تحت عنوان «لاله هاي توحيد» برگزار شد.
در اين مراسم كه خانواده شهداي اقليت هاي ديني حضور داشتند، مهندس چمران- رييس شوراي اسلامي شهر تهران- گفت: در كشوري زندگي مي كنيم كه همه اديان يكتاپرست و معتقد به توحيد هستند و همين امر موجب اتحاد و همدلي مي شود.
دكتر قاليباف، شهردار تهران نيز گفت: خداوند را شاكرم كه همه مردم ايران به توحيد و يكتاپرستي معتقد و اديان الهي پايه گذار تمدن كشور هستند و فرهنگ اصيل ايراني در تك تك ايراني ها موج مي زند. وي افزود: همه ايراني ها معتقد به زندگي جاودان و حق و عدالت هستند و همه آنها زندگي را با پاكي آغاز مي كنند و ارزش زندگي را پاس مي دارند.
قاليباف افزود: ايثار و فداكاري در نهاد يك يك ايراني هاست و امروز با همين ويژگي در كنار هم جمع شديم و ياد و خاطره فرزندان شهيد را پاس مي داريم.
حبيب كاشاني، عضو شوراي اسلامي شهر تهران و مشاور شهردار تهران در امور ايثارگران گراميداشت ياد و خاطره شهداي اقليت هاي ديني و آشنايي مردم به ويژه جوانان با فرهنگ ايثار و شهادت را هدف اصلي برگزاري اين همايش دانست و افزود: طي بيست سال گذشته تاكنون كمتر به شهداي اقليت هاي ديني توجه شده و در اين زمينه كوتاهي كرده ايم، چرا كه شايد كمتر كسي بداند كه تنها در شهر تهران خانواده ۱۲۸ شهيد اقليت ديني ساكن هستند.

۷۲ درصد شهيدان در زمان شهادت بين ۱۶ تا ۲۵ سال داشتند
008313.jpg
ايسنا: قائم مقام اداره كل بنياد شهيد و امور ايثارگران آذربايجان شرقي گفت: در اين استان نزديك ۱۰ هزار شهيد، ۲۱ هزار جانباز و دو هزار آزاده وجود دارد و بنياد شهيد و ايثارگران مي كوشد در راستاي تكريم آنان، مشكلات اين قشر را در حد امكانات برطرف كند.
بهلول نعمتي گفت: هر قدر در مقابل ايثار اين عزيزان خدمتگزاري شود، باز هم كم است، حتي اگر دنيا را نيز به آنان بدهيم، ارزش ندارد و مدعي خدمتگزاري در شأن آنها نيستيم و اعتراف مي كنيم نتوانسته ايم عظمت آنها را بيان كنيم.
وي شهدا را الگوي حقيقي مردم مخصوصا نسل جوان دانست و با بيان اين كه ترويج فرهنگ ايثار و شهادت به عنوان اسوه در بين مردم از وظايف مهم اين بنياد است، افزود: ۷۲ درصد شهيدان در زمان شهادت در سنين ۱۶ تا ۲۵ سال بوده اند، به عبارتي، ميانگين سني آنها ۲۳ سال است و اين موضوع حاوي پيام مهمي براي نسل جوان براي تداوم راه آنهاست.
نعمتي با انتقاد از اجرا نشدن مصوبه  هيأت دولت مبني بر اختصاص ۲۰ درصد از سهم اشتغال براي ايثارگران گفت: برخلاف تصور عموم در بين خانواده هاي شهدا،خود جانبازان و خانواده هاي آنان مشكلات معيشتي از قبيل اشتغال، مسكن و دارو و درمان دارند.

«هجرت سازندگي» از سال آينده اجرا مي شود
ايرنا: فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي گفت: با اجراي طرح جديد بسيج با عنوان «هجرت سازندگي بسيج» ، در سال آينده پنجاه هزار گروه بسيجي در پوشش اردوهاي سازندگي به مناطق محروم كشور اعزام مي شوند.
سرلشكر «سيديحيي رحيم صفوي» در حاشيه مراسم كاشت نهال توسط بسيجيان تهران گفت: اين گروهها با هدف مشاركت بسيجيان در برنامه هاي كاهش فقر و محروميت و در قالب بسيج دانش آموزي، بسيج دانشجويي، بسيج مهندسي و بسيج پزشكي به مناطق محروم اعزام خواهند شد. وي افزود: سعي بر اين است در مسير اجراي اين طرح، از همكاري و مشاركت وزارتخانه هاي آموزش و پرورش، جهاد كشاورزي و نيرو متناسب با نياز استان هاي محروم بهره مند شويم.

سالگرد درگذشت مرحوم حاج سيداحمد خميني
يازدهمين سالگرد درگذشت مرحوم حاج سيداحمد آقا خميني، يادگار حضرت امام(ره) در حرم حضرت امام(ره) برگزارمي شود.
به گزارش ستاد مركزي بزرگداشت حضرت امام خميني(ره) بار ديگر مرقد نوراني حضرت امام(ره) ميزبان پيروان وفاداري است كه در يازدهمين سالگرد رحلت جانگداز يادگار امام، حضرت حجت  الاسلام حاج سيداحمد خميني و در نكوداشت ويژگي هاي اين چهره صميمي انقلاب و مشاور عالي و رازدار امانت هاي امام گردهم مي آيند.
اين مراسم پرشكوه و معنوي به پاس بزرگداشت خدمات عزيزي برپاست كه به تعبير مقام معزز رهبري، نقشي بي بديل در همراهي با خورشيد انقلاب اسلامي ايفا كرد.
داغ هجرانش هنوز بر دل هاي دوستان امام و انقلاب اسلامي سنگيني مي كند.

كتابخانه
008298.jpg
خاطرات احمد احمد
نويسنده: محسن كاظمي
اثر حاضر شامل خاطرات و زندگي سياسي احمد به زبان خودش است كه در ۹ بخش ارائه شده است. محتواي كتاب به طور خلاصه شامل مباحث ذيل است: دوران كودكي و اوضاع خانوادگي، تحصيلات ابتدايي و متوسطه، آشنايي وي با انديشه امام خميني (ره)، عضويت در انجمن ضد بهائيت، فعاليت وي در حزب ملل اسلامي و دوران دستگيري و زندان، دوران سربازي و ورود به حزب  الله، دوران زندان قزل قلعه و شكنجه هاي مرگبار، آشنايي وي با سازمان مجاهدين خلق و چريكهاي فدايي خلق، آشنايي با آقاي هاشمي رفسنجاني، ازدواج و دستگيري مجدد وي، ديدار با حجت  الاسلام لاهوتي، ارتباط وي با شهيد اندرزگو و درگيري با ساواك، دستگيري وي و ملاقاتش با آيت الله منتظري و طالقاني در زندان اوين، دوران انقلاب و تظاهرات مردمي و آزادي وي، دوران پيروزي انقلاب و شروع جنگ تحميلي و حضورش در جبهه، و... اسناد و تصاويري به همراه زيرنويس و مرتبط با مطالب فوق الذكر در كتاب ارائه شده است.
بوسه بردار
نويسنده: محمدجواد مرادي نيا
بوسه بر دار، شرح زندگي آيت الله حسين غفاري (متولد۱۲۹۶ شمسي در آذربايجان) است. آيت الله غفاري از نخستين روحانيوني بود كه همزمان با شروع نهضت امام خميني(ره) به اين نهضت پيوست و در صبحدم ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ به اتهام تحريك مردم و سخنراني عليه رژيم پهلوي دستگير و راهي زندان شد. آيت الله غفاري در چند نوبت ديگر به اتهام همكاري با انقلابيون و فعاليت عليه شاه به زندان افتاد و هر بار زير شكنجه هاي سخت و طاقت فرسا قرار گرفت. آيت الله غفاري پس از سال ها مبارزه و سرشار از عشق و ارادت نسبت به امام خميني(ره) در زمستان سال ۱۳۵۳ در زير شكنجه هاي ساواك خرد شد و بالاخره به شهادت رسيد. مردي كه فريادش اين بود: دشمن خميني(ره) كافر است. اين كتاب توسط مركز آفرينش هاي ادبي تدوين وبا جلد شميز منتشر شده است.
خاطرات مرضيه حديدچي (دباغ)
008295.jpg
به كوشش محسن كاظمي
مرضيه حديدچي (دباغ) از جمله زنان مبارز انقلاب اسلامي است كه فعاليت ها و حركت هاي سياسي خود را از سال ۴۶ آغاز كرده و اين مبارزات را تا پيروزي انقلاب اسلامي ادامه داد و پس از آن نيزدر مصدر بسياري از امور از جمله: فرماندهي سپاه همدان و مسئوليت بسيج خواهران قرار گرفت. اين كتاب با دستنويسي از خانم دباغ آغاز و پس از مقدمه و پيشگفتار در ۵ فصل با عناوين« سريان »، «هجرت »،« امواج»،« سياحت شرق» و«پيوست ها »تدوين و در پايان كتاب نيز فهرست اعلام و عكس هايي از ايشان، امام خميني(ره) و شخصيت هاي ديگر ارائه شده است. همچنين نويسنده به صورت زيرنويس، به معرفي افراد و يا مكان هاي خاصي كه خانم دباغ اشاره كرده اند، پرداخته است. خاطراتي از دوران كودكي و ازدواج/ ماجراي قيام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲/تحصيل در محضر آيت الله سعيدي و شروع مبارزات/ دستگيري و شكنجه توسط عوامل شاه در سال ۵۲/ هجرت به انگلستان/فعاليت هاي سياسي در انگليس، سوريه، لبنان و آشنايي با شهيدبهشتي و دكتر سروش و شهيد اندرزگو و... از جمله مواردي است كه محتواي مطالب كتاب را دربرمي گيرد. اين كتاب توسط دفتر ادبيات انقلاب اسلامي تدوين و با جلد شميز منتشر شده است.

تجليل از «پيام آوران ايثار» در تهران
ايرنا: مراسم تجليل از ۱۰۰تن از جانبازان سخنران و پيام آوران ايثار در محل فرهنگسراي پايداري تهران برگزار شد.
مديركل بنياد شهيد انقلاب اسلامي جنوب تهران گفت: جانبازان، پيام آوراني هستند كه مي توانند ارزش هاي انقلاب را براي نسل هاي دوم و سوم انقلاب تبيين كنند. ابراهيم طاهرنژاد افزود: تجليل از جانبازاني كه سرمايه هاي گرانبها و ماندگار اين مرز و بوم هستند، بر ما ضروري است. رئيس كميته پايداري حماسه سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران نيز ضمن برشمردن ضرورت هاي تجليل از جانبازان هشت سال دفاع مقدس، گفت: آنچه باعث تمايز ملت ما از ساير جوامع مي شود، فرهنگ ايثارگري آنان است. محمدرضا ناري ابيانه افزود: به لطف خداوند متعال، ملت ايران در آغاز هزاره سوم ميلادي واقعه اي را رقم زدند كه دشمنان اسلام از تحليل واقعي آن در مانده اند. وي با بيان اينكه پايداري در عرصه فرهنگ بايد تئوريزه شود، گفت: البته فرهنگ ايثار و پايداري در دفاع مقدس خلاصه نمي شود.

روحانيت بيشترين نقش را در انقلاب ايفا كرد
008304.jpg
ايرنا: يك استاد حوزه و دانشگاه گفت : به رغم اينكه جريان هاي مختلف سياسي در پديد آمدن انقلاب مؤثر بودند اما روحانيت بيشترين نقش را در وقوع انقلاب ايفا كرد.
حجت الاسلام «جعفر سعيديان» در همايش سلسله نشست هاي «معرفت و معنويت» در قم، گفت : احزاب مختلف، شخصيت هاي سياسي، مذهبي و نيروهاي اجتماعي هر يك به دنبال روحانيت به نحوي زمينه ساز وقوع انقلاب شدند.
وي افزود: روحانيت كه در آن زمان از نفوذ سياسي، مذهبي و اجتماعي بيشتري در ميان مردم برخوردار بود، شالوده اصلي انقلاب شد. سعيديان اظهار داشت: آيت الله كاشاني و دكتر محمد مصدق نيز با روحيه ضد استعماري خود توانستند در زمان خود امواج انقلابي را هدايت كنند. اين استاد حوزه و دانشگاه گفت: از دهه ۱۳۴۰به بعد اكثر احزاب سياسي و توده هاي اجتماعي با حركت انقلابي امام خميني(ره) پيوند خوردند. وي با اشاره به فضاي بسته آن زمان، گفت: افرادي مانند آيت الله مكارم شيرازي، آيت الله سبحاني و آيت الله مصباح يزدي، مهدي كروبي و موسوي تبريزي هر روز در قم مورد هجمه دژخيمان قرار داشتند.

شعر صفارزاده و استبداد پهلوي
حيات: ميراحمد ميراحسان در نشست علمي تحليل شعر و انديشه دكتر طاهره صفارزاده گفت: خانم صفارزاده برجسته ترين شاعر زنده شعر نو ايران است.
ميراحسان افزود: آن شعري كه به عنوان شعر نو و در پاسخ به مقتضيات نو با هضم مهم ترين دستاوردهاي شعر مدرن و با رفع مهم ترين غفلت شعر مدرن يعني توجه به عالم غيب و باطن، اين خلا را پر نمود، شعر كسي مثل طاهره صفارزاده است.ميراحسان در ادامه گفت: اگر صفارزاده مثل غزل هاي مولوي يا حافظ مي سرود، هرگز پاسخ گوي مقتضيات زماني نبود و نمي توانست ادعا كند كه شعر او با مدرن بودن، خلأ پرسش از غيب را پر كرده است.وي در اين نشست كه به همت واحد آفرينش هاي ادبي حوزه هنري استان تهران برپا شد همچنين اظهار داشت: برخي با مهر تبليغي و ايدئولوژيكي زدن به شعر خانم صفارزاده سعي كردند كه دستاوردهاي بسيار بسيار معتبر زباني و كلامي ايشان را بپوشانند و ارزشي براي كارهاي ايشان قائل نشوند.وي افزود: دو استبداد قبل از انقلاب در برابر شعر صفارزاده ايستادگي كرد كه يكي استبداد پهلوي يعني استبداد كور و جاهلانه يك قدرت فاسد و ديگري استبداد ايدئولوژيك بود كه به دليل ايدئولوژيكي، از برخورد عادلانه با صداهاي گوناگون ناتوان بود.

بازديد ۷۰۰۰ نفر از مناطق جنگي ايلام و خوزستان
مسئول بسيج دانشجويي ناحيه ايلام گفت: در طول چهار ماه، هفت هزار نفر ايلامي در قالب كاروان راهيان نور از مناطق جنگي بازديد خواهند كرد.
سرهنگ اميدي، افزود: بازديدكنندگان از مناطق جنگي شامل دانشجويان، كارمندان و بسيجيان هستند كه ۵۰۰ تن از آنها از بين دانشجويان دانشگاه هاي مختلف استان انتخاب و در مراحل مختلف به مناطق جنگي استان ايلام و استانهاي مجاور اعزام مي شوند.
وي با اشاره به اينكه كاروانهاي راهيان نور از مناطق جنگي مهران، چنگوك، ميمك، ارتفاعات قلاويزان، دهلران در استان ايلام بازديد مي كنند، افزود: اين كاروانها در استان خوزستان نيز از مناطق شلمچه، فكه،اروند، طلائيه و دهلاويه ديدن خواهند كرد.

آواي انقلاب
هفته گذشته اشاره شد كه در جايزه كتاب سال امسال كتاب «نوشداروي طرح ژنريك» زنده ياد سيدحسن حسيني مورد تقدير قرار گرفت.
«نوشداروي طرح ژنريك» مجموعه اشعار طنز كوتاهي است كه حسيني آنها را در سال هاي پاياني دهه ۶۰ و سال هاي نخست دهه ۷۰ سروده است.
حسيني در اين شعرها با نگاهي نيش  دار و انتقادي به دگرگوني ارزش هاي انقلاب و وضعيت شاعران در تقابل با اقشار ديگر (به ويژه تاجران) مي پردازد.
شعرهاي زير از اين دفتر انتخاب شده اند.
نامه
شاعري شعري گفت
(بينوايي
به خودش
نامه نوشت)
شاعر و جنگ
شاعري رفت به جنگ
رنگ خود را به منورها داد!
ذوق
شاعري خانه نداشت
در خيابان خوابيد
شهرداري سر ذوق آمد و
اقدامي كرد!
قصه
شاعري خون مي گفت
زاهدي ايدر و ايدون
مي گفت
قصه ليلي و مجنون مي گفت!
اثبات
جمع درباره اثبات وجود ازلي گپ مي زد
ژنده پوشي طلب برهان كرد
شاعري شعري گفت
عاشقي آه كشيد
عارفي هوهو كرد
تاجري دسته چكش را رو كرد!
جستجو
سالكي خسته به دنبال حقيقت مي رفت
در مجاري اداري
گم شد!
شب
با «سونات مهتاب»
شاعري پنبه شب را مي زد!
منزل اول
تاجري در خم شد
عارفي بازاري
در همان منزل اول گم شد
كرامات
عارفي وارونه حس مي كرد
و كرامات غريبي هم داشت
مثلاً تشت طلا را
لگن مس مي كرد!
خدا و خرما
زاهدي نام خدا را به زبان جاري كرد
بعد
خرما را خورد!
سرمه و آواز
بلبلي هفت چمن مي ناليد
تاجران هنري
سرمه به خوردش دادند!
گريه
فندكي روشن كرد
اندكي خيره به آتش نگريست
شاعري در دل شب زار گريست!
خانقاه طلوع
صبحدم باد سحر
در سراپرده باغ
وعظ مطبوعي داشت
بيدمجنون به سماعي ابدي واصل شد
شامه شاعر ما
سر به پاي گل بابونه گذاشت
خنده
شاعري اشك نداشت
و لهذا خنديد!
پيوستگي
شاعري بنده نبود
و از آنجايي كه بنده نبود
جيبش آكنده نبود
تيشه و اره نداشت
عاشق رنده نبود
شاعري...
بر لب تصويرش
خنده نبود!
اسلوب فخيم
شاعري كهنه سرا
شعر نيما را ديد
زير لب، غرغر غرايي كرد!

تغيير تاريخ هجري به شاهنشاهي
نخستين ثمره فعاليت حزب رستاخيز كه به دستور شاه تشكيل شده بود،  مجلس دوره بيست و چهارم بود كه در شهريور ۱۳۵۴ افتتاح شد. شاه تلويحاً كليه ضعف ها و عقب ماندگي ها را به آثار و مظاهر بازمانده از غلبه فرهنگي و معنوي اسلام نسبت داد.
در پايان سال ،۱۳۵۴  مجلسين شوراي ملي و سنا در يك اجلاس مشترك تصويب كردند كه مبدا تاريخ به شاهنشاهي تغيير يابد و مردم و سازمان هاي ملي و دولتي موظف شدند تاريخ جديد را به كار برند و تاريخ هجري كه تاريخي اسلامي و منشا آن هجرت پيامبر اسلام از مكه به مدينه است،  از بين برود. در توجيه اين عمل در كتاب تاريخ سال چهارم آموزش متوسطه نوشتند: «در تاريخ ۲۵ اسفند ۱۳۵۴ خورشيدي،  با تصويب مجلسين شوراي ملي و سنا،  مقرر شد تاجگذاري كورش كبير در سال ۵۹۹ پيش از ميلاد مسيح،  مبدا سال خورشيدي و سرآغاز تاريخ سياسي و اجتماعي ايران قرار گيرد. به همين مناسبت اول سال ۱۳۵۵ هجري خورشيدي آغاز سال ۲۵۳۵ شاهنشاهي،  سال رسمي كشور شاهنشاهي ايران اعلام شد» .
امام خميني (ره) در پيام عيد فطر ۱۳۵۵ به كارگيري تاريخ شاهنشاهي را حرام اعلام نمودند و فرمودند: «... براي تضعيف اسلام و محو اسم آن نغمه شوم تغيير مبدا تاريخ را ساز كردند؛ اين تغيير از جنايات بزرگي است كه در اين عصر به دست اين دودمان كثيف واقع شد. بر عموم ملت است كه با استعمال اين تاريخ جنايتكارانه مخالفت كنند و چون اين تغيير، هتك اسلام و مقدمه محو اسلام است،  خداي نخواسته،  استعمال آن بر عموم،  حرام و پشتيباني از ستمكار و ظالم، مخالف با اسلام عدالتخواه است...» .

تأسيس بنياد شهيد انقلاب اسلامي
008307.jpg
بنياد شهيد در ۲۲ اسفند ،۱۳۵۸  به فرمان امام تأسيس شده و داراي شخصيت حقوقي و استقلال مالي و اداري است و امور آن طبق مقررات و قوانين مربوط به نهادهاي عمومي و غير دولتي و در چارچوب اساسنامه مصوب و آيين نامه هاي مربوط، زير نظر رئيس جمهوري و تحت نظارت عاليه رهبري اداره مي شود. احياء، حفظ و ترويج فرهنگ ايثار و شهادت طلبي، زنده نگه داشتن ياد شهيدان و حفظ آثار آنان،  تجليل و تكريم از خانواده هاي معظم شهيدان، جديت در امور فرهنگي خانواده هاي شاهد،  خوداتكايي و قانونمند كردن ارائه خدمات به آنان و بسيج امكانات نظام به منظور پراكندن عطر ملكوتي شهادت در جامعه،  محور فعاليت هاي اين نهاد مقدس است. البته سابقه اوليه اين نهاد به دوران آغاز قيام امام در سال ۱۳۴۲ باز مي گردد. بعد از قيام پانزده خرداد ،۴۲  گروهي از روحانيون انقلابي و مبارز و افراد نيكوكار به دستور امام، مأموريت يافتند تا به خانواده هاي شهدا رسيدگي كنند،  كه اين كار در طول سال هاي مقاومت و مبارزه ادامه يافت و در سال هاي ۵۷-۵۶ دامنه وسيع تري پيدا كرد. بعد از پيروزي انقلاب،  براي سامان دادن بيشتر به امور شهدا و خانواده هاي آنان،  با فرمان امام(ره)،  بنياد شهيد آغاز به كار كرد كه با شروع جنگ تحميلي و بيشتر شدن تعداد شهيدان،  وظيفه اين بنياد سنگين تر شد.

شهر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |