پنجشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۴۷ - Mar 16, 2006
حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله:
به راستي كه با شهادت حسين عليه السلام آنچنان شور و حرارتي در دل مؤمنين ايجاد شد، كه هيچ گاه به سردي نخواهد گراييد.
المستدرك الوسائل ج ۱۰ ص ۳۱۸
امروز با حافظ
لطف ها مي كني اي خاك درت تاج سرم
من كه باشم كه بر آن خاطر عاطر گذرم
كه من اين ظن به رقيبان تو هرگز نبرم
دلبرا بنده نوازيت كه آموخت بگو
با روخواني بخش هايي از چند كتاب
ادبيات مهاجرت ايران در لس آنجلس بررسي شد
ايسنا: در جلسه  سخنراني كه در دانشگاه يو سي  ال اي در لس آنجلس برگزار شد، مجيد روشنگر آثاري از ادبيات مهاجرت را نقد و بررسي كرد.
در اين جلسه كه به خاطر انتشار كتاب «از روي آتش پريدن» (به زبان انگليسي)، از ناهيد راكلين - نويسنده  ايراني مقيم آمريكا - برگزار شده بود، مجيد روشنگر در سخنراني با موضوع «ادبيات مهاجرت به عنوان يك ژانر جديد در ادبيات فارسي» به بررسي اين موضوع پرداخت.
پس از روخواني بخش هايي از كتاب يادشده توسط نويسنده، روشنگر در سخنراني خود علاوه بر روخواني بخش هايي از داستان هاي «چه كسي باور مي كند رستم» روح انگيز شريفيان، «همنوايي شبانه ي اركستر چوب ها» ي رضا قاسمي و اشاره به كتاب هايي هم چون مجموعه ي شعر «دوربين قديمي» از عباس صفاري، «ماهي ها در شب مي خوابند» سودابه اشرفي، «هتل ماركوپولو» ي خسرو دوامي و «دكتر نون زنش را بيشتر از مصدق دوست دارد» شهرام رحيميان، به بررسي عناصر بومي و پديده مهاجرت در كتاب «از روي آتش پريدن» پرداخت.
او با اشاره به محتوا، ساختار، فضا، مكان و زبان در يك رمان يا شعر به تفاوت حضور اين عناصر در يك اثر كه در يك فضاي بومي نوشته شده  و اثري كه در فضايي غيربومي نوشته شده است، پرداخت.

اصل مطلب-ابوالفضل زرويي نصرآباد
در شيوه مقابله با كنايات و طعن هاي بدگويان فرمايد
008913.jpg
008916.jpg

كوتاه از هفت هنر
تقدير رئيس جمهور: رئيس جمهور با اهداي لوح تقدير و هدايايي از فيلمسازان جوان برگزيده دومين جشنواره زيتون سرخ تقدير كرد. در بخشي از متن لوح تقدير رئيس جمهور به ۶۳ فيلمساز برگزيده جشنواره زيتون سرخ آمده است: فلسطين سرزمين زيتونهاي به خون نشسته، سرزمين مقاومت و خاستگاه حماسه است. فلسطين سرزمين قدس و پاره تن جهان اسلام است و اينك هنرمندان كه با ظرافت دل و ژرفاي نگاه خود مظلوميت سرخ را به تصوير مي كشند. احمدي نژاد علاوه بر تقدير از برگزيدگان جشنواره فيلم هاي يك دقيقه اي زيتون سرخ جوايزي هم به آنان اهدا كرد.

نمايشنامه هاي برتر: كتاب «۹ نمايشنامه برتر دانشجويي» كه از ميان نمايشنامه هاي ارائه شده در هشتمين جشنواره بين المللي تئاتر دانشگاهي ايران انتخاب شده، به اهتمام «فهيمه سياحيان» انتشار يافت. اين كتاب از سه بخش نمايشنامه هاي برگزيده بخش اصلي، نمايشنامه هاي برگزيده بخش جنبي و نمايشنامه هاي منتخب بخش پژوهش تشكيل شده است.
008934.jpg
مرشد ترابي: از پيشكسوتان عرصه نقالي و نمايش هاي سنتي، در نخستين همايش تئاتر ميداني ميراث فرهنگي حضور مي يابد و نقالي مي كند. مرشد ترابي با بيش از ۴۵ سال سابقه در عرصه نقالي قرار است در كاخ هاي نياوران، سعدآباد، گلستان و موزه فرش ايران در روزهاي برگزاري اين همايش به اجراي نقالي بپردازد. نخستين همايش تئاتر ميداني ميراث به همت سازمان ميراث فرهنگي از اوايل هفته جاري تا نيمه فروردين ماه ۸۵ در تهران، اصفهان و شيراز برگزار مي شود.

سينماي مستند : هيأت امناي مركز گسترش سينماي مستند و تجربي، «محمد آفريده» را به عنوان مديرعامل اين مركز انتخاب كرد. «كمال تبريزي» ، «سعيد ابوطالب» و «مهدي كلهر» اعضاي هيأت امناي مركز گسترش سينماي مستند و تجربي هستند.

فيلمسازان برتر : فيلم سازان برتر حوزه سينماي كوتاه و مستند ايران در سال ۸۴ معرفي شدند.انجمن سينماي جوانان ايران روز گذشته «الهام حسين زاده» ، «نقي نعمتي» و «مهرداد اسكويي» را به عنوان فيلم سازان برتر اين حوزه معرفي كرد.

سينماي ايران در كرواسي : سومين جشنواره فيلم ايران در سينما توشكانتس شهر زاگرب كشور كروواسي برگزار شد. در اين جشنواره كه با استقبال چشمگير مردم پايتخت كروواسي مواجه شد، فيلم «شمعي در باد» به كارگرداني پوران درخشنده و فيلم هاي «مادر» ، «غروب شد بيا» و «كاكلي» نيز به نمايش درآمدند.

نمايشگاه كتاب تهران در محل دائمي آن برگزار مي شود
گروه ادب و هنر : در پي اعتراض دست اندركاران امور نشر و ناشران،تفكيك ناشران داخلي و خارجي شركت كننده در نوزدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران منتفي شد.
«احسان الله حجتي» ، رييس نوزدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب در گفتگو با بخش كتاب ميراث خبر گفت: «بعد از برگزاري نمايشگاه قرآن در مصلاي تهران عده اي از ما درخواست كردند كه بررسي كنيم و ببينيم كه آيا امكان برگزاري نمايشگاه كتاب در اين مكان ميسر است يا خير. بررسي هاي ما نشان داد با توجه به اينكه اولويت ما برگزاري نمايشگاه در محل دائمي بود، مصلاي تهران براي برگزاري نمايشگاه كتاب مناسب نيست به اين ترتيب قرار شد امسال نيز مانند سالهاي گذشته نمايشگاه كتاب را در محل دايمي نمايشگاه هاي بين المللي و با حضور ناشران داخلي و خارجي به طور مشترك برگزار كنيم.»

جشنواره شهر در آينه رسانه ها
رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران از تدوين آيين نامه اي براي ارتقاي جشنواره مطبوعات در حوزه شهري و برگزاري جشنواره شهر در آينه رسانه ها در سطح ملي و بين المللي خبر داد.
به گزارش اداره كل روابط عمومي و امور بين الملل سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران دكتر علي عسگري گفت: بعد از دو دوره برگزاري جشنواره مطبوعات همشهري كه سومين دوره آن را نيز پيش رو داريم، بنابر آسيب شناسي دو دوره قبلي و مطالعات كارشناسي به اين نتيجه رسيديم كه گستره جشنواره را ارتقاء داده و از رسانه ها نيز براي حضور در اين عرصه دعوت كنيم.

معرفي فيلم هاي آخر هفته
شيامالان با شكست ناپذير در شبكه ۳
008937.jpg
ايسنا: فيلم هاي آخر هفته تلويريون آثاري از شيامالان، اسپيلبرگ و كيشلوفسكي است.
شبكه يك امروز فيلم «پيشروي منطقه صفر» را نشان مي دهد. اين شبكه همچنين عصر جمعه ساعت ۱۶ فيلم سينمايي «عروس حلبچه» را پخش مي كند.
شبكه دو سيما امروز ساعت ۱۳ فيلم آمريكايي «تلفن قرمز» را دوباره به نمايش مي گذارد.
اين شبكه همچنين جمعه ساعت ،۱۸ فيلم سينمايي «هفت عروس، هفت برادر» محصول هند را به روي آنتن مي برد.
شبكه سه سيما فيلم سينمايي «خطر زندگي» را امروز ساعت ۲۰ و ۱۵ دقيقه پخش مي كند.
همچنين برنامه «صد فيلم» ، جمعه ساعت ۲۲ و ۳۰ دقيقه در شبكه سه سيما فيلم سينمايي «شكست ناپذير» به كارگرداني  ام، نايت شيامالان را به روي آنتن مي برد.
سينما چهار جمعه، ۲۶ اسفند، فيلم سينمايي «امپراطوري خورشيد» را پخش مي كند. اين فيلم به كارگرداني استيون اسپيلبرگ محصول سال ۱۹۸۷ آمريكاست.
شبكه چهار همچنين روز پنج شنبه ساعت ۱۵ و ۳۰ دقيقه قسمت پنجم از فيلم «ده فرمان» به كارگرداني كريستف كيشلوفسكي را تكرار مي كند.
شبكه تهران فيلم سينمايي «عمليات ناممكن» را جمعه (۲۶ اسفند) ساعت ۱۳ تكرار مي كند.

كنگره شعر بسيج دانش آموزي در شلمچه به پايان رسيد
فارس: چهارمين كنگره سراسري شعر بسيج دانش آموزي ديروز در جوار تربت شهيدان شلمچه افتتاح شد.
به گزارش روابط عمومي بسيج دانش آموزي، اين كنگره تحت عنوان «سخن عشق» يادواره شهيد فهميده و ۳۶ هزار شهيد دانش آموز با هدف ايجاد روح خودباوري و شكوفايي استعدادها و توانايي هاي ادبي و هنري دانش آموزان بسيجي و نيز تشويق شاعران جوان و نوجوان بسيجي براي حضور فعالانه و مؤثر در عرصه ادبيات و بويژه ادبيات مقاومت و پايداري ، شناسايي و تقدير از چهره هاي شاخص شعراي دانش آموز بسيجي و گسترش فرهنگ و تفكر بسيجي ديروز طي مراسمي خاص در سالن سينما نفت آبادان افتتاح شد. در اين كنگره منتخبين شعراي دانش آموزي پوينده و پيشگام بسيجي كه از بين ۱۳۶۰ نفر شركت كننده به مرحله كشوري راه يافته اند،سروده هاي خود را با موضوعات ولايت، اهل بيت، عاشورا، وحدت، همبستگي ملي و مشاركت عمومي، جوان،  عفت و هويت ديني ، حجاب و منزلت زن، استقلال، آزادي،  جمهوري اسلامي را قرائت خواهند كرد. در مراسم افتتاحيه اين كنگره فرماندار آبادان، رئيس سازمان بسيج دانش آموزي كشور، معاون مدير كل صدا وسيماي مركز آبادان، مشاور فرماندهي نيروي مقاومت بسيج و جمعي ديگر از مسئولين استان و شهرستان حضور داشتند.
رئيس سازمان بسيج دانش آموزي زبان شعر را يكي از گوياترين و پراثرترين وسيله هاي انتقال فرهنگ شهادت و ايثارگري از رزمندگان ۸ سال دفاع مقدس به جوانان و نوجوانان نسل سوم انقلاب دانست و از شاعران شركت كننده خواست با سرودن اشعار حماسي ياد و خاطره شهدا را زنده نگهدارند. خاطرنشان مي شود حضور بر تربت پاك شهداي شلمچه يكي از برنامه هاي جنبي اين كنگره است. اين كنگره امروز به كار خود پايان خواهد داد.

شاعر زباله ها در ايتاليا
فيلم  سينمايي «شاعر زباله ها» به كارگرداني  محمد احمدي  در جشنواره  سينمايي  ميلان  ايتاليا به  نمايش  در مي آيد.
خبرگزاري  آنسا با اعلام  اين  خبر نوشت : در اين  جشنواره كه  قرار است  از ۲۹ اسفند تا پنجم  فروردين  ماه  برگزار شود، يكصد فيلم از كشورهاي  مختلف  جهان  شركت  دارند.اين  جشنواره  كه  سينماي  آفريقا، آسيا و آمريكاي  لاتين  نام  دارد، شانزدهمين  دوره  خود را با حضور كارگردان هايي  از كشورهاي  مختلف  جهان ازجمله  اروگوئه ، ايران ، چين  و مراكش  برگزار مي كند.
در پايان  اين  جشنواره  قرار است  فيلم هاي  شركت كننده  در ساير شهرهاي ايتاليا نيز نمايش  داده  شوند.

جشنواره سوئيس با ۱۰ فيلم ايراني آغاز شد
008931.jpg
ايرنا: ايران  با ۱۰ فيلم  در جشنواره  بين المللي  فريبورگ  سوئيس  شركت  كرده  است .
در اين  جشنواره  كه  از دو روز پيش در شهر فريبورگ  آغاز بكار كرد، فيلم هايي  از كارگردانان  مطرح  ايراني  به  نمايش  درمي آيد.
فيلمهاي  بوي  پيراهن  يوسف  و ديده بان  به  كارگرداني  ابراهيم  حاتمي كيا، جستجوي  دوم  به  كارگرداني  امير نادري ، گيلانه  به  كارگرداني رخشان  بني  اعتماد، ليلي  با من  است  به  كارگرداني  كمال  تبريزي ، متولدماه  مهر و سرزمين  خورشيد به  كارگرداني  احمدرضا درويش ، فيلم  مستندبهشت  زهرا به  كارگرداني  مهران  تمدن ، باشو غريبه  كوچك  به  كارگرداني بهرام  بيضايي  و عروسي  خوبان  به  كارگرداني  محسن  مخملباف  در اين جشنواره  بين المللي  شركت  كرده اند.
بخشي  از اين  فيلمها به  سينماي  دفاع  مقدس  و موضوعات  آن اختصاص  دارد.
برگزاري  اين  جشنواره  بين المللي  تا هفته  آينده  ادامه  دارد و در پايان به  فيلمهاي  برگزيده  نشان  افتخار اعطا خواهد شد.

بهارستان
عشق
ما را رسول عليه السلام در خواب خرقه داد... خرقه صحبت داد،صحبتي نه كه در فهم گنجد،صحبتي كه آن را دي و امروز و فردا نيست.عشق را با دي و با امروز و با فردا چكار.
مقالات ش _ شمس الدين محمد تبريزي

برگي از تاريخ
رحلت يادگار امام
حجت الاسلام والمسلمين حاج سيد احمد خميني در ۲۴ اسفند سال ۱۳۲۴ شمسي در بيت علم و عرفان و فضيلت و مجاهدت، در شهر مقدس قم ديده به جهان گشود. پس از پايان دوره دبيرستان و به هنگام تبعيد والد معظمش حضرت امام خميني(ره) به نجف اشرف، به تحصيل علوم اسلامي پرداخت و مدارج علمي را پيمود. حاج سيد احمد پس از شهادت برادر بزرگوارش آيت الله سيدمصطفي خميني، مسئوليت اصلي ارتباط امام امت با ياران انقلاب را به عهده گرفت و تا پيروزي انقلاب اسلامي و پس از استقرار نظام اسلامي، اين ارتباط را كاملاً حفظ نمود و در تمامي لحظات در كنار حضرت امام بود. ايشان در پاريس، علاوه بر مقابله با جريان هاي سياسي منحرف از خط امام و برنامه ريزي دقيق براي تنظيم امور بيت و دفتر امام در نوفل لوشاتو، رسالتي مهم بر عهده داشت كه تجربه كافي آن را قبلاً طي سال هاي مبارزه در ايران آموخته بود. اين رسالت مهم، برقراري ارتباط هاي گسترده و لازم بين اقشار مختلف جامعه انقلابي ايران و رهبري انقلاب در خارج از كشور بود. ايشان پس از ورود به كشور و پيروزي انقلاب اسلامي، همانند گذشته، زمينه هاي لازم را براي هدايت امور انقلاب و تنظيم بيت و دفتر امام و تأمين شرايط براي ارتباط هاي گسترده امام با مردم و مسئولان كه روزانه در نوبت هاي متوالي به ديدار امام مي شتافتند، فراهم مي نمود. وي به عنوان رييس دفتر امام، بخشي از مسئوليت هاي خطير ايشان را بر عهده گرفت و در خلال اين مدت، با قوت و به خوبي، از ايفاي وظايف محوله برآمد.
همچنين با شروع جنگ، كسب اطلاعات دقيق روزمره از آخرين وضعيت جنگ و آخرين اخبار از شرايط سياسي و اجتماعي جامعه و موضع گيري افراد و گروه ها در قبال جنگ، تنظيم و جمع بندي اطلاعات و رساندن به موقع اين اخبار به حضرت امام، مسئوليتي بود كه مرحوم حاج احمد خميني آن را با مديريت عالي خود انجام مي داد. ايشان پس از رحلت جانگداز حضرت امام خميني(ره)، به عضويت مجلس خبرگان رهبري و نمايندگي مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي كشور برگزيده شد و توليت موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني را برعهده گرفت و بسياري از كتاب ها و نوشتارهاي امام را به زيبايي منتشر نمود. ارتباط حاج سيد احمد با مقام معظم رهبري بسيار گرم و زبانزد همگان بود و از ياران صديق رهبر انقلاب و مورد احترام همه ملت ايران بود. اين روحاني مجاهد سرانجام پس از چند روز بيماري حاد، در ۲۶ اسفند ۷۳ در ۴۹ سالگي دار فاني را وداع گفت و پس از اقامه نماز ميت توسط حضرت آيت الله خامنه اي، طي مراسم باشكوهي در جوار مزار پدر ارجمندش مدفون گرديد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران

چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
دزد يا بچه
شلوار ورزشي خيلي قشنگ بود و هيچ جاي وصله رويش نبود. دوروبرش خلوت بود. ناخودآگاه گذاشت توي كيفش.
قلبش تندتند مي زد.
آقاي ناظم داشت به كيف او مي رسيد. اولين، دومين و سومين سيلي را خورد: «بي شعور دزد» . سرخي سيلي ها رفت. اما باور دزد بودن برايش ماند.
لعيا فروغ ريحاني

گشتي در دنياي خبرها
جنگ در خانه
مكزيكوسيتي: يك زوج در مكزيك مانند دو دشمن در زمان جنگ به جان يكديگر افتادند.
البته آنها آقا و خانم اسميت نبودند ولي از مدتها پيش با هم اختلاف نظر پيدا كرده بودند و قرار بود طلاق بگيرند اما با تهيه سلاح هاي گرم و سرد و همچنين بمب هاي دست ساز به سوي يكديگر حمله ور شدند و يك جنگ تمام عيار براه انداختند. در جريان اين درگيري هر دو طرف به دليل سوختگي شديد و جراحات عميق به بيمارستان انتقال يافتند.
فروش برف
برلين: شهرداري يك شهر ۴۷۰۰ نفري در آلمان دست به ابتكار جالبي زد و براي بيماران سرطاني ۴ هزار يورو پول جمع آوري نمود. با توجه به بارش سنگين برف در اين شهر و پايين بودن دما، شهردار اين شهر مقداري از برف هاي خيابان را در اينترنت به مزايده گذاشت.
جالب اينكه در اين مزايده كاربران متعددي شركت كردند و در نهايت يك كاربر با پرداخت ۴ هزار يورو يك وانت برف خريداري كرد. از اين پول براي درمان بيمارن سرطاني استفاده خواهد شد.
۶ ميليون ساعت اتلاف وقت
لندن: نتايج يك تحقيق نشان مي دهد رانندگان مرد در انگليس هر سال در حدود ۶ ميليون ساعت خود را در خيابانهاي اين كشور هدر مي دهند چون از سوال كردن آدرس مورد نظر شان حذر مي كنند.
در واقع رانندگان مرد در انگليس به طور متوسط پس از ۲۰ دقيقه سرگرداني اقدام به پرسيدن آدرس مي كنند در حاليكه اين رقم براي زنان تنها ۱۰ دقيقه است. جالب اينكه اگر در جريان سفرهاي درون شهري رانندگان مرد همراه با همسر خود باشند پيش از سوال كردن آدرس، حداقل به مدت ۱۰ دقيقه با وي به جر و بحث خواهند پرداخت چون خانم ها معتقدند شوهران آنها بايد بلافاصله پس از گم شدن در خيابان مسير صحيح حركت را سوال كنند.
سالمندان در آغوش ربات
توكيو: يك مركز تحقيقاتي در ژاپن موفق به ساخت رباتي شده است كه مي تواند به سالمندان كمك كند.
اين ربات ۱۵۸ سانتيمتري از حس بويايي و شنوايي برخودار است و توانايي حمل ۱۲ كيلوگرم بار را دارد كه اين قابليت در ۵ سال آينده به ۷۰ كيلوگرم افزايش خواهد يافت. به اين ترتيب اين ربات ۱۰۰ كيلوگرمي مي تواند افراد سالمند را در آغوش بگيرد و آنها را به مكان مورد نظر برساند.
معلم بي رحم
كنتاكي: معلم يك دبيرستان در آمريكا به جرم گاز گرفتن يكي از دانش آموزانش از محل كار خود اخراج شد.
چند روز قبل اين معلم از دانش آموز خود خواست تا به او آب نبات بدهد اما چون از اين كار خودداري كرد، معلم بي رحم كتف وي را با دندان گاز گرفت. در واقع شدت گاز گرفتگي به حدي بود كه دانش آموز براي درمان به بيمارستان انتقال يافت.
پرداخت خسارت
تگزاس: چندي پيش هنگامي كه يك مرد بازنشسته به محل پارك خودرواش مراجعه كرد شوكه شد چون شيشه عقب وسيله نقليه اش شكسته بود.
البته فردي كه شيشه را شكسته بود يك پاكت نامه روي صندلي عقب گذاشته بود كه داخل اين پاكت مقداري پول ويك برگ كاغذ قرار داشت. روي اين كاغذ نوشته شده بود: من شيشه شما را شكستم اما با ۲۰۰ دلاري كه داخل پاكت است مي توانيد شيشه را تعمير كنيد.

گل و گياه
بارانك كشميري
008925.jpg
نام علمي:
Sorbus cashmiriana
Rosiness
خانواده:ROSACEAE
درختي خزان پذير و گسترده داراي برگ هاي مركب از ۹-۶ جفت برگچه به رنگ سبز تيره كه گلهاي سفيد _ صورتي آن در اوايل تابستان ظاهر شده و در فصل پاييز به ميوه هاي كروي به رنگ سفيد با لكه هاي صورتي تبديل مي گردند. حداكثر بلندي و گستردگي آن به ۱۰ متر مي رسد.
نيازها: مكان آفتابي، خاك حاصلخيز كه داراي زهكش خوب باشد ولي رطوبت را نگهدارد. در خاكهاي خشك رشد خوبي نخواهد داشت. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق قلمه هاي چوب نرم يا پيوند شكمي در تابستان و يا پيوند زدن در زمستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
پژوهش
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   پژوهش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |