پنجشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۴۷ - Mar 16, 2006
كاهش ۷۰ درصدي جرايم و خسارات چهارشنبه سوري
عكس: مسعود خامسي پور
008748.jpg
گروه اجتماعي: جرايم و خسارات حوادث چهارشنبه سوري امسال در تهران ۷۰ درصد كاهش داشت با وجود اين آمار حريق و آتش سوزي افزايش چشمگيري يافت و از ۴۲ مورد در سال گذشته به ۱۲۵ مورد در امسال رسيد. در همين زمينه معاون دادستان تهران گفت: نيروي انتظامي در شب چهارشنبه سوري، ضمن حفظ نظم و امنيت، با افراد خاطي برخورد مناسبي داشته است.
به گزارش ايسنا محمود سالاركيا، معاون دادستان تهران گفت: جرايم ارتكابي و خسارت هاي افراد سودجو به اماكن عمومي در شب چهارشنبه آخر سال نسبت به سال گذشته ۷۰ درصد كاهش يافت.وي اظهار داشت: البته علي رغم هشدارهاي دادسراي تهران، در شب گذشته تعداد زيادي به دليل رفتارهاي ناهنجار و اعمال مجرمانه دستگير شدند كه دادسرا با آنها قاطعانه برخورد خواهد كرد.معاون دادستان تهران علت كاهش خسارت هاي شب چهارشنبه آخر سال را اقدامات پيشگيرانه مسئولان عنوان كرد و گفت: عملكرد صدا و سيما در اطلاع رساني و هشدار به خانواده ها و پيشگيري از سوءاستفاده افراد سودجو از هيجانات مردم بسيار موثر و قابل تقدير است.
سالاركيا حضور نيروي انتظامي را طي برگزاري اين مراسم مدبرانه خواند و افزود: نيروي انتظامي ضمن حفظ نظم و امنيت، با افراد خاطي برخورد مناسبي داشته است.معاون دادستان تهران همچنين يكي ديگر از دلايل كاهش جرايم در چهارشنبه آخر سال را هوشياري و تدبير مردم ذكر كرد و افزود: اين عمل مردم نشانگر ارتقاي آگاهي عمومي در سطح جامعه است. سالاركيا از مردم فهيم تهران قدرداني كرد و از آنها خواست در تمامي مسايل و در راستاي تحقق برنامه هاي نظام جهت خدمت رساني و رفاه شهروندان همگام و همراه خدمتگزاران خود باشند.از سوي ديگر، مدير روابط عمومي  سازمان آتش نشاني تهران گفت: آمار حريق و حوادث ناشي از آتش و ترقه بازي چهارشنبه سوري سال جاري در مقايسه با سال گذشته افزايش چشمگيري داشته و از ۴۲ مورد در سال ۸۳ به ۱۲۵ مورد در امسال رسيده است. به گزارش خبرگزاري فارس غلامرضا زارع كهن گفت: با آغاز روز سه شنبه و شب چهارشنبه آخر سال كليه نيروهاي عملياتي اين سازمان جهت عمليات امداد و نجات و اطفاي حريق هاي احتمالي به حال آماده باش كامل درآمدند.
وي شبانه روز گذشته را شلوغ ترين ايام كاري ستاد فرماندهي آتش نشاني كه مسئوليت اعزام نيروهاي آتش نشاني را بر عهده دارند، اعلام كرد و افزود: زنگ تلفن ۱۲۵ آتش نشاني از عصر روز گذشته تا پاسي از شب گذشته يك آن قطع نمي شد.
مدير روابط عمومي آتش نشاني تهران درمورد تعداد حريق و حوادث ناشي از آتش و ترقه بازي اظهار داشت: در طول عصر و شب گذشته مأموران آتش نشاني در عمليات اطفاي ۹۰ مورد حريق بر اثر پرتاب مواد محترقه و نيز عمليات امداد ۳۵ مورد آتش بازي در معابر عمومي شركت كردند كه در اثر اين حوادث ۶ نفر مصدوم و مجروح شدند؛ البته برآورد دقيقي درمورد خسارات مالي وارده انجام نشده است.
وي افزود: هرچند تعداد اينگونه حوادث در سال جاري افزايش بي سابقه اي داشته است اما از نظر صدمات جاني به ميزان ۵۰ درصد كاهش يافته است.
وي افزود: در سال گذشته در جريان حوادث ناشي از ترقه بازي ۱۱ نفر دچار مصدوميت شديد شدند. اين درحالي است كه در چهارشنبه سوري سال جاري فقط ۶ نفر بر اثر اينگونه حوادث مجروح شدند.
زارع كهن اضافه كرد: البته اين آمار صرفا در مواردي است كه آتش نشاني در محل حريق يا حادثه حضور يافته و اقدامات امدادي و يا اطفايي را انجام داده و نيز آمار مجروحين و مصدومين را ثبت كرده است يقينا آمار واقعي به مراتب بيشتر از اينهاست و در بسياري از حوادث مردم خود مصدومين را به مركز درماني انتقال داده اند.
دستگيري ۱۷۴ نفر در مراسم چهارشنبه سوري
فرمانده انتظامي تهران بزرگ گفت: ۱۷۴ نفر در مراسم چهارشنبه سوري امسال تهران از سوي پليس دستگير شدند.به گزارش فارس سردار طلايي ديروز با حضور در جمع خبرنگاران با اعلام اين خبر افزود: دستگير شدگان افرادي بودند كه براي شهروندان مزاحمت ايجاد كرده و يا به اموال عمومي آسيب رسانده بودند.
وي افزود: باتوجه به قولي كه به شهروندان داده بوديم اين افراد تا پايان تعطيلات نوروز (۱۳فروردين ماه) در بازداشت بسر خواهند برد. رئيس پليس تهران همچنين درخصوص تلفات ديروز در تهران گفت: در حوادث چهارشنبه سوري ۱۲۲ نفر مجروح شدند كه ۸۵ نفر از آنان به صورت سرپايي مداوا شده و ۳۷ نفر هم به خاطر شدت جراحات بستري شدند.
امسال هيچ مورد فوتي در تهران بر اثر حواث چهارشنبه آخر سال نداشتيم اين درحالي است كه در سال گذشته پنج نفر جان خود را از دست دادند.طلايي افزود: ديروز ۲۶۰ مورد حادثه درتهران داشتيم كه ۱۲۵ مورد آن مربوط به پرتاب مواد محترقه بود. در اين حوادث به ۹۰ واحد مسكوني و ۳۵ دستگاه خودرو آسيب وارد شده كه كارشناسان سازمان آتش نشاني ميزان خسارت را ۳۸ ميليون تومان برآورد كرده اند.
همچنين به ۹۰ شعبه بانك و ۴ باجه تلفن عمومي خسارت وارد شد. وي درباره طرح محدوديت تردد موتور سيكلت در روز گذشته اظهار داشت: موتور سواران اين محدوديت را رعايت كردند ولي ۷۲۹ موتور سيكلت ديروز در رابطه با اجراي اين طرح توقيف شدند.

براي سال ۸۵ تعيين شد
متوسط دريافتي بازنشستگان؛ ۲۸۰ هزار تومان
ايسنا: مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي گفت: متوسط سالهاي پرداخت حق بيمه از سوي هر بيمه شده ۶/۱۶ سال است، درحاليكه متوسط ۲۶ سال به مستمري بگيران پرداخت مي شود كه اين موجب بروز مشكلات فراواني در زمينه منابع و مصارف شده است.
بنابراين گزارش مهندس داوود مددي افزود: براساس محاسبات صورت گرفته اگر سازمان تأمين اجتماعي از هر شاغل بر همان مبناي واقعي ۳۰ سال حق بيمه دريافت كند و اين منابع را با حداكثر نرخ سود سپرده گذاري در بانك پس انداز كند، اصل و سود اين مبالغ تنها هزينه پرداخت ۵/۳ سال مستمري به هر مستمري بگير را تأمين مي كند.
وي روانسازي تعامل سازمان تأمين اجتماعي با شركاي اجتماعي خود را اولويت اصلي فعاليت اين سازمان برشمرد و گفت: كاهش زمان برقراري مستمري بازنشستگي از جمله اقدامات جديد سازمان در اين حوزه است.
مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي با بيان اين كه زمان برقراري مستمري بازنشستگي از ۱۰۴ روز به طور متوسط، به يك ششم، يعني كمتر از بيست روز كاهش يافته است، خاطرنشان كرد: در صورتي كه سوابق بيمه شده در يك شعبه جمع باشد، در كمتر از ۴۸ ساعت مستمري بازنشستگي برقرار مي شود.
مددي با اشاره به اين كه متوسط پرداختي هاي سازمان تأمين اجتماعي به مستمري بگيران از ۲۱۱ هزار تومان در سال جاري به ۲۵۰ هزار تومان در سال ۸۵ افزايش خواهد يافت، افزود: از مجموع بودجه ۶ هزار ميليارد توماني سازمان تأمين اجتماعي در سال آينده، حدود سه هزار و ۳۰۰ ميليارد تومان مربوط به پرداخت مستمري ها، يكهزار و ۴۳۶ ميليارد تومان براي درمان و ۴۴۳ ميليارد تومان براي بيمه بيكاري در نظر گرفته شده است.
وي متوسط پرداختي به بازنشستگان، بازماندگان و از كار افتادگان در سال ۸۵ را به ترتيب ۲۸۰ ، ۲۰۰ و ۲۱۰ هزار تومان اعلام كرد و گفت: متوسط اين پرداختي ها در سال ۸۴ به ترتيب ۲۳۲ ، ۱۷۶ و ۱۸۱ هزار تومان بوده است.
مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي در پايان با اشاره به اين كه بر اساس اطلاعات دريافتي، حداقل دستمزد نيروي كار براي سال آينده ۱۵۰ هزار تومان تعيين شده است، افزود: با توجه به الزامات قانون تأمين اجتماعي، حداقل مستمري پرداختي به مستمري بگيران تأمين اجتماعي نيز از ۱۵۰ هزار تومان كمتر نخواهد بود كه اين رقم با احتساب كمك هاي جانبي از جمله حق اولاد و عائله مندي، حق مسكن و كمك هاي غيرنقدي به ۱۷۵ هزار تومان خواهد رسيد.

۱۰ هزار پليس جاده هاي كشور را كنترل مي كنند
008850.jpg
گروه اجتماعي- ايمان جليلي: برنامه  هاي پليس راه در نوروز ۸۵ اعلام شد. سرهنگ عليرضا اسماعيلي، مديركل فرهنگ ترافيك ناجا گفت: امسال همه امكانات پليس براي ايجاد امنيت ترافيكي در جاده ها بسيج شده اند تا كمترين حوادث را شاهد باشيم. راهنمايي و رانندگي با كمك تكنولوژي هاي جديد كنترل ترافيك و با استفاده از ۱۰هزار نيروي پليس و ۱۷۰۰ تيم گشت جاده هاي بين  شهري را تحت كنترل خود خواهد گرفت.
وي در ادامه گفت: «امسال بازرسان نامحسوس ترافيك ۵ برابر شده اند. اين بازرسان در اتوبوس هاي بين شهري حضور پيدا خواهند كرد. بازرسان افراد واجد شرايط و تأييد صلاحيت شده و جزو نيروهاي تحصيلكرده پليس هستند كه بيشترين حضورشان در اتوبوس هاي بين شهري است. آنها وظيفه دارند كه تخلفات احتمالي رانندگان را در اولين فرصت ممكن به پاسگاه هاي راهنمايي و رانندگي بين راهي اطلاع دهند.
وي از احداث ايستگاه هاي سلامتي در جاده هاي كشور خبر داد و گفت:«امسال براي اولين بار۵۰ ايستگاه سلامتي در جاده ها ايجاد مي شود. اين ايستگاه ها كه به وسيله بالن هاي راهنما، از فواصل دور قابل تشخيص هستند، داراي امكانات امدادي و اورژانس اند. همچنين رانندگان مي توانند در اين مكانها توقف كرده و به استراحت بپردازند.»
در اين ايستگاه ها، بروشورهاي آموزشي، نوروزنامه و ساير توليدات آموزشي راهنمايي و رانندگي در اختيار مسافران قرار مي گيرد.
سرهنگ اسماعيلي تأكيد اصلي راهنمايي و رانندگي را بر مسائل آموزشي و فرهنگي دانست و گفت:«اداره فرهنگ ترافيك ناجا، در روزهاي پايان سال به طور مداوم از طريق راديوهاي پيام، جوان و سراسري، پيام هاي ترافيك خود را پخش مي كند. تيزرهاي جديدي هم براي سفرهاي نوروزي ساخته شده كه احتمالاً در ايام عيد مي توانيد آنها را از طريق تلويزيون ببينيد.»
مديركل فرهنگ ترافيك ناجا در مورد نحوه برخورد پليس با مردم گفت:جريمه اصلاً براي ما هدف نيست. تلاش ما اين است كه با اطلاع رساني به موقع و آموزش درست جلوي تخلف را بگيريم. اما وقتي با توجه به همه اقدامات انجام شده راننده اي مرتكب تخلف مي شود، پليس مجبور است براي او جريمه در نظر بگيرد.
سرهنگ اسماعيلي با اشاره به آغاز طرح نوروزي راهنمايي و رانندگي گفت: اين طرح با هدف رواني ترافيك و ايجاد يك سفر بي خطر براي مردم، در درون شهرها از۲۰ اسفند آغاز شده و در جاده ها هم از بيست وپنجم همين ماه شروع مي شود و تا پانزدهم فروردين ۸۵ هم ادامه خواهد داشت.
سرهنگ اسماعيلي در پايان با اشاره به شماره تلفن هاي راهنماي مسافرين نوروزي گفت: شماره ۸۸۲۵۵۵۵۵ مركز كنترل ترافيك راهنمايي و رانندگي، در تمام ساعات آماده اعلام وضعيت ترافيك جاده اي است. شماره تلفن ۱۹۷ هم شنونده انتقادات و پيشنهادات مسافرين نوروزي است.

اجلاس اديان الهي در اصفهان برگزار مي شود
گروه علمي فرهنگي: اجلاس بين المللي «تعامل سازنده اديان الهي: چارچوبي براي نظم جهاني» از سوي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي با حضور بيش از ۶۰ ميهمان از ۳۸ كشور و شمار بسياري از متفكران و شخصيت هاي برجسته داخلي حوزه و دانشگاه، روز شنبه ۲۷ اسفندماه جاري در هتل عباسي شهر اصفهان پايتخت فرهنگي جهان اسلامي گشايش مي يابد.
به گزارش كميته تبليغات و اطلاع رساني اين اجلاس، حجت الاسلام والمسلمين محمدي عراقي رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي با اعلام اين مطلب در جمع خبرنگاران گفت: «در اين اجلاس دو روزه كه با حضور يكي از شخصيت هاي برجسته جمهوري اسلامي ايران گشايش مي يابد، موضوعاتي همچون گفت وگوي بين ادياني بر اساس باورهاي اخلاقي و حقوقي در جهت حفظ حريم قدسي  انبياء الهي و اماكن مقدسه و هم انديشي بيشتر براي گسترش معنويت جهاني در آن مورد بحث و بررسي قرار مي گيرد.»
وي با اشاره به اين كه در اين اجلاس سه كميسيون با عناوين فرهنگي- تاريخي، سياسي- حقوقي و اخلاقي- ديني برپا مي شود، افزود: «مقابله فكري و فرهنگي با سياست هاي تفرقه افكن، تعامل معاصر اديان رهيافتي براي تعالي معنوي بشري، گفت وگوي بين ادياني و نظم جهاني، حقوق بشر و اديان الهي و آزادي بيان و اديان الهي از ديگر موضوعات اين اجلاس است كه به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي برگزار مي شود.»
رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي اظهار داشت:« در اين اجلاس علاوه بر قرائت ۶۰ مقاله از سوي انديشمندان و متفكران داخلي و خارجي تمامي مقالات رسيده به دبيرخانه اجلاس در قالب كتابي انتشار خواهد يافت .» وي با تاكيد بر اين كه اين اجلاس به دنبال حركت ها و جريانات اخير و اقدامات موهن به ساحت مقدس اديان الهي به خصوص اهانت به پيامبر گرامي اسلام(ص) و اماكن مقدس و پس از برگزاري اجلاس احترام به مقدسات اديان و انبياي الهي برگزار مي شود، از جمله اهداف آن را هم انديشي بيشتر براي گسترش معنويت جهاني و تقويت باورهاي ايماني براي ايجاد صلحي پايدار اعلام كرد.

رئيس مركز انتظام ناجا:
۵۰ هزار نگهبان محله به پليس كمك مي كنند
گروه اجتماعي: رئيس مركز انتظام ناجا از به كارگيري ۵۰ هزار نفر در طرح نگهبان محله در كنار نيروي انتظامي با هدف تامين امنيت مردم در ايام نوروز خبر داد.
سيد محمود تقي زاده در جمع خبرنگاران گفت: «طي طرحي كه به نيروي انتظامي همه استان هاي كشور ابلاغ شده است، از ۲۵ اسفند ماه امسال، ۵۰ هزار نفر كه در طرح نگهبان محله مشاركت دارند، وظيفه تامين امنيت مردم را در تمامي مراكز خريد، بازار، محل كار و زندگي مردم بر عهده دارند» .
وي با اشاره به اينكه به كارگيري نگهبان محله در ايام تعطيلات نوروز نيز ادامه دارد، گفت: «به كارگيري طرح نگهبان محله در حوالي منطقه مركزي و اماكني مانند بازار، سرقت را تا حد چشمگيري كاهش داده است» . استفاده مردم از نگهبان محله از سه طريق مراجعه به شركت هاي ارائه خدمات حفاظتي و مراقبتي، مراجعه به كلانتري ها و مركز انتظام ناجا ميسر است.

افزايش ۵ درصدي ظرفيت پذيرش دانشجو
گروه علمي فرهنگي: رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي در ارزيابي از بودجه  بخش آموزش و تحقيقات مصوب مجلس در لايحه  بودجه، گفت: در اعتبارات دانشگاه ها شاهد افزايش حدود ۱۵ تا ۱۹ درصدي در بخش هزينه ها بوده ايم و در بخش عمراني افزايشي نسبت به بودجه مصوب سال ۱۳۸۴ نداشته ايم.
وي با بيان اين كه اعتبارات تحقيقاتي در دانشگاه ها افزايش پيدا كرده است، اظهار اميدواري كرد كه اين اعتبارات به طور مطلوب به كار گرفته شود.
وي در بيان مهمترين گام در بودجه  ۱۳۸۵ در بخش آموزش عالي و تحقيقات، گفت: با توجه به مدلي كه در مورد هزينه كردن اعتبارات دانشگاه ها و مراكز تحقيقاتي در لايحه بودجه ۱۳۸۵ ديده شده بود، مقداري در اختيارات هيأت امناي دانشگاه ها خدشه وارد مي كرد؛ لذا مجلس موافقت كرد كه برگرديم و اعتبارات جاري و عمراني و تحقيقاتي دانشگاه ها را به صورت كمك و جداول و بر اساس ماده ۴۹ قانون برنامه پنج ساله چهارم ببينيم.
عباسپور تهراني فرد اين امر را در راستاي استقلال دانشگاه ها و هيأت امناي آن دانست و اظهار اميدواري كرد كه هيأت امناي دانشگاه ها دقت كافي را در به كارگيري اين اعتبارات به خرج دهند.
وي با بيان اين كه در سال ،۱۳۸۵ سازمان مديريت تلاش خوبي را انجام خواهد داد كه اعتبار دانشگاه ها به صورت سرانه تنظيم شود، به مشكلات اين امر به ويژه در خصوص آمار دانشجويي اشاره كرد و افزود: آمار سازمان مديريت در ارتباط با دانشجويان در دانشگاه هاي دولتي حدود ۷۰ هزار و متفاوت از آمار دو وزارتخانه  علوم و بهداشت بود و ما كار بسيار سنگيني را انجام داديم تا حقيقت كاملا مشخص شود؛ هر چند اين تلاش ها به نتيجه  نهايي نرسيد، اما در كميسيون آموزش و تحقيقات تصميم گرفتيم مبناي آمار را آمار دو وزارتخانه قرار دهيم.
وي افزود: در قانون ديده شد كه تا پايان ارديبهشت ماه با كار كارشناسي وزارتخانه علوم، بهداشت و سازمان مديريت، اين اختلاف آمار در آموزش عالي حل شود.
وي با تأكيد بر استفاده بهينه از پتانسيل موجود در دانشگاه هاي كشور، افزود: در قانون ديده شد كه ظرفيت پذيرش دانشجويان در دانشگاه ها به ميزان ۵ درصد افزايش يابد، اما بر اساس بند (د) تبصره  ۹ تأكيد داشتيم امكانات موجود در دانشگاه هاي ما امكان افزودن بر اين ميزان را ايجاد مي كند.
رييس كميسيون آموزش و تحقيقات در خصوص تحقيقات در قانون بودجه ،۸۵ با بيان اين كه سهم اين بخش در سال ،۱۳۸۴ ۶۷ صدم درصد از توليد ناخالص ملي است،  گفت: اين ميزان در سال ۱۳۸۵ كاهش پيدا كرده و به ۴۵ صدم درصد رسيده است.
وي به ايسنا گفت: ما تلاش كرديم در دو محور اين امر را اصلاح كنيم، يكي آن كه سعي كرديم يك درصد از درآمدهاي شركت هاي دولتي را به امر تحقيقات اختصاص دهيم كه اين پيشنهاد با تنها نبود دو رأي در صحن مجلس رأي نياورد و نيز تلاش كرديم دو درصد از اعتبارات استان ها را همچون سال ۱۳۸۴ صرف تحقيقات كنيم كه سازمان مديريت معتقد بود در سال ۱۳۸۴ چون پتانسيل تحقيقات در كشور وجود نداشته، اين دو درصد جذب نشده است، لذا اين پيشنهاد هم تصويب نشد.
وي با رد اين نظر سازمان مديريت، تأكيد كرد: پتانسيل تحقيقاتي در دانشگاه ها وجود دارد و اگر استاندارها به سمت دانشگاه ها بروند، اين اعتبارات جذب مي شود.

برقراري مستمري از ۱۰۴ روز به ۲۰ روز كاهش يافت
گروه اجتماعي: مدير عامل سازمان تامين اجتماعي گفت: برقراري مستمري از ۱۰۴ روز به ۲۰روز كاهش يافت.
به گزارش روابط عمومي سازمان تامين اجتماعي، داود مددي افزود: متوسط سالهاي پرداخت حق بيمه از سوي هر بيمه شده در حال حاضر به ۶/۱۶ سال رسيده است، حال آنكه در شرايط فعلي بطور متوسط ۲۶ سال به هر مستمري بگير و بازماندگان وي مستمري پرداخت مي كنيم و اين امر مشكلات فراواني را در حوزه منابع و مصارف بوجود آورده است.
وي گفت: طبق محاسبات، اگر اين سازمان از هر شاغل بر همان مبناي واقعي ۳۰ سال حق بيمه دريافت كند و اين منابع را با حداكثر نرخ سود سپرده گذاري در بانك پس انداز كند، اصل و سود اين مبالغ تنها هزينه پرداخت ۵/۳ سال مستمري به هر مستمري بگير را تامين مي كند.
مددي روانسازي تعامل سازمان تامين اجتماعي با شركاي اجتماعي خود را اولويت اصلي فعاليت اين سازمان برشمرد و گفت: كاهش زمان برقراري مستمري بازنشستگي از جمله اقدامات جديد سازمان در اين حوزه است.
مدير عامل سازمان تامين اجتماعي با بيان اينكه برقراري مستمري بازنشستگي در گذشته به طور متوسط ۱۰۴ روز طول كشيد كه با اصلاحات به عمل آمده، اين مدت زمان به يك ششم گذشته يعني كمتر از ۲۰ روز كاهش يافته است، خاطرنشان كرد: اين مراحل در صورتي كه سوابق بيمه شده در يك شعبه جمع شده باشد، در كمتر از ۴۸ ساعت انجام خواهد شد.
مددي با اشاره به اينكه متوسط پرداختي هاي سازمان تامين اجتماعي در سال جاري به هر يك از مستمري بگيران ۲۱۱ هزار تومان بوده است كه اين رقم به ۲۵۰ هزار تومان در سال ۸۵ افزايش خواهد يافت، افزود: از مجموعه بودجه ۶ هزار ميليارد توماني سازمان در سال آينده حدودا ۳۳۰۰ ميليارد تومان بابت پرداخت مستمري ها ۱۴۳۶، ميليارد تومان براي درمان و ۴۴۳ ميليارد تومان براي بيمه بيكاري در نظر گرفته شده است.
وي متوسط پرداختي به بازنشستگان ، بازماندگي و از كار افتادگان در سال ۸۵ را به ترتيب ،۲۸۰ ،۲۰۰ و ۲۱۰ هزار تومان اعلام كرد و گفت: متوسط اين پرداخت ها در سال ۸۴ به ترتيب ،۲۳۲ ۱۷۶ و ۱۸۱ هزار تومان بوده است. مدير عامل سازمان تامين اجتماعي در پايان با اشاره به اينكه بر اساس اطلاعات دريافتي ، حداقل دستمزد نيروي كار براي سال آينده ۱۵۰ هزار تومان تعيين شده است، افزود: با توجه به الزامات قانون تامين اجتماعي، حداقل مستمري پرداختي به مستمري بگيران تامين اجتماعي نيز از ۱۵۰ هزار تومان كمتر نخواهد بود كه اين رقم با احتساب كمك هاي جانبي تامين اجتماعي از جمله احق اولاد و عائله مندي، حق مسكن و كمك هاي غير نقدي به ۱۷۵ هزار تومان خواهد رسيد.

ترافيك سنگين پايان سال  مشكل تكراري است
ظرفيت معابر ۱‎/۴ميليون ، تردد خودرو در تهران۳‎/۲ميليون
008853.jpg
ايرنا: افزايش  سفرهاي  درون  شهري  در روزهاي  پاياني سال ، طي  سال هاي  اخير، مشكلات  فراواني  را در رفت  و آمد شهروندان  تهراني  ايجاد كرده  است .
مسئولان  دستگاه هاي  اجرايي  براي  حل  اين  مشكل  راهكارهاي  بسياري  را ارائه و به  اجرا درآورده اند، اما كمبود فضا و حجم  انبوه  خودروها، موجب  شده  اين  راهكارها اثرگذاري  لازم  را نداشته  باشد.
ترافيك  روزهاي  اخير تهران  در ساعات  ابتدايي  و پاياني  روز، سنگين ترين  وضع  خود در طول  سال  را سپري  مي كند كه  اين  مهم ، علاوه  بر ايجاد مشكل  در رفت و آمد شهروندان ، زيان هاي  زيست  محيطي  و اقتصادي  نيز به همراه  دارد.
در روزهاي  اخير بزرگراههاي  همت ، رسالت ، يادگار امام (ره )، چمران ، صدر، نواب  و مدرس ، ترافيك  بسيارسنگيني  بخصوص  در ساعات  پاياني  روز به  خود مي بيند و شهروندان  ساعت ها در لابه لاي  اين  ترافيك  سرسام آور سرگردان  هستند.
خيابان هاي  مركزي  شهر همچون  ولي  عصر (عج )، انقلاب ، جمهوري  اسلامي ، شريعتي و آزادي  نيز وضعيت  مشابه  با بزرگراه هاي  شهر دارند و خودروها در صفوف  درهم پيچيده ، فضاي  معابر و خيابان هاي  شهر را اشغال  كرده اند.
كارشناسان  مي گويند: ترافيك  سنگين  روزهاي  اخير تهران  دلايل  مختلفي  دارد كه  مهم ترين  آن ، ظرفيت  محدود معابر و تعداد زياد خودروهاست .
براساس  اعلام  شهرداري  تهران ، ظرفيت  معابر و شبكه  بزرگراهي  تهران  نزديك  به  ۴/ ۱ ميليون  دستگاه  خودرو است ، درحالي  كه  هم  اكنون  بيش  از سه  ميليون  و دويست  هزار خودرو در اين  كلان  شهر تردد داشته ، ضمن  آن كه  روزانه  يك  هزار و۲۰۰ دستگاه  خودرو نيز به  آن افزوده  مي شود.
روزانه  ۱۳ ميليون  سفر درون  شهري  در پايتخت  انجام  مي شود كه  ۵۶ درصد اين  سفرها از طريق  وسايل  حمل  و نقل  عمومي صورت  مي گيرد.
ترافيك  روزهاي  پايان  سال  در پايتخت  موجب  شده  تا مديريت  شهري  تهران تدابيري  را براي  بهبود شرايط اتخاذ كند كه  اين  تدابير هم  به  دلايل  گفته  شده تأثير بسزايي  در بر نداشته  است .
كاهش  ساعات  مجاز تردد وسايل  نقليه  سنگين  و باري  از ساعت  ۲۲ به  ،۲۴ استقرار عوامل  پليس  در ۱۵ بزرگراه  اصلي  شهر، مسدود شدن  ۱۴ معبر شهري  در روزهاي  پاياني  سال  براي  كاهش  ترافيك  و سهولت  در خريد شب  عيد شهروندان  و ممنوع  شدن  هرگونه  حفاري  و كنده كاري  در شهر از ۱۵ اسفند ماه  از برنامه هايي  است  كه  از سوي  مسئولان  تهراني  براي  كاهش  ترافيك  اجرا شده  است .
افزايش  ساعت  فعاليت  مجتمع هاي  تجاري  و فروشگاه هاي  زنجيره اي  تا ساعت  يك بامداد، افزايش  زمان  فعاليت  خطوط متروي  تهران  تا ساعت  ۲۳ و اتوبوسراني  تا ساعت  ۲ بامداد از ديگر طرح هاي  مديريت  شهري  تهران  براي  كاهش  ترافيك  است .
معاون  فني  و عمراني  شهرداري  تهران  در اين  خصوص  با بيان  اينكه  در شهر نمي توان  فقط اتوبان  ساخت ، گفت : ساخت  هر كيلومتر بزرگراه  در تهران ، ۳۰۰ميليارد ريال  هزينه  دارد، در حالي  كه  سالانه  بيشتر از ۲۰ كيلومتر بزرگراه  نمي توان  ايجاد كرد.
احمد دنيامالي  افزود: اگر بخواهيم  با سرعت  ورود خودرو به شهر، بزرگراه بسازيم ، بايد سالانه  ۲۰۰ كيلومتر بزرگراه  بسازيم  كه  امكان  پذير نيست .
وي  با بيان اينكه  اكنون  روزانه  در ساعات  اوج  ترافيك  تهران ، ۱۰ هزار نفر در ساعت  تردد مي كنند، گفت : اين  ميزان  در برخي  مسيرها به  ۳۰ هزار نفر در ساعت افزايش  ميابد.
دنيامالي  با اشاره  به مشكلات  موجود در توسعه  خطوط متروي  تهران  اظهارداشت : توسعه  خطوط مترو علاوه  بر كاهش  ترافيك ، در مصرف  سوخت  نيز صرفه  جويي  مي شود.
براساس  آخرين  آمار ارائه  شده  از سوي  شهرداري  تهران ، استفاده  از خودروهاي  شخصي  در تهران  در روزهاي  پاياني  سال  ۱۵ درصد افزايش  يافته است .
سيد جعفر تشكري  هاشمي  افزود: با توجه  به  خريدهاي  نوروزي ، بسياري  از شهروندان  ترجيح  مي دهند با خودروهاي  شخصي  به  تردد در شهر بپردازند كه  اين مسأله  يكي  از عوامل  موثر در سنگين  شدن  ترافيك  در روزهاي  اخير است .
وي  ضمن  درخواست  از شهروندان  براي  انجام  سفرهاي  درون  شهري  با استفاده از ناوگان  حمل  و نقل  عمومي گفت : تحقق  اين  مهم  تا ۲۰ درصد از حجم  ترافيك معابر مي كاهد.
وي  به افزايش  مصرف  سوخت  در روزهاي  پايان  سال  اشاره  كرد و افزود: مي توان  از محل  صرفه جويي  در مصرف  سوخت ، حمل  و نقل  عمومي و بخصوص  ريلي  را در تهران  افزايش  داد كه  اين  كار مستلزم  اراده  دستگاه هاي  دولتي  است .
معاون  حمل  و نقل  و ترافيك  شهرداري  تهران  نيز درخصوص  ترافيك  روزهاي  پايان  سال  تهران  گفت : شهروندان  از خودروهاي  شخصي  استفاده  مي كنند و ظرفيت  پايين  معابر، موجب  مي شود ترافيك  سنگين  شود.
مهرداد تقي زاده  با بيان  اينكه  رفع  مشكل  ترافيك  پايتخت  آسان  و راه  حل آن  كاملا مشخص  است ، مشكل  اجراي  راه  حل  را تامين  بودجه  لازم  مي داند.
وي  افزود: ما مشكل  ترافيك  تهران  را نبايد بزرگتر و يا كوچكتر از آنچه كه  هست  جلوه  دهيم ، اگرچه  اين  مشكل  آن قدر بزرگ  هست  كه  به  بزرگ  نمايي  نياز ندارد.
اين  مقام  مسئول ، سنگيني  ترافيك  به  علت  بارش  برف  در هفته هاي  گذشته  را هشدار جدي  براي  پايتخت  قلمداد كرد و گفت : وضعيت  ترافيك  تهران  نبايد آنقدر شكننده  باشد كه  با يك  ضربه  كوچك ، يك  شهر بزرگ  فلج  شود.
تقي زاده  با تأكيد بر تقويت  حمل  و نقل  عمومي  به  عنوان  يگانه  راه حل  مشكل ترافيك  پايتخت  خاطرنشان  كرد: در اين  ارتباط طرح هاي  مورد نظر را با جزييات آن  آماده  كرده ايم  كه  با اختصاص  ۵۰ هزار ميليارد ريال  بودجه  طي  مدت  سه  سال متوالي ، به سرعت  قابل  اجرا خواهد بود.
وي  خاطرنشان كرد: براي  حل  معماي  ترافيك  پايتخت ، ۱۷ نهاد تصميم گيرنده  و متولي  تلاش  مي كنند و هر كدام  تاكنون  گام هايي  را به تنهايي  و بعضا با مشاركت برداشته اند، اما به دلايل  گوناگون  از قبيل  نبود يك  بازوي  اجرايي  واحد، حتي تدوين  طرح  جامع  حمل  و نقل  و ترافيك  از سوي  شهرداري  هم  نتوانسته  در كلان شهر تهران  اثر گذار باشد.
مشاور رئيس  جمهور در امور حمل  و نقل  و ترافيك  نيز عبور بيش  از حد مجاز خودروهاي  شخصي  در ساعات  اوج  ترافيك  را مشكل  عمده  ترافيك  تهران  مي داند.
حميد بهبهاني  گفت : حل  مشكل  ترافيك  پايتخت  بدون  تكميل  طرح  قطار شهري به صورت  زيرزميني  مترو و هوايي  (منوريل ) و نيز بدون  تقويت  ناوگان  حمل و نقل  عمومي تهران  مانند اتوبوس  و تاكسي  امكان  پذير نخواهد بود.
وي  با بيان  اينكه  تا سال  ۹۰ تقاضاي  سفر در تهران  روزانه  به  ۱۴ ميليون سفر خواهد رسيد، تصريح  كرد: در صورت  تعادل  سيستم  عرضه  و تقاضا و جابه جايي ۷۰ درصد از تقاضاي  سفر شهري  توسط حمل  و نقل  عمومي ، بهبود نسبي  در ترافيك حاصل  خواهد شد.

رئيس انجمن حمايت از حقوق معلولان:
برگزار ي جشن برابري فرصت ها آذرماه سال ۸۵
ايلنا:رئيس انجمن حمايت از حقوق معلولان، اعلام كرد: جشن برابري فرصت  ها آذرماه سال ۸۵ در تهران برگزار مي  شود.
علي  همت محمودنژاد، رئيس انجمن حمايت از حقوق معلولان، گفت: جشن برابري فرصت  ها را با هدف يكسان  سازي استفاده از امكانات كشور براي معلولان، برگزار مي  كنيم. وي افزود: معلولان هم مانند ديگر افراد حق دارند كه از امكانات و نعمات بهره  مند شوند؛ اما تاكنون چنين شرايطي براي آنها فراهم نشده است.
به گفته محمودنژاد، متأسفانه به دليل عدم توجه به شرايط معلولان، تاكنون زمينه استفاده معلولان از اين امكانات فراهم نشده است. وي تصريح كرد: براي ايجاد زمينه استفاده از اين امكانات جشن برابري فرصت  ها با همكاري شركت مترو برگزار مي  كنيم. وي يادآور شد: شركت مترو قصد دارد تا آذرماه سال ۸۵ شرايط استفاده از مترو را براي معلولان نيز فراهم كند. محمودنژاد، با اشاره به ضرورت برگزاري چنين جشني، گفت: شركت مترو همزمان با افتتاح آسانسورهاي ايستگاه  هاي مترو، جشن برابري فرصت  ها را نيز برگزار مي  كند.

قانون به واردات دارو از كانال هلال احمر اشاره اي ندارد
مهر: حذف بيش از ۴۰ قلم داروي اساسي از اقلام داروهاي وارداتي جمعيت هلال احمر و واگذاري آن به شركت هاي خصوصي، باعث بالا رفتن سرسام آور قيمت دارو شده است.
كارشناس سازمان تداركات و خدمات پزشكي جمعيت هلال احمر با اشاره به اهداف هلال احمر در ورود به عرصه توزيع دارو ، گفت: ۲۶ سال است هلال احمر با هدف خدمت رساني و رفع مشكلات دارويي اقدام به ورود و توزيع دارو مي كند و هيچ منع قانوني يا اهداف اقتصادي در اين زمينه وجود ندارد.
زهره سبزعلي گفت: ۲ سال پيش تاكنون اجازه ورود حدود ۴۰ قلم داروي اساسي از هلال احمر سلب و به بخش خصوصي واگذار شده كه اين اقدام گرچه باعث توزيع بهتر اين داروها شده اما در عين حال موجب افزايش سرسام آور نرخ دارو شده است.
وي در پاسخ به اين سؤال كه چرا در برخي مواقع تعدادي از داروها در داروخانه هاي هلال احمر ناياب مي شود، توضيح داد: مجوز واردات دارو را وزارت بهداشت صادر مي كند، گاهي مواقع توسط مسئولان اين وزارتخانه اجازه ورود برخي اقلام از هلال احمر گرفته مي شود. بنابراين دارو در داروخانه هاي هلال احمر كمياب مي شود و مردم نيز اين مشكل را از چشم اين سازمان مي بينند.

توجه دولت به جمعيت تحت پوشش
بهزيستي مهمترين اتفاق امسال
فارس: رئيس سازمان بهزيستي كشور اعلام كرد: مهمترين اتفاق امسال تغيير نگرش دولت و عنايت دولت به بهزيستي و افراد تحت پوشش اين سازمان است.
ابوالحسن فقيه در حاشيه اولين كنفرانس خبري خود افزود: علاوه بر اين اتفاق مهم، مهمترين رخداد امسال در حوزه سازمان بهزيستي افزايش مستمري افراد تحت پوشش اين سازمان از هشت هزار تومان به ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان بود زيرا مستمري ماهانه ۸ يا ۱۰ هزار تومان حتي براي زنده ماندن نيز كافي نبود.
وي گفت: البته مستمري ماهانه ۲۸ هزار تومان به هر فرد نيازمند تحت پوشش بهزيستي نيز مبلغ زيادي نيست اما به هر حال مستمري افزايش يافته است.
رئيس سازمان بهزيستي افزود: مهمترين انتظار يا شايد آرزوي ما براي سال ،۸۵ رسيدن اعتبارات سازمان بهزيستي به حد مورد نياز يعني ۷ برابر شدن اعتبار سازمان بهزيستي است كه اگر چه رسيدن به اين آرزو بعيد به نظر مي رسد اما به هر حال ايده آل ما براي سال آينده است.
علت جوابهاي كوتاه رئيس سازمان بهزيستي به خبرنگار فارس، عجله ايشان براي گفت و گو با خبرنگار سيما بود كه با اصرار مدير روابط عمومي اين سازمان اين شتابزدگي به وجود آمد و به همين علت «مهمترين هاي بهزيستي در سال ۸۴» در حد چند جمله كوتاه بيان شد.
در زمان حاضر فقط ۱۴۷ هزار زن سرپرست خانوار از بهزيستي ماهانه بين ۲۸ هزار تا ۳۷ هزار تومان مستمري مي گيرند كه با احتساب معلولان و ديگر اقشار مستمري بگير اين سازمان رقم بالاتري مي شود.
بودجه سازمان بهزيستي در سال جاري حدود ۳۰۰ ميليارد تومان است كه با افزايش آن در سال آينده به حدود ۴۰۰ ميليارد تومان مي رسد كه البته حدود ۲۲۰ ميليارد تومان آن بودجه استاني اين سازمان است اما اين سازمان براي اجراي تعهدات قانوني خود حداقل به دو هزار ميليارد تومان اعتبار نيازمند است.
رئيس سازمان بهزيستي طي مصاحبه مطبوعاتي در جمع خبرنگاران گفته بود: مسائل اجتماعي مهمترين دغدغه مسئولان كشور است زيرا چالشي كه از ناحيه اين مسائل به كشور تحميل مي شود حتي از چالش انرژي هسته اي نيز مهمتر است و رسيدگي به اين مسائل و آسيب هاي اجتماعي جامعه، اولويت اول كشور است.

ميوه هاي قرمز و صورتي مخصوص ديابتي ها
ايسنا: ميزان جذب مواد قندي ميوه هاي قرمز، صورتي و بنفش رنگي همچون هندوانه و سيب، از ديگر ميوه ها كمتر بوده و به همين دليل استفاده از آنها براي بيماران ديابتي مفيدتر است. مصرف سبزيجاتي چون گوجه فرنگي، اسفناج و سير و كاهو همچنين انواع كلم به خصوص كلم قرمز براي بيماران بسيار مناسب است و شير به علت تبديل قند موجود در آن به اسيد و حفظ كمترين ميزان قند ثابت، بهترين ماده غذايي مصرفي به شمار مي آيد.

نياز كودكان به كلسيم بيشتر
008847.jpg
ايسنا: نياز كودكان و نوجوانان به مصرف روزانه كلسيم بسيار جدي است. از آنجا كه كودكان و نوجوانان در سنين ۹ تا ۱۶ سالگي با مصرف تنقلات جذب كلسيم را در بدن به مخاطره مي اندازند مصرف برخي منابع براي تأمين كلسيم مورد نياز بدن آنان بسيار ضروري است. كلسيم نقش بسيار حياتي در استحكام استخوان بندي كودكان دارد و نياز روزانه آنها ۱۳۰۰ ميلي گرم است. شير، آب پرتقال، بستني و سبزيجات از جمله منابع كلسيم است.

سرطان دستگاه گوارش علت نيمي از مرگ و ميرها
ايسنا:  نيمي از افرادي كه به علت سرطان در ايران فوت مي كنند را افراد درگير با سرطان دستگاه گوارش تشكيل مي دهند. سرطان كبد ممكن است به دو صورت ايجاد شود. يك نوع سرطان اوليه كبد است كه در كبد بر پايه يك بيماري مانند هپاتيت B يا سيروز كبدي ايجاد مي شود و نوع ديگر كه بسيار شايعتر از سرطان اوليه است، متاستاز كبد است. بدين معنا كه سرطان در جاي ديگري از بدن مانند روده يا معده ايجاد شود و بعد آن را به كبد سرايت كند. علايم سرطان كبد بسته به اين كه سرطان اوليه باشد يا متاستاز متفاوت است. در افرادي كه متاستاز باشند و سرطان را از جاي ديگر مانند روده يا معده گرفته باشند ممكن است علائم ناراحتي هاي روده، معده يا لوزالمعده ظاهر شود. اما در سرطان اوليه كبد معمولاً علائمي از قبيل كاهش وزن، بي اشتهايي، تب، درد در ناحيه كبد و زردي بروز مي كند.

بيمه معتادان پاك
مهر:تمامي معتاداني كه ترك اعتياد كرده اند و اين امر نيز مورد تاييد سازمان بهزيستي قرار گرفته باشد، بيمه مي شوند. وزير رفاه افزود: از اين پس تمامي معتادان اعم از كساني كه در مراكز ترك اعتياد بهزيستي و ديگر مراكز ترك كرده اند، مي توانند به منظور بيمه شدن به بهزيستي مراجعه و نامه تاييديه بگيرند.
پرويز كاظمي تصريح كرد: اين افراد در اين صورت حتما بيمه خواهند شد.وي خاطر نشان كرد: البته بيمه اين افراد مشروط به عدم بازگشت مجدد آنان به استفاده از مواد مخدر است. در غير اين صورت بيمه آنان باطل خواهد شد. وزير رفاه گفت: بيمه معتادان به منظور تشويق اين افراد به منظور ترك اعتياد صورت مي گيرد و اينكه از اين طريق بسياري از مشكلات آنان برطرف مي شود.

تاثير ورزش گروهي بر سلامت مغز
ايسنا:  محققان دانشگاه پرينستون اعلام كردند كه ورزش كردن به صورت گروهي بيش از انفرادي تاثير مثبت مي گذارد و نتايج بهتري بر روي سلامت مغز دارد. به گفته اين محققان، بيشتر مردم در برنامه ريزي براي ورزش كردن به طور منظم اگر به تنهايي بخواهند اينكار را انجام دهند اغلب با مشكل مواجه مي شوند و به سختي طبق برنامه  عمل مي كنند اما بازده آنها به هنگام ورزش كردن به همراه دوستانشان به مراتب بهتر است.
اين محققان تاثيرات دويدن را در توليد نورون هاي جديد سلول هاي عصبي - در مغز موش هاي بالغ كه به صورت گروهي يا انفرادي نگهداري مي شدند، مورد مطالعه قرار دادند.
نتايج بررسي ها نشان داد كه فرايند توليد نورون (نورو جنسيس) در صورت دويدن در شرايط گروهي تشديد مي شود.

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
پژوهش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   پژوهش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |