پنجشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۴۷ - Mar 16, 2006
مروري بر بهترين ها و بدترين هاي سينماي ۸۴
نوعي چهارشنبه سوري كه ادامه دارد
008820.jpg
گروه ادب و هنر _ الهام اناري: در سالي كه گذشت ۴۳ فيلم بر پرده نقره اي سينماها ميزبان علاقه مندان به هنر هفتم بودند. بعضي از فيلم ها با فروش بسيار خوبي لبخند رضايت را بر لبان تهيه كننده ها نشاندند، برخي شكست تجاري نصيب شان شد و تعدادي هم با يك رقم متوسط فروش به راضي كردن نسبي عوامل تهيه فيلم بسنده كردند.
اما صدرنشين پرفروش ترين فيلم هاي سال ۸۴ «مكس» به كارگرداني سامان مقدم بود؛ كارگردان جوان و خوش قريحه اي كه امسال در فقر جشنواره فجر، فيلم خوش  ساخت «كافه ستاره» را رو كرد. هر چند كه بسياري از منتقدين فيلم «مكس» را در ارزش گذاري ها چندان تحويل نگرفتند، اما «مكس» مخاطبانش را راضي كرد.
«شارلاتان» به كارگرداني آرش معيريان رتبه دوم صدرنشين ها را به خود اختصاص داد. يك كمدي خسته كننده فاقد هرگونه جذابيت. «شارلاتان» فروش خوب خود را مديون بازي بد بازيگرانش بود. بازي هايي كه به خاطر ضعف شديد فيلمنامه مسلماً بهتر از آن نمي شد. «شارلاتان» بعد از «كما» يك پس رفت براي كارگردانش محسوب مي شد.
اما رتبه سوم را «آكواريوم» ايرج قادري تصاحب كرد. فيلمي اجتماعي با مؤلفه هاي خاص كارگردانش؛ خوش ساخت با داستاني نسبتاً جذاب كه البته در سطح مي ماند با بازي چهره هايي كه در تضمين گيشه هميشه موفق بودند. «مجردها»، «شاخه گلي براي عروس» و «بيدمجنون» هم به ترتيب رتبه هاي چهارم تا ششم بيشترين مخاطب را از آن خود كردند. «شاخه گلي براي عروس» فيلم كمدي بود كه در بدترين هاي ۸۴ شانه به شانه «شارلاتان» مي ساييد. «مجردها» هم هيچ حرف تازه اي نداشت، اما «بيدمجنون» مجيد مجيدي يك فيلم اجتماعي با بازي خوب پرويز پرستويي بود كه معلوم نيست در هجوم كمدي هاي پرزرق و برق چطور توانست در رده هاي بالاي فروش قرار بگيرد.در سالي كه گذشت تعداد فيلم هايي كه ارزش صرف وقت و هزينه داشتند به تعداد انگشتان دو دست رسيدند؛ «زن زيادي»، «يك بوس كوچولو»، «خيلي دور خيلي نزديك»، «گيلانه»، «حكم»، «چهارشنبه سوري» و...
ميلاني با «زن زيادي» باز هم داعيه دفاع از حقوق زنان را داشت. صدرعاملي با «ديشب باباتو ديدم آيدا» نتوانست موفقيت دو فيلم قبلي اش را تكرار كند. «حكم» كيميايي طرفداران سينماي او را راضي كرد. ميركريمي با «خيلي دور خيلي نزديك» ضعف هاي فيلم قبلي اش، «اينجا چراغي روشن است» را جبران كرد. «يك بوس كوچولو» ي فرمان آرا باز هم بوي مرگ مي داد. عليرضا اميني با دو فيلم «دانه هاي زير برف» و «كنار رودخانه» فقط مخاطب خاص را به سينما كشاند.
«چپ دست» باز همان مؤلفه هاي دو فيلم قبلي معيريان را داشت و اما «چهارشنبه سوري» در اكران ۸۴ آمده بود تا پايان خوشي را براي اين سال رقم بزند.
مسلماً در اين گزارش كوتاه جا براي همه ۴۳ فيلم اكران اين سال كهنه نبود. اگر امسال وقت زيادي براي سينما رفتن نداشتيد و فكر مي كنيد تماشاي بعضي فيلم ها را از دست داده ايد، تعطيلات نوروز فرصت خوبي براي جبران است، البته اشتباه نكنيد مقصود ما تهيه CDهاي غيرمجاز فيلم هاي روي اكران و تازه به نمايش درآمده نيست!

چهره
شاهين فرهت و سمفوني شهدا
008814.jpg
گروه ادب و هنر- سعيده امين: شاهين فرهت اين بار براي «شهدا» مي نوازد. اين سال هاي پركار فرهت با همكاري لوريس چكناواريان همراه است.
شاهين فرهت پس از انتشار سمفوني هاي «ايران» و «خليج فارس» به مرخصي نرفت و مجدداً سمفوني بزرگ شهدا را كه قرار است ارديبهشت سال ۸۵ توسط اركستر سمفونيك ارمنستان به رهبري لوريس چكناواريان ضبط شود، تنظيم كرد.
اين اثر موسيقايي در چهار موومان تنظيم شده است. قسمت اول از تمي حماسي برخوردار است. در قسمت بعدي كه برگرفته از تم موسيقي هاي محلي منطقه مركزي و جنوبي كشور است، فضايي آرام حاكم است.
فرهت در قسمت سوم اين سمفوني ريتم هاي هيجاني ناشي از جنگ را در كار گنجانده و در بخش آخر سمفوني نيز فضايي از احساس شعف و پيروزي را به شنونده القاء مي كند. اين موسيقيدان هميشه در تنظيم آثار ارادت و شيفتگي خود را نسبت به شهدا و ايثارگران ابراز كرده است.
سمفوني دهم و حتي سمفوني دماوند كه از بهترين هاي فرهت است، تمي پرصعود و شتاب دارد كه بيانگر روحيه حماسي اين آهنگساز است.
دكتر شاهين فرهت در سال ۱۳۲۵ در تهران به دنيا آمده و در دانشگاه هاي هنرهاي زيباي تهران، نيويورك و سوربن تحصيل كرده است.
ساز تخصصي او پيانو است و از مهمترين كارهاي او مي توان به سوئيت ايراني، سمفوني دماوند، سمفوني خيام و راپسودي ايراني اشاره كرد.
فرهت علاوه بر سال ها تدريس در دانشگاه تهران، در آكادمي موسيقي سوئد و دانشگاه نيويورك نيز سابقه تدريس در رشته هاي موسيقي شرقي، هارموني و آهنگسازي دارد.

روي آنتن
نيكلاس كيج و آنجلينا جولي ميهمان سيما
فيلم سينمايي «سرقت در ۶۰ ثانيه» محصول كشور آمريكا و به كارگرداني «دومينيك سنا» است كه ۲۹ اسفند از شبكه تهران پخش مي شود.
داستان اين فيلم بدين قرار است كه «كيب» برادر «ممفيس رنكرز» در دست يك تبهكار خطرناك گرفتار مي شود؛ «ممفيس» يك سارق حرفه اي اتومبيل است كه اخيرا خود را بازنشسته كرده است. تبهكار خطرناك شرط راحت گذاشتن كيب را همكاري ممفيس با خودش مي داند كه ظرف ۴ روز۵۰، عدد مرسدس مدل ۵۰ به بالا را سرقت كند و براي تبهكار بياورد.
ممفيس اين كار را با همكاري يك گروه حرفه اي و با وجود مشكلات زياد و همچنين تعقيب سايه به سايه بازرس «بگ» انجام مي دهد اما ماشين آخر در اثر يك تعقيب و گريز كمي صدمه ديدگي پيدا مي كند و تبهكار به اين بهانه معامله را زير پا مي گذارد و دستور به قتل ممفيس مي دهد، اما ممفيس در يك درگيري تبهكار را از پاي در مي آورد.
سرقت در ۶۰ ثانيه از فيلم هاي ژانر اكشن و يكي از پرفروش ترين فيلم هاي اواخر دهه ۹۰ به شمار مي آيد. اگر چه اين فيلم فروش بسيار زيادي داشته و به سرعت وارد شبكه ويدئويي شد اما هيچ جايزه اي را در محافل سينمايي از آن خود نكرد. سرقت در۶۰ ثانيه روز دوشنبه ساعت ۳۰/۱۰ از شبكه تهران پخش مي شود.
شايان ذكر است كه در اين فيلم بازيگراني چون «آنجلينا جولي» و «نيكلاس كيج» ايفاي نقش مي كنند.

جشنواره
جشنواره بين المللي بادبادكها در محمودآباد
جشنواره بين المللي بادبادكهاي ايران و مالزي، با همكاري شهرداري محمود آباد از سوم تا سيزدهم فروردين ۱۳۸۵ همزمان با ايام نوروز در محمود آباد مازندران برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي انجمن دوستي ايران و مالزي، رجبعلي خسروآبادي، رئيس انجمن دوستي ايران و مالزي با اعلام اين مطلب گفت: اين جشنواره با هدف جذب گردشگران و ارسال پيام دوستي براي كودكان و ديگر بخش هاي جامعه برگزار مي شود. وي افزود: همزمان با برگزاري اين جشنواره برنامه هاي مختلفي از قبيل برپايي نمايشگاه كتاب، مسابقه نقاشي كودك، حفظ و تبليغ فرهنگ اصيل ايراني، اجراي موسيقي سنتي و نمايشنامه هاي اساطيري همانند: رستم و سهراب و بيژن و منيژه به اجرا در مي آيد. رئيس انجمن دوستي ايران و مالزي در پايان گفت: مراسم اختتاميه اين جشنواره با حضور مهمانان داخلي و خارجي سيزدهم فروردين برگزار مي شود.

فرهنگسرا
پايان سال با ياد شهدا
فرهنگسراي طبيعت: كاروان آيينه در اين فرهنگسرا به راه مي افتد. در اين برنامه كه شامل سخنراني در ارتباط با تعامل اربعين و بهار است سرود و تواشيح، مسابقه كتابخواني و اهداي جوايز اجرا مي شود. با كاروان آيينه امروز از ساعت ۱۶ الي ۱۸ در سالن گلبانگ برگزار مي شود.
فرهنگسراي دانشجو:  اين فرهنگسرا، ويژه برنامه هاي نوروز را براي شهروندان و اهالي يوسف آباد تهيه ديده است. اجراي نمايش خياباني، اجراي چي كونگ و فرم هاي تاي چي چوان، توزيع آجيل و كوزه، مراسم قاشق زني، عروسك هاي ننه سرما و حاجي فيروز از برنامه هاي اين فرهنگسراست.
فرهنگسراي پايداري: مراسم غبارروبي و شست وشوي قبور با گلاب و مسابقات ايستگاه هاي مختلف فرهنگي در قطعه ۲۶ بهشت زهرا برگزار مي شود. اين فرهنگسرا مي خواهد پايان سال را با ياد ايثارگران دفاع مقدس برگزار كند.

نگاه ريدلي اسكات به تروريسم
008823.jpg
گروه ادب و هنر: ريدلي اسكات هم در رابطه با مبارزه با تروريسم حرف هايي براي گفتن دارد.
به نوشته BBC، اين فيلمساز قديمي سينما كه با درام تاريخي اسكاري خود «گلادياتور» به سينماي حماسي جان تازه اي داده، قصد دارد قصه كتاب پرخواننده ديويد ايگناتيوس را تبديل به فيلم سينمايي كند. اين كتاب كه «رخنه به درون دلهره» نام دارد، يك اثر دلهره آور سياسي است كه نگاهي انتقادي به شعار «جنگ عليه ترور» دارد. اين شعار بعد از حادثه يازدهم سپتامبر به صورت تز سياسي كاخ سفيد و جرج بوش در آمد و زمينه ساز حمله به افغانستان و عراق شد.
قصه فيلم و كتاب درباره يكي از مأمورين سازمان جاسوسي CIA است كه براي انجام مأموريتي محرمانه راهي اردن مي شود. او در اين محل بايد رئيس يك گروه تروريستي را پيدا و دستگير كند. در اين راه حوادثي رخ مي دهد كه خط اصلي قصه فيلم را به پيش مي برد. هنوز معلوم نيست فيلمنامه فيلم را اسكات ۶۸ ساله مي نويسد يا فرد ديگري براي اين كار انتخاب مي شود. احتمال حضور اريك بانا- بازيگر «تروا» ، «هالك» و «مونيخ» -در نقش اصلي فيلم خيلي زياد است.
ريدلي اسكات سال قبل هم با كارگرداني «قلمرو بهشت» يك سوژه پرهيجان و بحث انگيز را براي فيلم خود انتخاب كرد. اين فيلم (كه مدتي قبل از سيماي جمهوري اسلامي ايران پخش شد) درباره جنگ هاي صليبي بود و برخلاف اكثر محصولات هاليوودي، چهره مسلمانان در آن به خوبي تصوير شده بود. همين مسأله باعث استقبال كشورهاي عربي و خاورميانه از اين فيلم شد. اورلاندو بلوم نقش اصلي «قلمرو بهشت» را بازي كرد. اسكات كار توليد «رخنه به درون دلهره» را بعد از اتمام كار تازه اش، «يك سال در همين محدوده» شروع مي كند.

موفقيت تازه سينماي هند
008817.jpg
گروه ادب و هنر: سينماهاي هند شاهد نمايش عمومي موفقيت آميز يك فيلم جديد هستند.
به نوشته سايت اينترنتي رديف، «مالامال ويكلي» با يك فروش خوب صدرنشين جدول هفتگي سينماهاي هند شد. اين فيلم كمدي را «پريا دارشان» كمدي ساز سرشناس سينماي اين كشور آسيايي كارگرداني كرده است. رتيش دشموك، ريماسن، پارش راوال و ام پوري نقش هاي اصلي فيلم را بازي مي كنند. كمدي قبلي اين فيلمساز به نام «گرم ماسالا» اكتبر گذشته به روي پرده رفت و با فروش بسيار بالايي روبه رو شد. بعد از «رنگ ده بسنتي» - با بازي عامرخان- كار جديد «پريا دارشان» دومين محصول سينماي هند در سال جديد ميلادي است كه با يك فروش خوب و بالا روبه رو مي شود. اگر استقبال تماشاگران از «مالامال ويكلي» در هفته آينده هم ادامه پيدا كند، فيلم لقب يك كار پرفروش را مي گيرد.
دومين فيلم جدول هفتگي فروش سينماهاي هند هم يك كار جديد است. جيگياسا با بازي هريشيتا بهات با شكست تجاري روبه رو شد. فيلم به كارگرداني فيصل سيف تقليدي ناشيانه از فيلم موفق سال قبل سينماي هند «صفحه ۳» است، «تسري آنكه» با بازي ساني ديول و آميشا پاتل كه هفته قبل صدرنشين جدول بود، اين هفته به رديف سوم سقوط كرد. فروش ضعيف فيلم آن را تبديل به يك كار كم فروش كرده است.
درام خانوادگي اجتماعي «تاكسي شماره ۹۲۱۱» - نانا پاته كار، جان آبراهم و سميراردي _ چهارمين فيلم جدول است. فيلم كه ۲ هفته قبل با يك فروش ضعيف شروع كرد به تدريج موفق به جذب تماشاگران سينما شد و هم اكنون لقب يك كار متوسط را گرفته است.

جوايز سال مجله «امپاير»
008811.jpg
گروه ادب و هنر: «كينگ كونگ» به عنوان بهترين فيلم سال ۲۰۰۵ انتخاب شد.
به نوشته آسوشيتدپرس، اين درام پرخرج صنعت سينما از سوي منتقدان مجله معتبر سينمايي «امپاير» كه در انگلستان منتشر مي شود، لقب بهترين محصول سال ۲۰۰۵ سينما را گرفت. نسخه دوباره سازي شده پيتر جكسن از قصه و فيلم كلاسيك «كينگ كونگ» با شكست دادن رقبايي مثل «تصادف» - كه اسكار بهترين فيلم سال را به خود اختصاص داد- «سين سيتي» ، «جنگ ريناها» و قسمت ششم و آخر «جنگ هاي ستاره اي» توانست به اين موفقيت دست پيدا كند.
اندي سركيس كه در فيلم نقش كينگ كونگ را بازي كرد، در رابطه با اهداي اين جايزه گفت: «ما حقيقتاً به اين جايزه نياز داشتيم، زيرا سال خيلي بدي را از سر گذرانديم. اين فيلم با يك دنيا احساس و عشق ساخته شد و روي فيلمنامه فيلم خيلي كار شد. كينگ كونگ نه فقط يك كار درام و ماجراجويانه كه يك اثر سياسي هم بود. هزينه توليد فيلم هم خيلي بالا بود، به همين دليل همه ما انتظار داشتيم در مراسم اهداي جوايز مختلف سينمايي، اين فيلم بيشتر از اينها مورد توجه قرار بگيرد.
كينگ كونگ كه قصه عشق و دلدادگي يك ميمون عظيم الجثه به يك موجود انساني را به نمايش مي گذارد، هفته قبل موفق به دريافت ۳ جايزه تكنيكي اسكار شد. مجله« امپاير»جاني دپ و تندي نيوتن را براي فيلم هاي «چارلي و كارخانه شكلات سازي »و« تصادف» به عنوان بهترين بازيگر مرد و زن سال انتخاب كرد . استيو باكس و نيك پارك براي انيميشن«دالاس و گروميت: نفرين خرگوش پوش » نيز جايزه بهترين كارگرداني را گرفتند.

نمونه آسان جدول اعداد ۴۳
دشوار يا غير دشوار، مساله اين است...
008778.jpg
ذوالفقار دانشي- در علوم محاسباتي، شيوه هاي پيچيده اي براي طبقه بندي مساله ها وجود دارد كه آنها را بر اساس دشواري حل مساله رده بندي مي كند. دانشمندان هميشه با اين مشكل روبه رو بوده اند كه سودوكو را در چه رده اي قرار دهند. بسياري سودوكو را مساله اي در رده NP شناخته اند، گروهي از مسائل دشوار شناخته شده كه بسياري از رياضيدان ها دوست ندارند با آنها روبه رو شوند. اين در حالي است كه برنامه هاي رايانه اي متعددي وجود دارد كه هر سودوكويي را حل مي كنند. گيج كننده نيست ؟!
گروه هاي پيچيده اي مانند NP نمي توانند دشواري هر مساله مشخصي را تعيين كنند، بلكه فقط آهنگ دشوارتر شدن مساله ها را بر اساس حجم مساله توصيف مي كنند. اگر بتوان سودوكويي را از مرتبه n حل كرد، آنگاه حل كردن سودوكوي مرتبه ۱+n چقدر دشوارتر است ؟ گروه NP نشان مي دهد دشواري سودوكو به صورت نمايي رشد مي كند.
بسياري از تحليل هاي پيچيدگي مسائل سودوكو بر اساس كارهاي تاكايوكي ياتو و تاكاشيرو ستا، رياضيدانان دانشگاه توكيو انجام شده است. اين دو نفر در تحليل هاي خود توانسته اند بين راه حل هاي سودوكو و كامل كردن بخشي از يك مربع لاتين ارتباط برقرار كنند ( اين مسائل ثانويه هم به نوبه خود به مسائل ديگري كه در حوزه NP شناخته شده هستند مرتبط مي شوند). اين شيوه كاهش پيچيدگي مساله، روشي استاندارد براي تعيين پيچيدگي يك مساله محاسباتي است. ياتو و ستا از روشي غيرمعمول استفاده كرده اند كه با يافتن يك پاسخ، دشواري پاسخ بعدي تعيين مي شود. مشكلي كه وجود دارد، اين است كه اگر جدول سودوكو به درستي طراحي شود، تنها يك پاسخ صحيح خواهد داشت.
بگذريم. وقتي يك سودوكو را به درستي حل كرديد و قلمتان را روي زمين گذاشتيد، ممكن است لحظه اي فكر كنيد توانسته ايد يكي از دشوارترين مسائل محاسباتي رده NP را حل كنيد، اندكي بعد خوشحالي بي حد و حصري هم شما را فرا مي گيرد و خودتان را رياضيداني برجسته قلمداد مي كنيد، اما برچسب NP كه در مورد سختي نسبي جدولهاي سودوكو نسبت به يكديگر نيست. براي اين كار به معيار ديگري نياز داريم.

دكه
تولد زودهنگام ويژه نامه گونترگراس بخارا
008808.jpg
گروه ادب و هنر _ كامران محمدي: هنوز بخاراي دهخدا درنيامده بود كه بخاراي گونترگراس هم به دستمان رسيد. جالب است در روزگاري كه انتشار نشريات كم حجم تر و ساده تر، به كاري صعب و گاه ناممكن بدل شده است، ياران «علي دهباشي» توانسته اند دو نشريه گردن كلفت ۳۰۰ صفحه اي را يكي پس از ديگري روانه بازار كنند.
ظاهراً بخارايي ها قصد كرده اند بيش از آنكه مقالات پراكنده را كنار هم بگذارند، در هر شماره روي يك شخصيت داخلي يا خارجي متمركز شوند و پس از آنكه ويژه نامه دهخدا را با تاريخ بهمن و اسفند ۱۳۸۴ روانه بازار كردند، حالا ويژه نامه گونترگراس با تاريخ زمستان ۱۳۸۴ و با همان قيمت ۳۰۰۰ توماني درآمده است.دهباشي در ابتداي اين ويژه نامه نوشته است: «انگيزه انتخاب گونترگراس، انتشار ترجمه فارسي آثار مهم وي بوده است... به عبارت ديگر مي توان گفت كه گونترگراس در ايران خوش اقبال بوده و به دست اهل قلم توانا و مبرز در ترجمه، به فارسي درآمده است.»
گونترگراس در «بخارا» هم البته خوش اقبال بوده است؛ چينش مقالات و دسته بندي آنها در اين ويژه نامه، همين طور آدم هايي كه درباره اش نوشته اند، مجموعه خوبي فراهم آورده است: زندگي و آثار گونترگراس،گونترگراس و جهان پيراموني، گونترگراس و جايزه نوبل ادبيات، گونترگراس شاعر، گونترگراس و داستان نويسي، گونترگراس و هند، در گفت وگو با گونترگراس، نقد آثار گونترگراس و گونترگراس از نگاه نويسندگان ديگري از قبيل ساراماگو و ميشل تورينه.
اين ويژه نامه كه شماره ۴۸ بخارا محسوب مي شود، دو عكس جالب و البته كاملاً بي ربط بر دو طرف جلدش دارد؛ روي جلد، همين كه مي بينيد،  گونترگراس غمگين در حال روشن كردن پيپ. پشت جلد، سقاخانه مرحوم عزيزمحمد در ميدان شاهپور. جالب است، نه؟

بازي
Urban Regin
سيستم:PS2
سبك: اكشن سوم شخص
008784.jpg
شايد بتوان گفت كه اين بازي تا اندازه اي توانست سبك بزن بكوب خياباني را تكان مختصري بدهد. در اين بازي شما با يك فرد ساده كار، كار خود را آغاز كرده و وارد داستان نه چندان پيچيده بازي مي شويد. در هر مرحله با تعداد مشخصي از دشمنان كه تعدادشان حداكثر به چهار نفر مي رسد، مبارزه مي كنيد. با پيشرفت در مراحل، قدرتهاي شما افزايش مي يابد و حركات تركيبي و فنون گرفتني شما افزايش مي يابد و تازه از اينجاي ماجرا كنترل و روند بازي براي شما جذاب خواهد شد.
بلند كردن حريف و كوبيدن او به ديوار و مجدداً اجراي فنون ديگر پشت سر هم چيزي است كه در بازي فراوان تجربه خواهيد كرد. شما با مبارزين زيادي تا انتهاي بازي نبرد خواهيد كرد كه هريك سبك خاصي را دارد. Paul و Law از شخصيت هايي هستند كه با تمام كردن بازي در اختيار شما قرار مي گيرند. متأسفانه بعد از تمام كردن بازي تنها مي توانيد مراحل بازي را در ليست بلند بالايي مجدداً انجام دهيد و امكان ورود به حالت داستاني ديگر وجود ندارد. اما به هر حال تجربه اين بازي صد مرحله اي خالي از لطف نيست.
So cent: Bulletproof
سيستم:PC/PS2
سبك: اكشن سوم شخص
008787.jpg



خشونت، خشونت و باز هم خشونت؛ البته در دنيايي بدون كنترل و افسارگسيخته. با كمي پيشروي در اين بازي احساس مي كنيد سازندگان محترم غير از به تصوير كشيدن خشونت و هرج و مرج روزانه جامعه آمريكا هيچ قصد ديگري نداشته اند. So Cent انصافاً بازي اي نيست كه ارزش وقت گذاشتن داشته باشد.
سبك بازي در يك جمله خلاصه شده: بكش و پيش رو. به لطف طراحي پر از ايده بازي شما به ندرت در بازي كشته مي شويد (مگر اين كه خودتان عمداً روي مين يا نارنجك يا چيز منفجرشونده اي برويد) در اين بازي كنترل بسيار بد كار شده است و شما چندين دقيقه را به سرگيجه در ميان آماج گلوله ها و فريادها و دشنام هاي سياهپوستان همراهتان (و بعضي وقتها دشمنان) سپري خواهيد كرد. بازي علاوه بر كنترل، هيچ گونه داستان خاصي ندارد و شما صرفاً مي زنيد، مي كشيد و شليك مي كنيد.
طراحي شخصيت ها (خصوصاً So Cent) خوب انجام شده اما هوش مصنوعي بازي بسيار افتضاح است. بازي پر از صحنه هاي خشن و بي منطق است كه به صورت سالادي از خشونت، گلوله و دشنام در فضاي بي محتواي بازي معلق مانده است. اگر براي وقت خود ارزش قائل هستيد، سراغ اين بازي نرويد.


Cold War
سيستم:PC/Xbox
سبك: ماجراجويي سوم شخص

008763.jpg

داستان بازي در مورد جنگ سرد بين دو بلوك شرق و غرب دنياست. ماتيو كارتر خبرنگار آمريكايي به دنبال كسب خبري مبني بر تشكيل يك جلسه فوق سري در مسكو راهي روسيه مي شود، غافل از اين كه اوضاع خلاف انتظار او پيش خواهد رفت. سبك بازي اكشن مخفي كاري بوده و تقليد نه چندان موفقي از سري Splinter Cell به حساب مي آيد؛البته با گرافيك خيلي ضعيف تر، كنترل نه چندان مناسب و حركات و سلاح هاي كمتر.
تا پيش از عرضه اين بازي، توقع مي رفت كار بهتري عرضه شود اما خود بازي در تمام زمينه ها نمره چندان بالايي كسب نمي كند. مي توان گفت Cold War در غياب بازيهاي بزرگ اين سبك به عنوان خالي نبودن عريضه مناسب است.
تنوع سلاحها در بازي كم است اما با همان سلاحهاي كم و تجهيزات ضعيف، ماتيو مي تواند تركيبات خاصي انجام داده و گلوله ها و تجهيزات جديدي ايجاد كند.
008781.jpg
راهنماي درجه بندي سني
* بازي هاي اين رده براي نوجوانان ۱۵ سال به بالا مناسب است. بازي هاي اين گروه نسبتاً مشكل است و غالباً نياز به زبان انگليسي در حد دبيرستان دارد.
* براي افراد ۱۸ سال به بالا مناسب است. كاربر اين بازي ها اغلب نياز به مهارت بسيار بالايي در پيشبرد بازي دارد. بازي هاي داراي اين نشان از خشونت بالايي برخوردار است.

برنامه
ديوار
نگارخانه ارشيا: نمايشگاه نقاشي مينياتور يابث موسوي/ تا ۲۵ اسفند/ خيابان پاسدارن، نگارستان پنجم، جنب بانك صادرات، پلاك ۳/ تلفن: ۲۲۹۶۸۲۱۴.
آموزشگاه آواي مهر: نمايشگاه خوشنويسي وكارت پستال هاي دستي ساسان سلاسلي /۲۵ و ۲۶ اسفند/ خيابان اسدآبادي، فتحي شقاقي غربي، ميدان سلماس، پلاك ۵۳.
نگارخانه فرامرزي: نمايشگاه نقاشي پروين خسرواني ابراهيمي/ تا ۲۷ اسفند/ ميدان ونك، خيابان خدامي، كوچه ارم، شماره ۵۴/ تلفن: ۸۸۷۹۱۴۵۹.
نگارخانه ايرانيكا: نمايشگاه هنرهاي كاربردي شادي بهنام/ تا ۲۵ اسفند/ خيابان خالد اسلامبولي، كوچه بيستم، كوچه گلپر، پلاك ۹/ تلفن: ۸۸۷۱۱۵۶۷.
نگارخانه كمال الملك: نمايشگاه نقاشي ندا اقبالي و ندا روحاني/ تا ۲۸ اسفند/ خيابان پاسداران، نبش گلستان سوم، ساختمان شماره يك/ تلفن: ۲۲۵۶۵۴۳۴
نگارخانه بهزاد: نمايشگاه نقاشي علي اصغر فرامرزيان و فريبا سوسن آبادي/ تا ۲۵ اسفند/ بلوار كشاورز، نبش ۱۶ آذر، شماره ۳۱۲/ تلفن: ۸۸۹۶۰۴۵۳.
پرده
- زيردرخت هلو در سينماهاي پيوند،پايتخت ، بهمن ،۱مركزي،۱پيروزي،ميلاد،بلوار،شاهد، استقلال، آستارا ،گلريز،۱قيام،تهران،۱ المپيا و فردوسي.
-چهارشنبه سوري در سالن هاي آفريقا، ايران،۱جي،۲بهمن،۲فرهنگ،۱ صحرا، آسيا ، عصرجديد،۳پارس،۱ماندانا،گلريز،۲ ناهيد ، كانون و حافظ.
-چپ دست در سينماهاي قدس، جوان،۱ سروش، فردوسي،فلسطين،۱ شهرقشنگ، مركزي،۱كارون ،شقايق و دهكده المپيك.
- برباد رفته در سينماهاي عصرجديد،۱ ايران،۲جي۱و پارس۲ .
- ماهمه خوبيم درسينماهاي فرهنگ،۲ سپيده،۲ فلسطين۲ و شهرتماشا.
-غروب شد بيا (از انسيه شاه حسيني) سالن هاي استقلال، شقايق ، شهر تماشا۲ و سپيده.
صحنه
- ملكه جنيان (كارگردان: امير دژاكام)، محل اجرا: سالن چهارسو
- خداوند يحيي را در جليل مي خواند (كارگردان: سعيد شاپوري)
محل اجرا: سالن سايه
- عادل ها (كارگردان: قطب الدين صادقي) محل اجرا: سالن اصلي تئاتر شهر
- محال هم ممكن است (كارگردان: سيروس همتي). محل اجرا: سالن كوچك
- حقيقت دارد تو را در خواب بوسيده ام (كارگردان: مهدي مكاري، عباس اقامي) محل اجرا: تالار نو
- پرده خواني افلاك (كارگردان: حسن سرچاهي) محل اجرا: تالار مولوي
- اپراي رستم و سهراب (كارگردان: بهروز غريب پور) محل اجرا: تالار فردوسي
- بازيگر تعزيه (كارگردان: ميثم يوسفي) محل اجرا: تالار هنر
- اعتراف ها (كارگردان: بهرام صادقي غريدي) محل اجرا: تالار مولوي
- آن كه گفت نه (كارگردان: اكبر قهرماني) محل اجرا: خانه نمايش اداره تئاتر
- تب تربت( كارگردان: احمد ايراني خواه) محل اجرا: تالار مولوي
ميان پرده
آب مرا قصه كرد
لحظه اي كه عباس(س) بر سر علقمه دست به آب مي برد، آن را نزديك دهان بالا مي آورد، نمي نوشد و به نهر باز مي گرداند.
نمايش «آب مرا قصه كرد» به كارگرداني عباس غفاري با بازي فرزين صابوني و نيما رئيسي هر روز به مدت ۵۰ دقيقه روي صحنه مي رود.
نويسنده اين نمايش سيد مهرداد ضيايي، طراح صحنه رضا شاپورزاده و موسيقي آن كار هانا كامكار است.

راهنما
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
پژوهش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   پژوهش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |