پنجشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۴۷ - Mar 16, 2006
ابرزمين يخي
سياره جديدي كشف شده كه شبيه به يك زمين يخ زده بسيار بزرگ است
008838.jpg
گروه دانش و فناوري- ذوالفقار دانشي: گروهي بين المللي از اخترشناسان موفق شده اند سياره اي فراخورشيدي را شناسايي كنند كه نه هزار سال نوري دورتر از خورشيد به دور يك كوتوله قرمز گردش مي كند. سياره كشف شده سيزده برابر زمين سنگيني دارد و در دماي ۲۰۰ درجه سانتي گراد زير صفر، يكي از سردترين سيارات فراخورشيدي كشف شده است. پژوهشگران آن  را يك ابرزمين معرفي كرده اند، يعني سياره اي شبيه به زمين ولي بزرگ تر از آن.
اندرو گولد، استاد اخترشناسي دانشگاه ايالتي اوهايو و رهبر گروه بين المللي ميكروفان (MicroFUN) با اعلام اين خبر اظهار داشت: اين سياره دو خاصيت بسيار مهم دارد، نخست آن  كه در فاصله  اي از سياره مادر خود قرار گرفته است كه غول هاي گازي مشتري و زحل در منظومه شمسي قرار گرفته اند. دانشمندان تا كنون نتوانسته بودند سيستم هاي سياره اي از اين نوع را مشاهده كنند، زيرا براي يافتن آنها تلاش خاصي انجام نداده بودند. اما خاصيت دوم، فراواني بسيار زياد آنها در كهكشان است. دانشمندان تخمين مي زنند ۳۵ درصد ستارگان كهكشان چنين سياراتي دارند؛ به عبارت ديگر از هر سه ستاره كهكشان مي توان يكي را پيدا كرد كه داراي چنين سياراتي باشد.
هدف اصلي گروه بين المللي ميكروفان، يافتن سيارات فراخورشيدي با استفاده از پديده ريزهمگرايي گرانشي است. اين پديده زماني روي مي دهد كه جسم سنگيني مانند يك ستاره از مقابل ستاره اي كه در دوردست نورافشاني مي كند عبور كند. گرانش قوي جسم سنگين، نور رسيده از ستاره دوردست را خم مي كند و آن  را مانند يك عدسي همگرا تقويت مي كند. آن چه روي زمين مي بينيم اين است كه ستاره دوردست روشن تر مي شود و هنگامي كه ستاره مياني عبور كرد، دوباره به درخشندگي سابق خود بازمي گردد.
كوتوله قرمزي كه سياره ابرزمين به دور آن گردش مي كند، در فروردين ماه امسال از سوي گروه تحقيقاتي اوگله كشف شد. اوگله كه مخفف برگردان انگليسي
« آزمايش همگرايي گرانشي در نور مريي» است، توانست پديده ريزهمگرايي گرانشي اين سياره را ثبت كند. گولد و آندري يودالسكي، اخترشناس رصدخانه دانشگاه ورشو و رهبر گروه اوگله با هم ملاقات كردند و قرار شد هر دو گروه از داده هاي مربوط به اين ستاره به طور مشترك استفاده كنند. هنوز چند روزي از آغاز بررسي اطلاعات مشترك نگذشته بود كه مشخص شد در دهم ارديبهشت ستاره با سرعت فوق العاده اي پرنور مي شود. شرايط بسيار مساعدي براي شكار سياره احتمالي مهيا شده بود. گولد در مورد آن لحظه مي گويد: ساعت چهار صبح بود. من خيلي هيجان زده بودم و داشتم دفتر تلفنم را مي گشتم تا يكي را پيدا كنم اين ستاره را رصد كند.
گولد با رصدخانه MDM در آريزونا تماس گرفت. از قضا آن شب، يكي از فارغ التحصيلان دانشگاه اوهايو به نام دوكئون آن در رصدخانه مشغول رصد بود. گولد از آن خواست چند دقيقه محدود از زمان كار با تلسكوپ را به اندازه گيري درخشندگي ستاره مورد نظر اختصاص دهد. اما زماني كه آن و همكار رصدگرش آي يونگ ژو (ازدانشگاه ايالتي ميسوري) متوجه نشانه هاي بسيار قوي يك سياره در اطراف اين ستاره شدند، تصميم گرفتند برنامه رصدي خودشان را معلق كنند و فقط به رصد اين ستاره بپردازند. درنتيجه بيش از هزار اندازه گيري از درخشندگي اين ستاره بدست آمد.
دوكئون آن در مورد آن شب مي گويد: من و همكارم فكر كرديم اين فرصت بسيار مناسبي است كه تصاوير فراواني را از اين رويداد تهيه كنيم و هرگونه شك و شبهه اي را در مورد وجود اين سياره برطرف كنيم. از آن جايي كه فرصت محدودي برايمان باقي مانده بود و مشاهده اين ستاره هم جز با تلسكوپ امكان پذير نبود، معطل نكرديم و به سراغش رفتيم.
گولد هم مي گويد: آنها كار خيلي خوبي كردند، بدون اندازه گيري هاي آنها نمي توانستيم به اين سرعت و دقت نشان دهيم كه در آنجا چنين سياره اي وجود دارد.
رصدگراني در نيوزيلند و هاوايي هم موفق شدند اين ستاره را رصد كنند. پس از پايان پديده ريزهمگرايي، دانشمندان داده هايشان را روي هم گذاشتند، ولي با مشكل بزرگي روبه رو شدند. هنوز اين احتمال وجود داشت اختلالي كه در منحني نوري بدست آمده  و از اندازه گيري ها ديده مي شد، عاملي غير از يك سياره باشد. سوبو دانگ، عضو گروه تحقيقاتي دانشگاه ايالتي اوهايو مامور شد برنامه رايانه اي ويژه اي بنويسد كه برنامه هاي رايانه اي بررسي ديگر احتمال هاي ممكن را تسريع ببخشد. در نهايت، تمامي مدل ها وجود سياره اي را از جرم نپتون در اين منظومه ستاره اي تاييد كردند. اين سياره سيزده برابر زمين سنگيني دارد و به دور ستاره اي گردش مي كند كه بزرگي اش نصف خورشيد ما است.
اخترشناسان حدس مي زنند اين سياره، برخلاف سياره نپتون گازي نيست، بلكه نمونه اي بزرگ از زمين است كه با يخ پوشيده شده است، يك ابرزمين يخي! آنها همچنين مي گويند چون سياره اي مشتري مانند در نزديكي هاي ستاره كوتوله قرمز ديده نشده است، احتمالا در آن منظومه گاز كافي براي تشكيل چنين غول هاي گازي وجود ندارد. البته هنوز براي چنين نتيجه گيري هايي خيلي زود است، زيرا اين نخستين نمونه كشف  شده در نوع خود است و براي رسيدن به يك مدل دقيق بايد اطلاعات بيش تري جمع آوري كرد.
تا ده سال پيش، دانشمندان هيچ تصوري در مورد ديگر منظومه هاي ستاره اي و سيارات احتمالي اطرافشان نداشتند؛ اما امروز بيش از يكصد وهفتاد سياره فراخورشيدي كشف شده است كه اغلب آنها را سيارات مشتري  مانند تشكيل مي دهند. تعداد سيارات نپتون  مانند كشف شده هنوز به تعداد انگشتان دست نمي رسد و از آن ميان تنها دو سياره در نواحي سرد دور از ستاره مادر درگردشند.
قدم بعدي در كشف سيارات فراخورشيدي، بالابردن حساسيت آشكارسازها و تلسكوپ هاي زميني است تا بتوانند سيارات زمين مانند را نيز آشكار كنند. روش ريزهمگرايي گرانشي اثبات كرده است بهترين روش كشف سيارات فراخورشيدي است و از سوي ديگر، تنها روش شناخته شده اي است كه مي تواند سيارات زمين مانند را آشكار كند. بايد منتظر نسل جديد تلسكوپ هايي بود كه با استفاده از روش ريزهمگرايي گرانشي سيارات فراخورشيدي را شكار مي كنند.
چرا اين سيارات اين قدر فراوانند؟
اخترشناسان دانشگاه ايالتي اوهايو در مدل هاي محاسباتي خود فرض كرده بودند ستارگاني كه عامل پديده ريزهمگرايي گرانشي هستند، داراي سياراتي با جرم ده برابر جرم زمين هستند كه در فاصله پنج تا ده واحد نجومي از ستاره مادر به دور آن گردش مي  كنند. آنها سپس اثرات عوامل بسياري را در محاسبات خود منظور كردند، مانند شانس وقوع ريزهمگرايي گرانشي، احتمال تاثير گرانشي سياره در ريزهمگرايي، احتمال مشاهده اين پديده از زمين، خطاي آشكارسازي و اندازه گيري و بسياري از عوامل عمومي و اختصاصي ديگر. در نهايت آنها توانستند نتيجه بگيرند در هر دوره رصدي چه تعداد از اين پديده هاي ريزهمگرايي گرانشي را مي توان مشاهده كرد. آنها سپس نتيجه محاسبات خود را با نتايج آزمايش ها و رصدها مقايسه كردند و نتيجه گرفتند فراواني اين سيارات سه برابر بيشتر از سيارات مشتري مانند است. اين بدان معني است كه حدود ۳۵ درصد ستارگان كهكشان داراي چنين ابرزمين هاي يخي هستند. مسلما با رصدهاي بيشتر و يافتن سيارات بيشتري از اين نوع مي توان دقيق تر در مورد فراواني و خصوصيات اين سيارات صحبت كرد.
مقاله اين گروه به زودي در نشريه تخصصي آسترونوميكال ريويو لترز به چاپ خواهد رسيد.

استفاده از Sims در دانشگاه
گروه دانش و فناوري- محمدتقي رسولي:مسئولان دانشگاهي در پيتزبرگ آمريكا در اقدامي جالب از انيميشن ها و عكس هاي بازي معروف Sims در نرم افزار آموزشي خود استفاده خواهند كرد. آنها دليل اين كار را ايجاد انگيزه در فراگيري مباحث بين دانش آموزان و دانشجويان اعلام كرده اند.
دانشگاه كارنگي ملون در طول ۱۰ سال اخير پروژه اي به نام آليس راه اندازي كرده است كه اين پروژه طرح آموزش نرم افزاري برنامه نويسي در بيش از ۶۰ دانشگاه و كالج و حدود ۱۰۰ دبيرستان را در برگرفته است.
نرم افزار آموزشي آليس در طول ۱۰سال اخير سعي در آموزش مفاهيم و اصول برنامه نويسي به زبان هاي مختلف و در سطوح مختلف دارد. در طول اين دهه، زبان هاي برنامه نويسي تغيير كرده، ولي ظاهر و انيميشن هاي استفاده شده در آليس ثابت مانده است. مسئولان دانشگاه و طراحان آليس جديد اعتقاد دارند كه اين تغيير در آليس باعث مي شود كه محيط خشك برنامه نويسي به محيطي جذاب تبديل شده و دانشجويان و دانش آموزان به فرا گرفتن آن علاقه مند شوند.
بازي Sims كه از بازي هاي كامپيوتري و سه بعدي مورد علاقه كاربران كامپيوتري است ،اين اجازه را به كاربران مي دهد كه انسان هاي مجازي را كنترل كرده و هدايت كنند تا به اهداف خود برسند.
شركت EA ، سازنده بازي هاي كامپيوتري كه Sims متعلق به آن است از سال ۲۰۰۰ تاكنون ۵۴ ميليون نسخه از آن را به مبلغ يك بيليون دلار به فروش رسانده است. اين شركت اعلام كرده كه به منظور ساده سازي آموزش حاضر است با دانشگاه فوق همكاري كند.به نظر مي رسد آماده سازي Sims جديد حدود ۲ سال زمان لازم داشته باشد. علاقه مندان مي توانند با مراجعه به سايت www.Alice.org از آموزش هاي اين دانشگاه استفاده كنند.
منبع: Computerworld.com

گوگل و خريد رايتلي
008841.jpg
گروه دانش و فناوري _ محمدتقي رسولي: در ادامه طرح شركت گوگل براي رقابت با مايكروسافت، اين شركت اقدام به خريد يك سايت اينترنتي كه در زمينه پردازش كلمات فعال مي باشد نمود. در واقع سايت Writely.Com داراي يك پردازشگر كلمات (همانند Word) است كه تحت اينترنت بوده و كاربران مي توانند پس از تايپ و فرمت متن خود آن را بر روي سايت قرار داده و با روشهاي طراحي شده امنيتي فقط افراد خاصي توانايي خواندن آن را داشته باشند. البته نسخه بتاي آن در حال حاضر فعال مي باشد و به زودي نسخه اصلي آن ارائه خواهد شد.
گوگل قصد دارد با ارائه نرم افزارهاي اداري جديد تحت عنوان Google pack رقابت خود را با مايكروسافت در كامپيوترهاي شخصي نيز ادامه دهد. گوگل پس از اين كه در زمينه موتور جست وجو از مايكروسافت و سايرين پيشي گرفت،  تصميم گرفت كه در زمينه نرم افزارهاي اداري و تجاري نيز پيشرفت نموده و بازار جهاني را از آن خود نمايد. گوگل با راه اندازي سايت eWeek.Com اخبار مربوط به خود را همواره منتشر مي نمايد.
منبع: Computer World. Com

مدارگرد تجسسي مريخ به مقصد رسيد
008844.jpg
پارس اسكاي: مدارگرد تجسسي مريخ (MRO) مرحله اي بسيار حساس از ماموريت خود براي استقرار در مداري بيضوي حول سياره سرخ را به سلامت پشت سر گذاشته است. اين كاوشگر ظرف شش ماه آينده به تدريج از ارتفاع خود خواهد كاست تا در موقعيت مطلوب براي آغاز مطالعات علمي خود قرار گيرد. ام آر او كه روز دوازده اوت ۲۰۰۵ به فضا پرتاب شده بود، سطح مريخ و اتمسفر آن را با دقت و موشكافي بي سابقه اي بررسي خواهد كرد. موتور فضاپيما در ساعت ۲۱:۲۴ به وقت گرينويچ، زماني كه به بخش جنوبي سياره نزديك مي شد، روشن شد تا از سرعت آن كاسته شده و فرصت براي تسخير آن توسط جاذبه مريخ فراهم شود.
حدود ۲۰ دقيقه بعد، ام آر او هنگام گذر از پشت سياره و قرار گرفتن در سايه، به جاي انرژي خورشيدي به باطري هايش متوسل شد كه با يك دوره سكوت دلهره آور براي كنترل كننده هاي زميني ناسا همراه بود. با برقراري مجدد تماس راديويي پس از نيم ساعت، تيم ماموريت ام آر او در آزمايشگاه رانش موشكي نفس راحتي كشيدند. جيم گراف، مدير پروژه ام آر او پيش از آغاز مانور حساس اين فضاپيما گفت: «مريخ به ما ياد داده است كه هيچگاه زيادي به خود اعتماد نكنيم. دو عدد از چهار مدارگرد اخير ناسا كه به مريخ فرستاده شده در اين مرحله از كار افتاده اند. مريخ غيرقابل پيش بيني است.»
اين كاوشگر به سه ماهواره ديگر كه در مدار سياره سرخ مي گردند ملحق مي شود: مارس گلوبال سروير و مارس اوديسه هر دو متعلق به ناسا و ماهواره اروپايي مارس اكسپرس. ام آر او. اكنون در مداري بيضوي دور مريخ كه تكميل آن ۳۵ ساعت طول مي كشد و دورترين نقطه آن از سطح، ۴۴ هزار كيلومتر است دور مي زند. اين فضاپيما حامل شش ابزار علمي است و گنجينه اي غني از اطلاعات را درباره سياره سرخ به زمين مخابره خواهد كرد. ام آر او به بررسي جو مريخ، مطالعه مواد معدني حاوي آب روي سطح آن و همچنين كاوش سطوح زيرين سياره در جستجوي يخ برخواهد آمد. اين مدارگرد همچنين دوربين هايي حمل مي كند كه عكس هايي با نماي نزديك از سطح برخواهد داشت.
دكتر متيو گنگ، از امپريال كالج لندن، مي گويد: «مدارگردهاي قبلي مي توانستند اجرامي به بزرگي يك اتوبوس دو طبقه را روي سطح مريخ مشاهده كنند. اما اين فضاپيما قادر به مشاهده اشيايي به اندازه يك ميز شام خواهد بود. اين بدان معني است كه ما قادر خواهيم بود چيزهايي مثل يك چشمه كوچك آب داغ كه در سطح مي جوشد را ببينيم، البته اگر چنين چيزي وجود داشته باشد. همچنين ممكن است قادر به مشاهده چيزهايي مثل صخره هاي بزرگي باشيم كه ممكن است براي كاوشگرهايي كه قرار است در آينده روي سطح مريخ فرود آيند خطرناك باشند.» تيم ماموريت ام آر او در ناسا مي گويد اطلاعاتي كه اين مدارگرد تهيه خواهد كرد ۱۰ برابر مجموع اطلاعاتي است كه ماموريت هاي قبلي جمع آوري كرده اند.

شفق هاي قطبي در مريخ
نجوم- صدرا جزايري:مدارگرد مريخ شواهد بيشتري را در مورد وقوع پديده شفق قطبي در مناطقي از مريخ كه در آنها ناپايداري ميدان مغناطيسي به ثبت رسيده، جمع آوري كرد. فضاپيماي سريع السير مريخ ساختاري از الكترون هاي شتاب گرفته را در قسمت شب سياره مريخ نمايان ساخت كه به پديده تماشايي شفق قطبي كه در عرض هاي شمالي زمين و در سيارات بزرگترمنظومه شمسي يعني مشتري و زحل شاهد آن هستيم شبيه است.
شفق هاي قطبي زماني شكل مي گيرد كه ذرات پرانرژي حاصل از بادهاي خورشيدي به بالاترين سطح از اتمسفر برخورد مي كند. پس از وقوع اين اتفاق انرژي به صورت انوار رنگارنگ در آسمان پخش مي شود. محققان با اندازه گيري شدت نورهاي دريافتي متوجه شدند مقدار انرژي آزاد شده توسط ذرات شتاب دار، با آن چه در زمين دريافت مي كنيم قابل مقايسه است، اما علت تعجب دانشمندان از اين است كه مريخ ميدان مغناطيسي ضعيفي دارد و وقوع پديده شفق قطبي يا چيزي مشابه آن در مريخ دور از ذهن است.
اما چند سال پيش طبق فرضيه اي امكان ايجاد شفق در مريخ مطرح شد. طبق داده هاي سريع السير مريخ كه در سال ۲۰۰۴ به ثبت رسيد وقوع اين پديده در بخش هايي از مريخ كه آشفتگي ميدان مغناطيسي داشتند مشاهده شد. اما قطعي شدن اين فرضيه به زماني موكول مي شود كه بتوانيم اتمسفر بالاي مريخ را با دقت بيشتري بررسي كنيم. در ضمن عدم توانايي ما بر ديدن قسمت تاريك مريخ از زمين، كار را مشكل تر كرده است.

جهاني بينديشيم
نرم افزار «جهان مجازي» توانائي ما را
در تصوركردن و مجسم كردن
در سه بعد گسترش مي دهد
گروه دانش و فناوري- ساناز مهدوي: ميليون ها نفر در سراسر نقاط كره زمين مي توانند با استفاده از نرم افزارهاي گوگل زمين ، دنياي ناسا و جهان هاي مجازي ديگر از نقاط مختلف فضا، زمين را مشاهده كنند يا بر فراز قاره ها سفر كرده و در كوه هاي مرتفع فرود بيايند.
توانائي شبيه سازي زمين با جزئيات كاملش در سه بعد، تا چندي پيش تنها در كامپيوترهاي كاربران سيستم هاي جغرافيايي (GIS) قابل دستيابي بود ولي آنها نيز در ارائه تصويرهايي واضح از كره زمين بر اينترنت ناتوان بودند. به دليل گسترش داده ها، انتقال  داده هاي مربوط به يك متر از سطح زمين، حتي با دسترسي به سرعت بسيار بالاي اينترنت، به زماني حدود يك سال نياز داشت. نرم افزار جهان مجازي با طراحي خاص و استفاده از زيرساختارهاي جغرافيايي، با وضوح بسيار زيادي بر اين مشكل غلبه كرده. يك كاربر اينترنت مي تواند با ورود به اين سايت ها، زميني كامل را پيش روي خود ببيند. استفاده از اين ترفندها اساساً اندازه فايل هاي اطلاعاتي را كاهش داده و كاربران به محض اتصال به شبكه، بدون اتلاف وقت مي توانند وسعت جهان را در كامپيوتر خود مشاهده كنند.
در حال حاضر دانشمندان براي عرضه اين نرم افزار جديد به جامعه اينترنتي با ظاهري جذاب و نيز براي تسريع پاسخ دهي و كمك رساني به بلاياي طبيعي، اين نرم افزار را مورد بررسي و آزمايش قرار دادند. سرانجام، چنين نماي دقيق ديجيتال داده هاي بيشتري در مورد زمين ايجاد كرده و آنها را تثبيت مي كند. علاوه بر اين، اين نرم افزار توانسته دانشمندان را در تكميل بسياري از دستاوردهايشان در زمينه هاي مختلف علمي ياري  كند.
«ريتا كلول» - ميكروب شناس و مدير مؤسسه علمي ميكروب شناسي- GIS را تحت عنوان آخرين و اصلي ترين زبان چندمنظوره تعريف كرد. تحقيق او مي تواند مثال خوبي در اين زمينه باشد. او متوجه شد شيوع وبا از نواحي ساحلي آغاز مي شود و سپس با مرتبط كردن آنها با به وجود آمدن فصلي پلانكتون ها، كشف كرد كه باكتري وباي «ويبرو» كه موجب همراه شدن و«تلورا» مي شود، در پاره كردن كيسه تخم ها توسط چيتانس هاي پنهاني اش كمك مي كند. در اين روند، او از حسگرهاي كنترل از راه دوري استفاده كرده كه در سيستم پيش  بيني جهاني اين نرم افزار در شيوع بيماري ها گنجانده شده بود. او اذعان داشت يك نياز كلي در اين برنامه، تحسين عكس العمل پيچيده اي  است كه به اكوسيستم ها ويژگي طبيعي مي بخشد و دستيابي به اين مرحله در هر زيرمجموعه علمي، امري محال و پيچيده است.
با ساخت اين نرم افزار و ارائه و مشاهده اطلاعات وسيع به بازي هاي كودكان، محققان براي ورود به اين نرم افزار با موانع كمتري مواجه مي شوند.
تجسم به خودي خود، داراي ديدگاه هاي نوين است. به كارگيري اين تجسم در دنياي مجازي، محققان را وسوسه كرده كه براي تحليل داده هاي متنوع در زمينه فضا به بررسي و كشف قابليت هاي ناشناخته علم GIS بپردازند.
امكانات و قدرت GIS به دليل روند تكنولوژي همگراي آن، به سرعت در حال افزايش است. كيفيت داده هاي مرتبط با فضا و حسگر از راه دور در بسياري از زمينه هاي علمي مانند داده هاي تكنيكي حفاري در حال افزايش است. چنين ويژگي موجب شكل گيري فرضيه هاي جديد در اين زمينه شده است.
به كمك سيستم متحرك موقعيت ياب جهاني (GPS) جمع آوري اطلاعات محلي و ناحيه اي در سريع ترين و ارزان ترين روش ممكن انجام مي شود. به عنوان مثال اين سيستم مي تواند در شبكه ابزار هوشمند، محل آزادشدن گازهاي سمي و نحوه انتشار آن را پيش بيني كند.
براي مواجه شدن با چنين شرايطي، محققان و دانشجويان نيازمند به تحصيل در زمينه علوم فضايي هستند. استفاده از جعبه هاي محاسباتي شناخته شده مثل جعبه سياه، بيش از استفاده از GIS است. اين موضوع بزرگ ترين خطر در برابر تازه واردان به اين تكنولوژي جديد است. با خوش بيني مي توان ذكر كرد كه طي هفته اخير آكادمي علوم آمريكا «تفكر جهاني» را به چرخه مدارس و محققان دولتي براي طرح ريزي پروژه هايي در اين زمينه كه شامل GIS نيز بودند، معرفي كرده است. بسيار از ذهن هاي خارق العاده مثل اينشتين، فارادي، ككوله، هازينبرگ ديدگاه اصلي خود را با توانائي انديشيدن جهاني منطبق كردند. مي توان اميدوار بود در نسل آينده با وجود بازيكنان سه بعدي و جهانگردان گوگل بيش از گذشته نوابغي را براي مبارزه هاي جهاني تربيت كرد.
منبع: Nature

نوت بوك و موسيقي خوان خورشيدي
گروه دانش و فناوري- بهنام نظيري راد:كمپاني MSI در حاشيه نمايشگاه CeBIT آلمان، يك نوت بوك و موسيقي خوان را به معرض نمايش گذاشته كه براي شارژ باطري هاي خود از پنل هاي خورشيدي استفاده مي كند. اين شركت تايواني كه به خاطر توليدات مادربرد و كارت هاي گرافيكي در دنيا مشهور شده است و محصولاتش در ايران هم به فروش مي رود اعلام كرده كه توليد اين قبيل محصولات كاملاً  آزمايشي بوده و آنها انتظار ندارند كه اين محصولات در بازارها به فروش برسند بلكه آنها تلاش مي كنند تا به صورت تفريحي و براي محصولات آينده اين شركت، يك توان قابل انتقال و يك راه جديد براي شارژ باطري ها پيدا كنند.
مارك چن يكي از مديران اين شركت درباره نوت بوك جديد خورشيدي گفته كه اين فقط يك تئوري و تفكر درباره آينده اي بهتر است و ما قصد داريم كه اين فناوري را دنبال كنيم.سرپوش اين نوت بوك كاملاً  از پنل هاي خورشيدي پوشيده شده است و تا وقتي كه در اين نوت بوك باز شود، اين پنل ها به جمع آوري انرژي خورشيدي مشغول هستند.
منبع: PcWorld.com

ارائه قوي ترين هاردديسك نوت بوك
گروه دانش و فناوري- عليرضا سزاوار:كمپاني Seagate به عنوان يكي از بزرگ ترين توليدكنندگان هاردديسك در جهان اعلام كرد كه ارائه اولين هاردديسك خود با ضخامت اندك ۵/۲ اينچ كه مبتني بر تكنولوژي جديد ضبط عمودي است را آغاز كرده است. ارائه اين خانواده از درايوها كه مي تواند تا ۱۶۰گيگابايت اطلاعات را در خود ذخيره كند باعث خشنودي سازندگان كامپيوترهاي كيفي شده است كه قصد دارند در عين كوچك كردن اين كامپيوترها، كارآيي آنها را نيز افزايش دهند. هم اكنون تعداد كامپيوترهاي كيفي داراي هاردديسك ۸۰ گيگابايتي يا بيشتر، طبق پيش بيني موسسه تحقيقاتي IDC، از ۱۰درصد در سال ۲۰۰۴ ميلادي به حدود ۶۰درصد در سال ۲۰۰۶ خواهد رسيد. بنابر نظر متخصصان ذخيره سازي اطلاعات، فناوري ضبط عمودي بر خلاف روش ضبط طولي، بيت هاي اطلاعات را به جاي قراردادن يكنواخت روي سطح ديسك، در انتهاي ديسك ها قرار مي دهد. نتيجه استفاده از اين روش، افزايش ظرفيت و تراكم هاردديسك هاست. اين روش همچنين بدون افزايش سرعت چرخش ديسك، بازده آن را با ايجاد امكان عبور بيت هاي بيشتر از زير هد درايو بهبود مي بخشد.
به علاوه اين عمل بدون افزايش مصرف برق يا توليد گرماي بيشتر انجام مي شود كه عاملي با اهميت براي كاربران كامپيوترهاي كيفي است. همچنين براي افرادي كه درباره افتادن و آسيب ديدن كامپيوترهاي كيفي خود نگران هستند، اين خانواده از درايوها، طوري ساخته شده اند كه براي محافظت از داده هاي ضبط شده در مقابل ضربات بسيار شديد مقاوم باشند. از هم اكنون نيز كمپاني بزرگ توشيبا و دل كامپيوتر قراردادهايي براي خريد اين محصول ويژه به امضاء رسانده اند و در محصولات جديد خود از آنها استفاده خواهند كرد.
منبع: Peworld.com

ورود تكنولوژي SLi به نوت بوك ها
گروه دانش و فناوري _ محمدتقي رسولي: شركت Nvidia يكي از بزرگترين سازندگان كارتهاي گرافيك با ارائه كارت گرافيكي جديدي به نام Gforce Go 7800 GTX عملاً تكنولوژي SLi را وارد نوت بوك ها نمود.
پيش از اين تكنولوژي Sli در كامپيوترها استفاده مي شد ولي اين براي اولين بار است كه در نوت بوك ها استفاده مي شود. با ورود اين تكنولوژي نوت بوك ها مي توانند با كيفيت بالا تصاوير را نمايش دهند. SLi مي تواند تصاوير دوبعدي و سه بعدي (۳D) را تا كيفيت ۱۹۲۰در۱۲۰۰ نمايش داده و از اين به بعد كاربراني كه قصد دارند از بازيهاي پيشرفته استفاده نمايند مشكلي با نوت بوك ها نخواهند داشت.
منبع: Computer World. Com

روش جديدي براي بررسي سريع رشته هاي دي ان آ
ايسنا: دانشمندان با استفاده از فناوري نانو به شيوه جديد و ساده اي براي شناسايي سريع زنجيره هاي دي ان آ دست يافتند. در اين روش دانشمندان از نانولوله هاي كربني استفاده مي كنند كه به گفته آنها داراي قابليت هاي فراواني در رديابي زنجيره هاي مختلف دي ان آ هستند. دانشمندان مي گويند: نانولوله هاي كربني مي توانند اساس تجهيزات فوق العاده حساسي باشند كه در شناسايي ژن هاي خاص و همچنين جهش هاي دي ان آ كه از عوامل اصلي بيماري هاي ژنتيكي هستند، به كار روند.
پژوهشگران دانشگاه الي نويز آمريكا بر اين حقيقت تكيه دارند كه نانولوله هاي كربني به هنگام قرار گرفتن در معرض نور مي درخشند. استرانو سرپرست اين تحقيق در دانشگاه الي نويز و همكارانش براي تحقق روياهاي خود زنجيره هاي واحدي از دي ان آ را به اين نانو لوله ها متصل كرده اند. به گفته اين محققان در صورتي كه زنجيره دي ان آ در هر يك از آزمايشات با نور در آميزد در نتيجه اين در آميختگي رنگ نانولوله تغيير مي كند. اين تغيير روشن مي تواند نشانه اي باشد كه زنجيره دي ان آ با نور مچ شده است.
به گفته مايكل استرانو در آينده اي نزديك اين امكان وجود خواهد داشت تا با استفاده از نانولوله هاي كربني از بيش از ۵۰ زنجيره دي ان آ متفاوت در يك لحظه و با استفاده از تغيير رنگ هاي به وجود آمده تصويربرداري كرد. دانشمندان معتقدند اين روش جديد آنها را قادر خواهد كرد تا در مدت زمان كمتري نسبت به روش هاي گذشته ژن هاي به خصوص و زنجيره هاي دي ان آ گوناگون را شناسايي كنند. اين تحقيق جالب علمي بخشي از تلاش گسترده براي استفاده از ابزارهاي ساخته شده از نانو است.
دانشمندان اميدوارند كه در آينده اي بسيار نزديك موفق به طراحي و ساخت تجهيزات پيشرفته تري با استفاده از فناوري نانو شوند كه بتوان از آنها به عنوان شناسايي كننده هاي فوق العاده حساس دي ان آ و ساير مولكول هاي بيولوژيكي بدن انسان استفاده كرد. به عنوان مثال دانشمندان مي گويند چنين دستگاه هايي اين قابليت را خواهند داشت تا با انجام يك آزمايش آسان و سريع سرماخوردگي جزئي را از ذات الريه تمايز داده و يا حتي مراحل اوليه ابتلاي افراد به سرطان هاي مختلف را به راحتي شناسايي كنند.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
پژوهش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   پژوهش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |