پنجشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۴۷ - Mar 16, 2006
اعتراض روحاني به تحريف اظهاراتش:
اقدامات هسته اي ايران با اطلاع و نظارت
آژانس انجام شده است
ايرنا: دكتر حسن روحاني كه سخنراني اخيرش در باره فعاليتهاي هسته اي ايران برداشتهاي جنجالي در پي داشت، گفت: موضوع سوءاستفاده، تحريف و دروغگويي رسانه هاي خارجي چيز جديدي نيست. همواره از اين حربه ها به عنوان فريب افكار عمومي و ايجاد جنگ رواني استفاده كرده اند و مردم خوب ما كاملا با اين شگردها و روش ها آشنا هستند. وي افزود: قصد نداشتم به اين نوع حركت هاي مذبوحانه و بي ارزش دشمنان پاسخ دهم چون آنقدر موضوع روشن و واضح بوده كه شايد پاسخگويي در اين امر توضيح واضحات باشد ولي حالا كه سئوال كرديد به آن مي پردازم.
روحاني در ادامه گفت: مطلبي كه برخي از رسانه ها به آن پرداخته اند اين است كه ايران در زمينه فناوري هسته اي اقداماتي انجام داده كه اين اقدامات خلاف توافق با اروپا بوده و نهايتا به نوعي اروپا را فريب داده است. هرگونه تعليق به صورت داوطلبانه بوده و براي اثبات حسن نيت و اعتمادسازي صورت گرفته است و در هر مرحله اي از تعليق قبلا به آژانس به صورت مكتوب اطلاع داده شده و براساس بازرسي و گزارش هاي مستمر آژانس تمام توافق هاي داوطلبانه از طرف ايران رعايت شده و در اين زمينه هيچگونه نقض توافقي گزارش نشده است.دبير سابق شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به اين كه جمهوري اسلامي ايران تعليق اصفهان را در نوامبر ۲۰۰۴ پذيرفت، افزود: قبل از آن تعليق اصفهان را نپذيرفته بود و طبعا تا آن تاريخ فعاليت در اصفهان زير نظر آژانس ادامه داشت. در ضمن تمام فعاليت هاي تعليق شده داوطلبانه و مورد توافق در نوامبر ۲۰۰۴ هم به صورت كامل تا زمان شروع كار مجدد UCF اصفهان كه با اطلاع قبلي آژانس و با اجازه و نظارت آنها انجام شد، رعايت شده و هيچ گونه گزارش خلاف در اين خصوص هم از طرف آژانس ارائه نگرديده است.
رئيس مركز تحقيقات استراتژيك اظهار داشت: بنابراين همانگونه كه تمام كارشناسان، اهل فن و حقوقدانان مي دانند، اساس كار آژانس و تصميمات آن مبتني بر كار بازرسان و كارشناسان آژانس و گزارش هاي مستند آنهاست و نه شايعات برخي رسانه هاي صهيونيستي، قطعا اين نوع كارها فقط جنبه ژورناليستي و جنگ رواني دارد.وي در پايان چنين نتيجه گرفت كه بنابراين گزارش برخي از رسانه هاي آمريكايي مبني بر اين كه ايران در مذاكرات دوساله خود اروپا را فريب داده است، كذب محض است. همه فعاليتها مربوط به تعليق داوطلبانه، بسيار شفاف و روشن بوده و تحت نظارت آژانس انجام شده است.

رئيس قوه  قضائيه خبر داد:
آزادي ۸ هزار زنداني در آستانه نوروز
رييس قوه قضاييه يادآور شد كه كار تدوين لايحه جرم سياسي و تشهير در دستگاه قضايي به پايان رسيده و به دولت و مجلس براي تصويب و قانون گذاري ارسال شده است.
به گزارش ايسنا آيت الله هاشمي شاهرودي ظهر ديروز در جمع خبرنگاران در پاسخ به اين سؤال كه آيا تا به حال پرونده اي را بررسي كرده ايد كه از آن به شدت متأثر شده باشيد؟ اظهار داشت: در ديدارهاي مردمي مطالب زيادي بررسي شده و به مردم خدمت رساني شده است؛ مواردي بوده كه پرونده اي را ديده ايم و احساس كرده ايم ظلم شده و اين پرونده ها در بخش حقوقي و كيفري وجود داشته است.
وي، با بيان اينكه برخي از اين موارد مربوط به ضابطان دستگاه قضايي و برخي مربوط به خود قوه قضاييه بوده است، تصريح كرد: مواردي بوده كه به شكايت و ادعا ها توجه نشده و قاضي غيابي حكم صادر كرده در حالي كه اگر توجه مي كرد حكم به گونه ديگري صادر مي شد.
هاشمي شاهرودي ادامه داد:  بسياري از مراجعات هم براي اعمال ماده  ۱۴ بوده است. برخي مسايل كيفري احتياج به مجازات بالا ندارند. طبق قانون براي بسياري از تصادفات كه منجر به قتل و نقص عضو مي شوند، براي آنها حبس در نظر گرفته شده كه معتقد هستم درست نيست و تأكيد داريم كه قضات چنين احكامي را صادر نكنند تا ما مجبور شويم از اهرم عفو مقام معظم رهبري استفاده كنيم.
وي با بيان اينكه ملاقات هاي مردمي نقش زيادي در رضايت مردم داشته خاطر نشان كرد: اطاله دادرسي يكي از مشكلات دستگاه قضايي است كه بايد براي حل آن چاره انديشي شود. البته در سال ۸۴ اطاله  دادرسي كاهش داشته است.
رييس قوه قضاييه گفت: اواخر بهمن ماه در جهت عفو كساني كه به دليل جريمه  نقدي و عدم توان پرداخت در زندان هستند، اقدام شد كه مقام معظم رهبري با اين پيشنهاد عفو موافقت كردند و طبق آن ۷ الي ۸ هزار نفر در سراسر كشور مشمول اين عفو شدند؛ مشمولان كساني هستند كه از ده ميليون تومان به پايين داراي بدهي هستند و اين عفو به دستگاه مربوطه ابلاغ شده تا اين محكومان براي ايام نوروز آزاد شوند. وي با اشاره به دستاورد هاي دستگاه قضايي در سال ۸۴ اظهار داشت: سياست كلان توسعه نهاد هاي شبه قضايي و شورا هاي حل اختلاف و كاهش اطاله دادرسي و فعاليت ستاد حفاظت اجتماعي از جمله دستاورد هاي دستگاه قضايي بوده است. در كنفرانس مطبوعاتي از آيت الله هاشمي شاهرودي درباره سرنوشت لايحه جرم سياسي و تشهير سؤال شد كه وي پاسخ داد: هر دو اين لوايح كارشان در دستگاه قضايي به پايان رسيده و به دولت و مجلس ارسال شده و در مورد يكي از اين لوايح كميسيون قضايي مجلس بر اساس طرحي كه در گذشته هم وجود داشته، بناست تلفيقي صورت دهد و آن را جهت تصويب مطرح كند.

حكيم از ايران خواست وارد مذاكره صريح با آمريكا شود
رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق ديروز از مقامات ايراني خواست به خاطر مصلحت كشور و ملت عراق با آمريكا وارد مذاكره شوند.
به گزارش شبكه تلويزيوني الفرات درپي درخواست خليل زاد سفير آمريكا در بغداد از تهران براي مذاكره با دولت آمريكا، عبدالعزيز حكيم از رهبران جمهوري اسلامي ايران خواست به اين تقاضاي خليل زاد پاسخ مثبت دهند و وارد مذاكره صريح و روشن با آمريكا شوند.
وي گفت: ما نمي پذيريم عراق به پايگاهي براي تجاوز به كشورها و به ويژه همسايگان تبديل شود.

احمدي نژاد:
دست كم پنجاه سال از منطق زورگويي گذشته است
در حاشيه سفر رئيس جمهور به استان گلستان
* با ورود احمدي نژاد به شهرستان كلاله يكي از اهالي روستاي «قپان» از توابع بخش مركزي اين شهرستان يك رأس اسب اصيل تركمن به رئيس جمهوري اهداء كرد.
وي كه روستاي محل سكونت او طي سال جاري در جريان سيل آسيب جدي ديده است، هدف خود را از اهداي اين اسب اصيل يك ساله، عشق و علاقه خود و مردم تركمن به رئيس جمهوري اعلام كرد.
* هنگامي كه يكي از شهروندان گرگاني يك پاكت نامه خود را بالاي دست برد تا رئيس جمهوري ببيند، احمدي نژاد با اشاره دست از مسئولين حاضر در جلسه خواست تا نامه را به وي تحويل دهند كه اين عمل به شدت مورد استقبال مردم قرار گرفت.
* در حالي كه رئيس جمهوري مشغول سخنراني در شهرستان كردكوي بود، تعدادي از مردم با سردادن شعارهاي «گراني گراني» و «بيكاري بيكاري» خواستار توجه رئيس جمهور به اين موضوع شدند.
ايسنا: رئيس جمهور با تاكيد بر ايستادن مردم ايران بر حقوقشان تاكيد كرد كه اين مردم همان مردمي هستند كه در قضيه ملي كردن صنعت نفت، مشت محكمي بر دهان دشمنانشان زدند.
رئيس جمهور در ادامه سفر خود به استان گلستان در جمع مردم مينودشت مشكل بشريت امروز را چند قدرت بزرگ دانست كه علاقه مندند جهان را با زورگويي تهديد كنند.
وي گفت: آنها نمي دانند كه دست كم پنجاه سال از منطق زورگويي گذشته است.وي تصريح كرد: آنهايي كه سال ها نفت ما را در اختيار داشتند و مي گفتند نفت ماده اي بدبوست و به درد شما نمي خورد، امروز صدايشان بلند شده و مي گويند شما به انرژي هسته اي نياز نداريد.
احمدي نژاد ادامه داد:  ملت ما همان گونه كه در مقابل غارت نفت ايستاد و با نهضت ملي صنعت نفت مشت محكمي به دهانشان زد، امروز نيز ايستاده است.
وي با تاكيد بر ايستادگي ايران بر حقوق حقه اش تصريح كرد: دولت برخاسته از مردم با تدبير عمل خواهد كرد و در اين راستا گام برمي دارد.رئيس جمهور بار ديگر تاكيد كرد كه مخالفت دشمنان با داشتن انرژي هسته اي ايران تنها به اين دليل است كه جوانان اين سرزمين توانسته اند به قله هاي رفيع علم و دانش دست يابند.
احمدي نژاد در بخش ديگري از سخنانش در حيطه مباحث بين الملل با اشاره به مخالفت هاي كشورهاي غربي براي داشتن سوخت هسته اي ايران گفت: اخيراً برخي از آن ها پا را فراتر گذاشته و سخنگوي ملت ايران شده اند و ادعا مي كنند كه مردم ايران نيازي به انرژي هسته اي ندارند. اميدواريم اين به اصطلاح چند قدرت، دست از مواضع خصمانه  خود بكشند.
پيش از سخنان رئيس جمهور مسئولان محلي طي سخناني مشكلات و مسائل شهرستان را مطرح كردند.
رئيس جمهور در جمع منتخبان استان گلستان هم گفت: استكبار وجود رژيم صهيونيستي را به عنوان يك تهديد دائمي براي منطقه الزامي مي داند.
رژيم اشغالگر قدس در سراشيبي سقوط قرار گرفته است
دكتر محمود احمدي نژاد سه شنبه شب در جمع منتخبان استان گلستان در گرگان نيز گفت: رژيمي كه ماهيتش تهديد است، اگر بخواهد از اين وضعيت خارج شود، موجوديت اش بي معني خواهد بود. امروز كساني كه خودشان ريشه و سرچشمه اين رژيم هستند، هزاران فيلم و حكايت تاريخي دروغ ساخته اند تا اين حكومت نامشروع به حياتش ادامه دهد.وي ادامه داد: غربي ها فكر مي كنند اگر موضوع هسته اي ايران را حساس كنند ما بحث اصلي  يعني مساله فلسطين را - كه ديدگاه جهاني ماست - فراموش مي كنيم. ما همچنان بر اين كه آن حكومت اشغالگر حكومتي جعلي و ساخته دست استكبار براي ادامه تهديد در منطقه است، تاكيد داريم.
وي خاطرنشان كرد: انتخابات اخير مردم فلسطين نشان داد كه يكپارچگي اين ملت در حال گسترش است. به نظر ما رژيم اشغالگر قدس در سراشيبي سقوط قرار گرفته است.
احمدي نژاد گفت: بيش از ۸۰ درصد كشورهاي اسلامي، از مواضع ايران درباره فلسطين خوشحال اند.
وي تاكيد كرد: تشكيل حكومت فلسطين به همت جوانان فلسطيني و حذف رژيم اشغالگر عالم را تكان خواهد داد.رئيس جمهور ادامه داد: غربي ها نمي خواهند ايران در كوتاه ترين زمان به بهترين ها تبديل شود، آن ها مي دانند نفس استفاده از فناوري هسته اي سطح ملت ايران را بالاتر از ديگر كشورها خواهد برد.وي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به پتانسيل ها و ظرفيت هاي استان گلستان تصريح كرد كه بايد واژه محروم از ابتداي نام اين استان برداشته شود.
احمد ي نژاد با بيان اين كه «ما بايد در همه زمينه ها رو به جلو حركت كنيم تا به نقطه  نهايي برسيم» در اين باره اظهار داشت: از ديدگاه اسلامي ما، كل بشر به سمت نقطه  نهايي مي رود كه در دور دست ها تشكيل جامعه عدالت محور و خداپرست جهاني است.وي گفت: ما دنبال تشكيل حاكميت جهاني به امامت و زعامت انسان كامل هستيم و خود را در اين مسير تعريف مي كنيم كه اگر در اين مسير نباشيم معلوم نيست، كجا مي رويم.
احمدي نژاد با اشاره به سند چشم انداز بيست ساله كشور آن را يكي از هدف هاي كوتاه مدتي دانست كه كشور را در مسير آن هدف نهايي قرار داده و اظهار داشت: بايد اين چشم انداز را عملياتي كرد، همه تلاش كنيم تا در آن مسير نهايي قرار گيريم.وي از ويژگي هاي چشم انداز را عدالت دانست و عنوان كرد كه محيطي كه در آن دل هاي مردم با هم يكي نباشد شبيه جهنم است.وي جا انداختن عدالت را كار سختي دانست و گفت: به همين خاطر وقتي ما مي گوييم سود بانكي بايد كاهش يابد بعضي ها چون مفهوم عدالت را هنوز درك نكرده اند با آن مخالفت مي كنند.
احمدي نژاد با خطاب قرار دادن مردم گلستان و جوانان آن اظهار كرد: حمايت از ما و كار از شما.
احمدي نژاد: در دفاع از حقوق ملت
با احدي شوخي نداريم
رئيس جمهوري با تأكيد بر اينكه وظيفه مديران خدمت به مردم است گفت: در دفاع از حقوق مردم و در هزينه كردن بيت المال براي كشور با احدي شوخي نداريم.
رئيس جمهور در جمع پرشور مردم آزادشهر تأكيد كرد: هر كسي از مسير خدمتگذاري به مردم منحرف شود با برخورد قاطع و كوبنده دولت روبرو خواهد شد.
دكتر احمدي نژاد خاطرنشان كرد: دولت عدالت گستري و مهرورزي را از اصول مهم كار خود قرارداده و تمام توان خود را براي توزيع عادلانه امكانات و سرمايه هاي كشور در تمام نقاط كشور به كار خواهد بست.
رئيس جمهوري افزود: سفر به استانها در راستاي همين هدف انجام مي شود و ما در سفرهاي استاني هم مردم عزيز را زيارت مي كنيم و هم مشكلات آنان را از نزديك لمس مي نماييم و معتقديم كساني كه خود را از زيارت مردم محروم مي كنند در يك خسارت عظيم خواهند بود.
دكتر احمدي نژاد اظهارداشت: فرق مي كند كه در تهران و در يك ساختمان چند طبقه بنشينيم و مشكلات را از روي كاغذ بخوانيم تا اينكه به ميان مردم برويم و از نزديك مشكلات آنان را ببينيم. گزارشهايي كه از مشكلات مردم شهرهاي مختلف به روي كاغذ به ما ارائه مي شود همه چيز را مرتب نشان مي دهد اما وقتي اوضاع را مشاهده مي كنيم تفاوت زيادي وجود دارد.
ذهن ملت ايران ازمسئله فلسطين منحرف نمي شود
رئيس جمهوري با تأكيد بر اين كه فشارهاي دشمنان بر ملت ايران براي منحرف ساختن ذهن ما از مسئله مهم فلسطين است، گفت: دشمنان مطمئن باشند ملت يك لحظه هم ذهن خود را از مسئله مهم فلسطين منحرف نخواهد كرد.
محمود احمدي نژاد كه در جمع مردم راميان سخن مي گفت، خاطرنشان كرد: دشمنان اسلام و ملت هاي مسلمان براي تقويت رژيم صهيونيستي در منطقه به ملت هاي آزاد منطقه فشار وارد مي آورند اما ملت هاي مسلمان اجازه نخواهند داد كه دشمنان به ظلم هاي خود در فلسطين ادامه دهند.رئيس جمهوري تصريح كرد: بحمدلله امروز رژيم صهيونيستي در سراشيبي سقوط قرار گرفته و مقاومت فلسطين نتيجه داده است.
دكتر احمدي نژاد با تأكيد بر اين كه تهديد و ارعاب ملت ايران از سوي دشمنان هيچ نتيجه اي نخواهد داشت، تأكيد كرد: ملت ايران هم در راه دستيابي به فناوري صلح آميز هسته اي و هم در حمايت از ملت مظلوم فلسطين به راه خود با صلابت و استحكام ادامه خواهد داد.
وي تأكيد كرد: مردم تمام مناطق ايران و همه ملت هاي آزاد جهان با شعار مرگ بر آمريكا و مرگ بر اسرائيل نفرت خود را از جنايات آمريكا و رژيم صهيونيستي اعلام مي كنند.

سخنگوي  وزارت  امور خارجه
مذاكره باچين، روسيه و اروپا تا رسيدن
به نتيجه ادامه مي يابد
ايرنا: حميدرضا آصفي  سخنگوي  وزارت  امور خارجه  از توافق  تهران  و مسكو درخصوص  حل  و فصل  پرونده  هسته اي  ايران  در چارچوب  آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي  خبر داد.آصفي  ديروز در آخرين  نشست  مطبوعاتي  خود با خبرنگاران  در سال جاري  با اشاره  به  مذاكرات  روز سه شنبه  مقامات  ايراني  و روسي  در مسكو، گفت : اين  مذاكرات  مذاكرات  خوبي  بود، طرفين  ديدگاههاي  خود را مطرح  كردند و توافق  شد كه  پرونده  هسته اي  ايران ، در چارچوب  آژانس  حل  و فصل  شود.وي  با اشاره  به  اينكه  ايران  در حال  حاضر با روسيه ، چين  و اروپا درحال  مذاكره است ، خاطرنشان  كرد: اين  مذاكرات  و گفت وگوها تا رسيدن  به  نتيجه ادامه  مي يابد.آصفي  همچنين  با اشاره  به  اختلاف  نظر اعضاي  شوراي  امنيت  در مواجهه  با پرونده  هسته اي  ايران ، گفت : آمريكا تلاش  مي كند، اعضاي  شوراي  امنيت  را تحت فشار قرار دهد.وي  افزود: آمريكا درصدد ايجاد بحران  و ناموفق  نشان  دادن  آژانس ، كشورهاي  اروپايي  و روسيه  است .آصفي  دفاع  از حق  ايران  براي  دسترسي  به  فناوري  صلح  آميز هسته اي  را بيش  از اينكه  دفاع  از حق  ايران  بداند، دفاع  از آژانس  دانست  و گفت : اميدواريم  كه  چين ، روسيه  و اعضاي  شوراي  امنيت ، توجه  داشته  باشند كه اين  مقوله  پيش  از آنكه  دفاع  از ايران  باشد، دفاع  از يك  سازمان  بين المللي  و دفاع  از كار جمعي  است .
از تحقيقات  صرفنظر نمي كنيم 
آصفي  در پاسخ  به اين  پرسش  كه  اگر شوراي  امنيت  از ايران  بخواهد تحقيقات  را به  حالت  تعليق درآورد، پاسخ  ايران  چه  خواهد بود، اظهار داشت : تحقيقات  حق  مسلم  ما است  و كسي  نمي تواند اين  درخواست  را مطرح  كند.
اول  آمريكا موضع  بگيرد، ايران  شرايط خود را اعلام  مي كند
حميدرضا آصفي  سخنگوي  وزارت  امور خارجه  در ادامه  نشست  مطبوعاتي  خود در پاسخ  به  سئوالي  درخصوص  احتمال  مذاكره  با آمريكا، گفت : اول  بگذاريد آمريكا موضع  بگيرد، آن موقع  ايران  شرايط خود را براي  مذاكره  اعلام  مي كند.وي  در پاسخ  به  اين  پرسش  كه  آيا ايران  هر بيانيه اي  را كه از سوي  شوراي  امنيت صادر شود، رد خواهد كرد گفت : شايد شوراي  امنيت  بگويد كه  پرونده  ايران  در آژانس  بررسي  شود، اين  موضع  را ايران  رد نمي كند.
آصفي، اظهارات  اخير جك  استراو وزير خارجه  انگليس  درباره  ايران  را يك  مشت  خزعبلات  توصيف  كرد.آصفي  گفت : من  متن  سخنراني  را كه  براي  استراو تهيه  شده  بود، چند بارخواندم  و هيچ  ارتباط منطقي  و پيوستگي  در اجزاي  آن نديدم .يك  مشت  خزعبلات  تهيه  شده  بود و متاسفم  كه  يك  ديپلمات  برجسته  قبل  از اينكه  آن را بخواند، مطرح  كرد.
اميدواريم  روسها معامله  نكنند
آصفي  در پاسخ  به  پرسش  ديگري  درخصوص  موضع  روسيه  در شوراي  امنيت  در قبال  پرونده  هسته اي  ايران  گفت : روسها گفته اند كه  معامله  نمي كنند و ما نيز اميدواريم  كه  همين گونه  باشد.سخنگوي  وزارت  خارجه  افزود: روسها در مذاكرات  روز گذشته  تأكيد داشتند كه  پرونده  ايران  بايد در چارچوب  آژانس  حل  گردد و از اقدامهاي  تند پرهيزشود، حالا اينكه  در شوراي  امنيت  فردا و پس  فردا چه  مي گذرد، من  علم  غيب ندارم .وي  تأكيد كرد كه  ايران  چيزي  فراتر از حقوق  خود نمي خواهد و به  چيزي كمتر از آن نيز راضي  نيست .
هنوز پرونده  به  آن معنا به  شوراي  امنيت  نرفته  است 
خبرنگاري  با اشاره  به  سخنان  علي  لاريجاني  دبير شوراي  عالي  امنيت  ملي مبني  بر اينكه  اگر پرونده  ايران  به  شوراي  امنيت  برود طرح  روسيه  قرباني خواهد شد و همچنين  اظهارات  چند روز پيش  خود آصفي  مبني  بر اينكه  طرح  روسيه از دستور كار خارج  شده  است ، خواستار توضيح  بيشتر در اين  زمينه  شد.آصفي  اينگونه  توضيح  داد: آقاي  لاريجاني  گفت  اگر پرونده  به  شوراي  امنيت برود، اين  اتفاق  مي افتد، در حالي  كه  هنوز پرونده  به  آن معنا به  شوراي امنيت  نرفته  است ، البته  گزارش  داده اند ولي  كارشان  سياسي  و غيرحرفه اي  بوده است .

پس از مذاكرات بدون نتيجه اعضاي دائمي
شوراي امنيت فردا درباره ايران تصميم مي گيرد
گروه سياسي: در شرايطي  كه  بحث  و جدل  بر سر پيش  نويس  بيانيه اي  در زمينه  اصرار جدي  به  تهران  براي  تعليق  غني سازي  اورانيوم  ادامه  دارد، شوراي  امنيت  سازمان  ملل  روز سه شنبه  موافقت  كرد كه  نخستين  جلسه  خود را درباره  بحران  هسته اي  ايران ، روز جمعه  تشكيل  دهد.
پنج  عضو دائم  شوراي  امنيت  شامل  انگليس ، چين ، فرانسه ، روسيه  و آمريكا، با ده  عضو غيردائم  اين  شورا، به  منظور گفت وگو درباره  عناصر يك  پيش  نويس  متن  پيشنهادي  فرانسه  و انگليس  در زمينه  اين  موضوع  تشكيل  جلسه  دادند.به  گفته  ديپلماتها، اعضاي  شوراي  امنيت  موافقت  كردند كه  بار ديگر به طور غيررسمي  در امروز ديدار كنند و در روز جمعه  نشست  رسمي در اين  زمينه  داشته  باشند.نشست  شوراي  امنيت  به  دنبال  نشست  سه شنبه  غيررسمي پنج  عضو دائم  برگزار شد كه  در آن اعضا خواستار رفع  اختلافات  بر سر بيانيه  پيشنهادي  شورا به ايران  شدند.
يكي  از موضوعات  مطرح  شده  در اين  متن  آن است  كه  از ايران  خواسته  مي شود تقاضاهاي  آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي ، از جمله  اعاده  كامل  و مستمر تعليق  تمامي  فعاليتهاي  مربوط به  غني سازي  و فرآوري  را رعايت  كند.
اين  پيش  نويس  همچنين  از ايران  مي خواهد كه  براي  مطمئن  ساختن  (باصطلاح جهان) از مسالمت آميز بودن  صرف  برنامه  هسته اي  خود، گامهاي  لازم  را بردارد.
اين  متن  همچنين  از محمد البرادعي  مديركل  آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي  خواسته  است  كه  ظرف  ۱۴ روز به  شوراي  امنيت  چگونگي  اجابت  درخواستهاي  شوراي  حكام  آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي  توسط ايران  را گزارش  دهد.
اين  پيش نويس  قوياً از ايران  مي خواهد كه  بي درنگ  پروتكل  الحاقي  پيمان  منع  اشاعه  سلاحهاي  هسته اي  را به طور كامل  تصويب  و اجرا كند.
لي  يون  هوا يكي  از اعضاي  نمايندگي  دائم  چين  نزد سازمان  ملل  به  خبرگزاري  فرانسه  گفت : ما در پيش نويس  (پيشنهادي ) فرانسه  و انگليس  مشكلات  بسياري  مشاهده  كرديم .همكاران  روس  ما پيشنهادهاي  مكتوبي  را در همان  مسيري  كه  ما مي انديشيم  ارائه  داده اند.
لي  در زمينه  ضرب  الاجل  ۱۴ روزه  براي  البرادعي  براي  گزارش   ايران  گفت : ما فكر نمي كنيم  كه  تعيين  ضرب الاجل  مصنوعي  كمكي  به  تلاشهاي  ديپلماتيك  كند، زيرا ما مي خواهيم  كه  تمامي  تلاشهاي  ديپلماتيك  ممكن  را به  حداكثر برسانيم .
پنج  عضو دائم  شوراي  امنيت  ديروز هم  به  منظور تلاش براي  دست  يافتن  به  اجماع  در زمينه  اين  بيانيه  كه  ماهيت  آن الزام  آور نيست ، پنجمين  جلسه  خود را تشكيل  دادند. از ديدگاه  سه  كشور غربي  (آمريكا، انگليس  و فرانسه ) اين  نخستين  مرحله  براي  واكنشي  چندمرحله اي  خواهد بود كه  در نهايت  مي تواند به  تحريمهاي  اقتصادي  و ديپلماتيك  منجر شود.
اما روسيه  و چين ، كه  در زمينه هاي  اقتصادي  و انرژي  پيوندهاي  نزديكي  با تهران  دارند، آشكار ساخته اند كه  مخالف  اين  تحريمها هستند و بيان  كرده اند كه  آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي  بايد در حل  و فصل  اين  پرونده  نقش  محوري  داشته  باشد.
تأكيد روسيه بر حل ديپلماتيك موضوع هسته اي ايران
مهمترين سازمان امنيتي روسيه در بيانيه اي اعلام كرد: روسيه هنوز از راه حل ديپلماتيك براي بحران هسته اي ايران را حمايت مي كند و گفت وگوها با منابع رسمي ايران در اين زمينه را ادامه خواهد داد.
در ادامه بيانيه شوراي امنيت روسيه آمده است: در طول گفت وگوها طرف روسي تعهد خود را براي پيداكردن راه حلي از طريق گفت وگو كه مبتني بر حضور آژانس بين المللي انرژي اتمي باشد، تكرار كرد.
از سوي ديگر نماينده آمريكا در سازمان ملل متحد در نامه اي به همتاي روس نارضايتي واشنگتن را از تحركات اخير مسكو به ويژه درباره ايران به وي ابلاغ كرد.
منابع نزديك به جان بولتون نماينده آمريكا در سازمان ملل متحد فاش كردند كه بولتون نامه اي به نماينده روسيه در اين سازمان داده است و در اين نامه نارضايتي واشنگتن را از تحركات اخير اين كشور به ويژه فعاليت هاي مسكو در مورد برنامه هسته اي ايران را به وي ابلاغ كرد.اين روزنامه چاپ عربستان در ادامه مي نويسد: هنگامي كه از تام كيسي معاون سخنگوي وزارت امورخارجه آمريكا در مورد اين نامه سؤال شد، وي از اين نامه اظهار بي اطلاعي كرد.اين منبع وزارت امور خارجه آمريكا اعلام كرده است كه كشورش جز با عقب نشيني كامل ايران از فعاليتهاي غني سازي راضي نمي شود و هر راه حلي كه اين مسئله را در نظر نگيرد، رد خواهد كرد.
روز گذشته نيز شبكه آمريكايي فاكس نيوز به نقل از بولتون اعلام كرد انگليس و فرانسه احتمال دارد حتي بدون روسيه و چين پيش نويس قطعنامه بر ضد ايران را براي ارائه به ديگر اعضاي اين شورا را تدوين كنند.
تأكيد ايتاليا بر ضرورت حل موضوع هسته اي ايران از راه گفت وگو
نخست وزير ايتاليا از تلاش هاي روسيه براي پايان دادن به بحران جاري در زمينه برنامه صلح آميز هسته اي ايران تقدير و تأكيد كرد راه حلي غيرنظامي و گفت وگو را براي بن بست ايجاد شده ترجيح مي دهد.
سيلويو برلوسكوني در طول مناظره اي تلويزيوني با رومانو پرودي رهبر مخالفان خود در ايتاليا اعلام كرد: من مطمئن هستم كه ما نياز به راه حلي كاملاً جداگانه از دخالت هاي نظامي داريم و تلاش هاي روسيه در اين زمينه بسيار مهم است.
وي تأكيد كرد: همه طرف هاي درگير بايد تلاش كنند موضوع هسته اي ايران از راه حلي غيرنظامي و از طريق گفت وگو حل و فصل شود.
مذاكرات  اعضاي  دائمي  شوراي  امنيت  بدون  نتيجه  خاتمه  يافت 
پنج  عضو دائمي  شوراي  امنيت  دور چهارم  مذاكرات  خود درباره  برنامه  صلح آميز هسته اي  ايران  را در نيويورك ، سه شنبه  شب  بدون  نتيجه  خاتمه  دادند.
به گزارش ايرنا از سازمان ملل اين  شورا در دو روز گذشته  سه  دور مذاكرات  ناموفق  ديگر در ارتباط با برنامه  صلح  آميز هسته اي  ايران  برگزار كرده  بودند كه  بدون  دست  يافتن  به  نتيجه اي  به كار خود پايان  دادند.سفير و نماينده  دائم  آمريكا در سازمان  ملل  بامداد ديروز  بار ديگر در جمع  خبرنگاران  حضور يافت  و به  بحث  ايران  پرداخت .
جان  بولتون با اشاره به ادامه مذاكرات پنج عضو دائمي شوراي امنيت در روز چهارشنبه (ديروز) گفت: قرار است  به  ساير اعضاي  شوراي  امنيت  گزارشي  در زمينه  مذاكرات  پنج  عضو دائمي  شوراي  امنيت  داده  شود.وي  با اشاره  به  تهيه  بيانيه اي  در مورد برنامه  صلح آميز هسته اي  ايران  افزود: امروز  نشست  غيررسمي با اعضاي  شوراي  امنيت  خواهيم  داشت .
سفير آمريكا در سازمان  ملل  به  زمان  احتمالي  بيانيه اي  كه  از طرف  رئيس شوراي  امنيت  قرار است  صادر شود، اشاره اي  نكرد.وي احتمال داد بدون توافق روسيه و چين نيز قطعنامه پيشنهادي آمريكا- فرانسه و انگليس به ساير اعضاي شوراي امنيت ارائه شود.در عين  حال  پنج  عضو دائمي  شوراي  امنيت  براي  فرونشاندن  اعتراض  ۱۰ عضو غيردائم  شورا، قرار است  پيش  نويس  پيشنهادي  را ميان  آنان  توزيع  كنند.آمريكا، فرانسه  و انگليس  براي  ساعت  ۳۰/ ۱۵ دقيقه  ديروز به  وقت  نيويورك ، ساير اعضاي  شوراي  امنيت  را دعوت  كردند تا در دفتر نمايندگي  فرانسه  نشستي  غيرعلني ، غيررسمي  تشكيل  دهند.
بيانيه  رياست  شورا براي  انتشار بايد به  تأييد تمامي ۱۵ عضو شورا برسد. به  عبارتي  هر رأي  مخالف  مي تواند از انتشار اين  بيانيه  جلوگيري  كند.
ادامه همراهي انگليس با سياستهاي آمريكا
وزير امور خارجه انگليس در همراهي با سياستهاي آمريكا درباره برنامه صلح آميز هسته اي ايران اعلام كرد: شوراي امنيت سازمان ملل بايد محكم باشد و به بن بست درباره برنامه هسته اي ايران پايان دهد. جك استراو در مجلس عوام انگليس اظهار داشت: بهترين راه حل و فصل براي موضوع هسته اي ايران اين است كه به طور رضايت آميزي حل شود. استراو افزود: همان طور كه شوراي امنيت آماده مي شود درباره امتناع ايران از تعليق دوباره فعاليت هاي تحقيقاتي هسته اي گفت وگو كند، درباره نتيجه خوشبين است. وي درباره اقدامات براي جلوگيري از دستيابي ايران به فناوري هسته اي صلح آميز با استفاده ابزاري غرب از يك نهاد بين المللي (شوراي امنيت) گفت: در ابتدا ما در شوراي امنيت يك بيانيه آماده مي كنيم، اما اگر اين بيانيه مفيد واقع نشد، سپس اميدوار خواهيم بود كه شوراي امنيت خود يك بيانيه آماده نمايد. اگر آن هم مفيد واقع نشد، به برخي تدابير خواهيم انديشيد.
مركل و شيراك بار ديگر بر حل صلح آميز موضوع هسته اي ايران تأكيد كردند
به نوشته روزنامه آلماني دي ولت رئيس جمهوري فرانسه و صدراعظم آلمان در ديدار و گفت وگو با يكديگر با اشاره به موضوع هسته اي ايران خواستار حل دوستانه و صلح آميز موضوع هسته اي ايران شدند. دي ولت نوشت: فرانك - والتر اشتاين ماير وزير امور خارجه آلمان نيز در ديدار با فيليپ دوست بلازي همتاي فرانسوي خود خاطرنشان كرد: ايران با افزايش سطح همكاري خود با جامعه بين المللي بايد در رفع ابهامات باقي مانده در حل پرونده هسته اي خود بكوشد.

مدير كل حراست وزارت علوم:
محركان حوادث دانشگاه شريف شناسايي شدند
ايسنا: مدير كل حراست وزارت علوم از شناسايي عاملان محرك حوادث اخير دانشگاه صنعتي شريف خبر داد.
اصغر زارعي ، ديروز در نشستي مطبوعاتي با ابراز تاسف از حوادث اخير دانشگاه شريف، اظهار كرد: عوامل محرك كه اين جريان را هدايت كرده اند شناسايي شده اند و كساني كه در جريان اين حادثه بودند به شناسايي عاملان اقدام كردند.
وي گفت: مراجع مربوط در دانشگاه ها طي يكي دو روز آينده در اين باره وارد عمل مي شوند.
زارعي ادامه داد: تا بعدازظهر روز گذشته هيچ فردي جلب نشده بود و گزارشي نيز از نيروي انتظامي نداشتيم زيرا سعي ما اين بود كه از كشيده شدن ماجرا به خارج از دانشگاه جلوگيري كنيم.
وي با بيان اينكه« برخي معتقدند بايد از روز قبل هماهنگي هاي بيشتري صورت مي گرفت »، ادامه داد: در زمان دكتر« معين »، رئيس فعلي دانشگاه قصد انجام اين كار را داشت كه با آن مخالفت شد اما برنامه عقب افتاده بايد انجام مي شد و از سويي مسجد دانشگاه شريف نيز جزو صحن آن نيست و محل نماز و تردد مردم است.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
پژوهش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   پژوهش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |