چهارشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۵۲ - Apr 5, 2006
مديركل امور اتباع و مهاجرين وزارت كشور:
بازگشت ۵۰۰ هزار پناهنده افغاني بزودي آغاز مي شود
ايسنا: مديركل امور اتباع و مهاجرين خارجي وزارت كشور گفت: بازگشت ۵۰۰ هزارپناهنده افغاني در سال جاري بر اساس قرارداد سه جانبه ايران، افغانستان و كميسارياي سازمان ملل بزودي آغاز خواهد شد.
احمد حسيني با بيان اين كه اداره كل اتباع و مهاجرين خارجي وزارت كشور در اطلاعيه اي مراكز ثبت نام از داوطلبين بازگشت را اعلام و كار اعزام آنان را آغاز خواهد كرد، افزود: در راستاي برنامه بازگشت پناهندگان افغاني، دولت ايران حمل و نقل پناهندگان را به صورت رايگان انجام داده و هيچ هزينه اي در قبال اعزام آنان دريافت نمي كند.
به گفته وي برنامه بازگشت داوطلبانه ۵۰۰ هزار افغاني كه قرارداد آن ۱۷ اسفند ماه سال گذشته در اجلاس نهم كميسيون سه جانبه بازگشت داوطلبانه آوارگان افغاني به امضاء نمايندگان دولت ايران، افغانستان و كميسارياي عالي سازمان ملل متحد رسيده است در سال ۸۵ اجرايي مي شود.
مديركل امور اتباع و مهاجرين خارجي وزارت كشور خاطرنشان كرد: اين اجلاس در راستاي برنامه ساماندهي و برنامه ريزي بازگشت افغانيان مقيم ايران برگزار شده و برنامه بازگشت آوارگان افغاني در سال جاري مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
مديركل امور اتباع و مهاجرين خارجي وزارت كشور به ايسنا گفت: برنامه ريزي لازم جهت بازگشت حداكثر ۵۰۰ هزار نفر از آوارگان افغاني ثبت نام شده مقيم ايران به عمل خواهد آمد.
وي در پايان با اشاره به طرح آمايش اخير افغانيان مقيم ايران گفت: افرادي كه در اين طرح شركت نكرده و براي دريافت برگه تردد مدت دار ثبت نام نكرده اند، دستگير شده و برنامه وزارت كشور اخراج اين افراد از كشور است.

اعتراض گروه هاي صلح طلب به تلويزيون بي.بي.سي
لندن - ايرنا: گروه هاي ضدجنگ در انگليس ديروز در اعتراض به سانسور راهپيمايي گسترده ماه گذشته اين گروه ها در لندن، در برابر ساختمان «بي.بي.سي» تجمع اعتراض آميز برگزار كردند.
اين تجمع در مقابل ساختمانهاي متعلق به بي.بي.سي در لندن، گلاسگو، ليدز، كمبريج، منچستر و بريستول برپا شد.
ائتلاف «جنگ را متوقف كنيد» همچنين اعلام كرد: در نامه اي به «مارك تامپسون» مدير اين شبكه از «خصومت سيستماتيك» بي.بي.سي نسبت به فعاليت هاي اين گروه صلح طلب شكايت كرده است.
شاهدان گفتند، تعداد شركت كنندگان در راهپيمايي ضدجنگ ۲۷ اسفند ماه در لندن حدود ۱۰۰ هزار نفر بوده است.
با اين حال، شبكه راديو و تلويزيون دولتي انگليس با حذف اين راهپيمايي از گزارشهاي خبري و در گزارشي كوتاه، تعداد شركت كنندگان را به مراتب كمتر اعلام كردند.

سيزدهمين نمايشگاه مطبوعات ارديبهشت ماه
در تهران برپا مي شود
گروه اجتماعي: سيزدهمين نمايشگاه مطبوعات همزمان با نوزدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب، ارديبهشت ماه در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي تهران برگزار مي شود.
معاونت امور مطبوعاتي و اطلاع رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اعلام كرد، اين نمايشگاه در زمان و مكان هرساله خود برگزار خواهد شد.
بر اساس اين گزارش، اين نمايشگاه با حضور همه نشريات سراسري شامل روزنامه ها، مجلات و نشريات استاني و محلي كشور از ۱۳ ارديبهشت در تهران برپا مي شود.
فراخوان دعوت از نشريات و روزنامه ها به زودي اعلام مي شود.

رئيس هيأت مديره صندوق بيمه روستاييان خبر داد:
يك ميليون و ۲۰۰ هزار خانوار روستايي
امسال بيمه مي شوند
فارس: رئيس هيأت مديره صندوق بيمه روستاييان با بيان اينكه بودجه بيمه روستاييان امسال ۵/۵ برابر شده است از بيمه اجتماعي يك ميليون و ۲۰۰ هزار خانوار روستايي در سال جاري خبر داد.
محسن ايزدخواه افزود: ۱۶۰ ميليارد تومان براي بيمه اجتماعي روستاييان در سال ۸۵ به تصويب رسيده است كه با اين بودجه يك ميليون و ۲۰۰ هزار خانوار روستايي بيمه اجتماعي مي شوند.
وي در ادامه افزود: تعداد خانوارهاي روستايي بيمه شده در سال ۸۴ حدود يكصد و ۶۰ هزار خانوار بوده است.
رئيس هيأت مديره صندوق بيمه روستاييان تصريح كرد: تمامي روستائيان و عشاير كشور مي توانند با داشتن حداقل ۱۸ سال سن به شرط سكونت در مناطق روستائي و عشايري در سال جاري و پرداخت مبلغي به انتخاب خود، سالانه بين ۵۴ هزار تومان تا ۹۰ هزار تومان به عضويت صندوق درآمده و از مزاياي آن مانند مستمري ازكارافتادگي كلي، مستمري بازماندگان و مستمري پيري برخوردار شوند.
ايزدخواه يادآور شد: سرمايه صندوق از محل حق بيمه پرداختي بيمه شدگان و به ميزان ۲ برابر آن از طرف دولت، تامين مي شود.
يادآور مي شود، صندوق بيمه روستاييان از ۲۵ تيرماه سال گذشته ايجاد شده است.

تشريح آخرين وضعيت بهداشتي و
اقدامات كنترلي مناطق زلزله زده
دكتر گويا: نگران بروز سالك، بيماري  هاي روده اي و اسهالي هستيم
009825.jpg
گروه اجتماعي: آخرين اقدامات بهداشتي - درماني در مناطق زلزله زده دورود و بروجرد اعلام شد.
دكتر محمد مهدي گويا -رئيس مركز مديريت بيماري هاي وزارت بهداشت،  درمان و آموزش پزشكي- با اشاره به ارزيابي سريع به عمل آمده با همكاري دانشگاه علوم پزشكي لرستان در نخستين روزهاي پس از وقوع زلزله گفت: بر اساس اين ارزيابي ها اطلاعاتي در خصوص وسعت منطقه گرفتار، ميزان تخريب منازل مسكوني و ساختمان هاي بهداشتي و شدت و ميزان آسيب ديدگي نيروهاي بهداشتي حاصل شد.
وي افزود: نتايج ارزيابي ها نشان مي داد كه مناطق روستايي گرفتار با جمعيتي حدود ۵۸ هزار نفر (۱۸ هزار نفر در منطقه دورود و ۴۰ هزار نفر در بروجرد) نيازمند بررسي و رسيدگي بيشتر هستند.
رئيس مركز مديريت بيماري هاي وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه در اين واقعه هيچ يك از نيروهاي بهداشتي - درماني دچار آسيب نشده اند اما اين در حالي است كه حدود ۶۰ مركز بهداشتي - درماني به طور نسبي تخريب و از اين ميزان ۱۶ خانه بهداشت ۸۰ تا ۱۰۰ درصد دچار آسيب ديدگي شده اند و نيز سه مركز بهداشتي - درماني به طور كامل تخريب و مابقي مراكز ۱۰ تا ۸۰ درصد آسيب ديده اند.
دكتر گويا در ادامه با اعلام اين كه هم اكنون در حال تدارك منازل پيش ساخته (كانكس) جهت ارائه خدمات بهداشتي - درماني در منطقه هستيم، ادامه داد: تا كنون هيچ بيماري عفوني در منطقه آسيب ديده رخ نداده است كه اين امر ناشي از ساماندهي تيم هاي مراقبت از بيماري ها و بهداشت محيط براي روستاييان منطقه است؛ هم اكنون تعدادي پزشك از شهرستان هاي استانهاي مجاور در منطقه حضور دارند و از اين نظر كليه نيروهاي بهداشتي - درماني در آماده باش كامل به سر مي برند و مشكلي به لحاظ ارايه خدمات بهداشتي - درماني در منطقه آسيب ديده وجود ندارد.
وي يادآور شد: با توجه به شرايط موجود و اين كه زيرساخت هاي آب آشاميدني منطقه آسيب نسبي ديده اند لذا بيشترين نگراني ما از شيوع بيماري هاي روده اي و اسهالي است و ارائه خدمات بهداشتي، تامين آب آشاميدني و برقراري نظام مراقبت از بيماري ها، نخستين اولويت كاري ما در منطقه محسوب مي شود.
رئيس مركز مديريت بيماري هاي وزارت بهداشت با اشاره به اين كه تيم هاي مراقبت حاضر در منطقه در خصوص نحوه ارايه خدمات آموزش هاي لازم را ديده اند وبا اسكان در چادرها احتمال بروز بسياري از بيماري ها از طريق آب و غذا و حشرات در فصل گرما وجود دارد و چنانچه آوار برداري به سرعت انجام نشود محل مناسبي براي زايش و تكثير پشه و حشرات خواهد بود.
دكتر گويا در ادامه، از اجراي دو برنامه واكسيناسيون در منطقه آسيب ديده طي هفته آينده خبر داد و به ايسنا گفت: واكسيناسيون فلج اطفال توأم براي گروه هاي خاصي از جمعيت منطقه انجام مي شود.
اعزام تيم  هاي روانپزشكي
به استان لرستان
معاون پشتيباني سازمان بهزيستي هم به ايلنا گفت: هفته آينده بودجه آسيب  ديدگان زلزله استان لرستان تعيين مي  شود.
مهدي عبدوس، گفت: يكي از كارهاي اصلي بهزيستي براي ارائه كمك به زلزله  زدگان، اعزام تيم  هاي پزشكي و روانپزشكي به منطقه است.
وي يادآور شد: پس از اعزام تيم  هاي مددكاري همه مراكز بهزيستي را فعال كرده تا بتوانند به كودكان بي  سرپرست، سالمندان و معلولان خدمات ارائه دهند.
ارسال كمك  هاي نقدي و غيرنقدي آژانس  هاي سازمان ملل
آژانس  هاي سازمان ملل در جمهوري اسلامي ايران تاكنون مبلغ ۴۵۰ هزار دلار كمك نقدي براي رفع نيازهاي اضطراري مردم زلزله  زده استان لرستان اهدا كرده  اند. آژانس  هاي ملل متحد همچنين در حال انتقال كمك  هاي غيرنقدي شامل پتو، چادر و مجموعه  هاي بهداشتي به منطقه زلزله  زده هستند.
صندوق كودكان ملل متحد، صندوق جمعيت ملل متحد، سازمان جهاني بهداشت، برنامه عمران ملل متحد و دفتر هماهنگ  كننده امور انسان دوستانه ملل متحد اين كمك  ها را ارائه مي  دهند.
اين اقدامات بعد از بررسي تيم ارزيابي ملل متحد كه روز شنبه به استان لرستان سفر كرده و طي اقامت در اين استان از مناطق زلزله  زده بازديد به عمل آورده و با مسئولان ارشد محلي براي ارزيابي نيازهاي اضطراري زلزله  زدگان ملاقات داشته  اند،صورت پذيرفته است.
صندوق جمعيت ملل متحد، مبلغ ۱۰۰ هزار دلار به عنوان كمك اوليه براي رفع نيازهاي بهداشت اوليه، همچنين نيازهاي رواني- اجتماعي قربانيان زمين  لرزه در چارچوب برنامه استراتژيك پنج ساله براي آمادگي در مقابله بلايا اهدا كرده است. به علاوه اين صندوق بيش از ۶۰۰ هزار دلار اقلام و ملزومات بهداشتي كه از قبل در انبارهاي جمعيت هلال احمر به منظور توزيع در مناطق آسيب  ديده نگهداري مي  شده را به زلزله  زدگان اهدا مي  كند. اين اقلام براي مراقبت  هاي پزشكي زنان، زايمان، مراقبت  هاي نوزادان،كودكان همچنين مادران و حتي برنامه  هاي تنظيم خانواده مورد استفاده دارند.
سازمان جهاني بهداشت در حال ارايه دو مجموعه بهداشتي اضطراري جديد است كه براي نيازهاي پزشكي ۲۰ هزار نفر طي يك دوره سه ماهه كفايت خواهد كرد.
سازمان بهداشت جهاني، همچنين در حال تاسيس دفتري محلي در دورود مشتمل بر يك كارشناس بين  المللي بهداشت فوريت  ها و يك دستيار برنامه براي مددرساني به مقامات بهداشتي محلي در رويارويي با نيازهاي بهداشتي و پزشكي زلزله  زدگان است.

تشكيل دوره هاي راهنمايي تحصيلي
پيش حرفه اي و متوسطه حرفه اي
گروه علمي فرهنگي: به گزارش روابط عمومي شوراي عالي آموزش و پرورش ، در هفتصد و سي امين جلسه شوراي عالي آموزش و پرورش با طراحي و تشكيل دوره هاي راهنمايي تحصيلي پيش حرفه اي و متوسطه حرفه اي براي دانش آموزان با نيازهاي ويژه موافقت شد.
حسين رياحي نژاد مسئول واحد تنظيم آرا در اين مورد گفت: شوراي عالي آموزش و پرورش به منظور فراهم كردن زمينه هاي لازم براي دستيابي دانش آموزان با نيازهاي ويژه به خودكفايي شخصي و اجتماعي، به وزارت آموزش و پرورش اجازه داده است نسبت به طراحي و اجراي دوره هاي راهنمايي تحصيلي پيش حرفه اي و متوسطه حرفه اي مخصوص دانش آموزان با نيازهاي ويژه اقدام كند.
وي افزود: اهداف، ساختار و برنامه هاي درسي اين دوره ها متناسب با ويژگي هاي دانش آموزان با نيازهاي ويژه شامل آموزش هاي نظري و عملي با تأكيد بر آموزش هاي مهارتي و همچنين آيين نامه اجرايي و امتحاني با پيشنهاد شوراي سازمان آموزش و پرورش استثنايي و پس از تصويب شوراي عالي آموزش و پرورش ابلاغ خواهد شد.

صدور كارت معافيت سربازي خانواده هاي معلولان آغاز شد
مهر: معاون وظيفه عمومي نيروي انتظامي گفت: خانواده هاي معلولان واجد شرايط معافيت قانون جامع حمايت از حقوق معلولان مي توانند براي دريافت كارت معافيت به مراكز وظيفه عمومي مراجعه كنند.
سردار بهمن كارگر افزود: قانون جامع حمايت حقوق معلولان قبلاً به تصويب هيأت وزيران و مجلس رسيده بود و اكنون با تائيد مقام معظم رهبري، اجراي آن آغاز شده است.به گفته وي ، بر اساس اين قانون يكي از فرزندان خانواده هايي كه پدر يا مادر آنان ناتوان يا معلول بوده، يا ۲ نفر از فرزندان آنان ناتوان و معلول هستند و همچنين افرادي كه همسر آنان بعد از ازدواج معلول شده است، از انجام خدمت دوره ضرورت معاف مي شوند.
معاون وظيفه عمومي ناجا در ادامه اذعان داشت: بر اساس اين قانون، معلولان به ۶ گروه جسمي حركتي، ذهني، بينايي، شنوايي، گفتاري و بيماران رواني مزمن تقسيم مي شوند. وي اضافه كرد: تشخيص معلوليت با كميسيون هاي پزشكي سازمان بهزيستي شهرستان هاي سراسر كشور است و از اين طريق افراد واجد شرايط به مراكز وظيفه عمومي معرفي مي شوند.

اولين سايت ويژه نابينايان در سطح خاورميانه
راه اندازي شد
009822.jpg
ايسنا:  مديركل آمار و فناوري اطلاعات سازمان بهزيستي از افتتاح اولين سايت مخصوص نابينايان در سطح خاورميانه خبر داد.
مهندس بابك ميرزا حسيني افزود: اين سايت به نشاني www.roodaki.org براي استفاده افراد نابينا و كم بينا راه اندازي شده و هم اكنون در حال تكميل محتوا است.وي تصريح كرد: اين سايت با برجسته كردن مطالب صفحه، امكان استفاده آسان تر را براي افراد كم بينا فراهم مي كند و افراد نابينا نيز با استفاده از دستگاه برجسته نگار مي توانند محتويات سايت را استفاده كنند.
ميرزاحسيني با بيان اين كه سايت ويژه نابينايان به دو زبان فارسي و انگليسي طراحي شده است گفت: هم اكنون كتابخانه سايت در حال تكميل است و عناوين كتاب هاي موجود در مركز نابينايان رودكي كشور در سايت وارد شده اند.
وي خاطرنشان كرد: در تلاش هستيم تا از طريق دريافت مجوزهاي لازم متن تمامي كتاب هاي موجود در كتابخانه ملي در اين سايت قرار گيرد تا در صورت نياز فرد نابينا از طريق دستگاه برجسته نگار و يا چاپ به صورت بريل نسبت به مطالعه آن اقدام كند.مديركل آمار و فناوري اطلاعات سازمان بهزيستي به ايسنا گفت: به منظور حفظ اصل كپي رايت براي استفاده افراد نابينا يا اين امكان در مراكز بهزيستي استان ها فراهم مي شود و يا نابينايان متقاضي استفاده از كتاب هاي سايت به عضويت آن درمي آيند.
به گفته وي تاكنون دسترسي به متن كتب دانشگاهي به صورت بريل معضل پيش روي ادامه تحصيل نابينايان قلمداد مي شد كه با ايجاد اين امكان از طريق سايت نابينايان متن هر كتاب به تقاضاي فرد نابينا در سايت قرار داده مي شود.
ميرزاحسيني با اشاره به اين كه نسخه صوتي برخي كتاب هاي موجود نيز در بانك نوار سايت وجود دارد، از نابينايان درخواست كردكه براي بهبود كيفي سايت، نظرات و پيشنهادات خود را از طريق سايت منتقل كنند.

تصويب طرح تعرفه گذاري خدمات پرستاري
فارس: طرح تعرفه گذاري خدمات پرستاري به عنوان بيستمين دستور كار مجلس در قوه قانونگذاري كشور مطرح مي شود و در صورتي كه اين طرح به تصويب مجلس برسد انقلابي شگرف در حرفه پرستاري كشور خواهد بود. ميرزا بيگي، رئيس كل سازمان نظام پرستاري كشور اضافه كرد: تصويب اين طرح نه تنها موجب ارتقاي كيفي و كمي خدمات پرستاري در كشور مي شود بلكه قطعا رضايت بيشتر مردم و بيماران را در پي دارد. وي گفت: بر اساس اين طرح، دولت موظف مي شود ظرف مدت ۶ ماه با همكاري شوراي عالي بيمه و سازمان نظام پرستاري نسبت به تعيين و اعلام تعرفه هاي خدمات پرستاري در بخش دولتي، خصوصي، تامين اجتماعي و نيروهاي مسلح اقدام كند و البته پيشاپيش با اقدامات كارشناسي انجام شده در سازمان نظام پرستاري نرخ تعرفه هاي ۲۰۰ خدمت مختلف پرستاران مشخص شده است كه با تاييد اين شوراي سه جانبه به تصويب نهايي مي رسد.

طرح جامع كنترل دخانيات يك سال در انتظار تصويب
گروه اجتماعي:  بيش از يك سال از تصويب كليات طرح جامع كنترل دخانيات در مجلس شوراي اسلامي كه به صورت لايحه از سوي دولت فرستاده شده بود، مي گذرد اما هنوز اين لايحه براي تصويب نهايي در صحن علني مجلس مطرح نشده است.
محمدرضا مسجدي رئيس جمعيت مبارزه با دخانيات افزود: كليات لايحه جامع كنترل دخانيات بيش از يك سال پيش در اواخر سال ۸۳ در مجلس شوراي اسلامي تصويب شد و قرار بود پس از بررسي جزئيات آن در كميسيونهاي تخصصي مجلس و نيز تأييد بخشي از اين طرح در قوه قضائيه كه مربوط به ميزان جرايم متخلفان از اين قانون بود پس از چند ماه در مجلس تصويب شود اما هنوز خبري از اين موضوع نيست.
وي ادامه داد: پس از تصويب كليات اين لايحه در مجلس با توجه به اينكه روند تأييد جزئيات ميزان جرايم متخلفان در قوه قضائيه طولاني شده بود نمايندگان مجلس طرح ديگري مبتني بر لايحه دولت تهيه كردند تا مسير تصويب آن در مجلس تسريع شود اما اين طرح نيز هنوز در مجلس تصويب نشده است.
وي به فارس گفت: در طرح جامع كنترل دخانيات همه مسائل مربوط به توليد، توزيع، مصرف، واردات، تبليغات، محدوديت ها و جرايم مربوط به مصرف سيگار و ساير دخانيات آمده است و تصويب آن يك گام بزرگ براي حفاظت از سلامت مردم است كه مشابه آن در بسياري از كشورهاي پيشرفته جهان اجرا مي شود.
مسجدي اضافه كرد: طرح جامع كنترل دخانيات اكنون با لايحه دولت كه ميزان جرايم متخلفان آن نيز از سوي قوه قضائيه تعيين شده است تلفيق شده و همه مراحل قانوني آن در كميسيونهاي تخصصي و مركز پژوهشهاي مجلس طي شده است.
وي گفت: اكنون بيش از ۳ ماه است كه مراحل قانوني تصويب اين طرح در مجلس طي شده است و در نوبت رسيدگي در صحن علني مجلس است اما ظاهراً آغاز فصل بودجه در اسفند ماه گذشته تصويب اين طرح را به تعويق انداخته است و معلوم نيست طرح جامع كنترل دخانيات در چه زماني در صحن علني مجلس مطرح مي شود.
بلاتكليفي طرح جامع كنترل دخانيات در حالي است كه يك نماينده مجلس به مهر گفت: زمان بررسي لايحه كنترل دخانيات در صحن علني مجلس شوراي اسلامي مشخص نيست ، چون روزانه تعدادي طرح و لوايح به صورت فوريتي وارد مجلس مي شود.
عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس افزود: زمان بررسي لايحه كنترل دخانيات در صحن علني به تعداد طرح ها و لوايحي كه به صورت فوريت وارد مجلس مي شود بستگي دارد. بنابراين ممكن است به علت اين موارد زمان بررسي اين لايحه به تعويق بيفتد.
حسين علي شهرياري اظهار داشت: طي چند ماه گذشته شور دوم لايحه كنترل دخانيات در كميسيون بهداشت و درمان مجلس به تصويب رسيد اما هنوز وارد صحن علني مجلس نشده است كه علت آن هم به ورود طرح ها و لوايح فوريتي باز مي گردد.
عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس گفت: لايحه كنترل دخانيات از اهميت زيادي برخوردار است چون به سلامت جامعه مربوط مي شود و با وجود اينكه هنگام تصويب در كميسيون بهداشت و درمان مشكلي نداشت اما در مورد تصويب آن در صحن علني مجلس نگراني وجود دارد.
وي تصريح كرد: ممكن است برخي از ماده هاي لايحه كنترل دخانيات در صحن علني مجلس مورد مخالفت قرار گيرد ، چون هنوز هم دخانيات طرفداران زيادي دارد.

تخفيف ۴۰درصدي دانشجويان ايثارگر دانشگاه آزاد
ايلنا: معاون فرهنگي بنياد شهيد و امور ايثارگران گفت: در صورت تصويب قراردادي بين بنياد شهيد و امور ايثارگران و دانشگاه آزاد اسلامي، دانشجويان ايثارگر دانشگاه آزاد اسلامي از ۴۰ درصد تخفيف ويژه در سال ۸۶ - ۸۵ برخوردار خواهند شد.
لواساني اعلام كرد: بنياد شهيد و امور ايثارگران همچنين با وزارت علوم و وزارت بهداشت قراردادي منعقد كرده كه براساس آن مستقيماً شهريه را به دانشگاه  ها ارائه كرده و تخفيف ويژه دريافت كند.

مصرف بيش از حد گوشت قرمز در دوران بارداري،
كودك را عصبي مي كند
ايسنا: محققان بريتانيايي اعلام كردند: مصرف بيش از اندازه پروتئين- خصوصا گوشت قرمز- توسط مادر باردار عاملي جهت بروز طيفي از اختلالات عصبي و اضطراب كودك در آينده است.
محققان دانشگاه ادينبورگ در مقاله اي كه در آخرين كنفرانس پزشكي گلاسكو ارائه كردند، مصرف فراوان پروتئين و به دنبال آن كاهش مصرف كربوهيدرات ها را باعث افزايش هورمون مسبب استرس (كورتيزول) در زنان باردار و متعاقب آن جنين وي مي دانند. اين محققان كه استفاده محدود از گوشت قرمز را به كليه زنان باردار توصيه مي كنند، معتقدند تاثير كورتيزول بيش از حد موجود در خون مادر، بيشترين تاثير خود را حدود ۲۰ سال بعد از تولد كودك ايجاد كرده و باعث عصبي شدن فرد مي شود.

عضو كميسيون انرژي مجلس:
استدلال ها در مورد عدم تغيير ساعت، عقلاني نيست
ايسنا: عضو كميسيون انرژي مجلس معتقد است: تغيير نكردن ساعت در سال ۸۵ باعث افزايش مصرف برق مي شود و نوعي بي نظمي در جامعه ايجاد كرده است.
دكتر حسين آفريده در ارزيابي از عدم تغيير ساعت كشور و استدلال دولت براي صرفه جويي در برق گفت: اگر دولت مانند سال هاي گذشته ساعت را يك ساعت به جلو مي برد در صرفه جويي برق كمك مي كرد، در حالي كه عدم تغيير ساعت باعث افزايش مصرف برق مي شود. در تمام دنيا معمول است كه ساعت را يك ساعت تغييرمي دهند تا مردم از نور خورشيد طبيعي بيشتر استفاده كرده و برق كمتر مصرف كنند.
به گفته  نماينده شيروان، عدم تغيير ساعت باعث مي شود كه ميزان استفاده از برق هم بيشتر شود. وقتي ساعت يك ساعت جلوتر باشد، نور و انرژي كمتري مصرف مي شود. لذا در همه دنيا در فصل بهار و تابستان ساعت خود را يك ساعت جلو مي كشند.
عضو كميسيون انرژي ادامه داد: امسال دولت استدلال هايي كه در مورد عدم تغيير ساعت كرده براي مردم به ويژه كشاورزان درست نيست، چرا كه با اين اقدام سيستم را كاملاً بي نظم كرده است. اگر دولت قرار بود چنين كاري را انجام دهد، بايد چند ماه پيش اين مسأله را اعلام مي كرد و در اين راستا بايد از قبل برنامه ريزي مي شد. در حال حاضر هيچ كس براي اين مسأله برنامه ريزي ندارد و همه چيز به هم خورده است و در روز اول نيز مدارس و ادارات موفق نشدند اين برنامه را اجرا كنند.
به گفته آفريده، دولت نبايد به بلاتكليفي در جامعه دامن بزند، بلكه بايد در اين راستا ساماندهي كند. آنچه از گذشته جا افتاده بود، كاملاً مردم از آن نفع مي بردند، اما يك باره اين مسأله به هم ريخت و چيزي شده كه اكنون شاهد آن هستيم. استدلال هاي دولت در صرفه جويي برق اصلاً درست نيست و درست برعكس اين استدلال خواهد بود.
به اعتقاد نماينده شيروان بايد دولت سريعاً ساعت ها را يك ساعت به جلو بكشد، چرا كه جلو كشيدن ساعت از نظر وقت شرعي هم مشكلي ايجاد نمي كند و مردم سر ساعت فريضه نماز خود را انجام مي دهند. در اين زمينه كشاورزان نيز هر زمان ظهر شود، كار خود را تعطيل مي كنند.
وي ادامه داد: چون شرق و غرب ايران يك ساعت اختلاف دارند، تكليف اين دو بخش كشور چيست؟ استدلال در عدم تغيير ساعت عقلاني نيست و تنها برنامه ها را بي نظم مي كند و كار را به هم مي ريزد.
از سوي ديگر، محمدسعيد انصاري، اقدام دولت در راستاي عدم تغيير ساعت را كاري بسيار مؤثر و عامل ايجاد كننده نظم در جامعه دانست.
نماينده مردم آبادان در مجلس شوراي اسلامي در ارزيابي از عدم تغيير ساعت كشور توسط دولت در سال ۸۵ و استدلال دولت در صرفه جويي انرژي برق با اين اقدام، گفت: يكي از كارهاي شايسته اي كه تاكنون دولت انجام داده، عدم تغيير ساعت است. وي معتقد است: اين كه تنها زمان كار را جلوتر بكشيم، بهتر به نظر مي رسد،  چرا كه تغيير ساعت واقعاً هيچ تأثيري در كار نداشت، جزء اين كه يك بي برنامگي براي اكثر مردم به وجود مي آورد.
عضو كميسيون انرژي مجلس تصريح كرد: تغيير ساعت در گذشته نيز هيچ تأثيري در صرفه جويي برق نداشت و كاهشي هم در مصرف به وجود نيامد.
انصاري عدم تغيير ساعت را عامل افزايش انرژي برق ندانست و تصريح كرد: روش در پيش گرفته از سوي دولت در سال ۸۵ روش بسيار خوب و مناسبي است و به كارها نظم مي دهد.

نتايج يك پژوهش
زنان بيش از مردان معتقد به اشتغال پاره وقت خود هستند
ايسنا: نتايج بررسي هاي صورت گرفته نشان مي دهد كه ۶۴ درصد زنان خواستار مشاركت بيشتر مردان در امور خانه هستند.
پژوهش صورت گرفته توسط معاونت فرهنگي -اجتماعي مركز تحقيقات استراتژيك پيرامون «چگونگي نگرش به نهاد خانواده» نشان مي دهد كه تحول نگرش به خانواده از سنتي به غير سنتي و مدرن در زنان بيش از مردان است.
بر اساس اين تحقيق «مسائل اقتصادي» و «ادامه كار» براي زنان داراي شوهر يكي از مشكلات سر راه ازدواج جوانان كشور است، نكته جالب اينكه مردان در اين تحقيق بيش از زنان به اين مشكل معتقدند و اغلب كساني كه اين مسأله را بسيار جدي مي دانند داراي بيش از ۳۰ سال سن و به عبارتي در دوران مسئوليت تأمين هزينه زندگي هستند.
همچنين زنان بيش از مردان معتقد به اشتغال پاره وقت زنان هستند كه اين امر نشان دهنده اصالت دادن به حفظ كيان خانواده است.
همچنين اين بررسي ها نشان مي دهد كه اغلب افراد مورد بررسي بر اين باورند، شغل تمام وقت زنان به زندگي خانوادگي آسيب رسانده و نياز واقعي زنان را قبل از شغل به خانه و فرزند (۲/۵۴ درصد موافق و
۶/۱۳ درصد كاملا مخالف) مي دانند و معتقدند خانه داري به اندازه يك شغل ارضاء كننده است و تأمين هزينه زندگي وظيفه مردان (۲/۵۴ درصد موافق و ۶/۱۳ درصد مخالف) بوده و وظيفه زن حفظ كيان خانواده است.
همچنين اين زنان خواستار مشاركت بيشتر مردان در امور خانه داري (۷/۶۴ درصد موافق) و مشاركت آنها در مراقبت از فرزندان (۴/۶۰ درصد) هستند كه اين نكته گوياي آن است كه در جامعه ما اعتقاد به اصالت خانواده ايجاب مي كند تا به منظور متوقف كردن ناهنجاري هاي ناشي از سست شدن پايگاه خانواده و يا مشكل شدن ازدواج كه تهديد جدي براي جامعه تلقي مي شود،توجه شود.

هشدار سازمان بهداشت جهاني
درباره اپيدمي آنفلوآنزاي پرندگان
ايرنا: سازمان بهداشت جهاني از كشورهاي جهان خواسته است كه خود را براي مقابله با اپيدمي آنفلوآنزاي پرندگان آماده و داروي كافي براي معالجه اين بيماري را تهيه كنند.
سازمان جهاني بهداشت همچنين توصيه كرده  است كه براي ايجاد قرنطينه و بستن اماكن عمومي در صورت لزوم، تدابير لازم به عمل آيد، اما تاكنون تنها ۵۰ كشور يك چنين تدابيري را فراهم آورده اند.
سازمان جهاني بهداشت بخصوص نگران كشورهاي آفريقايي است كه حتي فاقد لابراتوار براي آزمايش نمونه هاي ويروس هستند. اين كشورها بيمارستان، دارو و پرسنل پزشكي لازم براي مداواي بيماران را ندارند.
سازمان جهاني بهداشت مي گويد بايد هم اكنون و قبل از بروز يك اپيدمي دركشورهاي فقيرتر، كمك لازم براي آمادگي جهت مقابله با اين بيماري انجام گيرد.

برگزاري هشتمين كنگره ايمونولوژي و آلرژي ايران
ايسنا: از آنجا كه بيماريهاي مرتبط با سيستم ايمني بدن همچون آلرژي از جمله بيماريهايي است كه نيازمند روشهاي متعدد درماني است و نيز هر ساله يافته هاي جديدي در خصوص بهبود موثرتر اين بيماريها توسط متخصصان ارائه مي شود، لذا برگزاري كنگره هايي با موضوع ايمونولوژي ضرورت مي يابد.
دكتر موحدي دبير انجمن آسم و آلرژي، به مراكز تحقيقاتي و دانشگاهي كه در برگزاري هشتمين كنگره ايمونولوژي و آلرژي ايران همكاري دارند، اشاره كرد و گفت: موسسه تحقيقات واكسن و سرم سازي رازي، سازمان حفاظت محيط زيست، مركز تحقيقات ايمونولوژي آسم و آلرژي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني مشهد، شبكه پزشكي مولكولي و انستيتو پاستور ايران در برگزاري اين كنگره با انجمن ايمونولوژي و آلرژي همكاري دارند.
وي در ادامه اظهار كرد: ايمونولوژي تومورهاي ايمن به باكتريها و ويروس ها، ايمني ذاتي، نقص ايمني، سيستم ايمني در بيماريها و دوره بارداري، روش تشخيص ايمونولوژي سيتوكين، ايمونولوژي در انتقال خون، ايمني مخاطي و ايمونولوژي در دامپزشكي از موضوعات مورد بحث در هشتمين كنگره ايمونولوژي و آلرژي ايران است.

تأثير شغل پدر در سلامت روان فرزندان
009819.jpg
مهر:  نوع و محل شغل پدر يك عامل تاثيرگذار در سلامت روان كودكان است.
مشاغل پر استرس و كمتر حرفه اي پدران به طرز چشمگيري سلامت روان كودكان خانواده به خصوص فرزندان ذكور را تحت تاثير قرار مي دهد.
نتايج مطالعات حاكي است، نرخ خودكشي در فرزندان پسر خانواده هاي مذكور تا ۷۵ درصد از فرزندان دختر بيشتر است.
مشاغل كم اهميت اما پراسترس پدران مي تواند بر سلامت فيزيكي و رواني افراد خانواده به ويژه كودكان كه مراحل رشد خود را طي مي كنند تاثير چشمگير داشته باشد.

از هر ۱۰ كودك يك نفر كابوس هاي شبانه را تجربه مي كند
ايسنا: يك روانپزشك گفت: يك دهم كودكان زير ۵ سال، هر از گاهي كابوس هاي شبانه را تجربه مي كنند و مهمترين منشاء اين روياها، تماشاي فيلم هاي مخصوص بزرگسالان است.
دكتر حسام گفت: بسياري از كودكان پس از بيداري چيزي از محتواي روياي خود به ياد ندارند اما تاثير نامطلوبي كه ديدن كابوس بر جسم و ذهن آنها مي گذارد، همچنان پا برجاست.
اين روانپزشك رنگ پريدگي، تعريق شديد و هذيان گويي را از علايم شايع كابوس ديدن عنوان كرد و يادآور شد: معمولا كودكان پس از ديدن كابوس هاي شبانه علاقه اي به تنها خوابيدن در شب ندارند و يا از خوابيدن به هر شكل ممكن طفره مي روند.
دكتر حسام، تماشاي فيلم هاي خشن، جنگي و ترسناك را حتي همراه والدين، براي كودكان زير ۵ سال بسيار مضر دانست و اظهار كرد: كودكان زير ۶ سال تقريبا هرچه در فيلم ها مي بينند باور مي كنند و زندگي واقعي خود را با روياها پيوند مي زنند، به همين جهت بايد مانع شكل گرفتن تصاوير غير واقعي و خيالي در ذهن آنها شد. لازم به يادآوري است بازي هاي ويدئويي جنگي نيز عاملي براي ايجاد كابوس هاي شبانه كودكان هستند.

ناكامي در مقابله با بيماري ايدز
ايرنا: سازمان جهاني بهداشت با انتشار گزارشي در ژنو اعلام كرد : اين سازمان به هدف سه ساله خود براي جلوگيري از بيماري ايدز در كشورهاي فقير دست نيافته است. بر اساس اين گزارش ، قرار بود در سال ۲۰۰۳تا ۲۰۰۵ ميلادي داروهاي اين بيماري در دسترس سه ميليون نفر مبتلا در كشورهاي فقير قرار گيرد ولي در پايان اين مهلت دو ساله تنها يك ميليون و۳۰۰ هزار نفر از اين داروها بهره مند شدند.
گرچه در اين گزارش تصريح شده است كه دسترسي بيماران به تسهيلات درماني مرتبط با اين بيماري طي دو سال گذشته سه برابر شده است اما هم اكنون ۶ميليون و ۵۰۰هزار نفر از مبتلايان به ويروس «اچ.آي.وي» در كشورهاي فقير نياز به درمان فوري دارند.
در اين گزارش تاكيد شده است كه جامعه جهاني بودجه بسيار زيادي را براي اين كار در نظر گرفت ولي به دليل ضعف مراكز بهداشتي و نيز كمبود نيروهاي امدادگر در كشورهاي مورد نظر، اين طرح به نتيجه مطلوب نرسيد.
آمار نشان مي دهد كه در سال گذشته ۴۰ميليون نفر در سراسر جهان به ويروس اين بيماري آلوده بودند كه از اين تعداد بيش از ۳ ميليون نفر جان باختند.

افزايش سرطان روده در افراد سيگاري
مهر: افرادي كه مبتلا به سرطان روده بزرگ هستند و سيگار هم مي كشند، زودتر از زماني كه غير سيگاريها مبتلا به اين سرطان مي شوند، گرفتار شده اند.
استعمال دخانيات مي تواند ابتلا به سرطان روده بزرگ و برخي انواع ديگر سرطان را تا ۱۰سال جلو اندازد. بنابراين بهتر است افراد سيگاري يا سيگار را ترك كنند و يا از سنين جواني تحت معاينات و آزمايشات منظم پزشكي قرار گيرند.
تاكنون افراد از حدود ۵۰ سالگي شروع به انجام معاينات و آزمايشات دقيق داخلي مي كردند تا در صورت وجود توده يا موارد مشابه به موقع به درمان بپردازند، اما اخيرا تحقيقات نشان داده در صورتي كه افراد، سيگاري باشند سن ۵۰ سالگي براي شروع آزمايشات بسيار دير است ، زيرا دخانيات بروز اين گونه بيماريها را تا يك دهه جلو مي اندازد.

بروز عفونت هاي مقاوم با مصرف خودسرانه آنتي بيوتيك
ايرنا : مصرف خودسرانه آنتي بيوتيك عامل بروز عفونت هاي «مقاوم» در بدن مي شود.
تعداد نسبتا زيادي باكتري در دهان «كودكان» وجود دارد كه با سرماخوردگي، برخي از اين باكتري ها منجر به عفونت در حفره بيني و سينوسها مي شوند.
مصرف خودسرانه آنتي بيوتيك ها باعث مقاوم شدن اين عفونت ها و در نهايت موجب تضعيف قواي جسمي خواهد شد.
متاسفانه برخي از والدين به هنگام بروز هر نوع بيماري براي كودكان به آنها آنتي بيوتيك مي دهند، در صورتي كه فقط تجويز آنتي بيوتيك بر عهده پزشك است.

كم  خوابي عامل بالا رفتن فشار خون است
ايلنا: كم  خوابي براي يك دوره طولاني مهم  ترين عامل افزايش فشار خون است.
نتيجه تحقيقات محققان آمريكايي نشان مي  دهد، افرادي كه مدت  زمان خواب آنها در شب بسيار كم است، فشار خون، شدت و ضربان قلبشان طي ۲۴ ساعت آينده بسيار افزايش مي  يابد.
گفتني است، نتيجه تحقيقات انجام شده روي ۴ هزار و ۸۱۰ فرد ۳۲ تا ۸۶ ساله نشان مي  دهد كه خواب كمتر از ۶ ساعت در روز براي افرادي كه به خصوص مابين سنين ۳۲ تا ۵۹ سال هستند، احتمال بالا رفتن فشار خون را دو برابر مي  كند.

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
رسانه
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   رسانه   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |