چهارشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۵۲ - Apr 5, 2006
پيام تسليت مقام معظم رهبري به آيت الله مكارم شيرازي
ايسنا: در پي درگذشت والده مكرمه آيت  الله مكارم شيرازي، حضرت آيت الله خامنه اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي، پيام تسليتي خطاب به ايشان صادر كردند.متن پيام به شرح زير است:
بسم الله الرحمن الرحيم
آيت الله جناب آقاي مكارم شيرازي، دامت بركاته
درگذشت مرحومه مغفوره والده مكرمه جنابعالي را تسليت عرض مي كنم. از خداوند متعال مسألت مي كنم كه ايشان را مشمول رحمت و مغفرت خويش قرار دهد و بركات ناشي از خدمت جنابعالي به والده مكرمه تان بعد از وفات ايشان نيز ادامه يابد، ان شاءالله.
والسلام  عليكم و رحمةالله
سيدعلي  خامنه اي
۱۵ فروردين۱۳۸۵

آزمايش يك موشك و قايق جديد
در رزمايش پيامبر اعظم(ص)
گروه سياسي: موشك ساحلي و دريايي كوثر ساخت داخل با موفقيت كامل در رزمايش پيامبر اعظم(ص)آزمايش و شليك شد.
به گزارش خبرگزاري فارس، همزمان با آغاز سومين مرحله از اين رزمايش روز گذشته چهارمين موشك پيشرفته ايران تحت عنوان موشك ساحلي و دريايي كوثر با موفقيت كامل در پايگاه دريايي امامت واقع در پايگاه دريايي شهرستان جاسك آزمايش شد.
محمد ابراهيم دهقاني در خصوص ويژگي هاي اين موشك گفت: موشك ساحلي و دريايي كوثر توسط متخصصين جوان ايراني در وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در حجم انبوه ساخته شده است.
وي افزود: اين موشك كه داراي برد متوسط، كوتاه و قابليت اصابت به اهداف با ابعاد پنج در ۲۵ يا آر  تي اس ۵۰۰ متري كه داراي سيستم اف تي اس فاير كنترل است، فوق  العاده پيشرفته بوده و قابليت مقابله با هر نوع «جمر» پيشرفته(توان جلوگيري از ايجاد اختلالات الكترونيكي) را دارد.
سخنگوي رزمايش اضافه كرد: اين موشك از خانواده موشك هاي رادارگريز است كه داراي سيستم هومينگ (جستجوگر هدف) با قابليت پيشرفته هستند.
دهقاني گفت: اين موشك به صورت هومينگ ساخته شده است كه هيچكدام از سيستم هاي انحراف كننده موجود در جهان قابليت انحراف آن را ندارد.
قايق پرنده فوق  پيشرفته آزمايش شد
همچنين يكي از پيشرفته ترين انواع قايق هاي پرنده صبح ديروز در رزمايش بزرگ پيامبر اعظم (ص) آزمايش شد.
اين قايق بسيار پيشرفته، توانايي حركت با قابليت مانور بالا در آبهاي خليج فارس و درياي عمان را داراست و سرعت آن تا ۱۰۰ نات در ساعت مي رسد كه سرعت بسيار بالايي براي قايقهاي پرنده در جهان محسوب مي شود.
همچنين اين قايق به علت نوع طراحي و مواد بكار رفته در آن از ديد رادارهاي دقيق نيز محفوظ بوده و به هيچ عنوان قابل شناسايي نمي باشد.
از جمله ديگر قابليتهاي اين قايق امكان شليك انواع موشك هاي موجود در آن است كه اين قايق مي تواند با سرعت بالا حركت نموده و اين موشكها را به سمت اهداف ثابت و متحرك شليك كند.
سردار سرلشكر رحيم صفوي كه همزمان با آغاز مرحله سوم رزمايش مذكور در پايگاه دريايي امامت واقع در شهرستان جاسك در درياي عمان حاضر شده بود پس از شليك موفقيت آميز موشك هاي پيشرفته شانه پرتاب ميثاق يك و موشك ساحلي و دريايي كوثر در جمع خبرنگاران گفت: در اين مرحله از رزمايش شليك دو موشك زمين به هوا كه هواپيماي بدون سرنشين با سرعت بسيار بالا را مورد اصابت قرار دادند را شاهد بوديم و اين نشان دهنده دقت و قدرت متخصصان ايراني است.وي افزود: همچنين موشك هاي ساحل به دريا كه بهينه شده و ساخت جمهوري اسلامي ايران نيز بودند در روزهاي گذشته در مراحل قبلي اين رزمايش اهدافي را در عمق درياي عمان مورد هدف قرار دادند.

با موضوع عراق انجام مي شود
مذاكرات علني ايران و آمريكا ۱۹ فروردين
مهر: ايران و آمريكا روز شنبه ۱۹ فروردين در بغداد در خصوص راههاي حفظ صلح و امنيت در عراق مذاكره مي كنند.
يك مقام آگاه ضمن اعلام اين خبر افزود: اين گفتگوها كه در دور آغازين آن مقامات عراقي نيز حضور خواهند داشت در سفارت كشوري ثالث در بغداد برگزار مي شود.
به گفته وي جعفري معاون امنيت داخلي دبير شوراي عالي امنيت ملي و يا حسيني تاش معاون راهبردي اين شورا سرپرستي هيات ايراني را بر عهده خواهند داشت.اين مذاكرات بنا به درخواست طرف ايراني علني خواهد بود.
در پي درخواستهاي مكرر مقامات آمريكايي و درخواست عبدالعزيز حكيم رييس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق، جمهوري اسلامي ايران با انجام مذاكره با آمريكا براي كمك به صلح و ثبات در عراق موافقت كرد و علي لاريجاني دبير شوراي عالي امنيت ملي روز ۲۵ اسفند ماه سال گذشته ضمن اعلام اين موافقت تصريح كرد مذاكره صرفاً براي حل مسائل عراق و حل مشكلات و تشكيل دولت مستقل و آزادي واقعي در عراق خواهد بود.

رئيس مجلس شوراي اسلامي:
بيانيه شوراي امنيت وجاهت قانوني ندارد
010062.jpg
گروه سياسي: رئيس مجلس شوراي اسلامي در اولين روز از شروع جلسه علني مجلس شوراي اسلامي در سال ۸۵ با اشاره به بيانيه شوراي امنيت گفت: بيانيه شوراي امنيت وجاهت قانوني ندارد و تحت تأثير قدرت هاي بزرگ صادر شده ،ما آنرا عادلانه نمي دانيم.
وي افزود: ما اين بيانيه را عادلانه نمي دانيم و از نظر حقوقي آن را موجه نمي شناسيم و معتقديم شوراي امنيت تحت تأثير قدرتهاي بزرگ قرار گرفته است.
رئيس مجلس تصريح كرد، شوراي امنيت كه بايد حافظ صلح و امنيت در جهان باشد به ابزاري براي اعمال تبعيض مبدل شده است. متأ سفيم كه شوراي امنيت در مورد موضوعي بيانيه صادر كرده است كه وجاهت قانوني ندارد. اين بيانيه ها بعدها در محافل جهان موردتجزيه و تحليل قرار خواهد گرفت و اين شأن شوراي امنيت نيست كه كشوري را محكوم كند تا دست از تحقيقات صلح آميز هسته اي زيرنظر آژانس بين المللي انرژي اتمي بردارد.
حدادعادل گفت: ملت ايران به همان اندازه كه به استقلال خود اهميت مي دهد خردمند است و اين ملت سئوال مي كند كه اگر قرار باشد حاصل عضويت ما در آژانس و پيوستن به NPT اين باشد كه ما حق استفاده از انرژي صلح آميز هسته اي را نداشته باشيم و حتي حق انجام تحقيقات را نداشته باشيم بنابراين چه سودي از عضويت در آژانس خواهيم داشت؟ اگر قراردادي محدوديتهايي ايجاد كند سود و مزايايي هم دارد. اما در اين خصوص چه سود و مزيتي عايد كشور ما مي شود و شوراي امنيت در قبال عضويت و مراعاتي كه ما داشته ايم چه امتيازي به ما مي دهند و چه حقي براي ما قائل شده اند؟
وي افزود: هيچ اعتراضي به كشورهايي كه عضو NPT نيستند و بمب هم مي سازند وجود ندارد اما كشورهايي مثل ما كه عضو NPT هستند و درهاي خود را به روي بازرسان آژانس مي گشايند از انجام تحقيقات هم منع مي شوند. مجلس شوراي اسلامي و نمايندگان ملت از استيفاي حق اين ملت كوتاهي نخواهد كرد و مجلس همان راهي را كه پيش از اين در دستيابي حق ملت طي كرده است، طي خواهد كرد.
مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني ديروز به بررسي لايحه ديوان عدالت اداري، اعاده شده از شوراي نگهبان پرداخت كه با اصرار نمايندگان بر مصوبه قبلي خود در ماده ،۱۳ اين لايحه براي حل اختلاف ميان شوراي نگهبان و مجلس شوراي اسلامي به مجمع تشخيص مصلحت نظام رفت.
مجلس شوراي اسلامي همچنين كليات لايحه اصلاح مواد (۹) و (۱۰) قانون تنظيم بخشي از مقررات تسهيل نوسازي صنايع كشور و اصلاح ماده (۱۱۳) قانون برنامه سوم توسعه را با ۱۴۵ رأي موافق از مجموع ۲۰۳ نماينده حاضر به تصويب رساندند.
در صورت تصويب نهايي اين لايحه، كارفرمايان واحدهاي صنعتي و توليدي مجاز خواهند شد تا پايان سال اول برنامه چهارم توسعه به ازاي اشتغال هر فرد جديد يك نفر از كاركنان،  با سابقه پرداخت حق بيمه بيش از ۲۵ سال را بازنشسته نمايند.
احتمال الحاق سازمان تأمين اجتماعي به وزارت كار
طرح الحاق سازمان تأمين اجتماعي به وزارت كار و امور اجتماعي در دستور كار كميسيون اجتماعي مجلس قرار گرفت.
۲۴ نماينده امضاءكننده اين طرح در ماده واحده آن تصريح كرده اند، از تاريخ اجراي اين قانون سازمان تأمين اجتماعي با امكانات و منابع، تجهيزات و پرسنل موجود از وزارت رفاه منفك و به وزارت كار و امور اجتماعي ملحق مي شود.
انتقاد از مسئولين
استان سيستان و بلوچستان
حسينعلي شهرياري نماينده مردم زاهدان در مجلس شوراي اسلامي ازسهل انگاري مسئولين انتظامي، امنيتي و قضايي سيستان و بلوچستان گلايه كرد.
وي ديروز در نطق پيش از دستور خود با اشاره به اين كه در آخرين پنجشنبه سال گذشته عده اي از اشرار، دزدان و مزدوران اجنبي كه نه سني بودند و نه بلوچ، راه زابل زاهدان را بستند و مسافران عبوري را جلوي چشم زن و فرزندانشان به رگبار بستند و ناجوانمردانه عاشوراي ديگري را رقم زدند... گفت: متاسفانه جايي كه يك ساعت و نيم راه را بستند، تنها هشت دقيقه با پاسگاه انتظامي فاصله داشته است، گلايه ما از مسئولين اطلاعات استان و وزارت اطلاعات است كه چطور نتوانستند با اطلاع رساني به موقع از اين فاجعه جلوگيري كند.
وي همچنين در اين خصوص از قوه قضائيه و رئيس آن قوه انتقاد كرد.
شهرياري گفت: چرا ديپلماسي خارجي كشور آنقدر ضعيف است كه مأواي اشرار و دزدان و مزدوران اجنبي در خاك افغانستان و پاكستان است، ولي ما هيچگاه نخواستيم برخورد جدي با دولت هاي اين دو كشور داشته باشيم.

بازتاب
تغيير ساعت
مهندس سيد محمود سيادتي
در مورد لزوم جلو كشيدن ساعت در بهار و تابستان، بنده به عنوان كسي كه قبلا در مركز ديسپاچينگ توانير (جايي كه مصرف و توليد برق را كنترل مي كند) كار كرده و تجربه اندوخته، معتقدم نيازي نيست كه شش ماه وقت صرف تحقيق بكنيم و بعد نتيجه بگيريم كه جلو كشيدن يك ساعت، به نفع كشور است يا خير. اگر آمار گذشته و تجربه همه دنيا را قبول نداريم كافيست در دو شب اين آزمايش را انجام دهيم نه شش ماه.
دستگاههاي اندازه گيري، مصرف انرژي را در همان فاصله زماني يك ساعت، روي عقربه ها نشان مي دهند. (ساعت ۲۴-۲۳)اگر مشكلي وجود داشته باشد اين است كه چگونه به كساني كه اطلاع فني ندارند و سليقه اي عمل مي كنند، معني اين عقربه ها را بفهمانيم.
تصور اين كه چون اين تغيير ساعت از غرب گرفته شده، نبايد آن را اجراء كرد، با آيه شريفه (فبشر عبادالذين يستمعون...) مغايرت دارد و اصل استفاده از عقل را زير سئوال مي برد.
من از تجربه فني كساني كه (در صبح ۱۵/۱/۸۵ در راديو ايران) با طرح تغيير ساعت مخالفت كرده اند اطلاع ندارم ولي مطمئن هستم كه تجربه فني ندارند.
تغيير ساعت شرعي نمي تواند دليل موجهي جهت مخالفت با اجراي طرح باشد زيرا نمازهاي صبح و مغرب، خود به خود با طلوع و غرب خورشيد تغيير مي كنند و اين تغيير از نظر ايجاد هوشياري انسان با طبيعت، يك نعمت محسوب مي شود و اگر ثابت بود حسن فوق را نداشت.
تك تك سلولهاي يك مسلمان واقعي، ناخودآگاه عادت كرده است كه ساعت دروني خود را با شرايط خورشيد تنظيم كند. مگر در دوراني كه ساعت نبود مردم ساعات شرعي را چگونه تشخيص مي دادند؟، ساعت وسيله اي براي اطمينان بيشتر است.
به فرض اگر به جاي ۶۰ دقيقه هر ۱۲۰ دقيقه را يك ساعت در نظر بگيريم و بگوييم كه ساعت ۶ ظهر است آيا نماز صبح و ظهر جابه جا مي شود!؟ اينها همه يك قرارداد است نه اصل.
كسي كه نمي تواند خود را با تغيير ساعت هماهنگ كند مشكل خودش است. مصالح و منافع كشور را نبايد براساس برخي افراد برنامه ريزي كرد.
مفيد بودن طرح مذكور اثبات شده و ما نبايد چرخ را دو مرتبه اختراع كنيم.
كساني كه با مخالفت نابجاي خود فرضا ۳۰ ميليون دلار به كشور خسارت وارد مي كنند (كه البته خسارت بيشتر است) آيا حاضرند پس از اثبات ۳۰ دلار جريمه پرداخت كنند؟ عدم تبعيت برخي افراد از تغيير ساعت نمي تواند الگوي تصميم گيري كشور باشد.
حداقل انتظار من (به عنوان يك ايراني) از رياست محترم اجرايي كشور، جناب آقاي احمدي نژاد، ارج نهادن به تجربه هاي عموم مردم، با دريافت، تجزيه و تحليل عقايد صاحبنظران، از طريق وسايل ارتباط جمعي و اقدام پس از نتيجه گيري است. بازنگري در اين تصميم نه به منزله عقب نشيني بلكه همان طور كه پيش از اين هم نشان داده ايد اهتمام به يافته هاي علمي و كارشناسي و حاكي از ارج و منزلت كارشناسان و صاحب نظران نزد رياست محترم جمهوري است.

ابراز همدردي اتحاديه اروپا نسبت به زلزله لرستان
ايرنا: اتحاديه  اروپا در بيانيه اي  كه  ديروز در وين  منتشر شد، ابراز تاسف و همدردي  خود را در خصوص  زمين  لرزه  اخير در ايران  اعلام  كرد.
در اين  بيانيه ، رئيس  دوره اي  اتحاديه  اروپا ابراز همدردي  خود را با اين  حادثه  وحشتناك  اعلام  كرد.در اين  بيانيه  آمده  است : ما تسليت  خود را به  خانواده  قربانيان  و بازماندگان  فاجعه  اين  زمين  لرزه  كه  در اثر آن ۷۰ نفر كشته  و شمار زيادي  از مردم  مجروح  و بي خانمان  شده اند ، اعلام  مي نماييم .

احمدي نژاد:
تثبيت قيمت ها بايد به كل سال و به تمام كالاها تسري يابد
فارس: رئيس جمهور در ديدار وزير بازرگاني و معاونانش گفت: تجربه ارزشمند وزارت بازرگاني نشان داد كه مي توان ثبات در قيمت ها و تنظيم بازار را به كل سال و همه كالاها تسري داد.
محمود احمدي نژاد، ديروز در اين ديدار با اشاره به اهميت به وجود آوردن ثبات در بازار و عملكرد خوب وزارت بازرگاني در ايام عيد نوروز امسال براي تنظيم بازار و قيمت ها تصريح كرد: بايد ابزارهاي لازم از جمله تنظيم تعرفه ها و ذخيره سازي نيز در اختيار وزارت بازرگاني باشد.
رئيس جمهور با اشاره به ناعادلانه بودن برخي قيمت ها از جمله گوشت قرمز و حبوبات گفت: اين نوسانات موجب سلب آرامش خاطر از مردم مي شود و بايد وزارت بازرگاني با همكاري ساير دستگاه ها به گونه اي عمل كند كه بتواند همه نوسانات را در طول سال پيش بيني كرده و براي جلوگيري از آنها برنامه ريزي كند و يا با آسيب شناسي علمي ساختارها، توصيه هاي لازم براي اصلاح و بازنگري آنها را به مراجع ذيصلاح انجام دهد.
احمدي نژاد بر لزوم توجه جدي به مديريت و جذب بازار داخلي به خصوص افزايش كيفيت كالاهاي توليد داخل تأكيد كرد و افزود: مديريت و ساماندهي و حفظ بازار داخلي به عنوان يك قدرت براي كشور و مصرف كنندگان و توليدكنندگان بسيار مهم است و اگر وزارت بازرگاني بتواند بازار داخلي را بخوبي مديريت و تنظيم كند راه براي فتح بازارهاي جهاني توسط محصولات ايراني تسهيل مي شود. رئيس جمهور دستيابي به حد نصاب فراتر از برنامه در صادرات غيرنفتي كشور طي سال ۸۴ را يادآور شد و گفت: با وجود اين كه در سال گذشته رشد خوبي در افزايش صادرات غيرنفتي داشتيم، اما ظرفيت اين افزايش در كشور به خصوص در خدمات فني- مهندسي بسيار بيشتر از ميزان كنوني است.
احمدي نژاد همچنين بر توجه جدي به جايگاه ارزشمند نام بلند «ايران» در صادرات محصولات تأكيد كرد و گفت: سطح كيفي محصولات صادراتي از كشورمان بايد آنچنان باشد كه با افتخار بتوان آن را به عنوان محصولي «ايراني» به جهانيان عرضه كرد.
رئيس جمهور اجراي سياست تمركز زدايي دولت در بخش بازرگاني را مهم دانست و افزود: هر ميزان كه مي توان بايد كارها را به استانها تفويض كرد و به خصوص با برگزاري نمايشگاه بازرگاني در شهرهاي مختلف، ضمن استفاده از ظرفيت استانها و شهرستانها مي توان به رشد ساير بخشها نيز كمك كرد.

البرادعي:
براي حفظ گفت و گو ميان ايران و آژانس تلاش مي كنم
ايسنا: محمد البرادعي با تأكيد بر ادامه تلاش هايش براي يافتن راه حل ديپلماتيك براي پرونده هسته اي ايران گفت: تمام تلاشم را براي حفظ مذاكرات ايران و آژانس بين المللي انرژي اتمي به كار خواهم بست.مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي در گفت وگو با مجله «المصري اليوم» بيان داشت: تصميم اخير شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي مبني بر ارجاع پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت شكست ديپلماتيك و يا شكست آژانس به شمار نمي رود.وي ادامه داد: زماني كه شوراي امنيت در حال بررسي مساله ايران است آژانس و كشورهاي عضو به تلاش خود براي يافتن راه حل ديپلماتيك براي اوضاع هسته اي ايران ادامه خواهند داد.البرادعي گفت: از طرف خودم اعلام مي كنم كه تمام تلاشم را براي حفظ مذاكرات ايران و آژانس و تشويق ايران و كشورهاي ذي ربط در جهت ادامه مذاكرات و دستيابي به راه حل ديپلماتيك به كار خواهم بست.وي در ادامه با تأكيد بر عاري سازي منطقه  از سلاح هاي كشتار جمعي، ضرورت آغاز مذاكرات كشورهاي عربي و رژيم صهيونيستي درخصوص خلع سلاح تل آويو از سلاح هاي هسته اي و عاري سازي منطقه از اين قبيل سلاح ها را خواستار شد.

آمريكا:
متعهد به حل ديپلماتيك موضوع هسته اي ايران هستيم
مهر: وزارت خارجه آمريكا اعلام كرد كه اين كشور به دنبال يافتن راههاي ديپلماتيك براي حل موضوع هسته اي ايران است. به گزارش خبر گزاري فرانسه، آدام ارلي معاون سخنگوي وزارت خارجه آمريكا با تاكيد بر مواضع قبلي دولت آمريكا مبني بر حل ديپلماتيك مسئله هسته اي ايران خاطر نشان كرد كه «آمريكا مشخص كرده است كه متعهد به يك راه حل ديپلماتيك براي حل مسئله هسته اي ايران است» .
آدام ارلي تصميم ايران را بر ادامه فعاليتهاي مشروع خود در زمينه غني سازي اورانيوم كه به سبب عضويت اين كشور در آژانس بين المللي انرژي اتمي حق مسلم آن است، «دليلي براي توقف مذاكرات (ايران و اروپا )و تحقير جامعه بين المللي ازسوي ايران قلمداد كرد.»ارلي درباره رزمايش بزرگ پيامبر اعظم(ص) كه توسط نيروهاي سپاه و ارتش جمهوري اسلامي ايران در آبهاي نيلگون خليج فارس برگزار مي شود، اظهار داشت: ما در سه روز گذشته گزارشهايي درباره آزمايش يك موشك و همچنين يك اژدر با توانمندي جديد دريافت كرديم.

حمايت وليعهد عربستان از حق دستيابي ايران
به فناوري صلح آميز هسته اي
مهر: وليعهد عربستان با حمايت از حق ايران براي داشتن فناوري صلح آميز هسته اي به منظور رفع نيازهاي انرژي خود خواستار نابودي سلاحهاي هسته اي رژيم صهيونيستي شد.به گزارش خبرگزاري كويت، امير سلطان بن عبدالعزيز، درباره برنامه هسته اي صلح آميز ايران خاطرنشان كرد: اين حق ايران است تا از انرژي هسته اي براي اهداف صلح آميز بهره مند شود.وليعهد عربستان با بيان اينكه سلاحهاي هسته اي اسرائيل سبب نگراني كشورهاي منطقه است، بر ضرورت نابودي آنها تاكيد كرد.

آصفي: پرونده هسته اي ايران بين آژانس
و شوراي امنيت معلق است
ايرنا: حميدرضا آصفي  سخنگوي  وزارت  امورخارجه  گفت : در حال  حاضر پروژه  پرونده هسته اي  ما بين  آژانس  و شوراي  امنيت ، در هوا معلق  است  و ميان  اين  دو نهادنوسان  دارد.وي  در حاشيه  جلسه  علني  روز گذشته  مجلس  و در پاسخ  به  سوال  خبرنگاران  گفت : موضوع  هسته اي  ايران  بايد به  درون  آژانس  بيايد و از ظرفيت  آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي  استفاده  شود.سخنگوي  وزارت  امورخارجه  گفت : شوراي  امنيت  سازمان  ملل  ظرفيت  اين  كاررا ندارد، ضمن  اين  كه  اين  كار جايگاه  شوراي  امنيت  را پايين  مي آورد و نهاد آژانس  را هم  تضعيف  مي كند.وي خاطرنشان  كرد: در هفته آينده  تيم  آژانس  به  ايران  مي آيد، البته  چون  ما پروتكل  را اجرا نمي كنيم ، بازديدهاي  سرزده  نخواهيم  داشت  و بازديدها بايد از قبل  تنظيم  شود، اين  سفربازرسان  نيز از قبل  تنظيم  شده  است .آصفي  اظهار داشت : ايران  آماده  گفت  وگو با كشورهاي  ديگر است  و ما به عنوان  عضو ان .پي .تي  هم  مي خواهيم  از حقوق  خود استفاده  كنيم ، هم  تكليف هارا اجرا كنيم . اين  نمي شود كه  يك  طرفه  تكليف  هاتحميل  شود.

انتصاب مديركل جديد امنيتي- انتظامي وزارت كشور
ايسنا: هم زمان با نخستين روزهاي سال كاري جديد، مدير كل امنيتي _ انتظامي جديد وزارت كشور منصوب شد.
براساس اين انتخاب، «رضوي» به عنوان جانشين «مطهر» كه طي سال هاي گذشته، سمت مديركل امنيتي _ انتظامي وزارت كشور را عهده دار بوده است، برگزيده شد.

متكي: دستاوردهاي دفاعي ايران اقدامي مثبت
در راستاي امنيت منطقه اي است
ايسنا: وزير خارجه  تصريح كرد كه دستاوردهاي دفاعي ايران اقدامي مثبت در راستاي امنيت منطقه اي است.منوچهر متكي پس از ديدار با همتاي خود از گينه در كنفرانس خبري حاضر شد و در پاسخ به پرسشي درباره اخبار منتشر شده مبني بر ابراز نگراني برخي كشورهاي منطقه در پي آزمايش  موشك هاي فوق مدرن و رادار گريز از سوي كشورمان در مانور پيامبر اعظم (ص) اظهار داشت: ايران در پي ۱۵ كشور همسايه اش، كشوري است كه نه سابقه استعماري و نه مستعمره بودن داشته و لذا تبليغات اين روزهاي رسانه هاي استكباري كه با برخي هدايت هاي سياسي انجام مي شود، تاثيري بر اين مساله نخواهد داشت.
در ادامه وزير خارجه در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين كه آيا ايران نگران عواقب تصميمات شوراي امنيت سازمان ملل متحد نيست؟ گفت: گزارشهاي منظم ايران و آژانس، بازرسي ها و سفر هاي بازرسان و مقامات آژانس به ايران، تداوم تعهد ما به صلح آميز بودن فعاليت هايمان تحت نظر آژانس را اثبات مي كند.
وزير امور خارجه تأكيد كرد: تصميم متخذه مبني بر انتقال موضوع هسته اي ايران و گزارش آن به شوراي امنيت سازمان ملل متحد را اقدامي سياسي مي دانيم و بيانيه ي صادره  توسط شوراي امنيت نيز نمايان گر غلبه قدرت برتر بر منطق برتر در اين نهاد بين المللي است.

دلايل عدم پذيرش بيانيه شوراي امنيت
از سوي ايران تشريح شد
010065.jpg
فارس: علي اصغر سلطانيه نماينده دائم ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي در گفت و گويي تفصيلي، ضمن تبيين مفاد بيانيه اخير شوراي امنيت درباره برنامه هسته اي ايران و شرايط كشور براي مذاكره در باره پرونده هسته اي، دلايل عدم پذيرش بيانيه شوراي امنيت از سوي ايران را تشريح كرد.
وي در خصوص بيانيه شوراي امنيت درباره برنامه هسته اي ايران، اين بيانيه را بيانيه اي سياسي و از نظر حقوقي غيرالزام آور دانست و افزود: علاوه بر اين، برخلاف تصور آمريكا كه در اندك زماني پس از انعكاس موضوع به نيويورك، قطعنامه اي به سرعت و با شدت، تند و با ضرب الاجل كوتاه عليه ايران به تصويب مي رسد، اين تصور عملاً محقق نشد و پس از گذشت حدود ۱ ماه اين بيانيه و نه قطعنامه از سوي رئيس شوراي امنيت منتشر شد.
نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي يكي از دلايل اين عدم توفيق را فقدان مبناي حقوقي براي درگير شدن شوراي امنيت با اين موضوع عنوان كرد و گفت: اضافه بر اين، موضوع ايران به شوراي امنيت ارجاع نشده بلكه صرفا گزارش شده و شوراي حكام همچنان درگير پرونده ايران است و اين با موضوع پرونده كره شمالي از نظر حقوقي كاملاً متفاوت است. لذا دست شوراي امنيت درباره پرونده ايران بسته است و خواهد بود. دليل سوم اين مسئله نيز ناكامي آمريكا در اين موضوع است كه براي تصويب بيانيه، نظر مثبت ۱۵ كشور را براي اجماع لازم داشت، اما اين اجماع حاصل نشد و بحث به درازا كشيد.
سلطانيه مشكل ديگر صدور اين بيانيه را تلاش آمريكا براي اضافه كردن بندي دانست كه موضوع پرونده هسته اي ايران را از نظر امنيت بين المللي نگران كننده توصيف خواهد كرد و ادامه داد: اگر اين بند به تصويب مي رسيد، مطابق فصل ۷ منشور سازمان ملل، شوراي امنيت مي توانست اقدامات اجرايي لازم را معمول بدارد. نكته قابل توجه ديگر اين كه در زمان تنظيم اين بيانيه تلاش مي شد همه موارد جزئي نيز كه در مباحث شوراي حكام مطرح بوده را ذكر كنند كه در اين مورد هم موفق نشدند و فقط به قطعنامه هاي شوراي حكام اشاره كردند.
وي اضافه كرد: ناكامي  ديگر آمريكا در زمان تنظيم بيانيه اين بود كه ايالات متحده تمايل داشت تا مديركل آژانس، گزارش خود را پس از ۱ ماه ابتدا به شوراي امنيت و سپس به شوراي حكام بدهد، ولي در اين بيانيه مقرر شد گزارش همزمان به شوراي حكام و شوراي امنيت ارائه شود.
سلطانيه در تشريح واكنش ايران به اين بيانيه نيز خاطرنشان كرد: اين بيانيه همانند يك قطعنامه الزام آور و حقوقي نيست، هرچند بيانيه سياسي شوراي امنيت آثار خود را دارد و كشوري نمي تواند آن را ناديده بگيرد، زيرا مي تواند قدمي براي قدمهاي بعدي باشد.
سلطانيه با بيان اين مطلب كه در حال حاضر دولت تصميمي مبني بر خروج از NPT ندارد، خاطرنشان كرد: ايران چنين گزينه اي ندارد و به همكاري خود با آژانس ادامه مي دهد.
وي با تاكيد بر اينكه همكاري ايران تنها در چارچوب پادمان NPT است، تصريح كرد: ما قطعاً فراتر از پادمان NPT ،آنگونه كه طي سه سال گذشته در رابطه با اجراي داوطلبانه پروتكل الحاقي انجام داده ايم اقدام نخواهيم كرد.
نماينده دائم ايران در آژانس، برخي خواسته هاي قطعنامه اخير شوراي حكام را نه براي ايران و نه براي هيچ كشور ديگري عملي ندانست و افزود: اين خواسته ها نمي تواند در يك فرصت زماني يك ماهه قابل اجرا باشد. بعنوان مثال براي تصويب پروتكل نمي توان به مجلس كشوري فشار آورد كه در ظرف يك ماه، پروتكلي را كه كاملا داراي گرايشهاي امنيتي و منطبق با امنيت ملي كشور بايد باشد و داراي ابعاد مختلف است، تصويب كند و اين خواسته اي غير منطقي است.
سلطانيه با بيان اين مطلب كه ايران «تجديد نظر در رابطه با پروژه راكتور تحقيقاتي آب سنگين اراك را به هيچ وجه منطقي نمي داند» خاطرنشان كرد: عمر مفيد راكتور تهران رو به اتمام است و بايد راكتور ديگري در حد تحقيقاتي داشته باشيم، نه براي توليد الكتريسيته بلكه براي توليد راديو ايزوتوپ بيمارستانها.
سلطانيه با اشاره به اينكه قدرت راكتور تهران ۵ مگاوات و قدرت راكتور آب سنگين اراك ۴۰ مگاوات است، خاطرنشان كرد: راكتور آب سنگين مي تواند داروها و راديو داروهايي توليد كند كه راكتور تهران قادر به توليد آن نيست.
سلطانيه تاكيد كرد توقف راكتور آب سنگين اراك امكانپذير نيست، زيرا اين يك راكتور تحقيقاتي است و كشور حق دارد آن را داشته باشد و زير نظر آژانس است. سلطانيه در مورد نطنز گفت: براي توليد سوخت سالانه نيروگاه بوشهر، اگر كاملا تمام پروژه نطنز اجرايي شود و بيش از ۵۰ هزار ماشين بايد كار كند، مي تواند سوخت مصرفي بوشهر را تامين كند.
وي با ذكر اين نكته كه ما هنوز وارد مرحله مقياس صنعتي نشده ايم، افزود: آنچه انجام مي دهيم تحقيق و توسعه است.
نماينده كشورمان در آژانس بين المللي انرژي اتمي اضافه كرد: آنچه الان اتفاق افتاده اين است كه شوراي امنيت آخرين گزارش البرادعي را مطالعه و بيانيه اي صادر كرده است زيرا اگر شوراي امنيت بخواهد اقدام كرده و تمامي مسائل را راساً به عهده بگيرد، بايد بازرسي را خود انجام دهد همانگونه كه در مورد عراق اتفاق افتاد.
سلطانيه در پاسخ به اين سؤال كه بعد از يك ماه چه اتفاقي مي افتد؟ گفت: در مهلت يك ماهه اتفاق خاصي نخواهد افتاد و بعد از آن  البرادعي گزارش خواهد داد كه ايران به همكاري خود در چارچوب NPT ادامه داده ولي غني سازي را معلق نكرده و پروتكل هم تصويب نشده است كه به احتمال بسيار قوي در وين جلسه شوراي حكام برگزار خواهد شد و در مورد گزارش اظهارنظر مي شود و يك كپي آن هم براي شوراي امنيت ارسال خواهد شد؛ حال بايد ديد كه آن موقع شوراي حكام و شوراي امنيت چه عكس العملي نشان خواهند داد و دوباره بحث ها در شوراي امنيت شروع مي شود.
وي همچنين احتمال داد كه بعد از گزارش البرادعي اين مسئله مجدداً يك ماه به طول انجاميده و يا قطعنامه اي توسط شوراي امنيت صادر شود.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
رسانه
حوادث
خارجي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   رسانه   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |