چهارشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۵۲ - Apr 5, 2006
سيزده بدر ؛ روز آشتي با طبيعت يا
روزي نحس براي طبيعت ايران!
گروه شهري- مژگان جمشيدي : در دربار شاهان هخامنشي، ستون هايي برپا بوده كه چند روز مانده به آغاز بهار، در هر ستون، بذرهاي چندگونه گياه مختلف را كه از ارزش بيشتري برخوردار بودند مي كاشتند. در طي اين مدت، چند تن از كارشناسان فن نيز به بررسي جوانه هاي به عمل آمده مي پرداختند تا با انتخاب مقاوم ترين و بهترين گونه، بذر گياه موردنظر را دراختيار كشاورزان ايراني قرار دهند. اين سبزه ها تا روز ۱۳ نوروز تحت مراقبت قرار مي گرفت و بالاخره در روز موعود يعني سيزده بدر اين سبزه ها در رودخانه ها رها مي شدند.
اما درباره نحسي اين روز بايد به يونانيان اشاره كرد كه در سال ۵۲ ميلادي، عدد ۱۳ را بنا به دلايلي به عنوان» عدد نحس «وارد فرهنگ ايرانيان كردند و بدين ترتيب از آن زمان تاكنون، ايراني ها به بهانه حضور در طبيعت و لذت از يك روز گردش در عرصه هاي طبيعي، نحسي ۱۳ را به طبيعت مي برند و آنچه در اين گير و دار جاي تامل دارد نحوه حضور مردم در طبيعت در روز ۱۳ فروردين هر سال است.
مردم به ويژه ساكنان شهرهاي بزرگ، تنها يك روز در سال اين فرصت را مي يابند تا به دور از سروصدا و قيل و قال هاي شهرنشيني تجربه يك روز با طبيعت زيستن را كسب كنند و در ابتداي سال نو، با استنشاق هواي پاك كوه و دشت و جنگل براي يك سال پر از كار، نفسي تازه كرده و انرژي از دست رفته را جايگزين كنند.اما متاسفانه با همين حضور يك روزه در طبيعت، چنان نحسي ۱۳ را از خود زدوده و به طبيعت مي ريزيم كه طبيعت ايران هر ساله بي رحمانه ترين ضربه ها را بر پيكر خود وارد مي بيند. چرا؟ چون نه فقط مردم كه متاسفانه مسئولان هم درك بايسته اي از طبيعت ندارند و از فرصت هاي لازم براي حفظ محيط زيست بي اطلاع هستند.
هرچند ضربه به طبيعت مظلوم ايران ديگر تنها مختص يك روز يك هفته نيست و هر روز بدتر و بيشتر از ديروز عرصه هاي طبيعي كشور آماج طرح هاي ساخت و ساز و بساز و بفروشي و طرح هاي توسعه ناپايدار قرار مي گيرد اما رفتار مردم هم در اين روز بحث برانگيز است.
آموزش و اطلاع رساني كم هزينه ترين و موثرترين راهكار حفظ محيط زيست توسط متوليان امر است اما هنوز هم جاي خالي اين مهم احساس مي شود.
آنقدر كه از بين هزاران هزار صفحات كتب درسي از مقطع دبستان گرفته تا متوسطه و دانشگاه عملا تعداد صفحاتي كه درباره طبيعت به كودكان، نوجوانان و جوانان ايراني آموزش بدهد به تعداد انگشتان يك دست هم نمي رسد.از طرفي در سطح رسانه هاي مكتوب و صدا و سيما هم هرگز به طور ريشه اي به اين موضوع پرداخته نشده است، در صداوسيما ارزش طبيعت از ديد مسئولان و برنامه سازان سيما از ساخت سريال هاي آبكي و تيزرهاي تبليغاتي چيپس و پفك و... هم كمتر است كه هرگز به سمت و سوي آن كشيده نمي شوند.
از اين رو ۱۳ فروردين هم همچون ديگر روزهاي سال نه تنها روز آشتي با طبيعت نيست كه به نوعي روز تهاجم به طبيعت و عملا روزي نحس براي طبيعت ايران است.
چه تهاجمي بالاتر از اين كه بوته هاي گون و زرشك و بنه و بادام كوهي و... و سرشاخه هاي درختان، تنها براي آنكه يك كيسه زغال خريداري نشود به يك منبع سوختي براي تهيه كباب و جوجه تبديل مي شود.
البته آتش زدن گاه و بيگاه بوته هاي خشك و سبزنشده گون هم از سوي برخي گردشگران به يك تفنن غالب در اين روز بدل شده است. زخم بجامانده بر طبيعت ايران با انبوه زباله هاي بازيافتي و غيربازيافتي و از همه بدتر انبوه بطري هاي پلاستيكي نوشابه هاي خانواده كه از بلنداي البرز (دماوند) گرفته تا اعمال دره هاي زاگرس همچنان بلاي جان طبيعت ايران است.
ايرانيان باستان در اين روز براي تحقق نيات خود، سبزه هاي طبيعت را گره مي زدند اما امروز ما به جاي گره زدن سبزه و بي رحمانه هر رستني و گل و گياه را اعم از زينتي، خوراكي و غيره خوراكي از ريشه درمي آوريم، لگدمال مي كنيم، اره مي كنيم و يا آتش مي زنيم و گونه هاي جانوري را هم تا آنجا كه امكان داشته باشد هدف اصابت سنگ و چوب و چماق و تير و كمان و گلوله قرار مي دهيم تا فقط سيزده را بدر كرده باشيم.
بايد از مسئولان سازمان محيط زيست و صداوسيما پرسيد كه در تمام اين سالها چقدر آموزش (حتي از نوع ابتدايي) به مردم دادند. برخي آموزش هاي ابتدايي درباره چگونگي رفتار در طبيعت كه عموما مي تواند از طريق معلمان مدارس و مجريان برنامه هاي تلويزيوني به دانش آموزان و عموم مردم داده شود عملا نه بودجه مي خواهد نه نيازمند زمان و مكان خاصي است اما بازهم آن را دريغ مي كنند تا همين باقي مانده طبيعت ايران هم به ورطه نابودي كشيده شود.

ضرورت اصلاح ساختار شهرداري
عكس: عليرضا بني علي
009840.jpg
پايگاه اطلاع رساني معماري و شهرسازي: آخرين اصلاح در ساختار تشكيلاتي شهرداري ها به چند دهه قبل بازمي گردد. سال هايي كه تهران همچون امروز نه حريم خود را پشت سر گذاشته بود و نه جمعيتش به ۱۴ ميليون رسيده بود. ساختار پوسيده و نخ نماي اين نهاد عمومي مشكلات بسياري براي انجام وظايف آن پيش آورده است. به گفته قاليباف شهردار تهران، امسال قرار است، ساختار اداري شهرداري اصلاح شود.
شهردار تهران از زمان حضور در شهرداري يكي از برنامه هاي خود را اصلاح ساختار شهرداري اعلام و گفته بود، نمي توان كارهاي امروز شهرداري را با ساختاري كه ۶۰ سال پيش تعريف شده اداره كرد به همين دليل چرخه انجام كارها دچار مشكل مي شود. بر اين اساس معاونت مالي واداري شهرداري تهران موظف شد، كار اصلاح ساختار شهرداري را انجام دهد. البته تعيين اين ضرب الاجل براي اصلاح ساختاري كه مدت ها بدون تغيير مانده است كمي دور از ذهن به نظر مي رسد.
دكتر حسين پورزرندي معاون اين بخش در شهرداري تغيير ساختار و به خصوص طبقه بندي مشاغل در شهرداري را در مدت زمان تعيين شده امكان پذير مي داند و ابراز اميدواري مي كند: «اميدوارم بتوانيم با تشكيل يك تيم كارشناسي قوي اين اصلاحات را به موقع انجام دهيم و بتوانيم اين تغييرات را به تدريج نهادينه كنيم.»
وي به ضرورت اين تغييرات اشاره مي كند: «ساختار فعلي متناسب با شرايط اجتماعي بيش از سال قبل طراحي شده و با سازمان فعلي ما همخواني ندارد. به عنوان مثال در حال حاضر در مورد منابع انساني دچار مشكل هستيم. كارمندان زيادي در شهرداري وجود دارند كه پستي براي آنها تعريف نشده و در واقع ما با دو برابر نيروي انساني روبرو هستيم.»
اما به عقيده كارشناسان ساختار فعلي اين نهادهاي عمومي بايد در سه بخش تشكيلاتي، مديريتي و نيروي انساني تغيير كند و نحوه تغييرات به صورت جزيي مشخص شود، زيرا در غير اين صورت ممكن است هم اصلاحات به درستي جواب ندهد و هر تغييري در سيستم از جانب مسئولان به عنوان يك اصلاح اعلام شود.
«محمدابراهيم تولايي» مديركل دفتر تشكيلات و نيروي انساني سازمان شهرداري ها در اين زمينه مي گويد: «اصلاح ساختار شهرداري ها خيلي زودتر از اينها بايد انجام مي شد. البته منظورم فقط اصلاح در شهرداري تهران نيست بلكه اصلاح ساختار تمام شهرداري هاست. زيرا اگر ساختار مطابق با شرايط امروز اصلاح نشود، امكان ارايه خدمات مناسب تقريبا ناممكن است.»
او ادامه مي دهد: «براي اصلاح ساختار شهرداري تهران نبايد دنبال يك زمان معين باشيم. البته شهرداري تهران هم از انگيزه و تخصص كافي برخوردار است و هم كار اصلاح ساختار آن ،پيش از اين آغاز شده است البته اين كار كوچكي نيست. اگر يك تيم كارشناسي قوي تشكيل شود و هماهنگي بيشتري ميان سازمان شهرداري ها، شورا، سازمان مديريت و وزارت كشور برقرار شود، اميدوارم در مدت زمان تعيين شده اين كار انجام شود.»
براساس ماده ۸ قانون استخدام كشوري اصلاح ساختار موسسات دولتي برعهده سازمان مديريت و برنامه ريزي و مطابق با ماده ۵۴ قانون شهرداري ها، اصلاح ساختار شهرداري برعهده وزارت كشور و نماينده آن سازمان شهرداري ها و دهياري هاست. اما يكي از تبصره هاي ماده ۱۱۲ قانون استخدام كشوري عنوان كرده است كه سازمان شهرداري ها پيش از تغيير ساختار شهرداري بايد نظر سازمان مديريت را نيز جويا شود. به هر حال همين تبصره كار را براي تغيير و به روز كردن ساختار شهرداري ها مشكل كرده است. زيرا سازمان مديريت موافقت يا مخالفت با اصلاح يك شهرداري و در نتيجه تاخير در اعلام موافقت را حق خود مي داند. در حالي كه سازمان شهرداري ها اگر بخواهد به صراحت قانون عمل كند و خود تصميم به اصلاح بگيرد، توانايي چنين كاري دارد.
تولايي مي گويد: «در طول سال گذشته ما درخواست اصلاح ساختار حدود ۹۰۰ شهرداري را پيشنهاد داده ايم. اما تاكنون فقط با ۴ مورد از آنها موافقت شده.»
او مي افزايد: «ماده ۱۱۲ قانون استخدامي كشور يك قانون عام و مقدم است در حالي كه ماده ۵۴ قانون شهرداري ها يك ماده موخر. بنابراين سازمان به جهت حقوقي نيز در مورد تصميم گيري براي اصلاح ساختار آزاد است. اما ما سازمان مديريت را به عنوان يك نهاد برنامه ريز كلان به رسميت مي شناسيم و به تصميم آنها احترام مي گذاريم. با اين همه همين تعلل در تصميم گيري، مشكلاتي را براي شهرداري ها به وجود آورده است.»
علاوه بر ساختار تشكيلاتي شهرداري ها، ساختار نيروي انساني آنها نيز نياز به بازنگري دارد. زيرا ساختار تشكيلاتي ناكارآمد شهرداري ها آنها را وادار به تشكيل كادر انساني نامناسب كرده است.
تولايي مي افزايد: «ساختار معيوب تشكيلاتي شهرداري ها باعث شده كه برخي از آنها بيش از ساختار تشكيلاتي خود نيرو جذب كنند و در عوض از وجود نيروي متخصص كافي بي بهره باشند. و برخي در چارت خود حتي يك پست كارشناسي هم ندارند.»
بي توجهي به اصلاح ساختار شهرداري ها سبب شده، اين نهاد عمومي با وجود تراكم نيرو در پاسخگويي به نيازهاي شهروندان ناتوان باشد. نقصي كه مديران آن اميدوارند با آغاز سال جديد و بازنگري در اين نهاد برطرف شود.

چشم انداز
009837.jpg
روز طبيعت، نفس تازه بهار را مي گيريم، روز طبيعت هر چه نحسي و بدي است مي دهيم به طبيعت تا همه را با خود ببرد، روز طبيعت پاهاي سنگين مان را روي چمن هاي سبز فرود مي آوريم، نحسي ها را له مي كنيم، بدون اينكه نگاهي به زير پايمان بيندازيم. روز طبيعت به طبيعت آويزان مي شويم، شاخه هاي ترش را مي شكنيم و دود سوخت چوب تر را در چشم هاي خودمان فرومي كنيم.
وجه تسميه ۱۳ فروردين به عنوان روز طبيعت چيست؟ وقتي طبيعت با صداي جز جز سوختن چوب هايش و ريختن شاخ  و برگش مي خواهد بگويد: «امروز روز من نيست، روز بدشانسي من است!»
۱۳ فروردين روز اوج خودخواهي انسان است براي طبيعتي كه امسال از كاهش زباله بر چهره خود اندكي خشنودتر از سال هاي پيش بود.
مدير كل محيط زيست استان تهران، ۱۳ بدر امسال از كاهش ۶۰ درصدي پراكنش زباله در مناطق تحت حفاظت خبر داد. حال آنكه حفاظت تنها مناطق تحت حفاظت را پوشش مي دهد و آموزش همه طبيعت را!
زندگي كردن با طبيعت، به جاي آويزان شدن به طبيعت، آموزش مي خواهد.

۴۴۴ خط تاكسيراني در تهران امسال نرخ گذاري شد
009849.jpg
مديرعامل سازمان تاكسيراني شهر تهران اعلام كرد: در سال جديد ۴۴۴ خط تاكسي به طول۴۲۰۰ كيلومتر نرخ گذاري شده كه اين رقم ۵/۶ برابر سالهاي گذشته بوده است.
حسين تيموري كرماني در گفت وگو با مهر افزود: در سالهاي گذشته ۷۶ خط تاكسيراني با مساحت ۷۰۳ كيلومتر نرخ گذاري مي شد.
وي نرخ گذاري جديد را حاصل كار دقيق و كارشناسي دانست و گفت: هيچ راننده تاكسي نمي تواند به بهانه نداشتن پول خرد از مسافران مبلغ اضافي دريافت كند. چرا كه در صورت مشاهده اين گونه موارد با متخلفان به شدت برخورد خواهد شد.
تيموري خاطر نشان ساخت: رسيدگي به تخلفات مسافربرهاي شخصي بر عهده اين سازمان نيست اما به منظور جلوگيري از چنين مواردي ، سازمان تاكسيراني آن دسته از مسافربرهاي شخصي را كه تمايل به داشتن خط دارند جذب مي نمايد.
مديرعامل سازمان تاكسيراني شهر تهران در خصوص چگونگي اجراي دريافت نرخ هاي جديد كرايه تاكسي ها تصريح كرد: اعلام ميزان تغييرات نرخ كرايه تاكسي قبل از سال جديد با موفقيت هاي زيادي روبه رو بوده است. به طوري كه اين تغييرات در تمامي خطوط شهري و فرودگاه بدون مشكل انجام شده است.تيموري كرماني گفت: با توافق هاي صورت گرفته امسال نرخ كرايه تاكسي هاي سمند ۱۰ درصد بيشتر از تاكسي هاي معمولي است و به اين ترتيب مشكلات اين چنيني حل خواهد شد.

زادگاه دكتر شريعتي به عنوان روستاي
گردشگري شناخته شد
009846.jpg
مدير ميراث فرهنگي و گردشگري سبزوار گفت: روستاي مزينان واقع در بخش داورزن اين شهرستان به عنوان يك روستاي گردشگري شناخته شد.
علي الداغي در گفت وگو با ايسنا افزود: روستاي مزينان زادگاه مرحوم دكتر علي شريعتي واقع در پنج كيلومتري جنوب شهر داورزن و در حاشيه كوير، قابليت هاي گردشگري فراواني دارد.
وي افزود: مسجد جامع، كاروانسراي بين راهي، آب انبار، يخدانهاي گلي و مدارس و خانه هاي قديمي بخشي از بناهاي تاريخي اين روستا هستند.
او گفت: قرار است بهسازي ۱۶ روستاي گردشگري كشور از جمله مزينان توسط بنياد مسكن و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري انجام شود.
وي افزود: روستاي مزينان در فهرست آثار ملي كشور نيز به ثبت رسيده است. الداغي ادامه داد: تاكنون ۵۰۰ اثر باستاني و تاريخي در سبزوار شناسايي و ۱۹۳ مورد آن در فهرست آثار ملي ثبت شده است.

تكميل پرونده ثبت جهاني نوروز
009831.jpg
ميراث خبر: پژوهشكده مردم شناسي با آغاز سال ،۸۵ پرونده ارسالي نوروز به يونسكو را كه ناقص اعلام شده بود، مرور و ايرادهاي آن را برطرف مي كند.
محمد ميرشكرايي، رئيس پژوهشكده مردم شناسي با اظهار تأسف از عدم اطلاع يونسكو درباره جزييات نواقص موجود در پرونده نوروز كه دليل اصلي يونسكو براي ثبت نشدن اين آيين كهن بود، گفت: «پيش از سال جديد يونسكو نامه اي به ايران فرستاد و در آن نواقص كلي اين پرونده را عنوان كرد اما به جزييات آن پرداخته نشد. اين مسأله دليلي بود تا ايران نتواند اقدامي براي تكميل پرونده انجام دهد، اما پژوهشكده اگر مي خواست دست روي دست بگذارد هم از پرونده و اطلاعات آن دور مي شد و هم فرصت را از دست مي داد.»يكي از مشكلات كلي پرونده كه در نامه به آن اشاره شده برنامه هاي اجرايي كشورها براي حفاظت از نوروز است. برنامه اجرايي طرح هاي پيشنهادي كشورها و مسئولان آنها براي حفاظت از آن ميراث معنوي است. يكي ديگر از نواقص فيلم ده دقيقه اي آن عنوان شده است. اين فيلم به گفته يكي از كارشناسان يونسكو گوياي كامل مراسم نوروز در كشورهاي حوزه تمدني ايران كه پرونده را متفقا به يونسكو ارسال كرده اند، نبوده است.

تردد اتوبوس ها و ميني بوس هاي ديزلي
از سال ۸۷ در تهران ممنوع است
009843.jpg
فارس: با تصويب هيأت وزيران از ابتداي سال ،۱۳۸۷ تردد اتوبوس ها و ميني بوس هاي ديزلي در سطح تهران ممنوع شد.
به گزارش فارس، طبق اين مصوبه وزارت نفت موظف است ظرف يك سال با برنامه ريزي لازم نسبت به حذف گوگرد از گازوئيل توليدي اقدام نمايد.
بنابراين گزارش، هيأت وزيران بر اساس اين مصوبه كه به سازمان حفاظت محيط زيست ابلاغ شده است، بنا به پيشنهاد سازمان حفاظت محيط زيست و به استناد اصل يكصد و سي و هشتم قانون اساسي جمهوري اسلامي تصويب نمود، تردد اتوبوس ها و ميني بوس هاي ديزلي از ابتداي سال ۱۳۸۷ در سطح شهر تهران ممنوع است.

صندوق حفظ و احياي آثار تاريخي و معنوي
ايران و هند تشكيل مي شود
گروه شهري: با توافق مسئولان دو كشور ايران و هند، صندوق حفظ و احياي آثار تاريخي و حفظ ميراث فرهنگي و معنوي مشترك ايران و هند با اختصاص ۸۰ هزار دلار راه اندازي مي شود.
به گزارش خبرگزاري ميراث فرهنگي و گردشگري (CHTN)، طه هاشمي، ضمن بيان اين مطلب در خصوص دستاوردهاي سفر رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به هند گفت: در گذشته به منظور حفظ و احياي ميراث فرهنگي و تاريخي دو كشور صندوقي بين ايران و هند تأسيس شد كه متأسفانه بودجه اي در اين صندوق واريز نشد.
وي افزود: پس از سفر مشايي به هندوستان هر دو كشور مصمم شدند اين صندوق را راه اندازي كنند و به همين منظور هر يك از طرفين براي شروع ۴۰ هزار دلار به اين صندوق واريز كردند.
وي ضمن اشاره به ديدار مشايي با انجمن هاي دوستي ايران و هند و هندي هاي علاقه مند به ايران افزود: از ديگر دستاوردهاي سفر مشايي به هندوستان گسترش روابط فرهنگي دو كشور است. به اين منظور مسئولان مأموريت يافتند تا ميراث مشترك را شناسايي، حفظ و احيا كنند.
وي خاطرنشان كرد: زبان فارسي يكي از اين ميراث  است و بسياري از متون با ارزش و نسخ خطي فارسي در هندوستان وجود دارد.همايش امير خسرو دهلوي نيز كه نماينده ادبيات ايران و هند است به همين بهانه برگزار شد.
رئيس پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در خصوص تعامل فرهنگي بيشتر بين ايران و هند گفت: برنامه هاي خوبي براي دهه فجر سال ۸۵ كه مصادف با پنجاهمين سالگرد تعامل بين ايران و هند است در نظر گرفته ايم و ستادي در پژوهشگاه تشكيل شده كه از جمله برنامه هاي اين ستاد برگزاري هفته فرهنگي، شب ايراني و اعزام گروه هاي مختلف هنري به هندوستان است.

اقدامات شهرداري تهران براي شست وشوي
معابر در آغاز فصل بهار
گروه شهري: شهرداري تهران در برنامه هاي ويژه خود براي استقبال از بهار سعي كرد تا با نظافت، رنگ آميزي و حفظ آراستگي معابر، فضاي دلنشيني براي شهروندان فراهم كند.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، از جمله اين برنامه ها مي توان به شست وشوي چهار ميليون و ۱۲۰ هزار و ۶۹۲ متر جدول و رنگ آميزي يك ميليون و ۵۱۰ هزار و ۳۸۵ متر از آنها اشاره كرد.
شست و شوي يك ميليون و ۵۰۵ هزار و ۷۹۸ متر از گاردريل هاي بزرگراه ها و معابر و رنگ آميزي ۱۵۱ هزار و ۷۱۰ متر از گاردريل ها بخش ديگري از اين برنامه ها بود.
همچنين در اين ايام ۳۴ هزار و ۸۶۸ متر مربع از ايستگاه هاي اتوبوس شست وشو و ۱۵ هزار و ۶۹۳ متر مربع از آنها رنگ آميزي شده است.
مساحت ديوارهاي كثيفي نيز كه شسته شده اند به ۳۱۵ هزار و ۱۸۸ متر مربع مي رسد كه رنگ آميزي ۱۷۸ هزار و ۸۵۵ متر مربع از اين ديوارها به پايان رسيده است. از رنگ آميزي ۱۷ هزار و ۹۱۱ پايه چراغ نيز به عنوان بخش ديگري از برنامه هاي شهرداري تهران در طرح استقبال از بهار مي توان نام برد.
شايان ذكر است، در ادامه اين طرح بيش از يك ميليون نهال با صرف ۲۵ ميليارد ريال بين شهروندان توزيع شده است.
همچنين فروشگاه هاي شهروند در روزهاي پاياني سال با افزايش ساعات كاري، سبد كالا را براي شهروندان كامل كردند و شش هزار قلم كالا را با ۱۰ درصد تخفيف عرضه مي كردند.
سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري تهران نيز ضمن افزايش ساعات كاري و ميزان توزيع ميوه، كنترل بيشتري بر روي عرضه ميوه در اين ايام اعمال كرد. همچنين سازمان سردخانه با تشكيل بازارچه اي در خود سازمان به مدت ۹ روز به عرضه انواع مختلف گوشت پرداخت.

گفت و گو
دولت ۴ درصد از بدهي خود را به شهرداري تهران
پرداخت مي كند
009834.jpg
معاون مالي اداري شهرداري تهران در گفت وگو با فارس با اشاره به بدهي ۵۰۰ ميليارد توماني دولت به شهرداري تهران گفت: بر اساس پيش بيني هاي انجام شده قرار است، امسال ۲۰ ميليارد تومان از بدهي هاي دولت به شهرداري تهران پرداخت شود.
حسين محمد پورزرندي افزود: با پرداخت اين ميزان بدهي كمتر از يك درصد از مشكلات موجود در شهر تهران برطرف مي شود. پورزرندي با بيان اينكه شهرداري تهران اسناد مربوط به بدهي ۵۰۰ ميليارد توماني دولت را كه از سالهاي گذشته بر جا مانده است در اختيار دارد، گفت: بايد اين ميزان بدهي از سوي دولت به شهرداري تهران پرداخت شود تا بتوان در جهت آباداني شهر كارهايي انجام داد.
معاون اداري مالي شهرداري تهران در پاسخ به اين سئوال كه در صورت عدم پرداخت اين ميزان بدهي از سوي دولت به شهرداري تهران آيا شهرداري در سال جديد با كسري بودجه مواجه خواهد شد؟ گفت:پيش بيني شده است، كه اگر دولت نتوانست بدهي خود را پرداخت كند، از منابع مختلف اين بودجه تامين شود، تا در سال جاري با مشكل كمبود بودجه مواجه نشويم.
پورزرندي با اشاره به اينكه بدهي دستگاههاي دولتي به شهرداري تهران سال به سال انباشته شده است، گفت: بايد تمهيدات لازم براي وصول اين بدهي ها صورت گيرد. معاون اداري مالي شهرداري تهران خاطرنشان كرد: شهرداري تهران مي خواهد، دست كم شرايط به گونه اي باشد كه بر مقدار بدهي ها افزوده نشود و در يك دوره زماني مشخص و منطقي بدهي هاي دولت به شهرداري وصول شود.
پورزرندي با بيان اينكه مهمترين و پايدارترين منبع درآمدي شهرداري  تهران كسب عوارض نوسازي است اظهار داشت: به دليل عدم پرداخت قانوني اين حقوق از سوي دستگاه هاي دولتي و غيردولتي و اشخاص، شهرداري تهران با بحران عدم تحقق درآمدها روبرو شده است. وي يادآور شد: هم اكنون تهران داراي ۶۰۰ هزار واحد كسبي است كه بيشترين بدهي عوارض هم مربوط به اين واحدهاي تجاري است.
معاون مالي اداري شهرداري تهران در پايان خاطرنشان كرد: هزينه هاي شهرهاي بزرگ جهان از محل منابع ملي و دريافت ماليات هاي محلي تأمين مي شود و اين در حالي است، كه درآمد شهرداري تهران تنها فقط وابسته به ماليات محلي است، كه در برخي موارد حتي نمي توان همين عوارض محلي را هم وصول كرد.

جشنواره رزيف
009828.jpg
گروه شهري:جشنواره رزيف بندر لافت، چند روز پيش برگزار شد؛ مراسمي كه سنت قديمي استان هرمزگان را احياء مي كند.
جاشوها و ناخداهاي قديمي كه حال پير شده اند، به ياد روزهاي اول و دوم ماه ربيع الاول سال هاي گذشته كه ناخداهاي عازم سفرهاي طولاني را با رقص و شادي همراهي مي كردند تا برايشان سفر خوشي را آرزو كنند، در جزاير قشم و لارك، مراسم قديمي خود را به صورت نمادين به اجرا در مي آورند.
ريتم هاي موسيقي هرمزگان به زيبايي تمام در مراسم «رزيف» مورد استفاده قرار مي گيرد. در اين جشنواره، ۳۰-۴۰ نفر جاشوي كهنسال حلقه اي انساني تشكيل مي دهند، چند نفر در ميان حلقه به آواز و رقص مي پردازند و باد ملايم دم غروب، صداي پر و ريتم سنگين دست ها را به گوش همه مي رساند....
برگزار كنندگان اين جشنواره سعي دارند سنت هاي خود را معرفي كنند و اين اشتباه را كه موسيقي جنوب در موسيقي بوشهر خلاصه مي شود، بزدايند.
رزيف شروع شد!
بعد از نماز عصر، پيرمردان و جاشوان كاركشته و قديمي در ميدان اصلي شهر، دور هم جمع شدند و خيزران ها را بين هم تقسيم كردند و خود را با پوشيدن لنگهاي مخصوص براي رفتن به سفري دور و دراز به دريا، آماده كردند. مراسم با نظم عجيبي آغاز شد. همه به صف شدند و با آوازي كه با دايره و دهل جان مي گرفت، به سمت قايق رفتند.
بعد از آن مي بايست سوار قايقي مي شدند تا آنها را به لنج اصلي برساند. ناخداها و جاشوها سوار قايق شدند و ديگران قايق را تا لنج هل دادند و در بين راه يك نفر از ناخداها با زبان محلي ترانه هايي را مي خواند و بقيه نيز پاروزنان تكرار مي كردند. مراسم اصلي در لنج شروع شد. ساعتي را به آواز خواندن و رقص و شادي پرداختند و سپس شروع به باز كردن بادبان لنج كردند. همچنان كه دست ها براي كشيدن طناب جلو و عقب مي رفت، دهل و دايره نيز آنها را با ريتم هاي مختلف همراهي مي كرد. سرانجام طناب ها باز شد و بادبان به پايين افتاد. باد و بادبان، اين دو معشوقه ديرينه پس از يك سال به هم رسيدند تا صحنه باشكوهي را براي همه آنهايي كه از دور و نزديك براي ديدن آمده بودند بيافرينند. واقعا زيبا بود. شادي را مي توان در اشك چشم هاي همه آن مسافران ديد و حس كرد.
مراسم تمام شد، اما هنوز آن همه شادي و آن همه ساز و آواز و ضرب و رقص در تنمان بود! و در پايان، مناره سر به آسمان كشيده مسجد و اين منظره زيبا از يك غروب زيباتر بود كه نصيبمان شد. هيچ وقت در عمرم غروبي به اين شادي و زيبايي را تجربه نكرده بودم! دوست داشتم تا صبح بالاي مناره مي ماندم! سمت چپ كنار ساحل، لنج و بادبان برافراشته اش را مي توانيد ببينيد.
منبع:www.bandarabbascity.blogsky.com

زادبوم
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
رسانه
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   رسانه   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |