چهارشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۵۲ - Apr 5, 2006
جلوه كاشي هاي هفت رنگ بر ايوان هاي مسجد جامع سبزوار
009870.jpg
سبزوار - مسجد جامع و تاريخي سبزوار كه در مركز اصلي اين شهر قرار دارد، از جمله جاذبه هاي گردشگري در اين منطقه است.
اين بناي تاريخي با حدود ۳هزار متر مربع وسعت، در حاشيه جنوبي خيابان بيهق سبزوار واقع شده و از نوع مساجد چهار ايواني است كه ايوان قبله با ارتفاع حدود ۲۰ متر و ايوان مقابل با بلندي ۱۴ متر، رفيع تر از ايوانهاي جانبي هستند.
بر فراز دو سوي ايوان قبله، دو مناره به ارتفاع حدود ۱۱ متر استوار شده است.
مسجد، علاوه بر ايوانها، داراي شبستاني بزرگ در سمت غرب است كه پوشش گنبدي آن بر فراز پايه هاي قطور آجري بنا شده است.
در سمت شرقي ورودي مسجد نيز شبستاني دو طبقه وجود داشته كه تخريب شده و شبستاني جديد جايگزين آن شده است.
تزئينات معماري مسجد، عمدتاً با كاشي هاي هفت رنگ است كه نماي ايوان جنوبي و ايوانچه هاي طرفين را آراسته است.
كتيبه هاي سنگي متعددي كه بر پايه ايوانها نصب شده، از اسناد تاريخي مهم محسوب مي گردد.
مضمون دوكتيبه ايوان شمالي كه داراي تاريخ ۱۱۳۶ هجري بوده، از معافيت مردم از دادن پيشكش ورود و تعهد متصدي امر بر عدم دريافت آن حكايت دارد.
كتيبه ديگري با خط خوش و مربوط به سال ۹۷۹ هجري قمري در دالان سمت شرقي ايوان شمالي نصب شده كه به موجب آن به دستور شاه طهماسب اول صفوي، گرفتن اجرت غسالي و گوركني نامشروع و ممنوع اعلام شده است. قدمت اين مسجد را به دوران سربداران نسبت داده اند.
براساس نوشته ها، باني اين مسجد خواجه مويد سربدار بوده است. در اين شهرستان تا به حال صدها اثر تاريخي شناسايي شده كه قدمت آنها مربوط به دوران قبل از تاريخ، پيش و بعد از اسلام و دوره معاصر است.

خانه هاي سنگي در صخره هاي دوكي شكل روستاي كندوان
تبريز - دو دهكده  تاريخي - توريستي آذربايجان شرقي يعني روستاي كندوان و اوشتبين در تعطيلات نوروز پذيراي ميهمانان بسياري بود.
به گزارش ايسنا روستاي كندوان كه يكي از كم نظيرترين روستاهاي صخره اي جهان است، در نزديكي هاي شهر تبريز، مركز استان آذربايجان شرقي قرار دارد.
كندوان از جمله زيباترين روستاهاي جهان است كه مردمان آن در د ل كوه ها و صخره هاي دوكي شكل آن خانه ساخته اند و زندگي مي كنند.
در كنار خانه هاي تاريخي كله قندي، شكل باغات سرسبز و آب معدني زلال و خنك بر جذابيت و شكوه كندوان مي افزايد. كندواني ها حتي داروهاي گياهي و محصولات باغي خود را به مسافران عرضه مي كنند و هر توريستي كه وارد اين دهكده شگفت انگيز مي شود، دوست دارد از نزديك با شيوه هاي زندگي اهالي آن آشنا شود و از داخل خانه هاي كندواني ها بازديد كند.
مي گويند آب معدني كندوان براي برخي از امراض مانند سنگ كليه مفيد است و به همين دليل هر مسافري كه از كندوان بازديد مي كند ظرفي از آب آن را نيز با خودبه ارمغان مي برد.
بهشت كوچك ديگري نيز در شمالي ترين نقطه آذربايجان شرقي و در منطقه مرزي جلفاي ارس وجود دارد و آن جايي نيست جز روستاي توريستي اوشتبين .
اين روستا كه لقب ماسوله آذربايجان شرقي را دارد، از خانه هاي پلكاني تشكيل شده و اطراف آن را طبيعت بي بديل جلفاي ارس به سبزه و گل و درخت آراسته است.
خانه هاي اوشتبين آثار تاريخي ارزشمندي از دوران صفويه را به يادگار دارند و در سر در برخي از آن ها مي توان به كتيبه هاي از آن دوران برخورد كرد.

مرد سال فوتبال گيلان:
بايد شاگردي كرد تا استاد شد
009858.jpg
بندر انزلي- فهميدن  اين  كه  چرا مازيار زارع  بازيكن  مياني  تيم  فوتبال  ملوان ، مرد سال  فوتبال  گيلان  در سال  ۸۴ شد، اصلا مشكل  نيست .
اين  را از سادگي ، آرامش ، خوشرويي  و پختگي  مازيار  در طول  گفت و شنودهاي مطبوعاتي  مي توان  دريافت .فوتبال  دوستان  و طرفداران  ملوان  و مردم  نيز او را با همين  صفات  مي شناسند.عنوان  مرد سال  فوتبال  گيلان ، مازيار زارع  جوان  ۲۱ ساله  اهل  انزلي  را مغرور نساخت  و چيزي  را در وي  تغيير نداد، مگر به  گفته  خودش ، احساس مسئوليت  بيشتر براي  ارايه  بازي  بهتر و اينكه  الگوي  بدي  براي نوجوانان  و جوانان  نباشد.
مرد سال  فوتبال  گيلان  توفيق خود را مديون  پدر و مادر و مربيانش  در تمام مقاطع  و تيم  ملوان  مي داند، چرا كه  اين  ملوان  بود كه  او را به  فوتبال  كشور شناساند.
هافبك  تيم  ملوان ، دوستي  و رفاقت  را بهترين  و مهمترين  نقطه  قوت  اين  تيم  و كم  تجربگي  را نقطه  ضعف  تيم  مي داند.مازيار به  هم  سن  و سالهاي  خود كه  همه  آنها را دوست  خود مي داند، توصيه كرد كه  هيچوقت  نااميدي  را به  خود راه  ندهند، چون  نااميدي  موجب  شكست    است .او تأكيد مي كند بايد شاگردي كرد تا استاد شد.
اين بازيكن به  پيشنهاد حميد محمديان  به  تيم  نوجوانان  ملوان  پيوست .در اين  دوران  به  گفته  خودش  دو سال  به  دليل  فقدان  آمادگي  لازم ، بازيكن  ثابت نبود ولي  با پشتكار و تمرين  بسيار توانست  توجه  محمود پيشگاه  هاديان ، رضا ويشگاهي  و ناصر كهن  قنبريان  را جلب  كرده  و يك  سال  زير نظر اين  مربيان آموزش  ببيند.
فصل۸۰ - ۸۱ بود كه  به  وي  پيشنهاد تمرين  با بزرگسالان  داده  شد و زير نظر ايراندوست ، درجزي  و صياد به  تمرين  پرداخت  و از آن هنگام  به  بعد بازيكن ثابت  تيم  شد.مازيار زارع  در هفته هاي پاياني سال ۸۴ در يك  رأي گيري  از سوي  ورزشي  نويسان  استان  گيلان  به عنوان  برترين  بازيكن  فوتبال  اين  استان  انتخاب  شد.

اعتبار هزار ميليارد ريالي براي امتداد
بزرگراه ها و خطوط ريلي در گيلان
009873.jpg
رشت- استاندار گيلان از اختصاص اعتباري افزون بر يك هزار ميليارد ريال در سال جاري جهت اجراي پروژه هاي ملي مربوط به توسعه راه هاي اين استان خبر داد. اين بودجه كلان، امتداد بزرگراه ها، خطوط ريلي و احداث راه هاي جديد را شامل مي شود.
استاندار گيلان گفت: اگرچه  اين  ميزان  اعتبار با توجه  به  حجم  كار كم  است  اما در مقايسه  با اعتبارات  سال هاي  گذشته  خوب  است  و در كاهش  تصادفات  نقش  مهمي خواهد داشت.
وي  خاطرنشان  كرد: مهم ترين  چيزي  كه  براي  ما اهميت  دارد، كاهش  كشته هاي  جاده اي  و شهري  است  و رسانه هاي  عمومي  در اين  بخش  نقش  مهمي  دارند.
وي  يادآور شد: ۲۵۸ نقطه  حادثه خيز در استان  گيلان  شناسايي شده كه  تا به حال ۹۸ مورد از آنها اصلاح  شده  است .
به  گفته  وي ، ترافيك  و خودرو در دنياي  امروز يك  واقعيت  است  كه  بايد آن  را پذيرفت  و براي  آن  فكري  كرد درحالي  كه  ۴۰ سال  قبل  اين  موضوعات  نبود. وي  اظهار داشت : امروز ترافيك  يك  علم  است  و دانشكده  دارد و كارشناسان به دنبال   راه  حل  مشكلات  آن  هستند.
وي  خاطرنشان  كرد: ما ۷ميليون  خودرو داريم ، درحالي  كه  آلمان  با مساحت كمتر از ما ۵۰ ميليون  خودرو دارد اما تصادف  و تلفات  آنها كمتر است .
وي  گفت : هزينه  سفرهاي  شخصي  در كشورهاي  ديگر بالا است  درحالي  كه  در ايران  هزينه  سفر را فقط خوراك  ، هتل  و سوغاتي  مي دانند و هيچ  وقت  سوخت  خود را به عنوان  فاكتور سفر حساب  نمي كنند چون  سوخت  در ايران  ارزان  است  لذا مردم  با خودروهاي  شخصي  به  مسافرت  مي روند.
وي  خاطر نشان  كرد: در ايجاد فرهنگ  ترافيكي ، رعايت  حقوق  ديگران  لازم  است ، احتياط و گذشت  دو اصل  مهم  و اجتناب  ناپذير در رانندگي  است .
وي  گفت : امسال  تعداد مسافران  نوروزي  گيلان  به  دليل  شرايط جوي  مناسب  و بهار زود هنگام  بيشتر از سال هاي  گذشته  بود .

راه اندازي مجتمع هاي توليدي و استفاده از مواد اوليه مرغوب مي تواند شهرت جهاني فرش خراسان را حفظ كند
فرش دستباف خراسان و زنجيره اي از مشكلات ناخواسته
009861.jpg
009864.jpg
مشهد- استان خراسان رضوي در بخش هاي مختلف اقتصادي، از امكانات، ذخاير و قابليت هاي بسياري برخوردار است.
يكي از ظرفيت هاي بالقوه و منحصر به فرد اين استان، توليد فرش دستباف است كه مي توان گفت فرش خراسان همواره يكي از برتري هاي اقتصادي شرق كشور به حساب مي آيد كه گستره وسيعي از شهرستان هاي استان هاي خراسان رضوي، شمالي و جنوبي را دربرمي گيرد.
با وجود همه اين ظرفيت ها دست اندركاران و توليدكنندگان فرش دستباف اين استان ها با مشكلات زيادي روبه رو هستند؛ تنگناهايي كه به گفته آنان روز به روز بر شدت آنها افزوده مي شود.
دست اندركاران، توليدكنندگان و صادركنندگان فرش دستباف استان خراسان رضوي در سال هاي گذشته ضمن بيان مشكلات خود، بارها خواستار توجه بيشتر مسئولان به اين مشكلات شده اند اما كمتر نتيجه گرفته اند.
«احمد بزمي مقدم» كه از سال ۱۳۳۵به كار توليد فرش اشتغال دارد، استفاده از مواد اوليه نامرغوب، نظير پشم، نخ و مواد شيميايي در فرآيند توليد را از مهمترين دلايل كاهش كيفيت فرش دستباف توليدي اين استان مي داند. او معتقد است از ديرباز استان هاي خراسان و از جمله خراسان رضوي از نظر توليد فرش، الگويي براي ساير نقاط كشور و حتي جهان بودند ولي هم اكنون دست اندركاران توليد آن با مشكلات زيادي روبه رو هستند؛ مشكلاتي كه حتي موجبات دلسردي آنان را نيز فراهم كرده است.
وي يكي از دلايل مهم مشكلات توليد فرش دستباف اين منطقه را نبود كارگاههاي متمركز كه با داشتن چند دار قالي به توليد فرش بپردازند، مي داند و مي گويد: هم اكنون اكثر افرادي كه در اين حرفه اشتغال دارند هر كدام يك دار قالي در خانه هاي خود بپا كرده اند و از اين طريق، امرار معاش مي كنند.
متاسفانه اين افراد بر اساس همان نقشه هاي سنتي و قديمي فرش مي بافند و قالي هايي كه توليد مي كنند با نياز روز همخواني ندارد.
بزمي مقدم مي افزايد: امروزه كشور چين مهمترين رقيب ايران در توليد فرش دستباف است، چين با استفاده از نقشه هاي ايراني مانند نقشه هاي بيرجندي و اصفهاني و غيره و مواد نامرغوب ، فرش هايي بسيار ارزان تر از فرش هاي ايراني توليد و حتي با نام فرش ايران در بازارهاي جهاني مي فروشد.
اين توليدكننده فرش دستباف مشهدي بر اين باور است كه دولت تاكنون هيچ گونه حمايت مالي از دست اندركاران توليد فرش نكرده، حال آنكه در ساير بخش هاي اقتصادي با اعطاي تسهيلات مختلف آنان را پشتيباني مي كند. او مي پرسد: به راستي آيا زمان آن نرسيده كه دولت دست از شعار دادن در حمايت از بخش فرش بردارد و واقعاً از آن حمايت كند، چون روز به روز بر دامنه مشكلات توليدكنندگان فرش دستباف افزوده مي شود. به گفته فرشباف مشهدي، اين جاي بسي تاسف است كه كشورهاي اروپايي، آمريكايي و آسيايي، چهره هاي ماندگار و شاخص فرش دستباف ايران و اين استان نظير عموقلي، صابر و غيره را از خود ايراني ها بهتر مي شناسند.
يكي ديگر از توليدكنندگان فرش دستباف مشهد نيز مي گويد: نرخ مواد اوليه نظير پشم طي پنج سال گذشته بالغ بر ۳۰۰الي۴۰۰هزار ريال افزايش يافته و مواد اوليه نامرغوب، جاي مواد اوليه مرغوب را گرفته است.
«سيد تقي موسوي» بيان مي كند: قيمت هر كيلو رنگ دانه مرغوب از ۸۰  هزار ريال طي پنج سال گذشته هم اكنون به بالغ بر۹۰۰هزار ريال افزايش يافته است.
به گفته وي در حال حاضر پشم و رنگ دانه ها و مواد اوليه بسيار نامرغوب خارجي و عمدتاً چيني جايگزين مواد اوليه مرغوب شده و مواد اوليه مرغوب هم بسيار در بازار كمياب است. تعدادي از توليدكنندگان فرش دستباف خراسان رضوي و مشهد با استفاده از مواد اوليه نامرغوب و نقشه هاي سنتي و قديمي، فرش هاي بدون كيفيت را توليد و روانه بازار مي كنند و مسئولان نيز هيچگونه حمايتي از توليد كنندگان واقعي به عمل نمي آورند.
اين توليدكننده فرش در مشهد اضافه مي كند: حقوق روزانه يك استاد كار با۳۰سال سابقه در توليد فرش دستباف ، ۴۰هزار ريال است و براي صاحبان واحدهاي توليدي به دليل ركود بازار، به صرفه نيست كه حقوق بيشتري به آنان پرداخت كنند.
اين مشكل باعث مي شود كه فردي با داشتن سابقه كار طولاني در زمينه توليد فرش دستباف، براي امرار معاش خود و خانواده اش به سمت مشاغل كاذب روي  آورد.
يك فروشنده فرش دستباف كه در بازار فرش مشهد به اين كار اشتغال دارد نيز معتقد است: طي ۱۰سال گذشته به دليل گراني فرش دستباف و افزايش توليد و تنوع فرش هاي ماشيني، وضعيت فروش فرش هاي دستباف در بازار بسيار راكد شده است.
«رجبعلي اورعي غديري» مي گويد: فرش دستباف از توليد تا فروش و صادرات با مشكلات بسيار زيادي دست به گريبان است، تنگناهايي كه روز به روز بر آنها افزوده شده و مسئولان هيچگونه حمايتي از اين بخش نمي كنند. به گفته اين فرشباف، كيفيت فرش هاي دستباف در مقايسه با سالهاي گذشته از نظر نوع مواد بكار گرفته شده و نقشه هاي توليد آن، كاهش يافته و اين امر به همراه ساير مؤلفه ها در كاهش فروش آن در بازارهاي داخلي و بين المللي مؤثر بوده است.
يكي از صادركنندگان فرش دستباف استان خراسان رضوي هم در اين ارتباط معتقد است: يكي از تنگناهاي مهم توليد و ركود بازار، فقدان طراحي و نوآوري در نقشه هاي به كار گرفته شده در آنها است.
«مصطفوي» مي افزايد: مشكل مهم ديگري كه در كاهش نسبي صادرات فرش ايران در بازارهاي جهاني تأثيرگذار است، فقدان توجه مناسب به مقوله رقابت پذيري از سوي سياستگذاران و دست اندركاران كشورمان است.
عضو هيأت نمايندگان اتاق بازرگاني و صنايع و معادن مشهد اضافه مي كند: به دليل بالا بودن قيمت هاي مواد اوليه، توليد فرش دستباف در كشور و استان خراسان رضوي و مشهد براي توليدكننده بسيار گران تمام مي شود و اين خود در گراني توليد اين نوع فرش ها مؤثر است.
در حالي كه ما با رقباي سرسختي مانند چين در زمينه فرش دستباف در بازارهاي جهاني روبه رو هستيم، مسئولان بايد از بخش توليد فرش دستباف ايراني كه هم اكنون با ركود و كسادي روبه رو است حمايت بيشتري بكنند.
مصطفوي ادامه مي دهد: مجموع اين مشكلات باعث كاهش۳۰ درصدي صادرات فرش دستباف كشور و استان هاي خراسان رضوي و جنوبي طي سال ۸۴ در مقايسه با سال پيش از آن شد.
وي ايجاد تنوع در نقشه هاي توليد فرش دستباف ، پرهيز از استفاده كردن از نقشه هاي سنتي كه جايگاهي در بازار مصرف ندارد و راه اندازي و توسعه مجتمع هاي متمركز توليدي بويژه در مناطق روستايي و استفاده از مواد اوليه مرغوب و حمايت مسئولان را مؤلفه هاي بهبود وضعيت فرش دستباف كشورمان برمي شمرد.
رئيس اداره فرش سازمان بازرگاني استان خراسان رضوي نيز معتقد است: فرش دستباف، كالاي توليدي فوق العاده ضربه پذيري است و تنوع توليد بالاي فرش هاي ماشيني، يكي از دلايل ركود آن در بازار بوده است.
«عبدالله احراري» مي گويد: هم اكنون ۹۰درصد از فرش هاي دستباف توليد داخل به خارج كشور صادر و تنها ۱۰درصد آن براي فروش در بازارهاي داخلي عرضه مي شود.
وي مي افزايد: وجود مسائل سياسي و نپيوستن ايران به سازمان تجارت جهاني به همراه ساير تنگناها، در ركود صادرات و عرضه فرش دستباف كشورمان در بازارهاي جهاني تاثيرگذار بوده است. در سنوات گذشته و از جمله در سالهاي ۱۳۷۳و ۱۳۷۴ يكباره سرمايه گذاري هاي زيادي در بخش فرش دستباف انجام شد و بسياري از واحدهاي توليدي دولتي كه مقوله فرش، هيچ سنخيتي با وظيفه اصلي آنها نداشت براي به دست آوردن ارز و منفعت، به صادرات فرش روي آوردند.
احراري ادامه مي دهد در حالي كه هيچگونه تغييري در وضعيت بازارهاي خارجي بوجود نيامده بود، توليد فرش كشورمان در اين مدت از سالانه ۵/۳ ميليون مترمربع به هشت ميليون متر مربع افزايش يافت!
به گفته رئيس اداره فرش سازمان بازرگاني خراسان رضوي، علاوه بر اين امر در كشورهاي چين ، هند، پاكستان، افغانستان و بلغارستان با سوء استفاده از نقشه هاي ايراني، فرش هاي با كيفيت بسيار نازل توليد و با عنوان فرش هاي ايراني در بازارهاي خارجي به فروش مي رسد.
وي مهمترين دلايل بروز مشكلات و ركود در بازار فرش دستباف ايران را توليد انبوه و كور و بي هدف و بدون تناسب با نياز بازار و استفاده از نقشه هاي سنتي، صدور بخشنامه هاي ناپايدار دولتي در حمايت از اين بخش و توقعات بيش از اندازه از فرش دستباف بدون توجه به توانايي موجود براي برآوردن اين توقعات آنها مي داند.
طي سالهاي گذشته بدون توجه به نياز بازار مصرف و با سياست هاي ناپايدار و تنها براي ايجاد اشتغال در مناطق روستايي، روستاييان به سمت اشتغال در زمينه فرش دستباف سوق داده شدند و نظارتي بر كيفيت كار آنها صورت نگرفت.
احراري مي گويد: در ابتداي سال ۱۳۸۲چالش و ركود در صادرات فرش دستباف كشورمان افزايش بيشتري يافت و از آن زمان، دولت متولي گري اين بخش را به وزارت بازرگاني واگذار كرد.
با توجه به اين تصميم و براي حمايت از بخش فرش دستباف و رفع و كاهش موانع و تنگناهاي دست اندركاران آن، از ابتداي سال ۸۴ اداره فرش سازمان بازرگاني استان خراسان رضوي راه اندازي شد.
احراري گفت: در طول سال گذشته ۹ اتحاديه بافندگان فرش دستباف با ۱۸۰نفر عضو در نقاط مختلف استان خراسان رضوي داير شده و در زمينه هاي مختلف، بافندگان اين بخش مورد حمايت قرار گرفتند.
رئيس اداره فرش سازمان بازرگاني خراسان رضوي گفت: از ابتداي سال جديد به هر كدام از بافندگان فرش كه در كارگاههاي متمركز اقدام به توليد فرش كنند، پنج الي هشت ميليون ريال كمك غير نقدي در قالب مواد اوليه پرداخت مي شود.
وي ادامه داد: همچنين هر كدام از بافندگان فرش مي توانند در ازاي پرداخت ماهانه ۴۲ هزار ريال از مزاياي بيمه تأمين اجتماعي برخوردار شوند.
وي گفت: تاكنون در اين راستا بالغ بر هزار نفر از بافندگان فرش دستباف استان براي استفاده از مزاياي بيمه به ادارات تأمين اجتماعي معرفي شده اند و بافندگاني كه هم اكنون بيكار هستند، از طريق اين اتحاديه ها به واحدهاي توليدي عمده معرفي مي شوند.

روش توليد علوفه كم هزينه در سيستان به نتيجه رسيد
گروه شهرستان ها: به ابتكار دانشگاه زابل، روش توليد علوفه كم هزينه با موفقيت آزمايش شد و تنها از سطح ۳۳ مترمربع زمين، طي يك دوره هشت روزه يك تن علوفه برداشت شد. پروفسور غلام محمد تاج، رئيس دانشگاه بلوچستان پاكستان در سفر به ايران كه به اتفاق هيأت همراه از اين طرح آزمايشي دانشگاه زابل ديدن مي كرد، نتايج حاصله از اين روش را مورد تأييد قرار داد.
دكتر غلامرضا نوري رئيس دانشگاه زابل در اين خصوص گفت: روش هيدروپوييك (آبكشت) كه به توليد علوفه سبز غني شده معروف است، روشي بسيار مطلوب براي تهيه علوفه با هزينه كم است و در منطقه باتوجه به دوره هاي خشكسالي پياپي، توانستيم با اجرايي كردن اين شيوه، پژوهش هاي دانشگاهي را كاربردي كنيم و به ياري دامداران بشتابيم. در طرح آبكشت از يك مساحت كوچك ۳۳ مترمربعي، يك تن علوفه برداشت مي شود و اجراي طرح از آغاز تا پايان تنها هشت روز به طول مي انجامد.

واگذاري اراضي شهرك گل و گياه خمين
به فارغ التحصيلان كشاورزي
اراك -خبرنگار همشهري:با صرف بيش از يك ميليارد و ۷۰۰ ميليون ريال اعتبار از محل اعتبارات طرح توسعه خمين و خريداري يك دستگاه چاه آب، مشكل آبرساني به شهرك گل و گياه اين شهر مرتفع شد.
رئيس هيأت مديره اتحاديه گل و گياهان زينتي شهرستان خمين با بيان اين مطلب گفت: در راستاي ايجاد اشتغال و بهره گيري از توان جوانان به زودي اراضي شهرك گل و گياه خمين به منظور پرورش و توليد گل و گياه به فارغ التحصيلان كشاورزي واگذار خواهد شد.وي خاطرنشان كرد قرار است در اين شهرك پايانه حمل گل و گياه به ساير استان ها، سردخانه و محل نگهداري گل و گياهان زينتي و ساختمان اداري احداث شود.

گزارش عملكرد گمركات استان مركزي در سال ۸۴
اراك - خبرنگار همشهري: مدير گمركات استان مركزي از افزايش ۷۹ درصدي صادرات انجام شده از استان مركزي طي سال گذشته نسبت به سال قبل از آن خبر داد.
شريعت گفت: در سال گذشته ۲۰۰ ميليون و ۸۶۰ هزار و ۵۱ كيلوگرم كالا از استان مركزي به خارج از كشور صادر شده است.وي افزود : اين كالاها كه به ارزش ۱۲۵ ميليون و ۱۵ هزار و ۳۶۸ دلار بوده اند با تنظيم۳ هزار و ۳۱۳ فقره اظهارنامه صادراتي به ۳۴ كشور جهان از جمله عراق، سوريه، تركيه، تركمنستان، ايتاليا، يونان، بلغارستان، مقدونيه، امارات متحده عربي، يمن، غنا، افغانستان، ابوظبي، روماني، موزامبيك، سودان، تاجيكستان، اتيوپي، صربستان، قزاقستان، قبرس، آذربايجان، ساحل عاج، چين، پاكستان، ارمنستان، بوسني و هرزگوين صادر شده اند.وي گفت: فرآورده هاي نفتي، گرافول مس، ورق ساوه آلومينيوم، كويل هاي ري هيتر و متعلقات، دي اتيلن گلايول، پروفيل، ورق سرد و گرم فولادي، كابين فلزي، سازه هاي فلزي، قطعات منفصله پايه دكل انتقال نيرو، كاشي، اشياي پلاستيكي، كمباين و... عمده كالاهاي صادراتي را شامل مي شوند.

فروشگاه شركت تعاوني ايثارگران قشم آغاز به كار كرد
قشم - توسط جمعي از ايثارگران و خانواده شهدا، نخستين فروشگاه شركت تعاوني آنان در جزيره قشم افتتاح شد.
مدير اين مجموعه فروشگاهي هدف از افتتاح اين فروشگاه را فراهم آوردن بسترهاي مناسب براي رقابتي سالم در اين منطقه عنوان كرد.«فريدون صفري» افزود: در اين مركز كه نخستين فروشگاه از مجموعه فروشگاه هاي زنجيره اي عرضه كالاي شركت تعاوني قشم است، سعي شده تا اجناس، بدون واسطه، با قيمت واقعي تر و با كيفيت مرغوب به دست مصرف كننده برسد.

موزه تاريخ طبيعي همدان ۳۳ ساله شد
همدان- موزه تاريخ طبيعي همدان با ۳۳ سال قدمت، يكي از مراكز فرهنگي و گردشگري اين استان است.
به گزارش واحد مركزي خبر، اين موزه داراي سه تالار با الگوها و استانداردهاي بين المللي است.در تالار نخست  موزه تاريخ طبيعي همدان، نگاره هاي سنگي كشف شده از مناطق مختلف، سفال هاي قديمي، ابزار مفرغي و سكه در كنار افزون بر ۳۰۰ مورد صحنه سازي از طبيعت وحش ايران به نمايش گذاشته شده است.دومين تالار اين موزه به آبزيان اختصاص دارد كه اين تالار نيز شامل بخش هاي كمياب و نفيسي از انواع آبزيان، خزندگان و پستانداراني است كه در داخل محلول هاي شيميايي و به صورت تاكسيدرمي نگهداري مي شود.در تالار شماره سوم اين موزه هم مجموعه اي از نمونه هاي كاني، فسيل و سنگهاي رسوبي دوران مختلف زمين شناسي ايران جمع آوري شده است.

اجراي ۲۴ طرح تعاوني بانوان در چهار محال و بختياري
شهر كرد- با بيش از ۵۲۰ ميليون ريال سرمايه ۲۴ طرح تعاوني بانوان طي سال ۸۴ در استان چهار محال و بختياري اجرا شد.به گزارش واحد مركزي خبر مديركل تعاون استان چهار محال و بختياري گفت: اين تعاوني ها، زمينه اشتغال ۱۵۲ نفر از بانوان را در امور خدماتي، صنعتي، كشاورزي و تعاونيهاي چندمنظوره فراهم آورده است.فروزنده افزود: در تعاونيهاي بانوان ۱۹۸ نفر دانش آموخته فعاليت مي كنند.

درياچه اروميه، زيستگاه حيات وحش بين المللي
009855.jpg
اروميه- بوستان بين المللي اروميه از جاذبه هاي طبيعي و ديدني آذربايجان غربي است.
به گزارش واحد مركزي خبر، درياچه اروميه، بزرگترين درياچه شور جهان ۱۳۰ تا ۱۴۰ كيلومتر طول و ۱۵ تا ۸۵ كيلومتر عرض دارد و در بخش شرقي شهرستان اروميه واقع است و حدود ۵ هزار كيلومتر مربع از مساحت آذربايجان غربي را شامل مي شود.دارا بودن ۱۰۲ جزيره بزرگ و كوچك با تنوع گياهي و جانوري بي نظير، موجب شده است كه اين درياچه به عنوان بوستان و ذخيره گاه زيستي بين المللي به ثبت برسد.جزيره كبودان، اشك، اسپير، ارزو و جزاير ۹ گانه اين درياچه، هركدام زيستگاه حيواناتي مانند قوچ، ميش و گوزن زرد است.

مشكل آب آشاميدني آبادان برطرف مي شود
آبادان- يكي از نمايندگان مردم آبادان در مجلس شوراي اسلامي گفت: با توجه به رديف اعتباري بودجه سال ،۸۵ تا پايان سال جاري مشكلي به نام آب در شهرستان آبادان نخواهيم داشت.«محمد سعيد انصاري» در نشست شوراي اداري آبادان تأكيد كرد: در اعتبارات تخصيصي به آب آبادان، ۱۰ ميليارد ريال براي حل معضل آب چوئبده اختصاص داده شده كه از اين مبلغ ۶ ميليارد و ۵۰۰ ميليون ريال آن براي تكميل خط انتقال آب هزينه مي شود.

آمبولانس دريايي براي جزيره هرمز در حال ساخت است
قشم- قرارداد ساخت نخستين آمبولانس دريايي ويژه جزيره هرمز با يك شركت ايراني منعقد شد.
«ناصر ناصري» بخشدار جزيره هرمز افزود: مجوز ساخت اين آمبولانس به تازگي صادر شده و قرارداد ساخت آن نيز به امضا رسيده است.ناصري با بيان اين كه آمبولانس در بهار سال جاري آماده بهره برداري مي شود، گفت: با به كارگيري اين آمبولانس، نقل و انتقال بيماران در مسير جزيره هرمز به بندر عباس تسهيل مي شود.
دكتر «علي حيراني» مدير شبكه بهداشت شهرستان قشم نيز از خريد آمبولانس دريايي پيشرفته از يكي از كشورهاي غربي، ويژه شهرستان قشم خبر داد.حيراني، گفت: اين آمبولانس كه قرار است علاوه بر جزيره قشم، جزاير هنگام، لارك و هرمز را تحت پوشش خود قرار دهد، مراحل نهايي ساخت را طي مي كند و به زودي در مسير قشم، بندرعباس به كار گرفته مي  شود.

شهرستان ها
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
رسانه
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   رسانه   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |