چهارشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۵۲ - Apr 5, 2006
كارگردان ها دست به كار شدند
009879.jpg
ايسنا:با پايان تعطيلات نوروزي ۱۰ پروژه  درجه  الف ويژه سيما، وارد مرحله  جديدي از ساخت  شدند.
مركز «سيما فيلم» هم اينك با ساخت ۵ پروژه  سنگين، نسبت به شبكه هاي تلويزيوني پيشقدم تر است. اين سريال ها كه غالباً از موضوعي تاريخي و ديني برخوردارند،  زندگي و شخصيت علما، دانشمندان، هنرمندان و افراد برجسته  تاريخ معاصر و باستان را به تصوير مي كشند.
ساخت سريال «حضرت يوسف (ع )» كه پيش از عيد، ۶۵ درصد از تصويربرداري آن به پايان رسيده بود، به كارگرداني سلحشور در سوله  فرهنگسراي خاوران مجدداً از سر گرفته  شد. سلحشور زمان آماده شدن اين سريال را اواخر سال ۸۵ اعلام كرد.
«روزگار قريب» از جمله سريال هاي سيما فيلم است كه به كارگرداني كيانوش عياري وارد چهارمين سال ساخت خود مي شود. بخش هايي جزئي از تصويربرداري اين مجموعه با موضوع زندگي دكتر قريب به امسال موكول شده و با احتساب مراحل فني به نظر نمي رسد در سال ۸۵ شاهد پخش اين سريال باشيم.
عوامل سريال «شهر آشوب» مدتي است منتظر آغاز فاز دو اين سريال هستند. فاز دوم «شهر آشوب» به كارگرداني يدالله صمدي مدت ۶ ماه در شهرهاي آذربايجان شرقي ، آذربايجان غربي و شمال كشور تصويربرداري مي شود كه۲ ماه از آن در طبيعت خواهد بود.
سريال «مختارنامه» به كارگرداني داوود ميرباقري تاكنون نزديك به ۴۲۰ جلسه فيلمبرداري ( برابر با ۱۲ فيلم سينمايي ) را پشت سرگذاشته است.
بنا بر اعلام تهيه كننده مجموعه «مختارنامه» ، فيلمبرداري بخش هاي زندان اين سريال در سال ۸۴ به پايان رسيده و به زودي فيلمبرداري بخش «جنگ هاي شهري» در كوفه، آغاز مي شود. سريال «شهريار» به كارگرداني كمال تبريزي نيز در مركز سيما فيلم ساخته مي شود.
بخش هايي از اين سريال كه تاكنون در شهرهاي تهران و قزوين تصويربرداري شده، در اواخر سال گذشته با حضور اردشير رستمي، كاريكاتوريست، در نقش جواني استاد شهريار به پايان رسيد و از آن پس سيروس گرجستاني، عهده دار ايفاي نقش در سن ميانسالي استاد شهريار شد.
«حلقه  سبز» به كارگرداني ابراهيم حاتمي كيا از ديگر پروژه  هاي سنگين سيماست كه در شبكه  سه سيما توليد مي شود. تا كنون ۴۰ درصد از فيلمبرداري اين سريال انجام شده و با گذراندن تعطيلات نوروز، گروه سازنده فيلمبرداري بخش هاي ديگر را آغاز كرده اند.
شبكه  اول سيما نيز ساخت ۴ پروژه سنگين را در سال ۸۵ ادامه مي دهد كه غالب آنها از موضوعي سياسي برخوردارند.
سريال «مدار صفر درجه» به كارگرداني حسن فتحي از جمله  اين مجموعه هاست كه آخرين مراحل تصويربرداري خود در ايران را پشت سر مي گذارد.
سريال «در چشم باد» به كارگرداني مسعود جعفري جوزاني از ديگر پروژه هاي الف ويژه  شبكه اول سيما است. اين سريال در گروه حماسه و دفاع شبكه  اول سيما ساخته مي شود و هر از گاهي صحبت هايي مبني بر توقف آن به گوش مي رسد.
«زير تيغ» به كارگرداني محمدرضا هنرمند و با بازي پرويز پرستويي، فاطمه معتمدآريا ديگر پروژه سنگين شبكه  اول است كه تا كنون زمان پخش آن مشخص نشده است.
همچنين شبكه  اول سيما سريال «كلاه پهلوي» را بيش از سه سال است كه در مرحله  پيش توليد دارد و زمان كليد خوردن اين سريال به كارگرداني ضياءالدين دري همچنان در هاله اي از ابهام قرار دارد

يادداشت
نقدي بر برنامه نوروزي «مستند ايران»
زبان لال تصوير
هوشنگ ساماني
نوروز امسال شبكه اول سيما، مجموعه اي از جلوه هاي تاريخي ايران را تحت عنوان «مستند ايران» روي آنتن فرستاد كه در مقايسه با نمونه هاي مشابه، تفاوت قابل ملاحظه اي داشت. آنچه به اين مجموعه تلويزيوني تشخص داده بود، چرخش بديع دوربين بود كه تصاوير منحصر به فردي از مناظر تاريخي ايران را در برداشت؛ اما با وجود نقطه قوت هاي تصويربرداري، مجموعه «مستند ايران» از برخي كاستي ها رنج مي برد كه اگر نبود، يكي از تأثيرگذارترين مستندهاي مربوط به ايران را شاهد مي بوديم.
كار مستند از آنجا كه همانند فيلم هاي داستاني، قصه چندان محسوسي ندارد و بازيگراني هم وجود ندارند تا با گفت وگوهاي خود، مخاطب را با فضاي داستاني آشنا كنند، كاري به مراتب دشوارتر از ساخت فيلم هاي داستاني است. در اين ميان آنچه مي تواند به يك فيلم مستند جان ببخشد، عناصر سه گانه تصوير، متن و موسيقي هستند. تنها در صورتي كه همه عناصر يادشده با قدرت همديگر را پوشش دهند، مي توان اميدوار بود تا كاري منحصر به فرد در حوزه  فيلم هاي مستند به وجود آيد.
بر همين اساس ملاحظه مي كنيم مجموعه «مستند ايران» تنها در ثبت تصاوير به توفيق قابل ملاحظه اي دست مي يابد و به دليل ضعف متن و موسيقي همراه آن، قدرت تأثيرگذاري مجموعه و شيريني تصاوير زيبا، رو به كاستي مي گذارد.
بايد توجه داشت وقتي دوربين از منظره تخت جمشيد به سمت كاخ چهلستون اصفهان حركت مي كند، اين دو فضاي متفاوت را با يك موسيقي نمي توان همراهي كرد. همان طور كه مصالح و معماري آثار تاريخي در دوره هاي زماني متغير بوده، فرهنگ و ادب و هنر مردمان اعصار مختلف نيز دائماً در تغيير بوده و امروزه نمي توان همه را با يك چوب راند. اگر مي بينيم برخي از فيلم هاي داستاني كه راوي تاريخ بشر هستند، در سال هاي دهه ۵۰ و۶۰ ميلادي به توفيق قابل ملاحظه اي دست يافتند، علت آن است كه تهيه كنندگان مربوطه علاوه بر جلوه هاي تصويري، به لحاظ ادبيات گفتاري و موسيقي فيلم نيز تا حد امكان به فضاي تاريخي داستاني نزديك شده اند. تهيه كنندگان مستند ايران اگر به موسيقي مجموعه همانند تصاوير ديدني اش توجه كافي مي كردند، اين برنامه يكي از قوي ترين ابزار معرفي تاريخ و تمدن ايران به جهان مي توانست باشد.
متن نوشته شده براي مستند ايران نيز از تشتت آراء رنج مي برد. بايد توجه داشت كه يك برنامه مستند تلويزيوني، جلسه پژوهشي دانشگاهي نيست كه مخاطب را با انبوهي از نظرات گوناگون مواجه كند. اينكه فلان كاخ به روايتي اينگونه ساخته شده، به روايتي آنگونه و به قولي، ديگرگونه ساخته شده است، اصولاً در حوصله مخاطب تلويزيوني جاي نمي گيرد؛ بنابراين شايسته بود پژوهشگران اين برنامه در خصوص اطلاعات تاريخي به جمع بندي قابل قبولي مي رسيدند و نتيجه نهايي را به بينندگان تصاويرشان هديه مي كردند.
پخش مجموعه مستند ايران در بهترين ساعت آغازين شب از شبكه اول سيما، حكايت از آن دارد كه مخاطبان اصلي اين برنامه، ايرانيان هستند؛ بنابراين استفاده از دو نفر خانم خارجي به عنوان مجري و بازيگر نمي تواند امتيازي براي برنامه محسوب شود. چنين رويكردهايي معمولاً مثل معروف «مرغ همسايه غاز است» را به ذهن متبادر مي كنند و به نظر مي رسد حضور ايشان در برنامه، منطقي غير هنري داشته است. حتي اگر قرار باشد اين مجموعه براي معرفي ايران به خارجيان عرضه شود، باز هم حضور مجري يا بازيگر خارجي در آن، لطفي به همراه نخواهد داشت.
نكته پاياني اينكه مستند ايران مملو از تصاوير هوايي بود كه البته تهيه آنها همراه با هزينه هاي گزاف اجاره چرخبال بوده است. اين به آن معني است كه شبكه اول سيما براي معرفي ايران و پيشينه پرافتخار آن از كمك هاي مالي كم نگذاشته است؛ منتها نتيجه نهايي، يك اثر شاخص و تأثيرگذار نيست، در حالي كه به راحتي مي توانست باشد. از آنجا كه تصاوير با ارزش اين مجموعه در مقياسي بالاتر از آنچه پخش شد، وجود دارد، هنوز هم مي توان اميدوار بود با تدوين مجدد و تجديدنظر در جوانب كار، اثري جذاب براي شبكه هاي داخلي و خارجي فراهم كرد.

گوشه
حاشيه اي بر برنامه هاي نوروزي سيما
009876.jpg
ايسنا: تلويزيون با پخش حدود ۱۰۰ فيلم سينمايي در طول تعطيلات نوروزي از گروه هاي سني مختلف جامعه غافل نشد. ناگفته نماند كه چندين فيلم براي كودكان تهراني پخش شد كه ساير بچه هاي ايران از ديدن آنها محروم بودند.
فهرست نهايي برنامه هاي سينمايي اعلام شده از سوي شبكه هاي تلويزيوني باز هم تغيير كرد . البته امسال برنامه هاي سيما با كمترين تغيير مواجه بود. اما به تدريج و با نزديك شدن به روزهاي پاياني تعطيلات، اين فهرست بعضا جا به جا شد و تعدادي از فيلم ها به  رغم اعلام قبلي پخش نشد.
از نكات قابل توجه ديگر در پخش فيلم هاي سينمايي نوروزي، تمايل شديد شبكه ها به پخش فيلم هاي روز دنيا و در عين حال سانسور هاي غير حرفه اي بود كه بعضا سردرگمي مخاطب را در پي داشت.
در ميان شبكه هاي تلويزيوني، شبكه هاي يك و سه سيما، مجموعه هاي تلويزيوني «پايان نمايش» و «وفا» را به صورت روتين به روي آنتن فرستادند و هر كدام موضوع كاملا متفاوتي را به تصوير كشيدند. شبكه چهار نيز هر شب تله تئاتر داشت كه با فيلم سينمايي شبكه دو ، پايان سريال شبكه سه و ... تداخل داشت. اما سريالها به لحاظ پخش با هم هماهنگ بودند و هيچ گاه پيش از پايان يكي،ديگري به روي آنتن نرفت. تلويزيون در پخش سريال هاي بدقولي هايي هم داشت. قسمت آخر سريال «وفا» با وجود آن كه تا چند ساعت قبل به صورت زيرنويس تبليغ مي شد،در روز ۱۲ فروردين به روي آنتن نرفت! ۱۳ فروردين ماه نيز به علت آماده نبودن يك ساعت با تاخير پخش شد.
پخش سريال «پايان نمايش» نيز كه گفته مي شد از ۲۹ اسفند ماه آغاز مي شود، به روز دوم فروردين موكول شد. پخش برنامه هاي تركيبي تلويزيون به مانند سالهاي گذشته ساعاتي قبل از تحويل سال آغاز شد و طي ۱۳ روز تعطيلي در شبكه هاي سه و پنج به طور مداوم ادامه پيدا كرد. در برنامه هاي «سبز در سبز» ، «بهارستان» ، «گل بيار و گل ببار» به مانند گذشته با حضور يك مجري، بازيگر و خواننده به روي آنتن رفتند،به ندرت كار جديدي ديده شد حتي زنده بودن اين نوع برنامه ها كه ارتباط با مخاطب را فراهم مي كرد. استفاده از خواننده و بازيگران كشور به عنوان مجري در برنامه هاي تركيبي، اتفاقي بود كه در سال ۸۵ رخ داد و نتوانست به بهتر شدن چنين برنامه هايي كمك كند.
تقارن ايام نوروز با ۲۸ و ۲۹ صفر و اربعين حسيني، به مانند سال گذشته برنامه هاي شبكه هاي تلويزيوني را تحت الشعاع قرار داد. «نقد ۳ - طنز ۳» عنوان يكي از برنامه هاي نوروزي شبكه سه سيما بود كه محتواي انتخاب شده به هيچ وجه با عنوان همخواني نداشت و هنرمندان تنها با گپ دوستانه درباره سريالهاي طنز شبكه ۳ صحبت مي كردند. شبكه سه سيما با تعريف شبكه جوان، همچنين لوگويي كودكانه (انيميشن خرگوش) را براي معرفي برنامه هاي خود طراحي كرده بود، كه بيش از هر چيز براي بيننده تداعي كننده پخش برنامه هاي كودك بود.
استفاده از فعالان هر حوزه ( از جمله دوبلورها و گزارشگران ورزشي) براي تبليغ برنامه ها و تعريف از يك شبكه در ايام نوروز از اتفاقات ديگري بود كه در شبكه سه سيما رخ داد. شبكه خبر نيز، از تعطيلات نوروز استفاده كرده و به تبليغ بخش هاي خبري تخصصي خود در اين ايام پرداخت. به طوري كه در شامگاه، گوينده خبري مي گفت: «شما را به خبرهاي صبحگاهي دعوت مي كنيم» .
بهمن هاشمي مجري جشنواره فيلم هاي شبكه دو نيز همچنان دو دو دو دو ... را ادامه داده و مي گفت: شبكه فقط شبكه دو ! شبكه دو سيما كه هر روز ساعت ۲۳ و ۳۰ دقيقه يك فيلم سينمايي را به روي آنتن مي فرستاد، در نوروز ۸۵ دست به خلاقيت زده و دركنار پخش مسابقه تلفني، بحث هاي كارشناسي فيلمها را به صورت مختصر پخش مي كرد. بخش مسابقه جشنواره فيلم هاي نوروزي شبكه دو بااجراي بهمن هاشمي، پنجم فروردين ماه شاهد حضور دكتر رضا پورحسين، مدير شبكه دو سيما بود كه ضمن خسته نباشيد به دست اندركاران اين برنامه خواهان شركت در مسابقه شد.

راه اندازي شبكه قرآن در مراكز استانها
دكترحسين ساري گفت: تاكنون در هفت مركز استان شبكه قرآن افتتاح شده كه تا پايان سال ۸۶ تمام مراكز استان ها شاهد راه اندازي شبكه قرآن و معارف هستند.
مدير شبكه قرآن سيماي جمهوري اسلامي ايران با اشاره به افتتاح هفتمين شبكه مستقل استاني قرآن سيما در اراك گفت: سازمان صدا و سيما با وجود تنگناهاي بودجه اي سال ۸۴ بعد از گذشت شش ماه از افتتاح نخستين شبكه مستقل قرآني سيماي جمهوري اسلامي ايران توانسته است با ۳۰ فرستنده درمراكز استانها هفت مركز افتتاح كند.
وي افزود: عامل استقبال مردمي و نياز و ضرورت جامعه اسلامي ايجاب مي كند كه شبكه هاي مستقل قرآني در كشور ايجاد شود و در آينده شبكه قرآن همچون ساير شبكه هاي سيما نسبت به تهيه و پخش برنامه هايي هنري با رويكرد قرآني و معارف اقدام كند.
دكتر ساري تفاوت شبكه قرآن و ساير شبكه ها را رويكرد قرآني آن ذكر كرد و گفت: هيچ تفاوت اساسي در ساخت و تهيه برنامه در شبكه قرآن نسبت به ساير شبكه هاي سيما وجود ندارد و در آينده از تمام تخصص هاي برنامه سازي براي متنوع كردن برنامه ها استفاده مي شود.
وي شكل پخش برنامه هاي شبكه استاني قرآن را از طريق ارسال به تهران و پخش از مركز عنوان كرد و گفت: هنوز در مراكز استانها امكان پخش برنامه هاي شبكه قرآن مستقل از شبكه تهران وجود ندارد.
مدير شبكه معارف و قرآن سيما برنامه اين شبكه در خارج از كشور را با اولويت پخش در هات برد ۳ عنوان كرد و گفت: توسعه برنامه هاي شبكه قرآن به نحوي است كه در خارج از كشور نيز بينندگان خاص آن از اين برنامه ها استفاده كنند و در آينده نيز با پخش برنامه ها در ساعات پاياني شب به دو زبان انگليسي و فرانسه اين شبكه از غرب اروپا تا شرق دور را در برخواهد گرفت.

شبكه  هاي راديويي را كم كنيد
سعيد توكل تهيه كننده برنامه «جمعه ايراني» گفت: موضوعات بسياري از برنامه هاي ۹ شبكه راديويي به هم نزديك است لذا در سال جديد مي توان با كار كارشناسي و مطالعاتي از تعدد شبكه ها كاست و شبكه هايي كه اهداف نزديكي به هم دارند با هم ادغام شوند و در اين صورت مخاطبان هم با كيفيت برنامه هاي بهتري مواجه مي شوند.
زهرا عبدالله زاده تهيه كننده برنامه «ايران در گذر زمان» شبكه جوان ، مي گويد: ايجاد فضاي مطلوب كاري به لحاظ داشتن جا و مكان آرشيو غني، روابط خوب و صميمانه كاري به رغبت بيشتر براي كار كردن مي انجامد.
علي آذري از تهيه كنندگان راديو نيز معتقد است: بهتر است در برنامه سازي براي سال جديد موضوع آشنا كردن مردم به حقوق خود و نحوه احقاق آن لحاظ شود.
زهرا صفائيان مدير بخش نيمروزي راديو تهران بر اين باور است: در نظر گرفتن مخاطب سنجي، اطلاعات به روز برنامه ساز راديو و شناخت كامل او از شرايط محيطي جامعه خود و جامعه جهاني در ارائه برنامه بهتر موثر خواهد بود.وي همچنين بر اطلاع رساني درست و سالم به مخاطب و افزايش آگاهي هاي عمومي او نسبت به مسائل مختلف و ايجاد فضاي شاد و مفرح براي او در برنامه ها تأكيد مي كند.
فرهنگ جولايي از تهيه كنندگان راديو اظهار مي كند: براي جلب شنونده در راديو نبايد به هر كاري دست زد و نوآوري نبايد باعث از بين رفتن يك سري اصول در برنامه سازي شود. وي بر پخته تر بودن برنامه هاي راديو تأكيد مي كند.

راديو گفت و گو گوش كنيد
009885.jpg
مدير راديو گفت وگو، از پخش برنامه هاي اين راديو در ۲۵ ارديبهشت ماه خبر داد.
حسن محمديان گفت: اين شبكه از ۲۵ ارديبهشت ماه پخش آزمايشي خود را آغاز مي كند و از ۲۷ ارديبهشت ماه رسماً گشايش مي يابد.
تاكنون چهار تن از مديران اين شبكه منصوب شده اند. دكتر قاسم پورحسن مديريت «طرح و پژوهش» ، ابواالفضل عسگري مديريت پخش و پشتيباني توليد، مسعود عابديني نژاد مديريت نظارت و ارزشيابي و حامد ارسنجاني مديريت ارتباطات اين شبكه را به عهده دارند.
احمد شيشه گران، اسماعيل ميرفخرايي، حسين پاكدل، دكتر وكيليان، جواد آتش افروز، مسعود پورعلي محمد و جمعي از برنامه سازان پيشكسوت راديو با ارائه طرح هاي مختلف همكاري خود را با اين شبكه آغاز كرده اند.

كارنامه هنرمندان را مرور كنيد
009891.jpg
دكتر اكبر عالمي كارنامه شبكه هاي تلويزيوني در سال گذشته را به طور نسبي مثبت ارزيابي كرد و گفت: برنامه هاي تلويزيون توانستند تماشاگران را به سمت و سوي خود جذب كنند.
اين  فيلمساز، منتقد و استاد دانشگاه ساخت برنامه هايي با هدف بالا بردن نشاط اجتماعي و خردورزي و انديشه در تلويزيون را براي سال جديد ضروري خواند و افزود: جامعه ما در حال حاضر بيش از هر چيز به سرگرمي نياز دارد.
بيشتر جمعيت ايران اوقات فراغت خود را به شبكه هاي تلويزيوني هديه مي دهند. به طور متقابل مديران گروه ها در شبكه هاي گوناگون نيز بايد به موازات ساخت برنامه هايي كه به نشاط عمومي جامعه كمك مي كند، به توليد برنامه هايي با هدف برانگيختن انديشه در مخاطب نيز فكر كنند.
وي دعوت از انديشمندان براي حضور در تلويزيون را منجر به بهبود كيفيت كارها دانست و خاطرنشان كرد: تلويزيون مي تواند كارنامه تهيه كنندگان و كارگردانان كه در گذشته كار مي كردند را به دقت مرور كرده تا كساني كه موفق بوده اند، با اختيار و بودجه بيشتر دعوت به كار شوند. بدين ترتيب افرادي كه ناموفق بوده اند يا رفته رفته حذف مي شوند و يا اين كه ديگر كاري به آنها ارجاع داده نمي شود.
عالمي با اشاره به اصطلاح عاميانه «دوغ و دوشاب نبايد يكي باشند» تصريح كرد: اين اصطلاح كاربرد پرمعنايي با خود به همراه دارد. كارهاي هنري و تلويزيوني بايد جايي ارزيابي شوند تا تهيه كنندگان و برنامه سازان بدانند، آثار توليد شده مورد مميزي و تجزيه و تحليل دقيق قرار مي گيرند. به گفته  وي ، اين اتفاق بايد خارج از برنامه هاي نقد و بررسي كه هم اينك از تلويزيون پخش مي شود واقع شود.
به اعتقاد اين كارشناس، نقد و تحليل برنامه هاي تلويزيون و تأثير آن بر افكارعمومي و استقبال بيننده يك اصل مسلم است.
وي شبكه اي كه بيننده ندارد را محكوم به شكست خواند و افزود: بايد فرصت بي اعتنايي به برنامه ها را از مخاطب گرفت و مخاطب را از اين كه برنامه  ما را مي بيند خرسند كرد.
اين فيلمساز همچنين به مديران تلويزيون پيشنهاد داد تا بيش از گذشته از هنرمنداني كه توانايي و استعداد خود را به جامعه ثابت كرده اند، براي حضور در عرصه برنامه سازي دعوت به عمل آورند.

امسال سريال مخصوص نوروز نداشتيم
فارس: حميد كوهپايي در خصوص ارزيابي برنامه هاي نوروزي تلويزيون با بيان اين مطلب گفت: امسال شرايط خاص مثل اربعين روي حال و هواي عيد بسيار مؤثر بود و به اين واسطه برنامه ها به خصوص سريال ها زياد جدي گرفته نشده بود اما در ميان آنها به نظرم سريال وفا بهتر بود كه البته قرار بود اين سريال ماه محرم پخش شود كه به نوروز موكول شد.
وي افزود: فيلم هاي سينمايي بسيار خوب بودند اما برخي شبكه ها چند فيلم تكراري را پخش كردند كه به طور كلي با توجه به بحث ماه صفر در نوروز نمي توانيم نسبت به سال هاي گذشته آنها را با هم مقايسه كنيم.
«كوهپايي» در خاتمه با اشاره به اينكه تلويزيون سال آينده وضعيت بهتري را در نوروز خواهد داشت، خاطرنشان كرد: سال آينده ايام عزاداري حسيني تمام مي شود و روز اول عيد مصادف با اول ربيع الاول خواهد بود به اين ترتيب تلويزيون از نظر برنامه سازي با شرايط بهتري وارد نوروز مي شود.

ساخت دو انيميشن از قصص قرآن مجيد
دو انيميشن با داستان هايي برگرفته از قرآن مجيد براي تلويزيون ساخته شد.
موريانه و سليمان و عنكبوت غار از توليدات جديد سيماي مراكز خوزستان هستند. اين آثار در واحد انيميشن سيماي مركز خوزستان توليد شده اند كه موضوع آن برگرفته از قصص قرآني است و به مدت ۹ تا ۱۰ دقيقه به تهيه كنندگي رحيم كريم زاده ساخته شده اند.

راز ققنوس در شبكه تهران
مهر: مجموعه تلويزيوني راز ققنوس به كارگرداني نادر مقدس و تهيه كنندگي سيد احمد ميرعلايي ۱۵ ارديبهشت ماه از شبكه تهران روي آنتن  مي رود.
مجموعه راز ققنوس در ۱۳ قسمت ۴۵ دقيقه اي براي گروه فيلم و سريال شبكه تهران ساخته شده است.
داستان اين مجموعه روايت دكتر پرهام بهادر، پزشك حاذق و جراح تواناي جراحي هاي زيبايي است كه شهرتي فراوان پيدا كرده است.
در اين مجموعه عبدالرضا اكبري، فاطمه گودرزي، مهدي ميامي، عنايت بخشي، امير مهدي كيا، هادي قمشي، پورانداخت مهيمن، افشين نخعي، اتابك نادري، امجد زارع، شيرين ايزدي، فريده سپاه منصور، مهرداد فلاحتگر، حسين رجايي، بابك حسني، بهزاد خداويسي و زنده ياد رضا سعيدي به ايفاي نقش پرداخته اند.

سرگرمي، غالب برنامه هاي نوروزي
فارس:فريدون فرهودي در خصوص ارزيابي فيلم ها و سريال هاي نوروزي گفت: متأسفانه زياد فرصت نكردم كه برنامه هاي نوروزي را ببينم ولي به طور كلي تعداد برنامه ها به خصوص فيلم ها خوب بود و آن تعدادي را كه ديدم بيشتر جنبه سرگرم كننده داشتند.
وي افزود: البته در ميان آنها فيلم هايي چون« خيلي دور، خيلي نزديك » و برخي ديگر جزو فيلم هاي متفاوتي بودند كه در اين ايام پخش شدند. اما بايد ديد تا چه حد اين برنامه ها جوابگوي سلايق مختلف مردم بوده كه در اين زمينه سازمان صدا و سيما بايد دقت بيشتري داشته باشد كه شبكه هاي مختلف براي پخش فيلم هايي با ژانرهاي متفاوت با هم هماهنگ شوند.

گسترش وبلاگ ها ، دستاورد سال ۸۴
009894.jpg
سال ۸۴ همچون سال پيش از آن، سالي پربار و كيفي براي علوم ارتباطات در ايران بود.
سيد علي موسوي در وبلاگ http://ali1352.persianblog.com آورده است: يكي از تحولات سال ،۸۴ گسترش وبلاگ ها و سايت هاي ارتباطي بود و بيش از ۲۰سايت و وبلاگ در شاخه هاي مختلف ارتباطات فعال شد كه وبلاگ جمعي ارتباطات، هنر هشتم، چهار راه تبليغات، پرانتز، چاپار و علوم ارتباطات از آن جمله اند. همچنين در سال  ،۸۴ شاهد افزايش تعداد استادان آنلاين بوديم كه احمد توكلي، علي اصغر محكي و اميد مسعودي در شمار اين اساتيد هستند.
در سال  ،۸۴ نزديك به ۱۵ همايش و نشست تخصصي كه عمدتا حول دو محور جامعه اطلاعاتي و روابط عمومي بودند، برگزار شد و همايش ارزيابي ملي اجلاس تونس يكي از مهمترين آنها بود.
با انتشار بيش از ۴۰ كتاب، ادبيات ارتباطات نيز در سال۸۴ غني تر شد. انتشار اين همه كتاب در حوزه علوم ارتباطات در يك سال كم سابقه بوده است. اين كتاب ها اغلب در موضوع خبر و روزنامه نگاري و جامعه اطلاعاتي بودند.

از دريافت ايميل ها بپرهيزيد
متخصصان امور كامپيوتر به كاربران اينترنتي هشدار دادند تا از دريافت ايميل هاي هرزه نگاري شده اخبار بي.بي.سي خودداري كنند، چراكه اين اخبار با هدف فريب آنها براي ديدن وب سايت هاي ويروسي طراحي شده اند.
به گفته  متخصصان، اگر كاربران بر روي لينك كليك كنند، وارد وب سايتي مي شوند كه نرم افزاري را نصب مي كند كه عملكرد مالي كاربران را به صورت آن لاين نظارت مي كند، از همين رو به كاربران توصيه شده است تا از كليك كردن بر روي اين لينك ها خودداري كنند. سوءاستفاده از نام هاي شناخته شده در عرصه خبررساني مانند بي.بي.سي به يكي از متداول ترين شيوه ها براي فريب كاربران و وارد كردن آنان به وب سايت هاي هرزه نگاري شده تبديل شده است.

انتشار اسامي كشورهاي جهان در زمينه فناوري اطلاعات
رده بندي سالانه  كشورهايي كه بيشترين پيشرفت و بهره وري را در زمينه  اينترنت و رايانه داشته اند، اعلام شد.
در فهرست اعلام شده از سوي مجمع اقتصاد جهاني با عنوان «شاخص آمادگي شبكه» ، آمريكا توانست رتبه سال گذشته خود را كه به سنگاپور واگذار كرده بود، باز پس بگيرد و مجددا به رده نخست بازگردد. اين براي سومين بار طي پنج سال اخير است كه آمريكا در صدر فهرست كشورهايي قرار دارد كه در زمينه فناوري اطلاعات و اينترنت بيشترين دستاوردها را داشته اند. اين رده بندي بر پايه برخي فاكتورها مانند كيفيت آموزش علوم و رياضيات، قيمت پايين اينترنت و تلفن و نيز ميزان استفاده از اينترنت براي افزايش رقابت پذيري استوار است.
سنگاپور با وجود آن كه يك پله سقوط كرد و به مكان دوم آمد، اما عملكرد قابل قبولي ارائه كرده است و براي چهارمين سال متوالي جزو سه كشور اول اين فهرست قرار گرفت. پس از سنگاپور، دانمارك، ايسلند، فنلاند، كانادا، تايوان، سوئد، سوئيس و انگليس در مكان هاي سوم تا دهم برترين كشورهاي جهان از نظر پيشرفت فناوري اطلاعات قرار گرفتند. در اين رده بندي، برخي بازارهاي پوياي اينترنت مانند ژاپن در مكان شانزدهم و هند در مكان چهلم قرار گرفتند. نكته قابل توجه در اين فهرست آن است كه كشور ايران جزو ۵۰ كشور نخست اين رده بندي قرار ندارد، اما نام كشورهايي مانند لوكزامبورك،  قطر، تونس و بحرين در اين رده بندي به چشم مي خورد.

چهار ميليون مشترك راديو ماهواره
شركت Sirius عرضه كننده راديوي ماهواره اي اعلام كرد كه به تازگي شمار مشتركان خود در آمريكا را به چهار ميليون نفر رسانده است.
Sirius در رقابت با XM تعقيب كننده اصلي اين شركت است كه در سال ۲۰۰۵ داراي  ۳/۳ ميليون مشترك بوده است و مسئولان آن انتظار دارند كه تا پايان سال۲۰۰۶ شمار مشتركان خود را به شش ميليون نفر افزايش دهند. شركت XM در فوريه  ۲۰۰۶ داراي بيش از شش ميليون مشترك بود كه پيش بيني مي شود تا پايان امسال تعداد مشتركان خود را به ۹ ميليون نفر برساند.

رسانه هاي شخصي
پادكستينگ يك روش ارائه محتوا در اينترنت است كه مبتني بر فايل هاي صوتي كار مي كند و نوعي سيستم پخش راديويي است كه توليد و دريافت آن توسط همه اشخاص روي اينترنت ميسر است؛ به همين جهت با وجود ترجمه هاي متعدد براي اين تكنولوژي مي توان نام «راديوبلاگ اينترنتي» را بر آن گذارد. پادكستينگ امكان توليد و پخش برنامه هاي راديويي را با هزينه اي بسيار ارزان فراهم مي كند و وضعيت راديو را متحول نموده است. روش پادكستينگ مانند ساير روش هاي ارائه اطلاعات به صورت فايل هاي صوتي مثل Radio Broaolcasting و online Audio/ video streaming بر اساس ارسال فايل هاي صوتي كار مي كنند ولي چند تفاوت عمده و متمايزكننده دارد:
۱- پادكستينگ برخلاف ساير روش هاي ارائه محتواي صوتي كه به روش push Technologh كار مي كنند، بر اساس روش pull technology است. يعني در اين روش مصرف كننده بر اساس تقاضاي مشخص خود، به محتواي وب دسترسي دارد و مانند راديو، مطالب به او تحويل داده نمي شود بلكه او آنها را بر اساس نياز خود تحويل گرفته و مصرف مي كند.
۲- در اين روش، مصرف كننده محتواي مورد نظر را توسط دستگاه هاي پخش غير از كامپيوتر استفاده مي كند و در زمان استفاده، نيازي به دسترسي به كامپيوتر نيست. معمولاً دستگاه هاي استفاده از پادكست ها بسيار كوچك و قابل حمل است و كاربر در هر زمان و مكاني قادر به استفاده از محتواي صوتي خواهد بود. بنابراين، شرايط گوش دادن به پادكست ها مي تواند بسيار راحت باشد، مثل زمان كوه پيمايي، رانندگي، استراحت و... كه مي تواند تأثير بهتري بر شنونده نيز داشته باشد.
۳- محتوا پس از دريافت از اينترنت، بدون نياز به اينترنت، قابل استفاده خواهد بود؛ در حالي كه در ساير روش ها نياز به ارتباط اينترنتي براي استفاده از محتوا وجود دارد.
۴- در اين روش، امكان شنيدن هر بخش از محتوا، جلو و عقب بردن آن، شنيدن محدوده خاص از محتوا و ساير كنترل ها از طرف كاربر ممكن است. كاربر به هر تعداد بار كه بخواهد مي تواند محتوا را گوش دهد؛ در حالي كه در راديو اينترنتي، چنين امكاني به خودي خود وجود ندارد.
۵- در اين روش، نيازي به مراجعه به وب سايت هاي مختلف براي دسترسي به انواع محتويات نيست و با تنظيم نرم افزار مخصوص اين كار، كپي محتوا به دستگاه پخش آن به طور اتوماتيك انجام شده و كاربر هميشه آخرين و جديدترين اطلاعات را در دستگاه پخش محتواي صوتي خود خواهد داشت. همان طور كه هزاران ايراني داراي وبلاگ هستند، آنها مي توانند پادكست ويژه خود را داشته باشند. در واقع هر وبلاگ مي تواند يك پادكست باشد.
009897.jpg
* تلخيص از مقاله راديوبلاگ ايراني نوشته حميدرضا ضيائي پرور
فصلنامه تخصصي دانش ارتباطات، سال اول، شماره۲

رسانه
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   رسانه   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |