چهارشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۵۲ - Apr 5, 2006
ايران بالاترين رتبه منابع انساني فناوري اطلاعات دنيا را دارد
حاشيه هاي جذاب تر از متن
009810.jpg
گروه دانش و فناوري- رويا راوري:يكي از راه هاي اساسي توسعه در هر بخش از صنعت، افزايش تعاملات بين بخش خصوصي با بخش دولتي است. شايد بتوان گفت كه اين تبادلات توانسته در برخي از بخش هاي صنعت به بهينه سازي آن بخش كمك قابل توجهي كند.
يكي از بخش هايي كه هم اكنون درگير اين مسئله است و به علت سرعت در توسعه و گسترش و نفوذ آن در تمام حيطه هاي جوامع نقش اساسي را بازي مي كند صنعت فناوري اطلاعات يا همان آي تي است.
اما متأسفانه اين صنعت با يك مشكل اساسي در كشور ما روبه رو است. صنعت آي تي ما از سوي مسئولان رده بالاي كشور مورد بي توجهي قرار گرفته است. به طور خلاصه راهكارها و نگاه هاي سنتي در نظر گرفته شده براي اين صنعت نمي تواند جوابگوي آن باشد. تسهيلات، امكانات و ارتباطاتي كه براي صنايع سنتي مثل صنعت فرش، ذوب آهن و غيره در نظر گرفته مي شود براي چنين صنعتي كه غيرقابل كنترل است نيز تجويز مي شود.
از اين بابت بسياري از افراد متخصص و شركت هاي فعال در اين زمينه بارها خواستار توجه و رويه بهتر تصميم گيران در اين زمينه شده اند و چه بسا بسياري از اين وضعيت گله مند هستند.
دكتر علي فتوت احمدي، مدير عامل گروه تحقيقاتي كاوش كام آسيا مي گويد: بسياري از صنايع با اجراي يك طرح تجاري، در مدت زمان كمي به يك صنعت سودده تبديل شده اند. براين اساس بسياري از كشورها موفق شدند چنين ساختار و الگويي را در صنعت آي تي پياده كنند.
سرمايه گذاران ريسك پذير در ايالات متحده آمريكا در دهه ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ به سرمايه گذاري در صنايع آي تي مبادرت ورزيدند تا جايي كه در سال ۲۰۰۲ اين الگوي سرمايه گذاري به بسياري از كشورهاي دنيا شيوع پيدا كرد.
از سوي ديگر برخي از كشورهاي در حال توسعه براي بهبود شرايط مناسب تر، روي تكنولوژي هاي آي تي سرمايه گذاري كردند. به طور مثال كشور چين موفق به تأسيس پارك هاي صنعتي با امكانات مالي شد كه به صورت تسهيلات بلاعوض در اختيار صنايع نوپا قرار گرفت.
همچنين يكي از برنامه هاي مركز تحقيقات مخابرات كشور كره با بودجه ۴۰۰ ميليون دلاري در اختيار قراردادن نتايج تحقيقات بنيادي تا تحقيقات كاربردي خود به شركت هاي بخش خصوصي بدون هيچ شرطي است.
نتايج اين فعاليت و تعامل دوسويه را روي شبكه موبايل نسل سوم در كره يا شبكه هاي اتصال اينترنت از طريق ماهواره و تكنولوژي هاي پيشرفته (ADCL) شاهد هستيم.
* و اما صنعت IT در ايران
ايران بالاترين رتبه منابع انساني در زمينه IT را در سطح جهان دارا است اما مركز تحقيقات مخابرات يكي از متوليان اصلي توسعه صنعت IT كشور كه داراي امكانات بودجه اي بيشتر و سازمان گسترده  تري است در حمايت از پروژ هاي دانشگاهي و يا برون سپاري تحقيقات تاكنون موفقيت قابل توجهي نداشته است.
اما وزارت صنايع در پنج سال گذشته با اختصاص منابع به صورت كمك هاي بلاعوض و يا وام هاي كم بهره و به صورت پروژه اي شرايط مناسبي را براي توسعه تكنولوژي در اين بخش به وجود آورده است و نتايج خوبي در زمينه سيستم هاي خدمات پيام كوتاه، تلفن همراه، طراحي IC برچسب هاي راديويي، تلفن هاي wi-fi به دست آورده است.
شايد بخش فناوري اطلاعات و ارتباطات در سال ۸۴ در بعضي از حوزه ها پيشرفت هايي چشمگير از جمله صدور مجوز IDC (Internet Data Center) به سه اپراتور داخلي، نهايي شدن قرارداد اپراتور دوم تلفن همراه و نهايي شدن سند بخش فناوري اطلاعات و ارتباطات و همچنين مشخص شدن افق ها و برنامه ها در برنامه چهارم توسعه را داشته اما با مسائل و مشكلات اساسي بسياري روبه رو بوده است كه اميدواريم اين مسائل (همانند نامشخص بودن رابطه شركت هاي داراي مجوز باشركت هاي دولتي و تعهدات طرفين، عدم تنظيم روابط بين شركت هاي داراي مجوز با يكديگر، عدم اصلاح وظايف و ساختار سازماني شركت هاي استاني و بلاتكليفي آنان پس از ورود بخش غيردولتي و نامشخص بودن سياست ها و راهبردهاي اساسي توليد سرويس هاي عمومي و چگونگي عرضه آنها به مردم و غيره) در سال جديد برطرف شود.
* سياست دولت و IT
محمد حسين محبي رئيس سنديكاي توليد كنندگان فناوري اطلاعات مي گويد: «دولت هر سال از دهمين ماه سال براي فروش اوراق مشاركت و يا پيش فروش محصولات دولتي تمهيداتي را مي انديشد و به دليل كسر بودجه اجازه جريان يافتن اين هزينه ها نمي دهد.
در واقع به جاي اينكه توليد ريال كند، ريال را جابه جا مي كند. متأسفانه امسال به علت تركيب جديد هيأت دولت و كثرت مصوبات مجلس تقريباً از دومين ماه سال تشكل هاي دولتي در يك حالت بلاتكليفي و انتظار توزيع ثروت مانده است. همچنين بعد از انتخابات تا امروز با توجه به دستور صرفه جويي دولت، اين حالت انتظار همچنان ادامه يافته است، بنابراين به وجود آمدن بسياري از مشكلات طبيعي است. بازار با يك تخليه ريالي و مشتري مواجه شده است كه مسلماً با وجود بازار راكد تعهدات مؤسسات در پايان سال انجام نخواهد شد.»
وي مي افزايد: «مرجوع كردن كالاها در بازار يكي از راه حل هاي موجود در اين شرايط شده است كه به دنبال خود مشكلات مضاعف براي توليد كننده ايجاد مي كند. مي توان تصريح كرد سياست صرفه جويي در كل به نفع دولت نيست، مصلحت كشور در رواج كسب و كار است اگر همه حالت تدافعي به خود بگيرند، خريد و فروش انجام نمي شود و بازار همچنان در حالت سكون بسر خواهد برد.
ماهنامه دنياي مخابرات و ارتباطات در شماره جديد خود مي افزايد: شركت هاي صنعتي كشور هر چند در مالكيت خصوصي باشند يك سرمايه ملي محسوب مي شوند و حمايت خردمندانه از آنها جزو وظايف حكومت به شمار مي آيد، اين حمايت، يك رسالت ملي است كه تمامي اركان نظام را وظيفه مند مي سازد. وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در راستاي وظايف خود در رابطه با سند چشم انداز ۲۰ ساله و برنامه هاي دولت، مجموعه سياست هاي اجرايي حمايت از توليدكنندگان داخلي را تصويب و به مورد اجرا قرار مي دهد. توليدكنندگان در قالب يك توليدكننده داخلي مشروط به يك سري ويژگي هايي اعم از توليد دانش فن و توسعه آن، جذب و به كارگيري گسترده نيروهاي متخصص، تجهيزات و امكانات فني لازم، قدرت كسب و بومي كردن فناوري و كيفيت و رقابت پذيري حمايت خواهند شد.

سي امين دوره مسابقات بين المللي برنامه نويسي
دانشجويي ACM از ۲۰ فروردين ماه برگزار مي شود
ايسنا: با حضور تيمي از ايران سي امين دوره مسابقات جهاني برنامه نويسي دانشجويي ACM از ۲۰ تا ۲۴ فروردين ۸۵ در شهر «سنت آنتونيو» در تگزاس آمريكا برگزار مي شود.
دكتر محمد قدسي، عضو هيات علمي دانشكده كامپيوتر دانشگاه  صنعتي شريف و سرپرست تيم اعزامي اين دانشگاه به مسابقات با اعلام اين مطلب گفت: در مسابقات منطقه اي برنامه نويسي دانشجويي كه آذرماه ۸۴ با شركت ۷۵ تيم از ۴۳ دانشگاه دولتي و آزاد سراسر كشور و يك تيم از كشور ويتنام در دانشگاه صنعتي شريف برگزار شد، سه تيم از دانشگاه هاي صنعتي شريف، شهيد بهشتي و دانشگاه «هوشه مينه» ويتنام به مسابقات نهايي راه  يافتند.
وي خاطرنشان كرد: تيم دانشگاه صنعتي شريف براي تهيه ويزا اقدام كرده و منتظر پاسخ نهايي هستيم كه در صورت نبود مشكل اين تيم بيستم فروردين به مسابقات اعزام مي شود.
دكتر قدسي در عين حال خاطرنشان كرد: تيم دانشگاه شهيد بهشتي به دليل عدم دريافت ويزا از راهيابي به مسابقات برنامه نويسي دانشجويي ACM بازماند.
عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي شريف درباره نحوه تامين هزينه هاي اعزام اين تيم به مسابقات اظهار داشت: متاسفانه دانشگاه به دليل مشكلات بودجه هيچ گونه حمايتي از تيم به عمل نياورد و در اين زمينه از مركز تحقيقات مخابرات درخواست كمك كرديم.
وي با اشاره به اهميت اين رقابت هاي علمي جهاني گفت: اين مسابقه، مهمترين رقابت جهاني در زمينه برنامه نويسي است كه براي دانشجويان رشته كامپيوتر و برنامه نويسان در حد مسابقات المپيك است و حدود هشتاد تيمي كه از مناطق مختلف جهان به مرحله نهايي راه يافته اند از برترين هاي اين رشته هستند.
گفتني است، مسابقات جهاني برنامه نويسي دانشجويي كه از سال ۱۹۷۶ توسط انجمن ماشين هاي محاسباتي (ACM) -از بزرگترين نهاد هاي علمي تحقيقاتي علوم رايانه و فناوري اطلاعات جهان- بنيان نهاده شده، هر ساله با هدف رقابت و تشويق توانايي «حل مساله» بين دانشجويان رشته كامپيوتر و فراهم آوردن زمينه شكوفايي استعدادهاي آنان و ترغيب كارگروهي در توليد نرم افزار برگزار مي شود.

كشف تعدادي جمجمه در چين دانشمندان
اين كشور را سردرگم كرده است
009816.jpg
كشف حدود ۱۲۱جمجمه در استان «گان سو» در شمال غرب چين ، دانشمندان اين كشور را در خصوص تشخيص آن ها، سردرگم كرده است.
روزنامه «چاينا ديلي» چاپ پكن روزسه شنبه نوشت كه پليس چين ادعاي شماري از دانشمندان چيني را كه اين جمجمه ها متعلق به انسان است ، رد كرده است. در همين حال «دي ان آ» جمجمه هاي يافت شده كه قدمت آن مشخص نشده ، براي تعيين هويت به آزمايشگاه ارسال شده است.
مسوولان ذي ربط گفته اند كه هنوز نمي دانند اين جمجمه ها متعلق به انسان و يا ميمون است. پليس محلي اين استان چين تاكيد كرده است كه براي هرگونه اظهارنظر در اين باره ، بايد منتظر پاسخ آزمايش ها بود.
يك دامپرور چيني هفته گذشته موفق به كشف۱۲۱جمجمه شد كه اكنون دانشمندان در حال آزمايش بر روي آن هستند.
«ليو نايفا» استاد دانشگاه «لانجو» مركز استان «گان سو» اعتقاددارد كه يافتن دندان پلاستيكي در اين جمجمه ها، تاييد مي كند كه متعلق به انسان است.
اين استاد دانشگاه «لانجو» افزود كه اين جمجمه ها متعلق به مرد و زن و جوان و كودك است. پليس اكنون در حال انجام بررسي هاي تكميلي بر روي اين كشف حيرت آور و در عين حال نگران كننده است.

توانايي ساخت سالانه۱۴فروند كشتي اقيانوس پيما را داريم
ايسنا:حمايت مالي و معنوي مناسب از صنعت كشتي سازي، امكان ساخت سالانه ۱۴ فروند كشتي اقيانوس پيما را توسط شركت ايزوايكو فراهم خواهد كرد.
مهندس حشمت الله نجمي مديرعامل ايزوايكو مجتمع كشتي سازي و صنايع فراساحل ايران (ايزوايكو) ،افزود: هم اكنون حدود ۴۰ هزار تن از ظرفيت بخش آبشور ايزوايكو خالي است كه اميدواريم با اجراي قرارداد فازهاي ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبي، بخشي از اين ظرفيت به كار گرفته شود.
وي ادامه داد: سالانه امكان ساخت ۱۴ فروند كشتي متوسط اقيانوس پيما توسط شركت ايزوايكو وجود دارد كه با افتتاح طرح حوضچه خشك شركت، اين ظرفيت نيز افزايش خواهد يافت و به اين ترتيب امكان ساخت و تعمير كشتي هاي ۳۰۰ هزار تني نيز فراهم خواهد شد.
وي، داشتن تجربه را لازمه تحقق ساخت ۱۴ فروند كشتي اقيانوس پيما در سال عنوان كرد و گفت: اين مساله با دريافت تقاضا عملي خواهد شد.
او از انجام مذاكره براي ساخت كشتي هاي حمل گاز LNG با يك شركت فرانسوي خبر داد و گفت: هم اكنون سفارش ساخت كشتي به شركت هايي داده مي شود كه تجربه ساخت دارند و در اين زمينه هيچ تبليغي بهتر از ساخت كشتي نيست.
وي در پايان با انتقاد از عدم موافقت بانك مركزي با پرداخت وام از محل حساب ذخيره ارزي براي ساخت ۱۶ فروند كشتي سفارش شده به شركت ايزوايكو گفت: عدم حمايت مالي از صنعت كشتي سازي مانع رشد و توسعه اين بخش خواهد بود.

انجمن علمي حبوبات ايران تشكيل مي شود
ايسنا:عضو هيات علمي دانشگاه فردوسي مشهد گفت: ايجاد قطب علمي حبوبات در دانشگاه را به وزارت علوم پيشنهاد كرده ايم.
مهندس علي گنجعلي، مدير گروه پژوهشي حبوبات پژوهشكده علوم گياهي دانشگاه فردوسي مشهد با بيان اين مطلب افزود: اساس نامه اين انجمن با همكاري جمعي از متخصصان كشاورزي كشور تدوين و  تقاضاي صدور مجوز به معاونت پژوهشي وزارت علوم ارسال شده است.
وي خاطرنشان كرد:  در اين انجمن، متخصصان حبوبات در كشور گرد هم خواهند آمد تا آخرين يافته هاي علمي خود را با هم مبادله كنند و خط مشي آينده تحقيقات حبوبات در كشور را تدوين كنند.
گنجعلي بسترسازي براي توليد و فرآوري حبوبات با كيفيت بهتر را از ديگر كاركردهاي اين انجمن علمي عنوان كرد.
وي برگزاري همايش حبوبات را از ديگر وظايف انجمن علمي حبوبات خواند و گفت: براي برگزاري دومين همايش حبوبات ايران تاكنون سه دانشگاه و مركز پژوهشي تقاضاي ميزباني كرده اند كه براي بررسي بيشتر اين تقاضاها به وزارت علوم ارسال شده است.
مدير گروه پژوهشي حبوبات پژوهشكده علوم گياهي دانشگاه فردوسي مشهد ادامه داد: در صورت تشكيل انجمن علمي حبوبات، اين انجمن به عنوان دبيرخانه همايش ملي حبوبات فعال خواهد بود تا بتواند به تحقيقات علمي در اين زمينه جهت دهي كند.
گنجعلي همچنين از ارسال تقاضاي ايجاد قطب علمي حبوبات در دانشگاه فردوسي مشهد به وزارت علوم خبر دارد و خاطرنشان كرد: در اين راستا برنامه پنج ساله تحقيقات حبوبات كشور را تدوين كرده ايم.

با هدف استفاده در تصفيه آلاينده هاي آب و هوا
نانوذرات دي اكسيد تيتانيوم در دانشگاه تبريز توليد شد
009813.jpg
ايسنا: محققان دانشكده شيمي دانشگاه تبريز به سنتز نانوتيتانيوم اكسيد بر روي زئوليت موفق شدند كه مي تواند در تخريب و دگراداسيون (كاهش) آلاينده هاي هوا، آب و ... مورد استفاده قرار گيرد.
دكتر معصومه خاتميان، عضو هيات علمي دانشكده شيمي دانشگاه تبريز با بيان اين مطلب افزود: اخيرا چهار نمونه زئوليت (زئوليت Hs، زئوليت P و زئوليت X ) را با پورسايزهاي مختلف از كائولن معدن زنوس آذربايجان سنتز كرديم كه مي توانند در ساخت كاتاليست ها، غربال هاي مولكولي و فتوكاتاليست ها مورد استفاده قرار گيرند.
وي گفت: در يكي از طرح هاي انجام شده، سنتز نانو TiO2 را بر روي زئوليت بررسي كرديم و در نهايت فتوكاتاليستي ساخته شد كارايي آن بيشتر از دگوسا بود. اختلاط زئوليت با TiO2 به صورت فيزيكي از كارهايي است كه تاكنون انجام شده در حالي كه كارايي كاتاليست ساخته شده بسيار بيشتر بوده و مي تواند مسير جديدي براي كارهاي تحقيقاتي آينده باشد.
دكتر خاتميان با بيان اين كه سايز ذرات اين فتوكاتاليست در حدود ۶ نانومتر است، افزود: اين فتوكاتاليست  پايداري بالا داشته و بازيابي آن از سيال هاي تيمار شده به سهولت انجام مي شود.
وي با بيان اين كه فرايند فتوكاتاليز يك روش پاك و با قابليت انجام در دماي پايين، براي حذف آلاينده ها از آب ها و پساب ها است، خاطرنشان كرد: TiO2 قادر به تخريب گسترده وسيعي از آلاينده هاي آلي و معدني در سيستم هاي فاز گازي و مايع مي باشد. اين فتوكاتاليست در تخريب و دگراداسيون آلاينده هاي هوا، آب و ...كاربرد دارد كه در اين تحقيق، فتوكاتاليست بر روي رنگ هاي آزو كه از جمله مهمترين آلاينده هاي محيط زيست هستند با موفقيت آزمايش شد.
دكتر خاتميان تصريح كرد: فتوكاتاليست TiO2 علاوه بر اين در رفع آلودگي هوا در فضا هاي بسته و يا شهرها كاربرد دارد.
گفتني است، در تحقيقات اين طرح كه در قالب پايان نامه كارشناسي ارشد سودابه صبايي با عنوان «تهيه نانوتيتانيم اكسيد در سطح زئوليت به روش هيدروترمال و ارزيابي فعاليت كاتاليتيكي آن در دگراداسيون رنگ هاي آزو» با راهنمايي دكتر خاتميان و مشاوره دكتر علي اكبر خاندار و دكتر نظام الدين دانشور در دانشكده شيمي دانشگاه تبريز انجام شد، نانوتيتانيم اكسيد به روش هيدروترمال در سطح دو نوع زئوليت و همچنين به صورت خالص به روش هيدروترمال و Sol-gel اسيدي در آون و مايكروفرسنتز شد.
نمونه ها به وسيله روش هاي XRF ،SEM، TEM و XRD مورد مطالعه و شناسايي واقع شدند و اندازه ذرات در نمونه هاي تهيه شده در محدوده كمتر از ۱۰ نانومتر به دست آمد.
فعاليت فتوكاتاليتيكي نمونه هاي تهيه شده در دگراداسيون رنگ قهوه يي NG بررسي شده TiO2 دگوسا به عنوان مرجع مقايسه شد.
TiO2 دگوسا (PPm 150) رنگ را در مدت ۸۰ دقيقه حذف مي كند و زئوليت  X به تنهايي فعاليت كاتاليتيكي از خود نشان مي دهد در حالي كه فتوكاتاليست نانو تيتانيوم اكسيد سنتز شده به روش هيدروترمال در سطح زئوليت كه حاوي ۱۵۰ PPm دي اكسيد تيتانيوم آناتاز است، رنگ را در مدت ۶۰ دقيقه حذف مي كند. پراكندگي TiO2 در سطح زئوليت و جدايي موثر الكترون - حفره هاي ايجاد شده توسط نور و ميدان الكتريكي شبكه زئوليت در افزايش كارايي فتوكاتاليست موثر است.
در تحقيقات اين پايان نامه همچنين پايداري حرارتي TiO2 آناتاز در حضور زئوليت X بررسي شد كه نتايج حاكي از اثر مثبت زئوليت X در پايداري بيشتر فرم آناتاز است.

نمايشگر اينترنت جديد براي تلفن هاي همراه
گروه دانش و فناوري -محمدتقي رسولي: شركت AOL روز گذشته و در جريان نمايشگاه CTIA در لاس وگاس اقدام به معرفي نمايشگر اينترنت جديدي براي تلفن هاي همراه كرد. نمايشگر جديد شركت Aol كه با نام «بهترين نمايشگر» ارائه شده است صفحات پيشرفته و پيچيده اينترنتي كه به زبان wap است را مجدداً بازسازي كرده و قابل نمايش در نمايشگرهاي تلفن همراه خواهدكرد. نمايشگرهاي تلفن همراه، يك نمايشگر كامل (همانند IE) نبوده بلكه نمايشگر سريع بوده و تنها داراي حداقل ها براي نمايش صفحات وب هستند.
اين نمايشگر Aol توسط سرورهاي خاص اقدام به كوچك كردن اندازه عكس هاي موجود در صفحات وب خواهد نمود به نحوي كه قابل مشاهده در تلفن همراه گردد. همچنين كليه جداول، تبليغات و فايل هاي خاص را با نمايشگر تلفن همراه سازگار مي نمايد.همچنين اين سرويس قابليت نمايش منوهاي Java را دارا بوده ولي در حال حاضر توانايي نمايش صفحات شامل فلش و تكنولوژي هاي پيشرفته را دارا نيست ولي انتظار مي رود به زودي اين مشكلات برطرف شود.
در واقع سرورهاي هوشمند Aol با تشخيص قابليت ها و اندازه صفحه نمايش هر تلفن همراه متناسب با آن اقدام به تغيير در سايز صفحات وب مي نمايد تا كاربران بتوانند صفحه وب را به صورت كامل روي صفحه نمايش تلفن همراه خود مشاهده نمايند.
مسئولان Aol اعلام كردند كه با سرويس جديد موفق شده اند سايت هاي مهمي نظير New York Times و News Max.com و CNN و...را روي تلفن هاي همراه مشاهده نمايند ولي در مواجهه با سايت هايPc mag.com، expedia.com وCity search.com به دليل وجود تكنولوژي هاي پيشرفته برنامه نويسي تحت وب و فلش با مشكل روبه رو شده اند.
اين سرويس در حال حاضر در سايت Aol قابل دسترس است و كاربران مي توانند از روي تلفن همراه خود آن را دانلود نمايند.
سرويس جديد Aol در واقع حريف جديدي براي ميني بروزر شركت opera مي باشد كه پيش از اين به بازار ارائه شده بود. نمايشگر Opera مخصوص تلفن هاي همراه در واقع تفاوت هاي ساختاري بسياري با سرويس Aol دارد. سرويس Aol به دليل كار با نمايشگر wap موجود در تمام تلفن هاي همراه با اكثر تلفن هاي همراه سازگاري خواهد داشت در حالي كه opera فقط با تلفن هاي همراه خاصي سازگاري دارد.

اقدام ژاپن در راه اندازي تلويزيون هاي ديجيتال
بر روي تلفن هاي همراه
گروه دانش و فناوري -بهنام نظيري راد: ژاپني ها قصد دارند تا در شهرهاي بزرگ اين كشور براي دارندگان تلفن هاي همراه تلويزيون هاي ديجيتال راه اندازي كنند و براي اين كار قصد دارند تا از دريافت كننده هاي مخصوصي بر روي تلفن هاي همراه استفاده كنند و آنها را با اين سرويس جديد سازگار كنند.
پيش از اين نيز كشورهايي مانند انگلستان و آمريكا چنين خدماتي را براي كاربران خود ارائه كرده بودند اما ژاپن با توجه به قابليتها و داشتن مشتركان بيشتر اين شانس را دارد كه به بزرگترين بازار اين گونه خدمات مبدل شود. ژاپن ۹۰ ميليون كاربر تلفن همراه دارد كه تاكنون فقط مي توانستند با استفاده از گوشي هاي خود از بازي هاي ويدئويي لذت ببرند، اي ميل بفرستند و يا سايت هاي مختلف اينترنتي را مرور كنند.
منبع: AP

فروش فيلم هاي هاليوودي به صورت
online بر روي اينترنت
گروه دانش و فناوري -بهنام نظيري راد: استوديوهاي فيلمسازي هاليوود فروش ديجيتال محصولات خود را بر روي اينترنت آغاز كرده اند و به همين خاطر فيلم هايي همانند كينگ كونگ و كوهستان Brokeback را اين هفته بر روي اينترنت به معرض فروش مي گذارند.اين شركت ها با اين كار در حال برداشتن گامي بلند به سوي فروش كامل ديجيتالي محصولاتشان در آينده هستند.
۶ استوديوي بزرگ فيلمسازي در هاليوود متشكل از Warner Bros- Uneversal picture- Sony picture- Paramount picture- Twentieth century fox و MGM اعلام كردند كه با تاسيس وب سايت مشتركي با نام Movielink از اين پس محصولاتش را از طريق اين وب سايت بر روي اينترنت به فروش برسانند. فيلم هاي جديد با قيمت مابين ۲۰ تا ۳۰ دلار فيلم هاي قديمي تر با قيمتي مابين ۱۰ تا ۲۰ دلار در اين وب سايت به فروش خواهند رسيد. لازم به ذكر است اين وب سايت فعلاً فقط براي كاربران آمريكايي است.
منبع: AP

همزمان با روز جهاني نجوم اولين دوره
مسابقه سراسري نجوم برگزار مي شود
ايسنا:اولين دوره مسابقه سراسري نجوم توسط مركز مطالعات و پژوهش هاي فلكي - نجومي قم در روز جهاني نجوم (۱۵ ارديبهشت) برگزار مي شود.
محمد مهدي مطيعي، مدير انجمن نجوم آسمان توس مشهد در اين زمينه گفت: انجمن نجوم آماتوري آسمان توس مشهد، مجري برگزاري اين مسابقات در استان خراسان رضوي است.
وي افزود: مكان و زمان برگزاري آزمون هنگام توزيع كارت در تاريخ ۱۳ و ۱۴ ارديبهشت ۸۵ اعلام مي شود.
علاقمندان به شركت در اين مسابقه در مشهد مي توانند براي ثبت نام در آخرين پنج شنبه فروردين ۸۵ از ساعت ۱۷ تا ۱۸ به باشگاه نجوم مشهد و يا در روزهاي يكشنبه و سه شنبه به دفتر انجمن واقع در فرهنگسراي بهشت، براي ثبت نام مراجعه كنند. گفتني است جوايز اين دوره كمك هزينه خريد تلسكوپ، دوربين دوچشمي، كتب و تجهيزات نجومي و اشتراك ماهنامه نجوم است.

پرتو دهي، ايمني مواد غذايي را افزايش مي دهد
ايرنا: رييس كميته بهداشت موادغذايي جامعه دامپزشكان استان تهران گفت: پرتودهي به عنوان يكي از كاربردهاي صلح آميز انرژي هسته اي سبب ايمني و سلامت بيشتر موادغذايي مي شود.
دكتر «آراسب دباغ مقدم» افزود: پرتو دهي مواد غذايي عوامل بيماري زا همچون باكتري ها، انگل ها،حشرات و آفات را در مواد غذايي از بين برده و آن را استريل مي كند. وي اظهارداشت: پرتو دهي روشي است كه اكنون براي مواد غذايي مورد مصرف فضانوردان ناسا درسفرهاي فضايي استفاده شده و مي تواند فساد مواد غذايي را به تاخير بياندازد.
دباغ مقدم افزود: در صورت رعايت ميزان مجاز پرتو دهي، ماده غذايي ضرري براي انسان از نظر راديواكتيويته ندارد. وي تاكيد كرد: پرتو دهي مواد غذايي مي تواند به عنوان يك روش مطمئن در نگهداري مواد غذايي بخصوص ادويه جات و غلات كه بايد به مدت طولاني نگهداري شده و يا به مسافت هاي دور حمل شود، مورد استفاده قرار گيرد. رييس كميته بهداشت مواد غذايي جامعه دامپزشكان استان تهران گفت: پرتو دهي مي تواند مدت زمان نگهداري مواد غذايي را افزايش داده به گونه اي كه توت فرنگي پرتو دهي نشده فقط سه تا پنج روز اما توت فرنگي پرتودهي شده تا سه هفته بدون تغيير سلامت خود را حفظ مي كند. وي اظهار داشت: از ماده راديواكتيو كوالت ۶۰ بيشتر به منظور توليد اشعه گاما براي پرتودهي مواد غذايي استفاده مي شود.
دباغ مقدم افزود: مقاومت ميكروب ها به پرتوهاي راديواكتيو به نوع و تعداد ميكروب، تركيب ماده غذايي، حالت فيزيكي و دماي ماده غذايي و نيز حضور يا عدم حضور اكسيژن در محيط بستگي دارد. وي تاكيد كرد: مواد غذايي پرتو دهي شده بايد در هنگام فروش داراي برچسب مخصوص «رادورا» باشند. وي يادآور شد: اكنون ۴۵ كشور از آژانس بين المللي انرژي اتمي مجوز استفاده از فن آوري پرتودهي مواد غذايي را دارا هستند، ايران نيز در سال ۱۹۹۰مجوز پرتو دهي ادويه جات را به طور رسمي از آژانس بين المللي انرژي اتمي دريافت كرده است.

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
زادبوم
رسانه
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   رسانه   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |