سه شنبه ۲۲ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۵۷ - Apr 11, 2006
حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم:
در مردم براي هر عبادتي يك دوره نشاط و رغبت شديد و يك دوره سستي وجود دارد. كسي كه تمايل شديد خود را با سنت من تطبيق دهد هدايت يافته و آن كس كه با سنت من مخالفت نمايد خودش گمراه و اعمالش تباه خواهد بود. من هم نماز مي گزارم و هم استراحت مي كنم و مي خوابم، هم روزه مي گيرم و هم افطار مي كنم و غذا مي خورم، در جاي خود خنده و گريه دارم. آن كس كه از روش من اعراض نمايد با من بستگي ندارد.
اصول كافي جلد ۲ ص ۸۵
امروز با حافظ
به مي بفروش دلق ما كزين بهتر نمي ارزد
دمي با غم به سر بردن جهان يكسر نمي ارزد
زهي سجاده تقوي كه يك ساغر نمي ارزد
به كوي مي فروشانش به جامي برنمي گيرند
اظهارات سه ناشر نسبت به تصميم اداره كتاب
درباره بررسي آثار از سوي اشخاص و نهادها
011085.jpg
گروه ادب و هنر: برخي از ناشران شناخته شده كشور به تصميم اداره كتاب درباره واگذاري صدور مجوز پيش از انتشار كتاب به مراكز علمي و فرهنگي و اشخاص مورد تأييد وزارت ارشاد واكنش نشان دادند.
داود رمضان شيرازي، رئيس اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران در گفت و گويي با ايسنا ضمن اعلام عدم مخالفت خود با اين كار گفت: نظر مخالفي با اين قضيه ندارم، اما نمي دانم اين كار شدني است كه ناشران به ۲۰ محل براي گرفتن مجوز مراجعه كنند!؟ و آيا اين امر واقعاً تسريع در گرفتن مجوز كتاب را باعث مي شود.
رمضان شيرازي با اشاره به اين كه اگر هدف اصلي از اين كار تسريع در دادن مجوز است پيشنهاد داد، تعداد ناظران را افزايش دهند و كار در همان وزارت ارشاد صورت گيرد.حسن كياييان، مديرنشر چشمه و از اعضاي پيشين اتحاديه ناشران نيز از مبهم بودن اين طرح سخن گفت و افزود: در تصميم گيري هايي كه اخيراً درباره كتاب و ناشران اتخاذ مي شود، مشورتي با ناشران و اهالي كتاب و نشر صورت نمي گيرد و وقتي كه تمامي جوانب كار بررسي نشود طبيعي است كه نتيجه تصميمات گره و مشكلي از كار ناشران و كتاب باز نخواهد كرد. وي همچنين يكي ديگر از مشكلات اين طرح را، بازنهادن امكان سوءاستفاده و سرقت ادبي ذكر كرد و گفت كه تنوع دادن به مراكز تصميم گيري كنترل بر آنها را نيز دشوار خواهد ساخت.
از سوي ديگر برخي از ناشران نيز معتقدند ملاكها و معيارهايي كه اين افراد و گروه ها را انتخاب مي كنند نيز مشخص نيست و اگر قرار است داوري در اين زمينه انتخاب شود و درباره كتابهاي داوري و قضاوت كرده و دستور چاپ يا عدم چاپ آن را بدهد، بايد مورداعتماد ناشران هم باشد.
شهلا لاهيجي، مدير انتشارات روشنگران و مطالعات زنان نيز ضمن حساس خواندن شرايط كشور به ايسنا گفت: اين تصميم ها و اين نگرش به كتاب نه تنها به فرهنگ مكتوب لطمه مي زند، بلكه به نظام هم صدمه مي زند؛ به دليل اين كه وقتي امري كه مسائلش در داخل كشور مي تواند مطرح و حل و فصل شود، به خارج از مرزها هم كشيده مي شود و ما را با جهاني رو به رو مي كند كه در حال حاضر منتظر است تا با عنوان هايي مثل حقوق بشر به ما حمله كند.

ناشران قمي به وزارت ارشاد نامه نوشتند
انتقاد از مديريت ضعيف يارانه اي
ايسنا: يك صد از ناشران قم، با نوشتن نامه اي سرگشاده، انتقادهايي را از عملكرد وزارت ارشاد در حوزه نشر مطرح كردند.
اين ناشران نامه خود را به نامه ۱۶۰ نفر از ناشران تهران، درباره كاغذ و مسائل آن عطف داده اند و درخواست خود را اين طور مطرح كرده اند: با توجه به سند چشم انداز بيست ساله مصوب مقام معظم رهبري، ايران بايد در منطقه، ظرف مدت ۲۰ سال آينده، در تمامي زمينه ها، بخصوص مسائل فرهنگي، حرف اول و قدرت منطقه باشد. بنابراين با وضعيت گذشته و حال اين وزارت خانه در صنعت نشر، و نيز شمارگان چند صد هزارجلدي كتاب در بعضي از كشورهاي منطقه، بعيد و بلكه محال به نظر مي رسد كه صنعت نشر ايران با اين مديريت ضعيف يارانه اي، بتواند ترقي قابل توجه و چشم گيري در ۲۰ سال آينده داشته باشد.
در اين نامه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تقاضا شده است كه اگر طرح و ايده مناسبي وجود ندارد، لااقل براي پيشرفت در كار صنعت نشر، از كشورهاي پيشرو در نشر كتاب، الگو گرفته شود و فعاليت ها از روزمرگي و راحتي يارانه دادن، رها شوند و به فعاليت هاي كلان فرهنگي و ملي كشور پرداخته شود.
اين ناشران همچنين به مسائلي كه آنها را شرايط نامناسب رواني و مديريتي كليه ناشران فعال كشور به خاطر وضعيت نابسامان كاغذ و گستردگي فعاليت هايشان، رانت خواري هاي مختلف و ناعدالتي هاي گوناگون در زمينه كاغذ و امنيتي و انتظامي بودن وضعيت كاغذ اشاره توصيف مي كنند، اشاره كرده اند و آورده اند كه تغيير قيمت كاغذ به قيمت آزاد، بر قيمت كتاب تأثير چنداني ندارد، و تمامي استدلال هاي آن توسط متخصصان نشر كتاب قابل احتجاج است.
در اين نامه همچنين اشاره شده است: حدود ۳۵ درصد كتاب هاي منتشر شده، كتاب هاي درسي و كمك درسي است و حدود ۳۵ درصد نيز كتاب هاي بازاري، كه هر كدام مشتري خاص خود را دارند، و تنها ۳۰ درصد كتاب هاي منتشر شده در سال، به حمايت احتياج دارند كه مسير حمايت از آنها نيز، يارانه دادن به تمامي كتاب ها نيست.در انتهاي نامه، نام يك صد ناشر قمي درج شده است.

درپي كسب عنوان چهره زن مسلمان
وزير آموزش و پرورش به صفارزاده تبريك گفت
011079.jpg
فارس: وزير آموزش و پرورش طي ارسال پيامي كسب عنوان چهره زن مسلمان و نخبه سال جهان را به طاهره صفارزاده تبريك گفت.
در پيام محمود فرشيدي آمده است: انتخاب شايسته سركار عالي به عنوان برجسته ترين چهره زن مسلمان و دانشمند زن برتر سال در جهان اسلام مايه  مباهات و سربلندي ملت بزرگ ايران، جامعه زنان شيعه و همه  دوستداران مكتب اهل بيت(ع) و آغاز فصلي تازه از عظمت زن مسلمان ايراني است.
وي در اين پيام تلاش صفارزاده در تأليف آثار ارزشمندي چون ترجمه قرآن مجيد به سه زبان زنده دنيا را شايسته تقدير خواند.گفتني است چندي پيش سازمان نويسندگان آفريقا و آسيا دكتر طاهره صفارزاده نويسنده و استاد برجسته دانشگاه را به عنوان برجسته ترين زن مسلمان و نخبه جهان در سال ۲۰۰۵ اعلام كرد.

از ۲۵ تا ۲۹ ارديبهشت ماه:
۳۷ فيلم ايراني و خارجي در جشنواره فيلم خاص
به نمايش درمي آيد
ايرنا: نخستين  جشنواره  فيلم  خاص  با حضور ۳۷ اثر ايراني  و خارجي ، ۲۵ ارديبهشت ماه  در فرهنگسراي  خانواده  برگزار مي شود.
رئيس  بنياد امور بيماري هاي  خاص  در گفت  وگو با خبرنگاران ، ارتقاي  فرهنگ  عمومي و فرهنگ سازي  با محور بيماري هاي  خاص  را از اهداف اصلي  برپايي  اين  رويداد هنري  عنوان  كرد.
پوران  درخشنده  دبير جشنواره  فيلم  خاص  نيز گفت : اين  رويداد در قالب دو بخش  رقابتي  آثار بلند و كوتاه  (مستند و داستاني ) برپا مي شود.وي  توضيح  داد: ۷ اثر بلند از سينماگران  ايراني  و سه  فيلم  خارجي  دربخش  آثار سينمايي  گنجانده  شده  است .درخشنده  ادامه  داد: ۶۰ فيلم  كوتاه  تاكنون  به  دبيرخانه  جشنواره  ارسال شده  كه  حضور ۳۰ اثر براي  بخش  اصلي  قطعي  است .
وي  برپايي  نشست هاي  تخصصي ، كلاس هاي  آموزشي  و سخنراني  را از ديگر برنامه هاي  جشنواره  فيلم  خاص  عنوان  كرد و گفت: فيلم  سازان  و علاقه مندان  به  شركت  در اين  رويداد مي توانند، تا دهم ارديبهشت  ماه  آثارشان  را به  دبيرخانه  جشنواره  ارسال  كنند.
درخشنده  همچنين  افزود: براي  افزايش  توليد و توجه  به  موضوع  بيماري هاي  خاص  با مراكز فرهنگي  از جمله  شبكه  سوم  سيما رايزني  شده  و توليد طرح هاي  كوتاه  تلويزيوني  ( چهار طرح ) در برنامه  قرار گرفته  است . ۲۰ طرح  توليدي  با موضوع  بيماري  خاص  پيشتر به  دبيرخانه  جشنواره  فيلم ارايه  شده  است .
وي  ابراز اميدواري  كرد كه  با حمايت  نهادهاي  مختلف  زمينه  گسترش  فيلم سازي  با موضوع  بيماران  خاص  و توجه  به  آنها در جامعه  فراهم  شود.
جشنواره  فيلم  خاص  ۲۹ ارديبهشت  ماه  با معرفي  آثار برتر پايان  مي يابد.

كنسرت عليرضا قرباني در اروپا
گروه ادب و هنر: عليرضا قرباني كه چند مدتي است از فعاليت در اركستر ملي ايران دست كشيده و همكاري با گروه هاي موسيقي سنتي را آغاز كرده است،  به همراه گروه موسيقي ايراني به آهنگسازي و سرپرستي پژمان طاهري پس از اجرا در مقر سازمان ملل در ژنو، تا پايان فروردين پنج برنامه ديگر در شهرهاي اروپا همانند وين و... برگزار كنند.
ايسنا ضمن اعلام اين خبر از حضور نوازندگاني چون نوشين پاسدار (عود)، اسحاق چگيني (ني)، سامان صميمي (كمانچه)، رشيد كاكاوند (تنبك) در اين گروه خبر داد و نوشت كه در اين كنسرت اشعاري از محمدرضا شفيعي كدكني، اخوان ثالث، ملك الشعراي بهار، حافظ و... اجرا خواهد شد.

نخستين جلسه نقد شعر دفاع مقدس اعلام شد
دوره شعر جنگ به پايان نمي رسد
فارس: نخستين جلسه نقد شعر دفاع مقدس كه به بررسي مجموعه شعر «قطار انديمشك» و بزرگداشت شخصيت فرهنگي و ادبي سيدحسن حسيني اختصاص داشت، برگزار شد.
نخستين جلسه نقد شعر دفاع مقدس كه به بررسي مجموعه شعر «قطار انديمشك» و بزرگداشت شخصيت فرهنگي و ادبي سيدحسن حسيني اختصاص داشت، برگزار شد. در اين نشست كه پرويز بيگي حبيب آبادي به عنوان مجري حضور داشت، گفت: هر حركتي كه در اين زمينه انجام شود، اگر ثبت نشود نقش بر آب خواهدشد. بنابراين براي اين كه اينگونه نباشد بايد بر سنگ هم كه شده اين نشست ها را حك كرد تا تمامي افرادي كه در اين منظومه هستند هميشه در مسير خود باشند و از منظومه شاعران دفاع مقدس خارج نشوند.
ادامه اين مراسم با سخنان قاسم تجليل، استاد ادبيات دانشگاه تهران دنبال شد. وي در ابتداي سخنان خود به نقد همزمان آثار قزوه و سيدحسن حسيني اشاره كرد و گفت: اين دو مشتركاتي در آثارشان با هم دارند و هر يك منفرداتي را هم دنبال مي كنند. وي ادامه داد: اگر در ادبيات بتوانيم سخن تازه اي بگوييم، اين سخن براي ما خلاقيت منظور مي شود؛ هم از نظر تازگي، بلندآوازگي، پيام و... اين دو شاعر هم در آثارشان توانسته اند ابداعاتي داشته باشند. در ادامه برنامه، حميدرضا شكارسري به انتقاد از كساني پرداخت كه بر اين باورند، دوره سرايش شعر جنگ به پايان رسيده است.
شكارسري تأكيد كرد: آثار آتي داراي عمق و اعتبار بيشتري خواهند بود. مجموعه «قطار انديمشك» هم آيينه تمام نمايي از اين بحث است، همانطور كه مجموعه  آثار آقاي حسيني اين مهم را دنبال مي كند.

آغاز نهضت فلسطيني ها
پس از گسترش روند مهاجرت يهوديان به فلسطين اشغالي، مشكلات مردم فلسطين رو به افزايش گذاشت.
يهوديان كه خواهان زمين بيشتر براي خانه سازي و كشاورزي بودند، درگيري هاي متعددي با صاحبان اصلي زمين ها كه مردم فلسطين  بودند، پيدا كردند. خشونت يهوديان همچنان ادامه يافت و چنين وضعي، سبب شد كه اعتراض و مقاومت فلسطيني ها شدت يابد. در چنين روزي يعني (۲۲فروردين ۱۳۶۱ ) در اغلب شهرهاي بزرگ و كوچك تشنج فزوني يافت و اين آغازي بر نهضت اسلامي فلسطين تلقي مي گردد.
امروز و پس از گذشت ساليان دراز و تجربه در امر فعاليت هاي بي حاصل سياسي براي حل مسأله فلسطين، مي توان با فريادي رساتر و اعتراضي صريح تر از گذشته گفت كه مسأله فلسطين يك راه حل دارد و آن نيز حركت در مسير اسلام و مبارزه با توسل به ايدئولوژي انقلابي _ اسلامي است. حركت اسلامي انتفاضه كه به قيام اسلامي ملت فلسطين اطلاق شده است با همين باور طي سال هاي اخير ادامه داشته است. اهميت نهضت اسلامي مردم فلسطين در اين است كه تظاهرات و مبارزات آنان به دور از صلاحديد احزاب سياسي فلسطين و به دور از تشخيص و اقتضاي سياست آنان صورت گرفته است.

رضا اميرخاني، علي موذني و سيد مهدي شجاعي با نيستان به نمايشگاه كتاب مي آيند
مهر: نشر نيستان، امسال آثاري از رضا اميرخاني، علي موذني و سيد مهدي شجاعي را در نمايشگاه كتاب عرضه مي كند.
نشر نيستان مجموعه داستان شعر به انتظار تو از علي موذني، نمايشنامه هاي سيد مهدي شجاعي با عنوان سانتاماريا - جلد دوم و كتاب شكوفايي شخصيت نوشته سيد مجتبي حسيني را براي بار نخست منتشر مي كند.
اين ناشر همچنين كتاب هايي غير چاپ نخست را براي نمايشگاه آماده كرده است كه عبارت اند از: رمان هاي از به و ناصر ارمني به قلم رضا اميرخاني، خانه پريان نوشته تورج زاهدي، مجموعه شعر قصه سنگ و خشت از محمد كاظم كاظمي و كتاب هاي بازگشت و در ولايت مهدي (عج) به قلم سيد مجتبي حسيني.
آثار سيد مهدي شجاعي با عناوين مناجات ، آسماني ترين مهرباني ، سانتاماريا - جلد اول ، پدر، عشق، پسر، آئينه زار ، دست دعا، چشم اميد و خدا كند تو بيايي نيز از جمله كتابهايي است كه براي بار دوم يا چندم توسط اين ناشر در نوزدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب عرضه خواهد شد.

بهارستان
دهن سگ به لقمه دوخته به
يكي از وزرا بر زيردستان رحم كردي و صلاح ايشان را به خير توسط نمودي. اتفاقا به خطاب ملك گرفتار آمد، همگنان در مواجب استخلاص او سعي كردند و موكلان در معاقبتش ملاطفت نمودند و بزرگان شكر سيرت خوبش به افواه بگفتند تا ملك از سر عتاب او درگذشت. صاحبدلي برين اطلاع يافت و گفت:
تا دل دوستان به دست آري بوستان پدر فروخته به
پختن ديگ نيكخواهان را هرچه رفته سر است سوخته به
با بدانديش هم نكويي كن دهن سگ به لقمه دوخته به
گلستان سعدي

كوتاه از هفت هنر
سينماي ايران در سنگاپور: سينماي ايران با ۱۳ فيلم كوتاه، بلند و مستند در جشنواره فيلم «سنگاپور» حضور گسترده اي دارد. «كارگران مشغول كارند»، «ناف»، «صداي پشتي و ساز مخالف» ، «بوتيك» ، «سيماي زني در دوردست»، «صفحه سفيد»، «كلاف»، انيميشن هاي داستان گلي قالي» ،«كنتراست» و «ماهي» جزء نمايندگان سينماي كشورمان در سنگاپور هستند.
همكاري شهرداري با جشنواره : سازمان فرهنگي، هنري شهرداري تهران در برگزاري نهمين جشنواره بين المللي تئاتر دانشگاهي ايران در زمينه اسكان، تبليغات و جوايز با دبيرخانه اين جشنواره همكاري مي كند. همكاري شهرداري، با تئاتر دانشگاهي ايران براي نخستين بار است كه در طول برگزاري اين جشنواره صورت مي گيرد.
011076.jpg
بيد مجنون در ۲ جشنواره : فيلم بيد مجنون آخرين ساخته مجيد مجيدي در جشنواره بين المللي ملبورن استراليا و آفريقاي جنوبي به روي پرده مي رود. جشنواره فيلم دوربان از ۲۴ خردادماه تا چهارم تيرماه امسال در كشور آفريقاي جنوبي و جشنواره ملبورن از ۴ تا ۲۲ مرداد امسال برگزار مي شود.
بررسي فيلم معناگرا : نشست كانون فيلم معناگرا، ۲۵ فروردين در سالن شماره دو سينما فرهنگ با نمايش فيلم جليقه به كارگرداني جان ميبوري برگزار مي شود. پس از نمايش فيلم نشست پرسش و پاسخ با حضور عليرضا رئيسيان رييس كانون كارگردانان سينماي ايران، حميد دهقان پور مدرس و منتقد سينما برگزار خواهد شد.
۳ فيلم در بلگراد : پنجاه و سومين دوره جشنواره فيلم هاي مستند و كوتاه بلگراد از امروز در پايتخت يوگسلاوي گشايش مي يابد و درمدت ۴ روز ۶۸ فيلم ازجمله سه فيلم كوتاه ايراني را به روي پرده مي فرستد.از سينماي مستند ايران آثار مستند «اينانا» (سودابه محاوري)،« همسفر خاموش» (الهام حسين زاده) و مستند«حيدر يك افغاني در تهران»(بابك جلالي) در بخش پانوراما جشنواره بلگراد به نمايش درمي آيند.
داوران تئاتر دانشگاهي: داوران نهمين جشنواره بين المللي تئاتر دانشگاهي ايران مشخص شدند.سعيد كشن فلاح، مجيد سرسنگي، دلخواه، فرين دخت زادهي و محمد متكلم از كانادا اعضاي نهمين جشنواره بين المللي تئاتر دانشگاهي را داوري مي كنند.
پروانه نمايش ۳ فيلم : فيلم هاي سينمايي: وقتي همه خواب بودند، به كارگرداني فريدون حسن پور و تهيه كنندگي فرشته طائرپور، آتش بس، به كارگرداني تهمينه ميلاني و تهيه كنندگي محمد نيك بين و خانه خنجرهاي پران، به كارگرداني ژانگ پيمو و محصول مشترك سال ۲۰۰۴ چين و هنگ كنگ پروانه نمايش عمومي دريافت كردند.
۴۳۱ تماشاگر براي ۶ نمايش: نمايش هاي مجموعه تئاتر شهر از ۲۰ فروردين ماه آغاز شد و شش نمايش به اجرا درآمد. از مجموع اين نمايش ها ۴۳۱ نفر ديدن كردند.
آسيب شناسي ادبيات: اولين همايش تخصصي آسيب شناسي ادبيات دفاع مقدس آذرماه سال جاري در مشهد مقدس برگزار مي شود. اين همايش در سه بخش خاطره، داستان و شعر است و به قابليت  ها و موانع پيشروي ادبيات دفاع مقدس مي پردازد.
شعر نبوي: كنگره سراسري «شعر نبوي» با محوريت اشعار در مدح و منقبت پيامبر اعظم (ص)، پائيز امسال با حضور برترين چهره هاي ادبي و فرهنگي كشور در كرمانشاه برگزار خواهد شد.
نقد: «باران بر زمين سوخته» عنوان اثري به قلم «فيروز زنوزي جلالي» است كه نقد كليه رمانهاي احمد محمود را در بر گرفته است. اين كتاب در نوزدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران عرضه خواهد شد.
خانه ديكنز سوخت: منزل شخصي «چارلز ديكنز» ، نويسنده انگليسي، معروف به «بليك هوس» ، روز گذشته طعمه حريق شد. به گزارش پايگاه خبري بي بي سي خانواده اي كه در اين خانه زندگي مي كردند، زمان آتش سوزي در بيرون از خانه به سر مي بردند. در زمان آتش سوزي حدود ۴۰ نفر آتش نشان به خانه ديكنز كه در ناحيه كنت واقع در انگلستان قرار اعزام شده و در جهت مهار آتش حداكثر تلاش خود را كردند ولي متاسفانه در اين حادثه قسمت اعظمي از خانه ديكنز به طور جدي صدمه ديد.

اصل مطلب
در بيان حالات و عوارض عشق و در قياس و تطبيق انواع آن فرمايد
011088.jpg
ابوالفضل زرويي نصرآباد

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران

چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
لبخند
ديروز با خودش قرار گذاشت ديگر غمگين نباشد و براي چيزي گريه نكند. وقتي به مشكلاتش كه به خاطر آنها غمگين مي شد، فكر كرد، آنقدر خنديد كه اشك از چشمانش جاري شد.
حامد بهشتي

گشتي در دنياي خبرها
پيرزن خوش شانس
سيدني: يك پيرزن ۷۹ ساله در استراليا صاحب دو ميليون دلار در جريان مسابقات بخت آزمايي شد. وي هر هفته بليت ۵/۲ دلاري مي خريد و همواره عدد مورد علاقه خود را براي شركت در مسابقه ارسال مي كرد. جالب اينكه هفته گذشته وي براي اولين بار پس از چند سال و به صورت ناخودآگاه عدد دلخواهش را جابجا نوشت و از بخت بسيار بلندش همين عدد به عنوان عدد برنده اعلام شد و او صاحب دو ميليون دلار گرديد.
ساندويچ بزرگ و گران
لندن: بزرگترين و گرانترين ساندويچ جهان روز گذشته در شهر لندن در معرض فروش قرار داده شد. اين ساندويچ همبرگر در حدود ۶۰۰ گرم وزن داشت كه در حدود چهار برابر بزرگتر از ساندويچ هاي معمولي است. محتويات اين ساندويچ از مرغوب ترين مواد غذايي تشكيل شده بود. به هر حال تهيه كننده اين ساندويچ آن را به قيمت ۱۲۲ يورو در معرض فروش قرار داد. هرچند از اين ساندويچ فقط يك عدد تهيه شده بود، اما ۵ نفر براي خريد آن اعلام آمادگي كردند.
لباس زنانه با كفش مردانه
قاهره: يك دانشجوي مرد ۳۰ ساله در مصر كه از پوشش زنانه استفاده كرده بود در قطارهاي مترو به دام پليس افتاد. با آنكه وي لباس هاي زنانه برتن داشت اما فراموش كرده بود كه از كفش زنانه استفاده كند به همين دليل يكي از مسافران به وي مشكوك شد و پليس را خبر كرد. اين مرد براي انجام كارهاي خلاف خود لباس زنانه برتن مي كرد تا اينكه به راحتي از سوي پليس شناسايي نشود.
شگفتي در تولد نوزاد
لندن: ۶ ماه قبل هنگامي كه يك خانم سه ماهه باردار بود در حين موتور سواري با شوهرش دچار سانحه شدند كه در جريان اين سانحه مرد به دليل ضربه مغزي بلافاصله از دنيا رفت و خانم نيز علاوه بر ضربه مغزي از چندين ناحيه دچار شكستگي شد. شدت اين ضربه به حدي بود كه اين خانم باردار بودن خود و يا نام شوهرش را به ياد نمي آورد. به هر حال پزشكان در آن زمان اعلام كردند، جنين داخل شكم مادر از بين رفته است اما دو روز پيش اين خانم يك نوزاد كاملا سالم به دنيا آورد كه اين موضوع باعث تعجب همگان شده است.
به خاطر پول
منچستر: يك جوان ۱۸ ساله براي اين كه پول قابل توجهي از شركت بيمه دريافت كند منزل خانواده اش را به آتش كشيد كه در جريان اين آتش سوزي خواهر ۱۶ ساله وي كشته شد. اين جوان كه نياز مبرمي به پول داشت با دقت هرچه تمام تر منزل را به آتش كشيد. البته پس از اينكه شركت بيمه متوجه شد آتش سوزي عمدي بوده است اين جوان دست به خودكشي زد كه در اين زمينه نيز ناكام ماند.
پنجمين حمله قلبي
ليدز: يك مرد ۳۵ ساله كه عاشق غذاهاي حاضري است و از ۵ سال قبل هر روز ساندويچ همبرگر و سيب زميني سرخ كرده ميل مي كرد براي پنجمين بار با حمله قلبي مواجه شد. وي پس از اينكه از اين حمله جان سالم بدر برد تصميم گرفت ديگر از غذاهاي آماده استفاده نكند. البته او هنوز هم سيگار مي كشد و پزشكان هشدار داده اند در صورت تداوم سيگار كشيدن بازهم با حمله قلبي مواجه خواهد شد.
قبض ۶۰۰ هزار پوندي تلفن
لندن: صاحب يك رستوران كوچك در انگليس پس از دريافت آخرين قبض تلفن خود شوكه شد چون مبلغ آن بالغ بر ۶۱۶ هزار پوند بود. صاحب رستوران در اين رابطه گفت: همواره بيشترين مبلغ قبض ماهيانه تلفن من ۱۰۰ پوند بود به همين دليل با دريافت چنين قبضي در آستانه سكته كردن قرار گرفتم. البته بعدا مشخص شد كه شركت مخابرات در محاسبه مبلغ قبض تلفن دچار اشتباه شده بود.

گل و گياه
سوسن باراني (گل باد)
011073.jpg
نام علمي:
Zephyranthes grandiflora
خانواده:
AMARYLLIDACEAE
گياه پيازدار با برگهاي باريك، شلاقي  شكل و نيمه  افراشته كه مستقيماً از سطح زمين مي رويند. در انتهاي هر ساقه در تابستان _ پاييز يك گل قيفي شكل و صورتي رنگ ظاهر مي شود، حداكثر بلندي ۳۰-۲۰ و گستردگي آن ۱۰-۸ سانتيمتر است.
نيازها: مكان آفتابي، خاك مرطوب با زهكش خوب، اگر گياه در گلدان كاشته شده، پس از خشك شدن قسمت هوايي در فصل تابستان نياز به يك دوره گرما و خشكي دارد و بعد مجدداً گياه را آبياري مي كنند تا براي گلدهي تشويق شود. حداقل دماي قابل تحمل آن صفر درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در پاييز يا بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
انقلاب
راهنما
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   انقلاب   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |