سه شنبه ۲۲ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۵۷ - Apr 11, 2006
وزير مسكن و شهرسازي:
وام ۳ ميليون توماني وديعه مسكن از
ارديبهشت پرداخت مي شود
گروه شهري: از ارديبهشت امسال وام ۳ ميليون توماني وديعه مسكن به بازنشستگان صندوق هاي بازنشستگي و تأمين  اجتماعي و افراد تحت پوشش بهزيستي كميته امداد امام خميني پرداخت مي شود.
مهندس محمد سعيدي كيا، وزير مسكن و شهرسازي در مراسم سالگرد تأسيس بنياد مسكن انقلاب اسلامي در جمع خبرنگاران افزود: سهميه هر يك از اين سازمان ها براي دريافت وام ۳ ميليوني مشخص و به آنها ابلاغ شده، بر اين اساس دستگاه هاي مذكور موظف اند افراد واجد شرايط تحت پوشش خود را براي دريافت وام به بانك ها معرفي كنند.وي در خصوص پرداخت وام ۱۰ميليون  توماني خريد مسكن تصريح كرد: پرداخت اين وام در شهرهاي كوچك كشور از ارديبهشت ماه آغاز مي شود ضمن آن كه آگهي ثبت  نام وام ۱۰ ميليون توماني در شهرهاي بزرگ اواخر فروردين ماه منتشر مي شود.
وزير مسكن و شهرسازي با اشاره به اينكه ۳۰هزار واحد مسكوني در روستاها و ۱۰هزار واحد مسكوني در شهرهاي زلزله زده استان لرستان بازسازي خواهند شد، در خصوص اعتبارات تخصيص يافته براي اين مناطق گفت: براساس مصوبه دولت مقرر شده براي ساخت هر واحد مسكوني در روستاها شش ميليون وام و ۵/۱ميليون وام بلاعوض و در شهرها ۸ ميليون وام و ۵/۱ ميليون وام بلاعوض تخصيص  يابد كه ۵/۱ميليون تومان از محل وام هاي بلاعوض براي تأمين مصالح ساختماني در اختيار بنياد مسكن قرار  گيرد.
وي با اشاره به وجود قوانين و مقررات انعطاف پذير در بنياد مسكن گفت: اين امر سبب شده مديريت بنياد بتواند به سهولت مجوزهاي لازم را اخذ و به سرعت فعال شود.
وزير مسكن، شهرسازي و معماري، ساختمان سازي و ساخت مسكن را از وظايف وزارت مسكن خواند و خاطرنشان كرد: براي داشتن خانه هاي خوب بايد شهرهاي خوب داشته باشيم، اما اتفاقات عبرت انگيزي در سال ۸۴ در تهران به وقوع پيوست و نشان داد برخي از خانه هايي كه در تهران احداث شده اند از بناي خوبي برخوردار نيستند.
اختصاص ۵ ميليون تومان تسهيلات كم بهره به واحدهاي مسكوني روستايي
عليرضا تابش رييس بنياد مسكن انقلاب اسلامي با بيان اينكه واحدهاي مسكوني روستايي در برابر حوادث آسيب پذير هستند در جمع خبرنگاران افزود: در طول برنامه چهارم توسعه اين شيوه ادامه مي يابد و هر سال ۱۵ درصد به رقم پنج ميليون تومان اضافه مي شود و در صورتي كه برنامه بهسازي واحدهاي مسكوني در برنامه پنجم نيز ادامه پيدا كند، دو ميليون واحد مسكوني تا ۱۰سال آينده نوسازي مي شود. وي با اشاره به اينكه دو ميليون واحد مسكوني غيرمقاوم روستايي در كشور وجود دارد و بايد براي نوسازي آنها جديت بيشتري انجام داد گفت: طرح  ديگري كه در راستاي نوسازي بافت هاي روستايي مطرح است و پيش بيني مي شود تا شش ماه آينده اعلام و تصويب  شود، طرح افزايش بهسازي واحدهاي روستايي از ۱۸هزار واحد فعلي به ۲۰۰هزار واحد در سال است.
هم اكنون در حال تهيه سند همكاري با سازمان نظام مهندسي براي كنترل كيفيت ساخت و ساز هستيم.
رييس بنياد مسكن همچنين به ساخت واحدهاي مسكوني براي محرومان اشاره كرد و افزود: هشت هزار واحد مسكوني براي محرومان در حال ساخت است كه سه هزار واحد آن بزودي آماده بهره برداري مي شود همچنين ساخت چهار هزار واحد ديگر نيز در مرحله طراحي است. رييس بنياد مسكن در خصوص زلزله استان لرستان خاطرنشان كرد: در اين زلزله خسارت زيادي به روستاها وارد شد به طوري كه حدود ۳۰ هزار واحد روستايي و ۱۰ هزار واحد مسكوني شهري تخريب شد.
وي با اشاره به اينكه اعتبار مورد نياز براي ساخت واحدهاي آسيب ديده استان لرستان از سوي هيات دولت به تصويب رسيده و منتظر ابلاغ آن هستيم اظهار داشت:در اين مصوبه براي واحدهاي مسكوني روستايي شش ميليون وام با سود چهار درصد و ۵/۱ ميليون تومان وام بلاعوض و به واحدهاي شهري وام هشت ميليون توماني به اضافه ۵/۱ ميليون تومان وام بلاعوض تعلق مي گيرد. وي گفت: تاكنون ۸۲۶ هزار و ۱۳۵ واحد مسكوني از مناطق زلزله زده گيلان، زنجان، آوج، بوئين زهرا، اردبيل و بم بازسازي شده است.

چشم انداز
010902.jpg
صنعت گردشگري در ايران مي تواند از جايگاهي بهتر از آنچه كه هست برخوردار باشد. ايران كه به عنوان يكي از سه مهد تمدن بشري تلقي مي شود، داراي جاذبه هاي بسيار و در عين حال كم نظيري است كه مي تواند جايگزين دلارهاي نفت و فرش و امثال آن باشد.
گوشه گوشه ايران سرشار از آثار فرهنگي و تاريخي است و در كنار اقليم منحصربه فردش مي تواند افزون بر گردشگران خارجي، گردشگران داخلي را نيز به سوي خود جذب كند. در اين ميان شهر باستاني كاشان از جايگاه ويژه اي برخوردار است. به نظر مي رسد متوليان صنعت گردشگري بايد بيش از گذشته به زيرساخت هاي اين صنعت در شهر كاشان توجه كنند.
براساس آمارهاي اعلام شده در ايام نوروز ۸۵ ، شمار بسياري از شهروندان ترجيح دادند با حضور در اين شهر باستاني، به نظاره ابنيه  و آثار موجود در اين شهر بپردازند. خانه هاي تاريخي طباطبايي و بروجردي ها امروزه از مهم ترين جاذبه هاي گردشگري كاشان به شمار مي روند.

۱۶ طرح جديد گردشگري در دل كوير اجرا مي شود
اقامت گردشگران در خانه هاي تاريخي كاشان
010911.jpg
گروه شهري- مريم پاپي: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در حالي به سازمان مسئول ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي تبديل مي شود كه هنوز از عهده هماهنگي دو بخش ميراث فرهنگي و گردشگري- بخصوص در زمينه بودجه- برنيامده است.
وقتي بسياري از شهر ها بودجه اي براي بخش گردشگري دريافت نكرده اند و گردشگري استان ها از محل بودجه هاي استاني درنظرگرفته شده براي طرح هاي خاص اداره مي شود، ايجاد زيرساخت هاي گردشگري نيز همچون ساليان گذشته به تعويق مي افتد.
اين در حالي است كه به گفته كارشناسان در شرايطي كه امكان اقامت براي گردشگران وجود نداشته باشد، گردشگري جز ضرر، چيزي عايد شهرها نمي كند. با اين اعتقاد است كه اكبر رضوانيان- مدير امور گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كاشان- اعتقاد دارد بايد با تبديل خانه هاي تاريخي به اقامتگاه  گردشگران، اين مشكل را حل كرد.
خانه هاي تاريخي كاشان با چنين كاربري مي توانند از خطر متروك شدن در امان مانده و حفظ شوند. «اگر خانه هاي تاريخي در فصل هاي خاصي با فروش بليت در معرض بازديد گردشگران قرار بگيرند، حفظ نخواهند شد. در فضاي اين خانه ها بايد نفس جريان نداشته باشد وگرنه آرام آرام رو به تخريب مي روند» ؛ اين بخشي از گفته هاي مدير امور گردشگري كاشان است كه ۱۶ طرح جديد گردشگري را در دست اجرا دارد.
كاشان هنوز بافت و بسياري از خانه هاي تاريخي خود را حفظ كرده است. كار ثبت و شناسايي آثار تاريخي اين شهر كه از نيمه دوم سال ۱۳۸۴ آغاز شده، احتمالا تا پايان تابستان امسال به پايان مي رسد. تخمين زده مي شود كه حداقل دو هزار اثر قابل ثبت در كاشان وجود داشته باشد كه تا كنون حدود ۱۰۰ اثر از اين شهر به ثبت ملي رسيده و مدارك۵۰-۶۰ اثر ديگر نيز براي ثبت ارسال شده است.
رضوانيان با اشاره به تجربه موفق شهر يزد در تبديل خانه هاي تاريخي به اقامتگاه مي گويد: «در صورت اجراي اين طرح مي توان با نصف يا يك سوم هزينه هاي اقامتي كنوني گردشگران را در كاشان سكنا داد. با اين اقدام، ايده گردشگري ارزان كه از برنامه هاي دولت است عملي مي شود و گردشگران از اقامت در فضاي زيباي اين خانه ها خاطرات خوبي را همراه مي برند» .
مدير گردشگري كاشان اين نكته را قبول دارد كه اين شهرستان هنوز نتوانسته به صورت جدي وارد بحث گردشگري شود و اميدوار است كه در آينده با اجراي محور گردشگري شهرستان هاي كاشان، آران و بيدگل و به نتيجه رسيدن تسهيلات دو ميليارد توماني كه سال گذشته به طرح هاي گردشگري ارائه شد، وضعيت گردشگري اين شهر بهبود يابد.
محور گردشگري «شهرستان هاي كاشان، آران و بيدگل» شامل كاشان، قمصر، جوشقان، كامو، نياسر، برزك، شهر اردهال، آران و بيدگل، درياچه نمك، كوير مرنجاب، نوش آباد، سفيدشهر و ابوزيدآباد مي شود كه گردشگران را از تكرار تماشاي تنها چند اثر تاريخي معروف اين شهر به حوزه بزرگ تري هدايت مي كند.
و با وجود اين جاذبه هاي تاريخي و اكوتوريستي، امكان تبديل تورهاي يك روزه كاشان به تورهايي كه دو شب و سه روز به طول بيانجامد وجود دارد. البته اين در صورتي است كه امكانات اقامتي گردشگران و زيرساخت هاي گردشگري فراهم باشد. رضوانيان مي گويد: «گردشگري كه در شهر اقامت نداشته باشد، با توليد زباله، استفاده از سرويس هاي بهداشتي، افزايش ترافيك و عوارضي از اين قبيل، براي شهر تنها هزينه به همراه دارد» .
اين روزها كاشان به استقبال گردشگران خود در فصل گلاب گيري مي رود كه به طور متوسط در اين فصل به يك ميليون نفر مي رسند و مسئولان شهر سالانه ۲۰درصد افزايش را براي گردشگري اين شهر قائلند. نوروز امسال هم يك ميليون نفر مسافر به كاشان رفتند و از تسهيلات نوروزي اين شهر از جمله ارائه پتو، چادر و نان رايگان بهره مند شدند. رضوانيان با اشاره به امتياز مثبتي كه اين شهر به دليل همكاري خوب مجموعه مديريت شهري شامل شهرداري، فرمانداري، هلال احمر، نيروي انتظامي، بخش بهداشتي و ... و همچنين همراهي شهرستان هاي قمصر، نياسر، برزك و ... كه در اطراف كاشان قرار دارند، به آينده اي روشن اميد بسته است.

مدير عامل شركت واحد اعلام كرد:
جذب رانندگان زن در شركت واحد اتوبوسراني
ايران نيوز :احمدي بافنده مدير عامل شركت واحد اتوبوسراني شهرداري تهران درباره جذب رانندگان زن اتوبوس گفت: جلب مشاركت خصوصي از مهمترين برنامه هاي اتوبوسراني است به طوري كه در سال جاري شركت هاي حمل و نقل مسافر درون شهري با مديريت و كاركنان زن داير خواهد شد.
وي ادامه داد: زنان علاقه مند به مديريت شركت حمل و نقل و رانندگي مي توانند با مراجعه يا تماس با اتوبوسراني شرايط خود را اعلام كرده و بعد از انجام مصاحبه براي اين كار انتخاب شوند.وي با اشاره به اينكه رانندگان زن اتوبوس، راننده خودروي ۱۱ تا ۱۵ نفره ون خواهند شد ،گفت: اين خودرو تمام خطوط داخل شهر را سرويس خواهد داد و فقط مسافرين خانم مي توانند از اين خودرو استفاده كنند.
به گفته احمدي رانندگان زن متقاضي با داشتن گواهينامه پايه دو راهنمايي و رانندگي مي توانند از اين فرصت استفاده كنند.
احمدي با اشاره به اينكه خودروهاي ون براي مسافران خانم ريالي خواهد بود، گفت: در صورت مخالفت راهنمايي و رانندگي با بعضي از زنان متقاضي راننده، آموزش هاي لازم توسط اتوبوسراني به اين رانندگان داده خواهد شد.
مدير عامل شركت واحد اتوبوسراني تصريح كرد: مسئولان دانشگاه ها، بيمارستانها و مدارس با مراجعه به اتوبوسراني نسبت به جذب راننده زن ويژه دانشجويان، كاركنان و دانش آموزان براي جابه جايي درون شهري با اجراي اين طرح مي توانند اقدام كنند.
وي گفت: استفاده از راننده زن بسياري از مشكلاتي را كه براي بانوان ايجاد مي شد، كاهش مي دهد.به گفته احمدي قبل از پايان خرداد ماه سال جاري اين طرح در شهر تهران عملياتي خواهد شد.

مدير عامل سازمان بهشت زهرا خبر داد
آغاز عمليات ساماندهي مزار شهيدان در بهشت  زهرا(س)
گروه شهري: عمليات اجرايي طرح ملي ساماندهي و بهسازي مزار شهيدان در گلزار شهداي بهشت زهرا(س) مقارن با شب ميلاد خجسته پيامبر مكرم اسلام(ص) و حضرت امام صادق(ع) آغاز مي شود.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، مهندس محمود رضائيان _ مدير عامل سازمان بهشت زهرا(س) و شهردار حرم مطهر حضرت امام خميني(ره) _ با بيان اين مطلب گفت: به حول و قوه پروردگار، سرانجام پس از سال ها تلاش و پيگيري مستمر مجموعه مديريتي شهرداري تهران و بر اساس توافقنامه اي كه ميان شهرداري تهران و بنياد شهيد انقلاب اسلامي صورت پذيرفت عمليات ساماندهي كليه قطعات مطهر شهداي بهشت زهرا(س) در يك طرح هماهنگ و كارشناسي شده از سوي شهرداري تهران آغاز خواهد شد كه فاز اول اجرايي اين طرح قطعات شهيدان گمنام را پوشش مي دهد.
مدير عامل سازمان بهشت زهرا(س) افزود: اين طرح داراي دو خصيصه اصلي «سادگي در عين استواري» و «خلوص در عين زيبايي» است كه محورهاي اصلي ساختار طرح و سير حركتي آن از جايگاه جلوس تاريخي حضرت امام(ره) در بهشت زهرا(س) آغاز و با لحاظ خط قبله مسلمين به محل عروج حضرت امام خميني(ره) كه بارگاه قدسي آن امام همام است ختم شود.
وي گفت: در اين طرح سراي احترام، محور شهدا، محور عروج و فضاهاي مناسب با شأن خانواده هاي معظم شاهد و زائران قبور مطهر شهدا در زمينه هاي فرهنگي، خدماتي شامل اطلاع رساني، فضاي سبز و امور رفاهي پيش بيني شده است. رضائيان اظهار اميدواري كرد، فاز نخست اين طرح ملي حداكثر در يك محدوده زماني شش ماهه انجام شود.

پرداخت عوارض شهرداري اينترنتي شد
010905.jpg
گروه شهري: كليه شهروندان تهراني مي توانند عوارض مربوط به شهرداري را از طريق سيستم فراگير شتاب و شبكه اينترنت پرداخت كنند.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، دكتر پورزرندي معاون مالي _ اداري شهرداري تهران با اعلام اين خبر افزود: با هماهنگي انجام شده با شبكه بانكي و به منظور آرامش و آسايش شهروندان و كاهش سفرهاي شهري، شهروندان عزيز مي توانند با استفاده از شبكه اينترنت يا با مراجعه به كليه بانك هاي عضو شبكه شتاب عوارض خود را پرداخت كنند. وي گفت: با اجراي اين طرح ۲۰درصد از سفرهاي شهري و ۲۰درصد هزينه هاي حمل و نقل روزانه صرفه جويي خواهد شد.در حال حاضر شهروندان مي توانند با مراجعه به سايت اينترنتي شهرداري تهران با نشاني www.tehran.ir نسبت به پرداخت عوارض خود اقدام كنند.

اجباري شدن نصب تاكسيمتر
010914.jpg
فارس: مديرعامل سازمان تاكسيراني تهران از آغاز نصب تاكسيمتر و بروز كردن آنها براي ۴۲ هزار تاكسي نارنجي (گردشي) از روز چهارشنبه هفته جاري خبر داد.
حسين تيموري با تاكيد بر اين كه كليه تاكسي هاي نارنجي مكلف به نصب و به روز كردن تاكسيمتر خودروي خود هستند، تصريح كرد: بر اساس برنامه ريزي هاي انجام گرفته اميدواريم اين كار در مدت زمان ۲ ماه به اتمام برسد. وي در خصوص نرخ دريافتي براي تنظيم تاكسيمتر گفت: براي بروز كردن تاكسيمتر ۱۲۰۰ تومان، نصب آن براي تاكسي فاقد تاكسيمتر ۴۰ هزار تومان و براي انتقال تاكسيمتر به خودروي ديگر ۲ تا ۳ هزار تومان دريافت مي شود.
مديرعامل سازمان تاكسيراني تهران در خصوص مكان هاي قابل مراجعه تاكسيرانان براي اجراي اين طرح، گفت:ترمينال غرب، شرق، جنوب، شهرري و پارك سوار بيهقي از جمله مراكزي هستند كه تاكسيرانان مي توانند براي نصب و به روز كردن تاكسيمتر خودروي خود به آنها مراجعه كنند. وي مدت زمان برنامه ريزي و بروز كردن تاكسيمترها را حداقل ۲۰ دقيقه عنوان كرد و افزود: البته مراكز ديگري نيز به زودي بعد از انجام هماهنگي هاي لازم براي سهولت كار رانندگان اعلام خواهد شد. تيموري تاكيد كرد: تاكسيراناني كه طي ۲ ماه آينده براي نصب و به روز كردن تاكسيمتر به مراكز مذكور مراجعه نكنند با آنها برخورد مي شود.

كاهش مسافران خارج شده از پايانه هاي تهران در ايام نوروز ۸۵
010908.jpg
گروه شهري : تعداد مسافران خارج شده از پايانه هاي تهران در ايام نوروز نسبت به سال گذشته ۹ درصد كاهش يافته است.
يك ميليون و ۵۴۴ هزار و ۵۰۱ هزار نفر از پايانه هاي چهارگانه شهر تهران كه نسبت به سال گذشته در همين ايام ۹ درصد كاهش را نشان مي دهد. به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، بنابر اعلام روابط عمومي سازمان پايانه هاي شهرداري تهران امسال حجم سفرها در سراسر كشور حدود ۷ ميليون نفر افزايش پيدا كرده بود، اما پايانه هاي كشور شاهد كاهش محسوس مراجعه كنندگان براي تهيه بليت بودند كه اين امر ناشي از رشد قابل توجه سفر با وسايل نقليه شخصي بوده است.
بنابراين گزارش كه از اين تعداد پايانه جنوب با ۵۸۳ هزار و ۲۵۵ مسافر، پايانه غرب با ۵۲۷ هزار و ۳۹۱ مسافر، پايانه شرق با ۳۳۳ هزار و ۱۰۳ مسافر و پارك سوار بيهقي با ۱۰۰ هزار و ۷۵۲ مسافر به ترتيب بيشترين آمار مسافر را به خود اختصاص داده اند. تعداد مسافران خروجي پايانه  جنوب نسبت به سال گذشته ۱۹ درصد كاهش نشان مي دهد و پارك سوار بيهقي شاهد افزايش ۹ درصدي خروجي تعداد مسافران به دليل خدمات بهتر و استفاده از اتوبوس هاي مجهزتر بوده اند.

۶ هزار سال تاريخ قم زير آسفالت بافت تاريخي مدفون است
010899.jpg
ميراث خبر: اجراي دوباره يك پروژه عمراني با نام «عمار ياسر» در بافت تاريخي «شاد قلي خان» قم به تخريب گنجينه مدفون ۶ هزار ساله منجر مي شود.
كشف چهار دوره تاريخي از هزاره چهارم پيش از ميلاد تا دوره قاجار در محوطه باستاني «شاد قلي خان» بافت تاريخي قم نشان داد كه تمامي محوطه بافت تاريخي قم كه اكنون زير آسفالت قرار گرفته مملو از آثار پيش از تاريخي و محوطه هاي استقراري است.
«سيامك سرلك» ، سرپرست هيأت باستان شناسي بافت تاريخي قم با اعلام اين خبر گفت: «اكنون آسفالت خيابان هاي بافت تاريخي قم و گذرهاي محدوده» شاد قلي خان «پر از پستي بلندي هايي است كه هر كدام مربوط به استقرارهاي دوره هاي مختلف پيش از تاريخي تا قاجار مي شوند.»وي در ادامه گفت: «برخي از اين محوطه ها به دليل ساخت و سازها در بافت تاريخي دوره قاجار از بين رفته اند اما همچنان گنجينه اي از اطلاعات باستانشناسي در زير آسفالت بافت تاريخي قم مدفون مانده است.»

بهسازي ميدان قزوين با در نظر گرفتن بافت سنتي آن
فراواني ساخت و ساز و ازدياد جمعيت، آرامش محيطي منظر ميدان قزوين را دستخوش نابساماني هاي بسياري كرده است. از اين رو، شهرداري منطقه ۱۱ و سازمان زيباسازي تهران آرام سازي و بهسازي اين ميدان را با در نظر گرفتن بافت فرهنگي و سنتي آن در دستور كار خود قرار داده اند.
مهندس علي رضا مرادي، مدير اداره طرح هاي شهري در سازمان زيباسازي تهران در گفت وگو با پايگاه اطلاع رساني معماري و شهرسازي در اين باره توضيح مي دهد.
* پروژه آرام سازي و بهسازي ميدان قزوين از چه تاريخي كليد خورده است؟
- پروژه آرام سازي اين ميدان با توجه به بار ترافيكي آن از سال ۸۰ كليد خورده و به شكل طرح مشاركتي توسط معاونت فني و عمراني شهرداري منطقه ۱۱ تهران به عنوان مجري و پيمانكار، و سازمان زيباسازي شهرداري تهران به عنوان كارفرما و ناظر در حال اجراست.
* اگر قرار باشد از اقداماتي كه براي آرام سازي فضاي ميدان انجام مي شود، بگوييد، آن اقدامات چيست ؟
- در اين پروژه علاوه بر بهسازي و نورپردازي جزيره ميدان به عنوان عرصه عمومي و المان مركزي اش كه ساخت نما و دروازه قزوين هم جزيي از آن است، كف سازي و بهسازي پياده روهاي اطراف و ساماندهي مبلمان شهري ميدان هم در دستور كار شهرداري قرار دارد.
* پاكسازي تابلو و ويترين مغازه ها و به طور كلي جداره هاي حاشيه ميدان به چه شكلي است؟
- اين طرح آرام سازي است و طرح بازپيرايي با سطح مداخله بالا نيست. براي همين سعي شده است كه با ايجاد يك جداره كاذب هماهنگ با المان مركزي ميدان، اغتشاش بصري موجود را در پس اين بدنه پنهان و از اين راه ساماندهي كنيم. چون در صورت مداخله مستقيم و ساماندهي كامل تابلو و ويترين مغازه ها، اين پروژه ديگر طرح آرام سازي نبود و بايد به عنوان طرح بازپيرايي منطقه به آن پرداخته مي شد.
* نماي واحدهاي تجاري حاشيه ميدان چطور؟ آيا اين بدنه ها تاثيري در افزايش يا كاهش اغتشاش بصري در اين محدوده از شهر تهران نداشته اند؟
- البته تاثير گذار است . به همين دليل از سال هاي گذشته تاكنون آرام سازي نماي واحدهاي تجاري حاشيه ميدان قزوين در دستور كار شهرداري منطقه ۱۱ است و با هماهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران مقرر شده نماي اين بناها بر مبناي طرحي مدون بازپيرايي  شود. در سازمان زيباسازي يك سري ضوابط كلي در مورد ساماندهي تبليغات محيطي، تابلوهاي كسبه، پاكسازي ساختمان هاي داراي نماي شيشه اي و به طوركلي پاكسازي نماهاي شهري با توجه به متريال هاي مختلفي كه دارند براي بهبود سيماي شهري، تهيه شده است. اين ضوابط و دستورالعمل ها به شهرداري هاي مناطق ارسال مي شود و عملكرد شهرداري ها هم بر پايه آنها صورت مي پذيرد كه بازپيرايي و ساماندهي نماي واحدهاي تجاري حاشيه ميدان قزوين نيز در همين راستاست.
* ساخت نما و دروازه قزوين بر چه مبنايي بوده است؟
- ساخت نما و دروازه قزوين عنوان بخشي از برنامه هاي شهرداري تهران براي بازسازي دروازه هاي قديمي است، دروازه قزوين تهران به شكل نمادين ساخته مي شود و مطالعات كارشناسي و بررسي اسناد تاريخي در ساخت دروازه قزوين مطابق با اسناد قديمي تاريخي توسط كارشناسان شهرداري منطقه ۱۱ انجام شده است.
اگر كتاب تهران قديم را ورق بزنيم، دروازه قديم قزوين در آن مشخص شده است كه اين نماد ملهم از آن در اندازه هايي كوچك تر است و در طراحي و ساخت آن عيني سازي نشده است.
* در اين نماد از چه مصالحي استفاده شده است؟
- عمليات ساخت بناي دروازه قديم شامل سازه بتوني دروازه به حجم ۲۵۰ متر مكعب، نصب جدول به متراژ ۲۰۰ مترمربع و نماي آجري به مساحت ۴۲۰ مترمربع در حال اجراست.
مصالح به كار گرفته شده در ساخت اين دروازه نمادين سنگ و آجر است كه نزديك به مصالح اصلي دروازه قديم قزوين و تداعي گر شكل اصلي دروازه با قابليت ماندگاري بالاست، مصالح نما در رنگ، شكل، زبري و خشني نما تاثير مي گذارد و مصالح بومي نشان دهنده اين است كه نما مربوط به چه منطقه اي است و در ارتباط با محيط نشانگر هويت آن شهر و منطقه است. كاري هم كه به طوركلي در بحث بهسازي در سازمان زيباسازي انجام مي شود با توجه به اين رويكرد است.
* آيا در راستاي آرام سازي جزيره ميدان و بهبود كيفيت بصري محيط نصب آب نما هم در دستور كار شهرداري قرار دارد يا خير؟
- در كنار نصب يادمان دروازه قزوين در راستاي اجراي طرح نصب يادمان در ميادين سطح شهر تهران، آب نمايي هم براي تلطيف فضا و جلوگيري از به هم ريختگي و اغتشاش بصري در بخش پاييني دروازه احداث مي شود تا ميدان قزوين يكي از زيباترين ميدان هاي بافت تاريخي تهران شود. چون ما به جايگاه ويژه و ارزش والاي آب در فرهنگ ايراني و اسلامي معتقد هستيم. اما ساخت آب نما به عنوان شاخصي در اين ميدان مطرح نيست و آنچه در اين ميدان حايز اهميت است، عرصه عمومي ميدان است كه بايد توجه شهروندان را به خود جلب كند.
* جلب مشاركت شهروندان در اين طرح و فرهنگ سازي در اين راستا به چه شكلي است؟
- در پروژه هاي ديگري كه وارد پوسته و هسته ساختار مي شويم مانند پروژه كوچه مروي يا پروژه ميدان حسن آباد از تجربه مشاركت شهروندان بهره مند شديم؛ در اين پروژه ها دست كم شهروندان هزينه تعويض تابلو، كركره و ويترين مغازه هايشان را پرداخت كردند. چون معتقديم در پروژه هاي مشاركتي با شهروندان ميزان ماندگاري كار اجرايي نسبت به مواردي كه شهرداري خود متولي تمام هزينه ها است،  بالاتر است. اما چون اين پروژه طرح آرام سازي ميدان است نه بازپيرايي آن، نحوه مشاركت شهروندان متفاوت است.
* ميزان اعتبار تخصيص داده شده به اين پروژه چقدر است؟
- هزينه هاي اين طرح نيز به شكل ۵۰ درصد مشاركتي بين شهرداري منطقه ۱۱ و سازمان زيباسازي است كه حدود برآورد هزينه هاي اجرايي آن ۲۲۵ ميليون تومان است.
* ميزان پيشروي كار چقدر است؟ و كي به اتمام مي رسد؟
- در حال حاضر حدود ۷۰ درصد پيشرفت فيزيكي كار است كه پيش بيني شده بود ظرف حدود شش ماه يعني تا پايان سال گذشته اين پروژه به اتمام برسد. اما من پيش بيني مي كنم كه براي ارديبهشت ماه آماده بهره برداري است.

زادبوم
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
انقلاب
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   انقلاب   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |