سه شنبه ۲۲ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۵۷ - Apr 11, 2006
تحولات تازه پيرامون فعاليت هسته اي ايران
رئيس جمهوري: خبرهاي خوش در راه است
گروه سياسي: دكتر محمود احمدي نژاد رييس جمهوري در دومين سفر استاني سال جاري خود همراه با اعضاي هيات دولت ساعت ۱۰/۱۴ عصر روز گذشته وارد مشهد شد.
رئيس جمهوري هنگام ورود به مشهد مورد استقبال نماينده ولي فقيه، امام جمعه، استاندار، اعضاي شوراي اداري و نمايندگان استان خراسان رضوي در مجلس و مسئولان محلي قرار گرفت.
محمود احمدي نژاد در بدو ورود به فرودگاه شهيد هاشمي نژاد مشهد براي آغاز يازدهمين سفر استاني خود و هيات دولت، در جمع خبرنگاران با اشاره به اينكه دولت تلاش دارد توان و امكانات خود را عادلانه در همه كشور توزيع كند، گفت: حضور دولت در استانها علاوه بر آنكه در دستگاه اجرايي تحرك و نشاط به وجود مي آورد، داراي اين مزيت است كه مسئولان نيازها را از نزديك ديده و براي آن تصميم گيري مي نمايند.
به گزارش مهر، وي با بيان اينكه دولت متعلق به همه بخشهاي كشور است و بايد به صورت مستمر در همه جا حضور داشته باشد، افزود: استان خراسان براي دولت انگيزه مضاعفي ايجاد مي كند چون علاوه بر مردم خونگرم اين استان خراسان جايگاه ويژه اي در ايران، جهان اسلام و حتي كل عالم دارد.
احمدي نژاد اظهارداشت: گوهر دردانه اي به نام امام رضا (ع) كه دلهاي همه عالم به سوي اوست در اين ديار است كه گنجينه اي بي همتا و ملجا همه مومنين، آزاديخواهان و موحدين است.
خبرهاي خوش در راه است
محمود احمدي نژاد در جوار حرم مقدس ثامن الحجج حضرت امام رضا (ع) در اجتماع مردم مشهد گفت: در جريان سفر به مشهد مقدس خبر خوشي درخصوص انرژي هسته اي به ملت ايران خواهيم داد.
به گزارش ايرنا، رئيس جمهوري اظهارداشت: عدالت و صلح را براي همه بشريت مي خواهيم.
وي اظهارداشت: همه پيامبران از آدم تا ابراهيم و از ابراهيم تا خاتم و همه ائمه فرياد گر توحيد هستند، همه پيامبران سعادت و كرامت و آزادي بشر را از قيد و بندهايي كه مانع از حركت او به سمت كمال انساني است، خواهانند.
پايداري مردمي
وي افزود: بدخواهان و دشمنان ملت ما مي دانند كه با اين هياهوها با اين نشست و برخاست ها و با اين اخم كردن ها و قيافه گرفتن ها نمي توانند مانع حركت ملت ما باشند.
رئيس جمهوري افزود: امروز يك كورسو و يك اميد اندكي به ايجاد تفرقه در ملت ما دارند و تصور مي كنند اگر روي برخي انسانها و گروههاي ضعيف و خودباخته و سست سرمايه گذاري كنند، مي توانند جلوي حركت ملت ايران را بگيرند.
احمدي نژاد با بيان اين كه متاسفانه انسانهاي ضعيفي در داخل هستند كه مي خواهند ملت ما را بترسانند، افزود: ملت متكي به خدا ،هراسي به دل راه نمي دهد.
رئيس جمهوري اظهار داشت: ملت ايران بر طاغوت ها پيروز شده است، ملت ما به تنهايي و با دست خالي و با توكل بر خدا بر طاغوت پيروز شد و شر صدام را دفع كرد.
در دفاع مقدس، ملت ما با توكل بر خدا در مقابل همه قدرتها ايستاد و ثابت كرد كه اگر خدا را ياري كنيم خداوند نيز ما را ياري خواهد كرد.
رئيس جمهوري گفت: زندگي۲۷ساله ما تابلوي درخشاني از ياري خداوند است، ملت ما ثابت كرد اگر ملتي با توكل بر خدا بايستند هيچ قدرتي نمي تواند در مقابل اراده او بايستند.
كور باد چشم آنان كه اين حقايق را نمي بينند و چه دورند از حقيقت آنها كه قدرت ملتها و ملت عزيز و موحد و مومن ايران را نمي شناسند.
احمدي نژاد گفت: چرا درس نمي گيرند، آيا درسهاي۲۷ساله براي دشمنان و بدخواهان ملت ما كافي نيست؟ رئيس جمهوري گفت: امروز هنوز هستند قدرتهاي زورگويي كه نمي توانند طبع زورگويي و زياده خواهي خود را رها كنند.
به لطف خدا پايه هاي اقتدار آنها درهم شكسته است اما آنها نمي خواهند باور كنند.
وي اظهار داشت: امروز نفرت همه ملتها به سمت اين قدرتهاي زورگو سرشار و سرازير است، اما آنها نمي خواهند باور كنند، آنها فكر مي كنند مي توانند يك ملت مومن را محروم كنند، فكر مي كنند با داد و فريادها و زد و بندهاي سياسي و ارعاب زير بار زور و ستم خواهيم كرد.
مبارزه با مفاسد
رئيس جمهوري اسلامي ايران اطمينان داد كه دولت ايران سرسوزني از حقوق ملت، عقب نشيني نخواهد كرد و خواست ملت را با تدبير و قدرت پيش خواهد برد.رئيس جمهوري گفت: دشمنان بدانند و شما ملت نيز مطمئن باشيد كه دولت خدمتگزار و برآمده از آراي شما، خواست ملت را با حفظ عزتي كه در شان ملت ايران است، با تدبير و قدرت پيش خواهد برد و دراين عرصه سرسوزني از حقوق ملت ايران عقب نشيني نخواهد كرد.وي گفت: دشمنان بدانند كه آنها هرگز قادر نيستند كوچكترين صدمه اي به ملت ايران وارد كنند.
دشمنان قادر نيستند وقفه اي در مسير حركت پرافتخار و رو به جلوي ملت ايران ايجاد كنند.
رئيس جمهوري، با تأكيد بر اينكه نبايد از تشرهاي يك يا چند قدرت پوشالي ترسيد، گفت: آينده اثبات خواهد كرد كه راهي كه ملت ايران انتخاب كرده، راه عزت و تعالي است.
احمدي نژاد كه سخنانش با شعار مرگ بر آمريكا و انرژي هسته اي حق مسلم ماست مردم همراه بود، گفت: ما مي خواهيم كشور خود را با اتكا به ملت به خصوص با اتكا به جوانان هوشمند و پاك و با اراده بسازيم و ما در راه فتح قله هاي ترقي، ترديدي به خود راه نمي دهيم.
دولت بايد موانع را برطرف كند و زيرساخت ها را بسازد.
وظيفه دولت مقابله با فساد، رشوه، پارتي بازي و رانت خواري است.
احمدي نژاد گفت: دولت مصمم است موانع را از پيش پاي ملت بردارد.
بخشي از موانع، برخي بده بستانها، رابطه بازيها و مفاسدي است كه در گوشه و كنار به چشم مي خورد.
وي درعين حال گفت كه جلوي بسياري از مفاسد و ويژه خواريها و رابطه بازيها گرفته شده است اما تا ريشه كن كردن موانع هنوز راه طولاني در پيش داريم.
رئيس جمهوري گفت: به وزرا، استانداران و همه مديران گفته ام كه ما در مبارزه با فساد و ويژه خواري با احدي شوخي نداريم.
نبايد برخي رابطه بازيها موجب بهره مندي هاي بيشمار عده اي و محروميت جمع كثيري از ملت شود.
اين حركت مقدس (مبارزه با فساد و ويژه خواري) در سراسر كشور آغاز شده است اما استمرار و موفقيت آن نيازمند، نظارت ملي و مردمي است.
وي خطاب به ملت گفت: مطمئن باشيد اگر برخي مفاسد از بين برود راه پيشرفت هموار مي شود و سرعت ها چند برابر مي شود.

واكنش ها به اظهارات حسني مبارك ادامه دارد
011040.jpg
گروه سياسي: روز شنبه شبكه تلويزيوني عرب زبان العربيه متن مصاحبه اي با رئيس جمهوري مصر را پخش كرد كه در آن وي از نفوذ ايران در ميان شيعيان سخن گفت و افزود كه شيعيان ۶۵ درصد از جمعيت عراق را تشكيل مي دهند و اكثر آنان به جاي كشور خود، نسبت به ايران احساس وفاداري مي كنند.
مبارك در اين گفتگو شيعيان منطقه را تلويحاً سرسپرده حكومت ايران دانسته است. اولين واكنش در اين ميان متعلق به حميدرضا آصفي سخنگوي وزارت خارجه بود كه اعلام كرد اگرچه ايران در عراق نفوذ بالايي دارد اما به هيچ وجه از اين نفوذ خود براي دخالت و مداخله در عراق استفاده نمي كند.
اظهارات مبارك واكنش انتقادآميز رهبران عراق و شخصيت هاي شيعي را به دنبال داشت.
در پي انتشار سخنان رئيس جمهوري مصر، مقامات ارشد دولت عراق با صدور يك بيانيه مشترك اين اظهارات را رد كردند.
جلال طالباني، رئيس جمهوري كه از اقليت كرد است، ابراهيم جعفري، نخست وزير و از شيعيان عراق، و عدنان پاچه چي، رئيس مجلس و از اعراب سني، در اين بيانيه ترديد در مورد وفاداري ملي شيعيان اين كشور را توهيني به وطندوستي آنان توصيف كردند.
در اين بيانيه آمده است كه واقعيات تاريخي نشان مي دهد كه شيعيان همواره شهروندان واقعي و وطن پرست عراق بوده اند و هر سخني برخلاف اين واقعيات را بايد بي پايه دانست.
از سوي ديگر يكي از نمايندگان شيعه پارلمان كويت بر وطن دوستي و پايبندي شيعيان كويت به كشور خود تأكيد كرده و سخنان مبارك را مردود دانست.
جك استراو هم اظهارات «حسني مبارك» رئيس جمهور مصر درباره احتمال بروز جنگ داخلي در عراق را رد كرد. استراو روز يكشنبه در گفت و گو با شبكه اول تلويزيون بي.بي.سي در پاسخ به پرسشي مبني بر بروز جنگ داخلي در عراق گفت: مسلما وضع عراق هم اكنون كاملاً جدي است، اما با وجود تلاش شديد گروه هاي تروريستي و برخي اعضاي سابق تندرو حزب بعث براي ايجاد جنگ داخلي، اين تلاشها تاكنون ناموفق بوده است.
استراو با اشاره به بخشي از سخنان روز گذشته «حسني مبارك» رئيس جمهوري مصر كه ادعا كرده بود «شيعيان عراق به ايران وفادارترند تا عراق» گفت: چنين موضعي كاملاً غيرواقعي است زيرا من با بسياري از رهبران شيعيان در عراق صحبت كرده ام و آنها پيش از هر چيز عراقي بوده و سپس شيعه هستند.
يكي از علماي شيعه عربستان هم در مورد اظهارات «حسني مبارك» رئيس جمهوري مصر در مورد شيعيان، گفت اميدواريم اين اظهارات به اشتباه و بدون منظور بيان شده باشد. به گزارش شبكه تلويزيوني الجزيره قطر، شيخ «حسن الصفار» افزود: ترديد در مورد هواداري شيعيان از دولتهايشان ظلم بزرگي است. در اظهارات مبارك آمده است شيعيان منطقه از ايران هواداري مي كنند نه از دولتهايشان. وي در بخش ديگري از سخنان خود در مورد اين كه از چند هفته پيش تعدادي از مقامات آمريكايي از احتمال مذاكره با ايران در مورد نقش احتمالي ايران در اوضاع عراق سخن گفتند و ايران با اين مذاكره مخالفتي نشان نداد، گفت: موضوع، نقش ايران در عراق و يا رد آن نيست، بلكه موضوع اين است كه آيا سخنان مبارك به اين معني است كه شهروندان شيعه در عراق و ساير كشورهاي عربي، حامي كشورهاي خود نيستند. الصفار در توضيح اين مطلب افزود: احتمال نقش ايران در عراق با اوضاع سياسي عراق در ارتباط است و اميدواريم كه نقش عربي در عراق، بيش از هر كشور ديگري باشد. وي تأكيد كرد ترديد در مورد هواداري شهروندان شيعيان در هر كشوري از كشور و دولت خود ظلم است و حقيقت ندارد.
لازم به ذكر است هشدار درباره گرايش شيعيان عراق به ايران بي سابقه نيست و چند ماه پيش وزير خارجه عربستان سعودي نيز اظهار داشت كه شرايط عراق زمينه را براي اعمال نفوذ جمهوري اسلامي در اين كشور فراهم آورده است.

مديركل جديد امنيتي وزارت كشور منصوب شد
مهر: مدير كل جديد امنيتي وزارت كشور ديروز با حضور ذوالقدر قائم مقام وزير كشور معرفي شد.محمد باقر ذوالقدر در اين مراسم با اشاره به اين موضوع كه امنيت از مهمترين و فوري ترين مطالبات مردم است، اضافه كرد: امنيت چه در بعد فردي و چه اجتماعي موضوعي است كه در سلسله مراتب نيازهاي انساني به شمار مي آيد.
معاون انتظامي امنيتي وزارت كشور شرايط آرامش و امنيت موجود در كشور را مثال زدني دانست و تصريح كرد: هيچ موقع شرايط در بعد داخلي، منطقه اي و جهاني همانند امروز به نفع كشور و نظام نبوده است.
قائم مقام وزير كشور همچنين مهمترين محورهاي امنيتي اين وزارتخانه را كنترل و مديريت مرزها، مبارزه با قاچاق سلاح و مهمات غير مجاز، جمع آوري و طرد اتباع بيگانه غير مجاز و همچنين افزايش سطح امنيت عمومي دانست.
ذوالقدر ضمن تقدير از زحمات اميرحسين مطهر مدير كل سابق امنيتي، سيد حسين رضوي را به عنوان مدير كل جديد امنيتي وزارت كشور معرفي كرد.

تشكيل ستاد پيگيري مصوبات دولت در لرستان
ايرنا: ستاد پيگيري مصوبات هشتمين سفر رئيس جمهوري و نشست هيأت دولت روز گذشته در استان لرستان تشكيل شد.
معاون عمراني استانداري لرستان و رئيس اين ستاد در اين نشست به مشاركت همه دستگاه ها در تسريع براي عملي كردن مصوبات و تصميمات دولت در اين استان تأكيد كرد.
هوشنگ بازوند گفت: همه مصوبات از هم اكنون به طور جدي پيگيري مي شود و هيچ عذري از دستگاه هايي كه تا پايان سال نتوانند اعتبارات را جذب كنند پذيرفته نخواهد شد.

باهنر:
شرايط ايران اگر تأمين نشود تهران با
آمريكا درباره عراق مذاكره نمي كند
فارس : نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: اگر هر كدام از شرايط ايران براي مذاكره با آمريكا درباره عراق زير سئوال برود، با آنها مذاكره نمي كنيم.
محمدرضا باهنر با بيان اين مطلب كه «مذاكره با آمريكا بر اساس درخواست مقام هاي عراقي جهت كمك به روند صلح و تسريع در پايان اشغالگري در عراق صورت مي گيرد» اظهاركرد: بر اين اساس جمهوري اسلامي ايران درخواست دولت عراق را پذيرفت و اعلام كرد كه اولاً اين مذاكرات بايد صرفاً درمورد عراق باشد و ثانياً در روند مذاكرات توفيقاتي وجود داشته باشد و ما بتوانيم به هدفمان نزديك شويم، در غير اين صورت اگر هر كدام از شرايط زير سئوال برود، طبيعي است اين مذاكرات را ادامه نمي دهيم.
وي افزود: شايد فرصت موجود به نحوي باشد كه ايران بتواند به مردم رنج ديده و مقاوم عراق كمك كند، اما اگر آمريكا در اين مذاكرات صرفاً به دنبال منافع خود باشد، علاوه بر عدم مذاكره با ايران، طبيعي است از اشغال عراق سودي نخواهند برد و ديري نمي پايد كه مجبور به ترك و جبران خسارت وارده به عراق خواهند شد.

سفر رسمي هاشمي رفسنجاني به كشورهاي سوريه و كويت
011043.jpg
فارس: در پاسخ به دعوت رسمي رئيس جمهور سوريه، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام چهارشنبه هفته جاري در راس يك هيأت سياسي به كشور سوريه سفر خواهد كرد.
در اين سفر، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بشار اسد رئيس جمهور، فاروق الشرع معاون اول، نخست وزير و مقامات سياسي و مذهبي اين كشور و شخصيت هاي لبناني و فلسطيني ملاقات و در خصوص موضوعات دو جانبه، منطقه اي و بين المللي، بويژه جهان اسلام و مسائل فلسطين، عراق و لبنان گفت و گو مي كند.
در ادامه اين سفر، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام بنا به دعوت رسمي امير كويت به اين كشور نيز سفر خواهد كرد.ديدار با امير كويت، وليعهد، نخست وزير، رئيس مجلس و تني چند از مقامات و وزيران اين كشور از جمله برنامه هاي رسمي وي در كشور كويت خواهد بود.
در اين سفر همچنين، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با نخبگان، تجار، دانشگاهيان و فرهنگيان كويتي و ايراني و مديران و ارباب جرايد و رسانه هاي كويت ديدار و گفتگوهايي خواهد داشت.

علي جنتي:
وزارت كشور در مسائل خانه احزاب دخالت نمي كند
011046.jpg
ايرنا: معاون سياسي وزارت كشور گفت: اين وزارتخانه در مسايل خانه احزاب ايران دخالتي نمي كند. علي جنتي افزود: وزارت كشور حقي براي خود قايل نيست كه در مسايل خانه احزاب دخالت كند.
وي افزود: در ابتداي پذيرش مسووليت معاونت سياسي وزارت كشوراحساس كردم كه خانه احزاب كه به ابتكار اين وزارتخانه تشكيل شد، بر اثر اختلافاتي به سمت فروپاشي پيش مي رود.
جنتي تاكيد كرد: بنده با اين احساس، از اعضاي شوراي مركزي دوره دوم و سوم خانه احزاب به صورت جداگانه و نشست مشترك دعوت و مذاكراتي براي رفع اختلافات و تفاهمات موجود انجام دادم. معاون سياسي وزير كشور گفت: در اين نشست ها حتي فرمول هاي مختلف براي حل و پايان دادن به اختلافات موجود در خانه احزاب ارايه شد كه برخي اين فرمول ها را پذيرفتند، اما بعد از اين نشست ها به نوعي از اقدام و انجام اين فرمول ها استنكاف كردند. جنتي اظهار داشت: هنوز بحث و جدل بين اعضاي شوراي مركزي دوره دوم و سوم خانه احزاب وجود دارد و هم اكنون هر دو گروه بدنبال تشكيل مجمع عمومي خانه احزاب هستند.وي با بيان اينكه وزارت كشور بنا ندارد در اين مساله دخالت كند، گفت: اين دعوت ها نيز تنها به دليل احساس مسووليت و به صورت دوستانه و صميمي بود و حق دخالت در امور خانه احزاب براي خود نمي بينيم.
معاون سياسي وزارت كشور در پاسخ به سئوالي درمورد ضرورت بازنگري در قانون احزاب گفت: اين وزارتخانه بدنبال اصلاح قانون احزاب است.
وي اظهار داشت:وزارت كشور هنوز براي بازنگري و اصلاح در قانون احزاب هيچ اقدامي را انجام نداده است. معاون سياسي وزارت كشور در عين حال از اصلاح آيين نامه اجرايي قانون احزاب خبر داد كه بزودي به هيات دولت ارسال مي شود.

هفتمين سالگرد شهادت امير سپهبد صياد شيرازي
با حضور رئيس جمهوري برگزار شد
011049.jpg
گروه سياسي: مراسم هفتمين سالگرد شهادت امير سپهبد «علي صياد شيرازي» جانشين رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح، امروز با حضور رئيس جمهوري و فرماندهان، مسئولان لشكري و كشوري و خانواده هاي معظم شهيدان برگزار شد.
«محمود احمدي نژاد» رئيس جمهوري به طور غيرمنتظره در اين مراسم و در جمع مسئولان لشكري و كشوري حاضر شد.
اين مراسم كه اقشار مختلف مردم نيز در آن شركت داشتند، در مسجد «جهاد» ستاد كل نيروهاي مسلح برگزار شد.
ايران آماده مانور مشترك با كشورهاي حاشيه خليج فارس است
سردار نجار وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح گفت كه جمهوري اسلامي ايران آماده است با كشورهاي حاشيه خليج فارس مانور مشترك برگزار كرده و با آنان پيمان عدم تعرض امضاء نمايد.
سردار مصطفي محمد نجار كه در حاشيه اين مراسم با خبرنگاران گفتگو مي كرد، افزود: امنيت، صلح و ثبات منطقه را، امنيت، صلح و ثبات خود مي دانيم و انجام يك مانور مشترك با كشورهاي همسايه را از طريق وزارت امور خارجه پيگيري مي كنيم.
وزير دفاع درخصوص برگزاري مانور رزمايش پيامبر اعظم(ص) اظهار داشت: اين رزمايش نمايش بخشي از توانمندي هاي ايران با استفاده از تجهيزات ساخته شده داخلي بود.
وزير در پاسخ به سئوال خبرنگاري درخصوص اخبار خوش هسته اي كه قرار است به زودي اعلام شود، اظهار داشت: ملت ما با مجاهدت و تلاش نخبگان و دانشمندان به فناوري هسته اي دست يافت و اين نهضت هسته اي يك پيروزي براي ايران است كه نمي توان از آن چشم پوشيد. وي ادامه داد: قدري تامل كنيد وقتي اين اخبار منتشرشد، همه از آن مطلع مي شوند.
تأكيد رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح بر قدرت نظامي ايران
رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح هم در حاشيه اين مراسم به خبرنگاران گفت: پيام رزمايش دريايي پيامبر اعظم(ص) به خصوص خطاب به كساني كه فهم نظامي ندارند، اين بود كه ما را تهديد نظامي نكنند؛ چرا كه ايران آن قدر در عرصه نظامي قوي هست كه آنها نتوانند عليه ما اقدام نظامي كنند.
به گزارش فارس رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح در پاسخ به اين سئوال كه پاسخ شما به جنگ رواني غربي ها درباره رزمايش دريايي اخير ايران چيست، ضمن انفعالي خواندن اين سئوال بيان داشت: ما اقدام كننده بوديم و غربي ها عكس العمل نشان دادند و به نظرم، ما كار خود را كرده ايم و نيازي به پاسخ گفتن به جنگ رواني آنها نداريم.
فيروزآبادي در ادامه افزود: قبلاً هم گفته بوديم كه ما تجهيزاتي داريم كه حتي اسم آنها هم به گوش ديگران نخورده است و در اين رزمايش گوشه اي از اين توانمندي ها را به نمايش گذاشتيم اين فرمانده ارشد نظامي اضافه كرد: غربي ها در اين رزمايش چيزهايي را ديدند كه بالا دست و فراتر از توانمندي هاي خودشان بود. همين فردي كه معمولاً از طرف دولت آمريكا درباره ايران صحبت مي كند، قبل از رزمايش مي گفت كه راهكار مقابله نظامي با ايران هم مدنظر آمريكا هست، اما بعد از رزمايش گفت راهكار برخورد نظامي با ايران روي ميز رئيس جمهور آمريكا نيست.
رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح در واكنش به اين مسئله كه غربي ها بعد از انجام رزمايش پيامبر اعظم(ص) ما را به خشونت طلبي متهم كردند، اظهار داشت: ما خشونت طلبي نكرديم، ولي به آمريكا گفتيم اگر ادعا دارد كه هست، ما هم هستيم و اين رزمايش باعث شد كه عكس العمل آنها با ما ۱۸۰ درجه تفاوت پيدا كند. البته قصد ما از برگزاري رزمايش اين چيزها نبود، بلكه اين رزمايش طبق يك زمان بندي مشخص جهت ارتقاي توانمندي ها و بنيه دفاعي نيروهاي مسلح ايران انجام شد.

لاريجاني با وزير خارجه قطر ديدار كرد
فارس: دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران در ديدار با وزير امور خارجه قطر گفت تسليحات هسته اي در طرح امنيتي ايران جايي ندارد.
به گزارش روزنامه انگليسي زبان «پنينسولا قطر» ، علي لاريجاني گفت ايران هيچ قصدي براي توليد يا در اختيار داشتن سلاح هسته اي ندارد و تهديدي كه در اين زمينه مطرح مي شود، كاملا تبليغات منفي است. وي گفت: «ايران معتقد است توليد بمب اتم مغاير شريعت است.»لاريجاني در ديدار با «شيح حمد بن جاسم بن جبر الثاني» ، وزير خارجه قطر گفت مذاكراتش بر مقاصد صلح آميز برنامه هسته اي متمركز است. وي تاكيد كرد: «ايران به ايجاد صلح در منطقه پايبند است و هيچ موردي براي نگراني درباره برنامه هسته اي صلح آميز ايران وجود ندارد. اميدوارم اين مسئله را به همسايگانمان بگويم.»
اين مقام ارشد در مسائل هسته اي ايران تصريح كرد جهان بايد بر حقايق و نه افسانه تمركز كند و تحت تاثير تبليغات منفي قرار نگيرد. ايران نمي خواهد نيروگاه بوشهر به تهديد تبديل شود و اگر خطري وجود داشته باشد، شهروندانش ابتدا آسيب مي بينند و آنگاه همسايگانش. وي افزود، ايران ۱۵۰ ميليون دلار براي امنيت اين نيروگاه هزينه كرده است.
لاريجاني اظهار داشت، صحبت از تهديد، يك دروغ بزرگ است. مسئله برنامه هسته اي ايران براي مقاصد صلح آميز در زماني بزرگنمايي مي شود كه آژانس بين المللي انرژي اتمي در حال بحث درباره آن است. ايران امضاكننده پيمان منع گسترش تسليحات هسته اي است و هر حقي را براي توليد انرژي هسته اي براي مقاصد صلح آميز دارد. وي در پاسخ به پرسشي درباره اينكه در صورت حمله آمريكا به ايران، اين كشور چه پاسخي خواهد داد، گفت كساني كه مي خواهند به يك كشور حمله كنند، پيش از حمله چنين سر و صداي بلندي را به راه نمي اندازند.
لاريجاني تاكيد كرد: اگرچه، اگر به ما حمله شود، پاسخ مناسبي مي دهيم و آمريكا بايد از آنچه بر سر آمريكاييها در عراق مي آيد، درس بگيرد.
وي گفت، براي اينكه ايران به يك قدرت منطقه اي تبديل شود، نيازي به توليد و دستيابي به بمب اتمي ندارد و آمريكا اين مسئله را به خوبي مي داند.
دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران خبرهاي منتشر شده درباره قصد دولت آمريكا براي استفاده از سلاح هاي هسته اي در حمله احتمالي به ايران را جنگ رواني دانست و گفت: «ايران هدف دشواري است و به همين علت امكان رويارويي با آن وجود ندارد.»علي لاريجاني در مصاحبه با شبكه تلويزيوني الجزيره قطر گفت: «اين تهديدات فقط از طرفهايي كه در عملي كردن وعده هايشان ناتوان هستند ابراز مي شود.»وي افزود: البته اين تهديدها بيشتر جنبه رسانه اي و تبليغاتي دارد و سخن كساني است كه به هيچ وجه توانايي اجراي اين تهديدات را ندارند.
دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران گفت: اين تهديدات ناتواني طرفي را نشان مي دهد كه بيشتر از آنكه عمل كند، حرف مي زند.
لاريجاني افزود: به همين علت ما وقت خود را براي اين تهديدها تلف نمي كنيم و كساني كه چنين تهديدهايي را مطرح مي كنند بهتر است تصوير خود را نگاه كنند در اين صورت به واقعيت، بهتر پي خواهند برد كه چه اقدامي انجام دادند و اكنون در چه وضعي هستند. دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران در ادامه با اشاره به سفر محمد البرادعي مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي به ايران گفت: سفر البرادعي به تهران فرصتي است كه بايد از آن براي باز گرداندن مذاكرات هسته اي به مسير طبيعي آن استفاده شود. لاريجاني به تحولات جاري در عراق اشاره كرد و گفت، به اعتقاد ما راه حل موضوع عراق عقب نشيني اشغالگران براساس جدول زماني است. وي تاكيد كرد، ايران براي دادن هر نوع كمكي كه باعث برقراري امنيت در عراق و كل منطقه شود، آمادگي دارد.

ايران قابليت بومي تكميل چرخه سوخت
هسته اي را توسعه خواهد داد
ايسنا: واحد اطلاعات اكونوميست در تازه ترين گزارش خود پيش بيني كرد ايران قابليت بومي تكميل چرخه  سوخت هسته اي اش را توسعه خواهد داد.
واحد اطلاعات اكونوميست پيش بيني كرد كه تنش ها ميان ايران و آمريكا و اتحاديه  اروپا بر سر برنامه  انرژي هسته اي غيرنظامي ايران در كوتاه مدت و ميان مدت افزايش يابد. براساس اين گزارش، وقايع تا سال ۲۰۱۰ ميلادي با نتيجه اي غيرنظامي به اوج خود خواهد رسيد.
اين گزارش پيش بيني كرد كه ايران قابليت بومي تكميل چرخه سوخت هسته اي (و توليد سوخت هسته اي در ايران بدون كمك خارجي) را توسعه خواهد داد و اين با وجود اعمال تحريم هاي اقتصادي انجام خواهد شد؛ اگرچه انتظار نمي رود اين تحريم ها محدوديت بر صادرات نفتي را شامل شود.
اكونوميست افزود: اين نتيجه مي تواند از طريق يك توافق بين المللي الزام آور براي مجاز دانستن تكميل چرخه  سوخت تحت بازرسي هاي سرزده انجام گيرد و با مشوق هاي اقتصادي و ديپلماتيك چشمگيري براي ايران همراه باشد. يا اين كه نتيجه  پيشرفت مذاكرات و يك رژيم بازرسي موثر آژانس بين المللي انرژي اتمي باشد. اين گزارش حاكي است، ايران در چنين قالبي از خودمختاري بيشتري براي استفاده از فن آوري قانوني و نيز اطلاعات براي دستيابي به يك قابليت كامل چرخه  سوخت برخوردار خواهد بود. در اين گزارش ۴۵ درصد احتمال داده شده است كه ايران قابليت چرخه ي كامل سوخت هسته اي را چه با توافق و يا از طريق ابزارهاي خود تكميل خواهد كرد و نتيجه اي كه احتمال آن كمتر و حدود ۳۵ درصد است، اين است كه آمريكا به حملاتي عليه اهداف هسته اي غيرنظامي ايران بپردازد و موفق شود دنبال كردن چرخه  كامل سوخت هسته اي در ايران را به تعويق اندازد.

نخست وزير و وزير خارجه انگليس در
مورد حمله احتمالي به ايران اختلاف نظر دارند
ايرنا: پايگاه خبري فايننشال تايمز نوشت: نظر نخست وزير و وزير خارجه انگليس درباره حمله نظامي به ايران با هم اختلاف دارد.
فايننشتال تايمز روز دوشنبه (گذشته) با اعلام اين خبر افزود: جك استراو وزير خارجه انگليس شديدترين لحن را براي جلوگيري از حمله نظامي به ايران به كار برد و اين حاكي از اختلاف نظر روبه افزايش وي با توني بلر نخست وزير اين كشور است. فايننشال تايمز به نقل از استراو نوشت: دليل مخالفت من با حمله نظامي اين است كه اين اقدام در مقابل گزينه ديپلماسي، غيرقابل توجيه است.
به نوشته اين رسانه اينترنتي، اين اظهار نظر جك استراو در پاسخ به گزارش روزنامه آمريكايي نيويوركر مطرح شد كه نوشته بود آمريكا در حال مطالعه امكانات استفاده از بمبهاي سنگركوب در جنگ عليه ايران است. اين گزارش مي افزايد: اظهارات جك استراو همچنين پاسخي بود به تلاش اتحاديه اروپا براي تحت فشار قراردادن ايران تا از خواسته اين اتحاديه تبعيت كند.اقدامات مورد نظر اتحاديه اروپا عليه ايران، بطور محرمانه تهيه شده و در فهرستي به ۲۵ وزير خارجه كشورهاي عضو اين اتحاديه ارسال شده است. براساس اين گزارش، برخي از موارد اين فهرست، شامل سخت گيري در خصوص تضمين ها، ممنوعيت رواديد و تحريم تسليحاتي است.
براساس اين گزارش، در حالي كه جك استراو بارها از غيرقابل تصوربودن حمله نظامي به ايران سخن گفته، چنين موضعي از جانب توني بلر هرگز ديده نشده است. به نوشته فايننشال تايمز، علاوه بر اختلاف نظر مذكور، مقامهاي مختلف در نخست وزيري و وزارت خارجه انگليس بطور محرمانه تاييد كرده اند كه بين دو مقام يادشده، اختلاف نظرهاي زيادي وجود دارد و توني بلر نشانه هايي از غضب خود را در خصوص روشهاي محتاطانه جك استراو به ويژه در مورد جنگ عراق نشان داده است.

سولانا به آغاز مجدد مذاكره با ايران ابراز اميدواري كرد
ايرنا: خاوير سولانا رئيس هيات سياسي خارجي اتحاديه اروپا گفت كه اميدوار است مذاكرات در مورد مساله هسته اي ايران بار ديگر از سر گرفته شود. سولانا كه پيش از نشست شوراي وزراي خارجه كشورهاي عضو اتحاديه اروپا سخن مي گفت: خاطرنشان كرد: تلاشها در ارتباط با پرونده هسته اي ايران هنوز به اتمام نرسيده است و گروه هاي درگير بايد هر كاري كه مي توانند انجام دهند.وي افزود: ما اميدواريم امكان بازگشت به ميز مذاكره وجود داشته باشد.

شيراك خواستار حل ديپلماتيك مساله هسته اي ايران شد
ايسنا: ژاك شيراك ابراز اميدواري كرد كه مساله هسته اي ايران با راه حلي ديپلماتيك حل و فصل شود.به گزارش آسوشيتدپرس، ژروم بنافون، سخنگوي ژاك شيراك، رييس جمهور فرانسه گفت: شيراك بار ديگر بر هدف حل ديپلماتيك برنامه هسته اي ايران و اين درخواست از ايران كه به الزامات بين المللي و درخواست هاي آژانس بين المللي انرژي اتمي و شوراي امنيت سازمان ملل پايبند باشد، تاكيد كرده است.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
داخلي
شهرستان ها
شهري
انقلاب
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   انقلاب   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |