سه شنبه ۲۲ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۵۷ - Apr 11, 2006
سردار حجازي:
بسيج در مناطق محروم داروي رايگان توزيع مي كند
010896.jpg
گروه اجتماعي: فرمانده نيروي مقاومت بسيج گفت: پنج هزار پايگاه مشاور در سطح كشور از سوي نيروي مقاومت بسيج در سال جاري براي ويزيت و توزيع داروهاي درماني رايگان در مناطق محروم استقرار يافته اند.
سردار سيد محمد حجازي، فرمانده نيروي مقاومت بسيج افزود: عمده تفاوت فعاليت درماني نيروي مقاومت بسيج نسبت به سال گذشته در مناطق محروم، توزيع رايگان داروهاي مازادي بود كه در جشن نيكوكاري جمع آوري شده بود.
سردار حجازي به برنامه هاي نيروي مقاومت در هفته سلامت اشاره كرد و گفت: كلاس هاي توجيهي در تمام رده هاي بسيج در هفته سلامت برگزار مي شود، واكسيناسيون فلج اطفال در مناطق محروم، مشاوره و ويزيت رايگان صورت مي پذيرد.
فرمانده مقاومت بسيج افزود: قريب به ۱۲۰ اكيپ ۵ تا ۲۳ نفره از بسيجيان به مناطق محروم اعزام خواهند شد.
سردار تاكيد كرد: عمده افرادي كه به عنوان پرسنل پزشكي به اين مناطق اعزام خواهند شد، از نيروهاي پزشكي هستند و بقيه افرادي هستند كه در مانورهاي مصنوعي كار امداد و نجات را روي مصدومان آزمايش كرده اند.
سردار همچنين در رابطه با ارائه خدمات ميان نيروي مقاومت تاكيد كرد: امسال و سال گذشته واكسيناسيون هپاتيت در ميان تمام بسيجيان به صورت رايگان صورت گرفت.
فرمانده نيروي مقاومت بسيج در ارزيابي نتايج اعزام كاروان راهيان نور نيروي مقاومت بسيج اظهار داشت: بعد از سوم خرداد ماه سال جاري اين نيرو با جمع آوري نظرسنجي هاي انجام شده از زائران و مطالعه محققان، نتايج سفر كاروان راهيان نور را اعلام مي كند.
بر اساس اين گزارش، وزير بهداشت و درمان و آموزش پزشكي گفت: از مجموع ۳۹ دستگاه MRI فعال در تهران فقط يك دستگاه دولتي و دانشگاهي و بقيه به بخش خصوصي تعلق دارد.
كامران باقري لنكراني در مراسم افتتاح طرح سلامت در پايگاه بسيج مقداد تهران افزود: وجود يك دستگاه MRI دولتي در تهران نشان دهنده جهت گيري نادرست توزيع امكانات پزشكي و فراموش شدن نيازهاي مردم و شأن خدمتگذاري به مردم از سوي مسئولان در گذشته است.
وي ادامه داد: نقاط بحران و مناطق محروم زيادي از نظر دسترسي به امكانات پزشكي در كشور وجود دارد كه در تلاش هستيم با كمك نيروهاي مخلص و خدمتگذار وزارت بهداشت اين نقايص را جبران كنيم؛ ضمن اين كه بايد بررسي و تحليل شود كه چرا تاكنون به اين مناطق رسيدگي نشده است.
باقري لنكراني اضافه كرد: براي جبران عقب ماندگي ها در نظام سلامت كشور نياز به حركت هاي جهشي داريم و متأسفانه كمبودها حتي در استان تهران و حاشيه شهر تهران به شدت به چشم مي خورد و با بحران و كمبودهاي زيادي در حاشيه پايتخت مواجه هستيم،به طوري كه لازم نيست براي پيداكردن محروميتها به نقاط دور دست سيستان يا كهگيلويه برويم. وزير بهداشت ادامه داد: وزارت بهداشت طي ۷ ماه گذشته با رويكرد بسيجي اقدامات زيادي را براي جبران كمبودهاي موجود انجام داده است، از جمله اين كه تعداد پايگاه هاي اورژانس جاده اي طي اين مدت از ۶۵۰ پايگاه به ۱۰۸۰ پايگاه رسيده، ميزان انتقال مصدومان از طريق اورژانس كشور ۴ برابر شده و زمان رسيدن به بالين مصدومان نيز از ۲۵ دقيقه به حدود ۱۵ دقيقه رسيده است.
دندانپزشكان كشور بيماران خود را رايگان ويزيت خواهند كرد
گروهي از دندانپزشكان شهرهاي مختلف كشورمان اعلام كردند به مناسبت ۲۳ فروردين ماه «روز دندانپزشكي» در مورخ ۲۳/۱/۸۵ بيماران نيازمند خود را به طور رايگان ويزيت خواهند نمود و عوايد حاصل از ويزيت مابقي بيماران را نيز به مصارف امور خيريه اختصاص خواهند داد.
به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل سازمان نظام پزشكي جمهوري اسلامي ايران دكتر سعيد ساعي، معاون پشتيباني و مجلس سازمان نظام پزشكي طي گفت وگويي اظهار داشت: گروهي از دندانپزشكان عمومي و متخصص شهرهاي مختلف كشورمان آمادگي خويش را جهت انجام اين امر خداپسندانه اعلام نموده و خواستار پذيرش اين پيشنهاد از سوي همكاران خويش در سراسر كشور شدند.
وي افزود: سازمان نظام پزشكي جمهوري اسلامي ايران نيز ضمن استقبال از اين پيشنهاد خداپسندانه، خواستار مشاركت همه اعضاي محترم جامعه دندانپزشكي كشور در اين امر مردمي و خيرخواهانه شده است.
دكتر ساعي با اشاره به روز دندانپزشكي افزود: پيرو مصوبه هيأت محترم وزيران مبني بر انتخاب روز ۲۳ فروردين ماه بعنوان «روز دندانپزشكي» ،سازمان نظام پزشكي جمهوري ايران نخستين همايش بزرگداشت روز دندانپزشكي را ۲۳ فروردين ماه در مركز همايش هاي بين المللي رازي برگزار مي نمايد. دكتر ساعي معاون پشتيباني و مجلس سازمان نظام پزشكي جمهوري اسلامي ايران در تشريح برنامه  هاي روز دندانپزشكي اظهار داشت: به منظور گسترش اخلاق و معنويت در جامعه دندانپزشكي كشور و نيز قدرداني از خدمات شايان و شبانه روزي دندانپزشكان همزمان با «روز دندانپزشكي» اعضاي پيشكسوت و نمونه جامعه دندانپزشكي مورد تجليل قرار خواهند گرفت.دكتر ساعي ادامه داد: همزمان با اين همايش نمايشگاه لوازم، مواد و تجهيزات دندانپزشكي به منظور ارائه توانمندي ها و تازه هاي علمي مؤسسات تحقيقاتي و صنعتي در روز ۲۳ فروردين ماه در مركز همايش هاي بين  المللي رازي برگزار مي گردد.

مدير مشمولان ستاد كل نيروهاي مسلح تشريح كرد:
نحوه معافيت از خدمت دوره ضرورت برخي مشمولان زلزله زده
ايسنا: مدير مشمولان ستاد كل نيروهاي مسلح نحوه سربازي خانواده هاي زلزله زده شهرهاي بروجرد و درود را تشريح كرد.
سردار سرتيپ ۲ پاسدار موسي كمالي افزود: بر اساس تقاضاي ستاد كل نيروهاي مسلح و موافقت مقام معظم رهبري و فرماندهي كل قوا براي مشمولان خسارت ديده از زلزله اخير شهرهاي بروجرد و دورود تسهيلاتي در نظر گرفته شده است.
بر اساس اين تسهيلات، به سربازان در حال خدمت (حين خدمت و حين آموزش) اعزامي شهرستان هاي دورود و بروجرد كه خانواده هاي آنان در مناطق زلزله زده شهرستان هاي مذكور سكونت دارند به مدت ۳۰ روز مرخصي اضطراري داده مي شود و كساني كه بعد از شنيدن خبر زلزله بدون اخذ مرخصي محل خدمت را ترك كرده اند در شمول مرخصي ياد شده قرار مي گيرند.
سردار كمالي تصريح كرد: سربازاني كه خانواده آنان در محل زلزله زده سكونت داشته اند، به نزديك ترين يگان نظامي يا انتظامي محل سكونت خانواده مربوطه منتقل خواهند شد.
مدير مشمولان ستاد كل نيروهاي مسلح همچنين اعلام كرد: اعزام مشمولان شهرستان هاي دورود و بروجرد از ۱۸ فروردين ماه امسال به مدت چهار ماه تا ۱۸ مرداد امسال به تعويق افتاده و پس از آن نيز به مدت شش ماه تا تاريخ ۱۸ بهمن ماه سال جاري، در نزديك ترين يگان نظامي يا انتظامي محل سكونت به كارگيري مي شوند.
به گفته وي دسته اي از مشمولان و سربازان نيز با تشخيص هياتي كه با حضور برخي افراد تشكيل مي شود، از انجام خدمت دوره ضرورت معاف مي شوند.
سردار كمالي اعضاي هيات مذكور را شامل بخشدار محل يا نماينده او، رييس سازمان وظيفه محل يا نماينده او، نماينده دادستان شهرستان، نماينده سپاه پاسداران محل، يك نفر نماينده شوراي اسلامي شهر يا بخش ذكر كرد و افزود: همچنين مشمولان شامل كساني كه تمامي اعضاي خانواده درجه يك خود را از دست داده اند، كساني كه سرپرست خانواده را از دست داده يا سرپرست خانواده به دليل معلوليت قادر به اداره امور خود نباشد و فرزند ديگري كه سرپرستي خانواده را بر عهده بگيرد، در استان حضور نداشته باشد، مشمولان و سربازان متاهل داراي فرزند كه همسر خود را از دست داده يا همسر به دليل معلوليت قادر به اداره امور خود نباشد، مشمولان و سربازان متاهل كه به دليل فوت پدر و پدر همسر (هر دو) همسرانشان در محل بي سرپرست باشند، مشمولان و سربازان متاهل كه منزل مسكونيشان قابل سكونت نباشد، مشمولان و سربازاني كه فرزند صغير باقي مانده از برادر خود را سرپرستي مي كنند و صغار سرپرست ذكور ديگر (پدر بزرگ و عمو) غير از فرد مذكور (مشمول يا سرباز) ندارد، يكي از نوه هاي بالاي ۱۸ سال جد يا جده كه تمامي فرزندان آنان فوت شده و فاقد مراقب باشند با تعيين جد يا جده، با تشخيص هيات مذكور، از انجام خدمت دوره ضرورت معاف مي شوند.
مدير مشمولان ستاد كل نيروهاي مسلح در پايان اعلام كرد: مقررات فوق از تاريخ ابلاغ لازم الاجراست.

نصب تنديس مفاخر و دانشمندان ايراني در دانشگاه هاي تهران
مهر: دانشگاه هاي تهران كه به نام دانشمندان و مفاخر ايراني و اسلامي نامگذاري شده اند مزين به تنديس آنها مي شوند.
دكتر محمد باقر خرمشاد به خبرگزاري مهر، در خصوص اجراي طرح مفاخر در دانشگاه هاي كشور گفت: اين طرح مراحل مقدماتي خود را طي مي كند.
با اجراي آن هر دانشكده بر اساس اين طرح مزين به تنديس و زندگينامه مفاخر ايراني مربوط به رشته آموزشي آن دانشكده مي شود.
معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از اجراي اين طرح در دانشگاه هاي تهران خبر داد و گفت: وزارت علوم در حال حاضر به دنبال توافق شهرداري، در حال اجرا و آماده سازي تنديس دانشمندان و مفاخر در دانشگاه هاي تهران است كه نام آنها به اين شخصيت هاي بزرگ علمي مزين شده باشد. دانشگاه علامه طباطبايي، دانشگاه خواجه نصيرالدين طوسي و دانشگاه شهيد بهشتي از جمله اين دانشگاه ها هستند.
وي با تأكيد بر اين كه ايجاد خانه هاي فرهنگ در خوابگاه دانشگاه هاي مرزي و محروم اولويت دارد، افزود: وزارت علوم در صدد است كمك هاي مالي را به دانشگاه هاي مرزي و محروم در خصوص ايجاد خانه هاي فرهنگ انجام دهد و تاكنون با ۱۱ دانشگاه مرزي قرارداد بسته است. دانشگاه هاي اهواز، سيستان و بلوچستان، بوشهر، كردستان، لرستان و كردستان از جمله دانشگاه هاي طرف قرارداد هستند.
خرمشاد اظهار داشت: بر اين اساس وزارت علوم ۳۰ ميليون تومان به هر دانشگاه مرزي كمك كرده و دانشگاه را موظف به اختصاص ۳۰ ميليون تومان ديگر در اين راستا كرده است.
تجهيز خانه هاي فرهنگ دانشجويي
وي ادامه داد: وزارت علوم ۳۰۰ تا ۴۰۰ ميليون تومان را جهت تجهيز خانه هاي فرهنگ دانشجويي اختصاص داده است و دانشگاه ها را موظف به پرداخت يك سوم از اين مبلغ براي راه اندازي خانه هاي فرهنگ كرده است.

حمايت وزارت ارشاد از توليد آثار
فرهنگي و هنري با محوريت نماز
گروه علمي فرهنگي: مسئول ستاد اقامه نماز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ضمن تشريح برنامه هاي اين وزارتخانه در خصوص ترويج فرهنگ نماز و نمازخواني گفت: با استفاده از توانمندي هاي فرهنگي و هنري، موضوع نماز در سال ۸۵ مورد توجه ويژه قرار گرفته است.
به گزارش روابط عمومي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، محمد قهرماني از اصلاح مقررات، آئين نامه ها و دستورالعمل هاي ارشادي در توليدات فرهنگي- هنري و انتشاراتي در توسعه فرهنگ نماز و نمازخواني در راستاي اجرايي كردن سياست هاي كلي نظام در برنامه چهارم توسعه فرهنگي كشور خبر داد و گفت: برنامه ها و طرح هاي اجرايي ترويج و توسعه فرهنگ نماز در سال ۸۵ تدوين خواهد شد و پس از تصويب، در ستاد اقامه نماز وزارت ارشاد به اجرا درمي آيد.
وي تشكيل كارگروه هاي تخصصي در موضوع نماز، استفاده از ظرفيت هاي تحقيقاتي و پژوهشي وزارت ارشاد در باره موضوع نماز در ابعاد ملي، انجام پژوهش با موضوع آسيب شناسي جايگاه نماز در جامعه از نگاه مديران، مردم و نهادهاي ديني را از جمله اقدامات اين وزارتخانه  در بخش پژوهش نماز عنوان كرد.
مدير كل روابط عمومي وزارت ارشاد در تشريح طرح ها و برنامه هاي اين وزارتخانه در حوزه تخصصي مطبوعات نيز به اقداماتي نظير حمايت مؤثر از نشريات فعال در عرصه هاي ديني، انتخاب مقالات و نشريات برتر با موضوع نماز، برگزاري نشست هاي تخصصي با مسئولين مطبوعاتي و رسانه ها اشاره كرد.
محمد قهرماني از ترغيب، حمايت مؤثر و تشويق ناشران، نويسندگان، شاعران و مؤلفاني خبر داد كه به صورت ويژه در عرصه نماز فعاليت دارند.
وي گفت: كتابخانه هاي عمومي مساجد و مدارس به كتب مربوط به نماز تجهيز خواهند شد و عرضه كتاب و محصولات ديداري و شنيداري در موضوع نماز در نمايشگاه ها مورد توجه قرار مي گيرد.
رئيس ستاد اقامه نماز از ديگر طرح هاي وزارت ارشاد در زمينه ترويج فرهنگ نماز و نمازخواني به حمايت از پايان نامه هاي مربوط به نماز و تجليل از نويسندگان جوان حمايت كرد.

قاضي عزيزمحمدي:
تحقيقات از متهم بايد در زمان سلامت و آرامش
وي انجام شود
ايسنا: بنا به گفته  قاضي دادگاه كيفري استان تهران، پرونده متهمان نظامي زماني به دادسراي نظامي ارجاع مي شود كه اتهام مربوط به جرايم خاص نظاميان مانند تمرد از دستور مافوق باشد.
قاضي نورالله عزيزمحمدي درباره  دليل محاكمه برخي ماموران نيروي انتظامي متهم به ارتكاب جرم و تخلف در دادگاه هاي كيفري استان تهران و اين كه چرا اين افراد در دادگاه نظامي محاكمه نمي شوند؟ اظهار داشت: طبق ماده ۵۷۸ قانون مجازات اسلامي در صورتي كه هريك از مستخدمين و ماموران قضايي يا غيرقضايي دولتي براي اين كه متهمي را مجبور به اقرار كنند، او را اذيت و آزار بدني نمايند علاوه بر قصاص يا پرداخت ديه حسب مورد، به حبس از شش ماه تا سه سال محكوم مي شود و چنانچه كسي در اين خصوص دستور داده باشد فقط دستوردهنده به مجازات حبس مذكور محكوم خواهد شد و اگر متهم به واسطه  اذيت و آزار فوت كند، مباشر، مجازات قاتل و آمر، مجازات آمر قتل را خواهد داشت.
وي همچنين افزود: جرايم نظامي زماني به دادسراي نظامي ارجاع مي شود كه جرايم آنها خاص نظامي مانند تمرد از دستور مافوق باشد. جرايمي كه مربوط به وظايف ضابطي و حقوقي باشد در دادگاه كيفري استان تهران بررسي مي شود و در صورتي كه اعضاي دادگاه تشخيص دهند حكم انفصال از خدمت بايد از سوي دادگاه كيفري صادر شود. قاضي دادگاه كيفري در ادامه اظهار داشت: در صورتي كه مأموري فردي را بر اثر آزار و اذيت به قتل برساند و از سوي دادگاه شبه عمد به حساب آيد، فرد متهم محكوم به پرداخت ديه مي شود؛ براي اين كه حكم قتل شبه عمد فقط پرداخت ديه است اما اين مأمور به سبب غيرقانوني بودن آزار و اذيتش روي متهم، محكوم به حبس نيز مي شود.
وي معتقد است:  تحقيقات از متهم بايد زماني انجام شود كه متهم در كمال سلامتي و آرامش باشد؛ مثلا ساعت ۱۱ شب تا ۵ صبح زمان خوبي براي بازجويي نيست. تحقيقي كه در اين زمان صورت گيرد داراي هيچ گونه ارزش قانوني نيست.
عزيزمحمدي در ادامه افزود: درباره اين كه متهمان تحت فشار قرار مي گيرند يا نه، ابراز عقيده نمي كنم اما اكثر متهمان در دادگاه بيان مي كنند كه اظهارات اوليه را تحت فشار در آگاهي انجام داده اند؛ ما براي فهميدن اين مسأله كه آيا صحبت هاي متهمان واقعيت دارد يا خير، توجه مي كنيم كه آيا با محتويات پرونده هماهنگي دارد يا خير؟ اگر مطابقت نكند به صحبت هاي آنها توجه نمي كنيم و حكم را صادر مي كنيم. بيشتر متهمان در زندان، از هم بندي هايشان آموزش مي بينند كه در دادگاه بيان كنند زير شكنجه و تحت فشار اقرار كرده اند اما تا به حال پرونده اي نداشته ايم كه متهمي بگويد تحت فشار اقرار كرده ام و با توجه به محتويات پرونده اش، سخنانش قابل باور باشد.

پرونده كوچ عشاير و ميراث پهلواني به يونسكو مي رود
گروه علمي فرهنگي: پرونده كوچ عشاير بختياري و ميراث پهلواني- ورزش هاي باستاني- پس از تهيه و تكميل اسناد، مدارك و فيلم به يونسكو مي رود.
«محمد ميرشكرايي» ، رئيس پژوهشگاه مردم شناسي در اين باره گفت: در حال تشكيل پرونده ميراث پهلواني و كوچ عشاير هستيم و مدارك، اسناد و فيلم اين دو پرونده در دست تهيه است.به گزارشCHTN وي در خصوص نتيجه نهايي پرونده نوروز گفت: يونسكو بعد از پنج ماه بررسي هنوز علت رد اين پرونده را اعلام نكرده است، اما سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري درصدد برآمده است كه دوباره پرونده نوروز را بررسي كند.رئيس پژوهشكده مردم شناسي در ادامه خاطرنشان كرد: ايران به همراه كشورهاي پاكستان، هندوستان، تاجيكستان، تركيه، قزاقستان و افغانستان در يك اجلاس مشترك پرونده نوروز را بازنگري مجدد خواهد كرد و دوباره آن را براي ثبت بين المللي به يونسكو ارائه خواهيم داد.لازم به ذكر است كه پرونده نوروز شهريورماه سال ۸۳ از سوي ايران و به نمايندگي از ۱۰ كشور حوزه تمدن ايراني به يونسكو ارائه شد.اين پرونده در ماه نوامبر ۲۰۰۵ (آبان۸۴) در يونسكو داوري شد كه به دليل ناقص بودن آن به ثبت نرسيد.

صدور رواديد ۱۵روزه در ۹فرودگاه كشور
براي گردشگران خارجي
گروه علمي فرهنگي: گردشگران خارجي از اين پس مي توانند از ۹ مبدا ورودي كشور رواديد ۱۵روزه دريافت  كنند.
به گزارش CHTN، رئيس دفتر تدوين و استاندارد هاي بين المللي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اعلام كرد: طبق تصويب نامه هيأت وزيران براي گسترش جذب توريست به كشور، اتباع خارجي كه با عنوان گردشگر وارد ايران مي شوند مي توانند از ۹ مبدا ورودي هوايي كشور رواديد ۱۵ روزه دريافت كنند.
«حسين وظيفه دوست» گفت: در گذشته رواديد ۷ روزه و از ۶ مبدا ورودي صادر مي شد كه با اين مصوبه از اين پس گردشگران مي توانند با همان هزينه ها و از ۹ مبدا اين رواديدها را دريافت كنند.وي تأكيد كرد: فرودگاه هاي حضرت امام، مهرآباد، مشهد، اصفهان، شيراز، تبريز، قشم، كيش و عسلويه ورودي هاي هوايي صادركننده اين رواديدها هستند.وظيفه دوست تصريح كرد: ضمناً  اتباع خارجي مي توانند در صورت ضرورت و تأييد مراجع ذي ربط، رواديد خود را به مدت ۱۵ روز ديگر تمديد كنند.وي در زمينه استانداردسازي هتل ها تأكيد كرد: استانداردسازي هتل ها و آژانس ها از اول ارديبهشت ماه آغاز خواهد شد و اكنون نيز در حال تصويب و اجراي استانداردهاي جديد براي هتل ها و آژانس ها هستيم.

تنهايي جوانان علت تمايل به قرص هاي روانگردان
010893.jpg
مهر: با توجه به اين كه مصرف قرص هاي روانگردان بسيار آسان تر از انواع مواد مخدر ديگر است و عوارض به مراتب شديدتر دارد، بايد علل مصرف آن ريشه يابي شود.
يكي از دلايل تمايل افراد به ويژه جوانان به مصرف مواد مخدر، تنهايي آنان در عصر سرد فن آوري است. در حال حاضر عموماً مشغله والدين بيشتر شده و وقت كمتري را با فرزندان سپري مي كنند. آسيب شناسان معتقدند: يكي از نيازهاي اصلي بشر اين است كه شنيده شود و مورد تاييد قرار گيرد. وقتي والدين كنار فرزندان حضور ندارند يا آن قدر خسته و بي حوصله هستند كه انگيزه اي براي شنيدن مسائل فرزندان ندارند، موجب احساس تنهايي در فرزند شده و زمينه را براي نفوذ دوستان مساعدتر مي كند. از طرف ديگر، نوجواني سن تمايل به داشتن هيجان است.
نوجوانان بايد انرژي فعال خود را به طريقي تخليه كنند. وقتي منزل به جاي اين كه جايگاه محبت و عاطفه و صميميت باشد، صرفاً استراحتگاهي براي رهايي از خستگي فعاليتهاي خارج از منزل باشد استفاده از مواد مصنوعي براي ايجاد شادي و هيجان كاذب تعجبي ندارد.

افتتاح بخش جديد سوختگي بيمارستان شهيد مطهري
فارس: سرپرست دانشگاه علوم پزشكي ايران گفت: بخش جديد سوختگي بيمارستان تخصصي شهيد مطهري تهران با ۴۰ تخت به بهره برداري  رسيد.
بخش جديد سوختگي بيمارستان شهيد مطهري تهران نيز با همين هدف احداث شده كه با ۴۰ تخت جديد براي بيماران سوختگي حاد و چهار تخت ICU به مرحله بهره برداري مي رسد ۲و براي راه اندازي آن حدود يك ميليارد تومان هزينه شده است.

علت پس زدن كليه هاي پيوندي
ايلنا: مديرعامل انجمن حمايت از بيماران كليوي، اعلام كرد: علت اصلي پس زدن كليه پيوندي، مسائلي نظير تغذيه، كمبود داروها، مسائل بهداشتي، شرايط نامناسب آب و هوا و عدم مراجعه مجدد به پزشك است.
قاسمي تصريح كرد: متاسفانه در برخي نقاط كشور شرايط آب و هوايي براي افراد پيوندي مناسب نيست و اين شرايط در كنار ضعف بيماران بر افزايش پس زدن پيوندها، موثر است. يكي ديگر از دلايل اين امر اين است كه هر فرد پيوندي بيمه شده حدود ۶۰ تا ۸۰ هزار تومان در ماه هزينه مي  كند كه اين رقم براي افراد بيمه نشده ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان برآورد مي  شود. قاسمي، با اشاره به پس زدن پيوند كليه در كشور، گفت: در دنيا ۱۰ تا ۱۵ درصد پيوندهاي كليه پس زده مي  شود كه اين آمار در دو سال پس از انجام جراحي بين ۲۰ تا ۳۰ درصد است.

تغيير در توازن خانواده ها
مهر: تحولات بسيار گسترده جامعه ايراني طي سالهاي اخير، باعث تغيير نقش اعضاي خانواده و در نتيجه بر هم خوردن بسيار سريع و عميق توازن خانواده ها گرديده كه منجر به دوام نيافتن خيلي از ازدواج ها شده است.
دكتر عليرضا عابدين، متخصص روانشناسي باليني با اذعان به ناقص و كم بودن تحقيقات در خصوص خانواده و مسائل اجتماعي كشور، خاطرنشان كرد: تحقيقاتي كه در خصوص شخصيت ايرانيان انجام شده، «قدرت طلبي» را به عنوان شاخصه بارز آنان معرفي مي كند كه هم در زنان و هم در مردان ايراني مشاهده مي شود.
عضو هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي، تغييرات بسيار گسترده و سريع جامعه ايران مانند بالا رفتن ورودي دختران به دانشگاه نسبت به پسران را باعث تغيير تعاريف و نقش اعضاء خانواده و در نتيجه بر هم خوردن توازن خانواده ايراني دانست و اظهار داشت: به دنبال اين تحولات، نقش سنتي مرد به عنوان فرد نان آور و قدرت طلب خانواده و به عبارتي «ديكتاتور بخشنده» يا زن كه با تعاريف گذشته مي توان به او لقب «وابسته پرخاشگر» را داد، تغيير داده است.

قدرداني نيروي انتظامي از مردم
فارس: نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران با انتشار اطلاعيه اي از رعايت قوانين و مقررات از سوي مردم و همكاري آنها با نيروي انتظامي در ايام نوروز تقدير كرد.
به گزارش مركز اطلاع رساني نيروي انتظامي، در اين اطلاعيه آمده است: خدا را شاكريم كه با لطف خودش اين افتخار را نصيب كاركنان خدوم و تلاشگر نيروي انتظامي جمهوري اسلامي نمود تا با همكاري سازمان ها و نهادها و مردم قدرشناس ميهن اسلامي توانست در ايام تعطيلات نوروز سال جاري شرايط مناسبي از نظر امنيت و آسايش و نظم ترافيكي همراه با خدمات رساني ايجاد نمايد و موجبات رضايتمندي آحاد مردم و مسافرين را فراهم كند و اين مهم ميسر نبود مگر در سايه همراهي و مشاركت عموم و همكاري سازمان هاي مسئول و تاثير گذار. بر خود فرض مي دانيم تا از مردم از لحاظ رعايت قوانين و مقررات و توجه به توصيه هاي انجام گرفته و تعامل و همكاري با كاركنان نيروي انتظامي، تشكر و قدرداني نماييم.

انتشار فرهنگ جديد «نام و نامگذاري»
ايلنا: مديركل امور سجلي و پژوهش ثبت احوال، گفت: فرهنگ جديد نام و نامگذاري ظرف ۶ ماه اول سال جاري توسط سازمان ثبت احوال كشور منتشر شده و در اختيار افراد قرار مي  گيرد. محسن اسماعيلي، گفت: فرهنگ جديد نام و نامگذاري شامل ۵ هزار اسم ايراني و اسلامي براي دختران و پسران است كه والدين مي  توانند از آن استفاده كنند. وي افزود: اين فرهنگ كه در حال حاضر در «وب  سايت» ثبت احوال قابل دسترسي است؛ امسال در تيراژ بالا چاپ و منتشر مي  شود.

نحوه نادرست زندگي علت نيمي از سرطان هاست
ايسنا: در گزارشي از سوي انجمن سرطان آمريكا آمده است كه نيمي از مرگ  و ميرهاي ناشي از ابتلا به سرطان ها در ايالات متحده به دليل نحوه نادرست زندگي مانند استعمال دخانيات است و با ايجاد تغييرات در شكل زندگي مردم مي توان از اين مرگ  و ميرها جلوگيري كرد. در اين گزارش پيش بيني شده است كه در سال ۲۰۰۶ نزديك به ۵۶۴ هزار و ۸۳۰ تن در اثر ابتلا به سرطان جان خود را از دست خواهند داد كه ۱۷۰ هزار مورد آن به دليل استعمال دخانيات است. همچنين طبق اين گزارش كه در مجله وال استريت منتشر شده، علت حدود دو سوم از كل موارد ابتلا به سرطان نيز مربوط به تركيبي از رژيم غذايي نامناسب، فقدان تحرك بدني و ورزش و نيز ابتلا به اضافه وزن مي باشد. به علاوه لازم به ذكر است كه بسياري از مردم از انجام آزمايشات ادواري و منظم براي كنترل احتمال ابتلا به سرطان هايي كه در مراحل ابتدايي قابل درمان هستند، غفلت مي كنند.

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
انقلاب
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   انقلاب   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |