سه شنبه ۲۲ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۵۷ - Apr 11, 2006
متهم رديف دوم پرونده جنجالي قتل آنديا:
به خاطر پسرم اتهامات را پذيرفتم
010980.jpg
گروه حوادث- مهديه مصطفايي: آخرين جلسه محاكمه جنجالي فراز پسري كه متهم به قتل دختر مورد علاقه اش است، در حالي برگزار شد كه متهم رديف دوم مدعي شد تنها به خاطر احساس پدرانه به فرزندم كمك كردم.
به گزارش «همشهري» ، جلسه محاكمه با حضور تعداد زيادي از بستگان آنديا در سالن اجتماعات دادگاه كيفري استان به رياست قاضي حجت الاسلام حسيني كوه كمره اي و چهار قاضي مستشار برگزار شد.
در ابتدا دلداري- نماينده دادستان- با حضور در جايگاه ضمن اشاره به متن كيفرخواست كه در جلسه قبلي مطرح شده بود در خصوص اتهام محمدباقر كه متهم به مشاركت در اخفاي ادله جرم و مشاركت در جنايت برميت بود از دادگاه درخواست صدور حكم قانوني را كرد.
محمد باقر متهم رديف دوم پرونده قتل دختر ۱۶ ساله است. در جلسه قبل دادگاه فراز فرزند او به عنوان متهم رديف اول به دفاع از خود پرداخته بود. قاضي كوه كمره اي از محمد باقر خواست تا با حضور در جايگاه وتفهيم اتهام به دفاع از خود بپردازد.
وي گفت: اتهام را قبول ندارم. فقط به خاطر اين كه به فرزندم كمك كنم حرفي را در دادگاه و نزد بازپرس پرونده زده ام كه پس از آن پسرم آن را رد كرد. دلايلم را نيز براي دفاع از فرزندم عنوان كردم.
قاضي: اصل ماجرا را تعريف كنيد.
متهم رديف دوم: روز حادثه از صبح با خانواده ام بوديم. در طول روز آنديا چندين مرتبه تلفني با فراز صحبت كرد. يكي دو بار هم فراز به او گفت: بعداً با او تماس خواهد گرفت. وقتي به خانه برگشتيم فراز به حمام رفت و بعد با اتومبيل من بيرون رفت.
حدود ساعت ۱۲ شب من نگران از اين كه پسرم به خانه نيامده در راهرو دراز كشيده بودم كه متوجه ورود فراز شدم. او سريع به داخل اتاقش و سپس به داخل دستشويي رفت. متوجه شدم وي حالت تهوعي شديد دارد. در را باز كردم و ديدم فراز به شدت زرد شده است. در را بستم و داخل اتاق منتظرش ماندم. وقتي از دستشويي بيرون آمد به طرف آشپزخانه رفت. ديدم در حال خوردن قرص است كه دستش را گرفتم. گريه مي كرد و مي خواست قرص ها را بخورد. از او پرسيدم چرا اين كار را مي كني.
فقط گريه مي كرد وقتي چندين مرتبه با او صحبت كردم، گفت: تمام زندگي و هستي ام از بين رفت. از حرف هايش تعجب كرده بودم او را بر روي صندلي آشپزخانه نشاندم و او آهسته آهسته برايم تعريف كرد.
محمد باقر در حالي كه با اعتماد به نفس زياد صحبت مي كرد ادامه داد: پسرم ماجرا را اين طور تعريف كرد. دنبال آنديا مقابل خانه مادربزرگش رفتم. بر سر ماجراي سفر او به كيش با يكديگر جر و بحث كرديم. آنديا به خاطر ناراحتي كه برايش پيش آمد سرش را به شيشه زد. تمام صورتش خوني شده بود. سرش را بر روي پايم گذاشت. با او صحبت مي كردم و دستم را به صورتش مي كشيدم اما او مي گفت صورتش مي سوزد. دقايقي بعد هر چه با او صحبت كردم متوجه شدم هيچ حركتي ندارد.
كنار ايستادم. هر چه او را حركت دادم، تكان نمي خورد. ترسيده بودم. به طرف اتوبان كرج رفتم. نزديك پمپ بنزين داخل جاده خاكي پيچيدم. جسدش را از ماشين بيرون كشيدم و دوباره به راه افتادم. در بين راه به تصور اينكه كسي جسدش را پيدا كند دوباره به طرفش برگشتم جسدش را برداشتم به باغ اشتهارد بردم. در آن جا با موكت آن را پيچاندم و به داخل صندوق عقب گذاشتم. بعد هم به اطراف باغ رفتم و جسدش را آتش زده و داخل چاه انداختم.
متهم رديف دوم بيان داشت: با شنيدن حرف هاي فراز ترسيدم. اما به او اطمينان دادم كه حمايتش خواهم كرد و اگر مجازاتي برايش در نظر بگيرند حتماً گردن خواهم گرفت. صبح روز بعد به پاركينگ رفتم و ديدم شيشه شكسته و ماشين خون آلود است. اتومبيل را مرتب كردم وقتي به خانه برگشتم ديدم فراز به كلانتري احضار شده و در خانه نيست. وقتي ماجرا را پيگيري كردم. فهميدم فراز به آگاهي رفته است. به آن جا رفتم و متوجه شدم موضوع طور ديگري عنوان شده و فراز از ترس نتوانسته واقعيت را بگويد. متأسفانه همين امر باعث ايجاد وحشت شد و منجر به اين شد كه ما واقعيت را نگوييم. تا اينكه متوجه شدم فراز در جريان بازجويي ها تحت فشار بوده است. به آگاهي رفتم و تمام اتفاقات را گردن گرفتم. آنها تعجب كرده بودند، مرا بازداشت كردند. فراز ماجرا را متوجه شد و به قتل اعتراف كرد. پدر فراز ادامه داد: آقاي قاضي هنوز هم حاضرم اگر فرزندم جرمي مرتكب شده است آن را گردن بگيرم. من به خاطر احساس پدري اين حرف ها را زدم و آن را قبول دارم.
قاضي: خانواده آنديا از زمان غيبت فرزندشان چندين بار به شما تلفن كردند چرا ماجرا را به آنها نگفتيد؟
متهم رديف دوم: اين مسئله كوچكي نبود كه بتوانم به راحتي عنوان كنم.
قاضي: شما براي اولين بار محل كشف جسد را به مأموران نشان داده ايد، پس چطور مدعي هستيد كه همراه فرزندت نبودي؟
متهم رديف دوم: دو روز بعد از واقعه فراز مرا به محل برد و جسد را كه در چاه بود نشانم داد.
قاضي: در مقام آخرين دفاع اگر حرفي داريد، بگوييد؟
متهم رديف دوم: صرفاً براي دفاع از فراز اين كار را كردم.
در ادامه جلسه دادگاه نماينده دادستان با طرح سه پرسش گفت: اول اينكه پدر فراز مدعي است فرزندش در حال صحبت كردن با وي وحشت و ترس داشته، چطور در نيمه شب با اعتماد به نفس توانسته جسد را به آتش بكشد؟ دوم شعله هاي آتش آنقدر زياد بوده كه بايد فراز را دربرمي گرفته اما اينطور نشد و سوم چه اتفاقي افتاده كه محمد باقر اتهامات را در جريان بازجويي به خاطر فرزندش پذيرفته اما الان قبول ندارد؟ محمدباقر در پاسخ به اين سئوالات دلداري گفت: شب حادثه من آنجا نبودم كه ببينم فراز اضطراب داشته يا نه ،نمي دانم شايد نماينده دادستان آن جا بوده است! آتش يك جسد آنقدر نمي تواند زياد باشد كه فراز نيز آتش بگيرد و ديگر آنكه حس پدري ام هنوز هم يادم است. هر مجازاتي در نظر مي گيريد اگر تخفيفي برايش است حاضرم با جان و دل بپذيرم.
در پايان جلسه محاكمه، وكيل اولياي دم با حضور در جايگاه به دفاع از مسائل مطرح شده پرداخت و قرار است حكم ظرف مدت قانوني صادر شود.

مقامات پليس و دادگستري: قتل دو خبرنگار ربطي به هم ندارد
010986.jpg
گروه حوادث: منابع پليسي، قضايي از آخرين دستاوردهاي خود در رسيدگي به پرونده مرگ مشكوك دو خبرنگار خبر دادند.
به گزارش همشهري، بازپرس حسين اصغرزاده مسئول قضايي پرونده مرگ مشكوك دو خبرنگار كه ابتداي سال جاري به فاصله ۱۶ روز در پايتخت رخ داد. در خصوص آخرين اقدامات پليسي، قضايي روي اين دو پرونده گفت: «عصر روز گذشته يكي از كارآگاهان زبده اداره دهم آگاهي تهران بزرگ براي مطابقت خط مرتضي پروازي مقدم با دو بيت شعري كه در زمان كشف جسد از البسه اش كشف شده است به روزنامه رسالت مراجعه كرد و با بررسي اوليه معلوم شد شباهت زيادي بين نوشته هاي موجود از مرتضي پروازي مقدم و نحوه نگارش دو بيت شعر كشف شده از متوفي وجود دارد.»
وي در ادامه افزود: «شواهدبه دست آمده ز بررسي صحنه جرم مرگ مشكوك اين خبرنگار كه ظهر روز شنبه جسد وي بر سقف يكي از مغازه هاي مركز تجاري ساختمان پلاسكو كشف شد، اقدام به خودكشي اين مرد را قوت مي بخشد. ولي در هر حال تيم ويژه پليس كه براي بررسي اين حادثه در اداره دهم آگاهي تهران بزرگ تشكيل شده تا نتيجه گيري نهايي وموثق تحقيقات خود را ادامه خواهند داد.»
اين بازپرس جنايي دادسراي امور جنايي تهران در ادامه سخنان خود گفت:« كشف تلفن همراه پروازي مقدم از داخل خودرواش در پاركينگ روزنامه رسالت مي تواند جنبه خودكشي را تقويت كند زيرا خبرنگاران هميشه به دليل شرايط كاري خود تلفن همراهشان در كنارشان قرار دارد تا در صورت اعلام خبر بررسي هاي خود را آغاز كنند. ولي اين خبرنگار قديمي و با سابقه تلفن همراه خود را در داخل خودرو پژواش رها كرده بود و ما احتمال مي دهيم چون قصد خودكشي داشت نمي خواست آسيبي به اموال شخصي كه از وي به جاي مانده برسد.»
اصغر زاده در خصوص ادعاي فقدان چهار ميليون تومان وجه نقد كه نامبرده روز حادثه همراه داشت گفت: «اين ادعايي است كه از سوي خانواده اين خبرنگار ورزشي عنوان شده  است و پليس جنايي تهران بررسي روي اين موضوع را نيز در دستور كار خود قرار داده است.»
برپايه اين گزارش هر چند بازپرس پرونده منكر كشف هرگونه رابطه اي بين قتل دو خبرنگار ورزشي شد اما در سخنانش گفت:« تا امروز در تحقيقات رابطه اي بين اين دو جنايت مشاهده نشده و ما احتمال مي دهيم مرگ زن جوان خبرنگار خبرگزاري ايپنا كه روز سوم فروردين رخ داد يك قتل خانوادگي باشد. ما اميدواريم پرونده اين دو خبرنگار ورزشي هيچ ارتباطي به يكديگر نداشته باشد.»
محمد تورنگ، رئيس مركز اطلاع رساني فاتب در خصوص مرگ مرتضي پروازي مقدم دبير سرويس ورزشي روزنامه رسالت كه ۲۰ سال تمام در عرصه ورزش در روزنامه هاي كشور قلم زده بود گفت:« از جيب لباس اين خبرنگار دو بيت شعر در وصف حضرت زينب(س) كشف شده است ولي اين مسئله نمي تواند ادله كافي براي اثبات اقدام به خودكشي اين خبرنگار باشد، هر كسي مي تواند ابياتي را همراه خود، البسه يا كيف دستي  اش حمل كند.»
تورنگ در مورد آخرين اقدامات پليسي روي پرونده مرگ مرتضي پروازي مقدم گفت:« فرضيات پليسي از جنبه وقوع قتل و يا اقدام به خودكشي توسط پليس جنايي تهران زير نظر رياست اداره دهم آگاهي تهران بزرگ ادامه دارد ولي نتايج به دست آمده در حدي نيست كه بشود بازگو كرد و بايد صبر كنيد تا نتيجه نهايي اعلام شود.»
محمد تورنگ نيز معتقد بود ارتباطي بين مرگ اين دو خبرنگار ورزشي كه در مدت زمان كمتر از ۱۶ روز به طرز مشكوكي جان سپرده بودند وجود ندارد.
اطلاعيه پزشكي قانون كشور
سازمان پزشكي قانوني كشور در خصوص فوت مرتضي پروازي مقدم با صدور اطلاعيه اي اعلام كرد كه با توجه به معاينه و كالبدگشايي انجام شده، فوت وي بر اثر صدمات ناشي از برخورد با جسم سخت در اثر سقوط از ارتفاع بوده است.
اداره كل روابط عمومي و امور بين الملل سازمان پزشكي قانوني در اين اطلاعيه بيان داشته است:« با عنايت به مطالب متفاوت مندرج در رسانه ها و جرايد در خصوص فوت مرتضي پروازي مقدم (پرسنل روزنامه رسالت) اعلام مي دارد كه با توجه به معاينه و كالبدگشايي انجام شده، فوت ايشان بر اثر صدمات ناشي از برخورد با جسم سخت در اثر سقوط از ارتفاع بوده است و به طور موكد اعلام مي شود كه نحوه حدوث آن بايد در تحقيقات قضايي روشن شود. همچنين از آنجايي كه در كليه موارد مشابه، آزمايشات سم شناسي انجام مي شود، براي نامبرده نيز اين آزمايشات انجام شده و نتايج آن مشخص خواهد شد.»
اداره كل روابط عمومي و امور بين الملل سازمان پزشكي قانوني، تصريح مي كند كه هرگونه اعلام  نظر در خصوص نحوه حدوث فوت مرتضي پروازي مقدم تنها در صلاحيت قاضي پرونده بوده و درج يا عنوان هرگونه برداشت از نحوه فوت وي در رسانه ها و مطبوعات قبل از اعلام نظر قاضي و انجام تحقيقات لازم فاقد وجاهت قانوني است.
آخرين اخبار از پرونده مرگ معصومه ثقفي خبرنگار ورزشي خبرگزاري ايپنا حاكي است كه پرونده اين حادثه هم اكنون توسط فخرالدين جعفرزاده، رياست دادسراي امور جنايي تهران در حال بررسي است. تجديد قرار حميدرضا همسر وي كه به عنوان مظنون از اولين ساعات بعد از كشف جسد در اداره آگاهي تهران بزرگ تحت بازجويي است در دستور كار قرار دارد.

قبض تريليون دلاري تلفن، مرد مالزيايي را بي هوش كرد
گروه بين الملل: يك مرد مالزيايي با مشاهده صورت حساب ۲۱۸ تريليون دلاري تلفنش بي هوش شد.
گزارش پايگاه اطلاع رساني پليس، به نقل از روزنامه «مايني چي» حاكي است، ياهاياوهاب، شهروند ژاپني كه پس از مرگ پدرش خط تلفن منزل او را به منزل خودش منتقل كرده بود وقتي با قبض ۲۱۸ تريليون دلاري آن روبه رو شد، از هوش رفت.
براساس اين گزارش، او بايد مبلغ اين قبض را طي ۱۰ روز پرداخت مي كرد در غير اين صورت بازداشت مي شد.او پس از اينكه به هوش آمد از اداره مخابرات مالزي خواست موضوع را بررسي كند چرا كه اين مرد به تازگي تلفن را منتقل كرده بود و در اين مدت، زياد از آن استفاده نكرده بود.
پليس مالزي معتقد است، در صورتي كه اين مرد از صورتحساب تريليوني بي هوش شده حتماً از موضوع بي خبر است و در اين مدت عده اي با سوء استفاده از مرگ صاحب خط به طور غير قانوني از آن استفاده كرده اند.گفتني است، در حال حاضر تا روشن شدن موضوع پرداخت اين صورتحساب به تعويق افتاده است.

قتل دختر آمريكايي در جشن تولد
آسوشيتدپرس: يك دختر ۱۴ ساله آمريكايي كه در جشن تولد دوستش شركت كرده بود، به ضرب گلوله كشته شد.
براساس اين گزارش، اين دختر به ضرب گلوله اي كه از پنجره شليك شد به قتل رسيد.در اين ميهماني حدود ۵۰ نفر حضور داشتند به همين دليل پليس هنوز مطمئن نيست قاتل يا قاتلان دختر را هدف گرفته بودند يا تير اشتباهي به او اصابت كرده است.
نتيجه تحقيقات در مورد سوابق اين دختر نيز نشان مي دهد آثاري از درگيري او با شخص خاصي وجود نداشته است تا انگيزه اي براي قتلش باشد.گفتني است، تحقيقات در اين رابطه ادامه دارد و هنوز سرنخي در اين زمينه كشف نشده است.

جوان متهم به قتل ناپدري اش با اسيدپاشي به زودي محاكمه مي شود
گروه حوادث: جواني كه متهم است به دليل كينه توزي، ناپدري اش را با پاشيدن اسيد به قتل رسانده بود، به زودي در يكي از شعب ويژه قتل دادگاه كيفري استان تهران محاكمه مي شود.
به گزارش همشهري، اوايل سال ۸۴ مسئولان يك بيمارستان در تهران به پليس خبردادند كه مردي بر اثر سوختگي با اسيد در بيمارستان جان باخته است. پرونده فوت مشكوك در دادسراي امور جنايي تهران تشكيل و تحقيقات براي يافتن علت حقيقي اين مرگ آغاز شد.
در بررسي هاي اوليه مادر و خواهر كوچك اين خانواده، شهادت دادند ناپدري توسط پسر جوان خانواده مورد اسيد پاشي قرار گرفته است. وي تحت تعقيب پليس قرار گرفت و پس از دو ماه متواري بودن با صدور نيابت قضايي در شهرستان قم دستگير شد.
ناپدري اين خانواده، بعد از ۵۷ روز دست و پنجه نرم كردن با مرگ بر اثر شدت سوختگي ناشي از اسيد، جان خود را از دست داد. جوان ۲۲ ساله به اتهام ارتكاب قتل عمد تحت بازجويي قرار گرفت و اقراركرد كه در روز حادثه به دليل اختلافات قبلي و كينه توزي ، تصميم گرفته كه از وي انتقام بگيرد.
اين متهم، در جريان بازجويي هاي خود ادعا كرد: قصد كشتن ناپدري ام را نداشتم و فقط مي خواستم از او انتقام بگيرم. داديار اظهارنظر دادسراي امور جنايي تهران گفت: با صدور كيفرخواست به استناد مدارك موجود و نظريه پزشكي قانوني اين متهم به زودي به اتهام ارتكاب قتل عمد ناپدري خود در دادگاه كيفري استان تهران محاكمه مي شود.

در دادگاه كيفري استان مطرح شد:
پرونده قتل مردي كه قرباني رابطه پنهاني همسرش شد
گروه حوادث: پرونده قتل مرد ميانسالي كه قرباني رابطه پنهاني همسرش با پسر ۲۸ساله اي شده بود، براي رسيدگي در اختيار شعبه ۷۱ دادگاه كيفري استان قرار گرفت.
به گزارش همشهري، در اين پرونده ليلا (۵۱ ساله) متهم است كه با همدستي پسر ۲۸ساله اي به نام پنج علي همسرش را با شليك گلوله در خيابان شهيد مدني تهران به قتل رسانده است.
پرونده قتل ابوالحسن كه ساعتي پس از وقوع جنايت در تاريخ ۱۹ آبان ماه سال ۸۲ در اختيار كارآگاهان اداره ۱۰ آگاهي تهران قرار گرفت با بازجويي از همسرش آغاز شد. ليلا همسر قرباني در نخستين بازجويي ها منكر هرگونه جنايتي شد اما در رديابي هاي پليس و بررسي پرينت تلفن خانه مقتول مشخص شد كه ليلا با فردي به نام پنج علي رابطه دارد. بنابراين ليلا مجدداً تحت بازجويي قرار گرفت و به قتل همسرش با همدستي مردي اعتراف كرد. وي گفت: مدت كوتاهي بود كه با پنج علي آشنا شده بودم. پس از مدتي به يكديگر علاقه مند شديم اما وجود همسرم مانع اين رابطه بود تا اين كه پنج علي پيشنهاد قتل همسرم را داد و مرا تهديد به مرگ كرد. او با خريدن اسلحه شب حادثه وارد خانه ام شد و همسرم را با شليك يك گلوله به قتل رساند.با اعتراف ليلا و دستگيري همدستش، هر دو با قرار بازداشت روانه زندان شدند. با صدور كيفرخواست، پرونده براي رسيدگي در اختيار قضات شعبه۷۱ دادگاه كيفري استان قرار گرفت تا در وقت تعيين شده محاكمه شوند.

پرونده كبري به اجراي احكام نرفته است
گروه حوادث: در پي عدم ارجاع حكم اعدام كبري رحمان پور به دايره اجراي احكام دادسراي امور جنايي تهران، وكيل وي اعلام كرد در صورت ارجاع اين پرونده در نامه اي به رياست قوه قضاييه خواهان رعايت حقوق موكل خود خواهد شد.خرمشاهي به همشهري گفت: من در نامه خود از آيت الله شاهرودي درخواست مي كنم در پرونده هايي مانند افسانه نوروزي، فاطمه پژوه و كبري رحمان پور كه در نهايت با نظر ايشان روند پرونده تغيير كرده است و افكار عمومي تحت تاثير اظهارنظر ايشان از متهمان آن حمايت كرده اند، بار ديگر از اختيارات قانوني خود در جهت صدور حكم اغنا كننده جامعه استفاده كنند. نكته مهم اين است كه اين اقدامات رياست قوه قضاييه تاكنون كارنامه خوبي براي ايشان نزد افكار عمومي ايجاد كرده است.

زورگيري و راه هاي مقابله با آن
زن جوان سراسيمه و آشفته به دادسراي امور جنايي تهران مراجعه كرد. ساعتي قبل چند مرد با لباس ماموران نيروي انتظامي خودروي او را متوقف كرده بودند و زماني كه او براي پاسخ دادن به سئوالات آنها از اتومبيل پياده شد، وي را به كنار خيابان برده و در فرصت مناسب اتومبيل را به سرقت بردند. با چهره نگاري سه مرد، عمليات پليسي آغاز شد. با دستگيري سارقان اتومبيل، آنها به چندين فقره زورگيري از اين دست اعتراف كردند. آنها ادعا كردند به دليل ضعف جسماني زنان، آنها را مورد حمله قرار مي دادند.
نتايج بررسيهاي آماري مركز اطلاع رساني فرماندهي انتظامي استان تهران در خصوص اخبار حوادث حاكي از آن است كه بيشتر جرايم سرقت به عنف در داخل خودروها و اخاذي تحت عنوان جعلي مامور بيشتر به دليل ناآگاهي برخي از شهروندان رخ داده، از اين رو اين جرايم با توجه به آسيب هاي جدي كه مي تواند در زمينه فشارهاي رواني و ايجاد بي بند وباري، بي اعتمادي و عدم احساس امنيت به دنبال داشته باشد، در الويت هاي ماموريتي پليس قرار گرفته است.
زورگيري به عنوان يك جرم و ناهنجاري اجتماعي در حالي در شهرستانهاي استان تهران، بالاترين درصد جرايم را طي ماهها به خود اختصاص داده كه بنا بر نظر كارشناسان، اين دسته جرايم عمدتا در مناطقي كه ساكنان آنها از سطح سواد و تحصيلات كمتري برخوردار هستند، به وقوع مي پيوندد، چرا كه بي توجهي به برخي مناسبات اداري، قانوني و بي اطلاعي از قوانين موجب مي شود، مجرمان با سوءاستفاده از خلأ هاي موجود مرتكب جرايمي همچون زورگيري تحت عناوين «مامور» ، «مسافركش» ، «مسافر» و ... شوند.
سرهنگ حميد اندرز چمني، معاون اجتماعي و ارشاد فرماندهي انتظامي استان تهران در اين باره مي گويد: مشاهده بيشتر اين حوادث در شهرستانهاي كرج، شهريار و ... حاكي از آن است كه شهروندان در رويارويي با مجرمان زورگير آگاهي لازم را ندارند و از اين رو مجرمان با غصب عناوين جعلي اقدام به اخاذي و زورگيري مي كنند.
وي با اشاره به انواع زورگيري ها در تشريح زورگيري تحت عنوان «مامور» ، مي گويد: اخاذي و زورگيري تحت عنوان جعلي مامور و كارمند ادارات دولتي و امنيتي يكي از شايعترين جرايم وقوعي در استان تهران است، به طوريكه برخي از سارقان و تبهكاران براحتي مي توانند لباس پليس را با پرداخت ۲۵۰۰ تومان تهيه كرده و از اين رو اقدام به اخاذي و زورگيري  كنند.
سرهنگ چمني بهترين راه پيشگيري از وقوع اين جرم را تقاضاي ارائه كارت شناسايي هويت از مامور مي داند و اذعان مي كند: در صورتيكه شهروندان پيش از انجام هر اقدامي صحت و سقم ادعاي فرد مراجعه كننده را بررسي كرده و يا از طريق مركز فوريت هاي پليسي ،۱۱۰ موضوع را پيگيري كنند، با كاهش چشمگيري از اين جرايم مواجه خواهيم شد.
به گفته معاون اجتماعي نيروي انتظامي استان تهران، اين در حاليست كه در برخي حوادث، مجرمان با شگرد مسافركش نما و يا مسافرنما اقدام به زورگيري از مسافر يا راننده مي كنند و در اين ميان اخاذي تحت عنوان مسافركش بيشترين اخبار حوادث را طي سالهاي اخير به خود اختصاص داده است. بدين ترتيب اين دسته از مجرمان تحت عنوان مسافركش با استفاده از خودروهاي شخصي اقدام به اخاذي و زورگيري از مسافران مي كنند و در اين ميان زنان اصلي ترين طعمه هاي اين افراد هستند و از آنجا كه در اغلب موارد، زورگيري در پوشش مسافركش نما با دو يا سه تن از همدستان راننده در خيابانها و مسيرهاي كم رفت و آمد به وقوع مي پيوندد، گاه منجر به تجاوز به عنف نيز مي شود.
از سوي ديگر در برخي موارد نيز مجرمان به صورت گروههاي دو يا سه نفره اقدام به دربست گرفتن خودروها كرده و با تهديد چاقو و اسلحه، راننده خودرو را به مكانهاي خلوت كشانده و سپس نيات پليد خود را عملي مي كنند.
توصيه پليس
010983.jpg
سرهنگ چمني اضافه مي كند: در صورتيكه فردي در پوشش نيروي انتظامي، شما را تهديد به تحويل كلانتري، پليس آگاهي و اداره مبارزه با مفاسد كرد و بعضا در بين راه قصد اخاذي از شما را داشت، هرگز از حضور در مراكز ياد شده واهمه نداشته باشيد و تسليم خواسته هاي غيرقانوني و غيرموجه آنها نشويد و شماره تلفن، يگان و مقر آنها را بخواهيد و قبل از پاسخگويي به آنها مراتب را از طريق شماره تلفن كلانتري محل پيگيري كنيد.
معاون اجتماعي و ارشاد فرماندهي انتظامي استان تهران تأكيد مي كند: استفاده از وسايط نقليه عمومي مانند اتوبوس، تاكسي و .... به منظور ترددهاي داخل يا خارج شهري اطمينان بخش تر است، از اين رو توصيه مي شود، بويژه زنان در صورتيكه تنها بودند از وسايط نقليه عمومي استفاده كنند و در صورت استفاده از خودروهاي شخصي وضعيت و حركات راننده را زير نظر گرفته و در صورت مشاهده هرگونه حركت مشكوك از خودرو پياده شده و از ماموران انتظامي و يا مردم استمداد بطلبيد، در صورت استفاده از خودروهاي شخصي، قبل از سوار شدن وضعيت داخل خودرو از قبيل دستگيره باز و بستن درها و  شيشه بالابر و غيره را بررسي و در صورت مشاهده موارد مشكوك از خودرو پياده و با به خاطر سپردن شماره پلاك، رنگ و مشخصات خودرو، نيروي انتظامي را مطلع كنيد.
هنگام استفاده از خودروهاي شخصي در صورت مشاهده تغيير مسير بي تفاوت نبوده و سريعا به راننده متذكر شويد، در صورت استفاده از خودروهاي شخصي در بين راه از قبول هر گونه خوردني و نوشيدني از راننده و سرنشينان خودداري كنيد.
براي رفت و آمد به مناطق حاشيه اي و خلوت شهر تا جايي كه امكان دارد، از وسايط نقليه شخصي مسافركش استفاده نكنيد. شبها از سوار شدن به خودروهاي شخصي جهت تردد اجتناب كنيد. شب هنگام و صبح زود در اطراف پايانه هاي مسافربري (ترمينال ها) و ورودي شهر از خودروهاي مسافركش شخصي استفاده نكنيد. در صورت استفاده از خودروهاي شخصي زيورآلات، اشياء قيمتي و وجوه نقد خود را در معرض ديد راننده و سرنشينان آن قرار ندهيد. به هنگام انتظار تا رسيدن خودرو سعي كنيد، در محلهاي خلوت و كم تردد قرار نگيريد. از انتقال مسافراني كه مشكوك به اخاذي و سرقت به عنف هستند، خودداري كرده و موارد مشكوك را سريعا به نيروي انتظامي اعلام كنيد. شبها و صبح زود از انتقال مسافران جوان و مشكوك كه كرايه بالاتري پيشنهاد مي كنند، خودداري كنيد. حين انتقال مسافران مواظب حركات مشكوك آنها بوده و مراقب حملات احتمالي آنان باشيد.
حتي الامكان از انتقال مسافر به مناطقي كه آشنايي نداريد، خودداري كرده و در صورت انتقال سعي كنيد از مسيرهاي اصلي و پرجمعيت تردد كنيد.
سارقان گاه تحت پوشش خانوادگي، رانندگان را به مناطق خلوت و زير پل ها مي كشانند، از اين رو به محض برخورد با اين قبيل مسافران هوشيارانه عمل كنيد. سارقان بعضا در مناطق خلوت و كم تردد به بهانه تمام كردن بنزين، از رانندگان عبوري تقاضاي بنزين مي كنند، سپس در يك فرصت مناسب به همدستان خود كه در فاصله كمتري قرار دارند، ملحق شده و آنها را به مناطق خلوت سوق مي دهند و مبادرت به سرقت به عنف مي كنند.
به گفته معاون اجتماعي نيروي انتظامي استان تهران، گروهي از سارقان به منظور اغفال راننده در يك مسير و در فواصلي اندك قرار گرفته به عنوان مسافر سوار مي شوند و در فرصت مناسب و با همكاري يكديگر مبادرت به سرقت خودرو و اخاذي از راننده مي كنند.
توصيه هاي ايمني براي رانندگان
سوئيچ را به خارج از خودرو و محلي كه پيدا كردن آن مشكل است پرتاب كنيد. در صورت داشتن سوئيچ مخفي دور از ديد متجاوزان آن را بكار اندازيد. در نقل و انتقال مسافران بين شهري، به خصوص شبها، به هيچ وجه بنا به درخواست آنان از مسير اصلي خارج نشويد. رانندگان بين شهري بهتر است از طريق ترمينال ها و شركت تعاوني تاكسيراني اقدام به پذيرش مسافر كرده و حتي المقدور از پذيرش مسافر در بين راه خودداري كنند.

پسر ۶ ساله تظاهر به مرگ كرد، متهم بازداشت شد
گروه حوادث: مردي كه بامداد روز گذشته يكي از دوستان خود را به قتل رسانده و قصد كشتن يكي از فرزندان مقتول و تعرض به دختر متوفي را داشت با زرنگي پسر خردسال متوفي در صحنه جرم بازداشت شد.
به گزارش همشهري، ساعت ۳ بامداد روز گذشته خيرالله و محمد صالح كه هر دو تبعه افغانستان در منزل محمد صالح با يكديگر درگير شدند.
روز گذشته ولي الله حسيني بازپرس جنايي دادسراي امور جنايي تهران در خصوص علت درگيري منجر به قتل اين دو مرد گفت:طبق گفته محمد صالح كه در صحنه جرم بازداشت شده است، وي چند ساعت قبل از وقوع حادثه بعد از بردن مقادير زيادي وجه نقد در يك بازي قمار به خانه خيرالله كه از چند روز قبل در آنجا اقامت داشت برمي گردد. خيرالله وقتي متوجه شد محمد صالح در بازي قمار مبلغ زيادي را برنده شده است به وي مي گويد:«پول حاصل از برد قمار را از كسي برنده شده اي كه وجه نقد را من به او داده بودم و حال راضي نيستم كه در قمار صرف شود.از تو مي خواهم پولم را به من برگرداني.» همين امر موجب اختلاف شديد اين دو مرد شد و در نهايت محمد صالح با يك قبضه چاقو به سوي خيرالله حمله ور شده و نامبرده را با سه ضربه از پاي درآورد، سپس با يك پتك كه در صحنه وجود داشت چند ضربه مرگبار نيز به سر و صورت خيرالله وارد كرد كه موجب مرگ حتمي وي شد.
بازپرس حسيني در ادامه گفت: «متهم به قتل بعد از ارتكاب جنايت به طبقه بالاي منزل كه دو فرزند ۶ و ۱۲ ساله خيرالله در آن مكان اقامت داشتند رفته و پسر ۶ ساله وي به نام امير را به بهانه اي به طبقه پايين مي كشاند. فرزند خردسال خيرالله با مشاهده پيكر خون آلود پدرش بهت زده شد ولي قبل از آن كه قادر به عكس العملي باشد، بر طبق اظهارات متهم به قتل، با پيچيده شدن سيم شارژ تلفن همراه كه به دور گردنش قرار گرفت غافلگير شد. محمد صالح تا جايي كه مي توانست به گردن امير ۶ ساله فشار وارد كرد. اين پسر خردسال كه خود را در آستانه مرگ مي ديد در يك لحظه تظاهر به مردن كرد و همين حركت وي باعث شد محمد صالح كه خيال كرده بود پسر ۶ ساله جان سپرده است وي را رها كرده و به قصد تعرض به دختر ۱۲ ساله خيرالله به طبقه بالا برود. متهم به قتل بعد از آن كه صداي تلويزيون را در ساعت ۶ بامداد بلند كرد به مهسا ۱۲ ساله حمله ور شد. دختر در برابر نقشه شوم عامل جنايت پدرش مقاومت كرد. درگيري بين آنان ادامه داشت تا اين كه امير از فرصت استفاده كرده و از منزل خارج شد و دقايقي بعد به همراه همسايه ها وارد ساختمان شد. مأموران پليس بلافاصله بعد از اطلاع رساني مردمي خود را به صحنه رساندند و متهم به قتل در همان محل ارتكاب جرم بازداشت شد.»
در حال حاضر محمد صالح به دستور بازپرس حسيني به اتهامات ارتكاب يك فقره قتل، شروع به ارتكاب قتل ديگر، ورود غيرمجاز به ايران، قصد تعرض به دختر مقتول در اداره دهم آگاهي تهران بزرگ تحت بازجويي قرار دارد.

اتفاقات جديد در جنايت ميدان كتابي
گروه حوادث: روز گذشته لايحه وكيل اولياي دم جنايت ميدان كتابي به بازپرسي چهارم دادسراي امور جنايي تهران ارسال شد.
به گزارش همشهري، محمد مصطفايي وكيل اولياي دم پرونده قتل ميدان كتابي كه در پي آن پسري به نام حسام به قصد از ميان برداشتن والدين خود كه آنان را مانع ازدواجش با دختر مورد علاقه  خود به نام مريم  مي دانست مرتكب قتل مادرش شده بود، از آخرين اقدامات قضايي، پليسي روي اين پرونده گفت: بسياري از ابهامات در پرونده به علت ادعاي بدون ادله اي كه از جانب متهمان عنوان شده بود در مورد پدر حسام هنوز روشن نشده و او باعث شد روند پرونده تغيير پيدا كند و سير نادرستي را بپيمايد. زماني كه پرونده را مطالعه كردم نظريه پزشكي قانوني واصل نشده بود. صحنه جرم هنوز بازسازي نشده است. اخيراً لايحه اي به بازپرس هنرمند داده ام و ابهامات پرونده را متذكر شدم كه دستور لازم در اين مورد صادر شده است. همچنين مداركي ارائه دادم تا ابعاد پنهان پرونده روشن و حقايقي كه تاكنون پنهان شده مشخص شود. بعيد مي دانم كه باتوجه به اوضاع و احوال ماجرا حسام قادر باشد به تنهايي مرتكب قتل مادرش بشود زيرا از نظر جثه توانايي قتل مادرش را نداشت.
اخذ پرينت تلفن و استعلام از مخابرات در خصوص پيام هاي كوتاه متهمان پرونده و موارد ديگري كه در لايحه به آن اشاره شده است و بازپرس پرونده دستور تحقيق صادر كرده كه حائز اهميت است.
بر پايه اين گزارش، حسام اكنون با قرار بازداشت در زندان به سر مي برد و قرار بازداشت مريم ،متهم ديگر اين پرونده كه دختر مورد علاقه حسام بوده و با وي ۱۰ سال اختلاف سني نيز دارد از سوي دادگاه فك شده و به قرار وثيقه تبديل گرديده است ولي در هر حال اين متهم نيز اكنون در زندان است.

حوادث
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
انقلاب
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   انقلاب   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |