سه شنبه ۲۲ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۵۷ - Apr 11, 2006
آشنايي با سينماهاي تهران- ۲
تمركز سالن ها در مركز است
010968.jpg
گروه ادب و هنر- الهام اناري: بيشترين تعداد سالن هاي سينماهاي تهران در مركز شهر واقع شده اند. ۲۹ سالن به طور نسبي مي تواند جوابگوي ساكنين ناحيه مركزي شهر باشد، اين را از آن جهت گفتيم كه اين منطقه شلوغ ترين قسمت شهر است.
محدوده مركزي شهر را مي توان از جنوب به خيابان جمهوري، از شمال به بلوار كشاورز، از شرق به خيابان شريعتي و از غرب به خيابان كارگر محدود كرد.
اگر در اين محدوده بوديد و هوس سينما رفتن به سرتان زد، خيالتان راحت باشد چون دست شما براي انتخاب باز است و به طور قطع مي توانيد هر كدام از فيلم هاي روي پرده را به دلخواه انتخاب كنيد.چون به عنوان مثال اگر حوالي ميدان وليعصر باشيد بين سه سينما حق انتخاب داريد، سينماهاي قدس، استقلال و آفريقا، حالا حق انتخاب آن فيلم خوش شانس با شماست.
اگر كمي از ميدان ولي عصر به سمت غرب برويد به بلوار كشاورز مي رسيد سينما بلوار روبه روي پارك لاله واقع شده، پارك يا سينما يا هر دو باز هم شما مختاريد.
بعضي ها فقط وقتي نياز به خريد كتاب پيدا مي كنند سري به ميدان انقلاب مي زنند ولي اين را هم بدانيد كه بعضي ها انقلاب را با سينماهايش مي شناسند. گل سرسبد اين سينماها سپيده است با ۲ سالن، سپيده ها سينماي مورد علاقه روشنفكران است، در خيابان انقلاب جنب وصال واقع شده است.
اما در اطراف ميدان نيز سينما بهمن، پارس و شهر تماشا هر كدام با ۲ سالن و سينما مركزي با ۳ سالن واقع شده است.
ميدان هفت تير نيز نزديك سه سالي است كه صاحب سينما شده، سينما پايتخت در اين ميدان جايي براي خود باز كرده است.
در محدوده خيابان شريعتي جنوبي هم مي توانيد سينما سروش بالاتر از تقاطع طالقاني و سينما صحرا تقاطع طالقاني را پيدا كنيد. گرچه در خيابان طالقاني سينماهاي ديگري هم هست. مثلا مي توانيد سينما عصر جديد نبش وصال را انتخاب كنيد كه البته اين آخري حكم سه سينما را دارد چون سه فيلم مختلف را نمايش مي دهد، سينما فلسطين با سه سالن در تقاطع فلسطين و طالقاني و قيام در تقاطع ولي عصر و طالقاني سينماهايي هستند كه اگر گذرتان به طالقاني افتاد و به سرتان زد سينما برويد شما را ناكام نمي گذارند.
و در نهايت در حوالي لاله زار سينماهاي فردوسي و پيام انقلاب در خيابان انقلاب تقاطع لاله زار واقع شده اند.

پيام آوران مهرباني
خانه فرهنگ ابوسعيد: خدمات پزشكي در خانه فرهنگ ابوسعيد ارائه مي شود. اين خدمات به صورت مشاوره هاي روانپزشكي، پزشكي عمومي، فيزيوتراپي و... در تاريخ بيست و سوم ارديبهشت ماه از ساعت ۱۳-۱۵ برگزار مي گردد. علاقه مندان مي توانند با شماره تلفن ۶۶۴۹۳۰۳۹ تماس حاصل نمايند.
خانه فرهنگ مهرآباد: نمايش شاد و موزيكالي با عنوان «خرس تنبل بي انضباط» در اين خانه فرهنگ اجرا مي شود. اين نمايش كه به كارگرداني و نويسندگي پريسا عطاري به اجرا درمي آيد، از ۲۰ تا ۳۰ فروردين ماه در سالن آمفي  تئاتر اين مركز روي صحنه مي رود. علاقه مندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به نشاني مهرآباد جنوبي، خيابان شهيد توكلي،  كوچه شهيد اصفهاني، روبه روي دبيرستان طلاچيان مراجعه و يا با شماره تلفن ۶۶۶۱۶۳۸۸ تماس حاصل نمايند.
خانه فرهنگ نور: به مناسبت ۱۷ ربيع الاول سالروز بعثت نبي اكرم(ص) مسابقه نقاشي ويژه گروه سني كودك و نوجوان با عنوان «پيام آور مهرباني» برگزار مي شود. علاقه مندان به شركت در اين مسابقه مي توانند آثار خود را با استفاده از تكنيك هاي مختلف (پاستل، آبرنگ، مدادرنگي و ...) در قطع A4 تا پايان ارديبهشت ماه به نشاني بلوار آيت الله كاشاني، بعد از ميدان نور، جنب شهر كتاب، خانه فرهنگ نور ارسال و يا با شماره تلفن ۴۴۰۸۸۷۰۷ تماس حاصل نمايند.

چهار كتاب تازه از تاريخ معاصر ايران
010947.jpg
اگر علاقه مند به مطالعه كتاب هايي در حوزه تاريخ معاصر ايران هستيد، چهار كتاب از انتشارات دفتر پژوهش هاي مؤسسه كيهان را به شما پيشنهاد مي كنيم. اولين كتاب «كشف تاريخ» نوشته منصور مهدوي است. مؤلف طي يك دوره برنامه مطالعات به پژوهش در باره زندگي و كارنامه دكتر محمد مصدق به ويژه در جريان نهضت ملي شدن نفت پرداخته و فراز و فرودهاي زندگي سياسي دكتر محمد مصدق را در قالب دو جلد به رشته تحرير در آورده است. جلد اول اين كتاب با قيمت ۱۷۰۰ تومان در ۳۱۰ صفحه و جلد بعدي با قيمت ۲۴۰۰ تومان در ۴۱۵ صفحه منتشر شده است.
جلد بيستم از مجموعه كتاب هاي «نيمه پنهان» سيماي كارگزاران فرهنگ و سياست به بررسي زندگي سياسي منوچهر آزمون، غلامرضا نيك پي و فرخ رو پارساي مي پردازد. اين اثر شامل شرح حال و بيوگرافي سه تن از كارگزاران و مهره هاي فاسد و معدوم رژيم سابق در عرصه هاي آموزش، سياست و مديريت جامعه است. اين كتاب ۱۱۱ صفحه دارد و با قيمت ۸۵۰ تومان به فروش مي رسد. جلد بيست و سوم از همين مجموعه، كارنامه سياسي سيد ضياءالدين طباطبايي و حسين علايي و وابستگي اين دو نفر به قدرت هاي بيگانه را بررسي مي كند. اين كتاب ۱۳۲ صفحه اي، ۸۵۰ تومان قيمت دارد.گفتني است اين كتاب ها شامل تصاوير و اسنادي از اشخاص و وقايع مربوط به هر دوره است.

كتاب ژاپني در كره فيلم مي شود
010971.jpg
گروه ادب و هنر: قصه كتاب پرخواننده ژاپني در كره جنوبي تبديل به فيلم سينمايي مي شود.
به نوشته سايت اينترنتي كونگ فوسينما، «كي تي كوآن» فيلمساز كره اي اقتباس سينمايي «عزيمت پنينسولا» را كارگرداني مي كند. اين فيلم براساس قصه كتاب «موراكامي ريو» نويسنده سرشناس ژاپني به همين نام ساخته مي شود. خط كلي قصه كتاب درباره اتفاقاتي است كه بعد از تجاوز خيالي كره شمالي به ژاپن رخ مي دهد.
نسخه سينمايي «عزيمت پنينسولا» به صورت محصول مشترك كره جنوبي و ژاپن توليد مي شود. شركت فيلمسازي معتبر «سينيسا» كه سال قبل فيلم اكشن و پرفروش «تايپون» كوآن را تهيه كرد، تهيه كننده اصلي فيلم است.
كتاب موراكامي ريو از مارس ۲۰۰۵ كه روي پيشخوان كتابفروشي ها قرار گرفت، ميليون ها خواننده كتاب را جذب خود كرده است. نسخه ترجمه شده كره اي كتاب ماه قبل منتشر شد. به احتمال فراوان كليد فيلمبرداري فيلم اواسط تابستان مي خورد. كوآن قصد دارد براي بازي در نقش هاي اصلي فيلم از هنرمندان مطرح دو كشور كره و ژاپن استفاده كند.

درام هاي ورزشي در راهند
010974.jpg
گروه ادب و هنر: موفقيت اقتصادي و مالي فيلم هاي ورزشي باعث جذب بيشتر تهيه كنندگان به سوژه هاي ورزشي شده است.
به نوشته سايت فيلم استو، نيكلاس كيج و ۵۰ سنت بازيگران درام ورزشي «رقص پا» هستند. اين فيلم براساس قصه فيلم مستندي ساخته مي شود كه سال ۲۰۰۳ توسط جان دارلينگ هينز كارگرداني شد. فيلم - كه كيج يكي از تهيه كنندگانش بود _ قصه زندگي و فعاليت هاي يك مشت زن حرفه اي و موفق به نام «بيلي روث» را مورد بررسي قرار داده بود.
روث _ كه اطرافيانش او را كيد صدا مي كردند _ ورزشكاري بود كه براي ۴۰سال در سمت مشت زن و مربي مشت  زني كار و فعاليت كرد. آنچه باعث شد تا وي در بين ديگر همكاران خود مورد توجه قرار گيرد، اين بود كه داوطلبانه راهي زندان مركزي لوئيزيانا شد تا زندانيان علاقه مند به ورزش مشت زني را آموزش دهد. نقش روث را در نسخه داستاني سينمايي خود نيكلاس كيج بازي مي كند. ۵۰سنت هم در قصه فيلم يك زنداني حبس ابد است كه روث اعتقاد دارد مي تواند تبديل به يك مشت زن حرفه اي قابل شود؛ به اين ترتيب او كار تعليم زنداني را آغاز مي كند.

صدرنشيني دوباره عصر يخبندان۲
010977.jpg
گروه ادب و هنر: انيميشن محبوب كامپيوتري بچه ها در دومين هفته نمايش عمومي خود دوباره در صدر جدول هفتگي فروش سينماهاي آمريكا نشست.
به نوشته خبرگزاري آسوشيتدپرس، «عصر يخبندان۲» در تعطيلات آخر هفته موفق به يك فروش ۵/۳۴ ميليون دلاري شد. به اين ترتيب فروش كلي فيلم در ۱۰ روز اول نمايش به ۵/۱۱۶ ميليون دلار رسيد. فيلم كه در حدود ۳۹۷۰ سالن سينما به نمايش عمومي درآمده، هفته قبل در ۳ روز اول نمايش خود ۷۱ ميليون دلار فروش كرد. ري رومانو، كوئين لطيفه و سين ويليام اسكات به جاي كاراكترهاي انيميشن اين فيلم صحبت كرده اند. براي فيلم پيش بيني يك فروش ۳۰۰ ميليون دلاري مي شود.
دومين و سومين فيلم جدول هفتگي فروش ۲ كار جديد هستند. «صندلي گرم كن ها» (جيمز اسپيدر) و «مديريت را به دست بگير» (آنتونيو باندراس) با فروش هاي ۵/۲۰ و ۱۳ ميليون دلاري اين مقام ها را كسب كردند. يك فيلم ديگر جديد جدول هفتگي كار تازه بروس ويليس و جاش  هارتنت به نام «شماره شانس اسليوبن» است كه با فروش نااميدكننده ۷ميليوني خود مقام پنجم جدول را به خود اختصاص داد.

زندگي حقيقي براي يك نويسنده حقيقي
010965.jpg
گروه ادب و هنر- سعيده امين: براي اورهان پاموك، رمان نويس برتر تركيه، كجا دنج تر و خلوت تر از زندان هاي اين كشور وجود دارد كه با آرامش فكر به بهترين كار زندگي اش يعني نويسندگي بپردازد. او كه اوايل امسال به اتهام توهين به كشورش زنداني شده است تا ۳ سال ديگر فرصت خواهد داشت تا در چهار ديوار محدوديت آزادي، يكي از بهترين رمان هاي تاريخ زندگي اش را بنويسد.
پاموك كيست؟ او نويسنده پنج رمان است كه يكي از آنها با عنوان «نام من قرمز است» جايزه بين المللي IMPAC را از آن خود كرده و در ليست كوتاه جايزه ساموئل جانسون و طبقه بندي تاريخي مراسم كتاب انگليس ثبت شده است.
پاموك جزو نويسندگان برتر در انگلستان است، اما اين رتبه در مقايسه با مقامش و البته طرفدارانش در تركيه قابل مقايسه نيست.
كتاب «قدرداني از زندگي جديد» كه در سال ۱۹۹۴ نام خود را در ليست پرفروش ترين رمان تاريخ تركيه ثبت كرد، از او شخصيت برجسته اي در زادگاهش ساخته است، اما او هميشه گفته است كه تفاوت آشكاري بين نويسندگي در انگليس و تركيه وجود دارد.
البته منظور آقاي نويسنده اين است كه نوشتن رمان و به عبارتي نويسندگي در تركيه مشكل تر است. مشكل پاموك از آنجا شروع شد كه در مصاحبه با يك خبرنگار سوئيسي گفت: «يك ميليون ارمني و ۳۰ هزار كرد در اين كشور كشته شده اند و من تنها كسي هستم كه جرأت مي كنم در اين باره حرف بزنم .
فقط با همين جمله بود كه تمام افتخارات پاموك در جا به سرش كوبيده شد. روزنامه ها مبارزاتي را عليه وي آغاز كردند تا جايي كه برخي از ستون نويس ها پيشنهاد كردند كه: پاموك بايد اعدام شود.»
تظاهرات عليه وي راه افتاد. كتاب ها و پوسترهايش سوزانده شدند و او حتي چندين بار به مرگ تهديد شد.
دولت تركيه در سال ۲۰۰۵ او را به دادگاه فراخواند با استناد به قانوني كه طبق آن افرادي كه به دولت توهين مي كنند بايد به زندان محكوم شوند و البته اين قانون دامن حدود ۶۰ نويسنده و روزنامه نگار را در تركيه گرفت. حالا او سه سال محكوميتش را در زندان خواهد گذراند و بعد شايد به قول خودش زندگي حقيقي اش را دنبال كند، يعني نويسندگي و انتشار كتاب.
رمان برف وي نيز مانند ديگر آثارش درونمايه اي سياسي دارد. او رمان را با يك نقل قول از استندهال شروع مي كند: امور سياسي در يك اثر ادبي شليك يك تير وسط يك كنسرت است، اين كار يك امر ظالمانه است كه چشم پوشي از آن غيرممكن است به اين ترتيب ما به صحبت كردن از موضوعات خيلي زشت كشيده مي شويم.
پاموك در سال ۱۹۵۲ در استانبول تركيه متولد شد و بعد از گذراندن دبيرستان خود در يك مدرسه آمريكايي چند شاخه را عوض كرد. او از اواسط دهه ۷۰ به طور تمام وقت به رغم ميل پدرش كار نويسندگي را شروع كرد.
رمان هاي پيچيده و پست مدرن وي كه به موضوعاتي همچون تغييرات فرهنگي، بحران هاي هويتي، غرب و شرق و سنت و مدرنيته مي پردازد در عين حال در بازار فروش كتاب با موفقيت چشمگيري مواجه مي شدند.
او در سال ۲۰۰۳ با كسب جايزه ايرلند IMPAC و پس از آن جايزه صلح تجارت كتاب آلمان و جايزه MEDICIS فرانسه به شهرت جهاني دست پيدا كرد. همه فكر مي كردند كه جايزه ادبي نوبل ۲۰۰۵ به اين نويسنده اهدا شود، اما به هارولد پينتر تعلق گرفت.

روي آنتن
شهيد آبشناسان در سرداران پيروز
گروه ادب و هنر: زندگينامه امير سرلشكر شهيد حسن آبشناسان به صورت برنامه راديويي به تهيه كنندگي و سردبيري «عذرا وكيلي» و كارگرداني «رضا عمراني» توليد شد.
«بهزاد حسنوند» مدير گروه ايران و حماسه شبكه سراسري صدا برنامه «سرداران پيروز» را يكي از برنامه هاي موفق اين گروه در راستاي احيا و ترويج فرهنگ ايثار و شهادت دانست و گفت: اين برنامه در دو مقطع زماني پخش مي شد مقطع اصلي تا سال ۷۷ و با يك وقفه كوتاه از سال ۷۹ پخش مجدد آن با روشي متفاوت شروع شد و ادامه دارد. حسنوندگفت: اين برنامه در روزهاي سه شنبه هر هفته از ساعت ۳۰/۱۷ از شبكه راديويي تهران(شبكه سراسري صدا) پخش مي شود.
روزگار قريب
مجموعه تلويزيوني «روزگار قريب» به كارگرداني كيانوش عياري به زودي از شبكه يك سيما پخش مي شود.اين مجموعه در ۳۲ قسمت ۵۰ دقيقه اي، داستان زندگي دكتر محمد قريب را بازگو مي كند.دكتر محمدقريب نخستين بنيانگذار طب اطفال در ايران بود كه نقش ميانسالي و پيري وي را مهدي هاشمي و جواني اش را ناصر هاشمي ايفا مي كند.بهاره افشار، مهران رجبي و مريم سلطاني از ديگر بازيگران اين مجموعه هستند.
يك مشت پرعقاب
سريال «يك مشت پرعقاب» به كارگرداني «اصغر هاشمي» براي شبكه ۱ ساخته مي شود.«يك مشت پر عقاب» يك داستان ۱۴ قسمتي است كه مربوط به اتفاقات سال ۵۶ و شروع انقلاب مي باشد.
فيلمبرداري اين سريال در تبريز، تهران و مراغه صورت گرفته و با توجه به اينكه بخشي از داستان فيلم در پادگان عجب شير اتفاق افتاده، قسمت هايي از آن در اين پادگان ضبط شده است.
ساخت سريال «يك مشت پر عقاب» به كارگرداني «اصغر هاشمي» و تهيه كنندگي «خوش رزم» تا تير ماه امسال به اتمام مي رسد.

برنامه
ديوار
نگارخانه نقش: نمايشگاه نقاشي آرش علي محمدي /۱۶تا۲۵ فروردين/ فلكه دوم تهرانپارس‎/ انتهاي جشنواره‎/ فرهنگسراي اشراق
نگارخانه بهزاد: نمايشگاه نقاشي قهوه خانه اي آثار منصور وفايي / ۱۹تا۳۱فروردين/بلوار كشاورز‎/ نبش۱۶آذر‎/ پلاك۳۱۲-۳۱۶/تلفن:۸۸۹۶۰۴۵۳
نگارخانه دي: نمايشگاه نقاشي يعقوب عمامه پيچ و نقاشاني از تبريز /۲۴تا۳۰فروردين/خيابان وليعصر(عج)‎/ روبه روي پارك ساعي‎/ پلاك۱۰۶۰/تلفن:۸۸۷۰۰۸۴۹
گالري ضرابي: نمايشگاه سنگ هاي طبيعي و كريستال هاي سنگ درماني، زيورآلات مهين خدادادپور /۱۹تا۳۱فروردين/ خيابان شريعتي‎/ بين حسينيه ارشاد و شهرداري منطقه۳ ‎/كوچه كاميار‎/ پلاك۱۹/تلفن:۲۲۲۶۲۱۳۲
پرده
ازدواج به سبك ايراني( حسن فتحي)- بازيگران: داريوش ارجمند، فاطمه گودرزي، سعيد كنگراني و...
قدس، ايران،۳ صحرا، شهرقشنگ، فلسطين،۱ مركزي،۲ جي،۱ فرهنگ،۱ ناهيد، كارون، گلريز،۲ حافظ، رودكي، تهران، پايتخت و ميلاد
هوو(عليرضا داوودنژاد)-بازيگران: رضاعطاران، علي صادقي، رضاداوود نژاد، سپيده علايي و...
عصر جديد،۱ ايران،۲ جي،۱ شاهد، ملت
يك تكه نان(كمال تبريزي)-بازيگران: رضا كيانيان، هومن سيدي، احمدآقالو، رؤيا نونهالي
فرهنگ،۲ فلسطين،۲ سپيده،۱ شهرتماشا، شاهد
زيردرخت هلو(ايرج طهماسب)- بازيگران: ايرج طهماسب، فاطمه معتمدآريا، حميد جبلي، شهره لرستاني و...
استقلال، آستارا، جوان،۲ عصرجديد،۲ قيام، مركزي،۱ بهمن،۱ پيروزي، پيوند،فردوسي، جي،۲ شقايق، بلوار، المپيا، ماندانا و گلريز
چهارشنبه سوري(اصغرفرهادي)- بازيگران: حميد فرخ نژاد، هديه تهراني، ترانه عليدوستي، پانته آ بهرام
آفريقا، ايران،۱ عصرجديد،۳ پارس،۱ بهمن،۲ آسيا وجي۳
صحنه
دشمن مردم (كارگردان: اكبر زنجان پور) محل اجرا: سالن اصلي تئاتر شهر
ساعت اجرا: ،۱۹ قيمت بليت: ۴۰۰۰۰ ريال
تيغ و ماه (كارگردان: آتيلا پسياني) محل اجرا: سالن چهارسو
ساعت اجرا: ۲۰ قيمت، بليت: ۲۵۰۰۰ ريال
شب بخير جناب كنت و آهنگ هاي شكلاتي (كارگردان: ميكائيل شهرستاني)
محل اجرا: سالن قشقايي ساعت اجرا: ۱۸:،۳۰ قيمت بليت: ۲۵۰۰۰ ريال
سكوت (كارگردان: محمد يزدي) محل اجرا: تالار سايه
ساعت اجرا: ۱۹:،۳۰ قيمت بليت: ۲۰۰۰۰ ريال
وقتي فرشته خواب سگ مي بيند (كارگردان: علي نرگس نژاد)
محل اجرا: سالن شماره ۲ تئاتر شهر، ساعت اجرا: ،۱۸ قيمت بليت: ۲۰۰۰۰ ريال
آواز ستاره ها (كارگردان: مهرداد خرمن بيز) محل اجرا: تالار نو، ساعت اجرا: ،۱۹ قيمت بليت: ۲۰۰۰۰ ريال
افعي طلايي (كارگردان: منصور نوبخت) محل اجرا: تئاتر پارس، ساعت اجرا: ۱۶و ۱۲:۴۵
رستم و داش ابرام (كارگردان: صبا ملكي) محل اجرا: تئاتر پارس، ساعت اجرا: ۱۷:۳۰
مردي در تاريكي (كارگردان: مصطفي ميرقاسمي) محل اجرا: تئاتر پارس، ساعت اجرا: ۱۳:۴۵
چهارشنبه سوري
تعجب نكنيد از روز چهارشنبه سوري چهار هفته مي گذرد اما همچنان فيلم چهارشنبه سوري در سينماهاي نمايش دهنده اكران مي شود.
ماجراي فيلم از يك موضوع ساده شروع مي شود، از وسواس زن خانه نسبت به رفتارهاي مرد خانواده ارتباطات مشكوك مرد كار را به جاهاي باريك مي كشاند. راوي قصه يك خدمتكار خانه است، بنا بر اين تماشاگر فيلم را از ديد او دنبال مي كند، ريتم تند قصه و رواني بازي ها از اين فيلم با هنرنمايي هديه تهراني، پانته آ بهرام و ترانه عليدوستي فيلم قابل تحملي را فراهم كرده است. البته بعيد مي دانم بچه ها از ديدن آن لذت ببرند، چون اغلب پدر و مادرها سعي مي كنند بچه ها را پيش بزرگترها بگذارند و به تنهايي به ديدن اين فيلم بنشينند.

بازي
Gun
سيستم: ‎/PC/PS ۲Xbox
سبك: اكشن ماجراجويي سوم شخص

010953.jpg
كولتون وايت به همراه پدرش ند سوار بر كشتي عازم سفري مي شوند. در ميانه راه كشتي منفجر شده و كولتون موفق مي شود از آن بگريزد. او در مي يابد كه ند پدر واقعي او نيست و در واقع او يك سرخ پوست است... Gun با سر و صداي زيادي وارد بازار بازي هاي ويديويي شد اما در حد انتظارات نتوانست ظاهر شود هر چند بازي چندان ضعيفي هم نبود.
در اين بازي شما مثل GTA مي توانيد آزادانه در شهر گردش كرده و به انجام مأموريت هاي جنبي (مثل حفاظت از يك بسته و انتقال آن از نقطه اي به نقطه اي ديگر بپردازيد) و به كسب امتياز و پول مشغول شود يا اينكه به سراغ افراد تحت تعقيب برويد.
وسيله نقليه شما در نقشه به جاي خودرو است كه كنترل بسيار ساده و رواني دارد و روي آن شما مي توانيد به سادگي به اطراف تيراندازي كنيد. Gun بازي خشني است و صحنه هاي خشونت آميز زيادي دارد كه آن را براي سنين پايين نامناسب كرده است.
Civilization IV
سيستم: PC
سبك:

010956.jpg
نسخه دوم اين بازي تا مدت ها بهترين بازي سبك استراتژي در دنيا بود. Civilization اعتياد آورترين بازي در طول تاريخ بوده است. نسخه چهارم اين بازي كامل ترين و پيشرفته ترين بازي استراتژيك ساخته شده تا به حال مي توان لقب داد. (كما اينكه اين بازي عنوان برترين استراتژي و برترين بازي PC در سال گذشته ميلادي را به همراه خود دارد). نسخه چهارم اين بازي تمام پيچيدگي ها و نقصهاي شماره هاي قبلي را از بين برده و كنترل و دريافت اطلاعات را بسيار ساده كرده است. باز هم شما كنترل يك سرزمين و قوم ساكن در آن را در دست گرفته و جامعه تان را تا روزگاران آينده و پيشرفته هدايت مي كنيد. كم كم تير و كمان و شمشير بازي جاي خود را به سلاحهاي گرم داده و نهايتاً به تكنولوژي هسته اي دسترسي پيدا كردند.
در نسخه چهارم بازي اهميت ويژه اي به دين و فرهنگ داد شده است. در بازي اديان مختلف از جمله بودا، مسيحيت، اسلام و ... به طور متوالي (طبق تاريخ) ظهور كرده و شما يكي را به دل خواه براي ملت خود انتخاب مي كنيد. مي توانيد اقوام ديگر را ترغيب كنيد كه به دين شما گرايش پيدا كنند و اگر موفق شديد امتيازهاي بسيار زيادي نصيب شما مي گردد. فناوري و تكنولوژي فاكتور بسيار مهمي در بازي به حساب مي آيد.
شما بايد دائما تكنولوژي خود را به روز كرده و دنبال فناوري هاي جديد و پيشرفته باشيد. شما مي توانيد با دولت هاي همسايه تان تبادل فناوري و اطلاعات كنيد و ارتباط خود را با آنها تنظيم كنيد. موسيقي بازي از عناصر بسيار قوي بازي به حساب مي آيد.
Project Gotham Racing 3
سيستم:Xbox ۳۶۰
سبك: رانندگي

010959.jpg
يكي از نخستين باز ي هايي كه براي كنسول نسل بعد Xbox ۳۶۰ طراحي و ساخته شد PGR ۳ بود. اين بازي با تبليغات و سر و صداي فراوان وارد بازار شد و بيش از ۸۰ نوع اتومبيل از شركتهاي مختلف خودروسازي معروف دنيا كلكسيون كاملي را در اختيار شما قرار مي دهد. طراحي خودروها بي نظير و بسيار استثنايي صورت گرفته و سطح هر خودرو به راحتي تمام منظره هاي اطراف را منعكس مي كند.
در زمينه طراحي شهرها، PGR ۳ بهترين بازسازي شهرهاي بزرگ دنيا از جمله نيويورك، لاس وگاس، لندن، توكيو و ... را دارد كه با جزييات فراوان و گرافيكي زيبا و تحسين برانگيز طراحي شده اند. در اين بازي تنها برنده شدن مطرح نيست، بلكه كلاس رانندگي شما و سبك كارتان در طول مسابقه هم از اهميت بالايي برخوردار است.
انجام اعمال نمايشي در طول مسابقات و ريسك در حين مسابقه از جمله موارد افزايش امتياز فني شما در رانندگي به شمار مي آيند. در بخش شبكه اي بازي قابليت هاي جالبي دارد مثلاً قبل از ورود به مسابقه مي توانيد فيلم رانندگي حريفانتان را از زواياي مختلف تماشا كنيد.
راهنماي درجه بندي سني
010962.jpg
* براي نوجوانان ۱۱ سال به بالا مناسب است. بازي هاي اين گروه داراي خشونت در حد متوسط و هيجان معقولي است.
* بازي هاي اين رده براي نوجوانان ۱۵ سال به بالا مناسب است. بازي هاي اين گروه نسبتاً مشكل است و غالباً نياز به زبان انگليسي در حد دبيرستان دارد. اين بازي ها داراي خشونت و هيجان بالاتري نسبت به گروه قبل است.
* براي افراد ۱۸ سال به بالا مناسب است. كاربر اين بازي ها اغلب نياز به مهارت بسيار بالايي در پيشبرد بازي دارد. بازي هاي داراي اين نشان از خشونت بالايي برخوردار است.

نمونه آسان
جدول اعداد
۵۲
010950.jpg
«سودوكو» sudoku واژه اي ژاپني به معناي عددهاي بي تكرار است و به جدول اعدادي گفته مي شود كه امروز يكي از سرگرمي هاي رايج در كشورهاي مختلف جهان به شمار مي آيد. نخستين جدول سودوكو را يك رياضيدان اروپايي در قرن هجدهم طراحي كرد . در سالهاي اخير اين جدول كاربرد عمومي خود را براي سرگرمي پيدا كرده است.
سودوكو انواع گوناگون ساده، متوسط، دشوار و خيلي دشوار دارد. بسياري از سودوكوها هم براي كودكان طراحي مي شوند. كتابهاي گوناگون و متنوعي نيز براي آموزش طراحي و حل اين جدول منتشر شده است. اين جدول هم اكنون در بسياري از روزنامه هاي معتبر دنيا هر روزه به چاپ مي رسد و كتابهاي مجموعه اين جدول ها نيز توسط بخش انتشارات هر روزنامه منتشر مي شود.
اين بازي كه در نمايشگاه بين المللي بازي و سرگرمي آلمان به عنوان محبوب ترين و پرطرفدارترين بازي شناخته شده، قانون بسيار ساده و روشني دارد.
نوع متداول سودوكو در واقع نوعي جدول است كه از ۹ ستون عمودي و ۹ ستون افقي تشكيل شده و البته كل جدول هم به ۹ ستون كوچكتر تقسيم مي شود. شما بايد اعداد ۱ تا ۹ را در هر يك از جدول هاي كوچكتر بدون تكرار بنويسيد به صورتي كه در هر ستون بزرگ تر افقي يا عمودي هيچ عددي تكرار نشود. در واقع هم بايد از تمام اعداد ۱ تا ۹ در همه ستون هاي عمودي و افقي استفاده كنيد و هم بايد مراقب باشيد هيچ عددي تكرار نشود و در همه مربع هاي ۳ ستوني كوچكتر نيز به همين ترتيب همه اعداد ۱ تا ۹ بيايد و تكرار هم نشود. هميشه به عنوان راهنمايي چند عدد در جدول از قبل مشخص مي شود تا بقيه اعداد را شما پيدا كنيد.
حتماً شما هم تا حالا يكي از طرفداران پروپا قرص سودوكو شده ايد و اكنون پس از چند نمونه آسان و متوسط مي توانيد به راحتي نمونه هاي سخت را حل كنيد.
از اين پس به صورت منظم نمونه هاي دشوار سودوكو را تقديم به شما مي كنيم. مطمئناً با تمرين و آمادگي ،شما هم مي توانيد يك حل كننده حرفه اي جدول اعداد شويد.

راهنما
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
انقلاب
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   انقلاب   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |