دوشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۶۱ - Apr 17, 2006
حضرت امام جعفر صادق عليه السلام
سه دسته را تنها در سه مورد مي توان شناخت: بردبار را هنگام خشم، شجاع را هنگام جنگ، و برادر را در وقت نياز.
بحارالانوار ج ۷۵ ص۲۲۹
امروز با حافظ
روي و رياي خلق به يك سو نهاده ايم
عمري ست تا به راه غمت رو نهاده ايم
در راه جام و ساقي مه رو نهاده ايم
طاق و رواق مدرسه و قال و قيل علم
هم زمان با روز ملي عطار انجام گرفت
پرده برداري از تنديس عطارشناس آلماني در نيشابور
011901.jpg
گروه ادب و هنر: شاعران كلاسيك ايران، شاعراني شناخته شده در اقصي نقاط جهان هستند. حافظ، مولوي، خيام، سعدي و... شاعراني هستند كه علاوه بر متخصصان و استادان رشته ادبيات، علاقمندان و خوانندگان شعر در كشورهاي مختلف جهان آنها را مي شناسند و شعرهايشان را خوانده اند.
عطار نيشابوري از جمله شاعراني است كه نامي آشنا براي بسياري از پژوهشگران و علاقمندان به ادبيات است. از جمله شخصيت هايي كه درباره او به تفصيل به تحقيق پرداخته و به زندگي و آثار او همت گماشته اند، هلموت ريتر آلماني است. همزمان با روز ملي عطار كه روز جمعه در نيشابور و در كنار مقبره اين شاعر بزرگ فارسي برگزار گرديد، از تنديس هلموت ريتر هم پرده برداري شد. علاوه بر اين استادان و عطارشناسان ايراني چون تقي پور نامداريان، ابراهيم قيصري، مهر آفاق بايبردي، مسعود تاكي و محمد جعفر ياحقي (دبير ستاد بزرگداشت عطار نيشابوري) در اين مراسم به ارائه مقاله با موضوعات مكررات نامكرر در منظومه هاي عطار، هلموت ريتر و درياي جان و روايت عطار از داستان بر دار كردن حسنك پرداختند.
دكتر ياحقي دبير ستاد بزرگداشت عطار در سخناني به مناسبت برگزاري اين بزرگداشت گفت: به دنبال اجراي يك تفاهم فرهنگي بين متفكران ايراني و آلماني، تنديس هلموت ريتر _ عطارشناس معروف آلماني _ در نيشابور ساخته و در آرامگاه عطار نصب و پرده برداري شد. وي اظهار اميدواري كرد كه شاگردان هلموت ريتر و مردم فرهنگ دوست آلمان نيز زمينه ساخت و نصب تنديس عطار را در اين كشور فراهم كنند.
كتاب «درياي جان» كه در دو جلد به فارسي ترجمه و چند سال پيش به مناسبت كنگره جهاني عطار منتشر شد مهمترين اثر هلموت ريتر است.
تنديس هلموت ريتر توسط هنرمند نيشابوري علي رضا ساخته شده است.

معاون سينمايي وزارت ارشاد:
فيلم هاي مناسب، امنيت رواني مي آورد
ايسنا: معاونت امور سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، تعامل نهادهاي مختلف و وجود عزم ملي براي تقويت ناوگان نمايشي را موجب ارتقاي توليد و نمايش در صنعت فيلم كشور عنوان كرد .
مهندس محمد رضا جعفري جلوه افزود: اقتصاد سينما به بالا بودن تقاضا، به عنوان يكي از عوامل موثر براي سينماي ملي بستگي دارد. معاونت امور سينمايي پيش از اين در اعلام اهداف و برنامه ها بر وجود طرح هاي بسياري براي ارتقا و تقويت ظرفيت نمايشي و همچنين صيانت از وضع موجود سينماهاي كشور تاكيد داشته و در اين راستا اقداماتي را با موسسه سينماشهر به مرحله بررسي و اجرا گذارده است .
محمد رضا جعفري جلوه همچنين يادآور شد: فضا و امكانات نمايش و ارتقاي سطح تجهيزات و بهينه سازي سالنها بايد در قالب كمك به اقتصاد و فرهنگ اين عرصه صورت گيرد.
معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت : فيلم خوب و سالن مناسب به دنبال خود براي خانواده هاي ايراني امنيت رواني فراهم مي كند لذا مي بايد در جهت افزايش اين جايگاه گامي بلند برداشت و اقدامات گسترده تري را در اين زمينه كه طي سالهاي گذشته كمتر توفيق انجام آن حاصل شده به مرحله اجرا گذاشت. جعفري جلوه ادامه داد : در عين حال بايد توجه داشت اگر سالنها با تجهيزات جانبي به شكل تكميلي احداث شود طبيعي است كه اين نوع مجتمع به طور چند منظوره نيز مورد بهره برداري قرار خواهد گرفت.
محمد رضا جعفري جلوه با اشاره به وجود عزم بازسازي سينما آزادي گفت : بايد از اين ايفاي نقش شهرداري سپاسگزار بود و بديهي است كه اين حضور شهرداري و ديگر نهادها و سازمانها به عنوان يك امر جدي تلقي مي گردد و در عين حال شهرداريها در كشور بيش از پيش با از سر راه برداشتن قوانين دست و پا گير زمينه حضور سهل تر بخش خصوصي در اين عرصه را فراهم كنند.

پايان كنگره شعر كوير
جاي كوير در شعرها خالي است
ايسنا: دومين كنگره سراسري شعر كوير با تقدير از برگزيدگان در ابركوه يزد به كار خود پايان داد.
در اين مراسم، حجت الاسلام ذكريا اخلاقي - شاعر و عضو هيأت داوران كنگره - گفت:  بايد در آينده بيش از پيش كوير را به عنوان آيه الهي در شعرهايمان مورد توجه قرار دهيم و فقط تصويربرداري صرف صورت نگيرد. او كنگره شعر كوير را از بهترين كنگره هاي برگزارشده در استان ارزيابي كرد. در ادامه، هوشنگ جاويد - محقق موسيقي - نيز گفت: آيين هاي منطقه ابركوه، تماما آيين هاي نيايشي و درباره ستايش، شكر و استعانت از خداي رحمان هستند.

موزه هنرهاي معاصر فلسطين گشايش مي يابد
ايسنا: نخستين موزه هنرهاي معاصر فلسطين، در ايران گشايش مي يابد.
هم زمان با ولادت حضرت رسول اكرم (ص)، اين موزه در محل مجموعه صباي فرهنگستان هنر داير شده كه امروز ۲۸ فروردين، با حضور مسئولان فرهنگي جمهوري اسلامي ايران و فلسطين گشايش مي يابد.
قرار است اين موزه، تبديل به بزرگ ترين مركز فعاليت هاي هنري مرتبط با موضوع مقاومت مظلومانه مردم فلسطين به مثابه كانون ايمان و اراده و آرمان خواهي در جهان اسلامي و خاستگاه و هويت اسلامي شده و كليه آثاري را كه با اين مضمون عرضه مي شوند، در بر گيرد.
از ديگر اهداف عنوان شده در راه اندازي اين موزه، بسترسازي و ايجاد زمينه جذب و اشاعه اين هنر در سطح جهان و شكل گيري يك جريان فرهنگي فراگير با مشاركت وسيع هنرمندان جهان اسلام و ترسيم چهره درخشان حماسه و جهاد و استقامت فرزندان انتفاضه در چشم انداز بين المللي، عنوان شده است.

بزرگداشت احمد شاملو در دانشكده الهيات
مهر: همايش بزرگداشت احمد شاملو امروز از سوي انجمن اسلامي دانشكده الهيات دانشگاه تهران برگزار مي شود.
در اين همايش كه به منظور بزرگداشت مقام فرهنگي احمد شاملو برگزار مي شود، دكتر ضيا موحد، محمد حقوقي، علي دهباشي و سعيده آبشناسان پيرامون وجوه مختلف آثار ادبي اين شاعر سخنراني مي كنند. اين مراسم به همت انجمن اسلامي دانشكده الهيات دانشگاه تهران، امروز ۲۸ فروردين ماه ساعت ۳۰/۱۴ در تالار شهيد مفتح اين دانشكده برگزار مي شود.

برگي از تاريخ
درگذشت محمدامين مكري
محمدامين شيخ الاسلامي مكري، در سال ۱۳۰۰ شمسي در يكي از روستاهاي غرب ايران به دنيا آمد. در دوران تحصيل خود با استاد عبدالرحمن شرفكندي، دانشمندان و شاعر كرد آشنا شد و دوستي اين دو تا پايان عمر ادامه يافت. شيخ الاسلامي مكري در ۲۱ سالگي به عضويت شوراي نويسندگان روزنامه نيشمتان درآمد. اين روزنامه به طور مخفيانه عليه رژيم شاه فعاليت مي كرد و انحرافات و خيانت هاي آن را افشا مي نمود. از آثار اين شاعر و نويسنده كرد مي توان به نامه جدايي در قالب شعر و همه وادي خالي به نثر اشاره كرد. محمد امين مكري سرانجام در ۲۸ فروردين ۱۳۶۵ ، در ۶۵ سالگي درگذشت.
رحلت علامه جوادي
علامه سيد ذي شأن حيدر جوادي، يكي از مشهورترين علماي شيعه در هندوستان، در سال ۱۳۱۷ شمسي (۱۳۵۷ قمري) در روستايي از توابع الله آباد هند به دنيا آمد و پس از طي دروس مقدماتي علوم، راهي نجف اشرف گرديد. وي پس از طي سطوح عاليه، در درس خارج فقه و اصول حضرات آيات سيدمحسن حكيم، سيدابوالقاسم خويي و شهيد سيدمحمدباقر صدر شركت جست و پس از اقامت ده ساله و اخذ اجازات متعدد روايي و حسبيه از مراجع نجف، براي انجام خدمات ديني به زادگاهش بازگشت، علامه حيدر جوادي در الله آباد هند به مقابله جدي با تفكر مادي گرايي و بدعت وهابيت و تأليف و تدريس و سخنراني پرداخت و با همكاري يكي از عالمان منطقه، به تأسيس سازمان ديني «تنظيم المكاتب» كه سازماني بزرگ و فعال در امور ديني است، دست زد.علامه حيدر جوادي علاوه بر آن، ده ها مسجد، مدرسه، حسينيه، كتابخانه و درمانگاه را در سراسر هندوستان پايه گذاري كرد و در سال ۱۳۷۶ شمسي، با حكم مقام معظم رهبري، حضرت آيت الله خامنه اي به وكالت ايشان در هند منصوب گرديد.

بهارستان
نفس
رستم با يكي از رسولان كه نيزه در دست داشت گفت: اين دوك كه در دست توست چيست؟ او گفت: آتش پاره را از كوچكي و بزرگي عيبي نباشد و يا ديگري گفت: غلاف شمشير ترا بس كهنه مي بينم. رسول گفت: غلاف شمشير اگرچه كهنه است اما تيغ نو است و جودت شمشير در نفس باشد نه در غلاف متكلف.
تجارب السلف _ احمد بن يوسف شاه

اصل مطلب-ابوالفضل زرويي نصرآباد
حكايت آن جوان زورمند كه روزي هشت من نان مي خورد و حريف نداشت و در منع فرزند از تعجيل و مسايلي از اين قبيل فرمايد
011907.jpg

كوتاه از هفت هنر
امروز در جشنواره : در هفتمين روز از برگزاري نهمين جشنواره بين المللي تئاتر عروسكي كارگاه موسيقي آلمان با حضور آنا كاترينا كافمن در خانه هنرمندان ايران برپا مي شود. همچنين نمايش اسلايد به كارگرداني رويا پاشاكي در تالار هنر به صحنه مي رود. در اين روز نمايش هاي بهشت مترسك ها به كارگرداني ستاره نظري در تالار مولوي و نمايش حكايت طبيب اجباري به كارگرداني مارال ميزان در تالار بزرگ مجموعه فرهنگي و هنري مولوي به صحنه مي رود.
نقد جان سخت: اولين جلسه برنامه يك فيلم، يك فيلمنامه در سال ۸۵ با نمايش فيلم جان سخت ساعت ۱۷ سه شنبه ۲۹ فروردين در سالن خليج فارس فرهنگسراي نياوران برگزار مي شود. در اين جلسه فيلم جان سخت اثر جان مك تيرنان كه در آن بروس ويليس و باني بودليا ايفاي نقش مي كنند اكران و سپس جلسه نقد و بررسي فيلمنامه برپا مي شود. جان سخت محصول ۱۹۹۸ آمريكا و مدت آن ۱۳۰ دقيقه است.
داوران جشنواره تئاتر: اصغر همت، نادر برهاني مرند و افشين خورشيد باختري داوران بخش نمايشنامه نهمين جشنواره بين المللي تئاتر دانشگاه هاي ايران شدند. بخش نمايشنامه خواني اين جشنواره دوم ارديبهشت در دانشكده هنر و معماري دانشگاه آزاد اسلامي برگزار مي شود. ۱۴ نمايشنامه تاليف و ترجمه دانشجويان سراسر كشور در اين بخش روخواني مي شود و دانشجويان از تخفيف ويژه براي خريد بليت اين بخش بهره مند مي شوند.
از پشت شيشه ها در جشنواره: مريم معترف به زودي تمرينات نمايش «از پشت شيشه ها» اثر اكبر رادي را براي حضور در جشنواره سراسري تئاتر بانوان آغاز مي كند. اين كارگردان همچنين «گوشه نشينان آلتونا» را براي اجرا در سال ۸۵ در دست توليد دارد. داستان از پشت شيشه ها درباره دو خانواده است يكي يك نويسنده و همسرش و ديگري يك خانواده بورژوا است. اين نمايش سال ها پيش به كارگرداني ركن الدين خسروي با بازي مرحوم جميله شيخي، محمود جوهري، ثريا قاسمي و امير سليماني در تالار سنگلج اجرا شده و آقاي رادي به تازگي متن اين نمايش را بار ديگر بازنويسي كرده  است.
كتاب تازه محسنيان راد: كتاب ايران در چهار كهكشان ارتباطي نوشته دكتر مهدي محسنيان راد منتشر شد. اين اثر ضمن آنكه نخستين كتاب جامع تاريخ ارتباطات ايران است، نظريه جديدي را معرفي كرده و ثابت مي كند كه ايران طي چند هزار سال تاريخ اجتماعي خود در فاصله كهكشان شفاهي تا كهكشان گوتنبرگ، از كهكشان ارتباطي ديگري عبور كرده و در نتيجه ايران، به جاي سه كهكشان مورد بحث نظريه پرداز مشهور كانادايي _ مك لوهان _ از روايت چهار كهكشان ارتباطي برخوردار است. تاليف جديد دكتر مهدي محسنيان راد كه حاصل فعاليت علمي هفت ساله وي و دستيارانش است، اثري است سه جلدي و مصور با حدود دو هزار صفحه كه از سوي انتشارات سروش به بازار كتاب عرضه شده است.
همايش ادبي: نخستين همايش ادبي بسيج دانشجويي استان تهران، هفته اول خردادماه با موضوع يادمان فتح خرمشهر برگزار مي شود. دانشجويان علاقمند آثار خود را در قالب هاي شعر، قطعه ادبي و داستان حداكثر تا ۲۰ ارديبهشت ماه به دبيرخانه همايش ارسال كنند.
اساسنامه جديد جشنواره : دكتر مجيد سرسنگي گفت: اساسنامه پيشنهادي برگزاري دومين دوره جشنواره سراسري تئاتر دانشجويان سراسر كشور تدوين شد.
دبير شانزدهمين جشنواره سراسري تئاتر دانشجويان سراسر كشور گفت: با توجه به وقفه نسبتا طولاني كه از زمان برگزاري پانزدهمين دوره جشنواره سراسري تئاتر دانشجويان سراسر كشور داشتيم، احتياج به بازنگري و تصحيح مجدد اساسنامه بود كه با همراهي تعدادي از كارشناسان انجام شد.
داستان قصاب: كتاب شارون و مادر شوهرم به قلم سعاد اميري با ترجمه گيتي گركاني به بازار كتاب و اديبات عرضه مي شود. پيام نويسنده در داستانهاي اين كتاب اشاره به اين حقيقت است كه مردم فلسطين شماره و عدد نيستند و انسانهايي هستند كه بايد در عرصه جهاني به  شأن واقعي آنها بيشتر توجه شود.
شعر : تذكره زنان شاعر فارس از آغاز تاكنون به زودي براي چاپ آماده خواهد شد. پروانه نجاتي مسئول انجمن شعر زنان شيراز، گفت: تذكره زنان شاعر فارس بي شك يكي از جامع ترين پژوهش ها درباره زنان شاعر فارس است كه در آن زندگي نامه، گزيده آثار و تصوير شاعران برجسته زن استان به چاپ مي رسد.
شعر و خاطره: دومين همايش شب خاطره دفاع مقدس به مناسبت بزرگداشت سالروز ارتش جمهوري اسلامي ايران در مشهد برگزار مي شود. از ديگر برنامه هاي اين مراسم نمايش فيلم، اجراي نمايش، شعرخواني و ... است. نخستين شب خاطره انقلاب اسلامي و دفاع مقدس بهمن ماه ۸۴ همزمان با ايام الله دهه فجر برگزار شد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران

چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


گشتي در دنياي خبرها
مستي
تگزاس: از چندي پيش پليس تگزاس تعدادي از ماموران لباس شخصي خود را هر شب به رستورانها اعزام مي كرد تا آنها افراد مست را شناسايي و دستگير كنند. اما ديروز اعلام شد كه اين طرح تا اطلاع ثانوي اجرا نخواهد شد. گفته مي شود اعتراض افراد مست و صاحبان رستورانها علت اصلي توقف اين طرح است.
سرقت توپ جنگي
لندن: سارقان در انگليس يك توپ جنگي ۲۰۰ كيلوگرمي  را از مقابل يكي از پادگانهاي اين كشور به سرقت بردند. نمونه هايي از اين توپ به عنوان نماد ارتش در مقابل اغلب پادگانهاي اين كشور نصب شده است.
اسكناس ميان زباله
توكيو: چندي پيش يك مرد در ژاپن ۴۲ هزار دلار پول نقد از بانك گرفت و براي جلوگيري از سرقت اسكناس ها، آنها را داخل يك كيسه قرار داد و داخل سطل زباله پنهان كرد. اما اين پايان ماجرا نبود چون همسر اين مرد كه از همه جا بي خبر بود كيسه پول را همراه با ساير زباله ها تحويل ماموران شهرداري داد. به هر حال اين مرد بلافاصله به پليس مراجعه و ماجرا را براي آنان تعريف كرد. جالب اين كه با پيگيري پليس و ماموران شهرداري كيسه پول از ميان زباله ها در مركز بازيافت بيرون آورده و تحويل صاحبش داده شد.
خلبان دردسرساز
فرانكفورت: يك خلبان ۶۶ ساله باعث تاخير پرواز ۳۰ فروند هواپيما در فرودگاه شهر فرانكفورت شد. اين خلبان كه با يك هواپيماي سبك در حال پرواز بود نسبت به دستورات برج مراقبت واكنشي نشان نداد و در حقيقت فرمانهاي برج را اجرا نكرد. به همين دليل يك هلي كوپتر به نزديكي خلبان متخلف اعزام شد تا اين كه او را براي فرود در فرودگاه فرانكفورت هدايت بكند. همين سرپيچي خلبان باعث تاخير در زمان پرواز ۳۰ هواپيما شد. گفته مي شود كه اين خلبان از مشروبات الكلي استفاده كرده بود.
۱۰ هفته زندگي با مارمولك
سيدني: يك مرد ۳۵ ساله در استراليا كه به مدت ۱۰ هفته در يك مكان دورافتاده راه خود را گم كرده بود جان سالم به در برد. اين مرد براي اين كه از گرسنگي تلف نشود از قورباغه، مارمولك و حتي زالوهاي خام تغذيه مي كرد. سرانجام پس از ۱۰ هفته گروهي از دامپروران او را از خطر مرگ نجات دادند.
پخش پول در بزرگراه
كاليفرنيا: سه سارق مسلح كه از يك بانك سرقت كرده بودند پيش از تسليم شدن، تمام پولها و سلاح هاي خود را در بزرگراهها پخش كردند. اين سه سارق در حالي كه توسط خودروهاي پليس تعقيب مي شدند وارد يك بزرگراه شده و جالب اين كه يكي از سارقان تمام پولهاي سرقتي را روي سطح بزرگراه ريخته و پس از پرتاب كردن سلاح هاي گرم روي زمين، خود را تسليم كردند. به همين دليل پس از دستگيري سارقان، ماموران به مدت سه ساعت مشغول جمع آوري اسكناس ها از سطح بزرگراه بودند.
يخ
كاليفرنيا: يك قالب يخ نيم متري روي سقف سالن ورزش يك دانشگاه فرود آمد و سقف اين مكان را سوراخ كرد. خوشبختانه در زمان وقوع حادثه، سالن خالي بود. گفته مي شود كه اين قالب يخ از يك هواپيماي عبوري جدا شده و روي سقف سالن فرود آمده است.

گل و گياه
011898.jpg
نام علمي:
Osmanthus Xburkwoodii
خانواده: OLEACEAE
درختچه اي است زيبا، هميشه سبز و مقاوم با برگهاي سبز زيتوني تيره و براق كه در حاشيه دندانه دار بوده و طول آنها به ۵-۵/۲ سانتيمتر مي رسد. گلهاي سفيد، كوچك و معطر آن به صورت گروه هاي شش يا هفت تايي روي محور ساقه و انتهاي آن در فصل بهار ظاهر مي شوند. اين درختچه كند رشد است ولي در نهايت بلندي و گستردگي آن به ۵/۳ متر رسيده و بسيار پرپشت مي شود.
نيازها: مكان آفتابي يا سايه _ روشن، هر نوع خاك گچي يا لومي، هر نوع هرس روي اين گياه بايد پس از پايان گلدهي انجام شود.
ازدياد: از طريق تهيه و كاشت قلمه هاي نيمه رسيده در آخر بهار يا اول تابستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
فرهنگ ماندگار
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
دنياي خبرها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   فرهنگ ماندگار   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |