دوشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۶۱ - Apr 17, 2006
انرژي هسته اي در دنياي فرهنگ و هنر
نخستين فيلم، شعر و موسيقي هسته اي متولد شدند
011820.jpg
گروه ادب و هنر- الهام اناري: زماني كه رئيس جمهور با خوشحالي خبر تكميل چرخه توليد سوخت هسته اي را اعلام كرد شايد كمتر كسي تصور مي كرد اين خبر تبديل به سوژه جذابي براي فعاليت هاي فرهنگي اهل هنر شود. احتمالاً پيشينه هنرمندان اين تصور را ايجاد كرده بود. سينماگران، شاعران و... جز در مواردي معدود همچون زمان انتخابات رياست جمهوري و... هيچ گاه به طور جدي وارد عرصه هاي سياسي نمي شدند، اتفاقي كه عكس آن در كشورهاي اروپايي و آمريكايي به كرات رخ مي دهد.
وارد شدن به مقولات روز سياسي تا چند روز پيش براي اهالي هنر چندان جذاب نبود، اما آنها چند وقتي است كه اين معادله ذهني را به هم ريخته اند.
در حوزه سينما، فيلمي با عنوان «تله روباه» دهم ارديبهشت ماه جلوي دوربين مي رود. «تله روباه» نوشته عليرضا اسحاقي هم اكنون در مرحله پيش توليد قرار دارد و محصول موسسه فرهنگي -هنري شهيد آويني است.
در اين فيلم ،امين تارخ، محمود پاك نيت، جمشيد هاشم پور، مهدي احمدي، بيتا بادران و... بازي خواهند كرد. «تله روباه» در كردستان، اصفهان و تهران فيلمبرداري مي شود.
اما با گشتي در خبرهاي حوزه موسيقي، به خبر اجراي يك اثر موسيقايي سمفونيك با موضوع انرژي هسته اي برخورديم.
يك سمفوني كه با الهام از فضاي مقاومت و مجاهدت ملت ايران جهت دستيابي به فناوري هسته اي ساخته شده هم زمان با اعلام خبر رئيس جمهور، مراحل اجرايي خود را طي مي كند.
روابط عمومي دفتر امور موسيقي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اعلام كرده كه ساخت اثر فوق به سفارش اين وزارتخانه در پاييز و زمستان گذشته آغاز شده و در فروردين ماه به نتيجه مي رسد.
قرار است يكي از خوانندگان مطرح كشورمان خواندن اين اثر سمفونيك را به عهده گيرد. اين اثر ۲۹ دقيقه است و آهنگسازي آن را بهزاد عبدي عهده دار است. اثر سمفونيك با موضوع انرژي هسته اي به زودي اجراي عمومي خواهد داشت.اما در حوزه شعر و ادبيات نيز عليرضا قزوه پس از دستيابي كامل ايران به چرخه سوخت هسته اي، شعري با عنوان بشكن دوباره هسته را سروده است.در بخشي از اين شعر آمده: «نور است در هر ذره اي، ما نور نور نور تو/ تو خضر راه عاشقان، ما موسي اي در طور تو/ بگشاي راه بسته را، بنواز جان خسته را/ بشكن دوباره هسته را، عشق است تا منظور تو.»
باقي سينماگران نيز از اين قافله عقب نمانده اند. بسياري از آنها در گفت وگو با خبرگزاري هاي مختلف خوشحالي خود از دستيابي ايران به دانش هسته اي را ابراز كرده اند.
پوران درخشنده، كارگردان سينما، اين اتفاق را بسيار غرورآفرين دانسته و گفته است: «در اين راستا هنرمندان مي توانند با ساخت فيلم هايي اين غرور را برجسته تر و به شناخت و پيشرفت اين علم كمك كنند.»
داريوش ارجمند نيز گفته است: «ما موفق شديم برگي ديگر از تاريخ علم سرزمينمان را ورق بزنيم.»
او اين اتفاق را همپايه كشف الكل توسط زكرياي رازي مي داند و معتقد است نگرش و جهان بيني هنرمند ايراني مي بايستي از اين پس وارد مرحله تازه اي در حوزه فرهنگ شود.
عليرضا شجاع نوري، تهيه كننده و بازيگر سينما، نيز بر اين عقيده است كه دستيابي به فناوري هسته اي مسئوليت جوانان را سنگين تر كرده و بايد تلاش كنيم از اين ابزار بزرگ در جهت پيشرفت بشريت استفاده كنيم.

چهره
محمدنقي دستواره و مرگ در سكوت
011850.jpg
شهيد رضا دستواره
گروه ادب و هنر: اين البته كمي عجيب است كه پس از دو هفته، خبر درگذشت «حاج محمدنقي دستواره» را منتشر كنيم، اما عجيب تر اين است كه دو هفته از درگذشت پدر سه شهيد گذشته است و ما حتي خبر نداشته ايم.
حاج محمدنقي دستواره در طول هفت ماه هر سه پسرش (رضا، محمد و حسين) را در دوران هشت ساله دفاع مقدس از دست داد و خبر شهادت دو شهيد اول به فاصله ۱۰ روز از يكديگر به پدر رسيد. اما انگار آزمون تلخ خداوند عمر طولاني بيش از۹۰ سال را براي پيرمرد رقم زده بود تا سال هاي سال با اندوه از دست دادن مردان خانه اش، به گذشته و سال هاي رفته بينديشد؛ سال هايي كه در كوچه پس كوچه هاي جنوب شهر با چرخ دستي فرسوده اش نان مردم را با نمك عوض مي كرد و ناني براي پسرانش به خانه مي برد. اين هنر كمي نيست. در تقدير پيرمرد حتي مرگ همسر نيز نوشته بود؛ مادر رضا و محمد و حسين،  كمي پيش از او عطاي زندگي را به لقايش بخشيده و هفته اول ماه رمضان ۸۴ پيرمرد را تنها گذاشته بود. انگار اين ضربه آخر بود براي محمد نقي ۹۰ ساله كه چند ماه بيشتر تاب نياورد و سيزدهم فروردين ماه سال ۸۵ پس از دو روز اغما براي هميشه از دنيا رفت.
حالا درست دو هفته از درگذشت پدر شهيدان گذشته است و انگار، ما و همه همكارانمان در تب و تاب هسته اي روزهاي اخير، از خبرهاي ديگر غافل بوده ايم. اما دست كم مي توان گفت كه ۲۲ ارديبهشت روز چهلم سيدمحمد نقي دستواره است. اين كه چه مراسمي، كجا و چگونه برگزار خواهد شد، بعداً به اطلاعتان مي رسد.

سخنراني
سخنراني بابك احمدي در خانه هنرمندان
گروه ادب و هنر: اولين برنامه از مجموعه سخنراني هاي ماهانه آسيفا (انجمن سينمايي فيلمسازان انيميشن ايران) در سال ،۸۵ چهارشنبه سي ام فروردين ماه در تالار ناصري خانه هنرمندان ايران برگزار مي شود. در اين برنامه كه به موضوع زيبايي شناسي تصوير اختصاص دارد، بابك احمدي، مؤلف كتاب هاي «ساختار و تأويل متن» ، «از نشانه هاي تصويري تا متن» و «تصاوير دنياي خيالي» سخنراني خواهد كرد.
قرار است احمدي در اين جلسه راجع به چگونگي خوانش تصوير صحبت كند و اينكه به چه چيزي تصوير گفته مي شود و چرايي و چگونگي تفاوت تصاوير را مورد بررسي قرار دهد.

فراخوان
قابل توجه ناشران و نويسندگان
از اين پس قصد داريم به طور منظم تري به معرفي كتاب بپردازيم. به شرطي كه كتاب هم به طور منظم تري به دستمان برسد؛ آن هم كتاب هايي كه- بي تعارف- ارزش معرفي داشته باشند. بنابراين ناشران يا حتي نويسندگان و مترجمان گرامي اگر مايل به معرفي كتاب هايشان هستند، دو نسخه از اثر را به اين نشاني بفرستند: تهران، خيابان آفريقا، كوچه تنديس، پلاك ،۱۰ روزنامه همشهري، سرويس ادب و هنر صفحه راهنما.

داوران جشنواره مطبوعات شهري
ايلنا: داوران گروه كودك و نوجوان و بخش طنز سومين جشنواره مطبوعات شهري انتخاب شدند.به نقل از روابط عمومي و امور بين  الملل سازمان فرهنگي-هنري شهرداري تهران ، ابوالفضل زرويي نصرآباد، شهرام شكيبا و دكتر اسماعيل اميني به عنوان داوران بخش طنز جشنواره گزينش شدند.همچنين محمدعلي شاماني، سيد علي كاشفي خوانساري و فرشاد مهدي  پور از نويسندگان كودك و نوجوان، آثار اين گروه سني را داوري مي  كنند.بخش ديگر هيأت داوري سومين جشنواره مطبوعات شهري كه پيش از اين اعلام شده بود بدين شرح است.
گزارش خبري: مينو بديعي، مجيد رضائيان و حسين گل محمدي
گزارش توصيفي: علي آقاغفار، علي اكبر قاضي  زاده، سعيده اسلاميه، ليلا رستگار
سرمقاله و يادداشت: فريدون صديقي، رسول خاني،  محمد رهبر
گفت  و گو: حسين سلطان محمدي، احمد توكلي،   حميد محمدي
سومين جشنواره مطبوعات شهري در تاريخ ۹ ارديبهشت در تهران، فرهنگسراي هنر برگزار مي  شود.

عكس فلسطين در حاشيه كنفرانس قدس
ايرنا: همزمان با برگزاري سومين كنفرانس بين المللي قدس و حمايت از مردم فلسطين، نمايشگاه عكسي از مظلوميت ملت فلسطين و جنايات رژيم صهيونيستي عليه اين ملت گشايش يافت.
در اين نمايشگاه كه در حاشيه كنفرانس بين المللي قدس و در محل ساختمان اجلاس سران در تهران برپا شده است، تعداد ۳۰ عكس و همچنين تعدادي تابلوهاي نقاشي دربرگيرنده مبارزه و مقاومت مردم فلسطين عليه نظاميان صهيونيست به نمايش گذاشته شده است.
سومين كنفرانس بين المللي قدس و حمايت از مردم فلسطين روز جمعه با سخنراني مقام معظم رهبري آغاز به كار كرد.
در مراسم افتتاح اين كنفرانس، رؤسا و نمايندگان مجالس كشورهاي اسلامي، متفكران و انديشمندان جهان اسلام، مقامات لشكري و كشوري از جمله رؤساي قوه مجريه، مقننه و قوه قضاييه حضور يافتند.

سلمان خان آزاد شد
011859.jpg
گروه ادب و هنر: سلمان خان به قيد ضمانت از بازداشتگاه آزاد شد. وي كه چند روز قبل توسط اداره پليس دستگير شد، روز گذشته با ضمانت چند تن از دست اندركاران سرشناس سينماي هند آزاد و همراه خانواده اش به منزل مسكوني خود رفت.
به نوشته BBC، اين بازيگر ۴۰ ساله سينما _ كه هرگونه حركت خلاف قانون را قاطعانه رد كرده است _ در يك گفت وگوي كوتاه اعلام كرد كه عليه رأي دادگاه راجستان درخواست تازه خود را مطرح مي كند. دادگاه ايالت راجستان هفته قبل خان را به دليل شكار غيرمجاز ۲ حيوان كمياب به ۵ سال زندان محكوم كرد.وكيل سلمان خان هنگام آزادي او از حبس اعلام كرد كه وي شهر بمبئي را ترك نخواهد كرد و آماده است تا هر زمان كه دادگاه اعلام كند، خودش را به قانون معرفي كند. صنعت سينماي هند هم عقيده دارد كه سلمان خان مستحق يك چنين مجازات سختي نيست و دادگاه راجستان موضوع را بيش از اندازه جدي گرفته است.
اداره پليس بمبئي مي گويد دست اندركاران سينماي هند موضوع را بيش از حد بزرگ كرده اند و مي خواهند به واسطه شهرت سلمان خان، او را از تن دادن به قانون نجات دهند.رسانه هاي گروهي هند طي يك هفته گذشته اخبار مربوط به سلمان خان را در صدر تيترهاي خبري خود داشتند. اين مسئله بازتاب بسيار وسيعي هم در سايت هاي خبري بين المللي داشت.

دلهره تازه ويل اسميت
011853.jpg
گروه ادب و هنر: داگ كوك و ديويد وايزبرگ فيلمنامه جديد خود «گرين بك ها» را به كمپاني فوكس قرن بيستم فروختند. اين فيلمنامه يك كار دلهره آور است.
به نوشته سايت فيلم استو، وبل اسميت نقش اصلي اين فيلم را بازي مي كند. بازيگر جوان و رنگين پوست سينما كه قبل از اين نامزد دريافت جايزه اسكار شده است، در توليد اين فيلم به كمپاني فوكس كمك مالي مي كند. گروه دو نفره داگ و وايزبرگ قبل از اين فيلمنامه فيلم هاي دلهره آور و پرفروش «صخره» و «خطر مضاعف» را نوشته اند.
قصه «گرين بك ها» درباره يك جوان روشنفكر آمريكايي است كه در چند جنگ شركت داشته است و حالا به دليل مسائلي، در مراكش زندگي مي كند. از وي دعوت مي شود تا در راه اندازي يك شركت چند مليتي همكاري كند. به زودي او متوجه دسيسه ها و مسائل پشت پرده مي شود و تصميم مي گيرد فساد مالي موجود در اين زمينه را در سطح وسيعي افشا كند.
اسميت مي گويد جذابيت نقش و محكم بودن فيلمنامه عامل اصلي جذب وي به پروژه «گرين بك ها» بوده است.
اين بازيگر كه بيشتر به خاطر نقش هاي اكشن خود در فيلم هايي مثل «من، روبات»،« پسرهاي بد»و
« روز استقلال» شهرت دارد، سال قبل كمدي رومانتيك و پرفروش« هيچ» را روي پرده سينماها داشت.

نگراني اداره توريسم اسلواكي
011856.jpg
گروه ادب و هنر: اسلواكي بيشتر از هر چيز به خاطر طبيعت جذاب و طبيعي و بازيكنان تيم هاكي روي يخ خود معروف است. اما فيلم هاي ترسناك پرفروشي مثل «مهمانخانه » تصويري غم انگيز و تيره از اين كشور ارائه مي دهند.
به نوشته نشريه آسوشيتدپرس، اين فيلم كم خرج قصه چند جوان را تعريف مي كند كه در سفر خود به اسلواكي در يك مهمانخانه اسير دست يك قاتل حرفه اي مي شوند كه آنها را بعد از شكنجه هاي سخت به قتل مي رساند. آلزيتا مليچاروا مدير بازاريابي صنعت توريسم كشور مي گويد: اين نحوه ترسيم نمايش كشور ما خيلي بد است. حوادثي كه در قصه فيلم رخ مي دهند، به شدت انتزاعي هستند و هيچ ارتباطي به واقعيت ها ندارند. ما حقيقتاً يكي از امن ترين كشورهاي اروپاي مركزي هستيم و همين مسئله هميشه باعث جذب توريست ها به اين منطقه مي شود.
نمايش عمومي فيلم _ با آن صحنه هاي خشونت بارش _ در اسلواكي باعث حيرت و وحشت مردم آن شده است.
آنها نگران آن هستند كه تماشاي« مهمانخانه » تاثير بدي بر روحيه مردم ديگر كشورها بگذارد و باعث كاهش حضور جهانگردان به اين محل شود. اسلواكي با ۴/۵ ميليون نفر جمعيت، ۱۳ سال قبل استقلال سياسي خود را به دست آورد و به عنوان يك كشور مستقل اعلام موجوديت كرد.

نمونه سخت جدول اعداد ۵۶
011823.jpg
«سودوكو» sudoku واژه اي ژاپني به معناي عددهاي بي تكرار است و به جدول اعدادي گفته مي شود كه امروز يكي از سرگرمي هاي رايج در كشورهاي مختلف جهان به شمار مي آيد. نخستين جدول سودوكو را يك رياضيدان اروپايي در قرن هجدهم طراحي كرد . در سالهاي اخير اين جدول كاربرد عمومي خود را براي سرگرمي پيدا كرده است.
سودوكو انواع گوناگون ساده، متوسط، دشوار و خيلي دشوار دارد. بسياري از سودوكوها هم براي كودكان طراحي مي شوند. كتابهاي گوناگون و متنوعي نيز براي آموزش طراحي و حل اين جدول منتشر شده است. اين جدول هم اكنون در بسياري از روزنامه هاي معتبر دنيا هر روزه به چاپ مي رسد و كتابهاي مجموعه اين جدول ها نيز توسط بخش انتشارات هر روزنامه منتشر مي شود.
اين بازي كه در نمايشگاه بين المللي بازي و سرگرمي آلمان به عنوان محبوب ترين و پرطرفدارترين بازي شناخته شده، قانون بسيار ساده و روشني دارد.
نوع متداول سودوكو در واقع نوعي جدول است كه از ۹ ستون عمودي و ۹ ستون افقي تشكيل شده و البته كل جدول هم به ۹ ستون كوچكتر تقسيم مي شود. شما بايد اعداد ۱ تا ۹ را در هر يك از جدول هاي كوچكتر بدون تكرار بنويسيد به صورتي كه در هر ستون بزرگ تر افقي يا عمودي هيچ عددي تكرار نشود. در واقع هم بايد از تمام اعداد ۱ تا ۹ در همه ستون هاي عمودي و افقي استفاده كنيد و هم بايد مراقب باشيد هيچ عددي تكرار نشود و در همه مربع هاي ۳ ستوني كوچكتر نيز به همين ترتيب همه اعداد ۱ تا ۹ بيايد و تكرار هم نشود. هميشه به عنوان راهنمايي چند عدد در جدول از قبل مشخص مي شود تا بقيه اعداد را شما پيدا كنيد.
حتماً شما هم تا حالا يكي از طرفداران پروپا قرص سودوكو شده ايد و اكنون پس از چند نمونه آسان و متوسط مي توانيد به راحتي نمونه هاي سخت را حل كنيد.
از اين پس به صورت منظم نمونه هاي دشوار سودوكو را تقديم به شما مي كنيم. مطمئناً با تمرين و آمادگي ،شما هم مي توانيد يك حل كننده حرفه اي جدول اعداد شويد.

رودكي و انتخاب بهترين هنرمند معلول
گروه ادب و هنر: مسئول روابط عمومي نشريه رودكي از انتخاب و معرفي شاعر و داستان نويس برگزيده ماه توسط اين مجله خبر داد. به گفته شهريار عباسي، رودكي از اين به بعد هر ماه يك داستان و شعر را به عنوان داستان و شعر ماه انتخاب و آثار منتخب را در شماره بعد با معرفي كامل مؤلف و شاعر منتشر مي كند.
علاوه بر اين در پايان سال نيز از بين ۱۲ شعر و داستان منتخب هر ماه، داستان و شعر سال را معرفي و در مراسم ويژه اي به خالقان آن آثار كه عموماً از بين نوقلمان انتخاب مي شوند، تنديس رودكي اهدا مي شود.چون رودكي نابينا بوده است، جايزه اي نيز از طرف مجله به هنرمند برگزيده نابينا و معلول اهدا خواهد شد.راه اندازي كارگاه هاي شعر، داستان، ويراستاري و نقد و ترجمه ادبي با استفاده از استادان اين رشته ها از جمله ديگر برنامه هاي مجله رودكي در آينده اي نزديك است.

زير آسمان ايران در يونسكو
ايرنا:آثار هنر عكاسي سه عكاس ايراني از ابنيه هاي باستاني و جلوه هاي طبيعي ايران، روز جمعه در نمايشگاهي تحت عنوان «زير آسمان ايران» در حاشيه مراسم اهداي دومين جايزه جهاني ابن سينا در يونسكو، در مقر اين نهاد بين المللي در پاريس برگزار شد. در نمايشگاه زير آسمان ايران كه با همت رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي در فرانسه برگزار شد۳۸، قطعه عكس در اندازه ۸۰ در۱۲۰ كه از ابنيه هاي باستاني و جلوه هاي طبيعي و نجومي ايران در هنگام شب تهيه شده بود، به نمايش گذاشته شد. تصاوير اين نمايشگاه عكاسي كار مشترك سه عكاس ايراني به نام هاي بابك امين تفرشي، سياوش صفاريان پور و اوشين دانيالي ذكريان بود.
نمايشگاه عكس زير آسمان ايران قرار است ماه آينده در دانشگاه سالزبورگ اتريش با تعداد عكس بيشتر به نمايش درآيد.

برنامه
ديوار
نگارخانه والي: نمايشگاه خوشنويسي شكسته نستعليق يدالله كابلي/۳۱ فروردين تا ۱۷ارديبهشت/ ميدان ونك، خدامي، پلاك۸۶/ تلفن:۸۸۰۴۷۶۹۸.
گالري دريابيگي: نمايشگاه نقاشي اميرحسين اميرجلالي/ اول تا ۶ارديبهشت/ شهرك قدس، فاز،۳ خيابان دوم، شماره ۱۱۶۵/ تلفن:۸۰۸۳۳۲۷
نگارخانه ماه: نمايشگاه نقاشي مسعود عربشاهي/ اول تا۱۹ ارديبهشت/ خيابان آفريقا، بلوار گلستان، پلاك۸۹/ تلفن:۲۲۰۴۵۸۷۹
نگارخانه فدك: نمايشگاه سياه قلم هاي اميد نيايش/ تا سوم ارديبهشت/ نظام آباد شمالي، كوچه پارك فدك، خانه فرهنگ فدك/ تلفن:۷۷۸۱۰۰۳۶
گالري ضرابي: نمايشگاه سنگ هاي طبيعي و كريستال هاي سنگ درماني مهين خدادادپور/ تا ششم ارديبهشت/ شريعتي، بين حسينيه ارشاد و شهرداري منطقه ،۳ كوچه كاميار، پلاك۱۹/ تلفن:۲۲۲۲۶۲۱۳

پرده
ازدواج به سبك ايراني( حسن فتحي)- بازيگران: داريوش ارجمند، فاطمه گودرزي، سعيد كنگراني و...
قدس، ايران،۳ صحرا، شهرقشنگ، فلسطين،۱ مركزي،۲ فرهنگ،۱ ناهيد، كارون، گلريز،۲ حافظ، رودكي، تهران، پايتخت و ميلاد
هوو(عليرضا داوودنژاد)-بازيگران: رضاعطاران، علي صادقي، رضاداوود نژاد، سپيده علايي و...
عصر جديد،۱ ايران،۲ جي،۱ شاهد، ملت
يك تكه نان(كمال تبريزي)-بازيگران: رضا كيانيان، هومن سيدي، احمدآقالو، رؤيا نونهالي
فرهنگ،۲ فلسطين،۲ سپيده،۱ شهرتماشا
زير درخت هلو(ايرج طهماسب)- بازيگران: ايرج طهماسب، فاطمه معتمدآريا، حميد جبلي، شهره لرستاني
استقلال، آستارا، جوان،۲ عصرجديد،۲ قيام، مركزي،۱ بهمن،۱ پيروزي، پيوند،فردوسي، جي،۲ شقايق، بلوار، المپيا، ماندانا و گلريز
چهارشنبه سوري (اصغرفرهادي)- بازيگران: حميد فرخ نژاد، هديه تهراني، ترانه عليدوستي، پانته آ بهرام
آفريقا، ايران،۱ عصرجديد،۳ پارس،۱ بهمن،۲ آسيا و جي۳

صحنه
دشمن مردم (كارگردان: اكبر زنجان پور) محل اجرا: سالن اصلي تئاتر شهر
ساعت اجرا: ،۱۹ قيمت بليت: ۴۰۰۰۰ ريال
تيغ و ماه (كارگردان: آتيلا پسياني) محل اجرا: سالن چهارسو
ساعت اجرا:،۲۰ قيمت بليت: ۲۵۰۰۰ ريال
شب بخير جناب كنت و آهنگ هاي شكلاتي (كارگردان: ميكائيل شهرستاني)
محل اجرا: سالن قشقايي
ساعت اجرا: ۳۰:،۱۸ قيمت بليت: ۲۵۰۰۰ ريال
سكوت (كارگردان: محمد يزدي) محل اجرا: تالار سايه
ساعت اجرا: ۳۰:،۱۹ قيمت بليت: ۲۰۰۰۰ ريال
وقتي فرشته خواب سگ مي بيند (كارگردان: علي نرگس نژاد)
محل اجرا: سالن شماره ۲ تئاتر شهر
ساعت اجرا: ،۱۸ قيمت بليت: ۲۰۰۰۰ ريال
آواز ستاره ها (كارگردان: مهرداد خرمن بيز) محل اجرا: تالار نو ساعت اجرا: ،۱۹ قيمت بليت: ۲۰۰۰۰ ريال
افعي طلايي (كارگردان: منصور نوبخت) محل اجرا: تئاتر پارس
ساعت اجرا: ۱۶و ۴۵:۱۲
رستم و داش ابرام (كارگردان: صبا ملكي) محل اجرا: تئاتر پارس
ساعت اجرا: ۳۰:۱۷
مردي در تاريكي (كارگردان: مصطفي ميرقاسمي) محل اجرا: تئاتر پارس، ساعت اجرا: ۴۵:۱۳

بازي
Sly3:Honor among Theirs
سيستم: PS2
سبك: پلاتفورم
011826.jpg
يك پلاتفورم تمام عيار، گرافيك Cell Shade، طنز و مكالمات بامزه و دزدي! بله، دزدي سوژه اصلي اين بازي است.
در اين بازي شما در نقش Sly وارد بازي مي شويد يك راكون دله دزد كه اين شغل را نسل اندر نسل به ارث برده است.شما در بازي با ۷ نفر ديگر از دوستانتان از جمله يك لاك پشت، يك اسب آبي و ۵ نفر ديگر همراه خواهيد شد.
در پايان هر مرحله يكي از اين افراد آزاد شده و به جمع شما خواهد پيوست. داستان در مورد گاو صندوق بزرگي در جزيره اي است كه تنها Sly مي تواند آن را باز كند چرا كه گنج خانوادگي آنها در اين صندوق جاي دارد. بازي پر است از ماموريت ها و مراحل متنوع و جالب.شما با استفاده از تغيير چهره، جيب بري و گشودن رمز گاوصندوق ها و دربهاي قفل بايد در مراحل به پيش رويد.
طنز هم كه مثل هميشه چاشني جدا نشدني سبك پلاتفورم است، در اين بازي به وفور ديده مي شود. اين بازي بيشتر حال و هواي مخفي كاري دارد. در بازي وجود يك قسمت دو نفره به صورت همكاري دو نفره اضافه شده است. بازي پر شده از مراحل جانبي و ماموريت هاي فرعي كه زمان بازي را طولاني تر مي كند.
Final Fight
سيستم: PS2
سبك: اكشن
011832.jpg
سري بازي هاي Final Fight از جمله معروفترين بازي هاي زمان خود روي كنسول نينتندو و رقيب اصلي مشهور شورش در شهر (Street of Rage) به شمار مي آمدند.
شركت Capcom بعد از حدود يك سال تبليغ و كار روي اين پروژه سرانجام بازي را براي PS2 روانه بازار كرد اما Final Fight ديگر آن حال و هواي افسانه اي سابق را نداشت و مي توان گفت تنها كمي از تجربه قبلي اين شركت در سبك شورش در شهر يعني بازي Beat Down بهتر بود.
در طول بازي از بين دو شخصيت مي توانيد با يكي به پيش برويد. داستان در مورد زندگي دو نفر از خلافكاران شهري است كه با يك گروه خلافكار ديگر سرشاخ شده و سعي مي كنند سر از كار آنها در بياورند. گرافيك بازي در حد معمولي بوده و كنترل حين درگيري ها تقريباً خوب و مناسب است.تنوع فنون بسيار كم است و پس از مدتي شما متوجه مي شويد كه تنها در حال انجام يك سري فن تكراري، آن هم با فشردن مرتب يك دگمه از ۱۰ دگمه دسته هستيد! فضاي بازي به صورت گردش آزاد و انجام ماموريت هاي اصلي و جانبي در كنار هم است.ذخيره كردن بازي تنها در يك صورت امكانپذير است و آن هم وقتي است كه مي خواهيد از بازي خارج شويد.فيزيك بازي تقريباً خوب بوده و حس ضربات در مبارزات به خوبي منتقل مي شود، اما در كل بازي واقعاً در حد انتظارات نبود.
The Elder Scrolls IV:Oblivion
سيستم: ۳۶۰PC/ Xbox
سبك:اكشن اول شخص
011835.jpg
يكي از شاهكارهاي نسل بعد بازيهاي ويديويي و كامپيوتري، بي شك بازي عظيم Oblivion است.اگر تا به حال رغبت نكرده ايد حتي براي يك بار سبك نقش آفريني را بازي كنيد، Oblivion تنها راه درمان شماست. در اين بازي شما ساعتها، روزها و ماهها در دنياي فانتزي پر از جزييات قرون وسطي غرق خواهيد شد.
سبك بازي به صورت اول شخص است. در ابتدا شما تنها نام و جنسيت (مذكر/مؤنث) بودن شخصيت خود را انتخاب مي كنيد و پس از شروع بازي و انجام يك مرحله، بازي بر اساس نحوه پيشروي شما در مرحله و تصميماتي كه گرفته ايد، نژاد شما را مشخص مي كند.
در هيچ بازي تا كنون اين همه تنوع سبك ديده نشده. شما در Oblivion تمام سبكها از جمله اكشن، ماجرايي، مخفي كاري و نقش آفريني را به طور همزمان در پيش رو داريد و مي توانيد در مواجهه با هر مسأله اي آن را به سبك خاصي از ميان برداريد.مي توانيد با مخفي كاري از دست نگهبانها بگريزيد و يا مي توانيد به صورت تن به تن با آنها بجنگيد. گرافيك، صداگذاري و كنترل بازي در حد عالي كار شده اند و يك بازي به ياد ماندني را در مجموع حاصل كرده اند.
راهنماي درجه بندي سني
011838.jpg
* براي نوجوانان ۱۱ سال به بالا مناسب است. بازي هاي اين گروه داراي خشونت در حد متوسط و هيجان معقولي است.
* بازي هاي اين رده براي نوجوانان ۱۵ سال به بالا مناسب است. بازي هاي اين گروه نسبتاً مشكل است و غالباً نياز به زبان انگليسي در حد دبيرستان دارد. اين بازي ها داراي خشونت و هيجان بالاتري نسبت به گروه قبل است.
* براي افراد ۱۸ سال به بالا مناسب است. كاربر اين بازي ها اغلب نياز به مهارت بسيار بالايي در پيشبرد بازي دارد. بازي هاي داراي اين نشان از خشونت بالايي برخوردار است.

راهنما
اجتماعي
اقتصادي
فرهنگ ماندگار
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   فرهنگ ماندگار   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |