دوشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۶۱ - Apr 17, 2006
قاليباف از طرح هاي تازه براي ساماندهي مزار شهدا خبرداد
ساخت باغ موزه شهدا، سوم خرداد آغاز مي شود
011937.jpg
011883.jpg
گروه شهري: همزمان با آغاز عمليات اجرايي فاز نخست طرح ساختار ساماندهي مزار شهداي بهشت زهراي تهران كه با بهسازي قطعه ۴۴ شهداي گمنام آغاز شد، شهردار تهران خبر از آغاز عمليات اجرايي باغ موزه دفاع مقدس در اراضي عباس آباد در روزهاي اول خردادماه سال جاري داد.
به گزارش همشهري، همزمان با هفدهم ربيع الاول ولادت حضرت رسول(ص) و امام جعفر صادق(ع)، شهرداري تهران با همكاري بنياد شهيد و امور ايثارگران طرح ساماندهي قبور شهداي بهشت زهرا را آغاز كرد. اين طرح ظرف مدت كمتر از دو سال و با هزينه اي بالغ بر ۲۰ ميليارد ريال در چهار فاز به پايان مي رسد. بنا بر اين گزارش فاز اول اين طرح شامل بهسازي هفت هزار متر مربع وسعت و ۵ هزار و ۲۰۰ قطعه قبر در مزار شهداي گمنام، فاز دوم شامل احداث فضاهاي فرهنگي، احداث موزه شهيد، احداث سالن چندمنظوره، باغ گل ايراني، رستوران، كودك سرا، سالن سوگواري، مخابرات، نمازخانه، غسالخانه، پاركينگ و بانك به همراه امكانات ديگر و فاز سوم و چهارم شامل ساماندهي ديگر قطعات شهدا اعم از شهداي انقلاب، جنگ تحميلي و حتي شهداي قبل از انقلاب اسلامي است. در طراحي اين فضاها جوانب معنوي، روحي، رواني و رفاهي و خدماتي زوار لحاظ شده است و تا سال ۱۳۸۷ نيز به پايان مي رسد.
در مراسم افتتاح عمليات اجرايي ساماندهي قبور شهداي بهشت زهرا، دكتر حسين دهقان معاون رئيس جمهور و رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران ، دكتر محمدباقر قاليباف شهردار تهران، امير خادم نماينده مجلس شوراي اسلامي، مهندس حسن بيادي نايب رئيس شوراي شهر تهران و جمعي از خانواده شهدا در كنار ساير مسئولان حوزه مديريت شهري حضور داشتند. دكتر دهقان طي سخناني ضمن اشاره به تعداد ۲۱۹ هزار شهيد كه در سطح ۱۸ هزار گلزار شهدا در سراسر كشور به خاك سپرده شده اند گفت: بايد به اين نكته تأثرآور اعتراف كرد كه بعد از گذشت ۱۷ سال از پايان جنگ تحميلي تاكنون، مسئولان از توجه لازم نسبت به پاسداشت تربت پاك شهيدان غفلت كرده اند.وي از تهران به عنوان ام القراي جهان اسلام و شهري كه بيشترين تعداد شهداي كشور را در خود جاي داده است نام برد و افزود: از دو سال قبل و در دوره تصدي دكتر احمدي نژاد در سمت شهردار تهران پيشنهاد ساماندهي مزار شهدا مطرح شد كه به تصويب شوراي اسلامي شهر تهران رسيد و متعاقباً كار مطالعاتي و تحقيقات از سوي كارشناسان و معماران و طراحان شهري آغاز شد، اما با روي كارآمدن دكتر قاليباف به عنوان شهردار جديد تهران اين حركت از شتاب و سرعت فزاينده اي برخوردار شد به طوري كه ظرف مدت كوتاهي امروز شاهد مراسم آغاز عمليات اجرايي فاز يك طرح ساماندهي قبور شهداي بهشت زهرا هستيم.وي از سراسري شدن اين طرح در قالب يك طرح ملي در كشور خبر داد.
مهندس حسن بيادي نيز طي سخناني وجود برخي اختلاف سليقه ها و بداخلاقي ها را مانع از پاسداشت ارزشهاي انقلاب و جبهه و جنگ دانست و در اين باره به ضرورت هماهنگي و از خودگذشتي مسئولان تأكيد كرد و افزود: تنها همت و جديت كسي مانند دكتر قاليباف مي توانست علي رغم همه محدوديت ها در به ثمر نشستن چنين اقدام ارزشمندي مؤثر باشد.
دكتر قاليباف شهردار تهران طي سخناني نيز در مراسم آغاز عمليات ساماندهي قبور شهدا، استقلال، امنيت، آرامش و عزت اسلام و انقلاب را مرهون خون شهدا دانست و گفت: هدف از ساماندهي قبور شهدا براساس باورهاي ديني و فرهنگي ما اين است كه به آنها بگوييم ما شما را به خاك نسپرديم بلكه به ياد سپرديم و در هر مقطع از زندگي راه شما و ياد امام(ره) را تحت رهبري مقام معظم رهبري ادامه مي دهيم. وي تصريح كرد: در كنار ساماندهي قبور شهدا، بايد كارهاي فرهنگي متناسب با مقام شهدا در شهر نيز صورت گيرد تا ساماندهي قبور شهدا صرفاً عمليات فيزيكي در مزار آنها نباشد.
وي زمان اتمام فاز اول ساماندهي قبور شهدا كه از قطعه ۴۴ شهداي گمنام آغاز شده است را كمتر از ۴ ماه اعلام كرد كه فازهاي دوم، سوم و چهارم بلافاصله پس از آن به سرعت جنبه اجرايي به خود خواهند گرفت.
تغيير مديريت مجموعه ساعي در منطقه ۷
شهردار تهران در حاشيه مراسم ساماندهي قبور شهدا كه شنبه گذشته در محل قطعه شهداي گمنام برگزار شد با حضور در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سئوالي مبني بر دلايل شهرداري تهران براي تعطيلي مجموعه فرهنگي _ ورزشي ساعي در منطقه ۷ با توجه به پائين بودن سرانه هاي ورزشي اين منطقه گفت: سياست جديد مشترك بين شهرداري و شوراي اسلامي شهر تهران اين است كه اماكن ورزشي تحت اختيار خود را مستقيماً مديريت كرده و از واگذاري به بخش خصوصي امتناع كنند.
وي هدف از اين سياست را دسترسي ارزان قيمت شهروندان به امكانات ورزشي و فرهنگي تحت پوشش شهرداري ياد كرد و گفت: در حقيقت اين مجموعه ورزشي تعطيل نشده است، بلكه در حال تغيير مديريت از بخش خصوصي به شهرداري با هدف تقويت نقش خدمات رساني شهرداري و كاهش قيمت خدمات ارائه شده به مردم است.

كميته تخصيص اعتبار در شهرداري
011889.jpg
سما: به منظور بهره برداري از اعتبارات و نقدينگي و تعيين اولويت مصرف منابع در شهرداري تهران، «كميته تخصيص اعتبار» به رياست شهردار تهران تشكيل مي شود. به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، وظيفه «كميته تخصيص اعتبار» تعيين اولويت و تخصيص سهم هر يك از هزينه ها با توجه به ميزان وصولي درآمدها و بر اساس بررسي گزارش عملكرد واحدهاي اجرايي در زمينه فعاليت هاي جاري و پيشرفت فيزيكي طرح ها و پروژه هاي عمراني است.بر اين اساس شهردار تهران رئيس اين كميته، معاون هماهنگي و برنامه ريزي شهرداري دبير و معاون مالي اداري، يك نفر از اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران به انتخاب شورا و معاون ذيربط اعضاي اين كميته هستند.

ايجاد محدوديت در سطح شهر به مصوبه شورا نياز دارد
011892.jpg
ايرنا: رئيس  كميسيون  عمران  شوراي  اسلامي شهر تهران  گفت : ايجاد هرگونه  محدوديت ، ازجمله  محدوديت  در تردد خودرو براي  استفاده  از تراموا به مصوبه  شوراي  اسلامي  شهر تهران  نياز دارد.دكتر حسن  زياري  افزود: طرح هايي  كه  محدوديت  ايجاد مي كند به خصوص  احداث  خطوط ريلي ، مراحل  مشخص  براي  تصويب  دارد.شهردار تهران  هفته  گذشته  خبر از احداث  تراموا در منطقه  مركزي  تهران در سال  جاري  داد.محمدباقر قاليباف  با اشاره  به  اينكه  تراموا وسيله  مناسبي  براي  حمل و نقل  عمومي در پايتخت  نيست ، گفت : اين  سيستم  فقط در محدوده  مركزي  تهران  در خيابان هاي  ۱۵ خرداد، امام  خميني  و شوش  ايجاد مي شود.

سازه هاي آبي - تاريخي شوشتر
011886.jpg
گروه علمي فرهنگي : به گفته مدير پايگاه ميراث فرهنگي سازه هاي آبي - تاريخي شوشتر، براي ساماندهي آثار اين پايگاه برنامه اي ۱۰ ساله تدوين شده است كه بخشي از آن، سال گذشته انجام شد.
محمدحسين ارسطوزاده گفت: برنامه سامان دهي سازه هاي آبي - تاريخي اين شهرستان در سال ۱۳۸۴ حدود ۵۰ درصد پيشرفت داشته است.
وي افزود: از جمله اقداماتي كه در برنامه هاي سال گذشته انجام شد، سامان دهي ورودي شمالي آبشارها و پاك سازي و گمانه زني در قلعه «سلاسل» بود كه در اين راستا، نخستين فصل مطالعات باستان شناسي نيز در اين قلعه به پايان رسيد.

مديرعامل سازمان بازيافت و تبديل مواد شهرداري تهران:
روشهاي دفن زباله در تهران با استانداردهاي
روز دنيا مطابقت دارد
مهر: روشهاي دفن زباله در تهران با استانداردهاي روز دنيا مطابقت دارد
مديرعامل سازمان بازيافت و تبديل مواد شهرداري تهران تاكيد كرد: روشهاي دفن زباله هاي شهري در تهران با استانداردهاي روز دنيا مطابقت دارد.
دكتر ابوالفضل ابراهيمي با اشاره به ۳ روش متداول دفن زباله در دنيا اظهار داشت: در نخستين روش كه اصطلاحا به آن ترانشه اطلاق مي شود، چاله هايي به عمق ۱۲ تا ۲۰ متر حفر شده و پس از ريختن زباله به درون آنها، به وسيله لايه هايي از خاك پوشانده مي شود.
وي ادامه داد: در روش دوم كه تا حدي مشابه روش اول بوده و به آن دامپينگ گفته مي شود، زباله ها بر روي سطح زمين ريخته شده و با لايه هاي مختلفي از خاك پوشانده مي شود كه در ايران نيز تاكنون از اين روشها براي دفن زباله استفاده مي شده است.
ابراهيمي افزود: اما روش آخر كه پيشرفته ترين و مطمئن ترين روش دفن زباله محسوب مي شود سلول دفن بهداشتي است كه ابتدا به همان روش ترانشه چاله هايي در زمين حفر شده و سپس لايه هاي رسوبي براي جلوگيري از نفوذ شيرابه زباله به زير زمين به آن اضافه مي شود، در مرحله بعد ماده پلاستيكي نگهدارنده آب به صورت لايه اي محافظ بر روي مواد رسوبي ريخته مي شود.
وي ادامه داد: در مرحله بعدي لوله گذاري است كه به منظور جمع آوري شيرابه و گاز متان مورد استفاده قرار مي گيرد كه پس از اين اقدامات سلول براي دفن زباله آماده بوده و زباله ها درون سلول ريخته شده و لايه لايه با خاك پوشانده مي شود و لوله گذاري انجام مي شود تا سلول كاملا پر شود.
مديرعامل سازمان بازيافت و تبديل مواد شهرداري تهران تصريح كرد: در ايران نيز از ۲ سال پيش نخستين گام ها براي استفاده از روش سلول دفن بهداشتي با همكاري دانشگاه علم و صنعت ايران در مركز دفن آراد كوه با ظرفيت ۵۰۰ هزار تن زباله آغاز شده و تا ۶ ماه آينده به بهره برداري كامل مي رسد. وي افزود: در اين روش زباله هاي غير قابل بازيافت در اين سلول دفن مي شوند.
همايش ملي روز زمين پاك، مديريت پسماند و جايگاه آن در برنامه ريزي شهري
همزمان با فرا رسيدن روز زمين پاك «سومين همايش ملي مديريت پسماند و جايگاه آن در برنامه ريزي شهري» دوم ارديبهشت ماه در دانشگاه تهران برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، مدير عامل سازمان بازيافت و تبديل مواد شهرداري تهران با اعلام اين خبر گفت: دستاوردهاي نوين علمي مي تواند به راهكارهاي اجرايي مناسبي براي برنامه ريزي شهري و مديريت پسماندها منتهي شود و شهرداري تحقق اين اهداف را پيگيري مي كند.ابوالفضل ابراهيمي افزود: به علت تاثيري كه مديريت پسماند در ساختار و برنامه ريزي شهري دارد، سعي شده در مقالاتي كه صاحبنظران و انديشمندان موضوع به آن مي پردازند، جايگاه مديريت پسماندها به عنوان يك عامل موثر در برنامه ريزي هاي توسعه شهري و كاهش اثرات سوء زيست محيطي در روند توسعه و نگهداري شهر مدنظر قرار گيرد.

نگاه
۹۰ درصد شهروندان بد روي صندلي مي نشينند
011880.jpg
علي مريخي

از سوي معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري عنوان شد :
انتقاد از سكوت در برابر وضعيت ترافيك تهران
سما: معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران نسبت به سكوت در برابر وضعيت ترافيكي تهران اعتراض كرد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران مهندس مهرداد تقي زاده اظهار كرد: نبايد فراموش كنيم كه اگر جريان ترافيك در روزهاي اخير كمي بهتر شده علت آن اجراي طرح هاي مهم ترافيكي نيست، چرا كه مديريت شهري اساساً به تنهايي امكان انجام طرح هاي مورد نظر خود را ندارد.
وي دو علت را در بهبود نسبي وضعيت ترافيك در سال جديد مؤثر دانست و افزود: «دليل اول» ترافيك كمتر نيمه اول سال در مقايسه با نيمه دوم سال و «دليل دوم» محروم كردن بخشي از خودروها از حركت در شبكه معابر با اجراي «طرح زوج و فرد» است.
معاون شهردار تهران با بيان اين نكته كه با بهبود مقطعي وضعيت ترافيك نبايد خودمان را گول بزنيم، چرا كه پنج  ماه ديگر با آغاز سال جديد تحصيلي با بحران جدي در زمينه ترافيك مواجه خواهيم شد، تصريح كرد: آن وقت خواهيم ديد كه «طرح زوج و فرد» هم ديگر پاسخگوي حق بديهي و طبيعي مردم در عبور و مرور راحت و روان نخواهد بود.
تقي زاده با اشاره به اينكه بدون هيچ گونه شك و ترديدي اگر وضعيت به همين شكل پيش برود، در نيمه دوم سال ۸۵ وضعيت اسف بارتري را در زمينه ترافيك و آلودگي هوا نسبت به سال ۸۴ شاهد خواهيم بود، گفت: البته اين موضوع به معناي آن نيست كه در حال حاضر كاري انجام نمي شود.
وي اجراي طرح هاي مختلف در زمينه هاي مديريتي، ترافيكي ، افزايش ظرفيت حمل و نقل عمومي و مديريت تقاضا  را از جمله اقدامات انجام شده و در دست اجرا برشمرد و اظهار كرد: اقدامات مذكور كافي نيست و بايد طرح هاي مهم تري انجام شود كه اجراي آن صرفاً در حيطه اختيارات شهرداري تهران قرار ندارد.معاون شهردار تهران با تاكيد بر اين كه مديريت شهري براي حل مشكل ترافيك تهران طرح و برنامه دارد، افزود: اجراي طرح ها و برنامه هاي پيش بيني شده مستلزم همكاري كامل دستگاه هاي دست اندركار از جمله وزارت كشور و راهنمايي و رانندگي است.
تقي زاده با بيان اين كه اجراي طرح هاي كوتاه مدت به حداقل چهار، پنج ماه زمان نياز دارد، تصريح كرد: اگر تا زمان بازگشايي مجدد مدارس دست روي دست بگذاريم و تازه آن موقع به فكر حل بحران ترافيك بيفتيم، ديگر كار از كار گذشته و فايده اي ندارد.
او با اعلام اين كه بايد از همين امروز به فكر حل مشكل ترافيك اول مهرماه باشيم، گفت: صرفاً در اين صورت مي توانيم شدت بحران ترافيك در نيمه دوم سال را كاهش داده و وضعيت قابل تحمل تري را شاهد باشيم.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
فرهنگ ماندگار
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
راهنما
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   فرهنگ ماندگار   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |