دوشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۶۱ - Apr 17, 2006
مقام معظم رهبري:
نخبگان جهان اسلام به وظيفه خود عمل كنند
تا مسلمانان به سعادت برسند
011940.jpg
ايسنا: در خجسته سالروز ميلاد پيامبر اعظم اسلام(ص) و فرزند بزرگوار ايشان حضرت امام جعفر صادق(ع) رؤساي سه قوه، مسئولان نظام اسلامي  و سفيران كشورهاي اسلامي  ديروز با حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي  ديدار كردند.
حضرت آيت الله خامنه اي در اين ديدار با تبريك سالروز ولادت پيامبر مكرم اسلام(ص) و حضرت امام جعفر صادق(ع) و گراميداشت هفته وحدت، با اشاره به اهميت سرنوشت امت اسلامي براي روح مطهر پيامبر اعظم(ص) و فراز و نشيب هايي كه در طول تاريخ بر امت اسلامي گذشته است، تأكيد كردند: دنياي اسلام امروز به نقطه سرنوشت ساز و تعيين كننده تاريخي خود رسيده است و اگر در اين مقطع زماني، نخبگان سياسي، علمي و فرهنگي جهان اسلام به وظيفه خود عمل و در انتخاب راه صحيح اتحاد و ايستادگي در مقابل قدرت هاي زورگو، به امت اسلامي كمك كنند، سعادت، پيشرفت و عزت مسلمانان رقم خواهد خورد.
در غير اين صورت امت اسلامي از مسير سعادت خود دست كم ده ها سال به دور خواهد ماند.
ايشان با تأكيد بر اين كه مسلمانان بايد قدر تاريخ و ميراث ارزشمند و همچنين قدرت عزت خود را بدانند و از اختلاف ها و تنگ نظري ها بپرهيزند، افزودند: نخبگان دنياي اسلام نيز بايد با دوري از خودخواهي و دنياطلبي، احساس مسئوليت كنند و وحدت و همبستگي مسلمانان را وجهه همت خود قرار دهند زيرا دشمنان اسلام براي برهم زدن همين اتحاد ضعيف كنوني سرمايه گذاري فراواني كرده اند كه وضع موجود در عراق و ديگر مناطق دنياي اسلام مؤيد اين مطلب است.
رهبر انقلاب اسلامي، خاطرنشان كردند: اگر دنياي اسلام متحد بود، امروز ملت فلسطين و دولت برخاسته از راي اين مردم تنها نمي ماندند و زير فشار و تهديد قرار نمي گرفتند و كساني كه عاملان اصلي مصيبت هاي مردم فلسطين هستند اين گونه طلبكارانه سخن نمي گفتند و در مقابل دولت هاي اروپايي مدعي حقوق بشر نيز بدون هيچ واكنشي، نظاره گر فجايع كنوني بر ضد ملت فلسطين نمي بودند.
حضرت آيت الله خامنه اي تصريح كردند: دنياي اسلام بايد با صداي واحد از ملت و مسئولان فلسطيني و پافشاري آنان بر اصول خود، پشتيباني كنند.
ايشان با تأكيد بر اين كه پيامبر اعظم اسلام(ص) كانون عشق و محبت و نقطه وحدت مسلمانان هستند و به همين علت قلم به مزدهاي صهيونيست ها به اين كانون اصلي جهان اسلام اهانت مي كنند، افزودند: بر همين اساس نخبگان سياسي، فرهنگي و علمي بايد بر اين كانون و نقطه مركزي تكيه و براي اتحاد و همدلي بيش از پيش مسلمانان تلاش كنند.
در اين ديدار احمدي نژاد رئيس جمهور نيز در سخناني ضمن تبريك سالروز ولادت حضرت محمد مصطفي(ص) و امام جعفر صادق(ع) با اشاره به رسالت انبياي الهي و در راس آنان پيامبر اعظم(ص) براي تحكيم اخوت و برادري در ميان ابناي بشر و رساندن پيام توحيد، عدالت و صلح و كرامت انساني به آنان، گفت: بشر، امروز نيازمند مقتدايي همچون پيامبر گرامي اسلام(ص) است تا با درس گرفتن از دعوت آن پيامبر عظيم الشان به ايمان الهي و استقامت و ترويج علم، اخلاق نيكو، كمك به محرومان و دفاع از مظلومان، دست قدرت ها از جهان كوتاه، و صلح، آرامش، عدالت و كرامت انساني به ارمغان آورده شود.

كارشناسان و مسئولان ۱۰ كشور جهان
در جشنواره بين المللي ميراث مشترك اقوام حاشيه خزر
ساري - ايرنا: نخستين جشنواره بين المللي ميراث مشترك اقوام حاشيه درياي خزر و آسياي ميانه با محوريت نوروز از امروز شنبه با حضور كارشناسان و صاحبنظران ۱۰كشور در ساري مركز استان مازندران آغاز به كار كرد.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مازندران و دبير اين جشنواره در مراسم افتتاحيه گفت: مازندران با دارا بودن بناها و ميراث تاريخي و فرهنگي متعدد مي تواند در كنار جاذبه هاي طبيعي نماينده خوبي براي ارتباطات با كشورهاي درياي خزر باشد.
دلاور بزرگ نيا ،شناسايي و معرفي ميراث مشترك فرهنگي اقوام حاشيه درياي خزر را از اهداف اين جشنواره عنوان كرد و افزود: متاسفانه ميراث فرهنگي و بناهاي تاريخي مازندران به صورت مطلوب شناسايي و معرفي نشده است. وي بر ايجاد پژوهشگاه باستانشناسي و امور فرهنگي منطقه درياي خزر با مركزيت مازندران تأكيد كرد و گفت: مازندران با كشورهاي حاشيه درياي خزر داراي ميراث فرهنگي مشترك زيادي است.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مازندران نوروز خواني را مهمترين ميراث مشترك فرهنگي كشورهاي حوزه درياي خزر با مازندران عنوان كرد.
وي از حضور كارشناسان كشورهاي ارمنستان، تركمنستان، تاجيكستان، ازبكستان، تركيه، قرقيزستان، افغانستان، آذربايجان و روسيه در اين جشنواره خبر داد و گفت: اجراي برنامه توسط ۱۷گروه موسيقي از استانهاي مختلف كشور و پنج گروه موسيقي از كشورهاي درياي خزر از برنامه هاي اين جشنواره است.
بزرگ نيا همچنين پخش ۴۱فيلم داخلي و پنج فيلم خارجي با موضوع ميراث فرهنگي و تاريخي را از ديگر برنامه هاي اين جشنواره ذكر كرد.
دبير جشنواره ميراث مشترك اقوام حاشيه درياي خزر و آسياي ميانه گفت: در اين جشنواره ۳۲محقق برجسته، ميراث فرهنگي كشورهاي حوزه درياي خزر را در بخش علمي مورد بحث و بررسي قرار مي دهند.

پيام تبريك احمدي نژاد به دولتها و ملتهاي
مسلمان به مناسبت ميلاد پيامبر اعظم(ص)
ايسنا: رئيس جمهور با ارسال پيام هاي جداگانه، خطاب به رؤساي كشورهاي اسلامي خجسته سالروز ميلاد با سعادت پيامبر عظيم الشان اسلام حضرت محمد(ص) را به دولت ها و ملت هاي مسلمان تبريك گفت.
محمود احمدي نژاد در اين پيام ها، رسول مكرم اسلام (ص) را نسخه كامل و متعالي همه فضايل انبياي الهي و پيام آور معنويت، رحمت، محبت، صلح و عدالت و محور اساسي وحدت امت اسلامي دانسته و ابراز اميدواري كرده است، با بهره گيري از حداكثر ظرفيت كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي و رايزني و همفكري كشورهاي اسلامي، گام هاي موثر و عملي در جهت تقويت وحدت و همبستگي امت اسلامي برداشته شود.

حداد عادل در كنفرانس بين المللي قدس :
فلسطين همچنان عمومي ترين مسئله جهان اسلام است
011943.jpg
گروه سياسي: سومين همايش بين المللي قدس و حمايت از حقوق ملت فلسطين كه عصر روز جمعه با سخنراني مقام معظم رهبري افتتاح شد، عصر ديروز پايان يافت. در اين كنفرانس كه به همت مجلس شوراي اسلامي برگزار شد شخصيت هاي بين المللي زيادي از جمله چند رئيس مجلس از جمله رؤساي مجالس ونزوئلا، الجزاير، سودان و نمايندگاني از كشورهايي چون لبنان، فلسطين، پاكستان، يمن، گينه، سوريه، الجزاير، كنگو، اندونزي، تركيه و اردن شركت داشتند.
در مراسم اختتاميه اين كنفرانس منوچهر متكي  وزير امور خارجه كشورمان اعلام كرد كه دولت جمهوري اسلامي ايران ضمن دعوت از تمامي كشورها براي ياري ملت فلسطين، رقم مناسبي براي كمك به ملت فلسطين اختصاص داد.
دكتر غلامعلي حداد عادل، رئيس مجلس شوراي اسلامي ساعتي پيش از آغاز مراسم اختتاميه سومين كنفرانس بين المللي قدس و حمايت از حقوق مردم فلسطين در كنفرانسي خبري در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي برگزاري اين كنفرانس را موفقيت آميز توصيف كرد.
به گزارش ايسنا، وي با اشاره به استقبال كشورهاي اسلامي- عربي و غيراسلامي در اين كنفرانس افزود: ما جمعاً در اين كنفرانس ۵۸۷ نفر مهمان از ۶۸ كشور جهان داشتيم و ۲۶ رئيس مجلس و نائب رئيس در اين كنفرانس شركت كردند.
حداد عادل سومين كنفرانس بين المللي قدس و حمايت از حقوق ملت فلسطين را موفقيت آميز ارزيابي و خاطرنشان كرد: هدف ما از برگزاري اين كنفرانس اين بود كه نشان داده شود آرمان فلسطين به فراموشي سپرده نشده و ملت فلسطين نيز فراموش نشده است و جهان اسلام همچنان بر آزادسازي فلسطين اشغالي تاكيد دارد. وي همچنين گفت:  هدف ما از برگزاري اين كنفرانس حمايت از اراده و رأي ملت فلسطين در انتخاب حماس و مجلس برخاسته از اراده  ملت فلسطين در انتخابات اخيرشان بود و خوشبختانه استقبال خوبي كه از اين كنفرانس شد نشان داد كه مساله فلسطين عمومي ترين مسئله  جهان اسلام است.
حداد عادل با اشاره به اين كه پيشنهاد ايجاد صندوق مشترك براي كمك به ملت فلسطين از سوي نمايندگان مجالس كشورهاي عضو در اين كنفرانس مطرح شده است، اظهار داشت: شركت كنندگان در اين كنفرانس نمايندگان افكار عمومي بوده و دولت ها نيز بايد تابع افكار عمومي شان باشند؛ ضمن آن كه آنچه كه به تأييد خواهد رسيد نوعي راهكار را نهايتاً جلوي پاي دولت ها قرار خواهد داد.
حداد عادل تاكيد كرد: تصور مي كنم در پي پيروزي حماس با رأي ملت فلسطين ميداني براي آزمايش پديد آمده و آمريكا و اروپايي ها كه همواره مدعي دموكراسي هستند در اين آزمايشگاه به  راستي آزمايي اين ادعاهايشان مي پردازند.
وي ضمن اظهار تاسف از عدم موفقيت آمريكا و اروپا در اين آزمون اظهار داشت: به نظر مي رسد آمريكا و اروپا با قطع كمك هاي ماليشان ضمن عدم احترام به آراي ملت فلسطين و تحت فشار قرار دادن حماس قصد تنبيه اين ملت را دارند و دولت هاي اسلامي نبايد اجازه دهند كه چنين وضعيتي پيش آيد.
حداد عادل تصريح كرد كه مهم تر از پشتيباني مالي براي ملت فلسطين، پشتيباني سياسي است و آمريكا و اسراييل بايد احساس كنند كه در جهان اسلام اراده اي قوي براي حمايت از آرمان فلسطين وجود دارد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سوال ديگري در رابطه با نظرات دكتر محمود احمدي نژاد، رئيس جمهور كشورمان در خصوص هولوكاست گفت: نظر ما اين است كه چه واقعه اي به نام هولوكاست در جنگ جهاني دوم رخ داده و چه رخ نداده باشد جمهوري اسلامي ايران با هرگونه يهودي ستيزي و يهودي كشي مخالف است.
حداد عادل تاكيد كرد: در مورد هولوكاست چند نكته وجود دارد كه رئيس جمهور محترم ما آن ها را توضيح داده اند.نخست اين كه مخالفت اروپايي ها و غربي ها با هرگونه تحقيقات درباره هولوكاست به ترديد در مورد آن واقعه دامن بيشتري مي زند.
حداد عادل به اروپايي ها پيشنهاد كرد كه اجازه  تحقيق آزادانه در خصوص هولوكاست را به تمامي محققان دهند؛ چرا كه مخالفت با هرگونه ترديد خود ترديدآفرين است.
رئيس مجلس شوراي اسلامي همچنين گفت: نكته  ديگر اين كه اگر هولوكاستي رخ داده چرا مقصران آن تاوان آن را نپردازند و مسلمانان و اعراب در فلسطين بايد به سزاي آن مجازات شوند؟
حداد عادل در رابطه با ناخشنودي برخي كشورها از برگزاري اين كنفرانس خاطرنشان كرد: طبيعي است كشورهايي كه مي خواهند با عقب نشيني اسراييل از غزه پرونده فلسطين را مختومه اعلام كنند از برگزاري اين اجلاس خشنود نباشند و ما اين مسئله را طبيعي مي دانيم و از تمامي كشورهايي كه از اين مسئله ناراضي و با آن مخالف هستند مي  خواهيم به عدالت در فلسطين توجه كنند. وي تاكيد كرد: مادامي كه عدالت در فلسطين نباشد صلح در اين منطقه پايدار نمي شود و اگر حاميان اسراييل و كشورهاي اروپايي خواهان خاتمه  مشكلات هستند بايد در تامين عدالت در فلسطين تاكيد داشته و هر راه  حلي كه بر اين پايه نباشد محكوم به شكست است. حداد عادل با اشاره به موضع كشورمان در جريان كنفرانس هاي مادريد، اسلو و ساير زمان ها اظهار داشت: گذشت زمان صحت اين سخن را اثبات كرده و همچون زمان هاي پيشين ما امروز هم اين نظر را داريم و اين نظر توسط تاريخ اثبات شده است.
وي با بيان اين كه كنفرانس بين المللي قدس فرصتي را به دست داد تا در حاشيه  آن  ديدارهاي متعددي با نمايندگان مجالس مختلف دنيا صورت گيرد، افزود: در اين كنفرانس بنده با ۲۵ هيات پارلماني شركت كننده در كنفرانس ديدار و مذاكره داشتم كه بسيار موثر و قابل توجه بود. در اين ديدارها درباره موضع ايران در مسئله  فلسطين و نيز مسئله  هسته  اي كشورمان بحث و گفت وگو كرديم.

پاپ خواهان يافتن راه حل مناسب
براي مسئله هسته اي ايران شد
ايسنا: پاپ بنديكت شانزدهم ديروز در اولين پيام عيد پاك خود خواهان راه حلي آبرومندانه براي مساله هسته اي ايران شد. خبرگزاري رويتر با اعلام اين مطلب افزود: پاپ ۷۹ ساله كه روز چهارشنبه اولين سالگرد انتخابش را جشن گرفت در ميدان سن پيتر نگراني هايش را درباره مسائلي كه جهان به ويژه در آفريقا، خاورميانه و آمريكاي لاتين با آن مواجه است فهرست كرد.وي در پيامي كه براي ميليون ها بيننده از ۶۵ كشور جهان پخش شدابراز اميدواري كرد كه با توجه به بحران بين المللي مربوط به انرژي هسته اي راه حلي آبرومندانه براي همه طرفين از طريق مذاكرات جدي و شرافتمندانه پيدا شود.براساس اين گزارش وي همچنين خواهان تاسيس كشور فلسطين مستقل و همكاري جهاني براي نبرد با تروريسم شد.به گزارش خبرگزاري آلمان پاپ با اشاره غيرمستقيم به ايران خواست كه مسائل پرونده هسته اي ايران از طريق مذاكره و به صورت مسالمت آميز حل شود.

ايران ممانعت آمريكا از تصويب بيانيه شوراي
امنيت عليه رژيم صهيونيستي را محكوم كرد
ايران ممانعت آمريكا از تصويب بيانيه شوراي امنيت عليه رژيم صهيونيستي را محكوم كرد
ايسنا: سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان اقدام اخير آمريكا در ممانعت از تصويب بيانيه پيشنهادي شوراي امنيت براي محكوميت تهاجمات موشكي رژيم اشغالگر قدس به مردم فلسطين را محكوم كرد و آن را تداوم حمايت كوركورانه از تروريسم دولتي رژيم صهيونيستي خواند.
حميدرضا آصفي گفت: بي اعتنايي و مخالفت آمريكا با نظرات ۱۴ عضو ديگر شوراي امنيت در محكوميت حمله رژيم صهيونيستي به غزه، ستيزه جويي با جامعه جهاني و بي اعتنايي به افكار عمومي دنياست. وي تصريح كرد: سوءاستفاده دولت آمريكا از مجامع بين المللي تا حد ايفاي نقش مباشر رژيم صهيونيستي در شوراي امنيت، موجب تحقير و سرافكندگي ملت آمريكا و جنايات بيشتر در سرزمين هاي اشغالي فلسطين شده است.

ايران تا پيش از نشست شوراي امنيت رفع ابهام مي كند
ايسنا: قايم مقام وزير خارجه  با مثبت ارزيابي كردن سفر محمد البرادعي به تهران اظهار داشت: ايران در فرصت باقيمانده تا برگزاري نشست بعدي شوراي امنيت سازمان ملل درباره  ايران به تشريح مواضع خود و رفع ابهامات مي پردازد.
مهدي مصطفوي با ابراز خرسندي از دستيابي ايران به فن آوري غني سازي اورانيوم اظهار داشت: اين افتخاري براي آيندگان ايران است.ايران مي تواند از اين دستاورد به نفع صلح بين المللي، امنيت و پيشرفت منطقه استفاده كند.
وي در پاسخ به اين سؤال كه در فرصت باقيمانده تا برگزاري نشست بعدي شوراي امنيت سازمان ملل ايران چه راهكاري را دنبال خواهد كرد، گفت: ما تمام تلاش مان را براي اين كه مواضع مان را به خوبي توضيح دهيم و ابهامات را برطرف كنيم، انجام خواهيم داد.
مصطفوي با اشاره به سفر محمد البرادعي، مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي به ايران گفت: مذاكرات خوبي داشتيم و اين مذاكرات ادامه پيدا مي كند.
وي در حاشيه سومين كنفرانس بين المللي قدس و دفاع از حقوق ملت فلسطين افزود: ما سعي مي كنيم از طريق مذاكره و توضيح، هرگونه ابهامي را كه احتمالا براي كشورها، شخصيت ها و سازمان ها وجود دارد، برطرف سازيم.

هشدار بلر به بوش در مورد اقدام احتمالي عليه ايران
ايسنا: نخست وزير انگليس به رئيس جمهور آمريكا هشدار داد كه براي حمله احتمالي به ايران نمي تواند چشمداشت كمك نظامي از سوي انگليس داشته باشد.
به گزارش خبرگزاري هند، اسكاتسمن روز گذشته به نقل از مقامات دولتي انگليس گزارش داد كه توني بلر، نخست وزير انگليس به بوش گفته كه كشورش به حمله احتمالي به ايران حتي در صورتي كه از حمايت چشمگير جهاني برخوردار باشد، نمي پيوندد. براساس اين گزارش، يك منبع در دفتر وزارت خارجه  انگليس به اسكاتسمن گفت: ما به بهترين حالت از حركت هاي ديپلماتيك حمايت مي كنيم، اما نمي توانيم منابع خود را به حمله  نظامي اختصاص دهيم.
براساس اين گزارش انتظار مي رود كه بلر از درخواست كاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريكا براي اعمال تحريم توسط شوراي امنيت سازمان ملل عليه ايران حمايت كند.

سلطانيه: براي حل موضوعات باقيمانده بين ايران و آژانس
جلساتي در تهران و وين برگزار مي شود
مهر: علي اصغر سلطانيه تاكيد كرد: مهمترين پيام حضور البرادعي و هيات همراه در ايران اين بود كه آژانس بين المللي انرژي اتمي كماكان مسئول رسيدگي به پرونده ايران است و پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت ارجاع نشده است.
سلطانيه در پاسخ به اين سئوال كه آيا سفر محمد البرادعي دبير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي به موفقيت اخير ايران در زمينه غني سازي مرتبط بود، گفت : البرادعي به دعوت رئيس سازمان انرژي اتمي براي مذاكره و تعاملات وهمكاريهاي حال و آينده ايران و آژانس و همچنين با توجه به آخرين تحولات از جمله بيانيه شوراي امنيت به ايران آمد.
وي اعلام كرد: در اين سفر مقرر شد گفت وگوهاي فشرده اي در روزهاي آينده ميان ايران و آژانس در تهران و وين ادامه يابد تا اندك سئوالات باقيمانده آژانس نيز پاسخ داده شود. نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي تاكيد كرد: ما ضمن اينكه كوچكترين سازشي نسبت به حقوق غير قابل انكارمان در بحث هسته اي نداريم، تعامل با جامعه بين المللي و آژانس را ادامه خواهيم داد.
سلطانيه در پاسخ به اين سئوال كه آيا طبق گفته البرادعي در تهران تعليق مجدد فعاليتهاي هسته اي ايران تنها گشاينده مسير ديپلماتيك حل موضوع هسته اي ايران است گفت : با توجه به موفقيت جديد ايران در غني سازي، فضاي جلسه گفت وگو با البرادعي و نوع ادبيات مقامات آژانس كاملا متفاوت از قبل بود كه اين نشانگر جايگاه جديد ايران و قابل افتخار است.
وي در ادامه سخنان خود افزود: البرادعي صراحتا گفت كه ايران به موفقيت هايي دست يافته است اما از شما مي خواهم كه به درخواستهاي شوراي حكام عمل و در خصوص مسائل باقيمانده همكاري كنيد. بر اين اساس مقرر شد جلساتي در تهران و وين براي حل موضوعات باقيمانده تشكيل شود تا دبيرخانه آژانس اين پرونده را تكميل كند و موضوع از دستور كار شوراي حكام خارج شود.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
فرهنگ ماندگار
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   فرهنگ ماندگار   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |