سه شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۷۴ - May 2, 2006
حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم:
هرگاه ديديد مردي زياد نماز و روزه دارد به او مباهات نكنيد تا عقل و خرد او را بسنجيد.
امروز با حافظ
كلبه احزان شود روزي گلستان غم مخور
يوسف گم گشته بازآيد به كنعان غم مخور
وين سر شوريده باز آيد به سامان غم مخور
اي دل غمديده حالت به شود دل بد مكن
با رهبري در نمايشگاه
اشاره
۱ _ لازم بود توضيحي براي خوانندگان ستون «اهل مطلب» (طنز ابوالفضل زرويي نصرآباد) داده شود كه سهل انگارانه فراموش شد. از اين بابت از كليه خوانندگان پوزش مي طلبيم؛
ستون طنز تعطيل نخواهد شد و بلافاصله پس از پايان نمايشگاه بين المللي تهران، ثابت و پابرجا ادامه خواهد يافت.
۲ _ موضوع مميزي، از موضوعات هميشگي و محل اختلافات دائم ميان هر نويسنده و هر ناشر يا مسوولان وزارت ارشاد بوده و هست و خواهد بود.
همان طور كه ناشران به خود حق مي دهند برخي قسمت هاي يك كتاب را _ به هر دليل _ حذف كنند، يا يك كتاب را براي چاپ نپذيرند، مميزان ارشاد هم چنين حقي براي خود قايل هستند و به آن عمل مي كنند. اما مقام معظم رهبري درباره مميزي چنين ديدگاهي دارند:
آدم هاي باصلاحيت
من شنيدم كه برادران مسوول در وزارت ارشاد، با ناشران و مترجمان و مولفان مي نشينند صحبت مي كنند و با آنها تفاهم مي نمايند؛ اين كار بسيار مثبت و خوبي است. افرادي را براي كار مميزي انتخاب كنيد كه وقت داشته باشند و سرسري نگاه نكنند. بعضي از كتاب هايي را كه براي من فرستاده بودند، ديدم كه بخشي از آن علامتگذاري شده بود كه «ممنوع» است، كه به نظر من خيلي مهم نبود. بعد مطلب كتاب را خودم ادامه دادم و به بخشي رسيدم كه علامتگذاري نشده بود و واقعا هم مضر بود...
اين افراد بايد وقت بگذارند، دقت كنند و صلاحيت هم داشته باشند.براي اين كار،آدم هاي باصلاحيتي گماشته بشوند و آنها هم قصد قربت بكنند و ملاحظه هيچ چيز را نكنند.البته مواظب باشند كه تنگ نظري و كج فهمي و بدسليقگي و تحميل سليقه بر ديگران نباشد.

با بزرگداشت مهين اسكويي
كارگردانان برگزيده تئاتر معرفي شدند
000216.jpg
گروه ادب و هنر: در دومين روز از برگزاري جشن هفته تئاتر از كارگردانان برگزيده تئاتر كشور در سال گذشته تقدير به عمل آمد.
در ابتداي اين مراسم انجمن كارگردانان خانه تئاتر با پخش فيلمي از زنده ياد مهين اسكويي، ياد و خاطره اين كارگردان نامي تئاتر گرامي داشته است.
نصرت الله كريمي كارگردان و بازيگر سال هاي دور تئاتر كه در اين مراسم حضور يافته بود با تجليل از مقام هنري زنده ياد مهين اسكويي گفت: طي سال هاي ۱۳۲۶ تا ۱۳۲۷ كه تئاتر فردوسي توسط زنده ياد عبدالحسين نوشين افتتاح شد شاگردان زيادي زير نظر او به آموختن تئاتر علمي مشغول بودند. در اين دوران بود كه زنده ياد نوشين در عين ناباوري همه هنرمندان مطرح آن دوران، به جواني ميدان داد كه در سالهاي بعد توانست نام خود را در تاريخ تئاتر ايران به ثبت برساند.
سهراب سليمي  رئيس انجمن كارگردانان خانه تئاتر نيز در بخش ديگري از مراسم جشن كارگردانان خاطر نشان كرد: انجمن كارگردانان خانه تئاتر به اميد روزي است كه تئاتر در ايران به صورت فراگير و كشوري پيگيري شود و امكانات استفاده از تئاتر در ايران همواره وجود داشته باشد؛ ما آرزو مي كنيم كه نه تنها پيران بلكه هنرمندان جوان نيز فرصت داشته باشند تا يافته هاي خود را به منصه ظهور رسانند.
وي خاطر نشان كرد: ما اميدواريم فعاليت هاي انجمن به جمع معدودي ختم نشود و اين گونه گروه هايي بتواند دغدغه هاي اهالي تئاتر را برطرف كند.
در اين مراسم از محسن عليخاني، كوروش نريماني، اسماعيل شنگله، مسعود فروتن، بهزاد فراهاني، داود دانشور، منيژه محامدي و علي رفيعي تقدير به عمل آمد.
نقش شهرداري
در اعتلاي فرهنگ و تمدن
بهزاد فراهاني با اظهار اميدواري از تداوم همكاري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با نهادهاي تئاتري گفت: بايد در تمام نقاط ۲۰ گانه تهران سالن حرفه اي تئاتر ساخته شود.
فراهاني، بازيگر تئاتر و سينما در گفتگو با روابط عمومي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران گفت: آنچه مسلم است دكتر قاليباف و يارانش در سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران نگاه فرهنگي دارند و اكنون يك رابطه دوستانه ميان شهرداري و نهادهاي تئاتري ايجاد شده است.
وي با بيان اين مطلب كه توجه بيشتر به تئاتر با ساخت سالن و افزايش مراكز تئاتر توسط شهرداري تهران مي تواند موجب تداوم اين رابطه دوستانه شود، افزود: در يك شهر ۱۵ ميليون نفري بايد حداقل ۱۰ سالن تئاتر حرفه اي وجود داشته باشد، ساخت اين سالنها وظيفه دولت و به ويژه شهرداري است.
فراهاني خاطرنشان كرد: شهرداري با ساخت سالن تئاتر مي تواند در اعتلاي فرهنگ و تمدن و تاثيرگذاري بر روان جامعه نقش داشته باشد و با اين عمل موجب گشايش رابطه خوب با جامعه هنري بر مبناي مفاهمه بيشتر شود.
وي افزود: اگر در تمام مناطق شهر سالن تئاتر ساخته شود و بخش عمده اي از اين سالنها به گروههاي حرفه اي تئاتر اختصاص داده شود، سازمان فرهنگي هنري شهرداري سرمايه گذاري مفيد و بي ضرري كرده است  كه  به نتيجه خواهد رسيد.

سينماي دفاع مقدس به منطق و تخصص نياز دارد
ايرنا: علي محمد قاسمي  كارگردان سينما گفت: فيلم هاي جنگي تاكنون متعهدانه ساخته شده و جنبه هاي تخصصي در آن ديده نمي شود.
وي افزود: متاسفانه فيلمسازان با موضوع دفاع مقدس بيشتر احساسي برخورد كرده و كمتر در توليدات نگاه منطقي به جنگ ديده مي شود.
اين كارگردان كه مستند جنگ آرام را با محور آدم هاي جنگ، دستمايه كار براي تلويزيون قرار داده، ادامه داد: نسل ما مي تواند برخورد منطقي با رويدادها و حواشي جنگ در سينما داشته باشد.قاسمي، سينماي جنگ را از اركان اساسي صنعت فيلم كشور برشمرد و گفت: در اين عرصه موضوع هاي بسياري وجود دارد كه كمتر به آن توجه شده، سينماي جنگ نيازمند نگاه تخصصي است.
وي بدون اشاره به جنبه هاي تخصصي در سينماي جنگ، توضيح داد: نمي توان با حقايق دوران دفاع مقدس در سينما احساسي برخورد كرد، مسايل آن ايام با كمك هنر تصوير براي نسل امروز باورپذير خواهد بود.
اين كارگردان كه فيلم سينمايي يادداشت بر زمين را در نوبت نمايش دارد، افزود: يك طرح سينمايي در ادامه داستان فيلم يادشده در مرحله نگارش دارم كه اميدوارم امسال زمينه توليد آن فراهم شود.
يادداشت بر زمين با مضموني اجتماعي روايتگر اين است كه خداوند بر زمين، يادداشت هاي بسياري دارد، اما وقتي انسان آن را بد مي خواند، فاجعه آغاز مي شود.

دكتر كزازي دبيري جشنواره شعر ايران ما را بر عهده گرفت
گروه ادب و هنر: دكتر ميرجلال الدين كزازي، استاد برجسته زبان و ادبيات فارسي، دبيري دومين جشنواره سراسري شعر ايران ما را كه از سوي بنياد نويسندگان و هنرمندان برگزار مي شود، برعهده گرفت. دكتر كزازي در متن فراخوان خود چنين عنوان كرده است:
«باري ديگر گردهم مي آييم تا بهره جوي از فسون فسانه رنگ شعر، شكوه شگرف ايران و فروغ فرمند فرهنگ آن را چونان كشور هزاره هاي هنر و سرزمين  سالاران سخن، بستاييم و بسراييم، تا گوش جان به چكامه هاي شكفته شهوار و سروده هاي سخته ستوار بسپاريم و بهترين هايشان را به شايستگي گرامي بداريم.
پس تو، ايراني سخنور هنرورز را كه بر ستيغ سرافراز سخن ايستاده اي، فرا مي خوانيم كه در دومين جشنواره جهاني شعر ايران ما كه از سوي خانه شعر بنياد نويسندگان و هنرمندان وابسته به سازمان فرهنگي _ هنري شهرداري تهران برگزار مي شود، شكوه و فروغ ايران را، در گسترده ترين و گرانمايه ترين سويمندي و نمود فرهنگي و تاريخي آن، بسرايي و بستايي.»
اختتاميه اين جشنواره در تاريخ سوم خرداد برگزار مي شود و علاقمندان مي توانند آثار خود را تا تاريخ ۲۵ ارديبهشت به بنياد نويسندگان و هنرمندان واقع در خيابان اقدسيه، خيابان گلستان جنوبي، شماره ۲۲ ارسال نمايند.

با بررسي ادب فارسي در جهان عرب
نهمين جلد «دانش نامه ادب فارسي» منتشر مي شود
فارس: حسن انوشه گفت: سعي كرديم جلد نهم «دانش نامه ادب فارسي» را كه با دو هزار مدخل، به ادب فارسي در جهان عرب اختصاص دارد، به نمايشگاه كتاب امسال برسانيم كه موفق نشديم؛ اميدواريم اين جلد از دانش نامه در تابستان امسال منتشر شود.
حسن انوشه - سرپرست «دانش نامه ادب فارسي» - اظهار داشت: در اين جلد شخصيت هاي ادبي جهان عرب را كه از زبان فارسي تأثير گرفته اند و كساني كه آثاري را از زبان فارسي به زبان عربي ترجمه كرده اند يا در جهان عرب آثاري به فارسي نوشته اند، جمع آوري كرده ايم. اين دانش نامه از قديم ترين ايام تا امروز را شامل مي شود.
انوشه اضافه كرد: در زبان عربي بيشترين تأثير را فارسي  زبانان گذاشته اند و در زبان فارسي نيز بيشترين تأثير را عرب ها گذاشته اند. علاوه بر واژگان عربي در زبان فارسي، گاهي دستور زبان فارسي نيز متأثر از نحو عربي است.
وي ادامه داد: در اين جلد تأثير اسرائيليات بر ادبيات فارسي نيز مورد توجه قرار گرفته است و موضوعات مربوط به اسرائيليات هم مطرح شده است.
وي در پايان گفت: سعي كرده ايم در اين جلد استادان برجسته زبان فارسي در جهان عرب را معرفي كنيم كه در اين راه مشكلاتي را داشتيم. مثلا يكي از مهمترين مشكلات ما پيدا كردن استادان زبان فارسي در مصر بود كه به خاطر قطع ارتباط سياسي نتوانستيم به خوبي با آنها ارتباط داشته باشيم.

بهارستان
سايه
رسول صلي الله عليه وسلم گفت: هركه سورت بقره و آل عمران برخواند فرداي قيامت اين دو سورت مانند دو پاره ميغ يا دو سايه وان با فرقه اي از مرغان بر سر او سايه مي دارند.
قصص قرآن _ ابوبكر عتيق

با حضور ايران و ۱۱ كشور جهان
جشنواره بين المللي تئاتر درياي سياه گشايش يافت
آنكارا _ ايرنا: هفتمين  جشنواره  بين المللي  تئاتر درياي  سياه  با شركت  ۱۲ كشور از جمله جمهوري  اسلامي ايران  با حضور آتيلا كوچ  وزير فرهنگ  و گردشگري  تركيه  روزدوشنبه  در شهر بندري  ترابوزان  اين  كشور گشايش  يافت .
مهدي  مرزدار سركنسول  جمهوري  اسلامي ايران  در ترابوزان  ضمن  اعلام  اين  مطلب  افزود: اين  جشنواره   تا ۱۳ مه  مصادف  با ۲۳ ارديبهشت  جاري  ادامه  خواهد داشت .
به  گفته  وي  ۱۵ گروه  تئاتر از ايران ، تركيه ، روسيه ، اوكراين ، يونان ، بلغارستان ، گرجستان ، مولداوي ، جمهوري  آذربايجان  و ارمنستان  در جشنواره تئاتر درياي  سياه  شركت  كرده اند.
مرز دار افزود: گروه  تئاتر ايران  كه  با همكاري  كنسولگري  جمهوري  اسلامي ايران  از كرمانشاه  آمده ، نمايشي  تحت  عنوان  چتري  براي  من  اجرا خواهدكرد.
او توضيح  داد: اين  گروه  در جشنواره  بين المللي  دهه  فجر نيز با اجراي همين  نمايش  اول  شده  بود.
بازيگران  گروه  تئاتر ايران  مهرداد بنكداري ، سيد سروش  پيامبري گراماني  و سرپرست  گروه  شهريار رشيد علي  پور هستند.
نوع  تئاتري  كه  در اين  جشنواره  اجرا خواهد شد، تئاتر خياباني  است .

مدير انتشارات ماهور:
در نمايشگاه كتاب همچنان نگاه كمي حاكم است
گروه ادب و هنر: انتشارات ماهور به دليل آنچه كه مدير اين نشر ، وجود نگاه كمي و محدوديت غرفه و حذف آثار صوتي از مجموع عناوين ناميد، از شركت در نمايشگاه بين المللي كتاب انصراف داد .
محمد موسوي ، مدير انتشارات ماهور ضمن اعلام اين خبر به همشهري گفت: متأسفانه نگاه مسئولان نمايشگاه به موسيقي و كارهايي كه ما انجام داده ايم غيركارشناسانه است.
آنها نمي دانند كه صدها اثر موسيقي از چهره هاي نامي موسيقي سنتي و مقامي و نيز دهها كتاب نظري و مهم در زمينه اين دو گونه موسيقايي را انتشار داده ايم و حتي كتاب دايره المعارف سازهاي ايران كه حاصل تلاشي بيست ساله است نيز از سوي همين انتشاراتي توليد و عرضه شده است كه جايزه جهاني را به خود اختصاص داده است.
موسوي با تأكيد بر اين نكته كه هميشه در نمايشگاه بين المللي نگاه كميت گرا حاكم بوده است و در تمامي سالها نيز يك عنوان كتاب كم حجم ترجمه اي نازل، با كتابي كه سالها روي آن تلاش صرف شده است، به يك چشم نگريسته و امكاناتي مساوي به هر دوي اين كتابها تخصيص داده شد، از دست اندركاران وزارت ارشاد و نمايشگاه خواست كه يك بار هم كه شده نگاه كيفي به توليدات ناشران بيندازند.
اين ناشر همچنين به انتشار ۴۲ عنوان كتاب چاپ اول و تجديد چاپي در سال ۸۴ اشاره كرد و گفت : ما موسيقي لس آنجلسي توليد نمي كنيم، بلكه همان نوع موسيقي را توليد عرضه مي كنيم كه وزير ارشاد هم از آن به عنوان موسيقي فاخر ياد كرده است.

كوتا از هفت هنر
نكوداشت شهيد آويني: نخستين همايش استاني روايت راوي، نكوداشت هنرمند شهيد سيد مرتضي آويني با حضور محمد نوري زاد نويسنده و كارگردان، سعيد ابوطالب مستندساز جنگ و نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي و جمع كثيري از شخصيت هاي علمي و سياسي، روز گذشته در مجتمع فرهنگي هنري خاتم الانبيا(ص) رشت برگزار شد.
كودكان در جشن تئاتر: جمعي از كودكان ايراني در سومين روز از برگزاري جشن هاي هفته تئاتر، اين هفته را گرامي داشتند. مرتضي حيدري رئيس مركز تئاتر كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان در اين مراسم از هفته تئاتر به عنوان هفته اتحاد و همدلي هنرمندان و متوليان تئاتر كشور ياد كرد و گفت: برنامه هاي هفته تئاتر، امسال داراي ويژگي مهمي چون گستردگي و فراگيري در سراسر كشور است.
000219.jpg
گلشيري: بابك احمدي، ضياء موحد و سعيد ارباب شيراني به عنوان هيات علمي سمينار مقاله درباره هوشنگ گلشيري معرفي شدند. همچنين مهلت فرستادن مقاله در اين زمينه، تا آخر ارديبهشت ماه جاري تمديد شد. بنياد هوشنگ گلشيري، فراخواني را در سه موضوع «گلشيري و داستان كوتاه»، «گلشيري و رمان» و «گلشيري و نقد و آموزش» داده كه مقاله هاي برتر در نشست هايي كه خردادماه برگزار خواهد شد، ارائه مي شوند و درباره آنها بحث و تبادل نظر صورت مي گيرد.
هتل ايران در نياوران: نمايش  كمدي  موزيكال «هتل  ايران» كار افشين  هاشمي  از ۱۷ ارديبهشت  در تالار گوشه  فرهنگسراي  نياوران  به  صحنه  مي رود. دراين  نمايش  كه  با اجراي  زنده  سازهاي  پيانو، تمبك  و كمانچه  همراه  است ، معصومه  تقي پور، سهيلا صالحي ، اصغر شريعتي ، مليحه  كيادربندسري ، زهير ياري  و افشين   هاشمي  به  ايفاي  نقش  مي پردازند.
چهارمين روز تئاتر: برنامه  جشن  طراحان  صحنه  و لباس ، انجمن  فني  و چهره پردازان  خانه  تئاتر، ۱۲ ارديبهشت  در چهارمين  روز هفته  تئاتر در خانه  هنرمندان  برگزار مي شود. نمايش هاي «بازي  ناتمام» كار محمد تقي   هاشم پور، «مترسك  ها» از ستاره  نظري ، «آتيش  پاره» و «پنيرك» كار عليرضا دهقان ، «بريم  سفر» و «كبوتران» در دانشكده  هنرهاي  نمايش  و فرهنگسراي  دانشجو اجرا مي شود.
در خلوت روشن:  آخرين اثر مهدي شادخواست _شاعر و منتقد _ با عنوان «در خلوت روشن» به تازگي از سوي انتشارات عطايي چاپ و روانه بازار كتاب شده است.
شادخواست  در اين كتاب- كه حاصل ۲۰ سال مطالعه و تحقيق  اوست- به بررسي نظريه ها، بيانيه ها و جريان هاي ادبي شعر معاصر از نيما تا امروز پرداخته است.
اعتراض يك تئاتري: كارشناس هنرهاي نمايشي خراسان رضوي گفت: وقتي در سراسر سال چيزي به عنوان تئاتر وجود ندارد، هفته جهاني تئاتر چه معنايي دارد؟محمد الهي افزود: هفته اي تحت عنوان هفته جهاني تئاتر، تنها از بين بردن بودجه هاي اختصاص يافته به نمايش شهرستان هاست. وي از عدم هماهنگي صدا و سيما و انجمن تئاتر اظهار تاسف كرد و ادامه داد: صدا و سيما به عنوان رسانه ملي كه ۷۰ ميليون مخاطب دارد، مي تواند با نمايش تله تئاترهاي قوي، دوباره مخاطبان را براي ديدن تئاتر به سالن هاي فرهنگي و هنري شهر بكشاند.
جشنواره فيلم كيش: جشنواره فيلم كيش با تغييراتي آبان ماه برگزار مي شود.
سيفي دبير جشنواره گفت: فراخوان مجدد جشنواره براي كساني كه موفق به ارسال آثار خود نشده اند صادر شده تا اين امكان فراهم شود تا فيلم هاي بيشتري به جشنواره برسد. مهلت ارسال آثار به دبيرخانه اين جشنواره آخر شهريورماه است.
استاد محمد در بستر: «محمود استاد محمد» نمايشنامه نويس و كارگردان به دليل بيماري در بيمارستان چمران بستري شد. استاد محمد نمايشنامه نويس و كارگردان تئاتر بوده و از آثار وي مي توان به «سپنج رنج و شكنج» ، «عكس خانوادگي» ، «خونيان و خوزيان»، «آخرين بازي» ، «آسيد كاظم» ، «شب بيست ويكم» اشاره كرد.

برگي از تاريخ
تجمع در بهارستان
در روز ۱۲ ارديبهشت ۱۳۴۰ شمسي، تمام دبيران و آموزگاران كشور جهت اعتراض به كمي حقوق در سراسر كشور دست به اعتصاب زده و از حضور در كلاس درس خودداري نمودند. فرهنگيان تهران نيز از بامداد در ميدان بهارستان گرد آمده و با ايراد سخنراني هاي تند و كوبنده، خواسته خود را عنوان كردند و از نمايندگان مجلس خواستند تا هرچه زودتر به تقاضاي آنان ترتيب اثر دهند. پليس تهران براي متفرق ساختن آنها به رويشان آتش گشود و يك نفر را كشت. در اين هنگام دانشجويان و دانش آموزان به جمع معلمان پيوسته و تهران حالت خاصي به خود گرفت. اين تجمعات در روزهاي بعد نيز ادامه يافت و به استعفاي شريف امامي از نخست وزيري انجاميد.
روز معلم
استاد مطهري پس از عمري مجاهدت در راه خدا و تلاش خستگي ناپذير در زمينه هاي فرهنگي، سياسي و مذهبي به دست جاهل ترين و جنايتكارترين دشمنان اسلام به ملكوت اعلي پيوست. او كه معلم اخلاق، فلسفه، عرفان و مسائل اقتصادي بود در تمامي اين زمينه ها كارهاي تحقيقاتي و بنيادي شايسته اي انجام داده است. به همين مناسب ۱۲ ارديبهشت، سالروز شهادت اين معلم نمونه و اسوه تقوا در نظام جمهوري اسلامي ايران، به عنوان روز معلم نامگذاري شده است تا همواره و همه ساله ضمن بزرگداشت خاطره آن رادمرد بزرگ و مجتهد و فيلسوف بلندآوازه، از زحمات بي شائبه و ايثارگرانه طبقه عظيم معلمان كه وظيفه سنگين آموزش و پرورش كودكان، نوجوانان و جوانان اين مرز و بوم را برعهده دارند، قدرداني گردد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران

چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
جرأت
عاشقان فراواني داشت، اما هيچ كدام از او خواستگاري نكردند.
عاشقانش در حسرت پير شدند، او در انتظار.
هر عاشقي فكر مي كرد او ديگري را ترجيح مي دهد.
پوران حجت انصاري

گشتي در دنياي خبرها
ملت خرافاتي
منچستر: شايد باور اين موضوع دشوار باشد اما مردم انگليس بسيار خرافاتي هستند و هر روز بر تعداد اين افراد افزوده مي شود. بر اساس آماري كه اخيرا منتشر شده ۶۳ درصد مردم اين كشور چند بار در روز دست خود را به تخته مي زنند تا به اصطلاح چشم نخورند و ۴۹ درصد آنان نيز هرگز از زير نرد بان عبور نمي كنند. همچنين ۱۸ درصد مردم در صورتي كه روز سيزدهم يك ماه مصادف با روز جمعه شود كارهاي مهم در اين مناسبت انجام نخواهند داد.
خطاي پزشكان
ليدز: طي ۶ ماه اخير ۲۱۱ نفر بيمار سرطاني در انگليس به دليل خطاي پزشكان از بين رفته اند. بر اساس گزارش منتشر شده، اين افراد ۱۷ تا ۷۰ برابر حد مجاز داروي شيمي درماني و يا اشعه دريافت كرده اند كه همين موضوع باعث مرگ بسيار سريع آنها شده است در حالي كه انتظار مي رفت به طور متوسط ۵ سال ديگر عمر كنند.
مراجعه به رقيب
لندن: ديروز فاش شد، مدير عامل يكي از بزرگترين بانك هاي انگليس از بانك رقيب وام مسكن دريافت كرده است. اين مدير براي اينكه خانه خود را تعويض كند از بانك رقيب وام خريد مسكن دريافت كرد چون نرخ سود تسهيلات بانك مورد نظر يك درصد كمتر از نرخ سود بانك محل خدمت وي بود. همچنين خبر مي رسد مدير مالي و اداري همين بانك نيز مانند مديرعامل از بانك رقيب وام گرفته است.
گرانترين عكس جهان
پاريس: يك تصوير كوچك از فاجعه تايتانيك به ارزش ۵۸ هزار پوند به فروش رسيد و ركورد جهاني را شكست. فروشنده اين تصوير كوچك آن را در كنار ساحل پيدا كرده بود. تا كنون هيچ تصويري با اين قيمت در جهان به فروش نرسيده است.
روساي خسيس
لندن: يك فروشگاه زنجيره اي در انگليس روز گذشته اعلام كرد، براي اولين بار درآمد ساليانه اش از مرز ۲ ميليارد پوند گذشت. در پي انتشار اين خبر كاركنان اين فروشگاه انتظار داشتند پاداش كلاني از روساي خود دريافت كنند اما پاداش آنها تنها يك وعده ناهار رايگان بود. به گفته كاركنان اين فروشگاه ها، ناهار آنها تنها ۴۰/۱ پوند ارزش داشت. گفتني است، رؤساي اين فروشگاه زنجيره اي به خسيس بودن مشهور هستند.

گل و گياه
هاورتيا
000213.jpg
نام علمي:
Haworthia fasciata
خانواده: LILIACEAE
اين گياه داراي برگهاي ضخيم و نوك تيز است كه در سطح پشتي خود نوارهاي عرضي برجسته و سفيد رنگي دارند.
نياز ها: مكان آفتابي، خاك ماسه اي كه از بهار تا پاييز هر سه روز يك بار و در زمستان به ندرت آبياري شود. زماني كه گياه بزرگ شد در فصل بهار مي توان گلدان آن را تعويض و درون گلدان بزرگتر قرار داد. حداقل دماي قابل تحمل آن در فصل زمستان ۱۳- ۱۰ درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق جدا كردن و كاشت پاجوش ها و يا كاشت بذر امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
انقلاب
راهنما
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   انقلاب   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |