سه شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۷۴ - May 2, 2006
حضرت آيت الله خامنه اي در ديدار با امير قطر:
همكاري كشورهاي منطقه به نفع جهان اسلام است
مهر: رهبر معظم انقلاب با اشاره به تلاش گسترده دشمنان انقلاب اسلامي ايران در سال هاي نخست پيروزي اين انقلاب براي ايجاد فضاي بدبيني و خصومت نسبت به ايران در ميان كشورهاي منطقه فرمودند: با وجود تلاش دشمنان در ايجاد فضاي منفي در آن مقطع، اما اكنون آن فضا وجود ندارد و جمهوري اسلامي ايران آماده همكاري با همه كشورهاي منطقه است.
حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي عصر ديروز در ديدار شيخ حمد بن خليفه آل ثاني امير قطر با تأكيد بر لزوم ارتباط و همكاري بيش از پيش كشورهاي اسلامي با يكديگر خاطرنشان كردند: ايران و قطر بايد همكاري هاي خود را بيشتر از گذشته گسترش دهند، زيرا نزديكي دولت هاي منطقه به نفع روابط دوجانبه و به نفع منطقه و جهان اسلام خواهد بود.
ايشان با اشاره به ثروت هاي مادي و انساني كشورهاي اسلامي به ويژه كشورهاي منطقه افزودند: كشورهاي اسلامي بايد از اين امكانات و ذخاير طبيعي و انساني در جهت افزايش قدرت علمي خود استفاده نمايند.
رهبر انقلاب اسلامي، نفت و گاز منطقه را شيشه عمر تمدن صنعتي دنياي غرب دانستند و تأكيد كردند: غربي ها با استفاده از منابع طبيعي مسلمانان به پيشرفت علمي رسيدند و اكنون اين قدرت علمي را وسيله اي براي سلطه و فشار بر دولت هاي اسلامي قرار داده اند.
حضرت آيت الله خامنه اي ارتباطات و همكاري هاي كشورهاي اسلامي را بسيار ضروري خواندند و خاطرنشان كردند: البته اين همكاري ها و نزديكي كشورهاي منطقه به يكديگر دشمناني دارد كه آمريكا و رژيم صهيونيستي در رأس اين دشمنان هستند.
ايشان با اشاره به تلاش گسترده دشمنان انقلاب اسلامي ايران در سالهاي نخست پيروزي اين انقلاب براي ايجاد فضاي بدبيني و خصومت نسبت به ايران در ميان كشورهاي منطقه افزودند: با وجود تلاش دشمنان در ايجاد فضاي منفي در آن مقطع، اما اكنون آن فضا وجود ندارد و جمهوري اسلامي ايران آماده همكاري با همه كشورهاي منطقه است و كشورهاي منطقه نيز دوست و دشمن خود را به خوبي تشخيص مي دهند.
در اين ديدار كه احمدي نژاد رئيس جمهور نيز حضور داشت، شيخ حمد بن خليفه آل ثاني امير قطر ضمن ابراز خرسندي از سفر به ايران و ديدار با حضرت آيت الله خامنه اي، تأكيد كرد: گسترش روابط با كشورهاي اسلامي و منطقه بويژه جمهوري اسلامي ايران از سياست هاي اصلي دولت قطر است.
وي با مثبت ارزيابي كردن مذاكرات خود در تهران افزود: ما نيز معتقديم كشورهاي اسلامي بايد همكاريها را گسترش دهند و از منابع طبيعي و انساني خود در جهت صحيح و براي استحكام زيرساخت هاي علمي،  اقتصادي و بهداشتي و بالا بردن توانايي هاي خود استفاده كنند.

مخالفت رئيس شوراي شهر تهران با كاهش اختيارات شورا
ايسنا: رئيس شوراي عالي استان ها گفت: كاستن از اختيارات شوراها به ضرر همه خواهد بود.
مهندس مهدي چمران روز گذشته در همايش يك روزه رؤساي شوراهاي اسلامي شهرستان ها، بخش ها، شهرها و روستاهاي خراسان رضوي در مشهد افزود: بارها اتفاق افتاده طرحي در شورا به تصويب اعضا مي رسد ولي ارگان هاي ديگر تمايلي براي همكاري با شورا از خود نشان نداده و براي اين كار نيز پاسخ قانع كننده اي به ما نمي دهند.وي به لايحه جديد دولت به مجلس درخصوص كاهش اختيارات شوراها اعتراض كرد و افزود:هر روز سعي مي شود از قدرت شوراها كاسته شود، در قانون سال ۸۲ بخشي از اختيارات از بين رفت و اينك نيز شاهد اين امر هستيم.
وي افزود: از من تاكنون بارها براي حضور در مجلس دعوت به عمل آمده ولي تا به حال به عنوان رئيس شوراي عالي استان ها چنين عملي انجام نگرفته و اين نشان دهنده اين موضوع است كه بدنه اجرايي دولت هنوز شوراها را نپذيرفته است.
وي افزود: در اصل ۱۰۳ قانون گفته شده است كه استانداري ها و بخشداري ها در حدود اختيارات شوراها ملزم به رعايت قوانين تصويب شده از سوي اين نهاد هستند ولي در عمل اين موضوع ديده نمي شود.

مجمع عمومي برگزار مي شود
وفاق در خانه احزاب
گروه سياسي: شوراي حل اختلاف خانه احزاب كه آخرين جلسه خود را روز يكشنبه گذشته تشكيل داد به تصميم نهايي براي برگزاري مجمع عمومي عادي خانه احزاب و نظرخواهي از آن پيرامون مخدوش بودن يا صحيح بودن انتخابات دوره سوم رسيد.
به گزارش همشهري، دعوت نامه هاي اين مجمع عمومي از سوي حسن غفوري فرد (نايب رئيس اول) و حسين كاشفي (نايب رئيس دوم شوراي مركزي سوم) به احزاب و گروه هاي سياسي ارسال مي شود. قرار است در اين دعوت نامه نامي از رئيس خانه احزاب كه هم اكنون حسين موسوي تبريزي است برده نشود. غفوري فرد نامه را از طرف وي و به عنوان نايب رئيس او امضا خواهد كرد. به اين ترتيب عملاً شوراي مركزي سوم دعوت كننده احزاب به مجمع عمومي عادي خواهد بود. قرار است در جلسه شوراي مركزي سوم كه فردا تشكيل مي شود حسن غفوري فرد نيز به عنوان نايب رئيس اول شركت كند، غفوري فرد در سه جلسه اول شوراي مركزي سوم شركت كرد اما بعداً به توصيه دوستانش كه از معترضين بودند از حضور در جلسات خودداري كرد. شركت وي در جلسه فردا موقعيت وي را به عنوان نايب رئيس شوراي مركزي سوم تثبيت مي كند، تا بتواند در بقيه برنامه ها از موضع قانوني شوراي مركزي سوم حضور يابد.
تصميم ديگر شوراي حل اختلاف اين است كه پس از تشكيل مجمع عمومي عادي، حسن غفوري فرد و كاشفي به توجيه علت تشكيل مجمع عمومي بپردازند.
رئوفيان سخنگوي دوره دوم كه از معترضين به شوراي مركزي سوم است اعلام كرده كه عسگراولادي و بهزاد نبوي به عنوان اعضاي ثابت هيأت رئيسه مجمع عمومي خواهند بود و يك نفر از دوره دوم و يك نفر از دوره سوم در هيأت رئيسه حضور خواهند داشت. در حالي كه خبرهاي غيررسمي حاكي از آن است كه نبوي و عسگراولادي از سوي احزاب خود كانديداي حضور در هيأت رئيسه مي شوند و در صورت رأي دادن مجمع عمومي آنها عضو هيأت رئيسه مجمع خواهند شد. رئوفيان از ذكر نام دو نفر ديگري كه قرار است وارد هيأت رئيسه شوند ابراز بي اطلاعي كرد اما ظاهراً قرار است حسن غفوري فرد و كاشفي آن دو نفر باشند كه رئوفيان از حسن غفوري فرد و كاشفي كه دو تن از شوراي مركزي سوم هستند به عنوان يكي از دوره دوم (غفوري فرد) و يكي از دوره سوم ياد كرده است. در حالي كه هر دو عضو شوراي مركزي سوم بوده و شوراي مركزي دوم موقعيت قانوني ندارد. رئوفيان اضافه كرده است: در نشست مجمع عمومي قرار شده عسگراولادي و نبوي هدف از تشكيل شوراي حكميت را بيان كرده و تا حدودي جو حاكم را با سير كار آشنا كنند.وي افزود: بين سه تا پنج نفر در اين نشست به عنوان موافقان و مخالفان مخدوش يا غيرمخدوش بودن انتخابات سوم خانه احزاب صحبت مي كنند و دلايل خود را توضيح خواهند داد و بعد از آن موضوع به رأي گذاشته خواهد شد.
وي گفت: اگر مجمع عمومي رأي داد كه اين انتخابات مخدوش بوده، در همان نشست انتخابات شوراي مركزي جديد برگزار مي شود و شوراي مركزي سوم به صورت قانوني كار خود را آغاز خواهد كرد و اگر رأي بر اين بود كه انتخابات مخدوش نبوده همين شوراي فعلي كار خود را ادامه مي دهد تا اين يكسال هم به پايان برسد.
رئوفيان كه يكي از چند نفر معترض انتخابات خانه احزاب است اعلام كرد كه از تصميم و نتيجه نشست هاي شوراي حل اختلاف هرچه باشد استقبال مي كنيم و اميدواريم يك انتخابات سالم اتفاق بيفتد و اگر همچنين اتفاقي نيفتاد با كساني كه اين وظيفه را برعهده بگيرند مخالفتي نخواهيم كرد.
مشخص نيست منظور رئوفيان از ذكر جمله «اگر هم چنين اتفاقي نيفتد» مربوط به نفس برگزار نشدن انتخابات است يا اگر انتخابات باز هم مخدوش باشد آنها ديگر مخالفتي نخواهند كرد؟
رئوفيان كماكان بر وجود شوراي مركزي دوم كه رسميت قانوني ندارد تأكيد دارد و ابراز اميدواري مي نمايد از اين مرحله به بعد اعضاي دو شورا وارد رفاقت شوند تا آرامش به اردوگاه احزاب بازگردد. گفتني است از ۱۵ عضو شوراي مركزي دوم حداقل ۸ نفر نمايندگان احزاب اصلاح طلب و كارگزاران هستند كه انتخابات دوره سوم را قانوني مي دانند. از پنج عضو هيأت رئيسه دور دوم نيز سه نفر از احزاب اصلاح طلب بودند.
رئوفيان گفته است: اختلاف بين اين دو گروه (شوراي مركزي دوم و سوم) باعث شد حق و حقوق احزاب ناديده گرفته شده و يارانه احزاب از بودجه سال ۸۵ حذف شود.وي همچنين به خاطر دعوت نامه هايي كه براي برگزاري مجمع عمومي ۱۴ ارديبهشت به احزاب ارسال شده بود عذرخواهي كرد.

ايران خواستار مقابله سازمان ملل با تهديدات آمريكا شد
بي بي سي فارسي: در حالي كه قرار است پنج كشور عضو دايم شوراي امنيت به همراه آلمان، امروز، براي رايزني درباره پرونده هسته اي ايران در پاريس گرد هم آيند، جمهوري اسلامي ايران با ارسال نامه اي به كوفي عنان، دبير كل سازمان ملل متحد و شوراي امنيت، خواستار توجه جدي و اقدام قاطع و فوري در برابر تهديدات غير قانوني، گستاخانه و غيرمشروع آمريكا عليه ايران شده است.
محمد جواد ظريف، نماينده دايم ايران در سازمان ملل متحد، در نامه اي خطاب به كوفي عنان، در همين زمينه نوشته است: استفاده از بهانه هاي واهي توسط مقامات ارشد آمريكايي در جهت طرح تهديدات غيرمشروع و علني در توسل به زور عليه جمهوري اسلامي ايران كه در تقابل آشكار با حقوق بين الملل و اصول اوليه منشور ملل متحد است، بي  وقفه ادامه دارد.
وي در نامه خود كه به عنوان سند شوراي امنيت و مجمع عمومي سازمان ملل منتشر شده، افزوده است: اين تهديدات گستاخانه اخيرا با انتشار برخي  اخبار در روزنامه هاي آمريكا مبني بر اينكه احتمالا استفاده از حملات هسته اي در سياست هاي تجاوزكارانه آمريكا عليه جمهوري اسلامي ايران مد نظر قرار دارد و متعاقبا خودداري مقامات آمريكايي از رد اين اخبار، وارد مرحله جديدي شده است.
ظريف در ادامه نامه خود با ذكر برخي اظهارات مقامات آمريكايي، از جمله جورج بوش و كاندوليزا رايس، رييس جمهوري و وزير خارجه آمريكا در مورد ايران، چنين اظهاراتي را «خطرناك» توصيف كرده است.
نماينده ايران در سازمان ملل متحد در نامه خود تاكيد كرده است: «با توجه به اقدامات غير قانوني گذشته آمريكا، چنين اظهاراتي بار ديگر مسايلي با جديت فراوان را گوشزد مي كند و بنابراين لازم است، سازمان ملل و شوراي امنيت نسبت به اين تهديدات و اظهارات غيرقانوني توجهي جدي كرده و اقدامي فوري و قاطع به عمل آورند.»

سخنگوي دولت با اشاره به واكنش ها به دستور رئيس جمهور
مراجع نگران نباشند
000246.jpg
گروه سياسي: غلامحسين الهام، سخنگوي دولت در اولين كنفرانس مطبوعاتي خود در سال جديد در خصوص دستور رئيس جمهور در زمينه بررسي امكان حضور زنان در ورزشگاه ها اطمينان داد كه هيچ اقدامي خلاف موازين اسلامي صورت نمي گيرد و جايي براي نگراني نيست.
وي اين  مطلب  را در جواب  خبرنگاري  مطرح  كرد كه  پرسيد: برخي  رسانه ها علاقه  دارند، رئيس  جمهور اصولگرا را در مقابل  مراجع  قرار دهند، پاسخ  شما به  اين  رسانه ها چيست ؟ الهام  در پاسخ  به  اين  سؤال  اظهار داشت : آنهايي  كه  در اين  مسير حركت  مي كنند، كه  خداي  ناكرده  چنين  تفكيك  و جدايي  را به وجود بياورند چه  برسد به  اين كه  تقابل  ايجاد كنند، كاملاً به  بيراهه  مي روند و آب در هاون  مي كوبند.
وي  گفت : دولت  نهم ، دولتي  اسلامي ، متدين  و پايبند به  احكام  اسلامي  است  و معتقد است  كه  پيشرفت  و تعالي  كشور، جز در سايه  اجراي  احكام  شريعت  مقدس  اسلام  قابل  تحقق  نيست . دولت  در همه  زمينه ها جديت  دارد و مراقبت  مي كند كه  هيچ  اقدامي  خلاف  موازين  شرع  در عرصه  تصميم گيري  و اجرا صورت  نگيرد.
سخنگوي  دولت  گفت : ما هميشه  تذكرات  و ارشادات  علماي  شريف  و فقهاي  معزز را فرصتي  براي  دولت  مي دانيم  و آن را از نعم  الهي  برمي شماريم .
وي  افزود: دغدغه  علما، دغدغه هاي  دين  و احكام  اسلامي  است  و دولت  از همه  كساني  كه  به  اين  موضوع  توجه  دارند و دولت  را مورد التفات  قرار مي دهند استقبال  مي كند و ارشادات  را نعمت  مي داند.
سخنگوي  دولت  تأكيد كرد كه  دولت  اطمينان  مي دهد هيچ  اقدامي  خلاف  موازين  اسلامي  صورت  نمي گيرد. دولت  متدين  است  و به  جد پايبند به  احكام  ديني  است .
الهام  در عين  حال  با اشاره  به  اين كه  در اطلاعيه  برخي  مراجع  عظام  به  فعاليت هاي  ارزنده  دولت  اشاره  شده  است ، گفت : اين  مراجع  عظام  در اطلاعيه هاي  خود، دولت  را از جهت  اقدامات  سازنده  و مثبتي  كه  در جهت  عدالت  اجتماعي  و خدمت  به  مردم  انجام  داده ، مورد حمايت  و تأييد قرار دادند كه  در كنار آن ، تذكرات  براي  دولت  ارزشمند است .
سر سفره هاي مردم
وي  با بيان  اين كه  اين  تعبير و عبارت  كه  نفت  را بر سر سفره هاي  مردم  خواهم  برد، عبارت  رئيس  جمهوري  نبوده  است  گفت : در برنامه  چهارم  توسعه  پيش بيني  شده  كه  ۵۰درصد ذخاير صندوق  ارزي  براي  رشد توليد بخش  صنعت  و كشاورزي  به  بخش  خصوصي  داده  شود و دولت  بر همين  اساس  برنامه ريزي  كرده  و در سفرهاي  استاني  آن را محقق  كرده  است .
وي  با اشاره  به  سفر اخير رئيس  جمهوري  به  استان  زنجان  و اختصاص  ۲۰۰ ميليون  دلار از ذخاير صندوق  ارزي  براي  رشد بخش هاي  صنعت ، كشاورزي  و خدمات  اين  استان ، اين  اقدام  را در راستاي  برنامه هاي  دولت  دانست .
الهام  گفت : وقتي  ذخاير صندوق  ارزي  صرف  توليد در استانها مي شود و مردم  آثار آن را در زندگي  خود مي بينند، در حقيقت  همان  بردن  نفت  بر سر سفره هاي  مردم  است  و درآمدهاي  نفتي  به  همه  جا مي رود و در يك جا محدود نمي شود.
سخنگوي  دولت  ايجاد صندوق  مهر رضا را نيز در همين  راستا توصيف  كرد و گفت : در اين  صندوق  قرض  الحسنه  سهم  هر شهرستان  مشخص  است  و مردم  آن شهرستان  مي توانند براي  كارهاي  توليدي ، تهيه  مسكن ، ازدواج  و ديگر امور رفاهي  از آن  استفاده  كنند.
سخنگوي  دولت ، همچنين ضمن تبريك  روز كارگر و روز معلم  به  تمام  كارگران  و فرهنگيان  كشور، مصوبات  و اقدامات  دولت  در خصوص  كارگران  و فرهنگيان  را اعلام  كرد.
غلامحسين الهام، طراحي نظام  جامع  براي  يكساني  و استاندارد فعاليتهاي  كارگران  شركتي  را از مهمترين  مصوبات  دولت  در جهت  حمايت  از حقوق  كارگران  و جلوگيري  از اجحاف  به  اين  قشر زحمتكش  عنوان  كرد.
الهام  همچنين  تهيه  سند نهايي  اشتغال  براي  افزايش  اشتغال  مولد براي  اولين  بار در كشور را از ديگر اقدامات  دولت  در اين  راستا برشمرد و افزود: بر اساس  اين  سند وظيفه  همه  دستگاههاي  اجرايي  براي  ايجاد اشتغال  مولد در بخشهاي  مختلف  كشور تعيين  شده  و در واقع  امر اشتغال  متولي  مشخصي  پيدا كرده  است .
سخنگوي  دولت ، تصويب  توزيع  عادلانه  منابع  مالي  و بانكي  كشور را از ديگر مصوبات  دولت  عنوان  كرد و افزود: در سال  جاري  بيش  از ۱۸ هزار ميليارد تومان  تسهيلات  بانكي  براي  ايجاد اشتغال  به وسيله  بنگاههاي  زودبازده  اختصاص يافته  و اين  مبلغ  بين  استانهاي  كشور توزيع  شده  است .الهام  برنامه ريزي  براي  افزايش  توليد و سوق  يافتن  منابع  مالي  و بانكي  به  توليد كالاهاي  داخلي  را از ديگر مصوبات  دولت  براي  كمك  به  بهبود وضع  كارگران  اعلام  كرد.
 دعوت  از ديپلمات  غربي 
خبرنگاري  موضع  دولت  در خصوص  دعوت  از يك  ديپلمات  غربي  از سوي  مركز تحقيقات  استراتژيك  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  را از سخنگوي  دولت  جويا شد، الهام  در پاسخ  گفت : مركز مطالعات  استراتژيك  از طريق  دولت  اداره  نمي شود و برنامه هاي  آن از طريق  دولت  اداره  نمي شود.
خبرنگاري  با اشاره  به  خبر تغيير مديران  برخي  مناطق  آزاد كشور از سخنگوي  دولت  پرسيد، شنيده  شده  كه  در اداره  برخي  از مناطق  آزاد كشور نابساماني هايي  رخ  داده  است ، آيا اين  نابساماني ها را تأييد مي كنيد؟ الهام  در پاسخ  گفت : وجود اين گونه  مسائل  و به  قول  شما نابساماني  را تأييد نمي كنم  و ما گزارشي  در تأييد اين  مطلب  نداريم ، ضمن  اين كه  دولت  هرگونه  مشكل  احتمالي  موجود را رفع  خواهد كرد و دولت  اراده  رفع  مشكلات  را دارد.
درخواست رئيس جمهور از وزرا
از سخنگوي  دولت  در خصوص  اخذ تعهد از وزرا توسط رئيس  جمهور در خصوص  عملكرد آنها سؤال  شد، الهام  در پاسخ  گفت : ميثاق  رئيس  جمهور با وزرا در هر كوي  و بامي  زده  شد و در آغاز كار دولت  در رسانه ها منتشر شد.
الهام  ادامه  داد: رئيس  جمهوري  از وزراي  خود خواسته  كه  خالصانه  خود را وقف  مردم  كنند و اصول  و برنامه هاي  مصوب  و قانون  و تصميمات  جمعي  را اجرا و از هر نظري  كه  با توجه  به  توان  فكري  و تخصص  وزير در جهت  اصلاح  امور موثر است ، دريغ  نكند.
سخنگوي  دولت ، در نظر گرفتن  معيارها، اصول  كاري  و ارزش  در عزل  و نصب هاي  وزيران  را يكي  ديگر از محورهاي  ميثاق  رئيس  جمهوري  با وزرا عنوان  كرد و گفت : عملكرد وزرا بر اساس  اين  ميثاق  در هر مدتي  مانند يك سال  قابل  ارزيابي  است .
الهام  همچنين  در ادامه  در پاسخ  به  سؤالي  مبني  بر ارزيابي اش  نسبت  به  اعتراض  برخي  نمايندگان  مجلس  به  عملكرد تعدادي  از وزرا، گفت : مجلس  هميشه  با دولت  تعامل  نظارتي  و حمايتي  دارد و اين  از حقوق  مجلس  است .
سخنگوي  دولت  خاطرنشان  كرد: ما مي خواهيم  هر ايراني  در هر جا ايراني  بماند و با فرهنگ  خودش  مرتبط باشد، حق  انتخاب  زندگي  با خود اوست  اما كشور براي  هر كس  كه  بخواهد به  وطنش  خدمت  كند، آغوش  باز دارد.

حداد عادل:
مطهري هم عالم بود و هم معلم
000249.jpg
ايرنا: غلامعلي حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي  با گراميداشت ياد و خاطره استاد مطهري گفت: مطهري نه تنها يك عالم، معلم و متفكر بود بلكه يك مصلح، مؤمن واقعي و عارف بود.حداد عادل روز گذشته در همايش حكمت مطهر و تكريم از مقام شامخ معلم و تجليل از خدمات همسر شهيد مطهري افزود: مطهري جوينده علم و حقيقت، شيفته و مشتاق دانش و دائم در تكاپوي علم بود.رئيس مجلس شوراي اسلامي كه درباره ويژگي هاي اخلاقي شهيد مطهري سخن مي گفت، افزود: آنچه درباره شهيد مطهري مي گويم، از نزديك لمس كرده ام.
حداد عادل اظهار داشت: خيلي ها عالم هستند اما معلم نيستند. ليكن مطهري هم عالم بود و هم معلم. در تدريس، روش داشت. حافظه در خدمت او بود اما بر او حكومت نمي كرد. رئيس مجلس شوراي اسلامي افزود: مطهري به مخاطب خود تفكر مي آموخت. قدرت قلم داشت. خودش مي گفت كه از نوشته هايم بيش از سخنراني هايم خوشم مي آيد.
حداد عادل، آثار فلسفي شهيد مطهري را ميراثي بسيار ارزشمند دانست و گفت: درك مطهري از فلسفه غرب، حيرت آور بود.رئيس مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: زندگي مطهري فقط در كتاب و درس و بحث خلاصه نمي شد. مطهري يك مصلح بود و براي ساختن جهان اسلام، تلاش مي كرد.
علم با دين تضاد ندارد
حدادعادل همچنين در مراسم افتتاحيه نخستين همايش چهارروزه بين المللي گفت وگوي علم و دين در تهران افزود: هركس در هر جاي جهان به يك حقيقت علمي دست يابد به همان اندازه خدا را شناخته است، زيرا عالم بودن هيچ وقت كسي را از اعتقاد به خدا دور نمي كند و علم نشانه خدا در طبيعت است.
وي تصريح كرد: در ايران هم مسأله علم و دين در صدر مسايل فكري ما قرار دارد. مسأله رابطه علم و دين براي كساني كه در دين سكولار هستند، مهم است، براي ما كه معتقد به سكولاريسم نيستيم، مهم تر است.
رئيس مجلس گفت: كساني كه دين را يك عقيده شخصي مي دانند به رابطه علم و دين اهميت مي دهند و ما نه تنها دين را يك رابطه فردي، قلبي و ايماني با خدا مي دانيم، بلكه علاوه برآن، دين را يك امر اجتماعي و سياسي مي دانيم.
حدادعادل افزود: جمهوري اسلامي ايران برپايه چنين انديشه اي به وجود آمده است. هر كشوري كه قائل به حكومت ديني باشد بايد به رابطه علم و دين در عصر حاضر حساس باشد.وي تصريح كرد: علم صحيح نمي تواند با دين صحيح تضاد داشته باشد و اين يك باور بنيادي است.

ارتقاي شرايط انتخاب قضات ديوان عالي كشور
ايسنا: در جلسه مسئولان عالي قضايي سه ماده از لايحه اصلاح تشكيلات قضايي دادگستري و ديوان عالي كشور تصويب شد.
در اين نشست كه به رياست آيت الله  هاشمي  شاهرودي برگزار شد، براساس ماده ۵۲ اين لايحه، قضاتي مي توانند به يكي از سمت هاي قضايي در ديوان عالي كشور منصوب شوند كه مجتهد يا داراي مدرك دكتراي حقوق و حوزه هاي علميه باشند، يا آن كه حداقل ۱۰ سال سابقه كار قضايي در دادگاهها يا دادسراها داشته باشند.
بر اساس ماده ۵۳ اين لايحه، براي ايجاد وحدت رويه قضايي، رئيس قوه قضاييه، رئيس ديوان عالي كشور يا دادستان كل كشور مي توانند درخواست تشكيل هيأت عمومي  ديوان عالي كشور را كرده و اين هيأت مبادرت به صدور رأي وحدت رويه كند. اين رأي مادامي كه قانوني برخلاف آن تصويب نشود يا شوراي نگهبان آن را خلاف شرع اعلام نكند، لازم الاجراست.
بر اساس ماده ۵۴ اين لايحه نيز، رئيس ديوان عالي كشور مي تواند از صاحب نظران يا قضات مربوط جهت شركت در جلسات هيأت عمومي  بدون حق رأي دعوت به عمل آورد.
همچنين رئيس قوه قضاييه در جلسه مسئولان عالي قضايي با اشاره به نقش ارزنده قلم و انديشه استاد شهيد مرتضي مطهري در آگاهي و بيداري امت اسلامي و زنده نگهداشتن نهضت، اظهار داشت: دشمنان اسلام با درك همين موضوع انگشت به نقطه حساس و كليدي ترين نيروهاي انقلاب اسلامي  گذاشتند و اين شخصيت ارزشمند را شهيد كردند.
هاشمي شاهرودي تصريح كرد: برخي از آثار ايشان ترجمه نشده است. در آثار ترجمه شده استاد مطهري، جامع نگري و فرهنگ سازي موج مي زند و به يقين اگر آن بزرگوار امروز حضور داشتند، تأثير جدي در احياگري اسلام ناب و مقابله با شبهات را از طرق مقابله علمي و كارشناسي شده به انجام مي رساندند.

از سوي وزارت دفاع تكذيب شد
حمله ايران به مواضع پژاك
گروه سياسي: صبح ديروز بي.بي.سي اعلام كرد كه عراق در يك موضع گيري، خبري را منتشر كرده مبني بر اين كه نيروهاي ايران در خاك عراق با نيروهاي كرد در شمال عراق درگير شده اند و مواضع آنها را هدف خمپاره قرار داده اند. براساس اين خبر، نيروهاي ايران مواضع نزديك به شهر حاج عمران در كردستان عراق و نزديك به مرز ايران و عراق را مورد اصابت خمپاره قرار داده است. به گزارش بي.بي.سي، منبع اين خبر وزارت دفاع عراق بوده است.
براساس خبر دريافتي، هدف حمله از سوي ايران مواضع پژاك بوده است. اين گروه در ۱۵ سال گذشته از گروه هاي مخل امنيت منطقه و جدايي طلبي از خاك تركيه است.
گروه پژاك روابطي نيز با گروه هاي كرد مخالف با ايران نيز دارد. از تلفات اين كشمكش خبري گزارش نشده است. طبق اعلام وزارت دفاع عراق، نيروهاي ايران چندي پيش (۲۱ آوريل، يكم ارديبهشت ماه) نيز چنين حمله اي داشته اند.
پس از اعلام اين گزارش، ديگر خبرگزاري انگليسي، رويترز اعلام كرد كه خبر مزبور از ناحيه وزارت دفاع ايران تكذيب شده است.طبق اين گزارش، اخبار درگيري در سه كيلومتري مرز ايران و بمباران مواضع گروه پژاك توسط وزارت دفاع ايران تكذيب شده است. غلامحسين الهام، سخنگوي دولت ايران نيز روز گذشته در پاسخ به شبكه تلويزيوني الجزيره، اين خبر را تكذيب كرد.
مقابله با گروه هاي تروريستي حق ايران است
وزير كشور گفت: فعاليت هاي گروه هاي تروريستي عليه ايران و تركيه، ارتباطي به مسائل قومي در دو كشور ندارد. به گزارش ايسنا مصطفي پورمحمدي در مصاحبه با كانال تلويزيوني D تركيه با بيان اين مطلب و با اشاره به لزوم تقويت مناسبات ملت ها و دولت هاي دو كشور، خاطرنشان كرد: متأسفانه در برخي مناطق، فعاليت هاي تروريستي و ناامني ها باعث ايجاد عدم امنيت شده است و ما براي ارتقاي امنيت در دو كشور كه لازمه آرامش و رفاه شهروندان است تلاش مي كنيم.
وي همكاري هاي منطقه اي را در جلوگيري از فعاليت گروه هاي تروريستي مؤثر دانست و خاطر نشان كرد: ما مصمم هستيم همكاري هاي منطقه اي را با كشورهاي همسايه از جمله تركيه و عراق ارتقا دهيم. وزير كشور درباره  نحوه  همكاري هاي امنيتي دو كشور نيز اظهارداشت: از آنجا كه كانون فعاليت هاي تروريستي در شمال عراق است عوامل تروريست مشكل مشترك در مرزهاي دو كشور شده است و تركيه و ايران با همكاري هاي اطلاعاتي و افزايش امكانات مرزبانان دو كشور در جهت مقابله با اين گروه ها اقدام مي كند.
پورمحمدي در ارزيابي از رفتار آمريكايي ها كه به بهانه  تروريسم اقدامات خود را در هر نقطه از جهان توجيه مي كنند اما اقدامات ضد تروريستي ايران و تركيه را زير سؤال مي برند، گفت: ما اطلاعات دقيقي داريم كه گروه هاي تروريستي غرب، جنوب و شرق تحت حمايت مقامات سيا هدايت مي شوند و لذا جلوگيري و مقابله با گروه هاي تروريستي را حق خودمان مي دانيم.
وي افزود: بنا نداريم حاكميت ديگر كشورها را نقض كنيم و در تعقيب گروه هاي تروريستي، داخل مرزهاي ديگر كشورها نمي شويم.

رايزني اتمي ۱ + ۵ در پاريس
000243.jpg
گروه سياسي _ كامبيز توانا: امروز در پاريس نمايندگان وزارت خارجه پنج كشور آمريكا، فرانسه، چين، روسيه و انگليس به همراه نماينده آلمان جلسه اي برگزار مي كنند كه دو هفته پيش در مسكو نيز مشابه آن را داشتند. نمايندگان سياست خارجي حاضر در اين جلسه قصد دارند نحوه عملكرد و واكنش به فعاليت هاي هسته اي ايران را بررسي كنند. رايزني قبلي در مسكو نتوانست با اجماع پايان يابد چرا كه روسيه و چين مخالف نظر آمريكا بودند. حال و در آستانه اجلاس پاريس، وزير خارجه آمريكا اعلام كرده كه تحريم بر منابع انرژي و صادراتي ايران چون نفت و گاز در دستور كار آمريكا نيست اما مي توان اين فشارها را خارج از شوراي امنيت نيز اعمال كرد.
رويترز در خبري گزارش داد كه كاندوليزا رايس هنوز بر ديپلماسي تأكيد دارد اما مانند رئيس جمهور آمريكا حاضر نيست تمام گزينه ها را از روي ميز حذف كند. از رايس پرسيده شد كه اگر تحريم نفت يا گاز بر ايران اعمال كنيد، اقتصاد دنيا با چالش مواجه مي شود كه پاسخ اين بود: ما در محور شوراي امنيت به دنبال تحريم نفتي ايران نيستيم اما امكان فشارها از خارج از شوراي امنيت نيز وجو دارد. اين پاسخ مانند تأكيد بوش برديپلماسي در موضوع پرونده هسته اي ايران است چرا كه بوش نيز هيچ گاه اقدام نظامي را از روي ميز كنار نمي گذارد.
رايس در گفت و گوي خود اعلام كرد:شوراي امنيت را مي توان به اندازه كافي مقتدر دانست اما آمريكا راه هاي خود را نيز دارد.
چين مخالف است
چين و روسيه هنوز مواضع خود را دارند و حاضر نيستند وارد بازي يكطرفه آمريكا شوند. پيش از گردهمايي پاريس بار ديگر چين اين پيام را قاطعانه فرستاد:«طبق گزارش دبير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي، شوراي امنيت قابليت بررسي پرونده هسته اي ايران را ندارد و اين موضوع بايد به شوراي حكام آژانس بازگردانده شود.» اين اظهار نظر را سفير چين در سازمان ملل اعلام كرده است كه از سوي خبرگزاري شين هوا و ايرنا ارسال شده است.
به گزارش خبرگزاري چين (شين هوا)« وانگ دوانگيا » كه كشورش رياست دوره اي شوراي امنيت را برعهده دارد در شيكاگو در جمع خبرنگاران افزود: طرح قطعنامه اي در شوراي امنيت كه جايگزين اختيارات آژانس درباره برنامه اتمي ايران شود بسيار خطرناك است.
وي گفت: همچنين موضوع طرح قطعنامه در اين زمينه با استناد به فصل هفتم منشور سازمان ملل درباره برنامه هسته اي ايران مخاطره آميز است.
وانگ با اشاره به نشست ماه ژانويه وزيران خارجه آمريكا، روسيه، چين، فرانسه، انگليس و آلمان براي ارائه گزارش پرونده اتمي ايران به شوراي امنيت گفت: در نشست لندن، چنين تصميم گرفته شد كه حكم شوراي امنيت در چارچوب تقويت اختيارات آژانس باشد.
سفير چين با بيان اين كه طرح فصل هفتم منشور سازمان ملل، اوضاع را پيچيده تر مي كند، افزود: ايراني ها تهديد كرده اند كه اگر اين قطعنامه مطرح شود از« ان.پي.تي » خارج خواهند شد، در حالي كه ما نمي خواهيم تهران چنين عملي انجام دهد.
وانگ تأكيد كرد: اكنون بايد به آژانس اجازه داد نقش كليدي خود را براي يافتن راه حل پرونده هسته اي ايران ادامه دهد.
روسيه وارد فاز مقابله نمي شود
شريك هسته اي ايران نيز اعلام كرده كه حاضر نيست وارد فاز درگيري و تحريم با ايران شود چرا كه هنوز امكان حل مسئله وجود دارد. هرچند وزير خارجه روسيه از ايران خواسته كه فعاليت هاي هسته اي خود را به حالت تعليق درآورد، اما در حال حاضر پاسخ ايران امكان بررسي راه هاي ديگر به جز تعليق است. دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران در سخنراني خود در جمع دانشجويان پيشتر تأكيد كرد كه بايد راه هاي مذاكره را بررسي كرد اما فقط تعليق راه مذاكره نيست.
پريماكف، نخست وزير سابق روسيه نيز كه در اسرائيل بسر مي برد به روزنامه جروزالم پست گفت كه حمله نظامي به ايران امنيت منطقه را درهم مي ريزد و از همين رو روسيه قصد دارد تمام تلاش خود را بكار برد تا راه حلي فارغ از درگيري پيدا شود.
خط لوله گاز
به گزارش پاك تريبون از پاكستان، وزير خارجه پاكستان در آستانه برگزاري اجلاس پاريس هشدار داد كه هرگونه تعرض به ايران خلاف مصالح منطقه است. خورشيد قصوري، وزير خارجه پاكستان اعلام كرد كه نبايد به راه حل مقابله و تخاصم رسيد چرا كه تمامي منطقه را با تشويش مواجه مي كند. اين اظهارات در حالي مطرح مي شود كه پاكستان مشغول مذاكره با ايران در باره انتقال خط لوله گاز از ايران به هند است و در صورت تحريم و يا اعمال فشار منافع پاكستان نيز دچار تحول اساسي مي شود.
گفت وگوي بوش و پوتين در مورد ايران
كرملين اعلام كرد: رئيس جمهور آمريكا روز گذشته با همتاي روس خود تلفني تماس گرفت و با وي درباره برنامه هسته اي ايران مذاكره كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، اين تماس تلفني يك روز پيش از برگزاري نشستي انجام شد كه قرار است در پاريس و با حضور ديپلمات هاي پنج كشور عضو دايم شوراي امنيت و آلمان براي بررسي مساله هسته اي ايران برپا شود.
كرملين بدون ارائه جزئيات بيشتري در اين باره اعلام كرد: موضوع مكالمه جورج بوش و ولاديمير پوتين، رؤساي جمهور آمريكا و روسيه همكاري هاي دو كشور بر سر مسايل بين الملل مانند فعاليت هاي هسته اي ايران بود.

لاريجاني: تا مجبور نشويم از ان. پي. تي خارج نمي شويم
ايسنا: دبير شوراي عالي امنيت ملي در دانشكده الهيات دانشگاه تهران تاكيد كرد كه ايران دليلي براي خروج از معاهده ان.پي.تي نمي بيند و افزود: تا ما را مجبور نكنند اين كار را نمي كنيم. علي لاريجاني در پاسخ به اين سئوال كه مذاكره با شيطان بزرگ بر سر عراق به چه دليل بود؟ گفت: ما نيازي به مذاكره با شيطان بزرگ نداريم. كسي از اين جا تقاضاي مذاكره نكرده است، بلكه آنها بودند كه تقاضاهاي زيادي داشتند. وقتي رهبران عراقي اعلام كردند كه برخي مشكلات ما شايد از طريق مذاكره [ايران] با آمريكا حل شود، ما براي اين كار اعلام آمادگي كرديم كه البته اين امر صورت نگرفت. وي با بيان اين كه غربي ها مي گويند با دولت احمدي نژاد و شعارهايي كه درباره  فلسطين مي دهد، مشكل دارند، گفت: اما آنها در دوره خاتمي هم همين كار را كردند. آقاي خاتمي كه چنين شعارهايي نمي داد، او از گفتمان صحبت مي كرد. مساله اين است كه آنها نمي خواهند ايران اسلامي اتمي شود، اما شد. وي در پاسخ به سئوالي ديگر كه چه زمان برق هسته اي وارد سيستم برق كشور مي شود؟ گفت: وقتي كه نيروگاه بوشهر راه بيفتد، به طور معمول برق هسته اي وارد كار خواهد شد، تصور مي كنم اين نيروگاه يك سال ديگر راه بيفتد.
لاريجاني در خصوص احتمال خروج ايران از پيمان منع گسترش سلاح هاي هسته اي (ان.پي.تي) ابراز داشت: دليلي براي خروج از معاهده ان.پي.تي نمي بينيم. اگر دو هدف اين معاهده يعني خلع سلاح و كمك به كشورهاي نادار هسته اي محقق شود، معاهده خوبي است. وي تاكيد كرد: تا ما را مجبور نكنند اين كار را نمي كنيم.

گفت وگوي وزيران خارجه ايران و اسپانيا
ايرنا: منوچهر متكي وزير خارجه ايران و موراتينوس وزير خارجه اسپانيا در گفت وگوي تلفني مهم ترين مسايل دوجانبه و بين المللي را مورد بررسي قرار دادند.در اين مكالمه تلفني روابط خوب دوجانبه، مهم ترين تحولات بين المللي و منطقه اي و از جمله تحولات مربوط به انرژي هسته اي و آخرين گزارش محمد البرادعي مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي مورد تبادل نظر قرار گرفت.متكي در اين گفت و گو با تأكيد بر ضرورت بررسي پرونده هسته اي ايران در شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي و پرهيز از سياسي كردن و انتقال آن به شوراي امنيت گفت: در چنين صورتي جمهوري اسلامي ايران آمادگي همكاري كامل با آژانس بين المللي انرژي اتمي را در چارچوب مقررات مربوطه و برخورداري صلح آميز كشورها از انرژي اتمي دارد.وزير خارجه اسپانيا گفت: ما اميدواريم در چارچوب گفت و گوها و از طريق مسالمت آميز موضوع هسته اي ايران حل و فصل شود.

رضايي: نفوذ آمريكا در خوزستان يك رؤياست
ايسنا: محسن رضايي تصريح كرد: آمريكا به گمان خود مي تواند در خوزستان نفوذي هم چون نفوذ در عراق داشته باشد؛ در حالي كه خوزستاني ها سرمايه گذار اصلي انقلاب هستند و نفوذ آمريكا در خوزستان يك روياست.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در مراسم بزرگداشت شهداي فولاد خوزستان گفت: شايد بسياري از خوزستاني ها كمتر به نقش خود در انقلاب و دفاع مقدس فكر كرده اند. خوزستان در روزهاي اول انقلاب پشت سر امام (ره) شروع به حركت كرد ، حتي اگر بگوييم كه خوزستاني ها زودتر از ساير استان ها براي انقلاب شروع كردند، دروغ نبوده است.وي عنوان كرد: مهم ترين حادثه اي كه خوزستاني ها نقش تعيين كننده اي در آن داشتند مساله نفت بود. انقلاب در خوزستان به جايي رسيد كه رژيم شاه فكر كرد كارش در ايران و خوزستان به پايان رسيده است. كاركنان شركت نفت با بستن شيرهاي نفت به اعتصاب دست زده بودند كه سبب شد استعمارگراني چون انگليس و آمريكا كار را در ايران تمام شده ببينند و متوجه شوند كه شاه ديگر توانايي اداره ايران را ندارد.دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام هم چنين با اشاره به حوادث اخير در خوزستان گفت: همه ما يك قوم، خانواده و ملت هستيم. تاريخ پرشكوه خوزستان در انقلاب و دفاع را در هيچ جاي دنيا نداريم و دشمنان به اين سابقه تاريخي درخشان طمع كرده و قصد از بين بردن آن را دارند.

رئيس جمهور در ديدار امير قطر:
نيروهاي خارجي بايد سريع تر منطقه را ترك كنند
مهر: دكتر محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري اسلامي ايران و شيخ حمد بن خليفه آل ثاني امير قطر عصر ديروز در مذاكرات هياتهاي بلندپايه ايران و قطر با تاكيد بر نقش مهم استحكام روابط كشورهاي حاشيه خليج فارس بر حفظ و ارتقاي امنيت، آرامش و صلح منطقه بر گسترش روزافزون روابط دو كشور در همه زمينه ها تاكيد كردند.
رئيس جمهور در اين مذاكرات با بيان اينكه كشورهاي حاشيه خليج فارس توانايي لازم و كافي براي بسط صلح و ثبات در منطقه را دارند، علاقمندي ايران و قطر براي ارتقاي همكاريهاي دوجانبه در اين زمينه را يادآور شد و افزود : حضور نيروهاي بيگانه موجب التهاب و ناامني منطقه است و براي تامين صلح پايدار آنها بايد هرچه سريع تر منطقه را ترك كنند.امير قطر نيز با قدرداني از استقبال گرم جمهوري اسلامي ايران از وي و هيات همراه، اهميت ويژه قطر براي تقويت روابط با كشورمان را خاطرنشان كرد و گفت : قطر بر گسترش و تقويت روابط با جمهوري اسلامي ايران به عنوان كشوري بسيار مهم در منطقه در همه زمينه ها اصرار دارد و اميدوارم اين سفر به توسعه مناسبات دو كشور كمك كند.
شيخ حمد بن خليفه آل ثاني همچنين حفظ و تقويت صلح، آرامش و امنيت در منطقه را مسئوليت مشترك كشورهاي حاشيه خليج فارس دانست و بر آمادگي كشورش براي همكاري در اين راستا تاكيد كرد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
داخلي
شهرستان ها
شهري
انقلاب
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   انقلاب   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |