سه شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۷۴ - May 2, 2006
مديرعامل يادمان سازه خبر داد:
ميلاد، شهريور به اوج مي رسد
گروه شهري-  اسدالله افلاكي: ارتفاع برج ميلاد، شهريور ماه امسال كامل مي شود.
مهندس سيدرضا ميرصادقي مديرعامل يادمان سازه در گفت وگو با همشهري ضمن بيان اين مطلب افزود: عمليات نصب دكل آنتن كه فعاليت اجرايي آن از بهمن ماه سال قبل آغاز شده شهريورماه آينده خاتمه مي يابد و بدين ترتيب با اتمام عمليات نصب دكل، ارتفاع برج ميلاد كامل و به ۴۳۵ متر مي رسد.
وي در خصوص برنامه زمان بندي عمليات اجرايي برج ميلاد يادآور شد: براساس پيش بيني هاي اوليه قرار بود برنامه اجرايي اين برج در سال ۸۰ به اتمام برسد اما به دليل مشكلاتي كه در روند اجرايي پيش آمد به ويژه به دليل مشكل تأمين نقدينگي، عمليات اجرايي آن به تعويق افتاد.
ميرصادقي با اشاره به اينكه عمليات مربوط به نصب نماي شيشه اي برج از آذرماه امسال آغاز مي شود، خاطرنشان كرد: شيشه هاي مورد نظر طي قراردادي از آلمان خريداري شده و براساس برنامه زمان بندي پيش بيني مي شود ۲ ماه قبل از اتمام عمليات پروژه، نماي شيشه اي برج كامل شود.
وي درباره آسانسورهاي برج نيز گفت: پس از بررسي و ارزيابي هاي لازم، قرارداد خريد ۶ دستگاه آسانسور با ظرفيت هر كدام ۲۵ نفر با شركت شيندلر سوئيس منعقد شده كه براساس آن تيم نصب آسانسور اواخر خردادماه به ايران مي آيند و عمليات اجرايي مربوط به آن آغاز مي گردد.
ميرصادقي كل هزينه هاي خريد و نصب آسانسورها و نماي شيشه اي برج يادمان را ۲۰ ميليون يورو اعلام كرد و افزود: با توجه به حساسيت موضوع، عمليات مربوط به نصب نماي شيشه اي و آسانسورها با نظارت مهندس مشاور و توسط متخصصان خارجي اجرا مي شود. مديرعامل يادمان سازه با اعلام اينكه تا كنون ۵۰ ميليارد تومان صرف عمليات ساخت و اجراي اين برج شده گفت: تا پايان عمليات اجرايي آن ۴۵ ميليارد تومان ديگر هزينه خواهد شد و براين اساس، كل هزينه هاي ساخت و اجراي برج ميلاد اعم از ريالي و ارزي ۹۵ ميليارد تومان برآورد مي شود.
خبرنگار ما مي نويسد: برج ميلاد كه محل احداث آن پس از بررسي و مطالعه ۱۷ نقطه مختلف شهر تهران، بر فراز تپه هاي كوي نصر انتخاب شد، با ارتفاع ۴۳۵ متر، در ميان برج هاي مخابراتي جهان پس از برج هاي تورنتو، مسكو و شانگهاي بلندترين برج مخابراتي محسوب مي شود. اين برج چند منظوره كه سازه نمادين براي شهر تهران خواهد بود كاربري هاي مختلفي دارد كه از آن جمله عبارتند از: فراهم نمودن زيرساخت هاي لازم براي كاركردهاي مخابراتي و تلويزيوني نظير گسترش و بهينه سازي پوشش شبكه هاي بي سيم، راه اندازي و گسترش سيستم هاي جديد تلويزيون ديجيتال و بهينه سازي پوشش راديوو تلويزيون، فراهم ساختن زيرساخت هاي لازم براي ارائه خدمات بهتر در زمينه هواشناسي، كنترل ترافيك و كنترل آلودگي هوا، ايجاد جاذبه گردشگري و بهره مندي از فناوري تجاري و فرهنگي.
در مجموعه تجاري يادمان كه پيرامون اين برج فضايي به مساحت ۱۶ هزار مترمربع احداث خواهد شد، ضمن ايجاد محيطي جذاب در اطراف برج، بخش عمده اي از فضا به سالن هاي سينما و تئاتر و مركز برگزاري جشنواره ها و همايش هاي بين المللي اختصاص مي يابد. افزون بر اين براي تسهيل در دسترسي به اين مجموعه پاركينگي در ۵ طبقه با زيربناي ۸ هزار مترمربع احداث مي گردد، بدين ترتيب، فضاي قابل توجهي براي خودروهاي مراجعه كنندگان تأمين مي شود.

چشم انداز
000039.jpg
000036.jpg
مجموعه يادمان شامل برج مخابراتي و تلويزيوني ميلاد، فضاي تجاري، مركز جشنواره ها و همايش هاي بين المللي، هتل پنج ستاره، مركز تجارت جهاني و فناوري اطلاعات در زميني به مساحت ۱۴ هكتار در حال ساخت است.
اين سازه كه با ۴۳۵ متر ارتفاع بلندترين برج مخابراتي خاورميانه و نمادي براي شهر تهران محسوب مي شود، ۵۰۷روز ديگر به بهره برداري خواهد رسيد.

۹ طرح گردشگري سمنان معلق مانده است
000048.jpg
خبرگزاري ميراث فرهنگي و گردشگري: ۹ طرح تفضيلي كاربردي مناطق و جاذبه هاي گردشگري استان سمنان به دليل دريافت نشدن اعتبار كافي معلق مانده و انتظار مي رود امسال با اختصاص ۳۰۰ ميليون تومان اعتبار به بخش گردشگري سمنان، اين طرح ها به بهره برداري برسد.
سرپرست معاونت گردشگري اداره ميراث فرهنگي و گردشگري استان سمنان ضمن بيان اين مطلب افزود: در سال گذشته براي اجرايي شدن اين ۹ طرح پژوهشي، تنها ۳۰ ميليون تومان اعتبار به استان اختصاص يافت.
سعيد شريعتي پور افزود: اين ۹ طرح پژوهشي عبارتند از: طرح تفضيلي كاربردي شهميرزاد، جنگل شاهرود، منطقه خوش ييلاق شاهرود، پارك ملي كوير گرمسار، ساماندهي مجموعه چشمه علي  دامغان، منطقه حفاظت شده پرور، محور شهميرزاد و چشمه علي، منطقه حفاظت شده توران شاهرود و در نهايت پژوهش، امكان سنجي، مكان يابي و ساماندهي توقف گاه هاي بين راهي جاده اي با تأكيد بر تهيه مبلمان توقف گاه هاي مذكور.

كشف آثار دوره اسلامي در تپه چهارفرسخ
000021.jpg
آثار و بقاياي معماري مربوط به دوره اسلامي در تپه چهارفرسخ كشف شد.
به گزارش خبرگزاري ميراث فرهنگي و گردشگري، مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري خراسان جنوبي ضمن بيان اين مطلب گفت: براي اولين بار در استان خراسان جنوبي پس از پيگيري هاي فراوان، نخستين فصل از كاوش هاي باستان شناسي در يكي از تپه هاي تاريخي نهبندان به پايان رسيد.حسين عباس زاده افزود: كاوش اين تپه از بهمن ۸۴ آغاز شد و تا پايان اسفندماه ادامه يافت، امور حفاظتي از يافته هاي اين كاوش نيز اواخر فروردين به پايان رسيد.
وي خاطرنشان كرد: باستان شناسان توانستند در اين تپه آثار و بقاياي معماري مربوط به يك قلعه را كشف كنند كه اين قلعه در دوره افشاريه محل سكونت اهالي چهارفرسخ بوده است.
وي ادامه داد: يافته هاي باستان شناسان حكايت از آن دارد كه اين قلعه آخرين دوره استقراري در تپه چهارفرسخ است، ولي در زير آن آثاري از دوره تاريخي ساساني مدفون است.
بنا به همين گزارش، شناسايي نوعي سفال بومي ناشناخته نيز از ديگر دستاوردهاي اين كاوش است.
علي حسن آبادي سرپرست هيأت كاوش در اين زمينه گفت: قبلاً تصور مي شد سفالينه هاي پراكنده در سطح تپه متعلق به دوره هاي پيش از تاريخ است، ولي در اين فصل با نوعي سفال دست ساز بومي مربوط به دوره اسلامي متأخر روبه رو هستيم كه نشان مي دهد آخرين نسل اين سفال ها در روستاي ماخونيك توليد و استفاده شده است.

توسعه زيرساخت هاي گردشگري گلستان
با صرف ۱۵ ميليارد تومان
000051.jpg
اعتبارات اختصاص يافته به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان گلستان بيش از ۲۰ ميليارد تومان است كه بيش از ۷۵ درصد آن طي سال جاري در بخش توسعه زيرساخت هاي گردشگري استان هزينه خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري ميراث فرهنگي و گردشگري محمد ربيعي مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري استان گلستان ضمن بيان مطلب فوق گفت: به منظور ارائه تسهيلات و امكانات بيشتر به گردشگران طي سال جاري كمپ هاي ارزان قيمت و موقت و همچنين مجتمع هاي گردشگري در جهت استفاده مسافران داخلي و خارجي در استان گلستان ايجاد مي شود.
وي افزود: مناسب سازي شبكه معابر شهري و روستايي و مسير تردد گردشگران، احداث سكوهاي اقامتي، سرويس بهداشتي، نمازخانه و آلاچيق در پارك ملي گلستان و النگ دره و... ازجمله طرح هايي است كه تا پايان سال در جهت ارائه تسهيلات و خدمات مناسب به گردشگران استان اجرايي خواهد شد.
مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري استان گلستان تأكيد كرد: سال گذشته مناطق تفريحي آشوراده و پارك النگه به عنوان مناطق ويژه گردشگري انتصاب شدند و امسال نيز به دليل قابليت هاي طبيعي و تفريحي خاص استان براي جذب گردشگر در ۴ منطقه ويژه ديگر نيز شامل پارك قرق- پارك جنگلي دلند- پارك جنگلي امام رضا و پارك جنگلي و آبشار كبوديان انتصاب شدند.ربيعي از افزايش ۸۶ درصدي مسافران نوروزي استان گلستان خبرداد و گفت: براساس آمارهاي به دست آمده در تعطيلات نوروزي امسال بيش از يك ميليون و ۵۱۰ هزار نفر به اين استان سفر كرده اند.

هشدار كارشناسان ميراث فرهنگي؛
ازحفاري هاي غيرمجاز در گيلان جلوگيري كنيد
يك كارشناس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گيلان معتقد است كه جلوگيري از حفاري هاي غيرمجاز و به كارگيري متخصصان رشته هاي مرتبط با ميراث فرهنگي و گردشگري، از جمله مهمترين انتظارهاي باستان شناسان استان گيلان است.
ولي جهاني در گفت وگو با ايسنا در گيلان، اظهار داشت: تامين اعتبارات كافي و به موقع براي پژوهش هاي باستان شناسي، مردم شناسي و هنرهاي دستي و به كارگيري متخصصان رشته هاي مرتبط با ميراث فرهنگي و همچنين جلوگيري از تخريب و حفاري هاي غيرمجاز كه از سال ۱۹۰۰ در اين استان انجام مي شود و كماكان نيز ادامه دارد، توجه مسئولان را مي طلبد.
سرپرست اداره بررسي، شناسايي و مستندسازي آثار فرهنگي و تاريخي، ادامه داد: احداث موزه هاي تخصصي در شهرهاي تاريخي مانند رودبار، املش، تالش و آستارا بسيار اهميت دارد. به علاوه، اين نياز احساس مي شود كه بين رودسر و چالوس كه شهرهاي رودسر، رامسر، كتالم، سلمان شهر، تنكابن و چالوس در آن منطقه واقع اند، اداره ميراث فرهنگي و گردشگري تشكيل شود.
جهاني افزود: راه اندازي كارگروه هاي هنرهاي سنتي گيلان در مناطق مختلف كه توجه هنرمندان اصيل گيلاني را به هنرهاي زيباي استان جلب مي كند، اهميت دارد.
وي درباره امضاي تفاهم نامه هاي مشترك بين كشورها، تصريح كرد: تفاهم نامه هاي مشترك، به خصوص در استان گيلان با موسسه هاي فرهنگي مختلف براي بررسي، شناسايي، تهيه و تدوين اطلس باستان شناسي گيلان اهميت دارد.

مشكل قديمي بر سر راه مديران جديد شركت  كنترل ترافيك تهران
پليس در تقابل با موج سبز
000045.jpg
گروه شهري- امير موسي كاظمي: از زماني كه دكتر كامران رحيم اف، مدير عامل پيشين شركت كنترل ترافيك شهرداري تهران از تجهيز ۲۹۰ تقاطع اصلي شهر به سيستم كنترل هوشمند SCATS در آينده اي نزديك خبر داد، بيش از ۱۰ ماه مي گذرد. آن روزها ۲۶۰ تقاطع شهر به سيستم كنترل هوشمند مجهز بود و قرار بر اين بود كه با اضافه شدن اين سيستم جديد و با اجراي مناسب  ترين فازبندي براي شرايط مختلف ترافيكي، حداكثر بهره برداري از ظرفيت  تقاطع هاي سطح شهر امكان پذير شود؛ كاري كه با رفتن دكتر رحيم اف از شركت كنترل ترافيك شهرداري تهران، بر عهده مهندس حجت ا... بهروز، مدير عامل جديد اين شركت قرار گرفت. او كه در حكمش گسترش ابزار، تجهيزات و سيستم هاي جديد كنترل ترافيك و استفاده قانونمند از امكانات مذكور به منظور كنترل تخلفات رانندگي، افزايش ايمني و بهبود عبور و مرور مورد تأكيد قرار گرفته بود، در نخستين گام با مشكلي روبه رو شد كه اين مديران پيشين نيز با آن دست به گريبان بودند؛ دستكاري مكرر پليس در برنامه چراغ هاي هوشمند و كنترل خودكار آنها.
به اعتقاد حجت ا... بهروز هر چقدر بتوان تقاطع ها را به صورت سيستماتيك و هوشمندانه مديريت كرد، ترافيك در شهر تهران روان تر مي شود. وي مي گويد: هر گونه مداخله در تغيير برنامه زمانبندي شده هر كدام از تقاطع هاي مجهز به سامانه چراغ هاي هوشمند از سوي پليس، موجب ايجاد اختلال در عملكرد شبكه اي سيستم مي شود و اين سامانه را از هدف نهايي خود كه روان سازي ترافيك در تقاطع هاي شهر است، دور مي كند.
اين در حالي است كه رئيس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ، مداخله و دستكاري عوامل پليس در تنظيم زمان چراغ هاي هوشمند را لازم مي داند. سردار ساجدي نيا در پاسخ به انتقادات آشكار كارشناسان و مديران شركت كنترل ترافيك شهرداري تهران، مي گويد: رعايت ۶۰درصد مقررات ترافيكي به خود مردم برمي گردد و تا زماني كه مردم مقررات را به درستي رعايت نكنند، پليس مجبور به مداخله در سيستم كنترل هوشمند مي شود.
كارشناسان، عبور از چراغ قرمز، بي نظمي عابران در عبور از تقاطع و طول محور، توقف تاكسي ها و مسافركش ها و موتورسيكلت هايي كه هر معبري را براي عبور خود در هر زماني آزاد مي دانند را از جمله عواملي مي دانند كه موجب دستكاري مكرر پليس در برنامه چراغ هاي هوشمند و عملكرد خودكار آنها مي شود.
از سوي ديگر دستكاري و تغيير برنامه زمانبندي كنترل ترافيك كه توسط عوامل پليس به صورت مكرر و بي وقفه در حال اجراست موجب بر هم خوردن كل برنامه شبكه تقاطع ها و ايجاد اختلال در تردد و گره ترافيكي مي شود.
به اعتقاد كارشناسان ترافيك، كنترل خودكار و هوشمند چراغ ها با ارائه بهترين زمان، جريان و توقف در تقاطع ها به كمترين زمان و كنترل لحظه به لحظه وقايع و گردآوري اطلاعات جامع ترافيكي سه مشخصه اصلي و پراهميت SCATS است. به وسيله اين فناوري جديد چراغ هاي راهنمايي و در نتيجه تقاطع هاي يك شهر را مي توان به طور لحظه اي از راه دور و درگير با شبكه ساير چراغ ها كنترل كرد.
براي اجراي اين برنامه لوپ ها و شناسگرهايي كه در عرض خيابان هاي يك تقاطع نصب شده اند، تعداد خودروها و فاصله  عبور آنها را اندازه گيري كرده و مديريت چراغ هاي راهنمايي و دوربين هاي اطلاعات را به رايانه مركزي ارسال مي كنند. در همين حال چراغ هاي هوشمند نصب شده در اين تقاطع ها تعيين مي كنند كه چه مدت زمان چراغ  سبز براي جهتي كه تردد بيشتري دارد، لازم است. همچنين زماني كه اين تقاطع هاي هوشمند به رايانه مركزي وصل شوند قادر خواهند بود زمان هاي چراغ هاي سبز و قرمز خود را در يك شبكه به هم پيوسته تعيين كنند به صورتي كه در يك رديف از تقاطع هاي پشت سر هم يك موج سبز ايجاد شود.
اما همه اين موارد براي زماني است كه امور از طريق رايانه مركزي اداره شود و عوامل راهنمايي و رانندگي از طريق كليد پليس كه براي مواقع ضروري از جمله سوختن لامپ چراغ، سد معبر غيرمترقبه و يا مسير اسكورت هاي تشريفات تعبيه شده است، اين نظم را بر هم بزنند. بديهي است كه اين سامانه زماني مي تواند نقش خود را در سياستگذاري هاي ترافيكي و مهندسي ترافيك ايفا كند كه تمام خصوصيات آن به طور كامل به اجرا درآيد.
بر اساس آمارهاي موجود، سال گذشته ۳۵ تقاطع شهر تهران به سيستم كنترل هوشمند، ۲۷ تقاطع با زمان ثابت، ۱۱۸ تقاطع به چراغ چشمك زن و ۱۳۵ تقاطع به سيستم شمارشگر معكوس مجهز شده اند و اين در حالي است كه بر اساس آمار و ارقام شركت كنترل ترافيك شهرداري و بررسي هاي انجام شده، اگر يك تقاطع در شهر تهران دچار نقص فني يا دستكاري شود، نه تنها عملكرد آن تقاطع بلكه توازن يك شبكه با حداقل ۱۵ تقاطع ديگر به هم مي خورد.

وزير مسكن و شهرسازي :
۳۰ هزار هكتار بافت فرسوده شهري شناسايي شده است
ايسنا:با بررسي هايي كه تاكنون در ۹۰ شهر كشور صورت گرفته، بيش از ۳۰ هزار هكتار بافت فرسوده شناسايي شده است.
مهندس محمد سعيدي كيا وزير مسكن و شهرسازي در حاشيه سفر هيات دولت به استان زنجان ، با بيان اين مطلب، تاكيد كرد: هنوز اعتبار خوبي براي بافت هاي شهري پيش بيني نشده است. امسال ۵۰ ميليارد تومان اوراق مشاركت و ۳۰ ميليارد تومان نيز از منابع داخلي وزارتخانه به اين امر اختصاص داده شده كه در مقابل كار بزرگي كه در پيش داريم اندك است.
او گفت: در مورد شهرها فعلاً در حال تدارك برنامه هستيم و اين كار به تدريج جلو مي رود كه اميدواريم با كمك دولت و مجلس فراگير شود.
وزير مسكن و شهرسازي، در عين حال تأكيد كرد: براي نوسازي بافت هاي فرسوده روستايي، دولت برنامه ريزي هاي خوبي داشته و سالانه حدود ۲۰۰ هزار واحد روستايي بايد نوسازي شود كه سهم استان از اين رقم حداقل چهار هزار واحد مسكوني است.
سعيدي كيا در بخش ديگري از اين گفت وگو با بيان اين كه قرار است، امسال حدود ۵۰ هزار واحد اجاره اي در كشور ساخته شود، افزود: سهمي كه براي استان زنجان تعيين كرده ايم، ۳۲۰۰ واحد است كه ۵۵۰ واحد مشاركتي اجاره به شرط تمليك نيز به آن افزوده مي شود.
وي خاطرنشان كرد: تلاش خواهيم كرد در برآوردهاي بعدي سهميه استان را افزايش دهيم، ولي همين حجم موجود نيز قابل توجه است.

گورستان سه هزارساله در ميناب
000042.jpg
ميراث خبر: يك گورستان متعلق به هزاره نخست پيش از ميلاد در تازه ترين  بررسي  هاي باستان شناسان در ميناب كشف شد. حفاريهاي غيرمجاز در اين گورستان سه هزارساله به تخريب بسياري از گورها و غارت آثار و اشياي آنها منجر شده است.
باستان شناسان قرارگيري اجساد روي صخره ها را با توجه به وجود تپه هاي خاكي بسيار زياد در اين منطقه، دليل مقدس بودن خاك مي دانند. بسياري از اين گورها توسط حفاران غيرمجاز تخريب شده است.
«سيامك سرلك» ، باستان شناس و سرپرست هيات بررسي ميناب و رودان در اين مورد به ميراث خبر گفت: «بررسي و شناسايي هاي اين فصل منجر به كشف يك گورستان تاريخي بالغ بر ۱۰۰ هكتار شد. گورهاي اين گورستان از نوع چهارچينه سنگي است و نحوه تدفين به اين صورت بوده كه اجساد را داخل يك سطح صخره اي قرار مي دادند و زماني كه تدفين تمام مي شد روي گور را با يك تخته سنگ مي پوشاندند و بعد روي آن پشته اي از لاشه سنگ درست مي كردند. گورها تپه اي شكل مي شد كه به اين نوع گورها« گورتپه »گفته مي شود» .

هوا
000027.jpg
000024.jpg
000033.jpg
000030.jpg

زادبوم
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
انقلاب
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   انقلاب   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |