سه شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۷۴ - May 2, 2006
تجليل از كارگران شهرداري تهران
سما: دكتر قاليباف در مراسم تكريم كارگران نمونه شهرداري تهران، از ۱۴ كارگر برگزيده قدرداني كرد.
قاليباف - شهردار تهران - با حضور در مراسم روز جهاني كارگر در جمع ۵۵۰ نفر از كارگران نمونه كه به نمايندگي از ۲۸ هزار كارگر شهرداري در اين مراسم حضور داشتند گفت: قشر كارگر با كمترين توقع و با كمترين دريافت بيشترين تلاش را تا به امروز در مجموعه شهرداري داشته اند.
وي تصريح كرد: بنده و تمام مديراني كه احساس موفقيت در كار داريم بدون شك مديون زحمات تمام اين عزيزان گمنام هستيم.
شهردار تهران همچنين گفت: متاسفانه با وجود تلاش ها و زحمات اين كارگران عزيز، توجه كمتري به اين قشر شده است.
وي اظهار كرد: كشور ايران داراي ذخاير زيادي است كه بهره مندي از اين امكانات بدون در نظر گرفتن عنصر نيروي انساني و دستان تواناي كارگران نمونه هيچ ارزشي ندارد.
دكتر قاليباف در ادامه گفت: تلاش خالصانه، نوآوري و اختراعات كارگران در عرصه هاي مختلف است كه استقلال و آزادي كشور را تضمين مي كند.
وي تصريح كرد: مشكلات كارگران از دغدغه هاي مهمي است كه همواره به آن توجه دارم و اميدوارم بتوانم مشكلات اين قشر زحمت كش را مرتفع كنم.
دكتر قاليباف تأكيد كرد: در صدد هستيم مشكلات خاص جامعه كارگران شهرداري تهران از جمله وام مسكن و ازدواج را در حد توان و طبق برنامه ريزي انجام شده مرتفع كنيم.
شهردار تهران همچنين در حاشيه برگزاري اين مراسم در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالي درخصوص طرح تحقيق و تفحص شوراي اسلامي شهر تهران از روابط عمومي شهرداري اظهار كرد: تحقيق و تفحص از اختيارات شوراي شهر است و هر موقع شورا اراده كند مي تواند آن را انجام دهد.
وي درباره ارتباط طرح تحقيق و تفحص با انتخابات شوراي شهر گفت: هيچگاه در بعد كاري، سياسي نگاه نكرده ام.
دكتر قاليباف همچنين در پاسخ به سئوال ديگري درخصوص حسابرسي از شهرداري گفت: حسابرسي سال ۸۲ - ۸۳ و نيمه دوم سال ۸۴ كه بنده مسئوليت شهرداري تهران را داشته ام به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه شده اما هنوز در شوراي شهر رسيدگي نشده است و بررسي آن براي مدت سه ماه به تاخير افتاده است.
شهردار تهران همچنين گفت: تفريغ بودجه سال ۸۴ و ۸۳ را به شوراي شهر ارائه داده ايم كه هنوز تفريغ بودجه سال ۸۳ بررسي نشده است كه البته در اين خصوص من نبايد پاسخگو باشم.

قاليباف خبر داد:
ارائه خدمات روانكاوي و مشاوره در خانه هاي سلامت
گروه شهري : خانه هاي سلامت به ارائه مشاوره و خدمات روانكاوي به وسيله افراد متعهد و متخصص و با هزينه اندك به شهروندان مي پردازد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، دكتر محمد باقر قاليباف _ شهردار تهران _ صبح ديروز در نشست با اعضاي «سازمان روانشناسي و مشاوره» كه در شهرداري تهران برگزار شد، با اعلام اين خبر گفت: شهرداري تهران با تامين فضاي لازم در خانه هاي سلامت شرايطي فراهم خواهد كرد تا متخصصان سازمان روانشناسي و مشاوره امكان فعاليت در اين مراكز را پيدا كنند.
وي افزود: ارتقاي بهداشت رواني شهروندان يكي از كليدي ترين و حياتي ترين عواملي است كه بدون آن تحول ساختار فيزيكي شهر و تمامي طرح هاي عمراني عقيم خواهد ماند.
شهردار تهران با اشاره به اين كه مددكاري اجتماعي ۱۷ سال است كه در كشور تعطيل محسوب مي شود، تصريح كرد: متاسفانه ما از سويي ناهنجاري هاي اجتماعي توليد مي كنيم و به جاي رفع آن ها با افزايش بهداشت رواني جامعه، صرفاً به برخوردهاي سلبي بسنده مي كنيم.
دكتر قاليباف درمورد شرايط لازم براي ارائه خدمات مشاوره در خانه هاي سلامت گفت: در ارائه اين خدمات بايد قطعاً سه شرط رعايت شود كه نخست سلامت اخلاقي، تخصص و تعهد، دوم فرهنگ سازي براي ازبين  بردن نگاه رايج به مقوله مشاوره و مراجعه به روانكاو و سوم كاهش هزينه هاي مشاوره است.
وي تاكيد كرد: متخصصاني كه از سوي سازمان نظام روانشناسي و مشاوره به خانه هاي سلامت معرفي مي شوند دست كم بايد داراي مدرك كارشناسي ارشد روانشناسي باشند و قطعاً سلامت اخلاقي آن ها به عنوان كساني كه قرار است با خصوصي ترين مسايل خانواده ها و شهروندان در ارتباط باشند تضمين شود.
شهردار تهران اظهار كرد: نخستين اولويت ما در شهر، انسان است و هيچ چيز به اندازه انسان براي ما مهم نيست؛ درست است كه معماري اسلامي براي ما اهميت دارد اما وجود انسان موحد در شهر است كه به همه اين ها معنا مي دهد و رشد بهداشت رواني شهروندان مقدمه شكل گيري انسان موحد است.قاليباف ميزان فرهنگ سازي رسانه ملي در حوزه مسائل شهروندي را اندك اعلام كرد و افزود: متاسفانه افكار عمومي در ايران نسبت به مشاوره و مراجعه به روانكاو به شدت منفي است و بايد رفته رفته با فرهنگ سازي به اين معضل پايان داد.
در ادامه اين نشست كه با حضور اعضاي سازمان روان شناسي و مشاوره جمهوري اسلامي، نماينده وزير بهداشت و صداوسيماي جمهوري اسلامي برگزار شد، دكتر غلامعلي افروز _ رئيس اين سازمان _ گفت: متأسفانه سازمان نظام روانشناسي و مشاوره برخلاف نظام پزشكي از جايگاه روشني برخوردار نيست و براي فعاليت و ارائه خدمات نيازمند حمايت تمامي سازمان هاي كشور است.
وي افزود: بهداشت رواني در كشور ما از حد نازلي برخوردار است و نبود هرگونه سيستم نظام مند براي ساماندهي بهداشت رواني جامعه هر روز به تنزل آن كمك كرده است.
دكتر افروز اعلام كرد: ما در تهران ۲ ميليون خانوار با ميانگين ۲/۴ نفر داريم كه به ازاي هريك هزار نفر بايد دست كم يك روان شناس وجود داشته باشد؛ اين درحالي است كه در كشورهايي كه بهداشت روان پيشرفت كرده است براي هر ۵۰۰ نفر يك روانشناس است.
رئيس سازمان نظام روانشناسي و مشاوره گفت: خوشبختانه تعريف مديريت جديد شهرداري تهران از شهر و گستره فعاليت هاي شهرداري تغيير كرده است و ديگر شهرداري فقط محل طرح مباحث ساخت و ساز نيست؛ از اين رو مي توان انتظار داشت شهرداري تهران به عنوان الگوي ساير شهرهاي ايران براي ارتقاي بهداشت رواني جامعه گام بردارد.

تلاش براي عمران و توسعه تهران
تسهيلات ويژه به سرمايه گذاران طرح هاي عمران
شهري در شمال غرب تهران ارائه مي شود
000180.jpg
گروه شهري: شمال غرب تهران به دليل مزيت ها و ويژگي هاي منحصر به فرد خود، به فرصت طلايي سرمايه گذاري و مشاركت در پروژه هاي عمران شهري تبديل شده است.
مديريت شهري تهران در راستاي تحقق شعار توسعه پايدار شهري، بستر مشاركت بخش غيردولتي اعم از خصوصي و تعاوني را براي سرمايه گذاري فراهم كرده و در اين ميان تسهيلات ويژه اي در اختيار علاقه مندان به سرمايه گذاري قرار مي دهد. مديريت شهري بر اين باور است كه از رهگذر مشاركت و سرمايه گذاري بخش خصوصي مي توان ضمن ارتقاي سطح كمي و كيفي خدمات، فضاي زيست شهروندان را مناسب و شهر تهران را به شهري برخوردار و توسعه يافته تبديل كرد.
دكتر اصغر نصيري شهردار منطقه ۲۲ تهران در نشستي با علاقمندان به سرمايه گذاري در پروژه هاي عمران شهري گفت: در پي توصيه دكتر قاليباف مبني بر ايجاد فرصت هاي سرمايه گذاري براي عمران و توسعه شهر، هم اينك ۵۹ پروژه مشاركتي براي اجرا در شمال غرب تهران، تعريف و طراحي شده است.
وي تصريح كرد: كليه پروژه ها مبتني بر رعايت شاخصه هاي زيست محيطي طراحي شده و مجريان نيز موظف به رعايت تمام استانداردها هستند.
نصيري با بيان اين مطلب كه طرح تفصيلي منطقه شمال غرب تهران تهيه شده است، گفت: براساس طرح تفصيلي كمتر از ۲۰ درصد اراضي به كاربري مسكوني اختصاص يافته و بخش عمده آن به فضاهاي سبز و ساير كاربري هاي خدماتي با كاركردهاي ويژه اختصاص يافته است.
به گفته وي مجموعه فضاهاي خدماتي و همگاني كه در قالب طرح تفصيلي براي اين منطقه ديده شده بيش از سرانه هاي طرح جامع است به اين اميد كه اين منطقه كه به عنوان يك منطقه تفريحي _ توريستي خواهد بود، بتواند قسمت عمده اي از كمبودهاي فضاهاي خدماتي در غرب تهران را هم تأمين كند.
شهردار منطقه ۲۲ در ادامه با بيان اين مطلب كه بزرگترين درياچه مصنوعي در شمال غرب تهران ايجاد مي شود، گفت: براساس طرح تفصيلي منطقه، اين درياچه كه ۳۳۰ هكتار وسعت خواهد داشت با هدف بالا بردن توان اكولوژيكي منطقه از طريق ايجاد و ارتقاي قابليت هاي تفريحي _ تفرجي، جلب توريسم و ايجاد اشتغال، ايجاد چشم اندازهاي زيبا، كاهش ضريب مخاطرات ناشي از سيل از طريق هدايت روان آبهاي سطحي به درياچه، تلطيف هوا و پاسخ به برخي نيازهاي فيزيولوژيكي و رواني شهروندان ايجاد مي شود.

مديرعامل شركت اتوبوسراني شهرداري تهران:
خطوط آزادي-امام حسين و خراسان- راه آهن
گزينه هاي احداث اتوبوس برقي هستند
فارس : مديرعامل شركت اتوبوسراني شهرداري تهران با اشاره به اتمام مذاكرات براي اجراي طرح احداث اتوبوس برقي طي ۶ ماه اول سال، گفت: خطوط آزادي-امام حسين، خراسان- راه آهن و جمهوري- بهارستان گزينه هاي احداث سيستم جديد اتوبوس برقي هستند.
محمد احمدي بافنده درخصوص شركت هاي طرف مذاكره براي احداث اتوبوس برقي تصريح كرد: با توجه به محدود بودن تعداد شركت هاي فعال در زمينه احداث و توليد اتوبوس برقي، مذاكرات با شركت هاي ايتاليايي، چيني و چك و اسلواكي در حال انجام است.
وي درخصوص مدت زمان مورد نياز براي احداث اين سيستم، گفت: در حال حاضر بر اساس مذاكرات انجام گرفته بهترين گزينه احداث متعلق به شركت ايتاليايي است و با توجه به اين كه در سيستم جديد هيچ تير برقي احداث نخواهد شد و تاسيسات نيز زميني خواهند بود بنابراين شركت هاي طرف مذاكره اعلام كرده اند كه مي توانند كار نصب باكس هاي ۲۰ در ۲۰ زميني را در طول شب بدون آن كه اختلالي در رفت و آمد روزانه شهروندان ايجاد شود،  احداث كنند.
وي زمان احداث اين خطوط را به نتايج مذاكرات موكول كرد و گفت: با توجه به اين كه در حال حاضر بيشترين بار ترافيكي با وجود فعاليت ۴۰۰ دستگاه اتوبوس در مسير آزادي-امام حسين است بنابراين احداث اتوبوس برقي در اين مسير در اولويت قرار دارد.
وي در بخش ديگر سخنان خود با تأكيد بر اين كه هزينه سوخت، استهلاك و آلودگي صوتي اين سيستم بسيار كمتر از ساير سيستم ها است، درخصوص سوالات متعدد درخصوص شكست اجراي اين طرح در اقدام چند سال گذشته شهرداري، گفت: طي گذشت چند سال از فعاليت اتوبوس هاي برقي، هميشه بهترين و كم هزينه ترين اتوبوس ها، ۶۰ دستگاه اتوبوس برقي فعالي بوده است كه در مسير امام حسين-تهرانپارس در حال تردد هستند و تا كنون مشكلي در سيستم الكترونيكي آنها بوجود نيامده يا مستهلك نشده اند.

اصلاح قانون شوراها
000189.jpg
معاون امور اجتماعي و شوراهاي وزارت كشور از اصلاح قانون شوراها خبر داد. محمدرضا مجيدي گفت: بازنگري تجربه ۷ساله شوراها حاكي از وجود ۲۰۰ ابهام در قانون شوراهاي اسلامي شهر و روستا است و وزارت كشور اين ابهامات را براي اصلاح به مجلس فرستاده است.وي با   نوپا خواندن شوراهاي اسلامي درخصوص انتخابات آينده مرحله سوم اين شوراها گفت: تعداد شوراها و اعضاي آنها همانند دوره دوم است و تغيير نخواهد داشت.وي گفت: در صورت تصويب طرح تجميع انتخابات، انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستاها همزمان با انتخابات خبرگان رهبري آبان امسال برگزار مي شود و در صورت تصويب نشدن طرح تجميع، زمان انتخابات شوراها به اسفند امسال موكول مي شود.

جمع آوري مكانيزه زباله هاي ۴۵ ناحيه
000183.jpg
مهر: مديرعامل سازمان خدمات موتوري شهرداري ، از جمع آوري مكانيزه زباله هاي ۴۵ ناحيه شهر تهران تا پايان ارديبهشت ماه جاري خبر داد. مهندس مصطفي سليمي افزود: پس از اجراي كامل اين طرح در ۱۲۰ ناحيه شهر ، تمامي زباله هاي شهر تهران فقط يكبار در روز جمع آوري خواهد شد.جمع آوري مكانيزه زباله هاي شهر تهران تاكنون در ۳۵ ناحيه به صورت كامل اجرايي شده است .وي با اشاره به اينكه در هيچ جاي دنيا مانند تهران چندين بار در طي روز زباله ها جمع آوري نمي شود ، تصريح كرد: در حال حاضر ۷۰ درصد زباله هاي شهر تهران شبها و ۳۰ درصد باقيمانده زباله روز است كه بايد به سمتي پيش برويم كه تمام زباله هاي تهران فقط شبها جمع آوري شود.

ساخت ۱۵۲ آب نما
000186.jpg
گروه شهري: به همت سازمان زيباسازي شهرداري تهران و با همكاري شهرداري هاي مناطق بيست و دوگانه، تا پايان سال جاري، ۱۵۲ آب نما در سطح شهر تهران به بهره برداري مي رسد. به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، اين آب نماها در قالب موزيكال، صخره اي، حجمي، فواره اي و ... خواهند بود و در بوستان ها، ميدان ها و فضاهاي خاص شهر ايجاد مي شوند. بنا بر اين گزارش، آب نماها يكي از عناصر شهري هستند كه در تلطيف فضاي شهرها نقش به سزايي دارند و موجب زيبايي منظر شهر و ارتقاي كيفي محيط شهري مي شوند. اين گزارش مي افزايد: با توجه به وجود اغتشاشات بصري بسيار در شهر تهران و تأثيرات منفي ناشي از آن، وجود آب نماها تا حدود زيادي فضاهاي شهري را مطلوب و آرمش بصري ايجاد مي كند.

انتقال پادگان ها به خارج از شهر
فارس: استاندار تهران گفت: تمركز زدايي از تهران از طريق خروج پادگان هاي نظامي، از برنامه هاي اجرايي مهم استانداري در سال جاري است.كامران دانشجو افزود: استانداري براي خروج پادگان ها از داخل شهر تهران نمي تواند، به طور مستقيم با پادگان ها وارد مذاكره شود و خروج پادگان ها از سطح شهر داراي شرايط خاص است.استاندار تهران با بيان اينكه با افزودن بزرگراهها، افزايش ناوگان حمل و نقل عمومي، ايجاد طرح زوج و فرد خودروها و محدوديت خودروهاي تك سرنشين نمي توان معضل بزرگ ترافيك را در شهر تهران برطرف كرد تصريح كرد: با تهيه سند ملي مهاجرت معكوس، خروج پادگان هاي نظامي  و دانشگاه ها و دفاتر مركزي شركت هاي بزرگ مي توان مشكلات شهر تهران را تا حدودي برطرف كرد.دانشجو اظهار داشت: بايد پادگان ها و دانشگاهها از سطح شهر تهران خارج شوند، چرا كه بيشتر سربازان و دانشجويان شهرستاني بعد از اتمام سربازي و دانشگاه خود در تهران ماندگار شده و ديگر به شهرهاي خود باز نمي گردند.استاندار تهران در پاسخ به اين سوال كه آيا امكان خروج پادگان ها از سطح شهر تهران وجود دارد گفت: اين امكان وجود دارد و در صورت خروج پادگان ها از سطح شهر استانداري تهران امكاناتي همانند زمين، آب و برق در اختيار پادگان ها قرار مي دهد.دانشجو در پايان خاطرنشان كرد: در صورت خروج پادگان ها از سطح شهر، زمين پادگان ها در صورتي كه در محدوده شهري قرار گرفته باشد، به فضاي سبز و پارك تبديل مي شود و از اين طريق سرانه فضاي سبز شهر تهران هم افزايش مي يابد.

نگاه
000177.jpg
جمال رحمتي

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
انقلاب
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   انقلاب   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |