دوشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۸۵ - May 15, 2006
حضرت رسول اكرم (ص):
منفورترين مردم پيش خدا آن كس است كه ايمان آورد و سپس كافر شود.
نهج الفصاحه
امروز با حافظ
وين سوخته را محرم اسرار نهان باش
باز آي و دل تنگ مرا مونس جان باش
ما را دو سه ساغر بده و گو رمضان باش
زان باده كه در ميكده عشق فروشند
براي نخستين بار صورت مي گيرد
بررسي هنر مسلمانان در موزه مدرن نيويورك
آثاري از هنرمندان ايراني كه در اين نمايشگاه شركت داده شده متعلق به شيرين نشاط، شيرانا شهبازي و شيرازه هوشياري است
002886.jpg
002889.jpg
گروه ادب و هنر: براي نخستين بار موزه هنر مدرن آمريكا به عنوان يكي از مهمترين موزه هاي دنيا كه سبك هاي هنري مهمي همچون اكسپرسيونيسم انتزاعي، پاپ آرت و ... را مورد توجه قرار داده، به هنر مسلمانان توجه كرده و همراه با برپايي نمايشگاهي به بررسي در اين زمينه مي پردازد.
نمايشگاهي كه به همين مناسبت تا ۳۱ ارديبهشت در موزه هنر مدرن نيويورك برگزار مي شود، «بدون مرز: ۱۷ راه نگاه كردن» نام دارد و آثاري از ۱۷ هنرمند مسلمان كشورهاي مصر، هند، ايران، عراق، لبنان، پاكستان، فلسطين و تركيه را كه شامل عكس، نقاشي، كاريكاتور، مجسمه، ويدئو، انيميشن، فرش و پارچه بافي است، دربر مي گيرد.
به گزارش ايسنا آثاري از هنرمندان ايراني كه در اين نمايشگاه شركت داده شده متعلق به شيرين نشاط، شيرانا شهبازي، شيرازه هوشياري است. مسئولان برپايي اين نمايشگاه مدعي اند كه «بدون مرز: ۱۷ راه نگاه كردن» مي خواهد كليشه هاي رايج نسبت به جوامع اسلامي را بشكند و تكثرگرايي هنر را معرفي كند.
تأكيد بر بررسي استفاده از تنوع ريشه هاي فرهنگي، اصالت،هنرمندان و موضوع هويت و ايمان از جمله اهداف اين نمايشگاه عنوان شده است.
مهمترين بخش نمايشگاه كه همزمان با برپايي آن شكل مي گيرد، مربوط به نشست هاي تخصصي و همايش علمي است كه در ميزگردي با عنوان استانبول، لاهور و تهران، چشم اندازهاي معاصر درباره هنر، با حضور مسئولان و منتقدان به بررسي هنر معاصر در اين سه شهر اصلي جهان اسلام پرداخته مي شود.
اين نشست به ميزباني مركز مطالعات شرق نزديك كوركيان، دانشگاه نيويورك امروز (دوشنبه) در محل اين دانشگاه برگزار مي شود و «عليرضا سميع آذر» سرپرست سابق موزه هنرهاي معاصر تهران به عنوان نماينده هنر ايران به همراه مدير مركز هنر معاصر استانبول و استاد مدرسه هنرهاي تجسمي دانشگاه ملي لاهور سخنراني مي كنند.
گفتني است كمي پس از برگزاري اين برنامه، هنر و آثار هنرمندان كشورهاي مسلمان از جمله ايران در قالب نمايشگاهي در دوبي مورد توجه قرار خواهد گرفت و حراج كريستي به عنوان يكي از قديمي ترين و مهمترين حراج آثار هنري دنيا آثار تعدادي از هنرمندان كشورمان و ديگر كشورهاي مسلمان را براي نخستين بار به حراج خواهد گذارد كه مشروح گزارش مربوط به اين رويداد مهم طي روزهاي آتي در صفحه هنر همشهري تقديم خوانندگان خواهد شد.

باز هم جامانديم
وقتي نمايشگاه، جشنواره و يا همايش هاي حرفه اي در حوزه هاي فرهنگي برپا مي شود تازه مي فهميم چقدر از فضاي حرفه اي جامانده ايم!
آدم هاي سرشناس مطبوعاتي توي اين پستو يا آن پيشخوان سرك مي كشند تا بگويند هستيم!
جوانان غيرحرفه اي سرزده و شتابزده مي آيند و مي روند تا از اين مكاره بازار فرهنگي سهمي ببرند اما همچنان اين حكايت باقي است كه جامانده ايم!
آمارها دروغ نمي گويند اما اين نكته را يادآور هستند كه كاربران اينترنتي جوان و نوجوان نسبت به سال هاي قبل و قبل تر بيش و بيشتر شده اند، باز همان آمارها از وبلاگ نويسي، نويسندگي و در نهايت دردنوشتن و خواندن اين نوجوانان و جوانان تشنه حكايت مي كند اما هيچ بازاري براي رفع عطش آنان برپا نمي شود آن وقت ما و شماي مطبوعاتي، مدير فرهنگي رسانه اي و قس عليهذا انتظار داريم شمارگان نشريات فراتر رود.
اگر آنها را باور كنيم، به آنها فرصت بازي بدهيم مطمئن باشيد مقبوليت ما هم بيشتر مي شود، عده اي از همان نوجوانان و جوانان پرسشگر مدعي بودند مگر وبلاگ، اينترنتي روزنامه الكترونيكي نيست و يا يك نشريه هفتگي و يا ماهنامه نيست پس چرا آنها را به بازي نمي گيريم؟
پس بي جهت نيست كه بگوئيم سيزدهمين نمايشگاه مطبوعات نيز سپري شد اما ما از قافله  رسانه اي بازمانديم. ولي مي توان از امروز براي جشنواره وبلاگ نويسي و يا بهتر بگوئيم فضاي مجازي نويسندگان و روزنامه نگاران جوان و جوانتر تا سال بعد سرمايه گذاري كرد.
هوشنگ صدفي

بهارستان
سلطان و رعيت
آورده اند كه نوشيروان عادل را در شكارگاهي صيد كباب كردند و نمك نبود. غلامي به روستا رفت تا نمك آرد. نوشيروان گفت: نمك به قيمت بستان تا رسمي نشود و ده خراب نگردد.
گفتند: از اين قدر چه خلل آيد؟ گفت: بنياد ظلم در جهان اول اندكي بوده است. هركه آمد بر او مزيدي كرده تا بدين غايت رسيد.
گلستان سعدي - به كوشش دكتر خليل خطيب رهبر
اگر زباغ رعيت ملك خورد سيبي-بر آورند غلامان او درخت از بيخ
به پنج بيضه كه سلطان ستم روا دارد-زنند لشگريانش هزار مرغ به سيخ

مشاور رئيس جمهور اعلام كرد:
تبديل خاطرات ايثارگران به آثار ادبي فاخر
002883.jpg
فارس: مشاور رئيس جمهور در امور ايثارگران و مدير  آفرينش  هاي ادبي حوزه هنري در ديدار از حوزه هنري استان اردبيل گفت: خاطرات ايثارگران دفاع مقدس بايد تبديل به آثار ادبي فاخر شود.
در اين ديدار كوتاه كه فرماندار اردبيل نيز حضور داشت، مجتبي رحماندوست ضمن آشنايي با فعاليت هاي ادبي و هنري در سخناني بر اهميت مقوله داستان نويسي تأكيد كرد و گفت:   تلاش كنيد با ارجاع برنامه هاي خوب، عميق و برنامه  ريزي شده داستان نويس هاي مسلمان تربيت كنيد كه خلاء موجود در جامعه به نحو مناسبي پر شود.
وي افزود: داستان هايي كه بدون پشتوانه فكري و عقيدتي توليد مي شود داراي بار منفي و نگاه مأيوس به جامعه و مشحون از بي ارزشي هاست كه بايستي در جاهايي مانند حوزه هنري تلاش مضاعفي در خلق داستان هاي اسلامي  و قصه هايي كه بار معنايي و الهي دارد صورت پذيرد.
مشاور رئيس جمهور با تقدير از تلاش هاي حوزه هنري در راه اندازي مسابقات خاطره نويسي و جمع آوري و تدوين خاطرات ايثارگران دوران دفاع مقدس تصريح كرد: كوشش اصلي بايد بر محور خلق آثار هنري و ادبي از متن و محتواي خاطرات ايثارگران باشد چرا كه تدوين خاطرات تنها بخشي از تلاش و جهاد عظيمي است كه بايد به نحو عالي صورت پذيرد.
مهم ترين كار تزريق مفاهيم عميق ديني و انقلابي در قالب هاي داستاني و هنري با استفاده از خاطرات ايثارگران است تا جلوه هاي ايثار و شهادت در فضاي كشور مترنم شود.

رسانه ملي نوحه خواني را ترويج مي كند
ايسنا: رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي گفت: مدتي است صدا و سيما در جهت شناساندن معرفت حسيني، برنامه هاي خود را فقط به مداحي ها و نوحه خواني ها تقليل داده است.
دكتر عماد افروغ در ديدار با هنرمندان آذربايجان شرقي افزود: قرائت روشني از نحوه اجراي عزاداري ها نداريم، به طوري كه صدا و سيما به عنوان يك رسانه فراگير، به تدريج وعظ و خطابه و سخنراني علما را حذف و نوحه خواني را ترويج مي دهد.
افروغ از صدا و سيما خواست در جهت توليد برنامه هاي فاخر چه در سطح ملي و چه در سطح استاني همت كند.

كوتاه از هفت هنر
جشنواره تئاتر دختران: نمايش «گ مثل گرگ» به كارگرداني معصومه شموسي به بيست وچهارمين جشنواره تئاتر صحنه اي دانش آموزي دختران كشور راه يافت. در جشنواره مرحله استاني ۱۰۵ دانش آموز در قالب هشت نمايش برگزيده از شهرستان ها و مناطق استان بوشهر به رقابت پرداختند.
اكران گل يا پوچ : براي اولين بار و پس از سالها، فيلمي از ابوالفضل جليلي در ايران اكران مي شود. سيزده ساخته قبلي ابوالفضل جليلي، هيچ كدام تاكنون اجازه نمايش  عمومي در سينماهاي ايران را پيدا نكرده اند. البته چند سال پيش صدا و سيما، مجموعه اي از فيلمهاي اين كارگردان را به نمايش گذاشت. «گل يا پوچ» تاكنون جايزه موزه سينماي فرانسه و جايزه جوانان سينماي فرانسه را دريافت كرده است.
002880.jpg
تئاتر خياباني در دانشگاه: اولين جشنواره تئاتر خياباني دانشگاه تهران به همت انجمن نمايشگران خياباني خانه تئاتر از صبح ديروز در دانشكده هاي اين دانشگاه آغاز شد.به گزارش خبرگزاري مهر، هفت گروه نمايشي شامل نمايش هاي بي نشان به كارگرداني پژمان كاشفي، صداي پاي آب به كارگرداني جمشيد عسگري، قريب به كارگرداني عليرضا دهقاني، شفا به كارگرداني امير آتشاني، زهرا به كارگرداني حامد هوشياري، گمشده زمان به كارگرداني ابوذر چهل اميراني و كتاب عشق به كارگرداني حميدرضا مرادي تا پايان روز ۲۶ ارديبهشت در دو نوبت صبح و عصر در فضاي باز دانشگاه تهران به اجرا درمي آيد.
ستاره توليد مي شود: محمدعلي طالبي در حال آماده سازي و پيش توليد ساخت فيلم ستاره در حوزه آثار كودك و نوجوان است. اين كارگردان كه فيلم هاي كيسه برنج، تيك تاك و خط پايان را در حوزه فيلم كودك و نوجوان در كارنامه خود دارد، گفت: اين فيلم با ديدي نو و شايد متفاوت با ساختار ديگر آثارم در حوزه اجتماعي به زندگي كودكان و نوجوانان در كشورمان مي پردازد.
كارگاه: اولين مؤسسه خصوصي داستان نويسي كشور با عنوان «افق خاطرات» در مشهد تأسيس شد. عباس واحديان سرپرست اين مؤسسه هدف از تأسيس افق خاطرات را تبديل نويسندگي به يك حرفه عنوان كرد و افزود: وضعيت نابسامان نويسندگي موجب اجراي اين ايده شده است. وي گفت: اين مؤسسه بر آن است داستان زندگي مردم را به كتاب تبديل كند.
بازار كن: برنامه ريزي براي نمايش ۱۸ فيلم سينمايي جديد ايراني در سالن هاي سينمايي رسمي بازار كن براي دست اندركاران حرفه اي سينماي جهان صورت گرفته است. اين آثار براي خريداران و توزيع كنندگان فيلم، مسئولان و نمايندگان جشنواره هاي جهاني، نمايندگان شبكه هاي تلويزيوني و منتقدان سينمايي به نمايش درمي آيد.
تصوير مفاخر علمي و فرهنگي: براي نخستين بار در قالبي كاملا مستند، زواياي مختلف زندگي شخصي، اجتماعي، فكري برخي از فرهيختگان ايراني از شبكه چهار سيما به تصوير كشيده مي شود. چهره هاي مطرح شده در اين برنامه عبارتند از: علي نصيريان، دكتر تقي زرگري، زنده ياد فريدون ناصري، دكتر اصغر دادبه، دكتر عبدالمحمد آيتي، دكتر نصرالله پورجوادي، دكتر سيروس شميسا، دكتر غلامرضا اعواني، دكتر رضا داوري، دكتر محسن جهانگيري و دكتر غلامرضا ديناني .
تكنوازي گيتار كلاسيك در فرهنگسراي شفق (دانشجو): رضا مدينه اي، نوازنده پي گير گيتار كلاسيك كه در چند سال اخير كنسرتهاي متعددي را برگزار كرده بود، در ساعت ۱۹ روزهاي ۲۸ و ۲۹ ارديبهشت در فرهنگسراي شفق (دانشجو) اجراي برنامه دارد.

اصل مطلب-ابوالفضل زرويي نصرآباد
حكايت آن همشيره كي در توچال بود و گفتن او مر اين بنده نگارنده را كي در باب حقوق زنان و اضافه حقوق ايشان و مزايا و مابقي قضايا چيزي مي بايد نبشت و گفتن اين بنده او را كي «اي به چشم» و در تبيين ديدگاه آن مرد، كي گفت «اناالحق» و شرح اين معني كي حق زنان را مي بايست بر كف دست ايشان نهادن
002892.jpg

برگي از تاريخ
روز بزرگداشت فردوسي
۲۵ ارديبهشت ماه روز بزرگداشت حكيم ابوالقاسم فردوسي، بزرگترين حماسه سراي ايران و يكي از حماسه سرايان بزرگ جهان است. وي در سال ۳۱۹ يا ۳۲۰ شمسي برابر با سال ۳۲۹ قمري در طوس متولد شد. شهرت جهاني فردوسي، به خاطر كتاب شاهنامه است كه وي سرودن آن را از دوران جواني آغاز كرد، تا پايان عمر، بارها آن را بررسي و ويرايش كرد و بر غناي آن افزود. شاهنامه، گنجينه ميراث هزار ساله ملت و كشور ايران و دايره المعارف فرهنگ و تاريخ ايرانيان است. آن گونه كه فردوسي مي گويد، سرودن شاهنامه، سي سال طول كشيد. اين اثر جاويدان فردوسي كه در شمار بهترين آثار حماسي عالم است، در حدود شصت هزار بيت دارد و تاكنون به زبان هاي مختلف دنيا ترجمه شده است.
فردوسي در حفظ امانت هنگام نقل مطالب، به كار بردن نهايت مهارت در وصف مناظر طبيعي و ميدان هاي جنگ و قهرمانان منظومه خود و نيز ذكر حكم و مواعظ دلپذير، كمال توانايي را نشان داده است. فردوسي در بيان افكار و نقل معاني و رعايت سادگي زبان، صراحت و روشني سخن، انسجام، استحكام و متانت كلام در درجه اي از قدرت است كه كلامش همواره در ميان استادان، نمونه اعلاي فصاحت و بلاغت شمرده شده و به منزله سخن سهل و ممتنع تلقي گرديده است.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران

چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
اين قافله عمر
يادش آمد بچه كه بود، چقدر خوب اداي راه رفتن پدربزرگ را درمي آورد. دست به عصا، كمر خميده، قدم هاي لرزان و آهسته. درست مثل پدربزرگ.
حالا ديگر سال ها از آن زمان گذشته. ديگر نمي خواهد اداي پدربزرگ را در بياورد، اما نمي تواند.
هوشنگي

گشتي در دنياي خبرها
راديو ۲۴ ساعته براي سگ ها
بانكوك: يك فرد علاقمند در تايلند يك برنامه راديويي آنلاين ۲۴ ساعته براي سگها توليد و پخش مي كند. با توجه به اينكه وي علاقه عجيبي به سگ ها دارد با هزينه شخصي خود اقدام به تهيه و پخش اين برنامه كرده است. وي معتقد است سگ ها در حين گوش دادن به اين برنامه از خود واكنش نشان مي دهند.
هجدهمين زايمان
ويلينيوس: يك زن ۴۴ ساله در ليتواني براي هجدهمين بار زايمان كرد. جالب اينكه آخرين نوزاد وي در حدود ۷/۳ كيلوگرم وزن دارد و فاصله سني وي با اولين فرزند خانواده ۲۸ سال است.
۳ كيلومتر پياده روي در ۸ ماه
كارديف: يك لاك پشت خانگي كه ۸ ماه قبل گم شده بود بار ديگر نزد صاحبش بازگشت. اين لاك پشت ۸ ماه قبل از خانه خارج شد و هيچ كس اين حيوان را نديد. اما روز گذشته در فاصله ۹/۲ كيلومتري خانه ديده شد. در واقع اين لاك پشت طي ۸ ماه هر روزبه طور متوسط ۱۲ متر پياده روي مي كرد و جالب اينكه در اين مدت زير چرخ خوروها له نشد و جان سالم بدر برد. اين نوع لاك پشت بين ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال عمر مي كند.
بزرگراه شربتي
برلين: واژگون شدن يك دستگاه تريلي حامل شربت منجر به مسدودشدن يكي از پر رفت و آمدترين بزرگراههاي آلمان به مدت ۴ ساعت شد. اين تريلي كه ۳۰ هزار ليتر شربت حمل مي كرد به دليل تغيير مسير ناگهاني به گاردريل هاي كنار بزرگراه برخورد كرد و واژگون شد. بر اثر اين سانحه شربت موجود در تريلي در سطح بزرگراه پخش و رفت و آمد خودروها مختل شد. خسارت اين سانحه در حدود ۱۵۰ هزار يورو برآورد شده است.

گل و گياه
مهر سليمان
002877.jpg
نام علمي:
Polygonatum multiflorum
خانواده:
LILIACEAE
گياه دائمي با ساقه هاي كماني شكل و ساقه زيرزميني (ريزوم)، گلهاي آويخته و استوانه اي شكل و سفيدرنگ آن (نوك گلبرگها) سبزرنگ است به صورت دسته هاي ۶- ۲ تايي در محل اتصال ساقه به برگهاي بالايي در اواخر بهار _ اوايل تابستان ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي ۹۰ و گستردگي آن به ۳۰ سانتيمتر مي رسد.
نيازها: مكاني خنك و سايه دار، خاك حاصلخيز كه داراي زهكشي خوب باشد. در خاكهاي غني از آهك نيز بخوبي رشد مي كند حداقل دماي قابل تحمل آن
۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق تقسيم ريزوم در اول بهار و يا كاشت بذر در فصل پاييز امكان پذير است. سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
فرهنگ ماندگار
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   فرهنگ ماندگار   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |