دوشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۸۵ - May 15, 2006
استفاده از سيگنال هاي تلفن همراه براي هواشناسي
۳ پالس باران باريد...
002739.jpg
احسان لطفي:به تدريج همه جا را پر مي كنند. با همه آزار و اذيت هاي گاه و بي گاهشان آنقدر به درد بخور هستند و آنقدر خودشان را قبل از اينكه برايت تكراري و يكنواخت بشوند، نو مي كنند كه مقاومت كردن در برابرشان براي سنتي ترين آدم ها هم ديگر غيرممكن است. تلفن هاي همراه را مي گويم كه به بهانه بدون سيم بودن وارد زندگي آدمها شدند بعد دوربين و ضبط صوت و پلي استيشن و كامپيوتر را هم با خودشان آوردند و چه كسي فكرش را مي كرد كه به اين درد هم بخورند؟ به درد هواشناسي!
تحقيقات يك دانشمند و همكارانش نشان مي دهد كه مي توان مقدار ريزش باران را اندازه گرفت و حتي اميدوارانه با استفاده از اطلاعاتي كه شركت هاي تلفن همراه از اين افت و خيزها جمع آوري كرده اند، بتوانند مدلهاي خيلي دقيق تري براي آب و هواي كره زمين تهيه كنند.
اصل پديده، چيز تازه اي نيست و در واقع همه خيلي خوب مي دانند كه بارش باران روي مخابره سيگنالهاي تلفن همراه تأثير مي گذارد: قطره هاي ريز آب موجود در هوا اين سيگنالها را ضعيف مي كند.
به طور دقيق تر، اين قطره ها بسته به اندازه شان، شدت فركانسهاي خاصي از سيگنال را كاهش مي دهد و اين پديده، آنقدر تأثيرگذار است كه در حال حاضر ايستگاههاي مخابره امواج تلفن همراه، به طور خودكار بسته به تغيير شرايط جوي، شدت سيگنالهايشان را بالا و پايين مي برند.
حالا يك دانشمند نشان داده است كه اين بالا و پايين شدنها حاوي اطلاعات مهمي است كه اتفاقاً به درد هم مي خورد: او و گروهش توانستند با استفاده از افت و خيزهاي مشاهده شده در شدت سيگنالهاي مخابره اي بين ايستگاههاي شهر در هنگام توفان مقدار بارش باران را هر ۱۵دقيقه محاسبه كنند.
اين اطلاعات با اندازه گيري مستقيم ايستگاه هاي هواشناسي دو شهر مختلف همخواني قابل قبولي دارد.
البته اين اولين باري نيست كه از شدت سيگنالها چنين استفاده اي مي شود. پيش از اين سيگنالهاي دريافتي از ماهواره هاي GPS هم براي اندازه گيريهاي جوي مورد استفاده قرار گرفته بود: بسته به رطوبت و دماي هوا، تأخيرهاي كوچكي در زمان دريافت سيگنالها مشاهده مي شود و اين تأخيرها را مي توان به اطلاعات آب و هوايي ترجمه كرد.
حتي از خود سيگنالهاي تلفن همراه هم قبلاً براي بيرون كشيدن اطلاعات متفاوت استفاده شده بود. بعضي از محققان، از جمله اريك هورويتز از شركت مايكروسافت، ايده استفاده از تعداد مكالمات تلفن همراه هر منطقه براي تخمين ميزان ترافيك راههاي شهري را مطرح كرده بودند، غير از اين در جريان درگيريهاي سال ۱۹۹۹ در كوزوو، خيلي ها فكر مي كردند كه صربها از روي اختلالات شبكه هاي تلفن همراه توانسته اند جنگنده هاي ضد رادار F -۱۱۷ نيروي هوايي آمريكا را رديابي و يكي از آنها را سرنگون  كنند.
تحقيقات قبلي يكي از محققان دانشگاه اسكس هم استفاده پذيري اين افت و خيزهاي سيگنالي را براي اندازه گيري بارش، نشان داده بود.
اما طرح هاي پيشنهادي او به نوع خاصي از ارتباط بين ايستگاههاي تلفن همراه نياز داشت. زيبايي و جذابيت تحقيقات اين دانشمند در اين است كه به بازآرايي شبكه ها نيازي ندارد و از همان اطلاعات جمع آوري شده به وسيله شركتهاي تلفن همراه براي كسب داده هاي هواشناسي استفاده مي كند. به عبارت ديگر مواد خام طرح وي كاملاً مجاني از آب درمي آيد. البته تا وقتي كه شركتهاي ارتباطي در بودجه شان براي اين اطلاعات، رديف تازه اي باز نكنند.
منبع: نيچر

محصولات برادران وارنر روي اينترنت
ايرنا: شركت  برادران وارنر به  عنوان  نخستين  استوديوي  بزرگ  فيلمسازي  جهان  كه  به  انتشار محصولات  خود در اينترنت  پرداخته ، در آينده  نزديك  امكان  دانلود فيلمهاي  جديد را با استفاده  از فن آوري  به  اشتراك گذاري  فايل  شركت  بيت  تورنت ، فراهم  خواهد كرد.
به  گزارش  آسوشيتدپرس ، فناوري  به  اشتراك گذاري  (پير تو پير) شركت  بيت  تورنت  سالهاست  كه  توسط  بسياري  كاربران  اينترنت  براي  تبادل  غيرقانوني  فيلمها و ترانه هاي  موسيقي  كه  داراي  حق  كپي رايت  هستند، مورد استفاده  قرار مي گيرد و هم اكنون  شركت  وارنر برادرز، زيرمجموعه  غول  رسانه اي  تايم  وارنر، خواهان  استفاده  قانوني  از همين  فن آوري  براي  فروش  فيلم  در اينترنت  است .
فيلمهاي  خريداري  شده  از اين  طريق  تنها در همان  رايانه اي  كه  فيلم  در آن  دانلود شده ، قابل  نمايش  خواهند بود و كاربر نمي تواند فيلمي  را كه دانلود كرده  روي  دي  وي  دي  ضبط  كرده  و در دستگاه هاي  دي  وي  دي  پلير و يا رايانه اي  ديگر تماشا كند.
شركتهاي  بزرگ  فيلمسازي  كه  ضرر فراواني  را از دانلود غيرقانوني  فيلمهاي  خود از طريق  شبكه هاي  پير تو پير متحمل  مي شوند، تلاش  مي كنند با روي  آوردن  به  فروش  همين  فيلمها در اينترنت  با قيمت هاي  معقول ، كاربران  را از دانلود غيرقانوني  بازداشته  و به  خريداري  قانوني  فيلمها ترغيب  كنند، زيرا فيلم هاي  دانلود شده  به  شكل  غيرقانوني  و رايگان  از طريق  شبكه هاي  پير تو پير، اغلب  كيفيت  مطلوبي  نداشته  و به  علاوه  امكان  آلوده  شدن  رايانه هاي  كاربران  به  ويروسها و نرم افزارهاي  مخرب  را نيز به  دنبال  دارند.
در فن آوري  شركت  بيت  تورنت  كه  مورد استفاده  برادران وارنر قرار خواهد گرفت ، فايلهاي  بزرگ  نظير فيلمهاي  ويدئويي  به  صورت  يكجا و از يك  منبع  دانلود نشده  و رايانه  كاربر بخشهاي  مختلف  اين  قبيل  فايلها را به  صورت  همزمان  از چندين  منبع  مختلف  دانلود مي كند كه  اين  روش  زمان  دانلود را به  ميزان  قابل  توجهي  كاهش  مي دهد.به  گفته  مسئولان  وارنر برادرز بهاي  دانلود هر فيلم  با اين  روش  تقريبا با بهاي  خريد دي  وي  دي  همان  فيلم  يكي  خواهد بود.

كتابخانه ديجيتالي اروپا تأسيس مي شود
عليرضا سزاوار :كميسيون علوم اتحاديه اروپا اعلام كرده است كه تا سال ۲۰۱۰ بيش از ۶ميليون كتاب، فيلم و عكس را از طريق يك پورتال تنها در اينترنت در دسترس عموم خواهد گذاشت. به گفته يكي از مديران اين كميسيون به نام «ريچارد راپت فول» با تأمين بودجه براي برخي سياست ها و بررسي مسائلي كه در زمينه كپي رايت ممكن است پيش بيايد، به اين پروژه كمك خواهد شد.
اين كتابخانه بر روي شبكه اي ايجاد خواهد شد كه در حال حاضر امكان دسترسي به منابع ديجيتالي موجود در كتابخانه هاي ملي را فراهم مي سازد. قرار است تا سال ۲۰۰۸ ميلادي دو ميليون كتاب، فيلم، عكس و دست نوشته و آثار ديگر از طريق كتابخانه ديجيتال به صورت آنلاين در دسترس افراد قرار گيرد و تا سال ۲۰۱۰ كه كتابخانه ها، آرشيوها و موزه هاي بيشتري به اين پروژه اضافه مي شوند، اين ميزان به ۶ ميليون خواهد رسيد. اين كتابخانه ديجيتالي اروپا، كتابخانه هاي ۲۵ عضو اتحاديه اروپا را به يكديگر متصل خواهد كرد.
به گفته اين مدير ارشد، هر كتابخانه، موزه و يا آرشيوي مي تواند مطالب ديجيتالي خود را به كتابخانه مركزي اروپا پيوند بزند. هدف اين پروژه ترويج ميراث فرهنگي اروپا به صورت ديجيتالي است و هزينه ساخت اين مركز در حدود ۲۰۰ تا۲۵۰ ميليون يورو برآورد شده است. اين در حالي است كه هم اكنون نزديك به ۱۴۰ ميليون نفر در كتابخانه هاي سراسر اروپا عضو هستند.
منبع:Reuters.com

طب سوزني يا استارفلكس، كدام يك بهتر است؟
گروه علمي فرهنگي- مرتضي اسلام زاده: بيماري ميگرن يا نيمه سر، بيماري است كه بسياري با آن دست به گريبان اند و با آن روز را به شب مي گذرانند. اما به تازگي و با استفاده از روشي جديد كه يك تكنولوژي نوين به نام «استارفلكس» نام گرفته است، (M.I.S.T) سعي شده راه هاي درمان ميگرن را مورد مطالعه قرار گيرد. دراين عمل جراحي جديد يا همان «استارفلكس» (migraine Intervention with starflex technology) پژوهشگران بستن يك حفره اضافي قلب را جهت تسكين دردهاي شديد ميگرن يا نيمه سر پيش بيني نموده اند.
اين حرفه كه در جدار حائل ما بين دريچه هاي فوقاني قلب قرار گرفته است در زمان رشد جنين اجازه مي دهد خون بدون عبور از ريه در سراسر بدن به گردش درآمده، اما پس از تولد به گونه اي كاملاً طبيعي مسدود مي گردد.
عده اي بسيار اندك از اين نوزادان اين حفره را در بزرگسالي نيز به يادگار دارند و در ميان اين عده حداقل نيمي مبتلا به ميگرن حاد شده و يا مي شوند. اين تحقيقات نخستين بار در شهري واقع در بريتانيا به نام «شروز بري» برروي نزديك به يكصد و پنجاه نفر انجام شد كه همگي از ميگرن حاد در رنج بودند و به گونه اي نمايان در قلب همگي آنان حفره اضافي به اندازه متوسط و در برخي بزرگ، يادگار دوران جنيني خودنمايي مي كرد.
برخي از بيماران پس از انجام عمل «استارفلكس» احساس بهبودي مي نمودند. اما به هر حال عمل جراحي بر روي همه يكسان نبود و بودند كساني كه همچنان پس از عمل جراحي هم درد ميگرن را با تمام وجود لمس مي نمودند. لذا محققان به اين نتيجه رسيدند كه شايد عمل جراحي راه مؤثري براي درمان ميگرن نباشد. در كنار اين پژوهش ها در كشور آلمان و در شهر «دويسبوري اسن» پژوهش هاي ديگري در حال انجام بود كه نشان مي داد، طب سوزني، كمتر شدن ميزان دردهاي ميگرن را به همراه خواهد داشت. اما در عمل طب سوزني به همان اندازه در بهبود بيماران كارگر بود كه عمل هاي جراحي ديگر.
پروفسور «استيوارت استارگ» از مركز انستيتو علوم تكنولوژي و تحقيقات «الكساندريا» واقع در ايالت ويرجينيا مي گويد: «تأثير طب سوزني در پيشگيري يا از بين بردن سردرد ميگرن به گونه علمي به اثبات نرسيده است و در مورد بسياري از بيماراني كه ما به مراكز طب سوزني هدايت شان نموديم، تأثير چنداني نداشته است.»
به هر جهت و با توجه به اين كه واكنش افراد مبتلا به ميگرن در مقابل انواع درمان ها يكسان نيست، پژوهشگران پيشنهاد مي كنند پيش از انجام هرگونه عمل يك سري معاينات كامل و همچنين مشاوره هاي پزشكي را انجام دهند. چرا كه ممكن است براي هر شخص روش هاي درماني جداگانه اي به دست آيد.

ساخت دستگاه  تعيين ضخامت لايه نفتي
ايسنا:  پژوهشگران بخش مهندسي مكانيك دستگاه ياسوج با ساخت «دستگاه تعيين ضخامت لايه هاي نفتي روي سطح آب دريا» عنوان اختراع برتر مسابقات بين المللي مهندسي محيط زيست ۲۰۰۶ EDC را كسب كردند.
دكتر لشني زادگان، عضو هيات علمي بخش مهندسي مكانيك دانشگاه ياسوج و مجري اين طرح خاطرنشان كرد: رقابت هاي ۲۰۰۶ EDC با حضور تيم هايي از كشورهاي آسيايي، اروپايي و آمريكاي شمالي در كشور نفت خيز امارات متحده عربي برگزار شده است.
وي درباره دستگاه اختراعي تعيين ضخامت لايه هاي نفتي روي سطح آب دريا نيز گفت: در زماني كه لوله هاي نفت زير دريا يا كشتي هاي نفتكش نشتي داشته باشد، اين دستگاه قادر است به سرعت ميزان آلودگي هاي منتشر شده را به اتاق فرمان اطلاع دهد تا از گسترش آلودگي ها جلوگيري شود.
دكتر لشني زادگان مخترع اين دستگاه افزود: از سازمان صنايع استان تقاضا داريم در طرح هاي كاربردي مشاركت داشته باشند چون متأسفانه برخي از مسئولان استان كهگيلويه و بوير احمد هنوز به اهميت تحقيق در رفع مشكلات صنعت از طريق دانشگاه واقف نيستند.

برچسب آي سي دار
002745.jpg
ايرنا: شركت ژاپني هيتاچي قصد دارد كه در سال جاري ميلادي براي نخستين بار در جهان كار ساخت انبوه برچسب هاي نوين آي سي با استاندارد جهاني را آغاز كند. بر پايه گزارش روزنامه اقتصادي نيهون كيزاي با اين فناوري نوين آي سي اين امكان وجود دارد كه از فاصله سه متري، اطلاعات مربوط به ۱۰۰برچسب را خواند و شناسايي كرد. هيتاچي در آغاز برنامه دارد كه ماهانه دو ميليون دستگاه از اين برچسب آي سي را توليد كند.
اين برچسب نوين آي سي داراي ۱۵‎/۴سانتيمتر طول و۱‎/۳۰سانتيمتر پهنا مي باشد كه آنتن هم در آن گنجانده شده است. هيتاچي قصد دارد كه هر يك از اين برچسب هاي آي سي را به نرخ پنج ين بفروش برساند كه نصف نرخ برچسب هاي آي سي كنوني اين شركت است. اين برچسب نوين آي سي به دليل اينكه بزرگ است، نه بروي خود كالا بلكه بر روي كارتن آن چسبانده خواهد شد.
از اين بر چسب آي سي قرار است كه براي آسانتر كنترل كردن كالا در انبارها استفاده شود. در فناوري كنوني برچسب هاي آي سي هيتاچي (ميو چيپ) كه طول ضلع هاي آن ۰‎/۳ ميليمتر است، از فاصله۳۰ سانتيمتري مي توان اطلاعات ي ۱۰۰برچسب را خواند. اما به دليل اينكه استاندارد آن جهاني نيست از اين فناوري تنها در ژاپن استفاده مي شود.

صرفه  جويي در مصرف انرژي با استفاده از فناوري نانو
كاهش قابل توجه در صورت  حساب هاي مربوط به گرمايش، جراحي كم خطرتر و نسل جديد رايانه هاي كوچك از قابليت هاي بالقوه فناوري جديد نانو است كه در دانشگاه ليدز توسعه يافته است.
پروفسور ريچارد ويليامز و دكتر يولونگ دينگ از طريق معلق نمودن نانوذرات در آب يا مايعات ديگر نانوسيالاتي ساخته اند كه حرارت را ۴۰۰ برابر سريع تر از تمام مايعات ديگر منتقل مي كند. در يك سيستم حرارتي مركزي، نانوسيالات مي توانند كارآيي را بدون نياز به استفاده از پمپ هاي قوي تر، افزايش داده و در نتيجه موجب صرفه جويي انرژي و ايجاد مزاياي زيست محيطي گردند.
در حال حاضر تيم تحقيقاتي مورد نظر، بزرگترين تيم در دنيا و تنها گروهي است كه در انگلستان برروي نانوسيالات كار مي كند. اين سيالات مي توانند با غلبه بر يكي از بزرگترين محدوديت هاي موجود بر سر راه توسعه ميكروتراشه هاي كوچكتر، كه پخش سريع حرارت مي باشد، راه را براي رسيدن به نسل بعدي رايانه ها هموار سازند.
همچنين اين نانوسيالات مي توانند براي خنك كردن مغز در طول جراحي هاي حساس مورد استفاده قرار گيرند. اين امر موجب مي شود مغز اكسيژن كمتري نياز داشته و در نتيجه شانس بيمار براي زنده ماندن افزايش يابد و احتمال آسيب هاي مغزي كم شود. به علاوه مي توان از اين سيالات براي ايجاد حرارت بالا در اطراف تومورها جهت كشتن آنها استفاده كرد بدون اين كه سلول هاي سالم مجاور آسيب ببينند.دكتر دينگ مي گويد : «با وجود يك تيم تحقيقاتي قوي در ليدز ما تخصص بالايي جهت توسعه نانوسيالات داشته و تحقيق بر روي چند نمونه از قبل آغاز شده است. ما در حال بررسي ويژگي هاي اين سيالات هستيم تا بتوانيم خواص هدايتي آنها را در شرايط مانا و متغير و در كانال هاي بزرگ و ميكرومقياس به طور كامل درك نماييم.»

دنياي يوفو
ميثم كريم پور :از هنگامي كه اولين مورد رسمي رويت اشياي پرنده ناشناخته در اين عصر به ثبت رسيد(سال۱۹۴۶) تا امروز اخبار گوناگوني در مورد حوادث عجيب و پيچيده اي در مورد حيات فرازميني منتشر شده است.
اگر شما جزو آن دسته افرادي هستيد كه مشاهده يوفوها را خيال پردازي و دروغين دانسته، ممكن است با خواندن اين وبلاگ  و مشاهده مستندات و تصاوير آن تغيير عقيده دهيد.
نويسنده وبلاگ  دنياي يوفو در مورد يوفوها و ماهيت آنها مي نويسد: يوفوها اشياي پرنده ناشناخته اي هستند كه هيچ كس تاكنون نتوانسته هويت واقعي آنها را كشف كند. پژوهشگران زيادي كه به آنها يوفوشناس گفته مي شود، تئوري هاي زيادي در اين زمينه مطرح كرده اند. اما به دليل اين كه نمي توان آنها را در آزمايشگاه هاي علمي مورد بررسي قرار داد تمام اين نظريه ها ducated guesses است. ما تنها مي توانيم تعريفي ارائه دهيم تا هنگام مطالعه اين موضوع براي شما مفيد باشد.
يوفو منظره گزارش شده از يك شيء يا نور ديده شده در آسمان يا خشكي است كه به صورت خط سير، حركت، جنبش، نور يا رنگ ظاهر مي شود و هيچ توضيح منطقي يا طبيعي ندارد. اگر شما تاكنون موفق به ديدن يوفوها نشده باشيد، بد نيست كه اطلاعاتي هم راجع به شكل و شمايل يوفوها داشته باشيد. يوفوها در اشكال و سايزهاي مختلف ديده مي شوند.
بعضي از آنها تنها به صورت نقاط نوراني ديده مي شوند كه به شيوه عجيبي در آسمان شب حركت مي كنند كه به آنها نورهاي شبانه گفته مي شود و بيشتر افراد گزارش كرده اند كه يوفوها را به اين شكل ديده اند. ديدن اين نورهاي شبانه خيلي جالب توجه نيست به خاطر اين كه شاهد، تنها جزئيات اندكي را مي بيند و يوفوشناس نمي تواند از اطلاعات آنها استفاده زيادي كند.
آدرس وبلاگ: ufoworld. Persianblog.com

نانو ستاره ها حسگرهاي بسيار حساس
002742.jpg
تحقيقات نوري جديد آزمايشگاه نانوفوتونيك (LANP) دانشگاه ريس نشان مي دهد كه ذرات بسيار ريز طلا موسوم به نانوستاره ها مي توانند مانند حسگرهاي بسيار قوي عمل كنند.
نانوفوتونيك يكي از زمينه هاي مطالعاتي است كه به سرعت در حال رشد است و به بررسي روش هاي توليد و دستكاري نور با استفاده از ساختارهاي طراحي شده بسيار كوچك مي پردازد. نانوستاره ها كه به دليل سطح تيز و گوشه دار خود به اين نام مشهورند، از ذراتي هستند كه توجه به آنها در حال رشد است و به طور فزاينده اي توجه كارشناسان در LANP و ساير آزمايشگاه هاي فوتونيك را به خود جلب كرده اند.
جيسون كافنر سر گروه تيم تحقيقاتي LANP و استاديار فيزيك، نجوم و شيمي دانشگاه Rice در اين باره مي گويد: هر چند در گذشته توجه عموم پژوهشگران فقط روي اندازه ذرات بود چرا كه تغيير اندازه تنها راه مستقيم تغيير طول موج نوري بود كه با يك ذره برهم كنش مي كرد، اما امروز محققان شديداً به مطالعه اشكال پيچيده و روش هاي ويژه اي علاقه مند شده اند كه اين اشكال بر برهم كنش نور يا يك ذره تأثير مي گذارند.
بيشتر تحقيقات نانوفوتونيك در LANP شامل مطالعه پلاسمون ها- موج هاي الكتروني كه شبيه يك سيال اطراف سطوح فلزي جريان مي يابند- مي شوند. نور مي تواند براي تقويت موج هاي پلاسمون روي نانوذرات فلزي مورد استفاده قرار گيرد. پلاسمون هاي روي ذرات به طور چشمگيري به وسيله طول موج هاي نوري كه با آهنگ موج هاي الكتروني متناسب باشد تقويت مي شوند. مطالعه پلاسمونيك نيز يكي از زمينه هاي در حال رشد در فوتونيك است كه مي تواند در بسياري از كاربردها در حسگرهاي زيستي، ميكروالكترونيك، شناسايي شيميايي، فناوري پزشكي و ... مفيد باشد.
نانوستاره ها پاره اي از بهترين خواص ذرات فوتونيك مطالعه شده نظير نانوميله ها و نقاط كوانتومي را به همراه دارند. براي مثال آنها پيك هاي طيفي قوي ايجاد مي كنند كه به آساني با آشكارسازهاي نسبتاً ارزان قابل شناسايي هستند. با وجود اين، محققان LANP خواص بي نظيري را نيز كشف كرده اند. در نتيجه يك آناليز مشكل روشن شد كه هر زائده روي نانوستاره ها اثر طيفي يا امضاي مخصوصي دارد.
آزمايش هاي مقدماتي نشان مي دهند كه اين امضاها مي توانند براي تشخيص جهت گيري سه بعدي يك نانوستاره استفاده شوند و احتمالات جديدي براي حسگرهاي مولكولي سه بعدي به وجود آورند.كافنر مي گويد كه نانوستاره ها احتمالات هيجان آوري را ارائه مي كنند. حساسيت فوق العاده زياد آنها نسبت به يك محيط دي الكتريك موضعي، يك كيفيت بسيار جالب براي حسگرهاي مولكولي است.

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
فرهنگ ماندگار
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   فرهنگ ماندگار   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |