دوشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۸۵ - May 15, 2006
استقبال شهروندان از طرح تعريض خيابان دماوند
اتوبوس  برقي مي ماند
گروه شهري _ امير موسي كاظمي: آنهايي كه حتي براي يكبار گذرشان به خيابان دماوند در شرق تهران افتاده باشد، قطعاً از دستور دكتر قاليباف براي تعريض اين خيابان طولاني اما كم عرض، بي اندازه خرسند شده اند. چه، عبور از خياباني هفت هزار و ۲۰۰ متري كه ميدان امام حسين(ع) را به ترمينال شرق متصل مي كند، به خودي خود آن قدر عذاب آور و خسته كننده هست كه حتي كوچكترين خبري در اين باره به موضوعي جذاب براي شهروندان اين منطقه بدل شود.
به خصوص اگر اين خبر درباره انتقال اتوبوس هاي برقي و البته تعريض اين خيابان باشد.
شاهين محمدي ،يكي از ساكنان تهران نو، كه هر روز حداقل چهار مرتبه مجبور به عبور از اين خيابان است، مي گويد: «سالهاست كه ما با اين مشكل دست به گريبانيم. مگر خياباني با اين حجم ترافيك چقدر گنجايش دارد كه يك سوم از آن را هم به مسير ويژه اتوبوس برقي اختصاص داده اند؟»
البته مسير ويژه در اين خيابان فقط مختص اتوبوس هاي برقي نيست و ساير خطوط ناوگان اتوبوسراني نيز در اين ضيافت ميهمانند! محمدي در اين باره مي گويد: «اگر خيابان آن گونه كه گفته اند تعريض شود، ديگر نيازي به مسير ويژه اتوبوس به صورت مجزا و گاردبندي شده نيست و مي  توان مانند ديگر خيابان هاي شهر عمل كرد.
از سوي ديگر وجود دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران مركز در اين خيابان بر بار ترافيكي آن افزوده و هم دانشجويان و هم مردم عادي را در اين محدوده به زحمت انداخته است. مهدي كمالي يكي از دانشجويان اين مركز مي گويد:«خوشبختانه شهرداري تا كنون اقدامات خوبي براي رفع مشكل ترافيك اين منطقه انجام داده است. از جمله تعريض خيابان در محدوده بيمارستان بوعلي كه تا اندازه اي موجب روان سازي ترافيكي در اين مسير شده است.»
اين دانشجوي شهرستاني مقيم تهران معتقد است:«اختصاص بخش قابل توجهي از محور خيابان دماوند به خط ويژه اتوبوس برقي موجب ناهمگوني خطوط سواره رو و ايجاد گره هاي ترافيكي در محدوده تعدادي از تقاطع ها شده است كه بايد راهكاري براي آن انديشيده شود.»
در همين حال به نظر مي رسد براي كاهش بار ترافيكي اين منطقه، علاوه بر تعريض خيابان نياز به اجراي تعدادي دوربرگردان و حذف چراغ هاي راهنمايي است كه وجود مسير ويژه اتوبوس هاي برقي در وسط خيابان دماوند اين امكان را سلب مي كند. از همين روست كه بحث انتقال خطوط ويژه اتوبوس برقي از موقعيت فعلي در دستور كار شهرداري قرار گرفته است. البته اين به معناي برچيده شدن اتوبوس هاي برقي از اين مسير نيست؛ نكته اي كه مدير كل روابط عمومي شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه نيز برآن تأكيد مي كند. قاضيان مي گويد:«به هيچ وجه بحث حذف اتوبوس هاي برقي از ناوگان اتوبوسراني تهران مطرح نيست،  بلكه با توجه به نقش مؤثر اين اتوبوس ها در جابجايي مسافر و كاهش آلودگي هوا برنامه افزايش اين خطوط نيز در دست مطالعه است.»
از سوي ديگر موضوع تعريض خيابان دماوند، مسئله اي است كه شهردار تهران هم روي آن حساس است. دكتر محمد قاليباف در بازديد از منطقه ۱۳ شهرداري بر آزاد سازي ۷۵ درصد باقيمانده از املاك معارض بر سر راه تعريض اين خيابان تأكيد كرد. اين در حالي است كه شهرداري منطقه ۱۳ تنها متولي ضلع جنوبي خيابان دماوند بوده و مناطق چهار، هفت و هشت شهرداري تهران نيز در اين طرح سهيم هستند.
بهمن شريفي، يكي از كسبه خيابان دماوند كه مغازه وي در طرح تعريض قرار دارد، مي گويد:«هر آباداني و پيشرفتي نياز به همكاري شهروندان با مديريت شهري دارد كه اميدواريم با تسهيلات در نظر گرفته شده از سوي شهرداري تهران و فعال شدن كميسيون توافقات املاك، در مدت زمان مناسبي اجراي طرح تعريض خيابان دماوند به پايان برسد.»
در هر حال به نظر مي رسد با اجراي كامل طرح تعريض، انتقال خطوط ويژه اتوبوس برقي، احداث تقاطع هاي غيرهمسطح،  اجراي تعدادي دوربرگردان و حذف چراغ هاي راهنمايي زمان دار و چپ گردها،  روان سازي ترافيكي در سرتاسر خيابان دماوند محقق شود.

چشم انداز
002775.jpg
اختصاص بخش قابل توجهي از محور خيابان دماوند به خط ويژه اتوبوس برقي، ناهمگوني خطوط سواره رو و ايجاد گلوگاه در محدوده تعدادي از تقاطع ها، موجب بروز معضلات ترافيكي در يكي از اصلي ترين بخش هاي شبكه معابر شرق تهران يعني خيابان دماوند و افزايش سفر و آلودگي هوا شده است؛ مشكلي كه قرار است با اجراي كامل طرح تعريض اين خيابان و انتقال خطوط ويژه اتوبوس برقي رفع شود؛ ما كه اميدواريم.

كميته فني پرونده ثبت آثار الحاقي اصفهان تشكيل شد
002778.jpg
حفظ بافت هاي تاريخي حفظ هويت هر شهر است و مقامات محلي هر استان بايد نسبت به اين مسئله بيشتر حساس شوند.
به گزارش خبرگزاري ميراث فرهنگي و گردشگري، «سيد  طه هاشمي» معاون سازمان و رئيس پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ضمن بيان اين مطلب گفت: سياست جديد سازمان گسترش تعامل با مجموعه هاي محلي مانند استانداري، شهرداري و شوراي شهر است.
وي افزود: بايد به منظور حفظ بافت هاي تاريخي شهرهايي همچون اصفهان، يزد، تهران و ... تعامل سازمان با مقامات محلي بيشتر شود.
وي در خصوص نحوه ثبت آثار الحاقي اصفهان گفت: آثار الحاقي اصفهان كه شامل محور تاريخي، پل هاي تاريخي، بازار و مسجد جامع اصفهان است، داراي اهميت فراواني است و با توجه به مسائل پيش آمده در خصوص برج جهان نما و تعديل آن قرار شد يونسكو امتيازي به ايران بدهد كه اين امتياز تصويب الحاقات ميدان امام اصفهان بود.

تنها سه كنج يك خانه از مجموعه  آرامگاه
نجم الدين كبري باقي مانده است
002766.jpg
مسئول حفظ و احياي آثار تاريخي اداره  ميراث فرهنگي و گردشگري سبزوار گفت: مرمت آرامگاه خواجه نجم الدين كبري از بخش جوين سبزوار آغاز شد.
رحمان گرايلي در گفت وگو با ايسنا ضمن بيان اين مطلب افزود: بناي آرامگاه از نوع برج مقبره بوده و آنچه اكنون باقي مانده است، سه كنج خانه اي از يك مجموعه معماري نسبتا وسيع است كه در سه ضلع جنوب، شمال و غرب گسترش يافته است. ديوارهاي آجري بنا بر شالوده  سنگي به ارتفاع حدود يك متر ساخته شده اند و پلان آن در بيرون تا ارتفاع حدود شش متر چهارضلعي است و ادامه  آن كه ساقه  گنبد محسوب مي شود، منشوري ۱۶ ضلعي به ارتفاع حدود پنج متر است. گنبد آرامگاه خواجه نجم الدين كبري، دو پوسته و پلان بنا از داخل هشت ضلعي است و در چهار ضلع اصلي آن چهار درگاهي تعبيه شده اند. گرايلي معتقد است كه اين بناي آرامگاهي قابل مقايسه با دروازه  كاشان در قم، برج درويش عزيز در بابل و برج قربان در همدان است. مسئول حفظ و احياي آثار تاريخي اداره  ميراث فرهنگي و گردشگري سبزوار گفت: سبك معماري، پلان و تزئينات محرابي شكل تاق نماها، ساخت بنا را به قرن هفتم هجري قمري نسبت مي دهد.

شهر صفوي «هفت دغنان» پس از ۴۰۰ سال
از زير خاك بيرون مي آيد
002772.jpg
ميراث خبر: باستان شناسان با آغاز كاوش در محوطه باستاني هفت دغنان، شهري تاريخي به همين نام كه ۴۰۰ سال پيش بر اثر زلزله مدفون شده را از زير خاك بيرون مي آورند. تعيين حريم اين محوطه باستاني و بيرون آوردن بقاياي آن از دوران سكونت شهر، مهمترين هدف كاوش هاي اخير است. شهر تاريخي هفت دغنان در ۵۵ كيلومتري شهرستان صومعه سرا در استان گيلان واقع است. نخستين بار در سال ۱۳۸۲ اين شهر تاريخي مورد گمانه زني قرار گرفت و با وسعتي حدود ۶۰ هكتار در فهرست ميراث فرهنگي ثبت شد.
«ولي جهاني» ، سرپرست هيات كاوش در محوطه باستاني هفت دغنان در اين باره گفت: «در متون آمده است اين شهر تاريخي در اثر زلزله بزرگي كه حدود ۴۰۰ سال پيش در منطقه گيلان رخ مي دهد تخريب شده و پس از آن نيز متروك ماند. در نخستين فصل بررسي محوطه باستاني هفت دغنان كه با گمانه زني همراه بوده، بقاياي دو پل خشتي، ساختمان هاي قديمي، تپه هاي باستاني و حمامي قديمي به همراه خندق و برج و بارو در محدوده ۶۰ هكتاري شهر مدفون هفت دغنان شناسايي شد.»
به گفته وي، هدف از آغاز كاوش در شهر هفت دغنان، تعيين حريم اين محوطه باستاني و بيرون آوردن بقاياي به جاي مانده از دوران سكونت شهر است.

پرونده محوطه ۳۲۰۰ساله گلستان تهران
راهي دادگاه مي شود
002769.jpg
ميراث خبر: در حالي پرونده تشكيل شده از سوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران عليه شهرداري گلستان رباط كريم به علت خاكبرداري از محوطه ۳۲۰۰ ساله اين شهر راهي دادگاه مي شود، مسئولان شهرداري كماكان اين اتهام را تكذيب مي كنند.
پيش از اين، خبرها حاكي از آن بود كه محوطه تاريخي گلستان در رباط كريم كه متعلق به ۳۲۰۰ سال پيش و عصر آهن است به دليل خاكبرداري در حال تخريب و لايه هاي تاريخي آن در حال نابودي است.به دنبال خاكبرداري به وسيله بولدوزر و وسايل نقليه سنگين از اين محوطه تاريخي كه در فهرست آثار ملي ثبت شده است، مسئولان دفتر ميراث فرهنگي و گردشگري رباط كريم پيگيري پرونده را آغاز كردند تا هر چه سريعتر مجرمان را به دادگاه معرفي و برخورد قانوني با اين افراد انجام شود.
«محسن باقري» رئيس دفتر ميراث فرهنگي و گردشگري رباط كريم با تاييد اين مطلب مي گويد : «پس از اطلاع مسئولان ميراث فرهنگي و گردشگري رباط كريم از تخريب بسياري از بخش هاي مهم محوطه ۳۲۰۰ ساله گلستان ، اقدام به بررسي مسئله و طرح شكايتي عليه شهرداري منطقه كرديم.» به گفته وي مجوز خاكبرداري از اين محوطه توسط شهرداري منطقه داده شده و مسئولان آن بايد پاسخگو باشند.
از سوي ديگر مسئولان شهرداري گلستان همچنان اين موضوع را تكذيب كرده و اعلام مي كنند كه بايد اين پرونده مجددا بررسي شود.
«فياضي» مسئول روابط عمومي شهرداري گلستان دراين باره مي گويد : «اين محوطه تاريخي كه از آن تنها مسئولان ميراث نام مي برند در حوزه شهرداري گلستان نبوده و دستوري در زمينه حفظ آن ابلاغ نشده است .»

گزارش تكان دهنده بانك جهاني
از خسارات تخريب زمين در ايران
ايسنا:بانك جهاني در جديدترين گزارش خود، خسارات ساليانه تخريب زمين در ايران را ۱۵ هزار و ۴۳۰ ميليارد ريال، معادل ۷/۱ درصد توليد ناخالص داخلي اعلام كرد. در حال حاضر ايران با ۱۶۰ ميليون هكتار زمين يكي از كشورهاي بزرگ جهان به حساب آمده و داراي اقليم متنوع و گوناگوني است.
با اين شرايط امكان كشاورزي در ايران فراهم است و نقش مهمي در توليد ناخالص داخلي خواهد داشت. بانك جهاني در ادامه گزارش خود به تهديد منابع اشاره كرده و آنها را ناشي از فعاليت هاي اقتصادي (اعم از چراي بيش از حد دام، استفاده نامناسب و قطع درختان جنگلي و تخريب جنگل) و حوادث طبيعي (اعم از فرسايش ناشي از سيل و به طور كلي فرسودگي و فرسايش و نمك ها) مي داند.
شوره زارها، عوامل نابودي منابع زميني و پايش تغييرات كيفي آنها و همچنين آثار ناشي از محصولات كشاورزي بر زمين، مخاطراتي همچون از بين رفتن زمين هاي باتلاقي و نواحي مردابي و تهديداتي كه براي زمين هاي مرطوب (حاصلخيز) وجود دارد و نيز خطر سيل و فرسايش و تأثيراتي كه بر منطقه گذاشته است، نيز از عوامل مورد بررسي در زمينه تخريب زمين در ايران است.
بر اساس گزارش بانك جهاني شوري مزارع سالانه ۱۰ هزار و ۷۰ ميليارد ريال معادل ۱۱/۱ درصد از توليد ناخالص داخلي، تخريب مراتع يكهزار و ۳۷۰ ميليارد ريال معادل ۱۵/۰ درصد از توليد ناخالص داخلي، نابودي زمين هاي حاصلخيز ۲ هزار و ۸۰۰ ميليارد ريال معادل ۳/۰ درصد از توليد ناخالص داخلي و بروز سيل ها يكهزار و ۱۹۰ ميليارد ريال معادل ۱۳/۰ درصد از توليد ناخالص داخلي سالانه به ايران خسارت وارد مي كند.

فضاي لازم براي راه اندازي ايستگاه مترو همت وجود ندارد
گروه شهري: راه اندازي نكردن ايستگاه همت در خط شماره يك مترو به دليل عدم امكان دسترسي مسافران به وروديهاي ايستگاه است.
روابط عمومي شركت راه آهن شهري تهران و حومه (مترو) درباره علت راه اندازي نكردن ايستگاه همت خط يك متروي تهران توضيح داد: «متأسفانه با وجود درخواستهاي مكرر مترو و شهرداري تهران از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، مصلي تهران و ساير مركز ذيصلاح ديگر، هنوز حداقل زمين لازم براي دسترسي به وروديهاي اين ايستگاه به مترو و شهرداري واگذار نشده است.»
روابط عمومي متروي تهران افزود: «با وجود آماده بودن ايستگاه براي پذيرش مسافر از اسفند ۸۱ تاكنون، امكان راه اندازي آن وجود ندارد. اين در حالي است كه شركت راه آهن شهري تهران و حومه (مترو) براي راه اندازي اين ايستگاه راه حلهاي فوري، كوتاه مدت و بلندمدت ارائه داده و آمادگي اجراي اين راه حلها را اعلام كرده است.»
در سال ۱۳۵۶ شركت فرانسوي سوفرتو عمليات احداث تونل شمال خط متروي تهران به اضافه سازه سه ايستگاه ميرداماد، شهيدهمت و مصلي را آغاز كرده كه در سال ۱۳۵۹ به صورت نيمه كاره متوقف شد و شركت راه آهن شهري تهران و حومه (مترو) مسئوليت تكميل اين ايستگاهها را از سال ۱۳۶۵ برعهده گرفت.
هم اكنون وروديهاي ايستگاه شهيد همت در اراضي عباس آباد (ضلع جنوبي بزرگراه شهيد همت) در داخل اراضيِ در اختيار مجتمع امام خميني(ره) كه هم اكنون مورد استفاده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي واقع شده است.اين ايستگاه در حريم تقاطع دو بزرگراه مدرس و همت در پرترافيك ترين راههاي تهران واقع است.

مديرعامل سازمان بازيافت شهرداري تهران:
۲۵ هزار دانش آموز آموزش مديريت پسماند مي بينند
002763.jpg
مديرعامل بازيافت شهرداري تهران خبر داد: ۲۵ هزار كودك و دانش آموز در مقاطع ابتدايي، راهنمايي و دبيرستان در جشنواره بزرگ «تهران و بچه هاي سبز و راه اندازي پليس محيط زيست شهري» آموزش هاي لازم را در زمينه نظافت شهري و مديريت پسماند مي بينند.
به گزارش ايسنا، دكتر ابراهيمي با اشاره به اينكه دستيابي به اهداف مديريت پسماند بدون تعامل مثبت، پويا و اثربخش با شهروندان به عنوان سيستم هاي جزئي ميسر نخواهد شد، افزود: اين جشنواره با هدف آشنايي دانش آموزان به عنوان شهروندان آتي با مباحث مربوط به زباله خصوصا تفكيك زباله از مبداء، بازيافت، چگونگي فرآيند توليد، ذخيره سازي، جمع آوري، نقل و انتقال و دفن زباله و خطرات و پيامدهاي ناگوار عدم رعايت اصولي مديريت پسماند و بيماري هاي منتقله از زباله به انسان و راهكارهاي عملياتي و اجرايي در راستاي كاهش آلودگي هاي زيست محيطي برگزار مي شود.
وي تصريح كرد: دانش آموزان با آموختن مسائل عملياتي و كاربردي مربوط به مديريت پسماند در كنار آموزش هاي كلاسيك مدرسه، اين آموزش ها در نهايت به عنوان رفتار شهروندي در آنها تبلور خواهد يافت.
مديرعامل سازمان بازيافت شهرداري تهران خاطرنشان كرد: كودكان و نوجوانان در طول يك هفته برگزاري جشنواره از طريق كاريكاتور، نقاشي، نمايش و بازديد از مراكز توليد زباله مانند رستوران ها، آشپزخانه ها تا دفع و بازيافت زباله، با فرآيند مديريت پسماند آشنا مي شوند.
ابراهيمي افزود: همزمان با افتتاحيه جشنواره بزرگ تهران و بچه هاي سبز، ۳۰ارديبهشت تعدادي از كودكان از سوي شهردار تهران نشان پليس محيط زيست شهري را دريافت و دانش آموزان با توجه به مسئوليتي كه پيدا مي كنند به عنوان مراقب محيط زيست همكلاسي ها، والدين و ساير شهروندان را به حفاظت از محيط زيست ترغيب مي كنند.
به گزارش ايسنا، مديرعامل بازيافت شهرداري تهران در خصوص نحوه حضور اين كودكان به عنوان پليس محيط زيست شهري در يگان بازيافت گفت: از حدود يكسال گذشته از طريق جمع آوري آثار دانش آموزان در زمينه هاي داستان نويسي، نقاشي و كاريكاتور علاقه مندان به حوزه مسائل بازيافت را شناسايي كرده ايم كه در اين جشنواره نيز در تلاشيم از هر مدرسه پليسي به عنوان پليس محيط زيست انتخاب شود.
وي با اشاره به اينكه از ۵۰۰تن كاغذ در زباله تنها ۲۰۰ تن بازيافت مي شود، افزود: متاسفانه كاغذ بازيافت شده در كشور از مرغوبيت لازم برخوردار نيست و اغلب به منظور بسته بندي و كارتن سازي به كار مي رود، اين در حاليست كه وزارت صنايع بايد از طريق تقويت صنايع بازيافت كاغذ امكان توليد كاغذهاي گرافت و تحرير و كاغذ روزنامه را كه هم اكنون از خارج وارد مي شود، فراهم كند.
گفتني است همايش بزرگ تهران و بچه هاي سبز ۲۷ تا ۲۹ ارديبهشت ماه برگزار و پليس محيط زيست شهري ويژه كودكان و نوجوانان نيز ۳۰ ارديبهشت ماه با حضور شهردار تهران افتتاح مي شود.

هوا
002757.jpg
002760.jpg
002781.jpg
002754.jpg
هوا

زادبوم
اجتماعي
اقتصادي
فرهنگ ماندگار
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   فرهنگ ماندگار   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |