دوشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۸۵ - May 15, 2006
احمدي نژاد به تهران بازگشت
ايرنا: محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري اسلامي ايران بامداد يكشنبه پس از سفر پنج روزه به اندونزي و شركت در پنجمين اجلاس سران دي-۸ به تهران بازگشت و از سوي معاون اول، معان اجرايي و رئيس دفتر رياست جمهوري در فرودگاه مهرآباد استقبال شد.رئيس جمهوري در فرودگاه مهرآباد در گفت و گو با خبرنگاران، سفر به اندونزي را نقطه عطفي در روابط دو كشور مسلمان خواند و اظهار اميدواري كرد كه اين سفر مقدمه يك جهش بزرگ در روابط دو كشور باشد.

رئيس جمهور ي:
هر طرح محدودكننده فعاليت هاي هسته اي ما، مردود است
گروه سياسي: گفت وگو و رايزني سه كشور انگليس، آلمان و فرانسه درباره اعطاي مشوق هاي اقتصادي به ايران در حالي امروز در بروكسل دنبال مي شود كه پيش از اجراي اين جلسه، رئيس جمهوري ايران اعلام كرد هر طرحي كه به معناي توقف فعاليت هاي هسته اي صلح آميز ايران باشد مردود است.
به گزارش ايرنا، محمود احمدي نژاد پس از بازگشت از سفر خود به اجلاس سران دي هشت اعلام كرد كه بهترين مشوق اروپايي ها، اجراي مقررات ان پي تي است.
در اروپا و در حالي كه بحث گفت وگوهاي اروپا مطرح است، خاوير سولانا اعلام كرده كه مشوق هاي مورد نظر از بهترين مشوق ها هستند و اين نظر را به محمد البرادعي نيز اطلاع داده است. دبيركل آژانس بين المللي انرژي اتمي نيز خطاب به ايران گفته كه بهتر است مقامات ايراني به بحث اعتماد سازي بازگردند و مذاكرات را از سر بگيرند.
وي هم چنين در پاسخ به پرسشي در خصوص ادعاهاي مطرح شده از سوي برخي رسانه ها مبني بر آلودگي هاي يافت شده در ايران كه نشان از درصد بالاي غني سازي دارد، به خبرگزاري فرانسه گفت: مسئله مطرح شده خيلي هم اهميت ندارد و در بازرسي ها موارد اعلام  شده اي پيدا مي شود كه به آزمايشگاه رفته تا منشأ آن پيدا شود. اين مسئله اهميت مهمي ندارد.
بحث اصلي در اين است كه اروپا با اين پيش فرض به مشوق ها و اعطاي كمك هاي اقتصادي و تجاري به ايران مي انديشد كه در مقابل آن از ايران بخواهد كه به تعليق بازگردد و يا به اصطلاح ديپلماتيك «اعتماد سازي»  كند.
آنچه كه البرادعي پيشتر نيز در اين قضيه درخواست كرده، اين است كه ايران سعي بر اعتماد سازي كند و آمريكا به ايران تضمين امنيتي دهد اما قاعده اين بازي در حالي نوشته مي شود كه طرف ديگر سعي در راضي  كردن ايران به تعليق دارد و ايران نيز از قبل اعلام و تصريح كرده كه اين راه بسته است و ايران به تعليق بازنخواهد گشت.
به گزارشي كه از مركز سياست خارجي اتحاديه اروپا در بروكسل منتشر شده، خاوير سولانا، مسئول سياست خارجي اين اتحاديه بر اين باور است كه مشوق هاي فعلي بسيار سنجيده و مناسب است و شايد حتي ايران بتواند اين مشوق ها را در كنار طرح روسيه ببيند و با هردوي اين ايده ها، به راه حل تازه اي برسد.
در آمريكا اما اوضاع به شكل ديگري است.شوراي روابط خارجي آمريكا در تحليلي نوشت: به عقيده كارشناسان ميزان اطلاعات آمريكا از ايران محدود است.به گزارش مهر، «ليونل بينر» نويسنده اين تحليل به نقل از «جان ولفستال» عضو بخش امنيت بين الملل در مركز مطالعات استراتژيك و بين الملل خاطرنشان كرد: «اطلاعات آمريكا در زمينه ايران بسيار محدود است ، مخصوصاً در اين زمينه كه تصميمات اين كشور چگونه اتخاذ مي شوند و چه كساني محوريت قدرت را كنترل مي كنند.»
«ديويد آلبرايت» رئيس انستيتو علوم و امنيت بين الملل در اين باره گفت: «هم اكنون اطلاعات بيشتري در مورد برنامه هسته اي ايران وجود دارد، اما آنچه كه ما مي خواهيم بدانيم كاري است كه هم اكنون ايران در حال انجام آن است.»
كارشناسان مي گويند كه حضور اطلاعاتي آمريكا در ايران محدود است، اما «روئل مارك گرچت» كارشناس سابق خاور ميانه در سازمان اطلاعات مركزي آمريكا (سيا) برآورد مي كند كه در حدود ۱۷۵ مقام اطلاعاتي سيا به همراه ۳۵ تحليلگر در زمينه ايران فعاليت مي كنند.«مايكل لوي» كارشناس شوراي روابط خارجي آمريكا هم گفت: مهم نيست كه ماهواره هاي جاسوسي ما چه قدر خوب هستند، آنها نمي توانند به ما بگويند كه تمايلات و اهداف ايراني ها چيست.

واكنش ها به تكرار حوادث تروريستي در شرق كشور
وزير كشور: تمام امكانات خود را براي
برقراري امنيت به كار مي بنديم
002907.jpg
گروه سياسي: در پي تكرار حوادث تروريستي در شرق كشور تعدادي از نمايندگان در تذكرات كتبي خود به وزير كشور، اطلاعات و رئيس جمهور خواستار تسريع در ايجاد امنيت و برخورد قاطع با اشرار شدند. نمايندگان كرمان و سيرجان در تذكري به رئيس جمهور خواستار دستور رسيدگي جدي و تسريع در ايجاد امنيت و برخورد قاطع با اشرار شدند.
دري نجف آبادي دادستان كل كشور هم در اين مورد گفت: بنده ضمن تسليت به بازماندگان از دستگاههاي امنيتي، انتظامي و قضايي مي خواهم موضوع را با جديت پيگيري كنند و اجازه ندهند عده اي اراذل و تروريست، خون مردم بي پناه را بريزند و همسو با آمريكا و اسرائيل و دشمنان اسلام و قرآن، زمينه ناامني و شرارت در منطقه را هموار كنند.وزير كشور هم در خصوص اين حادثه با ابراز تاسف از حادثه محور دارزين كه در آن جمعي از هموطنانمان به شهادت رسيدند، گفت: عاملين اين جنايت پس از حادثه به سرعت منطقه را ترك كردند و چون در تاريكي شب امكان ردگيري ياغيان وجود نداشت، با اين وجود تمامي منطقه توسط نيروهاي نظامي و انتظامي محاصره و تمامي مسيرهاي احتمالي خروج آنها به مرزهاي خارجي كشور نيز مسدود شد. وزير كشور خاطرنشان كرد: از صبح امروز(يكشنبه) نيروهاي انتظامي به تعقيب عاملين اين حادثه پرداخته و هم اينك بخش اعظمي از عاملين اين حادثه تروريستي به دام افتاده، دستگير يا كشته شده اند.
پورمحمدي با بيان اينكه ادوات و تجهيزات اين گروه ياغي نيز متوقف شده و در اختيار نيروهاي انتظامي درآمده است، افزود: چند گروه ياغي ديگر نيز كه احتمال مي رود در اين عمليات دخالت مستقيم داشته و كار پشتيباني اين عمليات را به عهده داشتند، تحت تعقيب نيروهاي انتظامي قرار دارند.
وزير كشور در ادامه افزود: انگيزه عاملين اين حادثه عمليات كور و انجام ماموريت سفارشي بوده است و ادامه عمليات هايي چون حوادث خوزستان و خرابكاري هاي شمال غرب كشور است. وي در خصوص اقدامات انجام شده در وزارت كشور به عنوان مسئول برقراري امنيت داخلي كشور گفت: وظيفه ما استقرار امنيت پايدار داخلي است، ولي بدانيد كه ايران كشوري بزرگ با بيش از ۸ هزار كيلومتر مرز متنوع آبي و خاكي است كه كنترل نيمي از آن از عهده ما خارج است.
وي با بيان اينكه باندهاي قاچاق بين المللي در شرايط حساس كنوني از حمايت سرويس هاي امنيتي خارجي بهره مي برند، گفت: ما در يك جنگ و گريز با دشمنان امنيت كشور هستيم، ولي از تمام امكانات و ظرفيت هاي خود در بخش هاي نظامي امنيتي و اطلاعاتي براي صيانت از حقوق مردم و استقرار امنيت بهره مي بريم.
وي با تاكيد بر اين كه وزارت كشور با همياري همه نيروها به دنبال ريشه كني فتنه هايي از اين دست است، گفت: در اين راستا با اعزام نيروهاي وسيعي به منطقه هاي كرمان و سيستان و بلوچستان نقطه صفر مرزي را به شدت كنترل مي كنيم و پس از وقوع حادثه شب گذشته نيز نيروهاي تعقيب و مراقبت به منطقه گسيل شدند و صبح نيز با همكاري هوانيروز و اعزام واحد هاي گشتي نظامي و انتظامي به منطقه ياغيان از زمين و هوا مورد تعقيب و ردگيري قرار گرفتند كه بخش عمده اي از آنان به محاصره در آمده اند و با كنترل فعلي به نظر مي رسد عمليات پيگيري، دستگيري و برخورد با ياغيان محور دارزين امشب به پايان برسد.
وي تاكيد كرد: عوامل حادثه شب گذشته از مرزهاي كشور خارج نشده اند و اميدواريم نيروهاي ما بتوانند تا پايان امشب بخش هاي باقيمانده از آنان را نيز به دام بيندازند. رئيس شوراي امنيت كشور در پاسخ به سئوال خبرنگاري احتمال تكرار حوادثي از اين دست را بعيد ندانست و افزود: حوادث تروريستي كور از جمله اقداماتي است كه كم هزينه بوده و هر لحظه امكان وقوع دارد و تقريباً تمامي سيستم هاي امنيتي و پليسي در مهار حوادث تروريستي كور با مشكلات زيادي رو به رو هستند.
روز گذشته علاوه بر تذكر نمايندگان، برخي رسانه ها از طرح گروهي از نمايندگان براي استيضاح وزير كشور در ارتباط با ناامني هاي شرق كشور خبر دادند. به گزارش فارس اين طرح احتمالاً تا پايان هفته آماده مي شود. در عين حال وزير كشور اين مسئله را ادعايي رسانه اي دانست كه واقعيت ندارد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي هم ديروز در نطق پيش از دستور خود با محكوم كردن اقدام تروريستي شب گذشته اشرار در محور بم - كرمان و كشته شدن جمعي از مردم گفت: بعد از حادثه تلخ و تاسف آوري كه در جاده زابل به زاهدان در منطقه تاسوكي اتفاق افتاد، نمايندگان استان به ويژه چندين بار باتذكر و پيگيري، نگراني و ناراحتي مردم استان سيستان و بلوچستان را به مجلس منتقل كردند. حداد عادل افزود: اين حوادث ايجاب مي كند كه دولت محترم و مسئولان در پيگيري حادثه جدي تر باشند. نمايندگان مجلس مرجع مردم هستند و بايد از دولت خواسته شود اقداماتي كه آغاز كرده و ماهم از آنها اطلاع داريم، اين اقدامات را تقويت و پيگيري كند. اميدواريم نظير اين حوادث ايجاد نشود.

همشهري بررسي مي كند
انتخابات خبرگان و تحولات دروني احزاب و گروهها
گروه سياسي: در شرايطي كه يك سايت خبري به نقل از يك عضو برجسته جامعه مدرسين حوزه علميه قم از بسته  شدن ليست كامل جامعه روحانيت مبارز براي كانديداهاي تهران در مجلس خبرگان رهبري خبر مي دهد، شوراي سياسي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي به تازگي اعلام مي كند كه سياست كلان انتخاباتي سازمان در انتخابات خبرگان رهبري و شوراها را تصويب كرده است.محمد سلامتي دبيركل اين سازمان گفته است كه سازمان تصميم گرفته در هر دو انتخابات حضور فعال داشته و در صورت قانوني، آزاد، رقابتي و سالم بودن انتخابات مشاركت فعال داشته باشد.
نشست با گروه هاي اصلاح طلب براي همفكري و تبادل نظر در مورد انتخابات خبرگان و شوراها نيز به تصويب شوراي سياسي رسيده است.
سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي قرار است كنگره دهم خود را در روزهاي ۲۲ و ۲۳ تيرماه ۱۳۸۵ برگزار كند، انتخاب اعضاي شوراهاي مركزي و داوري سازمان از مهمترين برنامه اين كنگره است.
اگرچه يك سايت از تكميل شدن ليست جامعه روحانيت مبارز در تهران خبر داده است اما پيش از اين سخنگوي جامعه روحانيت مبارز گفته بود كه اين جامعه با جامعه مدرسين حوزه علميه قم ليست مشترك خواهد داد، اما اكنون سيدرضا اكرمي عضو ديگر جامعه روحانيت مبارز مي گويد: اعضاي جامعه مدرسين و جامعه روحانيت در ارتباط با انتخابات خبرگان ديداري نداشته اند، البته كميته هاي مشتركي در دو تشكل به وجود آمده است و اين دو تشكل بر اساس نقاط مشترك به كار خود ادامه مي دهند.
وي در ادامه سخنان خود با خبرنگار ايسنا تأكيد كرد كه نمي توان حوادث را پيش بيني كرد و ادامه داد: هر آن ممكن است ليست انتخابات خبرگان تغيير كند و افراد جابه جا شوند، بنابراين تا هنگامي كه ثبت نام نهايي انجام نشده و فعاليت كانديدا ها براي تبليغ آغاز نشود، بايد صبر كرد.در حال حاضر رايزني  و مذاكره براي تشويق به حضور افراد در انتخابات خبرگان ادامه دارد.در همين راستا يك عضو شوراي مركزي جامعه مدرسين حوزه علميه قم نيز با بيان اين كه قرار نيست ائتلافي بين جامعه مدرسين و جامعه روحانيت مبارز ايجاد شود در واكنش به صحبت هاي مصباحي مقدم اظهار داشت: در جامعه چنين مباحثي مطرح نبوده و آقاي مصباحي حرف خود را زده است.
غروي عضو جامعه مدرسين نيز با بيان اين كه جامعه مدرسين و جامعه روحانيت مبارز داراي ديدگا ه هاي مشتركي هستند، گفت: البته بايد در نظر گرفت كه اين دو تشكل از يكديگر مجزا هستند و معنايش اين نيست كه جايگزين يكديگر شوند.
وي با بيان اين كه بحثي با عنوان اين كه، جامعتين جايگزين شوراي هماهنگي شود در تشكل متبوعش مطرح نشده و زمينه اين كار نيز فراهم نيست، در مورد ائتلاف گفت: ائتلافي در كار نيست، اشتراكات هست ولي ائتلاف نيست.
يك عضو ديگر شوراي مركزي جامعه مدرسين و محققين حوزه علميه قم نيز با بيان اين كه جامعه مدرسين و جامعه روحانيت به دنبال ائتلاف نيستند و هنوز تصميم گيري در اين ارتباط در شوراي مركزي جامعه مدرسين اتخاذ نشده است اظهار داشت: در مورد ليست انتخابات نيز جامعه مدرسين هنوز به نتيجه نهايي نرسيده و در چند هفته آينده به احتمال زياد با انتخاب سخنگويي نتايج فعاليت هاي خود را اعلام خواهد كرد.
نگراني كروبي از انتخابات
حجت  الاسلام مهدي كروبي در مراسم افتتاحيه دفتر اين حزب در قم گفت: در انتخابات مجلس خبرگان و انتخابات شوراها با برنامه  ريزي وسيع شركت خواهيم كرد.
به گزارش مهر، كروبي با بيان اين كه در هيچ شرايطي مصالح و منافع نظام را زير سؤال نمي  بريم، در مورد اهداف حزبش اظهار داشت: اگر در انتخابات  آينده مثل گذشته به ما كم لطفي شود، فقط از طريق استدلال و اعتراض و مناظره و گفت وگو، دغدغه هايمان را بيان خواهيم كرد. دبيركل حزب اعتماد ملي ضمن دفاع از نامه  اي كه در رابطه با مسائل مجلس خبرگان به آيت  الله مشكيني نوشته بود، گفت: من نگران اين هستم كه احتمالاً اعضاي مجلس خبرگان در انتخابات آينده با ما همكاري نكنند.
رقابت اصلي در خبرگان
امير محبيان با بيان اين كه انتخابات خبرگان در اين دوره داراي اهميت ويژه اي است و شاهد حضور جريان هاي جديد سياسي در اين عرصه خواهيم بود، گفت: اين جريان هاي جديد تركيب خبرگان را تغيير مي دهد كه البته برخي از روي كار آمدن اين افراد و ديدگاه هاي جديد احساس خطر مي كنند و برخي آن را فرخنده و نيك مي دانند.عضو موسس حزب نوانديشان ايران اسلامي، در گفت وگو با ايسنا با بيان اين كه اين گرايش هاي جديد به آيت الله مصباح يزدي تمايل دارند، گفت: با توجه به نوع اختلافاتي كه بين طرفداران آيت الله مصباح يزدي و  هاشمي  رفسنجاني ديده مي شود، اين تصور به وجود مي آيد كه انتخابات خبرگان در آينده به صورت دوقطبي و با محوريت طرفداران مصباح و  هاشمي  رفسنجاني برگزار خواهد شد.وي ادامه داد: اگر مجلس خبرگان به شكل و چينش قبلي تشكيل شود، مانند گذشته در صورت حضور آيت الله مشكيني، وي رياست اين مجلس را بر عهده خواهد گرفت و اگر آيت الله مشكيني در انتخابات شركت نكند، در اين دوره بحث رياست مجلس خبرگان از اهميت ويژه اي برخوردار خواهد شد. اين احتمال وجود دارد كه  هاشمي  رفسنجاني يا آيت الله اميني رئيس مجلس خبرگان شوند.ولي اگر نحوه چينش انتخابات خبرگان تغيير كند و افراد جديدي مانند طرفداران آيت الله مصباح يزدي در اين عرصه وارد شوند، اين احتمال وجود دارد كه فردي مانند مصباح رئيس مجلس خبرگان شود.البته با توجه به برخي از تحليل ها مي توان آيت الله استادي را نيز براي اين منصب در نظر داشت.وي با تأكيد بر اين كه رقابت اصلي در انتخابات خبرگان حول محوريت  هاشمي  و مصباح يزدي خواهد بود، اظهار داشت: البته من تا آن جا كه اطلاع دارم هنوز  هاشمي  رفسنجاني تصميمي  براي شركت در انتخابات خبرگان نگرفته و اظهاراتي مبني بر عدم تمايل وي نيز براي حضور در اين عرصه شنيده مي شود.
مرجع بررسي صلاحيت ها
يك عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي در واكنش نسبت به برخي اظهارنظرها مبني بر رد صلاحيت خاتمي،  هاشمي  رفسنجاني و روحاني در انتخابات خبرگان، اظهار داشت: تا آنجا كه اطلاع داريم مرجع بررسي صلاحيت ها در انتخابات خبرگان شوراي نگهبان است نه كساني كه برخي افكار متحجرانه و انجمن حجتيه اي را ترويج مي كنند.
حجت الاسلام رسول منتجب نيا در گفت وگو با ايسنا، با بيان اين مطلب و تأكيد بر اين كه اعتقاد داريم در حال حاضر بايد مرجع بررسي صلاحيت هاي كانديداها در انتخابات خبرگان تعدادي از علماي حوزه علميه قم باشند، افزود: با توجه به اين كه درخواست ما تاكنون محقق نشده، طبق روال، شوراي نگهبان وظيفه بررسي صلاحيت ها را بر عهده دارد نه گروهي كه امام(ره) را قبول نداشته و مواضع امام(ره) را زير سؤال مي برد.

آصفي، سفر گروه آمريكايي به ايران را غيررسمي خواند
ايرنا: «حميدرضا آصفي» سخنگوي  وزارت  خارجه  در خصوص سفر يك گروه آمريكايي به ايران گفت: اين گروه يك ان.جي.او مذهبي به نام رهجويان صلح است كه غيرانتفاعي بوده و به نهادهاي دولتي آمريكا وابسته نيست.
سخنگوي وزارت خارجه در جلسه هفتگي خود با خبرنگاران خاطرنشان  كرد كه  اين  گروه  با ابتكار شخصي  و براي  مخالفت  با سياستهاي  رئيس  جمهوري  آمريكا، با رواديد توريستي  به  ايران  آمده  و مي خواهند با «ان . جي . او» هاي  ايراني  در خصوص  رويكرد غلط دولت  آمريكا، بحث  و گفت وگو كنند.
 آصفي  در پاسخ  به  پرسش  ديگري  در زمينه  مواجهه  با پرونده  هسته اي  ايران  نيز با بيان  اين كه  در اين  زمينه  در اروپا و شوراي  امنيت ، اتفاق  نظر نيست ، گفت : اروپايي ها مي دانند ايران  انحرافي  از مقاصد صلح آميز ندارد.
سخنگوي  وزارت  خارجه  همچنين  خاطرنشان  كرد كه  چين  و روسيه  به  عنوان  دو كشور بزرگ  دوست  ندارند كه  دنباله  روي آمريكا باشند.وي  افزود: اينها معتقدند كه  ايران  انحرافي  از مقاصد صلح آميز نداشته  است ، ولي  مشكل  اين  است  كه  بعضي  از كشورها خود را به  خواب  زده اند و بيدار كردن  آنها مشكل  است .
خبرنگاري  با اشاره  به  سخنان  اخير احمدي  نژاد مبني  بر آماده  بودن  ايران  براي  مذاكره  با همه  كشورها به  جز اسرائيل ، از آصفي  پرسيد كه  آيا اين  سخنان  و نامه اي  كه  براي  بوش  نوشته  شد، سيگنال هاي  ايران  براي  مذاكره  با آمريكا است ؟ آصفي  پاسخ  داد: رئيس  جمهوري  گفت  كه  آماده ايم  با همه  كشورها مذاكره  كنيم ، ولي  اين  مذاكره  نبايد در شرايط تهديد و زور باشد.به  عملكرد آمريكا نگاه  كنيد ببينيد كه  آيا اين  كشور جزو اين  كشورهايي  كه  ايران  آماده  است  با آنها مذاكره  كند، هست  يا نيست .
سخنگوي  وزارت  خارجه  تأكيد كرد كه  هدف  ايران  از ارسال  اين  نامه ، مذاكره  نبوده  است .
آصفي  همچنين  در اين  نشست  خبري  اعلام  كرد كه  نامه  احمدي نژاد به  بوش ، در ستادي  مورد بحث  و گفت وگو قرار گرفته  و در ميان  مسئولان  نظام  در مورد اين  ابتكار رئيس  جمهوري ، اجماع  نظر وجود داشته  است .
سخنگوي  وزارت  خارجه  خاطرنشان  كرد كه  نهادها و وزارتخانه هاي  مرتبط با اين  موضوع  نيز طرف  مشورت  قرار گرفته اند.

مذاكره ايران و آمريكا درباره عراق منتفي شد
ايسنا: سفير ايران در بغداد مذاكرات تهران و واشنگتن در خصوص عراق را منتفي دانست. خبرگزاري سوريه به نقل از حسن كاظمي قمي، سفير ايران در بغداد گزارش داد: ايران از ابتدا اعتقادي به ضرورت انجام اين گونه مذاكرات نداشته است؛ چرا كه اين مساله تنها به طرف هاي ايراني و عراقي مربوط است.وي ادامه داد: اگرچه قرار نبوده كه در اين مذاكرات مساله ديگري مورد بررسي قرار گيرد، اما ايران بنا به درخواست رهبران سياسي و نمايندگان عالي رتبه احزاب عراقي انجام مذاكره را پذيرفت؛ چرا كه آنها (عراقي ها) بر اين باور بودند كه اين امر كمكي به حل مشكلات عراق است.

اخبار كوتاه از خانه ملت
تقديم طرح استيضاح هيأت رئيسه
فارس: ۲۹ نماينده مجلس با امضاء نامه اي ضمن انتقاد از كيفيت اداره جلسات و عملكرد هيأت رئيسه مجلس طرح استيضاح هيأت رئيسه مجلس را ارائه كردند.
در اين طرح آمده است: به موجب ماده ۱۷ آئين نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي، اعضاي هيأت رئيسه دائم در برابر قرآن مجيد به خداوند قادر متعال سوگند ياد مي كنند كه حداكثر توان خود را براي اجراي آئين نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي  با مراعات بي طرفي كامل در انجام وظايف به كار گرفته و از هرگونه اقدام مخالف با آئين نامه اجتناب نمايند.
بايد تا روز چهارشنبه اجرايي شود
ايرنا: اكبر اعلمي  نماينده تبريز و طراح استيضاح هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي گفت: رئيس مجلس بايد تا روز چهارشنبه در زمينه استيضاح هيات رئيسه اقدام عملي انجام دهد.وي افزود: رئيس مجلس طبق آيين نامه داخلي و قولي كه هفته گذشته به نمايندگان داد، بايد ظرف سه روز نسبت به تشكيل هيات رسيدگي به اعتراضات نمايندگان به عملكرد هيات رئيسه اقدام كند.اعلمي  خاطرنشان كرد: استيضاح هيأت رئيسه به دنبال درخواست حداد عادل مبني بر مكتوب كردن اعتراضات نمايندگان به عملكرد هيأت رئيسه صورت گرفته است كه ۲۹نفر از نمايندگان آن را امضا كرده اند.
بررسي يك موضوع
ايسنا: در آغاز بررسي دومين دستور جلسه علني امروز (يكشنبه) مجلس شوراي اسلامي، اسماعيل جبارزاده نماينده تبريز نسبت به ترتيب قرار گرفتن دستورهاي اين هفته اعتراض كرد و گفت: در دستور هفته قبل پس از تصويب طرح كنترل دخانيات، نوبت رسيدگي به طرح اصلاح موادي از قانون مدني بود كه با امضاي ۵۰ نماينده بر اساس ماده ۱۰۲ آيين نامه در اولويت رسيدگي قرار گرفته بود، اما امروز در دستور جلسات چنين طرحي وجود ندارد و در رديف نهم لايحه اصلاح موادي از قانون مدني بر اساس ماده ۱۰۲ در دستور قرار گرفته است.وي افزود: طرحي كه با امضاي ۵۰ نماينده بر اساس ماده ۱۰۲ آيين نامه در اولويت رسيدگي قرار گرفته، اين هفته نيز بايد در دستور باشد.
حداد عادل از حاجي بابايي منشي هيأت رئيسه خواست تا توضيحاتي را در اين باره ارائه كند و حاجي بابايي گفت: بر اساس ماده ۱۰۲ اين طرح با امضاي ۵۱ نماينده در اولويت رسيدگي قرار داشت، اما دهقان مخبر كميسيون حقوقي و قضايي نامه اي به نمايندگي از ۵۰ نماينده ديگر كه آن را امضا كرده بودند، مبني بر اين كه اين طرح با لايحه دولت هم پوشاني دارد، ارائه كرد و درخواست پس گرفتن اين اولويت را كرد. ۱۱ امضاي اين نامه با امضاهاي درخواست اولويت براي اين طرح مشترك بود كه با توجه به اين موضوع تعداد درخواست  كنندگان در اولويت قرار دادن اين طرح از ۵۰ نفر كمتر شد و اين خلاف آيين نامه است. بر همين اساس طرح از اولويت خارج و اولويت به لايحه داده شد.
حداد عادل نيز گفت: در چنين بحثي معلوم شد كه اشكالي وجود داشته و اعلام مي كنيم در اولين فرصت اين طرح را در دستور قرار مي دهيم تا حق نمايندگاني كه براي موافقت و مخالفت ثبت نام كرده بودند، به قوت خود باقي بماند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
فرهنگ ماندگار
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   فرهنگ ماندگار   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |