سه شنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۸۶ - May 16, 2006
معاون رئيس جمهور:
دغدغه اصلي ايثارگران حفظ اصول و ارزش هاي انقلاب است
002970.jpg
ايسنا:معاون رئيس جمهوري و رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران كشور گفت: دغدغه اصلي جامعه ايثارگري ما، حفظ اصول و ارزش هاي انقلاب است كه به  خاطر آنها حاضر شدند به جبهه بروند، شهيد و جانباز شوند يا به دست دشمن اسير گردند.
دكتر حسين دهقان در آيين توديع و معارفه رئيس سازمان بنياد شهيد و امور ايثارگران استان فارس در شيراز گفت: كساني كه در دوران هشت سال دفاع مقدس وارد عرصه مبارزه با دشمن شدند، اهدافي فراتر از نيازهاي مادي داشتند؛ آنها اسلام و اهداف اسلامي را دنبال كردند و حاضر شدند هرگونه هزينه اي را در اين راه تحمل كنند.
وي گفت: امروز ايثارگران جامعه ما شايسته ترين افراد براي بيان ارزش ها و آرمان هاي انقلاب هستند و تداوم اين ارزش ها در جامعه نيز با تلاش اين عزيزان بايد صورت گيرد.
رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران كشور، روز سوم خرداد را به عنوان يك روز ملي در تاريخ كشورمان ناميد و افزود: حماسه سوم خرداد، بيان حضور همگاني ملت ما در دفاع از اهداف بلند امام راحل(ره) و انقلاب اسلامي است.
سوم خرداد بايد نهادينه شود
در جلسه هماهنگي مديران شبكه هاي راديو، تلويزيون و رئيس بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس، قائم مقام صدا و سيما اظهار داشت: سوم خرداد سالروز آزادسازي خرمشهر بايد نهادينه بشود.
وي برگزاري باشكوه تر مراسم سالروز آزادسازي خرمشهر را وظيفه ملي دانست و افزود: همكاران در صدا و سيما بايد كمال همكاري و تعامل را با بنياد حفظ آثار داشته باشند تا برنامه به نحو احسن برگزار شود.
در ادامه، مديران راديو و تلويزيون در خصوص برگزاري مراسم سوم خرداد به ارائه نظرات اصلاحي و پيشنهادهاي خاص براي نهادينه كردن ارزش هاي دفاع مقدس پرداختند.

نگاه
به پيشواز آزادسازي خرمشهر سرسبز
برادر سوم
هوشنگ صدفي
002979.jpg
نمي دانم گفتن اين حرف ها قباحت دارد يا نه؟ روزي كه جنگ شروع شد ما چهار برادر بوديم مثل ساير خانواده هاي ايراني، شب ها دور هم جمع مي شديم و از آينده، زندگي و روزهاي شيرين صحبت مي كرديم مثل ساير خانواده هاي قصرشيريني و يا خرمشهري.
يك روز تابستاني كه هرم آفتاب بلند شده بود غرشي شنيديم،  آن وقت ها ما چهار برادر بوديم، صداي ترسناكي بود مثل صداي رعد و برق. يعقوب از اين صدا ترسيد،  قاسم به اين هياهو خنديد،  اما رضوان به كنجي خزيد،  من هم هاج و واج مانده بودم اما پدر روزهاي سخت جنگ و گريز را حس كرد. آخر او لباس خاكي به تن داشت. ما چهار برادر بوديم كه دو تايمان لباس خاكي به تن كرديم. يكي در غرب و آن ديگري در جنوب. سرماي كوهستان هاي غرب غوغا مي كرد، البته باز شرفش به توپ هاي عراقي مي ارزيد، از آن برادر سوم خبري نبود، پدر هم پوتين ها را به پا كرد و به راه افتاد.
من و پدر رفتيم كوه هاي كردستان و چشم دوختيم به چشم دشمن. اما برادر دومي رفت جنوب، غرش توپ هاي او عراقِي ها را كلافه كرده بود.
ظهر روزهاي پاياني بهار در ميان گرد و غبار جاده  كوهستاني غرب نورچراغ ماشين هاي نظامي نويد پيروزي خرمشهر را مي داد، از برادر دوم خبري نبود، اما برادر سوم تازه تازه با پوتين و لباس خاكي كلنجار مي رفت.
صداي توپ و تانك و گلوله ها خوابيد، خرمشهر آرام گرفته بود، با برادر دوم رفتيم به ديدن نخلستان هاي زخمي، شهر ويران خرمشهر و رگه هاي خون بچه هاي ايراني.
ما چهار برادر بوديم،  برادر اول بعد از دو سال جنگيدن به خانه بازگشت، برادر دوم خاطرات آزادي خرمشهر را با خود به خانه آورد، اما برادر سوم با تني زخمي و فرق شكافته برگشت. مادر سالهاست كه به قاب پنجره چشم دوخته است تا برادر سوم بازگردد! پدر برادر چهارم را به زور از ميني بوس اعزام به جبهه پايين كشيد .اما مي دانم خيلي ها سه تا برادر بودند كه رفتند و جاودانه شدند و يا خيلي برادرها، پي در پي با تني زخمي در كنج خاك سرد آرام گرفتند. حالا ما سه برادريم كه خاطرات تلخ و شيرين روزهاي سربي جنگ را به خاطر سپرده ايم.

آيت الله عميد:
دانشگاه تهران به ۴۰۰ شهيد افتخار مي كند
ايسنا: رئيس دانشگاه تهران گفت: اين دانشگاه در سه حوزه به خود افتخار مي كند كه يكي از اين حوزه ها و افتخارات، تقديم ۴۰۰ نفر شهيد در راه انقلاب اسلامي و دفاع از كشور است.
آيت الله عباسعلي عميد زنجاني كه در يادواره ۴۰۰ شهيد دانشگاه تهران در محل تالار علامه اميني كتابخانه مركزي اين دانشگاه سخن مي گفت، افزود: حضور شاگردان برجسته حضرت امام خميني (ره) همچون شهيد مطهري و شهيد مفتح از ديگر افتخارات دانشگاه تهران محسوب مي شود.
وي نقش دانشگاه تهران در عرصه علم و معنويت و جهاد علمي را از ديگر افتخارات اين دانشگاه عنوان كرد.
دكتر علي مطهري، فرزند استاد شهيد مرتضي مطهري و استاد دانشكده الهيات و معارف اسلامي دانشگاه تهران نيز در اين يادواره گفت: شهداي دانشجو علم و ايمان را با هم داشتند.
وي افزود: در دنياي غرب بين علم و ايمان تضاد قائل هستند، اما در اسلام علم و ايمان در كنار هم هستند.
دكتر علي مطهري ادامه داد: در گذشته استعمار از جهالت مردم سوء استفاده مي كرد، اما هميشه نمي توان انسان را در جهالت نگه داشت و زماني كه مردم از جهالت بيرون آمدند استعمار به فكر از بين بردن عنصر ايمان آنها افتاد تا اراده شان را سلب كند. وي گفت: هرگاه علم و ايمان در كنار هم بوده اند، معجزه آفريده اند و اگر هر كدام از اينها نباشد، انسان از پيشرفت باز مي ماند.
در اين يادواره، نهاونديان، رئيس دفتر شاهد و ايثارگران دانشگاه تهران گفت: از كل شهداي شناسايي شده دانشگاه تاكنون شش نفر از اساتيد، ۲۸نفر كارمند و بقيه دانشجو بوده اند.
وي از برگزاري يادواره شهدا، ساخت تنديس شهدا، اعطاي دانشنامه افتخاري به خانواده هاي شهدا و تدوين روزشمار شهدا خبر داد و افزود: انجام اين فعاليت ها و برنامه ها به حمايت گسترده مسئولان نياز دارد.

فرهنگ ايثار و شهادت همت ملي مي طلبد
معاون پژوهش و ارتباطات فرهنگي بنياد شهيد و امور ايثارگران گفت: ترويج فرهنگ ايثار و شهادت يك حركت ملي است و بنياد شهيد و امور ايثارگران به تنهايي نمي تواند متولي اشاعه اين ارزش ها باشد.
دكتر خامه يار در بازديد از نوزدهمين نمايشگاه كتاب افزود: تاريخ ما نشانگر ايثارگري يكايك ايرانيان باستان است و حماسه خونين كربلا كه ساليان سال خون ايرانيان را در محرم به جوش و خروش در مي آورد، بيانگر اين واقعيت است كه ايثارگري با تاروپود مردم ايران عجين شده است.
وي افزود: در اين ميان بنياد به عنوان يك سازمان، تنها مي تواند در به نمايش گذاشتن جلوه هاي ايثار و ايثارگري در جامعه نقش مديريتي داشته باشد. بنابراين ما بايد در يك حركت همگاني غبار را از چهره تابناك تاريخ مردم و ايثارگران دور كنيم و بنياد، تنها قادر است ظرفيت ها را اداره كند.

تازه هاي انقلاب
خاندان  حكومتگر ايران
كتاب «خاندان هاي حكومتگر ايران» (قاجار - پهلوي) با تحقيق و نگارش دكتر باقر عاقلي در نوزدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران عرضه شد.
نويسنده در اين كتاب خاندان هاي ناصرالدين شاه، مظفرالدين شاه، مسعود ميرزا ظل السلطان، اميركبير، محمدعلي شاه، احمد شاه، ذوالفقاري، ديبا و والاتبار، جهانباني، مهدوي، خلعتبري، سيد يوسف شكرايي، اتل خان رشتي، فروغي، شقاقي، مهران و استاد نورعلي الهي را از ابعاد سياسي و زندگي خصوصي مورد بحث قرار داده است.
دكتر عاقلي در مقدمه بيست و هشت صفحه اي خود بر اين كتاب اشاره مختصري به تاريخ حكومت و زندگي شخصي هر كدام از شخصيت هاي تاريخي كرده است به گونه اي كه تاريخ جامعي از ايران دوران قاجار و پهلوي در همان صفحات اندك ارايه شده و خواننده مي تواند با درك مضمون اصلي كتاب كه رفتارهاي پشت پرده و زندگي خصوصي صاحب منصبان و زعماي قاجار است آشنايي پيدا كند.
اين كتاب نوزده فصل دارد و با بحثي از خصوصيات و زندگي درباريان ناصرالدين شاه و ديگر شاهان قاجار و معرفي زنان و اهل دربار وي آغاز مي شود و با بررسي خانواده و شجره نامه خاندان پهلوي به پايان مي رسد.
«خاندان هاي حكومتگر ايران» تاريخ مصور عهد قاجار و پهلوي است كه در ۵۶۰ صفحه و بهاي ۵۵ هزار ريال از سوي نشر نامك در نوزدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران عرضه شد.
خرم ولي خونين
002988.jpg
انقلاب اسلامي ايران، قبل از آنكه حتي لحظه اي پس از پيروزي، در آرامش به سر برده باشد، با حجم انبوهي از كينه توزي ها و دشمني ها مواجه شد كه حقانيت و اصالت آن را به خوبي تحكيم نمود.جنگ تحميلي هشت ساله عليه جمهوري اسلامي ايران (۱۳۶۷-۱۳۵۹) پررنگ ترين فصل توطئه هاي پيدا و پنهان قدرت هاي جهاني، براي ريشه كن كردن نهال نوپاي نظام اسلامي و برگي درخشان از طومار پرافتخار دستاوردهاي مادي و معنوي فرهنگ انقلاب اسلامي در تاريخ ايران است.
بي ترديد، تبيين و بررسي زواياي متعدد اين برهه سرنوشت ساز از نبرد تاريخي حق و باطل _ دوران دفاع مقدس _ بيانگر فراز مهمي از فرهنگ وتاريخ انقلاب اسلامي ايران است.هجوم ارتش تا دندان مسلح شده عراق به مرزهاي جمهوري اسلامي ايران در همان آغاز، منجر به تصرف قسمت هايي از خاك ايران شد كه بي شك، مهم ترين آن ها بندر خرمشهر بود. اشغال خرمشهر به عنوان بزرگ ترين بندر تجاري ايران و شهري مهم و استراتژيك در عمق جنوب غربي ايران، از سويي رمز موفقيت رژيم تجاوزگر بعثي به حساب مي آمد و از سويي ديگر، نماد مظلوميت ملت مسلمان ايران بود. خرمشهر، از اشغال تا آزادي (آبان ۱۳۵۹ تا سوم خرداد ۱۳۶۱) قبله گاه شور و حماسه و عشق و ايمان مردم و رهبري بود كه زندگي و مرگ را با عزت و آزادگي مي خواستند.حوادث و تحولات مربوط به اين شهر، از پيش از اشغال تا پس از آزادي، فصل مهمي از حقيقت دفاع مقدس به حساب مي آيد.مركز اسناد انقلاب اسلامي سعي دارد تا با ارائه تصويري روشن، هرچند مختصر، از اوضاع و تحولات شهرهاي مرزي جنوب و غرب كشور كه اولين سد مقاومت و ايستادگي در برابر اين جنگ افروزي خانمان سوز بودند، قدمي در راه حفظ و تدوين ارزش ها و حقايق فراموش ناشدني جنگ تحميلي و انقلاب اسلامي در دوران ۸سال دفاع مقدس برداشته باشد.
انقلاب اسلامي و جنبشهاي معاصر
002991.jpg
پيروزي انقلاب اسلامي در آخرين دهه هاي قرن بيستم خط بطلاني بر انديشه  سكولاريسم بود. پيام رهايي بخش اين انقلاب به سرعت به گوش جهانيان رسيد و بيشترين تأثير را بر كشورهاي اسلامي، نهضت ها و جنبش هاي اسلامي گذاشت. اين تأثيرپذيري هم در حوزه هاي نظري و هم در حوزه هاي عمل اجتماعي انجام گرفته به گونه اي كه تبيين ديدگاه ها و عملكرد اين جنبش ها بدون توجه به اين تأثيرپذيري غيرممكن گرديده است. در واقع پيروزي انقلاب اسلامي در ايران در شكل گيري، قوام بخشي، محتوا و شكل مبارزه جنبش هاي اسلامي معاصر تأثير جدي داشت.كتاب حاضر ضمن بررسي اين جنبش ها و ميزان تأثيرپذيري آن ها از انقلاب اسلامي ايران، به تحليل مباني نظري آنان پرداخته و رهيافت هاي نظري بازتاب انقلاب ايران را علاوه بر تأثيرات آشكار در زندگي سياسي - اجتماعي جوامع اسلامي، بازخواني كرده است.
تأثيرپذيري جنبش هاي اسلامي از انقلاب اسلامي ايران منجر به صدور پيام اين انقلاب بدون دخالت مقامات رسمي جمهوري اسلامي شده است به گونه اي كه در تمام جهان اسلام سيل عاشقان امام خميني(ره) با تمام وجود عهده دار اين امر مهم شده اند و نمونه بارز آن شكل گيري جنبش حزب الله لبنان بوده است كه توانست ارتش «اسراييل» را با خواري تمام از لبنان اخراج كرده حس خودباوري را در ميان مسلمانان مجدداً احيا كند.مركز اسناد انقلاب اسلامي در راستاي اهداف پژوهشي خود اين كتاب را به جامعه علمي و دست اندركاران امور اجرايي تقديم مي كند تا به اين وسيله گوشه اي از تاريخ انقلاب اسلامي را تدوين كرده، تأثير بين المللي آن را نيز بررسي نمايد.
منبع:مركز اسناد انقلاب اسلامي

برگزاري مراسم ويژه بزرگداشت
حماسه خرمشهر در دوم خرداد
بررسي برنامه هاي بزرگداشت سوم خرداد- سالروز آزادسازي خرمشهر- با حضور حجت الاسلام والمسلمين نوري(امام جمعه)، سردار داوود غياثي راد(دبير ستاد بزرگداشت سوم خرداد)، شيرازي(فرماندار)، رئيس شوراي شهر و سرهنگ عشقي(مديركل بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس استان خوزستان) در دفتر امام جمعه خرمشهر برگزار شد.
سردار داوود غياثي راد- دبير ستاد بزرگداشت سوم خرداد- گفت: در اين جلسه، در خصوص ساخت مصلاي بزرگ خرمشهر با مشاركت همه مردم، ارگان ها و نهادها، تقدير از رزمندگان گمنام و حماسه آفرين شهر خرمشهر و  برگزاري برنامه هاي هنري از جمله اجراي سرود توسط گروه سرود حزب الله لبنان در خرمشهر بحث و تبادل نظر شد.
به گفته سردار غياثي راد، مراسم ويژه بزرگداشت حماسه خرمشهر، روز دوم خرداد در شهر خرمشهر برگزار مي شود. همچنين روز سوم خرداد در تهران، عمليات اجرايي باغ- موزه دفاع مقدس آغاز مي شود.

۱۸۰۰ نخبه ايثارگر حمايت مي شوند
002976.jpg
مركز دانش پژوهان شاهد به منظور جذب، حمايت و تشويق نخبگان شاهد و ايثارگر يك هزار و ۸۳۲ نفر را مورد حمايت خود قرار داده است.
«محمدحسن آزما» مدير مركز دانش پژوهان شاهد گفت: اين مركز در سال ۱۳۷۵ با هدف شناسايي، جذب، حمايت و تشويق نخبگان و سرآمدان شاهد و ايثارگر در زمينه هاي علمي، پژوهشي، فرهنگي و ورزشي كار خود را آغاز كرد.
وي اعضاي مركز را ۱۳ نفر فوق تخصص، ۳۹۲ نفر دكتراي تخصصي پزشكي، ۱۴۳ نفر دكتراي غيرپزشكي، ۷۶ نفر اعضا هيات علمي دانشگاه ها، ۶ نفر رتبه هاي المپياد جهاني، طلاب برتر شاهد ۱۰۰ نفر، رتبه هاي كشوري ۱۴ نفر، تاليف و ترجمه ۱۵۹ نفر، ارائه مقاله ۵۸۵ نفر و رتبه هاي يك تا سه كنكور ۱۳۶ نفر، ذكر كرد. مديرمركز دانش پژوهان شاهد تشكيل كميته هاي تخصصي توسط اعضا را از جمله فعاليت هاي مركز بيان كرد و افزود: در نمايشگاه بين المللي امسال آثار نخبگان و سرآمدان شاهد و ايثارگر به معرض نمايش درآمد كه مورد توجه بازديدكنندگان قرار گرفت. مديرمركز دانش پژوهان شاهد در خاتمه ترويج فرهنگ ايثار و شهادت را از اهداف اصلي مركز ذكر كرد و گفت: با توجه به اينكه نخبگان شاهد و ايثارگر وارثان شهدا هستند با استفاده از همه ابزارهاي علمي و پژوهشي و هدايت اعضا به سمتي حركت مي كنيم كه مورد رضايت امام زمان و شهدا باشد.

«به نام پدر» اثر ضد جنگ نيست
علت اصلي مخالفت هاي تعدادي از ايثارگران بر اكران فيلم سينمايي به نام پدر ساخته حاتمي كيا براي اهالي سينما نامشخص است.رضا ميركريمي كارگردان سينما گفت: ابتدا در اعتراض به «به نام پدر» عنوان شده بود كه فيلم اثري ضد جنگ و ارزش هاي آن در سينما محسوب مي شود در صورتي كه به نام پدر هرگز اثري ضد جنگ نيست.
وي افزود: اين فيلم از زوايايي متفاوت و هنري ارزش هاي هشت سال دفاع مقدس را نمايان مي سازد و به جرات مي توان گفت هيچ دليل منطقي براي عدم اكران اين فيلم وجود ندارد و اين اثر به خوبي رشادت هاي ايثارگران را نشان مي دهد.
وي گفت: شايد شخصا از نظر ساختار هنري فيلم را نپسنديدم اما دليل بر آن نمي شود كه اين اثر اكران نشود و واقعا حيف است كه به نام پدر براي مخاطبان به نمايش در نيايد زيرا برگي زرين از سينماي دفاع مقدس محسوب مي شود.

نشست هاي ادبيات پايداري برگزار مي شود
002982.jpg
سلسله نشست هاي ادبيات پايداري در فرهنگسراي پايداري برگزار مي شود. اولين جلسه شوراي سياستگذاري سلسله نشست هاي ادبيات پايداري در فرهنگسراي پايداري با حضور عليرضا قزوه، عبدالجبار كاكايي، مصطفي محدثي و سيدضياءقاسمي برگزار شد. در اين جلسه كليات طرح تجليل از شاعران دفاع مقدس مورد بررسي قرار گرفت. گفتني است كه اين سلسله نشست ها به زودي در فرهنگسراي پايداري برگزار خواهد شد.

برپايي جشنواره شعر «ردپايي در ملكوت»
اولين جشنواره شعر «ردپايي در ملكوت» در شهرستان دورود برگزار مي شود .
انجمن ادبي حكيم فردوسي شهرستان دورود در نظر دارد در راستاي گرامي داشت ياد و خاطره شهيدان كارگر شهرستان دورود، اولين جشنواره شعر را با عنوان «ردپايي در ملكوت» ، سوم خردادماه برگزار كند .
علاقه مندان به شركت در اين جشنواره، آثار خود را با موضوع فرهنگ كار و شهادت در قالب شعر سپيد و كلاسيك تا تاريخ ۲۸ ارديبهشت ماه سال جاري به دبير خانه اين جشنواره واقع در دفتر انجمن ادبي فرهنگسراي ارشاد دورود ارسال كنند.
همچنين پايگاه مقاومت بسيج شركت گاز استان لرستان نيز در نظر دارد به مناسبت آزادسازي خرمشهر و سالروز رحلت امام خميني(ره)، كنگره استاني شعر و مقاله با عنوان «بسيج و خدمت» را سوم خرداد ماه سال جاري برگزار كند.

اجراي گروه سرود لبناني براي فتح خرمشهر
گروه سرود حزب الله لبنان براي اجراي زنده  ترانه سرودهاي حماسي مقاومت اسلامي به ايران دعوت شد.
اين گروه در آستانه فرارسيدن حماسه  سوم خرداد و سالروز فتح خرمشهر و همچنين سالروز شكست تاريخي ارتش رژيم صهيونيستي در جنوب لبنان در چهارم خرداد سال ۷۹ توسط معاونت هنري اين بنياد به ايران دعوت شده تا ظرف مدت ده روز حضور در تهران، خرمشهر، قم و مشهد مقدس به اجراي برنامه بپردازند.
گفتني است كه اين گروه دوم خرداد ماه در شهر شهيدان، خرمشهر و از تاريخ سوم خرداد ماه به مدت ۶ شب در تالار وحدت تهران و سپس شهرهاي قم و مشهد مقدس به اجراي برنامه خواهند پرداخت.

شب خاطره در دانشگاه جندي شاپور
بسيج دانشجويي دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز در نظر دارد همايش شب خاطره را به مناسبت سالروز آزاد سازي خرمشهر برگزار كند.
در اين مراسم كه سه شنبه دوم خرداد ماه، ساعت ۱۹و۳۰ در تالار شهداي دانشگاه برگزار مي شود، جمعي از بسيجيان دفاع مقدس و دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز حضور مي يابند. برپايي نمايشگاه عكس و آثار هنرهاي تجسمي شامل حجم، نقاشي و خوشنويسي با موضوع بسيجيان و پيامبر اعظم(ص) از اين روز به مدت يك هفته، از برنامه هاي جنبي اين همايش است.

برگزاري نمايشگاه چشم زيباي ايثار و مقاومت
حيات:  دبير انجمن عكاسان شاهد و ايثارگر گفت: دومين نمايشگاه گروهي عكاسان و هنرمندان شاهد و ايثارگر، سوم خرداد ماه با عنوان «چشم زيباي ايثار و مقاومت» در آبادان افتتاح مي شود.
عباس حاجي پور آراني افزود: نمايشگاه چشم زيباي ايثار و مقاومت با موضوع شهادت، ايثار و مقاومت، سوم خرداد ماه با حضور حسين دهقان- معاون رئيس جمهور و رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران- به عنوان دومين نمايشگاه گروهي عكاسان و هنرمندان شاهد و ايثارگر در آبادان افتتاح مي شود.
حاجي پور آراني گفت: تصاوير و آثار تجسمي كه در اين نمايشگاه عرضه مي شود، شامل۷۰ قطعه عكس و آثار تجسمي  در مورد جنگ، جانباز، گلزار شهدا، تشييع جنازه شهيد، تفحص و تجسس پيكر شهدا و موضوعات مرتبط است كه بعد از افتتاح در شهر آبادان، در ساير استان هاي كشور در معرض ديد علاقه مندان قرار خواهد گرفت.دبير انجمن عكاسان شاهد و ايثارگر گفت: هنرمندان شاهد و ايثارگري كه آثارشان در اين نمايشگاه ارائه مي شود عبارتند از: احمد ناطقي، رضا برجي، سعيد صادقي، داوود جليل نژاد، رجبعلي قهرماني، عباس حاجي پور آراني، داوود عابري، حسين شيرزادي، غلامرضا مقصودي، بهزاد پروين قدس، مجيد كلهر، مهدي منعم و مهدي نوشاد.

تئاتر مقاومت، تصوير دوران دفاع مقدس است
رئيس مركز هنرهاي نمايشي حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي گفت: در حوزه علوم انساني، هنر و مقولاتي مثل فرهنگ، پژوهش در حقيقت اساس كار شكل گيري توليد و بازنمايي آن چيزي است كه در برخورد با مسائل انساني مورد توجه است.
به گزارش حيات، اين رئيس مركز هنرهاي نمايشي حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي در سومين همايش پژوهشي تئاتر مقاومت گفت: پديده اي مثل تئاتر هرگز ايستا نيست. در طول زمان، تغيير و تحولاتي كه براي انسان رخ داده به تناسب موقعيت هاي مختلف، شكل خاص خود را پيدا كرده و يك نمونه و الگو و شاخص تئاتر در همه جاي دنيا يك پاسخ را نمي دهد و هر قوم و ملتي به تناسب فرهنگ ملي، بايد تئاتر خودش را داشته باشد.
سعيد كشن افزود: ما نه تنها در حوزه علوم به پژوهش نياز داريم، بلكه براي هماهنگي با فرهنگ جهاني در حوزه فرهنگ و هنر هم شديداً محتاج پژوهش هستيم. وقتي صحبت از تئاتر مقاومت مي شود، به طور طبيعي بحث تئاتر دفاع مقدس پيش مي آيد. ما اكنون يك دوران طولاني از جنگي كه به كشورمان تحميل شده است را گذرانيده ايم و حال مي توانيم با برخورد و رويكرد تازه اي، عمق مسائل و ماجراها و ارزش هاي مربوط به دوران دفاع مقدس را بشناسيم و بشناسانيم.

تجليل از شهداي فرهنگي بروجرد
به مناسبت گراميداشت هفته معلم، آيين تجليل از شهداي فرهنگي آموزش و پرورش در محل كانون شهيد رجايي بروجرد برگزار شد.
مدير آموزش و پرورش بروجرد گفت: شهدا با ايثار و از خودگذشتگي، درخت تنومند انقلاب اسلامي را آبياري كردند و حق بزرگي به گردن همه ما دارند.
احمدعلي اميرسرداري افزود: حراست و پاسداري از خون شهدا و ارزش هاي انقلاب اسلامي، مهمترين وظيفه هر ايراني است و بايد نسبت به احياء اين ارزش ها تلاش كرد.
وي اظهار داشت: بايد نسل سوم انقلاب را به عنوان قشري كه ايثار و مجاهدت هاي رزمندگان اسلام را در هشت سال دفاع مقدس نديده، با تحقيق و تفحص در زندگي شهدا و ايثارگران، در جهت پاسداري از ارزش هاي نظام آشنا نمود.اميرسرداري تصريح كرد: همه ما در برابر خون شهدا مديون هستيم و اين دين را مي توان با ترويج فرهنگ ايثار و شهادت در جامعه ادا كرد.
وي حضور نيروهاي فرهنگي در جبهه ها را در هشت سال دفاع مقدس در كنار ساير رزمندگان نشان از شعور بالا و احساس دين و تكليف عنوان كرد و گفت: اين شهدا كه تعداد آنها در كشور كم نيست، بنا بر ضرورت و تكليف، سنگر علم و دانش را رها كرده و در ميدان جنگ از كيان و تماميت ارضي نظام دفاع نمودند.شهرستان بروجرد در هشت سال دفاع مقدس و دوران انقلاب، بيش از ۱۵۰۰ شهيد تقديم انقلاب اسلامي كرده است.

كمك براي ساخت مصلاي خرمشهر
بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس ۱۰۰ ميليون تومان به ساخت مصلاي خرمشهر كمك كرد.
بنابر اعلام، روابط عمومي بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس در اطلاعيه اي اعلام كرد: همگام با ملت حزب الله و در حركت نماديني كه به منظور رفع بخشي از مشكلات خرمشهر انجام مي شود، بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس مبلغ يكصد ميليون تومان براي ساخت مصلاي خرمشهر كه نماد عمليات غرور آفرين بيت المقدس و سوم خرداد مي باشد، اختصاص داد.

برگزاري همايش «تاريخ شفاهي؛ واقعيت يا آرمان»
همايش علمي «تاريخ شفاهي؛ واقعيت يا آرمان» به منظور شناخت منابع تاريخ اسلام از ديروز در فلسطين آغاز به كار كرد.
به گزارش مركز اسناد انقلاب اسلامي، دانشگاه مسلمانان غزه همايش علمي «تاريخ شفاهي؛ واقعيت و آرمان» را به منظور تلاش براي شناخت يكديگر و آشنايي با مهمترين سرچشمه ها و منابع تاريخ اسلام به طور عام و فلسطين به طور خاص در غزه برگزار مي كند.
هدف از برگزاري اين همايش شناخت روايتهاي شفاهي و كيفيت استفاده از آنها به عنوان منابع مهم تاريخي و بيان روابط آنها با علوم ديگر خواهد بود.
اين همايش به ارائه ارزشهاي علمي روايتهاي شفاهي كه منابعي براي حفظ و شناخت ميراث اسلامي، زمينه اي براي زنده نگهداشتن، ساماندهي، تعميق شناخت تاريخ و جغرافياي اسلامي و تحكيم هويت ملي در ارتباط با ديگران است را بررسي مي كند.

راه اندازي طرح «خط زندگي» در بنياد شهيد و امور ايثارگران
حيات: رئيس مركز امور زنان و خانواده بنياد شهيد و امور ايثارگران گفت: «خط زندگي» با هدف تنظيم ارتباطات بنياد شهيد و امور ايثارگران با بخش هايي از جامعه ايثارگران كه به دليل شرايط محيطي، روحي و رواني متفاوت، نيازهاي پيش بيني نشده اي دارند طراحي شده و به زودي راه اندازي مي شود.
زهره سادات ناظري افزود: اين طرح با بهره گيري از زيرساخت هاي ايجادشده در مركز  هاتف كشور در دو مرحله، پيگيري مي شود؛ در مرحله نخست، ايجاد خط مشاوره تلفني و حضوري براي دريافت و پاسخگويي به مشكلات خانوادگي ايثارگران و خانواده هاي محترم و معظم آنان و در مرحله ديگر، شناسايي مشكلات روحي- رواني موجود در جامعه ايثارگري و تنظيم سياست ها و برنامه هاي كلان بنياد شهيد و امور ايثارگران در راستاي رفع اين مشكلات مد نظر قرار خواهد گرفت.

برگزاري يادواره شهداي دانشجوي دانشگاه اصفهان
ايسنا: چهارمين يادواره شهداي دانشجوي دانشگاه اصفهان با عنوان «تيغ سرخ» در تالار شريعتي دانشگاه اصفهان برگزار شد.
در اين مراسم، دكتر كرباسي از راويان دفاع مقدس ضمن بيان خاطراتي از جنگ ۸ ساله عراق عليه ايران گفت: جنگ تحميلي طي مراحل مختلفي شكل گرفت.
وي با اشاره به عمليات كربلاي۴ افزود: اين عمليات كل جهان را تحت تاثير قرار داده بود و اهميت آن مانند مسئله انرژي هسته اي كه امروز مطرح مي شود، در خور توجه بود. همه دنيا براي كمك به صدام بسيج شده بودند و به دنبال آن يكي از شيرين ترين عملياتي كه انجام داديم، عمليات كربلاي ۵ بود. كرباسي با ذكر اينكه شلمچه قطعه اي از بهشت است، خاطرنشان ساخت: جوانان ۱۸ يا ۱۹ساله با روحيات مختلفي خود را به منطقه شلمچه رساندند و با نام يازهرا (س) بهترين عمليات را انجام دادند. در اين مراسم، همسر شهيد آكوچيان از شهداي ارامنه اصفهان گفت: ما نمي خواهيم كسي برايمان دلسوزي كند؛ فقط به جانباز و شهيد افتخار كنند.

انقلاب
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   انقلاب   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |