سه شنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۸۶ - May 16, 2006
براي شكست بن بست تشكيل كابينه
ائتلاف يكپارچه عراق از آيت الله سيستاني كمك خواست
003069.jpg
گروه سياسي خارجي: پس از آن كه نوري مالكي نخست وزير عراق نتوانست با فراكسيونهاي مجلس به اجماع رسيده و كابينه خود را تشكيل دهد روز يكشنبه هيأتي  از ائتلاف شيعيان عراق نزد آيت الله سيستاني رفت تا از وي براي تشكيل دولت كمك بگيرد.
در حال حاضر علاوه بر اختلاف ميان مالكي و فراكسيونهاي اهل سنت در درون ائتلاف يكپارچه شيعيان عراق نيز بر سر تصدي وزارت كشور عراق اختلاف نظر وجود دارد به گونه اي كه حزب فضيلت عراق كه يكي از هشت عضو ائتلاف شيعيان است تهديد به كناره گيري از مشاركت در دولت آتي عراق كرده است.
از سوي ديگر در حالي كه نوري مالكي اعلام كرد فعلاً خود سرپرستي وزارتخانه هاي دفاع و كشور را بر عهده خواهد گرفت اما رايزني ها براي انتخاب نامزد آتي اين دو وزارتخانه هنوز ادامه دارد.
به همين جهت مذاكراتي ميان جبهه توافق عراق به عنوان چهره شاخص اهل تسنن عراق و ائتلاف يكپارچه عراق به عنوان جبهه اصلي شيعيان اين كشور در جريان است تا اين دو فراكسيون بتوانند به موضع واحدي در خصوص اين دو وزارتخانه برسند.
صدام: نه اتهامات را مي پذيرم
و نه آن را رد مي كنم
جلسه  بيست  و چهارم  از جلسات  دادگاه  محاكمه  صدام  و ۷ تن  از دستيارانش  ديروز در بغداد با قرائت  كيفرخواست  آغاز شد.
در اين  جلسه  رئيس دادگاه  متن  كيفرخواست  را براي  تك تك  متهمان  قرائت  كرد و از آنها پرسيد كه در برابر اين  كيفرخواست ، خود را بي گناه  مي دانند يا گناهكار و تمامي متهمان  اعلام  كردند كه  بي گناه  هستند.
صدام در جلسه ديروز به اينكه آيا اتهامات را مي پذيرد گفت: من نمي توانم پاسخ آري يا خير بدهم.
حمله شبه نظاميان به نيروهاي آمريكايي و انگليسي
ارتش آمريكا در بيانيه اي از سقوط يك فروند بالگرد نظامي خود در جنوب بغداد خبر داد. بر اثر اين حادثه كه در منطقه يوسفيه به وقوع پيوست دو سرنشين بالگرد مذكور كشته شدند. اين بالگرد در جريان درگيري ميان نيروهاي آمريكايي و افراد مسلح در جنوب بغداد سقوط كرد. در اين بيانيه همچنين از كشته شدن دو سرباز آمريكايي در استان الانبار خبر داده شده است.
در همين حال پايگاه نيروهاي آمريكا در فلوجه طي روزهاي شنبه و يكشنبه هدف شليك خمپاره قرار گرفت كه از ميزان خسارات و تلفات احتمالي آن گزارشي مخابره نشده است. در همين حال از رمادي مركز استان الانبار خبر مي رسد كه آمريكايي ها شهر را هدف گلوله هاي توپ و خمپاره قرار دادند.
هم اكنون ۳۱ روز از محاصره شهر رمادي توسط نيروهاي آمريكايي مي گذرد و شهر فاقد آب و برق است. رمادي از كانونهاي اصلي استقرار شبه نظاميان مسلح در عراق است.
ارتش انگليس نيز ديروز از حمله شبه نظاميان به پايگاه نظاميان اين كشور در جنوب عراق خبر داد. طي اين حملات ۳۴ گلوله خمپاره به پايگاه انگليسي ها شليك شد كه بر اثر آن چهار سرباز انگليسي زخمي شدند.
منابع امنيتي عراق نيز از قتل ۹ عراقي از جمله چهار آموزگار در حملات مسلحانه مختلف در اين كشور خبر دادند.
رويدادهاي ديگر
* هيأت علماي مسلمان عراق (اهل تسنن) مخالفت خود را با اظهارات مسعود بارزاني رئيس منطقه كردستان عراق درباره امكان برقراري روابط بين عراق و اسرائيل اعلام و تأكيد كرد اين اقدام بسيار خطرناك و توهين به همه مسلمانان است.
* طارق هاشمي معاون رئيس جمهور عراق از گروه هاي مسلح عراق خواست تا مستقيماً با آمريكا و انگليس مذاكره كنند.
* جلال طالباني رئيس جمهور عراق اعلام كرد شوراي رياست جمهوري عراق طرح بسيار مهم مبارزه با تروريست ها و ايجاد امنيت در اين كشور را آماده اجرا كرده است.
* بديع عارف وكيل مدافع طارق عزيز گفت: نيروهاي آمريكايي در حال بررسي مسئله آزادي موكلش به همراه يازده تن ديگر از مسئولان سابق رژيم عراق هستند.

نشست شوراي وزيران خارجه اتحاديه اروپا در بروكسل
گروه سياسي خارجي: اولين روز نشست عادي شوراي وزيران امور خارجه اتحاديه اروپا ديروز براي بررسي تحولات پرونده هسته اي ايران، مسئله فلسطين، عراق، بالكان، نپال و آفريقا برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري تانيوگ، شوراي وزيران امور خارجه كشورهاي عضو اتحاديه اروپا در پي بررسي تحولات در منطقه بالكان از اينكه صربستان و مونته نگرو همكاري كامل با دادگاه بين المللي لاهه را برقرار نكرده است ابراز تأسف و از قطع مذاكره تا برقراري اين همكاري حمايت كرد.اين شورا افزود: پس از برقراري همكاري بلگراد با دادگاه بين المللي لاهه مذاكره صربستان و مونته نگرو با اتحاديه اروپا به منظور امضاي قرارداد ثبات سازي و پيوستن ادامه خواهد يافت.
همچنين شوراي وزيران بر برگزاري رفراندوم در جمهوري مونته نگرو در فرصت مناسب قانوني تأكيد كرد.
شوراي وزيران خارجه اتحاديه اروپا همچنين در نشست ديروز درخصوص مسئله دارفور سودان يك بيانيه چهارده ماده اي به تصويب رساند كه در آن از توافقنامه صلح بين دولت سودان و شورشيان دارفور استقبال شده است.
نشست وزيران امور خارجه اتحاديه اروپا امروز نيز ادامه خواهد يافت.

تصويب قانون نژاد پرستانه در اسرائيل
گروه سياسي خارجي: ديوان عالي اسرائيل ديروز قانوني تصويب كرد كه به موجب آن بسياري از فلسطيني ها از زندگي در كنار همسران اسرائيلي خود در اسرائيل منع مي شوند.
روزنامه انگليسي گاردين ديروز با اعلام اين خبر نوشت، اكثريت قضات ديوان عالي اسرائيل با تصويب اين قانون كه رئيس اين دادگاه آن را تخلفي از حقوق بشر خواند، در واقع به بهانه امنيت اسرائيل دست به نقض حقوق بشر زدند. در اين قانون آمده است، فقط زنان فلسطيني بالاي ۲۵ سال و مردان بالاي ۳۵ سال مي توانند در كنار همسرانشان در اسرائيل زندگي كنند.
از سال ۱۹۹۳ ، ۲۲ هزار فلسطيني درخواست پيوستن به همسرانشان در اسرائيل را طرح كرده اند، اما فقط شش هزار نفر اجازه اين كار را يافته اند.
يكي از قضات اين دادگاه كه به اين قانون رأي مثبت داده، اعطاي حق برابر با اسرائيلي ها به فلسطيني ها را نادرست خواند. او گفت، در دوران جنگ دولت ها مي توانند از ورود شهروندان دشمن به خاك خود جلوگيري كنند. اين شامل همسران و فرزندان هم مي شود. با اين قانون بسياري از مردان و زنان اسرائيلي از همسران فلسطيني شان جدا مي شوند.

وعده هاي رئيس جديد حزب سوسيال دمكرات آلمان
003123.jpg
گروه سياسي خارجي: حزب سوسيال دمكرات آلمان كه در انتخابات پارلماني پيش از موعد سال گذشته نتيجه انتخابات را با اختلاف اندكي به رقيب خود ائتلاف دمكرات مسيحي واگذار كرد و از تشكيل دولت بازماند و به ائتلاف با مركل رضايت داد اكنون با انتخاب رئيس جديد قصد دارد بار ديگر قدرت اين حزب را احياء كند تا بلكه در انتخابات سال ۲۰۰۹ بار ديگر دولت را در دست گيرد.به گزارش خبرگزاري ايسنا به نقل از خبرگزاري فرانسه،  كرت بك نخست وزير ۵۷ ساله ايالت راينلند فالز جانشين ماتياس پلاتزك شد. پلاتزك در ماه آوريل تنها پس از ۵ ماه رياست بر حزب سوسيال دموكرات آلمان به دليل مشكلات رواني از سمت خود كناره گيري كرد.
بك با در اختيار گرفتن كنترل حزب سوسيال دموكرات به يكي از رقباي جدي آنگلا مركل، صدراعظم محافظه كار آلمان در انتخابات سراسري سال ۲۰۰۹ بدل شده است.
اگرچه حزب سوسيال دمكرات و اتحاديه  دموكرات مسيحي به رهبري آنگلا مركل در حقيقت شركاي برابر در دولت ائتلاف بزرگ آلمان محسوب مي شوند اما سوسيال دموكرات ها به شدت در تلاشند تا به موازات افزايش محبوبيت صدراعظم وجهه  خود را بيش از پيش اعتبار بخشند.
در همين حال بك در جمع خبرنگاران حزبش در كنگره  آلمان گفت، اطمينان مي دهد كه به سوسيال دموكرات ها به عنوان مدافعان راي دهندگان عادي كشورشان نگريسته خواهد شد. نمايندگان حزب سوسيال دمكرات با اكثريت قاطع ۹۵ درصد آرا بك را به عنوان رهبر جديد حزبشان برگزيدند.
بك طي سخنراني ۸۵ دقيقه اش كه مدام به دليل تشويق نمايندگان قطع مي شد، اظهار داشت: ما مي خواهيم اين جامعه را به جامعه اي عادل تر تبديل كنيم، ما مي توانيم به نيروي سرنوشت ساز در آلمان مبدل شويم چرا كه عقايد و ايده هاي ما درست است.
سوسيال دموكرات ها كه در نظرسنجي ها نسبت به محافظه كاران از محبوبيت كمتري برخوردارند، اميدوارند كه با روي كار آمدن بك در كالبد حزبشان روح تازه اي دميده شود.

مذاكرات محمود عباس و پوتين در مسكو
003120.jpg
مسكو- ايرنا: رئيس  جمهوري  روسيه  در ديدار با رئيس  حكومت  خودگردان  فلسطين  گفت : روسيه  هميشه  دوست  مطمئن  مردم  فلسطين  بوده  است .
ولاديمير پوتين  ديروز در ديدار با محمود عباس  در شهر بندري سوچي  روسيه  واقع  در ساحل  درياي  سياه  با اشاره  به  تلاش هاي  رهبر فلسطين  جهت  عادي سازي  اوضاع  در سرزمينهاي  فلسطيني  گفت : ما امروز فرصت  داريم  تا در مورد پيشرفت  سرزمينهاي  فلسطيني  و حل  و فصل  اختلافات  با اسرائيل  گفتگوكنيم .
رئيس  حكومت  فلسطين  در مورد از سرگيري  مذاكرات  با اسرائيل  ابراز اميدواري  كرده  و افزود: انتظار داريم  كه  دولت  جديد اسرائيل  با ما وارد مذاكره  شود.محمود عباس  طرح  صلح  نقشه  راه  را راه  اصلي  حل  و فصل  مسايل خاورميانه  خوانده  و پايبندي  حكومت  فلسطين  را به  آن مورد تأكيد قرار داد.
وي  گفت : ما اينجا آمده ايم  تا در مورد راههاي  ازسرگيري  روند سياسي  حل و فصل  اختلافات  فلسطين  و اسرائيل  تبادل  نظر كنيم .
ادامه  ديدار سران  روسيه  و فلسطين  بدون  حضور خبرنگاران  پشت  درهاي  بسته انجام  گرفت .
مهمترين  موضوع  مورد بحث  ميان  طرفين  كمك  مالي  روسيه  به  حكومت  خودگردان فلسطين  و نيز مساله  حماس  است .
بر خلاف  آمريكا و اتحاديه  اروپا كه  حماس  را يك  سازمان  تروريستي مي دانند، روسيه  با دولت  منتخب  حماس  تعامل  دارد و هفته  گذشته  نيز ۱۰ميليون  دلار به  فلسطين  كمك  مالي  كرد.
روسيه ، آمريكا، اتحاديه  اروپا و سازمان  ملل  متحد اعضاي  گروه  چهار ميانجي گران  بين المللي  خاورميانه  را تشكيل  مي دهند.

نگراني مكزيك از اقدامات مرزي آمريكا
003117.jpg
003126.jpg
گروه سياسي خارجي: اقدامات مرزي دولت آمريكا به منظور جلوگيري از ورود غيرقانوني مهاجران مكزيكي به خاك آمريكا با انتقاد مكزيك روبرو شده است. اخيراً دولت آمريكا تصميم گرفته است هزاران نيروي گارد ملي براي تقويت نيروهاي مرزباني در مرز آمريكا با مكزيك به اين منطقه اعزام كند.
در واكنش به اين اقدامات رئيس جمهور مكزيك طي تماس تلفني با جورج بوش، مراتب نگراني خود را از آنچه «احتمال نظامي شدن مرز مكزيك و آمريكا خواند» به وي ابلاغ داشت.
به گزارش ايسنا به نقل از آسوشيتدپرس، طبق اعلام دفتر رياست جمهوري مكزيك، جورج بوش رئيس جمهور آمريكا، به  ويسنته فاكس همتاي مكزيكي خود اظهار داشت كه اعزام نيروهاي گارد ملي به نواحي مرزي را مدنظر قرار داده؛ اما اين به معناي نظامي كردن مرز نيست. دفتر فاكس افزود: بوش در حال تجزيه و تحليل حمايت هاي لجستيكي و دولتي از بخش هايي از گارد ملي است نه خود ارتش تا بدين وسيله به نيروهاي پليس مرزي كمك شود.

ادامه حملات باندهاي تبهكار در برزيل
ايرنا: راديو برزيل  ديروز اعلام  كرد كه  در جريان  حملات  جديد باندهاي  تبهكار به  اهداف  غيرنظامي  و امنيتي  در ايالت  سائوپائولو، ۲۳ تن  كشته  شدند.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از سائوپائولو، در جريان  حملات  سه  روز گذشته ۷۰ دستگاه  خودرو به  آتش  كشيده  شد و ۹ بانك  و ايستگاه  مترو مورد حمله  قرار گرفت .
اين  حملات  كه  از جمعه  شب  آغاز شد، ظاهراً در مقابله  با انتقال  زندانيان  تبهكار به  زنداني  كه  تحت  تدابير امنيتي  شديد قرار دارد، صورت  گرفته  است .
بر اساس  گزارش هاي  منتشره ، در اين  مدت  ۱۱۵ حمله  به  اهداف  مختلف  صورت  گرفته  كه  در نتيجه  ۵۵ تن  از جمله  ۳۵ پليس  كشته  و ۴۴ تن  از جمله  ۳۸ پليس  مجروح  شدند.

اتحاديه اروپا دارايي رئيس جمهوري
بلاروس را مسدود مي كند
ايرنا: اتحاديه  اروپا تصميم  به  مسدود كردن  دارايي هاي  الكساندر لوكاشنكورئيس  جمهوري  بلاروس  و بيش  از ۳۰ نفر از مقامات  ارشد اين  كشور گرفت .
روزنامه فايننشال  تايمز ديروز با اعلام  اين  خبر افزود: اتحاديه  اروپا اين  تصميم  را در پاسخ  به  نتيجه  انتخابات  ماه  مارس  گذشته اتخاذ كرد كه  آن را مخدوش  دانسته  است .
به  نوشته  اين  روزنامه ، الكساندر ميلينكويچ  مهمترين  نامزد مخالف  لوكاشنكو، در پي  انتخابات  مذكور، زنداني  شد. البته او روز يكشنبه آزاد شد.
اين  تصميم  كه  ممكن  است  در روزهاي  آتي  به  اجرا در آيد، به  منظور اعمال تحريم  رواديد براي  لوكاشنكو و مقامات  يادشده ، توسط وزيران  عضو اتحاديه اروپا در ماه  آوريل  اتخاذ شده  بود.

نگراني سازمان كنفرانس اسلامي
از خشونت هاي قومي در بلژيك
فارس: دبيرخانه سازمان كنفرانس اسلامي در بيانيه اي از افزايش خشونتهاي بين قومي و تشديد نفرت عليه اقليتها به ويژه مسلمانان ابراز نگراني كرد.
به گزارش روزنامه زمان چاپ تركيه، اين سازمان اعلام كرد عملكرد احزاب سياسي راست گراي برخي كشورهاي اروپايي و قوانين ضد مهاجرتي كه وضع مي كنند به ترويج اسلام ستيزي و سركوب اقليتها مي انجامد.
اين سازمان حملات روزافزون به مهاجران در بلژيك را محكوم كرد و از مقامات اين كشور خواست تا اقدامات عاجل به عمل آورند.

آغاز به كار رئيس جمهور ضدآمريكايي در هائيتي
گروه سياسي خارجي: با آغاز كار «رنه پريوال» به عنوان رئيس جمهور هائيتي، يك رئيس جمهور ضدآمريكايي ديگر به جمع رهبران اين منطقه اضافه شد.
به گزارش منابع خبري پس  از سه  سال  حاكميت  رژيم  دست  نشانده  آمريكا در  هائيتي ، سرانجام  رنه پريوال  رئيس  جمهوري  ضدآمريكايي  و منتخب  مردم  اين  كشور آمريكاي  جنوبي  روز يكشنبه قدرت  را در دست  گرفت . رنه  پريوال  با اداي  سوگند در برابر نمايندگان  پارلمان  كشورش ، به  عنوان  رئيس  جمهوري   هائيتي  كار خود را آغاز كرد.
پريوال  با وجود كارشكني ها و مداخله  آمريكا توانست  با اكثريت  آرا در انتخابات   هائيتي  به  رياست  جمهوري  برسد و به  سه  سال  خلأ قدرت  در اين  كشور و حكومت  آمريكايي  در  هائيتي  پايان  دهد.
سه  سال  پيش  نيروهاي  نظامي آمريكا با دستگيري  و تبعيد ژان  برتران آريستد رئيس  جمهور قانوني  هائيتي ، رژيم  دست نشانده  واشنگتن  را در اين كشور به  قدرت  رساندند.
 هائيتي  كه  فاقد ارتش  است ، فقيرترين  كشور قاره  آمريكا است  و در سه  سال گذشته  وضعيت  اين  كشور وخيم تر شده  و علاوه  بر افزايش  ناامني  و قرباني  شدن  هزاران  نفر در نتيجه  ناآرامي ها، وضعيت  بهداشت ، آموزش  و تغذيه  در اين  كشور نيز وخيم تر شده  است .

آمريكا روابط ديپلماتيك با ليبي برقرار مي كند
ايرنا: يك  مقام  وزارت  خارجه  آمريكا ديروز گفت  كه  كشورش  تصميم  دارد تا ليبي  را از فهرست  كشورهاي  حامي تروريسم  خارج  و روابط عادي  ديپلماتيك  با اين  كشور برقرار كند.
به  گزارش    آسوشيتدپرس ، اين  اقدام  حاصل  روندي  است  كه  ليبي  از سه  سال  پيش  و با موافقت  با انحلال  برنامه  هسته ايش  آغاز كرده  بود.
مقامات  وزارت  خارجه  آمريكا معتقدند كه  ليبي  در سال هاي  اخير، تلاش  جدي را براي  فاصله  گرفتن  از تروريسم  انجام  داده  است .

خروج نيروهاي روسيه از گرجستان آغاز شد
فارس: روسيه خروج نيروها و جنگ افزارهاي خود را از گرجستان ديروز آغاز كرد. به گزارش آسوشيتدپرس، خروج اين نيروها آغازي بر عقب نشيني نظامي روسيه از جمهوري هاي سابق شوروي طبق توافق منعقده در سال گذشته محسوب مي شود.
نخستين قطار حامل تجهيزات نظامي از پايگاه روسيه در آخالكالاكي در جنوب گرجستان عازم آذربايجان شد و از آنجا به روسيه خواهد رفت.اين پايگاه قرار است تا پايان سال ۲۰۰۷ تعطيل شود.اين قطار حامل ۱۲ دستگاه تانك، ۱۲ دستگاه خودروي زرهي نفربر و ساير تجهيزات بود.
ولاديمير كاپارادژه، فرمانده نيروهاي ماوراء قفقاز روسيه دراين باره گفت كه تا پانزدهم اكتبر كليه تسليحات سنگين از اين پايگاه تخليه خواهد شد.
پايگاه ديگر روسيه بازمانده از دوران شوروي سابق در گرجستان در بندر باتومي  درياي سياه قرار دارد و قرار است طبق قرارداد فوق تا پايان سال ۲۰۰۸ تخليه شود.

۱۱ نيروي طالبان در قندهار كشته شدند
ايرنا: تلويزيون  آريانا افغانستان  ديروز گزارش  داد، طي  عملياتي  در ولايت  قندهار واقع  در جنوب  اين  كشور، ۱۱ نفر از نيروهاي  طالبان  كشته  شدند.
اين  شبكه  تلويزيوني  به  نقل  از سخنگوي  والي  قندهار، زمان  اين  عمليات  را روز يكشنبه  در شهرستان  پنجوايي  اعلام  كرد و گفت : جسد سه  تن  از كشته شدگان  به  دست  نيروهاي  دولتي  افتاده  است .
اين  تلويزيون  افزود، البته  در اين  عمليات ، چهار تن  از نيروهاي  پليس كشته  و چهار پليس  ديگر نيز زخمي شدند.
به  گزارش  آريانا، رهبري  اين  عمليات  را ارتش  ملي  افغانستان  به  عهده داشت .
برخي  ولايت هاي  جنوبي  افغانستان  از جمله  قندهار و نيز ولايت هاي  شرقي  اين كشور طي  سال  جاري  شاهد افزايش  حملات  نيروهاي  شورشي  منتسب  به  القاعده  و طالبان  است .

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
انقلاب
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   انقلاب   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |