سه شنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۸۶ - May 16, 2006
طرح تبليغاتي اروپا در مذاكرات هسته اي با ايران
به نظر مي رسد سناريوي جديدي براي متوقف كردن فعاليت هاي صلح آميز هسته اي ايران در حال شكل گيري است.
موج تازه اي كه از ۴۸ ساعت پيش راه افتاده است افكار عمومي غربي را هدف گرفته است تا مخاطبان را متقاعد سازد طرف هاي مذاكره با ايران امتيازات سخاوتمندانه اي به تهران پيشنهاد مي كنند اما تهران همه پيشنهادات را درجا رد مي كند.
نتيجه منطقي چنين سناريويي (در صورتي كه افكار عمومي را مجاب كند) معرفي ايران به عنوان طرف ماجراجو و غيرمنطقي كشمكش و بنابراين مشروعيت سازي براي برخورد زورمدارانه با ايران خواهد بود.
اين وضعيت،همت و هوشمندي مضاعفي در دستگاه ديپلماسي،رسانه ها و مقامات سياسي كشور را طلب مي كند.
صفحه ۲

سخنگوي دولت:
جنايت تروريست ها را بي پاسخ نمي گذاريم
003084.jpg
ايسنا: سخنگوي دولت با اظهار تاسف دولت از كشته شدن تعدادي از هموطنان مان در جنايت تروريستي جاده بم- كرمان و همدردي با خانواده هاي آنان تاكيد كرد كه اراده دولت و ملت بر اين است كه با اين عوامل برخورد قاطع كند و دولت در اين راستا برنامه جدي دارد.
غلامحسين الهام در جلسه هفتگي خود با خبرنگاران تصريح كرد كه برهم زنندگان امنيت مردم و متعرضان به جان آنان بايد بدانند كه تامين امنيت خط قرمز دولت است و دولت ايران اجازه نمي دهد كه اين افراد كوچك ترين تعدي به تك تك افراد ملت داشته باشند.
سخنگوي دولت با بيان اين كه اتفاقات رخ داده براي جامعه ما تكراري است، گفت: هر موقع شرايط كشور به سمت پيشرفت، رفاه، امنيت و آسايش عمومي مي رود و موفقيت هاي خوبي در عرصه علمي و اقتصادي به دست مي آوريم، افرادي كه بدخواه دولت و ملت هستند، تلاش مي كنند اين شيريني را تلخ و نگاه ها و اذهان را منحرف كنند. اينها همه تلاش هاي مذبوحانه اي است كه به نتيجه نخواهد رسيد.
هم چنين سخنگوي دولت در مورد اصلاح قانون شوراها و نظر دولت در ارتباط با نظارت شوراي نگهبان بر انتخابات شوراها به جاي مجلس، گفت: لايحه اصلاح قانون شوراها در كميسيون دولت مطرح است، ولي نهايي نشده. اين لايحه به صورت نهايي در دولت مطرح نشده است كه من بخواهم در مورد آن موضع بگيرم و يا اظهارنظري كنم.
الهام تصريح كرد: واگذاري نظارت انتخابات شوراي شهر به شوراي نگهبان به صورت مطلق تصميمي نيست كه در دولت و كميسيون اتخاذ شده باشد. الهام در ادامه مصاحبه مطبوعاتي خود در پاسخ به سؤالي مبني بر ارائه پيشنهاداتي از سوي اروپا به ايران و نيز پيشنهاداتي از سوي ايران به اروپا در مورد برنامه هسته  اي كشورمان گفت: ما نه پيشنهادي دريافت كرده ايم و نه پيشنهادي داده ايم و اين بحث هايي است كه فقط مطرح مي شود.
الهام در ادامه به موضع جمهوري اسلامي ايران در ارتباط با پرونده هسته اي اشاره كرد و گفت: داشتن فناوري صلح آميز هسته اي حق ماست و اين حق در معاهدات گنجانده شده است و معنا ندارد كه ما از حق خود كوتاه بياييم. ما حق خود را در چارچوب آژانس و NPT دنبال مي كنيم و مشكلي در اين ارتباط نداريم.
الهام هم چنين در پاسخ به پرسشي درباره نامه رييس جمهور به بوش و انتقادات برخي از كارشناسان در مورد اين كه اين نامه در زمان خوبي نوشته نشده و اهداف و منافع ايران را تامين نمي كند، اظهار داشت: بايد توجه داشت در اين نامه قرار نبوده بحث هاي خاصي مطرح شود، در نامه مسائل كلان، زيربنايي و اساسي مورد توجه بوده است. ما معتقديم اگر اين مسائل اساسي حل شود، دريچه هاي جديدي بر روابط باز خواهد شد، بنابراين سطح نامه بسيار فراتر از مسائل خاص و موردي بوده است. البته بعضي  علاقه مند هستند ما را در مسائل جزيي محدود كنند، در صورتي كه ما بايد افق ديدمان را بلند كنيم، چرا كه مسائل جزيي نيز در نگاه كلان حل مي شود.
سخنگوي دولت در پاسخ به پرسش ديگري در اين ارتباط كه نامه بعدي رييس جمهور چه موقع و به چه كسي نوشته خواهد شد؟ گفت: نامه هر وقت نوشته شد، آن را اعلام مي كنيم، تحمل كنيد، به موقع همه چيز روشن مي شود.
الهام درباره طولاني شدن زمان جابه جايي سفرا در كشورهايي مانند فرانسه اظهار داشت: وزارت امور خارجه اين مساله را با جديت دنبال مي كند. البته معتقديم بايد سرعت بيشتري در اين زمينه به خرج داده شود. با توجه به روي كار آمدن دولت جديد ماموريت برخي از سفرا به پايان رسيد و سفير جديد جايگزين نشد و اين خللي را ايجاد كرده است و بايد وزارت امور خارجه شتاب بيشتري به خرج دهد. در ادامه خبرنگار يكي از رسانه هاي خارجي خطاب به الهام، گفت: شما در توضيح نامه رييس جمهور گفتيد كه اين نامه باب جديدي را در روابط بين الملل و گفت وگو باز مي كند، آيا اين گفت وگو شامل آمريكا نيز مي شود؟ كه الهام پاسخ داد: باب گفت وگو با شرايط لازم باز است. براي هر جا و هر نظامي كه داراي مشروعيت باشد، جز رژيم اشغالگر قدس كه موجوديت قانوني ندارد.
الهام گفت: البته گفت وگو بايد در فضايي برابر و بدون زياده خواهي و يك گفت وگوي عادلانه، بدون تحريف ، تماميت خواهي و خودمحوري باشد، در اين شرايط است كه گفت وگو معنا پيدا مي كند؛ بنابراين گفت وگو در شرايط تهديدآميز معنا ندارد. در نامه رييس جمهور بر گسترش اخلاق و حركت بر مبناي توحيد تاكيد شده بود. ما معتقديم حركت در اين راستا باب جديدي را براي گفت وگوي ديپلماتيك در عرصه بين المللي فراهم مي كند. اگر به راه انبيا برگرديم راهمان هموار شده و به نتيجه مي رسيم.
سخنگوي دولت با بيان اين كه اواخر دولت گذشته طي مصوبه اي مجموعه اي از امتيازها براي وزرا و روساي جمهور قبل در نظر گرفته شده بود، در نظر گرفتن چنين امتيازات و امكاناتي را بدون توجيه دانست.
غلامحسين الهام خاطرنشان كرد كه برخي از اين امكانات و برخورداري ها از جمله نظام هماهنگ اداري سر جاي خود باقي است ولي بقيه موارد مصوبه لغو شده است. وي با بيان اين كه در زمينه  واگذاري ساختمان خاصي مثل سعدآباد به فرد يا افرادي و يا بازپس گيري آن در حال حاضر، بحثي مطرح نبوده است افزود: مجموعه سعدآباد جزء اموال عمومي است و دولت نيز آن را به ميراث فرهنگي داده است. همه آن مجموعه براي سعدآباد است.
گزارش رئيس جمهور به هيأت دولت
هيات دولت عصر يكشنبه به رياست دكتر احمدي نژاد رئيس جمهوري تشكيل جلسه داد.
رئيس جمهور در اين جلسه در سخناني گزارشي از سفر به اندونزي، ديدار با مقامات اين كشور و شركت در پنجمين اجلاس سران دي - هشت ارايه كرد. وزراي امور خارجه و ارتباطات و فناوري اطلاعات در گزارش هاي جداگانه توافقات حاصله در سفر به اندونزي را بيان كردند.

تقويت احتمال عضويت دائم ايران
در سازمان همكاري شانگهاي
مهر: وزير امور خارجه روسيه گفت شش عضو سازمان همكاري شانگهاي درباره طرحي كه به ايران و ديگر كشورها اجازه پيوستن به اين سازمان را مي دهد در حال گفتگو هستند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، وزراي امور خارجه سازمان همكاري شانگهاي در نشست ديروز خود مقدمات برگزاري اجلاس سران و عضويت ايران و چهار كشور ديگر را مورد بررسي قرار دادند.
بنابراين گزارش لاوروف و وزراي خارجه ديگر به طور خاص نام ايران را ذكر كردند در حالي كه گزارش شده است تاكنون كشورهاي هند، پاكستان، مغولستان و افغانستان نيز علاقه مندي خود را براي پيوستن به اين سازمان نشان داده اند.
در ابتدا روسيه، چين، قزاقستان، قرقيزستان و تاجيكستان به اين سازمان پيوستند، اما بعد در سال ۲۰۰۱ ازبكستان نيز به جمع آنان پيوست.
روز گذشته سخنگوي دولت هم خبر داد كه احمدي نژاد در اجلاس شانگهاي در چين حضور فعال خواهد داشت.

اخبار هسته اي
تأخير در راه اندازي نيروگاه هسته اي بوشهر
مهر: يك مقام ارشد سازمان انرژي اتمي روسيه موسوم به روس اتم روز گذشته خبر داد كه نيروگاه هسته اي بوشهر سال جاري به بهره برداري نخواهد رسيد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، وي اعلام كرد كه تكميل اين نيروگاه به تأخير خواهد افتاد و امسال كار آن تمام نمي شود.وي گفت: اين مسئله روشن است كه نيروگاه بوشهر پيش از سال ۲۰۰۷ تكميل نخواهد شد.
ديدار نمايندگان مجلس از نطنز
مهر: چند تن از نمايندگان عضو كميسيون امنيت ملي مجلس روز گذشته از تأسيسات هسته اي نطنز بازديد كردند.حشمت الله فلاحت پيشه كه به همراه ساير اعضاي كميسيون امنيت ملي مجلس به نطنز سفر كرده است، پس از بازديد از سايت هسته اي نطنز در گفت وگو با خبرنگار مهر، گفت: پيشرفتهاي هسته اي ايران در غني سازي نسبت به سال گذشته بسيار چشمگير بوده و جاي تقدير دارد.
فلاحت پيشه همچنين با تاكيد بر غير قابل تعليق بودن تحقيقات هسته اي در زمينه غني سازي در ايران، درخصوص مشوقهاي پيشنهادي اروپا اظهار داشت: بارها اعلام كرده ايم كه مساله ما مشوق هاي تجاري نيست بلكه ما خواهان پيشرفت هسته اي هستيم.
افشاگري يك نماينده مجلس درباره «ايران كرسنت»
مهر: سعيد ابوطالب نماينده تهران از فاش شدن جزئيات بيشتري از پرونده ايران كرسنت توسط وزير انرژي امارات كه بعضي از مسئولين از جمله يكي از نمايندگان مجلس در اين پرونده مداخله داشته اند، خبر داد.سعيد ابوطالب با اعلام اين خبر گفت: وزير انرژي امارات افشا كرده كه برخي مسئولان ايراني در اين قرارداد كه از طرق رسمي منعقد نشده، ۴/۶ درصد سود از پروژه را به دلال هاي نفتي داده اند كه اگر اين قرارداد مستقيما بين دو دولت ايران و امارات بسته مي شد، ايران چنين هزينه اي را صرف دلال ها نمي كرد.
ابوطالب افزود: يك نماينده مجلس كه در اين قرارداد دخالت دارد، پيش از اين به شركت هايي مانند شل نيز مشاوره مي داده است.

درخواست برژينسكي براي مذاكره مستقيم آمريكا با ايران
003081.jpg
گروه سياسي: مشاور امنيت ملي آمريكا در زمان رياست جمهوري كارتر با پوچ خواندن استراتژي فعلي آمريكا درخواست كرد كه كاخ سفيد براي حل پرونده هسته اي با ايران به طور مستقيم گفت و گو كند.
زيبگينو برژينسكي در گفت وگو با سي.ان.ان گفت: «قضيه ايران و آمريكا در حال  حاضر بسيار عجيب است. ما با آنها مذاكره نمي كنيم اما با آنها مذاكره نيز داريم. ما با مذاكره كنندگاني سروكار داريم كه آنها نيز با طرف مقابل مذاكره دارند.»
اين درحالي است كه استفن هادلي، مشاور امنيت ملي كاخ سفيد پيشتر اعلام كرد كه كاخ سفيد به روش فعلي بسنده مي كند و آن را بهترين راه مذاكره مي داند. هادلي گفت كه آمريكا در حال مذاكره با ايران است و به عنوان عضو شوراي امنيت در پرونده ايران حضور دارد پس صحبت بيشتر لازم نيست.
برژينسكي گفت:« مشكل كاخ سفيد اين است كه مي گويند اگر ما با ايران مذاكره كنيم، حكومت آنها را مشروع و قانوني تشخيص داده ايم درحالي كه مايل به اين كار نيستيم درحالي كه اين قضيه اصلاً مهم نيست. ما با كره شمالي نيز وارد گفت وگو شده ايم اما آيا آنها را به رسميت شناخته ايم؟»   وي ادامه داد: «حقيقت اين است كه اختلافات جدي ميان ايران و آمريكا برسر مسايل امنيتي، منافع و اقتصاد وجود دارد كه براي حل آن بايد به يك درصد از همكاري مشترك رسيد.»
برژينسكي گفت: «حال كه اطلاعات امنيتي مي گويد كه ايران ۵ يا ۱۰ و يا حتي ۱۵ سال با ساخت بمب اتمي فاصله دارد، بهترين فرصت است كه آمريكا وارد گفت وگوي دوجانبه با ايران شود تا حساسيت هاي منطقه اي خود را منتقل كرده و راه حل آن را پيدا كند. راه حل آن ايجاد اضطرار در حال  حاضر نيست كه بلكه بايد از حالا وارد مذاكره شد.»استفن هادلي با رد اين پيشنهاد نيز اعلام كرد كه نيازي به گفت وگو نيست و آمريكا توسط بند هفتم منشور سازمان ملل متحد مقابل سياست هاي هسته اي ايران مي ايستد.

هاشمي رفسنجاني :
جنگ رواني غربي عليه ايران بي سابقه است
ايسنا: رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام اظهار داشت: «اكنون جنگ رواني بي سابقه اي عليه ما توسط دستگاه هاي تبليغاتي غرب آغاز شده، ولي ملت ما خم به ابرو نمي آورد و همان طور كه در دوران دفاع مقدس ايستادگي كرد؛ اكنون نيز مي ايستد و پاسخ دشمن را محكم تر از تهديدات او خواهد داد. زندگي جاري است و مردم محكم و پايدار خواهند ايستاد.»
هاشمي رفسنجاني روز گذشته در كنگره بزرگداشت ۴۰۰ شهيد دانشگاه تهران در تالار علامه اميني اين دانشگاه، با بيان اينكه ملت ما درس پايداري و مقاومت را از شهيدان آموخته اند، گفت: «اين پايداري از آثار مهم فرهنگ شهادت و پايداري است.»

تأكيد رئيس  قوه قضاييه بر برخورد شديد با عوامل ناامني
رئيس قوه قضاييه نيز در جلسه روز گذشته مسئولان عالي قضايي با محكوم كردن اقدام ناجوانمردانه و ضد انساني تروريست ها دربه شهادت رساندن دوازده تن از هموطنان بي گناهمان گفت: دستگاه هاي امنيتي و انتظامي با شدت و به طور ضربتي به عوامل ناامني و اشرار مسلح برخورد كنند و دستگاه قضايي نيز قاطعانه از اقدامات آنها در مجازات اين عوامل حمايت مي كند. هاشمي شاهرودي در اين جلسه اظهار داشت: برخورد با چند تروريست كار آنچنان سختي براي دستگاه هاي انتظامي و امنيتي نيست، بلكه بايد با اراده اي قاطعانه تر از گذشته با عوامل ناامني مقابله شود و نيروهاي امنيتي و انتظامي اجازه بروز و ظهور و انجام عمليات بر ضد شهروندان را به تروريست ها ندهند.

وزير دفاع: عاملان جنايت جاده بم شناسايي شدند
گروه سياسي: در پي تكرار حوادث تروريستي در شرق كشور صبح روز گذشته شوراي امنيت كشور براي بررسي آخرين اوضاع و تحولات منطقه دارزين در محور كرمان _ بم تشكيل جلسه داد.در اين نشست فوق العاده كه با حضور همه اعضاء و به رياست محمدباقر ذوالقدر قائم مقام و معاون امنيتي وزير كشور تشكيل شد، ضمن بررسي آخرين تحولات و اقدامات انجام شده درخصوص جنايت تروريستي حمله به مردم بيگناه در جاده بم به كرمان، تصميمات مقتضي براي برخورد با ياغيگري و اقدامات تروريستي اشرار در منطقه اتخاذ شد.
آمادگي سپاه براي كمك به نيروي انتظامي
مجتبي ميرمرشدي سخنگوي سپاه پاسداران در گفتگو با فارس گفت: نيروي مقاومت بسيج در قالب گردان هاي عاشورا و سپاه پاسداران با آمادگي كامل و تقويت قرارگاه فتح به ياري نيروي انتظامي براي استقرار امنيت شرق كشور مي شتابند.
وي در خصوص آخرين اقدامات انجام شده براي ردگيري و برخورد با ياغيان حادثه محور دارزين گفت: عاملان اين جنايت تلاش مي كنند تا از مرز خارج شوند و به همين دليل به سمت مرزها حركت مي كند و چون انسداد كامل در مرزهاي شرق كشور صورت نگرفته، راه هاي خروج و فرار در آن موجود است. سخنگوي سپاه پاسداران كويري بودن، وجود باتلاق هاي فراوان و صعب العبوربودن برخي نواحي شرق كشور را عامل موثري براي امكان فرار اشرار به آنسوي مرزها اعلام كرد و گفت: با برخي از اشرار مرتبط با حادثه تروريستي محور دارزين برخورد شده و تعدادي از آنها كشته شده اند، ولي احتمال فرار بخشي از اشرار عامل اين جنايت به آنسوي مرزها دور از انتظار نيست. سردار مصطفي نجار وزير دفاع هم در حاشيه افتتاح خط توليد نسل جديد انواع بي سيم در وزارت دفاع در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره امنيت مرزهاي شرقي گفت: براي امنيت اين مناطق طرحهاي مختلفي وجود دارد، اتفاقاتي كه اخيرا در اين مناطق افتاده، تلاشهاي مذبوحانه اي است كه عوامل آن شناسايي شده و به زودي دستگير خواهند شد. وي گفت: اين اتفاقات توسط برخي عناصر معلوم الحال انجام مي شود كه عناصر اصلي و مركزي آن شناسايي شده و به زودي دستگير خواهند شد.

طرح پيشنهادي اروپا شب گذشته در بروكسل بررسي شد
رايزني سفراي پنج كشور عضو شوراي
امنيت با وزير خارجه در تهران
003078.jpg
گروه سياسي ـ كامبيز توانا: روز گذشته سفراي سه كشور اروپايي انگليس، آلمان و فرانسه و سفراي چين و روسيه با وزير خارجه ايران ديدار كردند تا درخصوص پيشنهادها و مشوق هاي اقتصادي اعطايي از سوي اروپا براي حل مسئله هسته اي ديدار و گفت وگو كنند.
اين ديدار درحالي انجام شد كه چند ساعت پس از آن در بروكسل وزراي خارجه سه كشور اروپايي به همراه خاوير سولانا مسئول سياست خارجي اين اتحاديه در جلسه اي حاضر شده تا توافق هاي خود را بار ديگر به بحث گذارند. خاوير سولانا پيش از شروع اين جلسه اعلام كرد كه موارد مطرح شده مي تواند كمك كند تا مسئله بهتر حل شود و پيشنهادهاي اروپا نيز در نوع سخاوتمندانه است.
رويترز با اعلام اين خبر گزارش بيشتري از مشوق هاي مورد نظر سولانا نداد اما با توجه به موضع رسمي ايران كه از پيش اعلام كرد به تعليق بازنمي گردد و با توجه به اين كه بيشتر مسئولان ايران در حال حاضر در سفر و رايزني به سر مي برند، احتمال مي رود كه غني سازي با شرايطي در طرح اروپا گنجانده شود. سولانا نيز گفته كه مشوق هاي پيشنهادي اروپا مشكل انرژي ايران را حل مي كند.
خبرگزاري آلمان نيز خبر داد كه به گفته وزير خارجه آلمان، اين طرح پس از بررسي در سطح اروپا نهايي شده و به دولت ايران ارائه مي شود. اتحاديه اروپا طي همين گزارش مدعي شده كه اين اتحاديه با طرح مزبور آمادگي خود را براي همكاري در زمينه هاي هسته اي غيرنظامي، تجاري و اقتصادي به ايران اعلام مي كند و بهترين فرصت براي حل اين مسئله است.
دبيركل سازمان ملل نيز كه به تازگي از آمريكا خواست وارد مذاكرات مستقيم با ايران شود و اين پيشنهاد از سوي كاخ سفيد رد شد، در گفت وگويي با رويترز اعلام كرد كه راه فعلي در پرونده هسته اي ايران راهي مثبت و مفيد است؛ هرچند كوفي عنان به مسئله نگاه مثبت دارد، اما دو مسئله در اين ميان حل نشده است.
با توجه به وضعيت امنيت در منطقه، اسرائيل از رابطه قوي ميان ايران و تركيه نگران است و در كاخ سفيد نيز حل مسالمت آميز در پرونده هسته اي ايران هنوز نهايي نشده است. هرچند رجب طيب اردوغان راهي واشنگتن است تا درخصوص موضوع ايران با بوش مذاكره كند و پس از آن اولمرت نيز راهي كاخ سفيد مي شود تا وضعيت را بررسي كند اما اتحاديه اروپا نيز از سمت ديگر مذاكرات را با كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس آغاز كرده و قرار است توافق همه جانبه اي بر اين مسئله صورت گيرد چراكه براي هسته اي شدن ايران آن طور كه اروپا مي خواهد تضمين قطعي بر اين است كه فعاليت ايران از مسير صلح آميز خارج نشود. رايزني هاي گسترده حاكي از اين است كه دو طرف قصد دارند اين پرونده را در سريع ترين حالت ممكن به شكل عادي برگردانند. ايران به جز حق غني سازي خواهان همكاري با آژانس بين المللي انرژي اتمي است و نمي خواهد در شوراي امنيت پرونده اتمي داشته باشد كه هنوز آمريكا در اين خصوص اظهارنظر نكرده است.
در همين حال اورسولا پلاسنيك، وزير خارجه اتريش كه كشورش رياست دوره اي اتحاديه اروپا را برعهده دارد گفت: «ما آماده ايم روي مجموعه همكاري ها كار كنيم و از توسعه يك برنامه هسته اي غيرنظامي در ايران كه با گسترش تسليحات هسته اي مغايرت داشته باشد، حمايت كنيم.»

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
انقلاب
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   انقلاب   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |