سه شنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۸۶ - May 16, 2006
فناوري هاي بيومتريك
روش تاييد هويت در قرن ۲۱
002919.jpg
شركت لنوو (Lenovo) با فروش بيش از يك ميليون كامپيوترهاي كيفي بيومتريكي كه اثر انگشت فرد صاحب آن را اسكن مي كند، به يكي از بزرگترين فروشندگان كامپيوترهاي بيومتريكي در جهان تبديل شده است.
فناوري بيومتريك، از مشخصه هاي فيزيولوژيكي و رفتاري افراد براي تاييد هويت استفاده مي كند. به اين ترتيب ضمن افزايش امنيت رايانه هاي شخصي و كاهش امكان ورود غيرمجاز به سيستم، از مشكلات ناشي از به كارگيري كلمه هاي عبور (پسورد) مثل حدس زدن توسط ديگران، فاش شدن رمز و يا فراموشي رمز توسط كاربر، اجتناب مي شود. ضمناً كار با اسكنرهاي بيومتريكي آسان تر است.
پيتر هورتنسيوس، معاون ارشد اين شركت با تاكيد بر اين كه امنيت براي مشتريان امري حياتي است، اعلام كرد كه نمي توان از مكانيزمي استفاده كرد كه هم امنيت رايانه را بالاتر ببرد و در عين حال، كاربري آن آسان باشد، اما اسكنرهاي اثر انگشت، از جمله استثناها هستند. يك كلمه عبور قوي بايد طولاني و شامل تركيبي از اعداد و حروف ترجيحاً تصادفي و بي معني باشد تا حمله به آن و عبور از رمز دشوار باشد. براي همين حفظ، تايپ و كاربري مشكل مي شود. در حالي كه ويژگي بيومتريكي اثر انگشت در مقايسه با آن، به طور قابل توجهي ساده تر و موثرتر مي تواند اطلاعات شخصي و كاري را روي رايانه حفظ كند.
اسكنرهاي اثر انگشت از فناوري AFIS استفاده مي كنند. AFIS در بيومتريك، به سيستم هاي تعيين هويت خودكار با استفاده از اثر انگشت مي گويند كه عموماً توسط نهادهاي دولتي و در مقياس وسيع و ملي به كار مي رود. در اين سيستم ها، اثر انگشت با كل داده هاي يك بانك اطلاعات كه داده ها در آن از قبل ذخيره شده اند، مقايسه مي شود.
در حال حاضر تجهيزات بيومتريكي ثبت ورود به خاك آمريكا در تمامي پايانه هاي مسافرتي در اين كشور مستقر شده اند. اين تجهيزات در مراكز صدور رواديد در سفارتخانه هاي اين كشور در ساير نقاط جهان هم نصب مي شوند و به اين ترتيب، مديريت بهينه سيستم كنترل مرزي با بهره گيري از فناوري هاي بيومتريك و امكان مواجهه صحيح تر با فرصت ها، تهديدها و چالش هاي پيش روي در قرن ،۲۱ مرزهاي ايالات متحده را ايمن تر خواهد كرد.
در اين برنامه كه از اواخر ۲۰۰۴ آغاز شده است، ابتدا به طور آزمايشي ۵۰ پايانه پرتردد مرزي اين كشور با كانادا و مكزيك به اين تجهيزات بيومتريك مجهز شدند. اطلاعات بيومتريكي و شخصي مسافران در پايانه هاي مرزي زميني، دريايي و هوايي جمع آوري مي شوند و سپس با ليست هاي بيومتريكي افراد تحت پيگرد، تروريست ها و مهاجران غيرقانوني مقايسه خواهند شد.
در هندوستان هم، مسئولان ايالت اندراپرادش تصميم گرفته اند كه از سيستم هاي بيومتريكي عنبيه نگاري براي صدور كارت هاي سهميه كمك هزينه مواد غذايي براي افراد واجد شرايط استفاده  كنند. با اجراي اين طرح در اين كشور، ارتباطات صحيح خانوادگي و فاميلي بين خانوارها مشخص خواهد شد و از صدور كارت تكراري جلوگيري مي شود. در مرحله اول، عنبيه نگاري از ۲۰ ميليون نفر انجام مي شود و در نهايت اطلاعات ۸۰ ميليون نفر، ثبت خواهد شد. اين پروژه بزرگترين برنامه عنبيه نگاري در دنياست.

چهار خدمت رايگان و جديد گوگل
002916.jpg
ايرنا: گوگل چهار خدمت رايگان و جديد معرفي كرده  است كه اين خدمات جست وجو در اينترنت را به يك فعاليت گروهي بدل مي كنند.
به گزارش نيوزفكتور، يكي از اين خدمات جديد، گوگل نوت بوك (www.google.com/notebook) نام دارد كه به كاربران امكان مي دهد متون، لينكها و تصاويري كه در پي جست وجوي هاي اينترنتي بدانها دست يافته اند را به صورت يكجا درون يك دفترچه يادداشت نگهداري كنند. اين دفترچه يادداشت در رايانه هاي سرور شركت گوگل نگهداري مي شود و كاربر مي تواند از هر رايانه كه به اينترنت متصل باشد بدانها دست يافته و در صورت تمايل آنها را در اختيار ساير كاربران نيز قرار بدهد.
يكي ديگر از خدمات جديد اين شركت، گوگل كو-آپ (www.google.com/coop) نام دارد كه كاربران مي توانند در آن لينكها و صفحات اينترنتي مورد نظر خود را ذخيره كرده و به سادگي در معرض ديد ساير كاربران قرار دهند. به طور مثال يك پزشك مي تواند با استفاده خدمات گوگل كو-آپ چندين وب سايت مرتبط با بيماري ورم مفاصل را در يك ليست مشخص كرده و هر كاربر كه در اين فهرست ثبت نام كند نيز مي تواند در صورت جست وجوي موارد مشابه در اينترنت، علاوه بر نتايج جست وجوي خود، وب سايتهاي مشخص شده توسط اين پزشك را نيز مشاهده كند.
از ديگر خدمات جديد گوگل، گوگل ترندز(www.google.com/trends) نام دارد كه به كاربران اجازه مي دهد در ميان ميلياردها جست وجوي صورت گرفته در موتور جست وجوي گوگل، با ميزان معروف و محبوب بودن كليد واژه مورد نظر جست وجوي خود، آشنا شوند.
گوگل به همراه اين خدمات جديد، نسخه آزمايشي نگارش چهارم از نرم افزار جست  وجوگر دسك تاپ خود Beta4 (GoogleDesktop) را نيز با ويژگي ها و قابليتهاي تازه، عرضه كرده است. كارشناسان عقيده دارند گوگل در ماه هاي اخير با ارائه اين قبيل خدمات، خواهان افزايش اطلاعات توليد شده توسط كاربران و افزايش فعاليتهاي اجتماعي كاربران اينترنت، به ويژه در زمينه جست وجوي اينترنت است.

نقد و بررسي بازي رانندگي در تهران
گروه علمي فرهنگي: در روز شنبه ۱۶/۲/۸۵ در اين صفحه مطلبي با عنوان «نقد و بررسي بازي رانندگي در تهران» به چاپ رسيد. در آن مقاله به مواردي اشاره شده بود. از جمله اين كه
* تبليغات در آن بيداد مي كند.
* گرافيك بسيار ساده و كارتوني به نظر مي آيد كه در آن بافت اجسام بسيار با بي  دقتي طراحي شده .
* در طراحي محيط و محيط خارج از ماشين به هيچ عنوان خوب كار نشده و بيشتر اجسام حس يك بازي دو بعدي را القا مي كند.
* نورپردازي اين بازي در پايين ترين حد مي باشد و از سايه گذاري استفاده نشده است.
* باگ در بازي به وفور مشاهده مي شود و همين موجب پايين آمدن رندر بازي شده.
* امكان تنظيم جزئيات گرافيكي را نداريد و فقط يك تنظيم از پيش تعيين شده را در اختيار داريد.
* با تمام خرج هاي ميليوني كه اين بازي براي دولت در پي داشت، به مراتب انتظار بيشتري از اين بازي مي رفت.
در همين راستا، شركت طراح بازي جوابيه اي را براي مان فرستاده اند:
۱. بازيهاي رايانه اي همانند فيلمهاي سينمايي از قالبهاي متفاوتي برخوردارند و هر يك از اين قالبها نيز مبتني بر موتور نرم افزاري سه بعدي خاصي كه تواناييهاي لازم براي بازي را دربرداشته باشند، ساخته مي شود. «رانندگي در تهران» با هدف ايجاد اولين بازي تمام ايراني مبتني بر توليد موتور نرم  افزاري سه بعدي تهيه و عرضه شده است. در اين راستا همزمان دو فرايند توليد موتور نرم افزاري و توليد بازي مبتني بر آن طي سه مدت سه ساله شكل گرفته است و به دليل جنبه هاي تحقيقاتي آن، بارها اين فرايند با دستيابي به روشي نو دچار بازنگري كلي شده و حتي مجبور به دوباره سازي بازي مبتني بر آن شده ايم. لذا ويژگيهاي گرافيكي بازي مبتني بر ويژگيهاي موتور نرم افزاري حاصله مي باشد كه مي تواند بستر اوليه اي براي ادامه تا تحقق يك موتور كامل نرم افزاري ايراني در اين قالب خاص باشد و عدم برخي ويژگيهاي ذكر شده در مقاله، مانند توليد سايه ها و عدم افكت ضربه تصادف خودرو با محيط با كنترل گرافيك نه به عنوان ايراد و اشكال بلكه صرفاً به عنوان ويژگيهايي مكمل كه به جذابيت گرافيكي بازي مي افزايد.
۲. در زمينه ارائه تبليغات در محيط بازي،طراحان بازي نه تنها اين كار را ايرادي بر بازي نمي دانند بلكه افتخار دارد تا همزمان با برترين كمپانيهاي جهاني در زمينه جذب تبليغات در بازيها (كه از فرايندهاي روز دنيا است)، زمينه را براي حضور تبليغاتي محصولات و خدمات ايراني در اين عرصه باز نموده و علاوه بر آن با تحقق اين امكان حمايتي، راه را براي جذب حمايتها جهت ساير شركتها و توليدكنندگان آتي در اين حوزه گشوده است. از سوي ديگر حضور تابلوها و بيلبردهاي تبليغاتي يا خودروهاي ايراني بخشي از فضاي شهري را شبيه سازي نموده و در جذابيت بيش از پيش مخاطب به محيط بازي و حتي تأثيرگذاري ناخودآگاه اهداف غيرتبليغاتي آن نقش بسزايي خواهد داشت .
۳. در زمينه گرافيك بازي و شبيه سازي محيطي، در صورت دارا بودن حداقل سخت افزار لازم، گرافيك ايجاد محيط بلادرنگ در هر لحظه به نحو طبيعي و شبيه سازي شده مطابق با واقعيت خيابانهاي تهران مي باشد و اينكه نويسنده محترم ذكر نموده اند كه «در بافت اجسام بسيار بي دقتي شده» يا «حس يك بازي دو بعدي القا مي شود» مطلب آنچنان واضح است كه با اولين نگاه به محيط بازي خلاف آن ثابت مي شود و در اين زمينه به دليل امكان دسترسي عمومي به بازي قضاوت را به استفاده كنندگان وامي گذاريم.
۴. در اين زمينه كه انتقاد شده رندر بازي به دليل وجود باگ پايين آمده، به اطلاع مي رسد كه فرايند رندرينگ (ايجاد بلادرنگ محيط در هر لحظه متناسب با حركت كاربر) مبتني بر سرعت كاركرد مشخصي متناسب با قدرت سخت افزار است و در اين بازي هيچ گونه باگي در فرايند رندر آن وجود ندارد و صرفاً فاصله ايجاد محيط جلو كاربر، براساس امكان استفاده از رايانه هايي با سخت افزارهاي عمومي تر تنظيم شده است و اين در حالي است كه برخي بازيهاي رايانه اي خارجي كه حتي ميليونها دلار صرف آن شده و از كمپانيهاي معروف دنيا نيز عرضه مي شوند داراي اشكالات متعدد اجرايي مي باشند كه در محل بخش تحقيقات دفتر شركت برخي از اين موارد گردآوري شده است. لذا اشكالات جزيي در برخي نقاط خاص كاملاً طبيعي است و به تدريج مرتفع مي گردد و ربطي به فرايند رندرينگ ندارد و سيستم خودكاري در بازي تعبيه شده است كه در صورت بروز هر نوع اشكالي در مسير حركت خودرو، بلافاصله آن را به حالت عادي باز گرداند.
۵. اشكالات ذكر شده در زمينه لزوم تفاوت موزيك منو با موزيك  محيط بازي براي ما روشن نيست. زيرا اين دو موزيك متفاوت است و به اين نكته توجه لازم مبذول شده است.
۶. اينكه ذكر شده است كه «در بازي ۵ نوع خودرو وجود دارد و بسيار كم و مربوط به يك كارخانه است» شايد لازم به ذكر نباشد كه كم و زيادي تعداد خودروها كاملاً سليقه اي و بر مبناي به كارگيري خودروهاي ايراني بوده است و از اين رو نمي توان اين را ايرادي بربازي دانست و از نظر سازنده مكفي است.
۷. در مورد صداگذاري محيط، كاستيهاي جزيي در زمينه همهمه و زيرصداي خياباني وجود دارد كه به دليل توجه سازنده به مسائل اصلي و فني بازي و عدم نياز محاوره محيطي جدي بوده است و به ياري الهي در نگارشهاي آتي صداگذاري محيطي بهتري عرضه خواهد شد.

سرقت بزرگ نجومي
002913.jpg
گروه علمي فرهنگي: سياره نپتون قمري دارد به نام تريتون كه در منظومه شمسي منحصر به فرد است، چون تنها قمر بزرگي است كه در مداري با جهت مخالف با سياره ماه دور خود مي چرخد. محققان با استفاده از شبيه سازي هاي كامپيوتري دريافته اند كه چگونه اين سياره دور دست، قمر تريتون را از سياره ديگري و در جريان يك نزديكي فضايي به سرقت برده است. بر اساس سناريوي مطرح شده از سوي دانشمندان، قمر تريتون اساسا بخشي از يك سيستم دوتايي است. اين دو سياره آن چنان به يكديگر نزديك شدند و در نهايت قمر تريتون به سمت نپتون افتاد.
دانشمندان علوم فضايي دانشگاه هاي كاليفرنيا و مريلند با استفاده از يك مدل رايانه اي اين سرقت بزرگ فضايي را تشريح كردند. به گفته يكي از اين دانشمندان، آنها اكنون موفق شده اند كه به كشف راه حل احتمالي براي مشكل طولاني مدتي در فضا نايل شوند كه براي مدتها ستاره شناسان را متحير كرده بود. اين مكانيسم جديد در خصوص ساير رويدادهاي فضايي از اين دست در جهان هم صادق است.

مانيتورهاي سبز برنده جايزه محيط زيست
002910.jpg
سه مدل از مانيتورهاي بهداشتي (CD197HPI, SynsMaster Marhic CX712c, CD175HP) جايزه Wellbix كره را دريافت كردند.
جايزه Wellbix كه با همكاري انستيتو تكنولوژي علوم محيطي يانس و انجمن استاندارد كره در سال ۲۰۰۴ پايه گذاري شد، به عنوان شاخصي ارزشمند در ارزيابي محصولات، سازگاري با محيط زيست، مقاومت، رضايت مصرف كننده، بهداشت دستگاه از جمله معيارهاي اعطاي اين نشان به شمار مي رود؛كنسرسيومي  متشكل از سه شركت معتبر صنايع الكترونيكي با حذف ضايعات ناشي از كاربري اين مانيتورها جهت سازگاري با محيط زيست حتي در مواد خام مصرفي محصولاتي را مطابق با استانداردهاي محيط زيست ارائه دهد.
طراحي اين مانيتورهاي جديد كه در مدل هاي متفاوت آن از جمله مانيتورهاي بهداشتي با خروج آينون ها و همچنين مانيتورهايي با پوشش سيلورنانو نمونه هاي بارزي از توجه اين شركت به سلامتي كاربران است.

سرنوشت اقيانوس هاي زمين
ايسنا: محققان دانشگاه منچستر اولين نشانه هاي آب دريا در اعماق زمين را مشخص كردند. سال ها زمين شناسان درباره اينكه آب دريا به زير زمين فرورانده مي شود يا مانع فروراندگي از جذب آب دريا به زير زمين جلوگيري مي كند، مباحثه مي كردند. براي اولين بار دانشمندان دانشگاه منچستر به طور قطعي شناسايي كردند كه آب دريا در نمونه هاي گازي ولكانيك هاي بدست آمده از گوشته زمين وجود دارد كه تاييدي بر اين تئوري است كه آب دريا به اعماق زمين فرورانده مي شود. همين طور اين محققان دريافتند كه بيش از ۱۰درصد اقيانوس هاي زمين از زمان تشكيل به اعماق زمين فرورانده شده اند. اين تحقيق براي اولين بار ميزان كمي چرخه آب هاي زمين شناسي را تعيين مي كند. اين تحقيقات همچنين نشان مي دهد كه چرا آتشفشان هاي اقيانوسي مثل هاوايي و ايسلند كه از مرز گوشته و هسته منشا مي گيرند، داراي ميزان آب بيشتري نسبت به آتشفشان هاي اقيانوسي هستند كه از مناطق سطحي تر گوشته منشأ مي گيرند.

بورس فلزات تهران
ميثم كريمپور:هميشه هستند كساني در خانواده و اجتماع كه عده اي را به پس انداز ترغيب و تشويق كنند و اين پس انداز و دورانديشي مي تواند به صورت يك دفترچه حساب بانكي باشد يا خريد سكه و سرمايه گذاري در ساخت و ساز. اما اين روزها نوع ديگري از پس انداز رونق يافته است؛ «پس انداز در بازار داغ بورس.»
اگر شما جزو كساني هستيد كه با اين نوع پس انداز و دادوستد در آن آشنايي نداريد جاي نگراني نيست، چرا كه با خواندن وبلاگ بورس فلزات تهران حداقل در زمينه نحوه انجام داد و ستد در بورس فلزات آشنا مي شويد.
نويسنده اين وبلاگ داد و ستد در بورس فلزات را طي چهار مرحله به اين شرح براي خوانندگان خود شرح داده است: ۱ _ در نخستين مرحله مشتري درخواست خريد يا فروش را به كارگزار يا نماينده او ارائه مي دهد. كارگزار نيز سفارش مشتري را در تالار منعكس مي كند. ۲ _ سفارش مشتري در تالار معاملات و به روش حراج حضوري اجرا شود. ۳- پس از ثبت معامله، مرحله سوم دادوستد آغاز مي شود كه طي آن اتاق پاياپاي پس از پردازش اطلاعات دادوستد گزارش نهايي را كه شامل وضعيت سپرده هاي مورد نياز، تسويه، روزانه، كارمزد و عوارض معاملات است تهيه كرده و آگهي انجام معامله را براي مشتري ارسال مي كند. ۴_ در مرحله پاياني اتاق پاياپاي حساب هاي خود را با تمامي كارگزاران تسويه و آگهي انجام معامله را براي مشتري ارسال مي كند.
به هر حال با خواندن اين وبلاگ مي توان به نكات مهمي در امر بورس فلزات دست يافت به عنوان نمونه اگر كسي از شما پرسيد كه فلزات قابل معامله در بورس فلزات تهران را نام ببريد، شما مي توانيد به راحتي پاسخ دهيد كه در حال حاضر براساس مصوبه هيأت پذيرش تنها سه فلز فولاد، مس و آلومينيوم در بورس قابل معامله است و همچنين تمام دادوستدهاي در اين بورس در قالب قراردادهاي استاندارد شده انجام مي گيرد و به طور كلي چهار نوع قرارداد براي دادوستد هر كالا وجود دارد.
آدرس وبلاگ: borsefelezat. Persianblog.com

مزاياي تكنولوژي بدون سيم
گروه علمي فرهنگي: در حال حاضر نياز تمام مردم دنيا به اينترنت، از طرق مختلف نظير خطوط پرسرعت، ارتباط ماهواره اي و فيبر نوري فراهم مي شود ولي با توجه به گسترش به كارگيري تكنولوژي Wireless روزانه به كاربران اين محصول افزوده مي شود.از جمله مزاياي استفاده از تكنولوژي Wireless مي توان به اجراي شبكه هاي قابل توسعه، استحكام ارتباط در شبكه هاي موجود، صرفه جويي چشمگير در هزينه هاي اجرا و بهره برداري، سهولت در پياده سازي، سهولت در نگهداري و توسعه و بازگشت سريع سرمايه اشاره كرد.
در اين زمينه مدير منطقه خاورميانه شركت Smart Bridges (يكي از سازندگان تجهيزات بي سيم) عمده مزيت تجهيزات بي سيم Wireless نسبت به سيستم هاي ديگر را سهل الوصول بودن و در دسترس قرار گرفتن آن دانست و افزود: با استفاده از سيستم بدون سيم، صرفه جويي قابل توجهي در هزينه شكل خواهد گرفت.وي با اشاره به سيستم Wifi به عنوان تكنولوژي مورد استفاده شركت هاي ايراني تصريح كرد: سيستم Wifi از لحاظ اقتصادي بسيار به صرفه است و از لحاظ ارتباطي نيز ارتباطات نقطه به نقطه و يك نقطه به چند نقطه را فراهم مي كند.
وي با بيان اينكه اين محصول با آخرين استانداردهاي موجود سازگار است افزود: تطابق اين محصول با هر محصولي كه از اين استانداردها تبعيت مي كند از ديگر مزاياي آن است.مدير خاورميانه اي اين شركت با اشاره به قابليت اشتراك كاربردي اين محصول با محصولات ديگر و قابليت رمزگذاري به دليل مسائل امنيتي يادآور شد: انتقال صدا از طريق اين شبكه امكان پذير است.

قهرماني تيم رياضي دانشگاه شريف در مسابقات كشوري
گروه علمي فرهنگي: در سي امين دوره مسابقات رياضي دانشجويي كشور كه با شركت ۱۸۳ دانشجو در قالب ۳۹ تيم در دانشگاه تفرش برگزار شد، تيم رياضي دانشجويي دانشگاه صنعتي شريف براي نوزدهمين سال متوالي با كسب ۸۹۳ امتياز به مقام قهرماني اين مسابقات دست يافت.
به گزارش روابط عمومي دانشگاه صنعتي شريف، ميراميد حاجي ميرصادقي، علي اكبر دائمي، مصطفي عين الله زاده، محمد قراخاني و بهزاد مهراد اعضاي تيم رياضي دانشجويي دانشگاه صنعتي شريف در اين دوره از مسابقات بودند.

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
انقلاب
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   انقلاب   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |