چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۹۳ - May 24, 2006
حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السلام
دلهاي مردم از يكديگر گريزانند، پس كسي كه با آنها مأنوس گردد به او جذب خواهند شد.
وسائل الشيعه ج ۱۲ ص ۱۵۸
امروز با حافظ
دست به كاري زنم كه غصه سرآيد
بر سر آنم كه گر ز دست برآيد
ديو چو بيرون رود فرشته درآيد
خلوت دل نيست جاي صحبت اضداد
شهردار تهران در گراميداشت سالروز آزادي خرمشهر
سينماي دفاع مقدس بايد
فضاي جبهه را به نسل جوان منتقل كند
فرزندان  ما فكر مي كنند آدم هايي  خاص  و دست  نيافتني  در جبهه ها حضور داشتند در حالي  كه  هرگز اين گونه  نبود
004623.jpg
ايرنا: محمدباقر قاليباف  شهردار تهران  از انتقال  نادرست  فرهنگ  جبهه  و بسيج به  نسل  امروز جامعه  انتقاد كرد.
قاليباف  دوشنبه  شب  در مراسم  گراميداشت  سالروز آزادي  خرمشهر در فرهنگسراي  اشراق  تهران  به  ساخت  فيلم هاي  ويژه  دفاع  مقدس  اشاره  و تصريح  كرد: در سال هاي  گذشته ، اين  فيلم ها هرگز نتوانسته  شرايط و فضاي  جبهه  را به  نسل  حاضر منتقل  كند.
وي  افزود: آيا تجربه  ما در جنگ  اين  بوده  كه  تجهيزات  و تكنولوژي  وسازماندهي  مشخص  باعث  پيروزي  ما در جنگ  شد يا روحيه  بسيجي  و گذشت  و ايثار ما را در جنگ  پيروز كرد؟
وي  تأكيدكرد: دوران  دفاع  مقدس ، دوران  پيروزي  خون  بر شمشير بود كه  درسال هاي  گذشته  فقط شعار پيروزي  خون  بر شمشير را داده ايم  و هرگز نتوانستيم آن  را به  تصوير بكشيم .
شهردار تهران  ادامه  داد: خيلي  وقت ها فرزندان  ما فكر مي كنند آدم هاي  خاص  و دست  نيافتني  در جبهه ها بودند، در حالي  كه  هرگز اينگونه  نبود و فقط ايمان  قوي ، كمي آنها را از بقيه  متمايز مي كرد.وي  افزود: تا زماني  كه  جبهه  به  دست  روحانيت  شيعه  و بچه هاي  حزب  اللهي نيافتاده  بود، فضاي  جنگ  فضاي  ديگري  بود وهرگز پيروزي  به دست  نياورده  بوديم .
وي  گفت : پس  از آنكه  فرماندهي  كل  قوا هدايت  جنگ  را بر عهده  گرفتند، فضاي  جبهه  فضاي  بسيجي  شد و ما توانستيم  نخستين  پيروزي  را در شكست  حصر آبادان بدست  آوريم .
شهردار تهران  تأكيد كرد: بايد اينها را به  نسل  امروز انتقال  دهيم  تا از دوگانگي  خارج  شوند و بدانند آنها كه  در جبهه  بودند، تافته  جدا بافته نبوده  و مانند خودشان  بودند.

حماسه اي ديگر از زبان رهبر
004629.jpg
گروه ادب و هنر: حضرت آيت الله خامنه اي رهبر انقلاب اسلامي خاطرات خود را از حماسه سازان خرمشهر بيان مي كنند.
پايگاه اطلاع رساني دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت الله العظمي خامنه اي با انتشار اطلاعيه اي در اين خصوص اعلام كرد ويژه نامه الكترونيكي «حماسه اي ديگر» را منتشر كرده است. به گزارش روابط عمومي اين دفتر، نشريه الكترونيكي مذكور به ارائه بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي در خصوص حماسه سازان خرمشهر به نشر برخي خاطرات دفاع مقدس از زبان ايشان مي پردازد.
علاقه مندان براي بازديد از اين نشريه مي توانند به آدرس اينترنتي: www.khamenei.ir مراجعه كنند.

چشم زيباي مقاومت باز شد
ايلنا: همزمان با سوم خرداد ماه روز ملي مقاومت، ايثار و پيروزي با حضور چند تن از مسئولان كشوري، جشنواره ملي مقاومت و زيبايي در خرمشهر قهرمان افتتاح و از هنرمندان شاهد و ايثارگر و استادان هنرمند فعال در حوزه ايثار و شهادت تجليل مي  شود.
معاون پژوهش و ارتباطات فرهنگي بنياد شهيد و امور ايثارگران با اعلام اين خبر گفت  : با حضور هنرمندان صاحب نام حوزه ايثار و شهادت، نمايشگاه عكسي با عنوان چشم زيباي ايثار و مقاومت   در محل كانون فرهنگي شاهد شهر خرمشهر افتتاح و از آثار ماندگار هنرمندان حوزه ايثار و شهادت در بخش  هاي تجسمي  و در رشته  هاي نقاشي، گرافيك، عكاسي و موسيقي در محل سينما نخل خرمشهر تجليل مي  شود.
دكتر خامه  بار همچنين از افتتاح نمايشگاه آثار تجسمي مرتبط با ايثار و شهادت با حضور هنرمندان صاحب نام در عصر روز سوم خرداد ماه در محل تالار مهر شهر آبادان خبر داد.

در نشست انجمن شاعران فارسي گوي جهان عنوان شد:
تاريخ ادبيات فارسي، گواه شكوه و معنويت است
مهر: ميراث گرانبهاي شعر و ادب فارسي تنها متعلق به گذشته نيست بلكه بشر امروز نيز از آن بهره مي گيرد. انسان امروز نيازمند عرفان و ادبيات ايراني و اسلامي است.
حجت الاسلام والمسلمين محمدي عراقي رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در نشست انجمن شاعران فارسي گوي با عنوان «محمد ابتداي آشنايي» ، ضمن بيان اين مطلب افزود: تاريخ پرشكوه زبان و ادبيات فارسي در اين سرزمين، گوياي معنويت و خداپرستي بوده است و شاعران ما از همان آغاز گرويدن به اسلام ، حقايق آن را دريافته و مناقب و مدايح حضرت رسول (ص) را زينت دفاتر خود ساخته اند.
در ادامه اين نشست، جواد محقق - شاعر - به صحبت پيرامون پيشينه شعر نبوي در دوران معاصر پرداخت و گفت: شعر امروز كه با قالب هاي امروزين و غيركلاسيك همراه بود توسط نيما يوشيج پايه گذاري شد. او خود صاحب تحصيلات و اعتقادات مذهبي بوده و يادداشت هاي شخصي اش نيز نشانگر پايبندي او به بزرگان دين است.صاحب مجموعه شعر «امين قافله وحي» ادامه داد: بعد از نيما تفكر غيرديني و ماركسيستي به بخشي از فرهنگ عمومي و روشنفكري جامعه تبديل شد و چهره هايي كه صاحب تفكر ديني بودند كم كم بايكوت شدند و سايرين مورد بزرگنمايي قرار گرفتند.
اين موضوع به يك انقطاع فرهنگي انجاميد و از آن سال به بعد، گرايش هاي معنوي و ديني سابق كمرنگ شد. در اين نشست، علي موسوي گرمارودي هم به شرح تاريخچه اي از نشريات و جوايز و كتاب هاي شعري ديني دهه هاي پيش از انقلاب و ريشه هاي شعر نبوي در ايران پرداخت.
در پايان اين مراسم، كه با حضور شعرا و دانشجوياني از تاجيكستان، افغانستان، تركيه، سوريه و هندوستان همراه بود، جواد محقق و علي موسوي گرمارودي اقدام به شعرخواني در وصف حضرت رسول(ص) كردند.

اصل مطلب-ابوالفضل زرويي نصرآباد
در بيان لزوم فراگيري زبان و محافظت از آن فرمايد
004680.jpg

مرور ايرانگردي هاي يك نويسنده سوئيسي
004620.jpg
سفارت سوئيس با همكاري خانه هنرمندان ايران، عكس ها و آثار ادبي آنه ماري شوارتسنباخ - نويسنده، روزنامه نگار و عكاس سوئيسي - را مورد معرفي و بررسي قرار مي دهد.
«رداي پررمز و راز» عنوان برنامه اي است كه سفارت سوئيس با همكاري خانه هنرمندان براي نمايش عكس هاي آنه ماري شوارتسنباخ و نيز نگاهي به زندگي، داستانها و آثار ادبي وي برگزار مي كند. آنه ماري شوارتسنباخ (۱۹۴۲ - ۱۹۰۸)، عكاس، روزنامه نگار و نويسنده سوئيسي طي سال هاي دهه ۱۹۳۰ بارها به ايران سفر كرده بود. او علاوه بر گزارش ها و داستان هايي كه در اين مدت از تجربيات خود به رشته تحرير درآورد، عكس هاي زيادي از ايران تهيه كرد كه تحولات اقتصادي، اجتماعي، طبيعت و بناهاي تاريخي ايران را مستند وار به تصوير كشيده است.

هيأت مديره انجمن قلم حوزه علميه قم انتخاب شد
گروه ادب و هنر : دومين نشست عمومي انجمن قلم حوزه دوشنبه به منظور برگزاري دومين انتخابات اين مجمع برگزار شد.
به گزارش «رسا» دومين نشست عمومي انجمن قلم حوزه، با حضور اعضاي اين انجمن و جمعي از طلاب و نويسندگان حوزه علميه قم در محل انجمن هاي علمي حوزه علميه قم برگزار شد.
در آغاز اين نشست، رضا بابايي، رئيس دور اول انجمن قلم حوزه با ارائه گزارشي از عملكرد اين انجمن در دو سال گذشته گفت: طي دو سال گذشته فعاليت هاي مختلفي داشته ايم كه البته بدون سر و صدا و تبليغات بوده اند.
در ادامه اين نشست به منظور تعيين هيأت مديره و بازرسان دوره دوم انجمن قلم حوزه، انتخابات به صورت مكتوب برگزار شد كه رضا بابايي، محمودرضا موحدي، زهره شريعتي، احمد امامي و عبدالرحيم موگهي به عنوان هيأت مديره انجمن قلم حوزه برگزيده شدند.

معرفي برگزيدگان جشنواره كاريكاتور
فارس : مراسم اهداي جوايز برگزيدگان نخستين جشنواره كاريكاتور با موضوع بهره وري برگزار شد.
در اين مراسم كه به مناسبت روز اول خرداد روز ملي بهره وري و با حضور بيادي نايب رئيس شوراي شهر تهران، خير نماينده شوراي شهر تهران و حكمت مدير كل روابط عمومي شهرداري تهران و جمعي از اساتيد دانشگاه و هنرمندان برگزار شد به ۶ طرح برگزيده جوايزي اهداء شد.
دبير جشنواره با اشاره به هزينه ۷۰ ميليارد توماني جمع آوري زباله سالانه شهر تهران گفت: اين مديريت واحد و متمركز مي تواند با ارائه الگوهاي اخلاقي مناسب و ترويج اخلاق صحيح اجتماعي كاري و فردي تا حدود زيادي به ارتقاء سطح بهره وري در كشور كمك كند.

بهارستان
همت بلند
آورده اند كه يعقوب ليث در اول حال سفاكي و بي باكي آغاز نهاد و از رويگري اعراض كرد. او را گفتند: تو مرد رويگري. گفت: مرا دريغ آيد كه جان شريف و عمر عزيز خود را در اصلاح دو سه من روي به فنا رسانم و چون معلوم است كه هر آينه روزي جام فنا نوش مي بايد كرد، باري چيزي طلبم كه اگر بيابم نامي بماند و اگر نيابم در آن كشته شوم و معذور كشته شوم.
جوامع الحكايات _ محمد عوفي

مراسم چهلم علامه شيخ  محمدباقر محمودي
004632.jpg
مراسم چهلم درگذشت آيت الله  محمدباقر محمودي پنج شنبه هفته جاري در خيابان شهدا (صفائيه)، مدرسه اميرالمؤمنين قم برگزار مي شود.
مرحوم علامه محمدباقر محمودي، نسخه شناس شهير، فروردين ماه گذشته دارفاني را وداع گفت.
اين مراسم از سوي دارالتحقيق آستانه مقدسه حضرت معصومه(س)، دفتر تبليغات اسلامي، مركز مديريت حوزه علميه قم و تعدادي ديگر از موسسات پژوهشي و فرهنگي مانند دانشگاه قم- كتابخانه آيت الله نجفي مرعشي- موسسه آل البيت و موسسه دارالحديث برپا خواهد شد.

كوتاه از هفت هنر
۳ فيلم ايراني در سياتل: در سي ودومين دوره از جشنواره فيلم سياتل، سه فيلم بلند ايراني به نمايش درمي آيد. اين جشنواره كه از فردا آغاز به كار مي كند، طي ۲۵ روز به نمايش فيلمهاي سينماي ايران و دنيا مي پردازد. سه فيلم «خيلي دور خيلي نزديك» ساخته  رضا ميركريمي، «ماهي ها عاشق مي شوند» به كارگرداني علي رفيعي و «به آهستگي» ساخته ي مازيار ميري آثار ايراني حاضر در اين جشنواره هستند.
تئاتر ايران در مسكو: نمايش جنايت و مكافات بر اساس رمان معروف داستايوفسكي به نويسندگي و كارگرداني چيستا يثربي در مسكو اجرا شد. نمايش ايراني جنايت و مكافات ساعت ۱۹ ديروز در جشنواره كلاسيك هاي روس در شهر لبينا، از شهرهاي حاشيه اي مسكو، روي صحنه رفت. مهسا مهجور و حسين كشفي اصل بازيگران اين نمايش هستند و چيستا يثربي علاوه بر نويسندگي و كارگرداني، طراح صحنه نمايش نيز هست.
تئاتر مقاومت: در بخش پاياني سومين همايش پژوهشي تئاتر مقاومت، مقالاتي از نغمه ثميني، احمد كاميابي مسك و شيرين بزرگمهر درباره تئاتر جنگ ارائه شد. پروفسور كاميابي مسك كه به بررسي بازتاب جنگ در نمايشنامه «گوشه نشينان آلتونا» اثر ژان پل سارتر پرداخت، درباره اين نمايشنامه، گفت: «گوشه نشينان آلتونا» جزو تئاتر مقاومت فرانسه در دوران بعد از جنگ جهاني دوم است، كه ارتباط تنگاتنگي نيز با جنگ الجزاير دارد.
004626.jpg
بزرگداشت صابري: مراسم بزرگداشت رضا صابري، نمايشنامه نويس و كارگردان مشهدي در مراسم اختتاميه نخستين فستيوال ملي دانشجويي تئاتر كوتاه مشهد، برگزار مي شود. اين فستيوال كه با عنوان جشن هويت بخشي نمايش  گونه هاي ايراني در حوزه دانشجو و دانشگاه از ۳۰ ارديبهشت ماه آغاز شده در روز ۵ خرداد به كار خود پايان خواهد داد.
سفالينه هاي خسرو به آيين: نمايشگاهي از آثار خسرو به آيين در نگارخانه جهان نما به نمايش درآمده است، در اين نمايشگاه مجموعه ۷۵ اثر سفال و سراميك كه حاصل تجربيات به آيين در سال هاي اخير است در معرض ديد علاقه مندان گذاشته شده است. اين نمايشگاه تا ۷ خرداد در مجموعه فرهنگي تاريخي نياوران برپا خواهد بود.
جشنواره نماز و نيايش: ناصر باكيده  سرپرست  انجمن  سينماي  جوانان  از آمادگي  اين  انجمن  براي برگزاري  دومين  جشنواره  نماز و نيايش  در پنج  استان  كشور خبرداد. وي  در ديدار با مديران  كل  اداره  فرهنگ  و ارشاد اسلامي استان  قم  و يزد گفت : سينماي  جوان  با وجود ۵۲ دفتر در سراسر كشور، حركتي  رو به  شناساندن چشم اندازهاي  سرزمين  زيبا و گسترده  ما دارد.
در جست وجوي حقيقت: فيلم  مستند در جستجوي  حقيقت  به  كارگرداني  سياوش  سرمدي ، همزمان  با گراميداشت  روز آزادي  خرمشهر و تجليل  از ايثارگران  عمليات  بيت المقدس  و بويژه  سردار جاويد الاثر احمد متوسليان  ساخته  مي شود. اين  طرح  بلند توسط مركز گسترش  سينماي  مستند و تجربي  و به  منظور ابهام زدايي  از اخبار متناقض  پيرامون  ديپلماتهاي  ربود شده  ايراني  در لبنان (۱۳۶۲)ساخته  مي شود.
استادان در صحنه: با انتشار فراخوان دهمين جشنواره بين المللي تئاتر دانشگاهي ايران مشخص شد كه در اين جشنواره براي اولين بار اساتيد دانشگاه ها نيز مي توانند در كنار دانشجويان، تئاتر اجرا كنند.
نيمه روشن در فرهنگ: فيلم  نيمه  روشن  ساخته  كريگ  روزنبرگ ، پنجم  خردادماه  در قالب  نشست كانون  معناگراي  فارابي  در سينما فرهنگ  روي  پرده  مي رود. اين  فيلم  كه  محصول  سال  ۲۰۰۵ آلمان  و انگلستان  است ، داستان  راشل  كارلسون  نويسنده  است  كه  به  دهكده اي  در اسكاتلند مي رود و در آنجا با اتفاقات  عجيبي رو به  رو مي شود.
نمايش فيلم در تلويزيون: فيلم سينمايي «شيدا» به كارگرداني «كمال تبريزي» و «دكل» به كارگرداني «حسن برزيده» همزمان با سالروز فتح خرمشهر از شبكه تهران و دوم سيما پخش مي شود.
كتاب كاشان: كتاب شعر كاشان با آثاري از ۴۰ شاعر جوان، توسط انجمن شاعران جوان اين شهر توسط نشر دعوت منتشر شد. اين كتاب از ۳ فصل مختلف تشكيل شده است. بخش اول به آثار كلاسيك شاعران اختصاص دارد و در بخش دو و سوم به ترتيب ترانه ها و شعرهاي سپيد شاعران را مي خوانيد.
نقد شعر: دومين نشست شعرخواني و نقد «ساعت شعر» با حضور شاعران و منتقدان پنجشنبه ۴/۳/۸۵ ساعت ۱۷ در محل بنياد نويسندگان و هنرمندان واقع در خيابان اقدسيه _ خيابان گلستان جنوبي _ شماره ۲۲ برگزار خواهد شد.

برگي از تاريخ
آزادسازي خرمشهر
چهارمين مرحله عمليات پيروزمندانه بيت المقدس در اول خرداد ۱۳۶۱ به قصد آزادسازي خرمشهر آغاز گشت. اين عمليات كه با رمز «يا محمدبن عبدا...(ص)» شروع شد در مراحل اوليه با تصرف پاسگاه مرزي كوشك همراه بود.
همچنين ضربات هولناك و سختي بر تيپ هاي گارد مرزي دشمن وارد آمد و تعداد كثيري از مزدوران بعثي به اسارت لشكريان جبهه توحيد درآمدند كه در ميان آنها افسران عالي رتبه رژيم بعثي نيز به چشم مي خوردند. به دنبال اين پيروزي هاي بزرگ بود كه خاكريزهاي دشمن يكي پس از ديگري به تصرف قواي اسلام درآمد و فرماندهان مزدور عراقي در اوج وحشت و هراس، پي در پي فرمان عقب نشيني صادر مي كردند. در ساعت ۶ و ۱۵ دقيقه بامداد روز يكشنبه دوم خرداد سال ۱۳۶۱ شمسي سپاهيان اسلام، خرمشهر را به محاصره خويش درآوردند و دشمن زبون را كه چاره اي جز فرار نداشت با بلندگو دعوت به تسليم كردند. تا ساعت ۹ بامداد بيش از ۵ هزارنفر از قواي كفر به اسارت رزمندگان اسلام درآمدند.
روز سوم خرداد، مزدوران بعثي كافر به قصد بازپس گيري مناطق آزاد شده اقدام به پاتك نمودند كه با هوشياري دلاوران اسلام اين پاتك دفع شد و تعداد زيادي از آنان كشته و زخمي و بيش از ۳ هزارنفر ديگر به اسارت درآمدند.
الطاف و امدادهاي غيبي الهي ادامه داشت تا اين كه خرمشهر پس از ۵۷۸ روز اسارت در چنگال دشمن بعثي آزاد شد و به آغوش ميهن اسلامي ايران بازگشت. نتايج نهايي عمليات بزرگ بيت المقدس عبارتند از: آزادسازي ۵۴۰۰ كيلومتر مربع از خاك ميهن اسلامي از جمله خرمشهر و تأمين ۱۸۰ كيلومتر خط مرزي، ۱۹ هزار اسير و ۱۶ هزاركشته و زخمي از دشمن، انهدام ۶۰ فروند هواپيما، ۳ فروند هلي كوپتر، ۴۱۸ دستگاه تانك و ده ها دستگاه خودرو، به غنيمت درآوردن يك فروند هلي كوپتر، ۱۰۵ دستگاه تانك و نفربر، ۹۵ هزار عدد انواع مين و هزاران قبضه سلاح انفرادي.
سالروز آزادسازي خرمشهر، به عنوان يك روز ملي _ مذهبي در كشور گرامي داشته مي شود و از رشادت ها و شجاعت هاي رزمندگان اسلام و شهيدان سرافراز، تجليل به عمل مي آيد. امام خميني(ره) در اين باره فرمودند: «خرمشهر را خدا آزاد كرد» .

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
جدايي
بايكديگر عهد كرده بودند كه حتي براي يك لحظه از هم جدا نشوند.اما امروز براي هميشه با هم خداحافظي كردند.هرچه گريه كرد جوابش را نداد حتي نگاهش هم نكرد شايد هم نگاه كرد ولي او نفهميد.اما وقتي زير بازوانش را گرفتند و خاك روي لباسش را تكاندند فهميد بايد براي هميشه با او خداحافظي كند.
الهام صادقي

گشتي در دنياي خبرها
پرورش كاهو روي ديوار
توكيو: يك كشاورز ۶۵ ساله در ژاپن براي اينكه سود بيشتري كسب بكند اقدام به پرورش كاهو به صورت عمودي روي يك ديوار ۴ متري كرده است. با توجه به اينكه براي كاشت كاهو به صورت افقي به فضاي زيادي نياز است به همين دليل اين كشاورز كاهوها را روي يك ديوار عمودي پرورش مي دهد. علاوه بر اينكه كاشت عمودي كاهو محصول بيشتري مي دهد همچنين زمان مورد نياز آن تقريبا يك سوم شيوه افقي مي باشد.
سفر به سرزمين كيك خامه اي
ورشو: قرار است پاپ به شهر وادويچ لهستان سفر كند؛ شهري كه به واسطه كيك هاي خامه اي و بستني هايش مشهور است. البته اعلام شده در روز بازديد پاپ خروج كيك خامه اي و بستني از قنادي ها، رستورانها و فروشگاهها ممنوع خواهد بود و مشتريان تنها مي توانند داخل اين اماكن مواد غذايي ذكر شده را ميل كنند. البته دليل اين تصميم گرم بودن هوا اعلام شده كه كيك خامه اي و بستني بر اثر گرما فاسد شده و ممكن است موجب مسموميت شخص مصرف كننده آن شود.
ركورد شكني در آلكاتراز
سانفرانسيسكو: يك پسر بچه ۷ ساله فاصله ۵/۲ كيلومتري زندان آلكاتراز تا سانفرانسيسكو را شنا كرد. او در حقيقت جوانترين انساني است كه اين فاصله را شنا كرده است. پيش از اين يك پسربچه ۹ ساله در سال گذشته ميلادي اين مسافت را شنا كرده بود.
دردسرهاي رژيم تلويزيوني
توكيو: چندي پيش يكي از شبكه هاي تلويزيوني ژاپن به بينندگانش يك رژيم غذايي پيشنهاد داد و مدعي شد كه با رعايت اين رژيم مي توان به سرعت لاغر شد. اين رژيم غذايي شامل برنج و لوبيا سفيد پودر شده بود. اما اجراي اين رژيم باعث شد تا ۱۶۰ نفر از بينندگان به حالت تهوع و اسهال شديد دچار شوند. در پي انتشار اين خبر مدير شبكه تلويزيوني رسماً از بينندگان عذرخواهي كرد.
خرس ترسو
هلسينكي: ديروز يك خانم در كشور فنلاند هنگامي كه در جنگل قدم مي زد ناگهان با يك خرس و بچه هايش مواجه شد. خرس خشمگين بلافاصله به سوي اين خانم حمله ور شد و ران پاي راست او را گاز گرفت. در همين حال خانم با لگد به بيني خرس كوبيد كه در حقيقت همين ضربه باعث فراري شدن حيوان شد. دامپزشكان مي گويند هنگامي كه به بيني خرس ضربه وارد مي شود اين حيوان ياغي تر شده و با شدت بيشتري حمله مي كند و به همين دليل مشخص نيست كه چگونه خرس مورد نظر با وجود دريافت ضربه پا به فرار گذاشته است.

گل و گياه
لاواترا
004617.jpg
نام علمي:
Lavatera trimestris
Silver Cup
خانواده: MALVACEAE
گياه يكساله، نسبتاً سريع الرشد، افراشته و داراي ساقه هاي منشعب، برگها تخم مرغي شكل و لوب دار، گلهاي شيپور مانند آن به رنگ صورتي _ سرخابي در فصل تابستان و اوايل پاييز ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي ۶۰ و گستردگي آن به ۴۵ سانتيمتر مي رسد.
نيازها: مكان آفتابي و خاك داراي زهكش خوب، حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق تهيه و كاشت بذر در بهار يا اول پاييز امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |