چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۹۳ - May 24, 2006
تفاوت را در لينوكس و ويندوز احساس كنيد
انتخاب با شماست
004440.jpg
004443.jpg
گروه علمي فرهنگي-ميثم كريم پور:يكي از نخستين سوالاتي كه در ذهن هر كاربري كه به تازگي نام لينوكس به گوشش خورده مطرح مي شود، اين است كه لينوكس چه تفاوتي با ويندوز دارد؟
لينوكس به خودي خود، يك هسته(KERNEL) است. هسته، بخش اصلي سيستم عامل را تشكيل مي دهد كه كار آن كنترل داده ها، مديريت حافظه، سخت افزار، ورود و خروج داده ها و تمامي موارد اصلي سيستم عامل است. لينوكس با استفاده از ابزارهايي كه پروژه باز متن (OPEN SOURCE) گنو(GNU) براي آن توليد كرده است، تبديل به يك سيستم عامل كامل مي شود(به همين دليل است كه لينوكس را معمولا گنو- لينوكس مي نامند) و با اضافه كردن ساير نرم افزارهاي باز متن به آن، مي توان از آن در موارد متعددي مانند سرويس دهنده ها، ايستگاه هاي كاري،  كامپيوترهاي روميزي، ابر رايانه ها، ابزارهاي صنعتي و پزشكي كه داراي سيستم هاي دروني «EMBECDDED» است و... استفاده كرد. از نظر فني، لينوكس را مي توان نمونه باز متن سيستم عامل يونيكس ناميد، زيرا بر اساس استاندارد POSIX پياده سازي شده و كاملاً  با آن سازگار است، بنابراين لينوكس را مي توان نواده سيستم عامل پرسابقه و مستحكم يونيكس دانست كه البته خواص خوب آن را نيز به ارث برده است.
كد منبع لينوكس در اختيار همگان قرار دارد و همه مي توانند در كدهاي آن تغيير ايجاد كرده و بنا به نياز خود از آن استفاده كنند. آزاد و دردسترس بودن كدهاي منبع سبب مي شود تا بتوان از طرز كاركرد دقيق سيستم عامل مطلع شد. لينوكس را مي توان به هر تعداد، كپي و پخش كرد اما سيستم عامل ويندوز رايگان نبوده و تحت حمايت قانون كپي رايت قرار دارد و نمي توان آن را كپي و پخش كرد و در صورت اين كار بايد جريمه پرداخت؛ البته فعلاً  در ايران نه ولي در چهار تا شش سال آينده، بله.
لينوكس را به هواپيمايي تشبيه كرده اند كه هر قسمت از آن را در جايي ساخته اند؛ لينوكس واقعاً  محصول كشور خاصي نيست. تعداد زيادي از مردم در سرتاسر جهان در حال كار روي آن و توسعه آن هستند. تعداد برنامه نويساني كه روي بخش هاي مختلف سيستم عامل لينوكس كار مي كنند به چهارصدهزار نفر مي رسد، در حالي كه تعداد كل برنامه نويسان مايكروسافت، كمتر از ده هزار نفر است. همين تفاوت، كيفيت كار را مشخص مي كند.
كاربر با سيستم عامل لينوكس آزاد بوده و لازم نيست از نرم افزارهاي اختصاصي استفاده كند، اما به دليل اينكه ساختار كلي اين سيستم عامل كاملاً  با ويندوز متفاوت است، نمي تواند برنامه هايي كه در ويندوز دارد روي لينوكس اجرا نمايد؛ البته راه هايي مانند شبيه سازها وجود دارد ولي در حالت عادي خير.
معمولاً  سيستم عامل لينوكس به راحتي خراب نمي شود و برعكس ويندوز، كاربر مجبور نيست تا آن را هر چند ماه يك بار مجدداً  نصب كند. حتي برخي از انواع لينوكس به نصب «يك بار براي تمامي عمر» مشهور هستند. اينگونه سيستم ها را مي توان حين كار و حتي بدون بوت به نسخه هاي جديدتر ارتقا داد. بسياري از قابليت هاي امنيتي كه در ويندوز وجود ندارند يا فقط با اضافه كردن نرم افزارهاي اضافي قابل دسترسي هستند، به طور دروني و پيش گزيده در لينوكس پياده سازي شده اند.
لينوكس از ابتدا براي محيط هاي شبكه اي و چندكاربره طراحي شده و همين باعث رعايت مسائل امنيتي از ابتدا در آن شده است، در حالي كه ويندوز اينگونه نبوده و در حال حاضر نيز از نظر امنيتي داراي نقاط ضعف فراواني است. مثلاً  يك برنامه مخرب با استفاده از همين ضعف هاي امنيتي مي تواند كل سيستم عامل را نابود كند، ولي در صورتي كه مورد مشابهي در لينوكس وجود داشته باشد، حداكثر به دايركتوري خانگي كاربر اجرا كننده آسيب خواهد رسيد، نه كل سيستم عامل.
اين طور نيست كه لينوكس فاقد هرگونه اشكال امنيتي باشد، ولي باز بودن كد منبع آن باعث مي شود تا بسياري از اشكالات امنيتي، پيش از ايجاد خسارت، در مراحل توسعه و برنامه نويسي برنامه برملا شده و رفع گردند. در صورتي كه اشكالي نيز در برنامه هاي منتشرشده يافت شود، به دليل موجود بودن كد منبع، سريعاً  برطرف مي شود.
مي توان ادعا كرد كه تقريباً  هيچ ويروسي براي لينوكس وجود ندارد و اين در حالي است كه سالانه بيش از هزار ويروس و كرم هاي مختلف براي سيستم عامل ويندوز ايجاد مي شود. اين به خاطر عدم گسترده بودن لينوكس نيست بلكه به دليل وجود حفره هاي امنيتي متعدد ويندوز و سياست انحصارگرايي مايكروسافت است. به  دليل آزاد بودن سيستم عامل لينوكس، هر گروه يا مؤسسه تجاري، يك نسخه خاص از آن كه به توزيع يا پخش «DISTRIBUTION» معروف هستند، منتشر ساخته است. اين توزيع هاي مختلف همگي لينوكس هستند ولي هر يك معمولاً  براي يك يا چند امر خاص مانند سرويس دهنده ، ديوار آتش، ميز كار و ... طراحي شده و هر يك قابليت ها و بهينه سازي هاي خاص خودشان را به كاربران ارائه مي كنند.
نتيجه گيري
كاربران در اين ميان آزادي انتخاب زيادي داشته و مي توانند چيزي كه كاملاً  نيازشان را برطرف مي كند، انتخاب كنند؛ چيزي كه در ويندوز نمي توان مفهومي براي آن پيدا كرد.

نگراني پليس انگليس از ويندوز ويستا
ايرنا: مقام هاي انگليسي نگران سيستم رمزگذاري موجود در ويندوز ويستا(نسخه بعدي سيستم عامل مايكروسافت) هستند. آنها مي گويند اين سيستم ممكن است مانع شود كه ماموران قانون، فايل هاي موجود در رايانه مظنونين را مشاهده كنند. به گفته آنان با اينكه برخي از ويژگي هاي جديد ويندوز ويستا با اهداف خير طراحي شده اما در عمل ممكن است مانع از انجام تحقيق روي فعاليت هاي افراد مظنون شود.
يك استاد مهندسي امنيت در دانشگاه كمبريج گفت: «ويستا از طريق تراشه اي به نام TPM در مادربورد رايانه به سيستم رمزنگاري دست مي يابد. اين سيستم براي محدودكردن پديده سرقت نرم افزاري و توزيع نرم افزارهاي به سرقت رفته به وجود آمده و مانع از CRAK شدن احتمالي ويندوز ويستا مي شود. بنابراين، اين هارد ديسك به صورت خود به خود با استفاده از كليدي كه به طور فيزيكي قابل دسترسي نيست رمزنگاري مي شود و اثر جانبي چنين واقعه اي از نظر اجراي قانون اين است كه بيرون كشيدن اطلاعات رمزشده از چنين سيستمي، به لحاظ فني مي تواند بسيار دشوار باشد.»
اين استاد پيشنهاد كرد دولت بريتانيا با مايكروسافت و سازندگان سخت افزار صحبت كند تا به ساخت نوعي شاه كليد اقدام كنند كه امكان دسترسي را براي ماموران پليس فراهم كند. يكي از مقامات نهاد مرتبط با امنيت سيستم هاي رايانه اي در اين باره مي گويد: نهاد ما در حال حاضر با مايكروسافت در تماس است و نگراني هاي خود را از اين موضوع مطرح كرده است.
در وب سايت ويندوز ويستا آمده است كه سيستم رمزنگاري BITLOCKER از اطلاعات و سيستم عامل كاربران به صورت آف لاين محافظت مي كند و باعث مي شود اطلاعات ذخيره شده در رايانه- حتي در زماني كه سيستم عامل در حال اجرا نيست- قابل دسترسي نباشد.

جايزه ژنتيك به بهترين متخصص ژنتيك اهدا مي شود
گروه علمي فرهنگي-علي اصغر محمدي:جايزه ژنتيك به بهترين متخصص در زمينه ژنتيك اعطا مي شود. به گزارش همشهري دكتر سيروس زينلي رئيس انجمن ژنتيك ايران در آيين اختتاميه نهمين كنگره ژنتيك ايران كه شامگاه اول خرداد ماه جاري در مركز همايش هاي بيمارستان تهران برگزار شد با اعلام اين خبر گفت: جايزه ژنتيك در كنگره بعدي و براي نخستين بار در كشور به بهترين فعاليت، بهترين مقاله و بهترين متخصص كه در زمينه ژنتيك فعاليت كرده باشد اعطا مي شود.
عضو هيأت علمي انستيتو پاستور ايران با اشاره به اهداي جايزه بيوتكنولوژي از سوي دانشگاه تربيت مدرس به بهترين بيوتكنولوژيست گفت: انجمن ژنتيك ايران نيز براي بهترين متخصص ژنتيك جايزه اي در نظر گرفته است البته همچون جايزه بيوتكنولوژي چشمگير نيست و هنوز ميزان قطعي جايزه مشخص نشده است اما قطعاً سخنراني و مقاله برتر مورد تقدير قرار مي گيرد.
وي افزود: به لحاظ همپوشاني موضوع ژنتيك و بيوتكنولوژي، قرار است يك سال كنگره ژنتيك و يك سال نيز كنگره بيوتكنولوژي برگزار شود و همه بايد دست در دست هم براي سربلندي و پيشرفت كشور بكوشيم.
رئيس انجمن ژنتيك ايران پيشرفت سطح علمي و تنوع فعاليت ها در مقالاتي كه در اين كنگره ارائه شده بود را مطلوب ارزيابي كرد و گفت: در پايان برنامه چهارم توسعه بايد ۱۴۰۰ مركز تحقيقاتي داشته باشيم و براي رسيدن به اين هدف تربيت نيروي انساني از اولويت خاصي برخوردار است، البته بايد توجه داشت كه ابزار و امكانات نيز از جمله نيازهاي اوليه تحقق اين هدف است.زينلي اين كنگره را به مثابه جرقه اي براي جوانان و دانشجويان خواند و اظهار داشت: اميد است اين كنگره موجب شود تا دانشجويان انگيزه بيشتري براي فعاليت در زمينه ژنتيك داشته باشند.در پايان اين مراسم دكتر وجداني، مؤسس بانك ملي ژن گياهي و دكتر كريمي نژاد مسئول برگزاري دوره ژنتيك براي پزشكان سخنرانان كليدي لوح تقدير دريافت كردند. همچنين در بخش مسابقه داستان نويسي علمي تخيلي با موضوع ژنتيك فائزه غفار حدادي با داستان «بنگاه انرژي زايي» ، فاطمه افشار با داستان وقتي بيوتكنولوژي دوباره آمد، محمد علي خدادوست با داستان «راز» و تاراسلگي با داستان «FTV» به ترتيب رتبه هاي اول تا چهارم را به خود اختصاص دادند.

نرم افزارهاي ضداسپاي ور تقلبي
004434.jpg
گروه علمي فرهنگي- عميد نمازي خواه:بررسي ها نشان مي دهند آمار نرم افزارهاي ضد اسپاي ور تقلبي كه خود سبب آلودگي رايانه هاي كاربران مي شوند و همچنين آمار تلاش هاي جديد برخي هكرها براي ربودن اطلاعات مهم كاربران و سپس درخواست پول براي آزادسازي اين اطلاعات، به شدت در حال افزايش است. به گزارش پي سي مگزين، تحقيقات شركت توليدكننده نرم افزارهاي امنيتي فينجان (Finjan) نشان مي دهد توليدكنندگان نرم افزارهاي مخرب به تازگي، از ترس عمومي كاربران از ابتلا به اسپاي ور سوء استفاده كرده و نرم افزارهاي ضد اسپاي ور تقلبي توليد مي كنند كه خود سبب آلودگي رايانه هاي كاربران مي شوند.
اسپاي ور به طور كلي به نرم افزارهاي مخربي گفته مي شود كه با سوء استفاده از حفره هاي امنيتي سيستم هاي عامل و مرورگرهاي اينترنتي، بدون اراده كاربران از برخي سايت هاي اينترنتي و يا خدمات به اشتراك گذاري فايل در اينترنت به رايانه ها راه يافته و باعث باز شدن پيايي پنجره هاي تبليغاتي، تغيير دايمي برخي مشخصه هاي مرورگرهاي اينترنتي (به ويژه اينترنت اكسپلورر) از جمله آدرس صفحه خانگي، كند شدن رايانه، ربوده شدن كلمات عبور و اسم رمزهاي مورد استفاده كاربران و عدم عملكرد برخي قابليت هاي سيستم عامل ويندوز مي شوند. در حملات اينترنتي جديد، هكرها كدهاي مخرب اسپاي ور را عملاً در اينترنت به عنوان نرم افزارهاي رايگان ضداسپاي ور تبليغ مي كنند كه چنانچه كاربر اين نرم افزارها را دانلود كند، رايانه او به اسپاي ور مبتلا شده و يا در برابر حملات بعدي هكرها آسيب پذير مي شود. در برخي موارد حتي اين نرم افزارهاي تقلبي ضد اسپاي ور، به دروغ به اسكن كردن هاردديسك رايانه تظاهر كرده و در پايان اين اسكن دروغين نيز ادعا مي كند كه موفق به شناسايي اسپاي ور در رايانه شده اند و كاربر براي پاكسازي رايانه خود بايد نسخه كامل و غير رايگان نرم افزار ضداسپاي ور را خريداري كند. در نوع ديگري از حملات اينترنتي به نام رنسومي (Ransmo) كه در ماه هاي اخير چندين نمونه از آن شناسايي شده است، هكرها به رايانه كاربران نفوذ كرده و فايل هاي موجود در هارد ديسك كاربر را به صورت رمزدار، فشرده مي كنند و سپس براي ارائه اين رمز و آزادسازي اطلاعات كاربر، تقاضاي پول مي كنند. در يك نمونه اخير از اين قبيل حملات كه ماه گذشته شناسايي شده بود، يك تروجان به نام تروج رنسوم- اي از اينترنت به رايانه كاربر راه مي يافت كه پس از اجرا شدن اين كد مخرب در رايانه، دستگاه از فعاليت بازايستاده و پيغامي بر صفحه نمايش نقش مي بست كه در آن ذكر شده بود در هر۳۰دقيقه، بخشي از فايل هاي موجود در هارد ديسك پاك خواهند شد. در اين پيغام دستورالعملي براي واريز كردن مبلغي به يك شماره حساب از طريق يك خدمات اينترنتي نقل و انتقال پول ارائه شده بود كه كاربر براي آزادسازي اطلاعات رايانه خود مي بايست مبلغ مذكور را پرداخت كند.

موفقيت چشمگير ماي اسپيس
گروه علمي فرهنگي-مهدي صارمي فر: موفقيت چشمگير سايت خدمات اجتماعي ماي اسپيس، شركت هاي بزرگ و كوچك اينترنتي را به فكر رقابت و معرفي خدمات مشابه انداخته است. ماي اسپيس پس از وب سايت اصلي ياهو، بيشترين بازديدكنندگان در اينترنت را دارد. ماي اسپيس كه در ابتدا به عنوان سايتي ناشناس و كوچك فعاليت خود را آغاز كرده بود هم اكنون به يك پديده فرهنگي و نيز يكي از مشهورترين وب سايت هاي اينترنت تبديل شده است.
كاربران سايت ماي اسپيس از گستره وسيعي از خدمات متنوع و رايگان از جمله امكان فرستادن و دريافت پيغام، بازي هاي رايانه اي، وبلاگ نويسي، تالارهاي گفت وگو و مواردي از اين قبيل برخوردار مي شوند و صاحبان اين وب سايت نيز درآمد ناشي از جلب آگهي هاي اينترنتي در صفحات مختلف خدمات ماي اسپيس را تصاحب مي كنند.
بررسي ها نشان مي دهند تعداد كاربراني كه در خدمات ماي اسپيس ثبت نام كرده اند در سال گذشته با رشدي چشمگير مواجه شده و هم اكنون به ۸۰ ميليون نفر رسيده است و طبق آخرين آمارها، به طور ميانگين روزانه در حدود ۲۷۰هزار نفر از سرتاسر جهان به عضويت اين خدمات درمي آيند.
رشد ماي اسپيس در ماه هاي اخير به  اندازه اي بوده كه حتي برخي كارشناسان عقيده دارند ياهو ظاهر پورتال اينترنتي خود را از بيم جاماندن از همين خدمات، پس از سال ها دگرگون كرده است. هم اكنون شركت هاي كوچك تر فراواني با اميد تبديل شدن به يك ماي اسپيس دوم، اقدام به راه اندازي خدمات مشابه كرده اند كه از ميان آنها مي توان به كلكتيواكس، يفمودل، يتگد يو ورسيتي ورلد اشاره كرد. در اين ميان، اي اوال هم دست به كار شده و خدماتي به نام اي آي ام پيجز يراه اندازي كرده و اميدوار است با تكيه بر خدمات مسنجر خود، با نزديك به ۵۰ميليون كاربر، بتواند موفقيت اي آي ام پيجز را تضمين كند.
ماي اسپيس نخستين وب سايت ارائه دهنده خدمات اجتماعي نبوده و بدون شك آخرين آنها نيز نخواهد بود اما هوشمندي طراحان اين وب سايت در توجه به خواسته ها و علاقه مندي هاي جوانان و همچنين معرفي مداوم خدمات جديد و جالب، سبب موفقيت باورنكردني آن شده است.

قطار مغناطيسي چيني
004437.jpg
گروه علمي فرهنگي: به گزارش رسانه هاي چين، شماري از مهندسان چيني يك قطار مغناطيسي را كه با فاصله از روي ريل حركت مي كند و يك ترن كوچك محسوب مي شود، ساختند. اين قطار جديد۱۸،تن وزن دارد و سرعت آن ۱۶۰ كيلومتر در ساعت است و گنجايش جابجايي ۶۰ مسافر را دارد.
اين قطار در مجموع نزديك به ۱۱متر طول و دو متر و ۶۰ سانتيمتر عرض و سه متر و ۳۰ سانتيمتر ارتفاع دارد و در شهر چانگ دو مركز استان سي چوان در جنوب غرب چين ساخته شده است.
آزمايش هاي انجام شده بر روي اين قطار با موفقيت به پايان رسيده و مهندسان چيني مي گويند كه به فناوري ساخت قطارهاي مغناطيسي با سرعت پايين دست يافته اند.

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |