چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۹۳ - May 24, 2006
عراق؛ ابهام در تشكيل كابينه
004602.jpg
گروه سياسي خارجي- تنها دو روز پس از تشكيل دولت نوري مالكي گفته شد كه يكي از وزراي وي استعفا داده است.
اسعد كمال الهشامي كه از نامزدهاي جبهه توافق عراق (اهل تسنن) بود. دليل كناره گيري خود را ابراز نكرد اما گفته مي شود وي به علت مشغول بودن به تحقيق و نيز رياست يك سازمان بشردوستانه در عراق از سمت وزارت كناره گيري كرد. در همين حال جبهه توافق عراق سلمان جميلي استاد علوم سياسي دانشگاه النهرين را به عنوان نامزد اين پست معرفي كرد. در همين حال خبر استعفاي اسعد كمال الهشامي ديروز از سوي سلمان جميلي كه از او به عنوان جانشين وزير مستعفي فرهنگ نام برده مي شود تكذيب شد.
از سوي ديگر، رايزني ها براي انتخاب وزراي دفاع، كشور و امنيت ملي عراق ادامه دارد. محافل سياسي عراق بر حسب نزديكي به فراكسيون هاي مختلف از اسامي گوناگون براي تصدي اين پست ها نام مي برند اما آنچه كه تاكنون بيش از هر چيز مطرح است، نام محمد نجيب العربيي و ثامر سلطان التكريتي به عنوان وزير دفاع عراق است. هر دوي اين نامزدها از افسران بلندپايه ارتش سابق عراق هستند.
در خصوص پست وزارت كشور نيز تاكنون بيشترين شانس به توفيق الياسري از سرلشگران ارتش سابق عراق است كه در سال ۱۹۹۱ در قيام مردمي جنوب عراق حضور داشت. وي در اين سال به عربستان و سپس لندن رفت و در آنجا به جمع معارضان عراقي پيوست.
براي وزارت دفاع عراق قرار بر آن است كه نامزد اين پست از نيروهاي مستقل عراق باشد. اما اگر از سوي جبهه توافق عراق (اهل سنت) كسي معرفي شود بايد مورد توافق ائتلاف شيعيان و كردهاي عراق نيز قرار گيرد.
وزير كشور نيز با معرفي ائتلاف شيعيان عراق و موافقت اهل تسنن و كردهاي عراق برگزيده خواهد شد. در همين حال ديروز نوري مالكي و سيد عبدالعزيز حكيم در خصوص چگونگي انتخاب وزيران دفاع ،كشور و مشاور در امنيت داخلي با يكديگر گفتگو كردند. از اين مذاكرات و نتايج آن خبري منتشر نشد.
حمله نيروهاي آمريكايي
به خانه اي در سامرا
انفجار بمب در مسير گشتي نيروهاي آمريكايي در جنوب بغداد منجر به جراحت دو غيرنظامي شد. در مركز شهر بصره نيز افراد مسلح ناشناس يك افسر سابق ارتش عراق را با شليك گلوله به قتل رساندند.
در شهر سامرا نيز نيروهاي آمريكايي با حمله به منطقه الجزيره به سوي ساكنان يك خانه تيراندازي كردند كه بر اثر آن پنج نفر كشته شدند.
يكي از كشته ها كودكي هشت ساله بود .در كركوك نيز افراد مسلح نوار قادر حسن، يكي از رهبران برجسته اتحاديه ميهني كردستان را هنگام خروج از محل كارش به قتل رساندند.

واكنش جهاني به استقلال مونته نگرو
004614.jpg
گروه سياسي خارجي- راي مثبت اكثريت مردم جمهوري مونته نگرو به استقلال اين جمهوري از صربستان كه به استقلال مونته نگرو و تاسيس يك كشور جديد منجر شد با واكنش مثبت اروپا و روسيه روبرو شده است.
به  گزارش  واحد مركزي  خبر از سارايوو رياست  دوره اي اتحاديه  اروپا با صدور بيانيه اي  ضمن  استقبال  از برگزاري  موفق  همه پرسي  در زمينه  استقلال  مونته  نگرو افزود همه پرسي  در مونته  نگرو كاملا مطابق با پيشنهادهاي  سازمان  امنيت  و همكاري  اروپا، شوراي  اروپا و ساير معيارهاي  بين المللي  برگزار شد و مردم  مونته  نگرو در اين  همه پرسي  بلوغ سياسي  خود را نشان  دادند.
همچنين  اتحاديه  اروپا از گروه هاي  مختلف  در مونته نگرو دعوت  كرد تا نتايج همه پرسي  را بپذيرند و اتحاديه  اروپا هم  خواسته هاي  مردم  مونته  نگرو را رعايت  خواهد كرد.
از سوي ديگر به گزارش ايرنا، خاوير سولانا نماينده  عالي  اتحاديه  اروپا در امور سياست  خارجي  و امنيتي ، از برگزاري  همه پرسي  روز يكشنبه  در مونته  نگرو تجليل  كرد و گفت كه  اتحاديه  اروپا نتايج  اين  همه  پرسي  را به  رسميت  مي شناسد.
سولانا در يك  كنفرانس  خبري  به  اتفاق  ياپ  دو هوپ  شوفر دبيركل  ناتو افزود: مشاركت  گسترده  مردم  در اين  همه پرسي  مشروعيت  روندي  را تأييد مي كند كه  ما هنوز منتظر نتايج  نهايي  آن هستيم . ما بي ترديد به  نتايج  اين  همه پرسي  احترام  مي گذاريم .
وي  با اشاره  به  برگزاري  آرام  اين  همه پرسي  كه  بدون  بروز هرگونه حادثه اي  برگزار شد، گفت : من  مي خواهم  به  مردم  مونته  نگرو به  خاطر سازماندهي  موفقيت  آميز اين  همه  پرسي ، تبريك  بگويم .
دبيركل  ناتو هم در پاسخ  به  اين  سئوال  كه  استقلال  مونته  نگرو از صربستان چه  نمونه اي  را براي  كوزوو كه  در آن اكثريت  مسلمانان  آلبانيايي  تبار آن خواستار استقلال  از صربستان  هستند بنا مي نهد، گفت : ما نبايد اين  روند را با بالكان  غربي  مقايسه  كنيم .
همچنين وزارت امور خارجه روسيه نيز از مونته نگرو و صربستان خواست مذاكرات سازنده خود را براي پذيرش تصميمات سياسي دوجانبه آغاز كنند.
به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از خبرگزاري فنا، وزارت امور خارجه روسيه ديروز اعلام كرد: مسكو با احترام اراده مردم مونته نگرو را براي استقلال از صربستان مي پذيرد. وزارت امور خارجه روسيه تاكيد كرد: مونته نگرو و صربستان براي روسيه شريكان نزديك و مطمئن بودند و خواهند بود.
همچنين روزنامه  نزاويسنه  نوينه  چاپ  بانيا لوكا ديروز به  نقل  از استيپان  مسيچ  رئيس  جمهوري  كرواسي  نوشت  برگزاري  همه  پرسي  نه  فقط آينده  مونته  نگرو، بلكه  برقراري  مناسبات  بين  مونته  نگرو و كشورهاي  همجوار آن از جمله صربستان  را بر اساس  شرايط جديد تعيين  و تضمين  خواهد كرد و براي  كل  منطقه  با اهميت  است .
سالي  بريشا نخست  وزير آلباني  هم  با استقبال  از نتيجه  همه  پرسي  گفت:  استقلال  مونته  نگرو باعث  ثبات  بيش  از پيش  منطقه  بالكان  مي شود.
ديميتري  روپل  وزير امور خارجه  اسلووني  هم  گفت  اسلووني  به  زودي  استقلال  مونته  نگرو را به  رسميت  خواهد شناخت .
مقامات  بلگراد هم اعلام كرده اند در انتظار نتايج  نهايي  و رسمي همه پرسي  درباره  استقلال  مونته  نگرو هستند و از تفسير اين  همه پرسي  خودداري  مي كنند.
بوريس  تاديچ  رئيس  جمهوري  صربستان  از فضاي  دموكراتيك  برگزاري  همه پرسي  در مونته  نگرو ابراز رضايت  كرد و گفت  براي  صربستان  نتايج  نهايي  كميسيون انتخاباتي  معتبر است  و اتحاديه  اروپا بايد اين  نتايج  را تاييد كند.

توافق حماس و فتح براي پايان خشونت ها
گروه سياسي خارجي- با ميانجي گري مصر، جنبش هاي حماس و فتح موافقت كردند تا ضمن پايان دادن به اختلافات و درگيري هاي خود،به حمل اسلحه توسط اعضاي اين نيروها در غزه پايان دهند.
اين نشست پس از شدت يافتن درگيري ميان هواداران دو جنبش مطرح فلسطين در غزه كه منجر به كشته و زخمي شدن تعدادي از شهروندان فلسطيني و نيز قتل يك ديپلمات اردني گرديد، صورت گرفت.
در پايان اين نشست كه سمير المشهراوي و احمد حلس از فتح به همراه شيخ نزارريان از حماس حضور داشتند، دو طرف با انتشار بيانيه اي حمله به خودرو حامل سفير اردن در غزه و ترور رئيس اطلاعات و رئيس امنيت عمومي فلسطين را محكوم كردند.
در همين حال، منابع فلسطيني گفتند كه نيروهاي امنيتي مصر براي كاهش تنش در نوار غزه در اين منطقه مستقر خواهند شد. اين موضوع با موافقت جنبش فتح و دولت فلسطين به رياست حماس مواجه شد.
شروط فلسطين براي برقراري آتش بس با تل آويو
اسماعيل هنيه در گفت وگو با روزنامه  هاآرتص گفت: در صورتي كه اسراييل از تمام زمين هاي اشغال شده در سال ۱۹۶۷ عقب نشيني كند، آتش بس مي تواند برقرار شود.
آسوشيتدپرس، اسماعيل هنيه، نخست وزير فلسطين به روزنامه  هاآرتص
-چاپ اسرائيل- گفت: جنبش حماس كه موجوديت اين رژيم يهودي را به رسميت نمي شناسد، در صورت عقب نشيني آن از كل كرانه باختري و شرق بيت المقدس، اراضي اشغال شده در جنگ خاورميانه در سال ،۱۹۶۷ به آتش بس بلندمدتي تن در مي دهد.
هنيه در جريان اين گفت وگو در غزه اظهار داشت: اگر اسرائيل از مرزهاي سال ۱۹۶۷ عقب نشيني كند صلح برقرار مي شود و ما آتش بس را براي چندين سال به اجرا در مي آوريم. دولت ما آماده  حفظ آتش بس با اسراييل است.
نخست وزير فلسطين اظهار داشت: حماس را هم اكنون كنار بگذاريد. من از جانب دولت فلسطين و به عنوان رهبر تمام مردم فلسطين گفت وگو مي كنم و نه به عنوان رهبر حماس.
به رغم خودداري هنيه از به رسميت شناختن اسراييل وي اعلام كرد اجازه مي دهد وزرايش با همتاهاي اسراييلي شان تماس برقرار كنند.
اين در حالي است كه اسراييل گفته تا زماني كه اين جنبش مقاومت را كنار نگذارد، اسراييل را به رسميت نشناسد و تمام توافقنامه هاي پيشين با فلسطينيان را نپذيرد، هيچ مذاكراتي با حماس انجام نمي شود.
نيروهاي اسرائيلي يكي از فرماندهان ارشد حماس را اسير كردند
نيروهاي اسرائيلي فرمانده گردان هاي عز الدين قسام در كرانه باختري را به اسارت گرفتند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از رام الله، يك منبع نظامي اسرائيلي اعلام كرد نيروهاي اين رژيم ابراهيم حامد يكي از رهبران گردان هاي عزالدين قسام شاخه نظامي جنبش حماس در كرانه باختري را در حمله به رام الله بازداشت كردند.
اين منبع گفت حامد به طراحي چند حمله به اسرائيل از جمله عمليات انتحاري در چند كافه در تل آويو كه از سال ۲۰۰۱ تاكنون حدود ۵۵ كشته بر جا گذاشته، متهم است.
يك واحد از نيروهاي ارتش اسرائيل با استفاده از بولدوزر ساختماني را نزديك خانه محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين محاصره و به سوي آن تيراندازي كردند و پس از دادن هشدار، اين عضو حماس را بازداشت كردند.
حامد از سال ها پيش تحت تعقيب بود اما بارها توانسته بود از دست نيروهاي اسرائيلي بگريزد.

۷ عضو جنبش اسلامي ازبكستان
در تاجيكستان به زندان محكوم شدند
دوشنبه _ ايرنا: دادگاهي  در استان «سغد» تاجيكستان  ۷ نفر را به  اتهام  عضويت  در جنبش  اسلامي  ازبكستان  و طراحي  براي  يك  برنامه  خرابكاري  در قلمرو تاجيكستان  به  ۹ تا ۱۹ سال  زندان  محكوم  كرد.
راديو «آسيا پلوس» تاجيكستان  در اخبار ديروز   خود با اعلام  اين  مطلب  افزود: ۶ تن  از محكومين  شهروند تاجيك  بوده  و نفر ديگر نيز از اتباع  روسيه  مي باشد.
براساس  گزارش  اين  راديو متهمين  در ماه  سپتامبر سال  گذشته  ميلادي  در شهر خجند مركز استان  سغد بازداشت  شده  بودند.
در جريان  محاكمه  اين  افراد دادگاه  سغد با قرائت  بخشي  از كيفرخواست  متهمين  اعلام  كرد كه  از منزل  مسكوني  يكي  از محكومين  تعدادي  اسلحه ، فشنگ  تجهيزات  كامپيوتري  و نوارهاي  ويديويي  كشف  و ضبط شده است .
جنبش  اسلامي  ازبكستان  به  عنوان  يك  سازمان  تندرو و تروريستي  در قلمرو آسياي  مركزي  شناخته  شده  و فعاليت  آن در اين  منطقه  ممنوع  اعلام  شده است .

وزير كشور اسپانيا: آتش بس اتا به طور كامل اجرا مي شود
مادريد- ايرنا: آلفردو پرز روبالكابا وزير كشور اسپانيا اطمينان  داد كه  آتش بس  دائمي  گروه  جدايي طلب  باسك  (اتا) كه  از دوم  فروردين  ماه  گذشته  آغاز شده ، به  صورت  واقعي  و كامل  از سوي  اين  گروه  اجرا مي شود.
روبالكابا ديروز در ديدار با فرماندهان  پليس  اسپانيا گفت : ديگر لزومي  به  تهيه  گزارش هاي  تأييد آتش بس  از سوي  اتا وجود ندارد، هرچند دولت  تحركات  اين  گروه  جدايي  طلب  را زير نظر خواهد داشت .
اين  اظهارات  وزير كشور اسپانيا در حالي  ايراد شد كه  وي  هفته  گذشته گفته  بود، هنوز گزارش هاي  تأييدكننده  آتش بس  تكميل  نشده  است .
اتا حدود دو ماه  پيش  پس  از نزديك  به  چهار دهه  فعاليت  مسلحانه  عليه  دولت  مركزي  اسپانيا براي  تحقق  ايده  جدايي  ايالت  باسك  از اين  كشور، اعلام كرد كه  يك  آتش بس  دايمي را در پيش  گرفته  و آماده  است  بر سر اين  موضوع  با دولت  مركزي  به  پاي  ميز مذاكره  بنشيند.با اين  حال ، اتا هنوز خود را خلع  سلاح  نكرده  است .

اعتراض دانشجويان و اساتيد دانشگاه بوستون به رايس
ايسنا: بيش از صد تن از دانشجويان و اساتيد دانشگاه بوستون در اعتراض به ورود رايس به اين دانشگاه تحصن كردند.به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) بيش از صد تن از دانشجويان و اساتيد دانشگاه بوستون روز دوشنبه در اعتراض به ورود كاندوليزا رايس، وزير امورخارجه  آمريكا، به اين دانشگاه براي سخنراني و گرفتن مدرك دكتراي افتخاري حقوق، تحصن كردند.
معترضان پلاكاردهايي در دست داشتند كه روي آنها نوشته شده بود بوستون، دروغ و شكنجه را گرامي مي دارد.
دانشجويان و اساتيد آمريكايي رايس را به دليل سياست هايش در عراق، فردي دروغگو و جنايتكار و از عاملان ريختن خون مردم بي گناه در عراق دانسته اند.

دستيار ارشد زرقاوي در اردن دستگير شد
مقامات اردني اعلام كردند يك عضو ارشد القاعده را كه در حملات مسلحانه عراق نقش كليدي داشته، دستگير كرده اند.
به گزارش بي بي سي، مقامات امنيتي شهر امان، پايتخت اردن با اعلام اين خبر از افشاي نام اين فرد خودداري اما وي را دستيار ارشد ابومصعب زرقاوي، رهبر القاعده در عراق معرفي كردند.
تلويزيون دولتي اردن خبر داد اين فرد متهم به آدم ربايي، قتل و سرقت است.
فعلاً جزئياتي از هويت يا نحوه دستگيري متهم اعلام نشده اما مقامات امنيتي گفته اند كه جزئيات موضوع را طي برنامه تلويزيوني ويژه اي در پنج شنبه شب منتشر خواهند كرد.ابومصعب زرقاوي كه در اردن متولد شده متهم به طراحي و اجراي بمب گذاري و آدم ربايي هاي متعدد در عراق و قتل عراقي ها و خارجيان است.

انتقاد دبيركل سازمان ملل از دولت سودان
ايرنا: الاخضر ابراهيمي فرستاده  سازمان  ملل  ديروز عازم  سودان  شد تا توافق  دولت  اين  كشور را براي  اعزام  نيروهاي  پاسدار صلح  اين  سازمان  به  دارفور كسب  كند.به گزارش  شبكه  خبري  بي بي سي ، كوفي  عنان  دبيركل  سازمان  ملل  دولت  سودان  را به  نقض  قوانين  بشردوستانه  اين  سازمان  در دارفور و جلوگيري  از ورود سوخت  و غذا به  اين  منطقه  متهم  كرد.
در گزارش  عنان  كه  قرار است  به  شوراي  امنيت  سازمان  ملل  ارائه  شود آمده است : با وجود اينكه  اوائل  ماه  جاري  ميلادي  توافقنامه  صلح  ميان  طرفين  درگير در بحران  دارفور امضا شد، اما شهروندان  دارفور همه  روزه  مورد تعرض  و حملات  متعدد از جانب  همه  گروههاي  درگير در منطقه  واقع  مي شوند.
هم اكنون  هفت  هزار نظامي پاسدار صلح  اتحاديه  آفريقا در دارفور حضور دارند كه  سازمان  ملل  قصد دارد نيروهاي  خود را جايگزين  كند اما دولت  سودان  با آن  مخالفت  مي كند.
دولت  سودان  اين  اتهام  را كه  گروههاي  وابسته  به  دولت  در دارفور دست  به  خشونت  مي زنند تكذيب  كرده  و اعلام  كرده  كشورهاي  غربي  به  دليل  مقاصد مغرضانه  سياسي  خود اوضاع  سودان  را بحراني  مي نمايانند.
دو گروه  شورشي  موسوم  به  جنبش  آزاديبخش  سودان  و جنبش  عدالت  و مساوات فوريه  سال  ۲۰۰۳ در دارفور جنگ  با نيروهاي  دولتي  را آغاز كردند.
دستكم  ۱۸۰ تا ۳۰۰ هزار نفر در اثر اقدامات  خشونت آميز، قحطي  و بيماري  در منطقه  دارفور كشته  و بيش  از دو ميليون  و ۵۰۰ هزار نفر نيز بي خانمان  شدند.

طرح صلح عربستان
ايسنا: سفير عربستان در آمريكا با اشاره به طرح صلح عربستان، آن را تنها طرح سياسي دانست كه منجر به ايجاد صلح واقعي و دايم، همكاري اقتصادي و روابط طبيعي ميان اسرائيل و جهان عرب مي شود.
به گزارش روزنامه  الراي العام چاپ كويت، امير تركي الفيصل سفير عربستان در آمريكا، در گفت وگو با روزنامه  عبري يديعوت آحارونوت اظهار داشت: ما به ايهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل پيشنهاد مي كنيم تا طرح صلح ارايه شده از سوي ملك عبدالله پادشاه عربستان را جدي بگيرد.
فيصل گفت: سه سال قبل طرح صلح ملك عبدالله بين اسرائيل و جهان عرب مطرح شد كه مورد حمايت تمامي كشورهاي عربي قرار گرفت كه اين طرح براساس صلح كامل كشورهاي عربي با اسرائيل در مقابل عقب نشيني از سرزمين هاي اشغالي است.
وي با بيان اين كه البته اسرائيل تا به امروز ترجيح داده تا اين طرح را ناديده بگيرد، افزود: اما به رغم تمام اين ها، طرح مذكور در ديدار با تمامي رهبران عرب مطرح مي شود؛ چرا كه اساس صلح كامل با اسرائيل است اگر چه بهاي آن عقب نشيني تا مرزهاي ۱۹۶۷ است.

نماينده پارلمان كويت:
استيضاح نخست وزير باعث انحلال مجلس شد
يكي از اعضاي مجلس منحله كويت درخواست استيضاح نخست وزير را سبب اصلي صدور دستور انحلال پارلمان از سوي امير اين كشور دانست.
به گزارش ايسنا صالح عاشور در گفتگو با شبكه خبري العالم تأكيد كرد: پس از اينكه دو سمت وليعهدي و سمت نخست وزيري از هم جدا شدند مجلس امت كويت براي نخستين بار خواستار استيضاح نخست وزير درباره مسئله توزيع حوزه هاي اخذ راي شد.
وي افزود: درخصوص چگونگي توزيع حوزه هاي اخذ راي دولت و پارلمان تقريبا به بن بست رسيدند.
علاوه بر اين، بين اعضاي پارلمان نيز دودستگي آشكاري در اين باره به وجود آمده بود.
وي گفت: بعد از اينكه اين مشكل از پارلمان به سطح جامعه منتقل شد و در اين خصوص همايش ها و سخنراني هاي انتخاباتي در خارج از پارلمان صورت گرفت براي جلوگيري از به وجود آمدن درگيري و تاثير منفي بر جامعه امير كويت تصميم به انحلال پارلمان گرفت.
نشست سه جانبه مبارك، محمود عباس و اولمرت
حسني  مبارك  رئيس  جمهور مصر در اظهاراتي  كه  ديروز   منتشر شد پيش  بيني  كرد ايهود اولمرت  نخست  وزير رژيم  صهيونيستي  پس  از بازگشت  از آمريكا با محمود عباس  رئيس  تشكيلات  خودگردان  فلسطيني  ديدار و گفت  وگو كند.
به گزارش  خبرگزاري  رويترز از قاهره  روزنامه  الجمهوريه  به نقل  از مبارك نوشت  وي  پس  از بازگشت  اولمرت  از واشنگتن  با او در شرم  الشيخ  ديدار خواهد كرد تا مقدمات  ديدار سه جانبه  بين  وي  و اولمرت  و محمود عباس  فراهم  آيد.
رئيس  جمهور مصر گفته  است  هدف  از اين  ديدار نيز خارج  كردن  روند صلح  از بن بست  كنوني  است .

درگيري نظاميان انگليسي با طالبان
004605.jpg
گروه سياسي خارجي: مطبوعات انگليس ديروز از اولين درگيري نظاميان انگليسي مستقر در جنوب افغانستان با نيروهاي طالبان خبر دادند.
روزنامه ديلي تلگراف با اعلام اين خبر به نقل از يك افسر بلندپايه انگليسي نوشت، با شدت گرفتن درگيري ها در روزهاي اخير در جنوب افغانستان بيش از صد نظامي انگليسي طي يك هفته گذشته در كنار سربازان و نيروي پليس افغان در خنثي كردن حملات طالبان در اين منطقه حضور داشته اند. هلي كوپترهاي آپاچي انگليس هم براي اولين بار در اين عمليات  ها حضور داشتند.
انگليس اخيرا فرماندهي نيروهاي ناتو در افغانستان را به عهده گرفت.
ناتو به زودي فرماندهي عمليات هاي نظامي بين المللي در جنوب افغانستان را به عهده مي گيرد. تا آن زمان نزديك به ۳ هزار سرباز انگليسي براي كمك به حفظ امنيت در استان هلمند در جنوب افغانستان مستقر خواهند شد.

سفر البرادعي به آمريكا
گروه سياسي خارجي: محمد البرادعي، مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي كه اين هفته براي سفري چند روزه عازم آمريكا شده بود ديروز گفت وگوهاي خود با مقام هاي اين كشور را آغاز كرد.
به گزارش خبرگزاري شين هوا از وين، قرار بود «محمد البرادعي» ديروز و امروز گفت وگوهايي را با «كاندوليزا رايس» ، وزير امور خارجه، «استفن هادلي» ، مشاور امنيت ملي، «جان نگروپونته» ، رئيس سازمان اطلاعات ملي و سناتورهاي آمريكايي داشته باشد.
ديپلماتها گفتند احتمالا وي در اين مذاكرات از مقامات آمريكايي خواهد خواست تضمين هاي امنيتي را به منظور حل مسئله هسته اي ايران به اين كشور ارائه دهند.

انتقاد ماهاتير محمد از سانسور رسانه ها در مالزي
گروه سياسي خارجي: ماهاتير محمد نخست وزير سابق مالزي كه در دوران مسئوليتش همواره به سركوب و محدود كردن رسانه ها متهم مي شد، از رسانه هاي اين كشور به خاطر سانسور حرف هايش انتقاد كرد.
به گزارش خبرگزاري رويترز، ديروز در مالزي اتفاقي روي داد كه بسياري آن را از وقايع كنايه آميز جهان امروز مي دانند. ماهاتير محمد ديروز با يك سايت اينترنتي گفت وگو كرد كه در دوران خفقان رسانه اي حكومت او و براي فرار از ممنوعيت ها و تعطيلي هاي مطبوعات شروع به كار كرد.
او در گفت وگو با اين سايت اينترنتي خبري رسانه هاي مالزي را به خاطر عدم انعكاس انتقادات اخيرش از عبد الله احمدبدوي نخست وزير كنوني كشور و جانشين ماهاتير مورد انتقاد قرار داد و از سانسور رسانه اي گلايه كرد. ماهاتير ۸۰ ساله اخيراً از اقدام دولت مالزي در لغو طرح ساخت پل به سنگاپور انتقاد كرد و نخست وزير را به خاطر اين كار به بي توجهي به تماميت ارضي كشور متهم كرده بود. اما سخنان انتقاد آميز او در مطبوعات به خوبي منعكس نشد.
در پي انتقاد ماهاتير از سانسور رسانه اي، چند سردبير مطبوعات مالزي در گفت وگو هاي جداگانه اي اعلام كردند كه در دوران دولت خود ماهاتير محمد هم هيچ روزنامه اي چنين انتقاداتي را چاپ نمي كرد. آنها دليل اصلي گلايه  ماهاتير را عادت داشتن به تيتر شدن در صفحات نخست دانستند و گفتند، او بعد از سالها حكومت به تيتر شدن حرف ها و اظهاراتش در صفحه اول روزنامه ها عادت كرده بود و اكنون نمي تواند قبول كند كه حرف هايش در صفحه ۱۰ روزنامه چاپ مي شود.

افزايش حمله به خارجيان در آلمان
004608.jpg
گروه سياسي خارجي: بر اساس گزارشي كه اداره حمايت از قانون اساسي آلمان منتشر كرده است، پديده نئونازيسم در سال ۲۰۰۵ در اين كشور به طور چشمگيري افزايش يافته است.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري فرانسه از برلين، بر اساس اين گزارش، شمار جرائم و تبهكاري هايي كه راستگرايان افراطي در آلمان انجام داده اند در سال گذشته به طور چشمگيري افزايش يافته و به ۱۵۳۶۱ مورد رسيده است. بر اساس همين گزارش، ميزان جرم و جنايت نئونازي هاي آلمان نسبت به سال ۲۰۰۴ حدود ۲۸ درصد افزايش يافته است. در سال دو هزار و چهار ۹۵۸ مورد جرم و اقدامات تبهكارانه توسط نئونازي ها انجام گرفته است.
در همين راستا، ولفگانگ شويبله وزير كشور آلمان نسبت به رشد پديده زشت خشونتهاي نژادپرستانه و نئونازيسم در اين كشور هشدار داد و آمادگي دولت را براي مقابله با اين پديده به ويژه در طول مسابقات فوتبال جام جهاني كه آلمان ميزبان آن است اعلام كرد.
در چند هفته گذشته حمله به خارجيان رنگين پوست در آلمان ابعاد تازه اي يافته است و در آخرين مورد يك نماينده خارجي تبار پارلمان مورد حمله افراد دست راستي قرار گرفت. در آستانه آغاز بازي هاي جام جهاني فوتبال دولت آلمان سعي در مبارزه با نيروهاي دست راستي دارد ولي سخنگوي پيشين دولت آلمان خطر حمله به خارجيان را در بعضي مناطق بسيار زياد عنوان كرد و از خارجيان خواست از رفت و آمد در نقاطي از اطراف برلين خودداري كنند. سخن او واكنش منفي مقام هاي رسمي آلمان را به دنبال داشت و وزير كشور ولفگانگ شويبله در مصاحبه اي راديو تلويزيوني اعلام كرد كه دولت با قدرت در برابر متجاوزان به حقوق خارجيان خواهد ايستاد.
حمله به خارجي ها در ايالت هاي شرقي آلمان گسترده تر از مناطق غربي است و بسياري اين پديده را از عوارض باقي مانده از رژيم كمونيستي سابق مي دانند.

انتقاد عفو بين الملل از آمريكا و انگليس
به خاطر نقض حقوق بشر
004611.jpg
ايرنا: عفو بين الملل  ديروز آمريكا و هم پيمان  اصلي اش ، انگليس  را به خاطر نقض  حقوق  بشر در جريان  جنگ هايي  كه  اين  دو كشور در راستاي  مبارزه  با تروريسم  خوانده اند، مورد سرزنش  قرار داد.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از لندن ، عفو بين الملل  در گزارش  سالانه  خود همچنين  دولت  آمريكا را به  خاطر نگهداري  هزاران  نفر بدون  محاكمه  و يا وارد شدن  اتهامي  عليه  آنها مورد انتقاد شديد قرار داد.
اين  افراد از زمان  حملات  ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در آمريكا، در عراق ، افغانستان  و پايگاه  دريايي  گوانتانامو در كوبا زنداني  هستند.
اين  نهاد هوادار حقوق  بشر كه  مقر آن  در لندن  است ، دولت  انگليس  را نيز به  خاطر سركوب  امنيتي  در پي  حملات  انتحاري  هفتم  ژوئيه  ۲۰۰۵ در لندن  كه  ۵۶ كشته  برجا گذاشت ، سرزنش  كرد.
در گزارش  عفو بين الملل  آمده  است : تدابيري  كه  هدف  از آن  مبارزه  با تروريسم  بود، مواردي  از نقض  جدي  حقوق  بشر را در پي  داشته  و به  افزايش  نگراني ها در خصوص  تاثير اين  تدابير بر مسلمانان  و ساير جوامع  اقليت  دامن زده  است .
در اين  گزارش  آمده  است  كه  تحولات  يادشده  بخشي  از يك  روند گسترده تر است .
عفو بين الملل  ادامه  داد: دولت  (انگليس ) به  فرسايش  حقوق  بنيادين  انساني ، حاكميت  قانون  و استقلال  قوه  قضائيه  ادامه  داده  و اين  كار را از طريق  اقداماتي  از جمله  استمرار برخي  تلاش ها براي  تضعيف  ممنوعيت  شكنجه  در داخل  و خارج  از كشور و همچنين  با تصويب  قوانين  و يا تلاش  براي  تصويب  قوانيني  انجام  داده  است  كه  مغاير قوانين  داخلي  و بين المللي  مربوط به  حقوق  بشر هستند.
عفو بين الملل  همچنين  دولت  انگليس  را به  خاطر دادن  اجازه  به  سازمان  مركزي  اطلاعات  آمريكا (سيا) براي  استفاده  از خاك  انگليس  به  منظور نقل  و انتقال  مظنونان  امنيتي  به  كشورهاي  مختلف  و مغاير با هرگونه  چارچوب  قانوني ، سرزنش  كرد.
علاوه  بر اين ، نهاد ياد شده  مقامات  انگليسي  را به خاطر نقض  قوانين  داخلي  و بين المللي  مربوط به  حقوق  بشر از طريق  نقش  داشتن  در توقيف  دست كم  ۱۰ هزار نفر در عراق  بدون  هيچ  اتهامي ، تقبيح  كرد.
آمريكا نيز كه  در مبارزه  با تروريسم  خود از حمايت  قاطعانه  انگليس برخوردار بوده  است ، از سوي  عفو بين الملل  به  نقض  حقوق  بشر نه تنها در زندان هاي  عادي  كه  در بازداشتگاه هاي  مخفي  نيز متهم  شده  است .
در گزارش  يادشده  آمده  است : گزارش هايي  درباره   وجود بازداشتگاه هاي  تحت  اداره   آمريكا در مكان هايي  فاش  نشده  دريافت  شده  است  كه  زندانيان  در اين  مراكز در شرايطي  در حد ناپديد شدن  به  سر مي برند.
عفو بين الملل  ادامه  داد: گزارش هاي  مربوط به  مرگ  افراد در بازداشت ، شكنجه  و بدرفتاري  نيروهاي  آمريكايي  در عراق ، افغانستان  و گوانتانامو همچنان  دريافت  مي شود.

پايان ديدار صدراعظم آلمان از چين
004599.jpg
ايرنا: نخستين  سفر دو روزه  آنگلا مركل  صدراعظم  آلمان  به  چين  عصر ديروز به  وقت  محلي  پس از گفتگو با مقامات  اين  كشور درباره  مناسبات  دوجانبه ، مساله  هسته اي  ايران  و ديگر مسايل  مورد علاقه  پايان  يافت . مركل  شب  دوشنبه  براي  گفت  وگو با مقامات  چين  وارد پكن  شد.
ليو جيان  چائو سخنگوي  وزارت  خارجه  چين  روز سه شنبه  درگفت وگو با خبرنگاران به  تشريح  دستاوردهاي  سفر مركل  به  چين  پرداخت  و گفت  آلمان  مايل  به  تقويت  بيشتر همكاري هاي  خود با چين  در زمينه هاي  اقتصادي  و بازرگاني  است  و اميدوار به  سرمايه گذاري  بيشتر موسسه هاي  چين  در آلمان  مي باشد.
وي  گفت:  رهبران  چين  در ديدار با صدراعظم  آلمان  درباره  روابط دو جانبه ، مساله  حقوق  بشر و مسايل  منطقه اي  و بين المللي  و مسايل  مورد توجه  مشترك  به بحث  و تبادل  نظر پرداختند.
سخنگوي  وزارت  خارجه  چين ، آمادگي  اين  كشور را براي  گفت  و گو با آلمان  و ديگر كشورها درباره  حقوق  بشر براساس  برابري  و احترام  متقابل  اعلام  كرد.
ليو گفت : چين  به  گفت وگوي  برابر و با احترام  متقابل  با كشورهاي  جهان در اين باره  اهميت  مي دهد و براي  افزايش  آشنايي  با يكديگر، كاهش  اختلافات و مساعدت  به  پيشرفت  امور حقوق  بشر جهان  تلاش  مي كند.
وي  مناسبات  چين  و اتحاديه اروپا را از ديگر محورهاي  مذاكرات  صدراعظم  آلمان  و رهبران  چين  ذكركرد و ابراز اميدواري  كرد كه آلمان  در زمان  رياست  بر اتحاديه  اروپا براي  مساعدت  به  پيشرفت  روابط چين  و اتحاديه  اروپا و از بين  بردن  نگراني هاي  پكن  تلاش  كند.
آنگلا مركل  صدر اعظم  آلمان  با هو جين  تائو رئيس  جمهوري  و ون  جيابائو نخست  وزير چين  نيز درباره  مساله  هسته اي  ايران  گفت  وگو كرد.

برخورد هواپيماهاي جنگي تركيه و يونان
آنكارا _ واحد مركزي خبر: عبدالله گل وزير امور خارجه تركيه در گفتگويي تلفني با دورا باكوياني همتاي يوناني خود واقعه برخورد جنگنده هاي نيروي هوايي دو كشور را بر فراز درياي اژه بررسي كرد.
طرفين در اين گفتگوي تلفني ابراز اميدواري كردند اين حادثه به روابط رو به رشد دو كشور لطمه اي وارد نكند.
اين مكالمه تلفني در حالي صورت گرفت كه وزير خارجه يونان در هلسينكي پايتخت فنلاند بود و سفر خود را به پاريس لغو كرد.
دو جنگنده اف ۱۶ نيروي هوايي تركيه و يونان بعدازظهر ديروز پس از برخورد در آسمان درياي اژه در نزديكي جزيره كرپه سقوط كردند.
گزارش ها از نجات خلبان هواپيماي تركيه و كشته شدن خلبان هواپيماي يوناني حكايت دارد.
وزارت امور خارجه يونان نيز ديروز در بيانيه اي اعلام كرد دو كشور تركيه و يونان توافق كرده اند كه اجازه ندهند برخورد دو هواپيماي جنگنده آنها بر روند بهبود مناسباتشان تاثير گذارد.
از سوي ديگر، به گزارش ايرنا از آنكارا، وجدي  گونول  وزير دفاع  تركيه  مساله  سقوط هواپيماهاي  جنگنده  نظامي تركيه  و يونان  را يك مساله  حقوق  بين المللي  خواند.
به  گزارش  شبكه  تلويزيوني  ان .تي .وي  گونول  با رد ادعاهاي  مربوط به تجاوز هواپيماهاي  جنگنده  تركيه  به  حريم  هوايي  يونان  گفت : از ديد ما چنين  تجاوزي  صورت  نگرفته  و اين  مساله  يك  مساله  مرتبط با حقوق  بين المللي  است .
گونول  گفت : خلبان  هواپيماي  نظامي تركيه  نجات  يافته  و قايقهاي  سريع السير تركيه  براي  انتقال  وي  به  خاك  تركيه  حركت  كرده اند.
به  گفته  وزير دفاع  تركيه  دو هواپيماي  نظامي تركيه  و يونان  در حريم هوايي  بين المللي  به  هم  برخورد كرده اند.
مسئولين  ستاد ارتش  تركيه  مدل  هواپيماي  ساقط شده  تركيه  در درياي  اژه  را اف  ۱۶سي  اعلام  كرده اند.
به  گزارش  شبكه  تلويزيوني  ان .تي .وي  هواپيماي  يادشده  روز جاري  از فرودگاه  دآلمان  به  هوا برخاسته  بود.
دو هواپيماي  اف  ۱۶ تركيه  و يونان  روز سه شنبه  در نزديكي  جزيره  كرپه يونان  براثر برخورد با يكديگر سقوط كردند.
گفته  مي شود دو هواپيماي  ياد شده  به  هنگام  ردگيري  به  يكديگر برخوردكرده اند.
جنگنده هاي  تركيه  و يونان  خصوصا به  هنگام  پرواز در آبهاي  درياي  اژه مبادرت  به  ردگيري  يكديگر مي كنند.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |