چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۹۳ - May 24, 2006
وزير امور خارجه ايران :
پيشنهاد اروپا منافع دو طرف را دربر داشته باشد
004554.jpg
گروه سياسي: روز گذشته وزير خارجه ايران در همايش بسيج و سياست خارجي حاضر شد و اظهار كرد كه اميدوار است پيشنهاد اروپا به نحوي تنظيم شود كه منافع دو طرف را در بر گيرد. ايرنا گزارش داد كه منوچهر متكي، وزير خارجه ايران در اين همايش اعلام كرده كه پيشنهاد اروپا كه بيشتر در رسانه ها طرح شده، هنوز به طور رسمي به ايران تحويل نشده و از اين رو ايران نيز واكنش رسمي به آن نشان نداده است.
متكي در حالي اين نظر را اعلام كرد كه شب گذشته پنج كشور عضو دائم شوراي امنيت و آلمان در لندن در جلسه اي حاضر شدند و درباره پرونده هسته اي ايران گفت و گو كردند.
اين جلسه پيش از جلسه گردهمايي اصلي است كه قرار است امشب برگزار شود. از آن جايي كه نشست لندن قرار بوده دربرگيرنده نتيجه نهايي رايزني هاي كشورهاي صاحب حق  رأي در شوراي امنيت سازمان ملل متحد باشد، چندبار به تعويق افتاده و حتي هنوز مشخص نيست كه آيا نتيجه قطعي از آن حاصل مي شود و يا دور ديگري از گفت و گوها در راه خواهد بود.
ايران در حال حاضر به عرف ديپلماتيك عمل كرده و واكنشي غير از آن چه كه وزير خارجه گفت، به اجلاس لندن نشان نمي دهد تا مشخص شود نتيجه نهايي چيست. اما رايزني ها حاكي از اين است كه به احتمال زياد اروپا سعي مي كند بر روي موارد تشويقي مانور دهد و آن را با موارد تنبيهي مخلوط نكند كه واكنش تند ايران را به همراه نداشته باشد.
004563.jpg
تهديد مستقيم بولتون عليه ايران
جان بولتون، سفير آمريكا در شوراي امنيت سازمان ملل به خبرگزاري رويترز گفت كه اگر رژيم ايران دست از فعاليت هسته اي بر دارد، مي تواند به حكومت خود ادامه دهد و شايد هم روابط آنها با آمريكا بهتر شود. اين تهديد آشكار روز گذشته در نيويورك عنوان شد.هرچند وي پس از آن گفت كه قصد تهديد نداشته و منظور اين نبوده كه اگر رژيم ايران همكاري نكند، آن ها حكومت را عوض مي كنند، اما گفته مزبور معنايي غيراز اين نيز ندارد. وي به خبرنگاران گفت كه منظور من مثالي مانند ليبي بود كه رژيم آنها مانده و روابط نيز به سوي عادي سازي مي رود.

نيكلاس برنز، معاون وزير خارجه آمريكا نيز تأييد كرده كه پيش از نشست لندن و در گروه هاي كاري دو نفره، شش كشور ياد شده به مذاكره مي پردازند تا داشته ها و نداشته ها مشخص شود تا بتوان براي اجلاس اصلي پيشنهادها را آماده كرد. از نظر اروپا، مشوق هاي اقتصادي و تجاري قابل بحث است اما هنوز جايي براي تضمين هاي امنيتي مانده كه آمريكا حاضر به ارائه آن نيست؛ موضوعي كه ايران نيز با بي ميلي بدان واكنش نشان داده است. كاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريكا نيز بار ديگر اين پيشنهاد را رد كرد و گفت كه آمريكا حاضر به چنين كاري نيست. محمد البرادعي دبيركل آژانس بين الملل انرژي اتمي و برنده جايزه صلح نوبل كه پيش تر با صراحت اعلام كرده آمريكا بايد تضميني امنيتي دهد، راهي واشنگتن شده و پيش از مذاكرات لندن با رايس ديدار مي كند تا بار ديگر نظر خود را به او ارائه دهد. رايس ضمن رد درخواست ها براي دادن تضمين امنيتي به ايران گفته بود كه هنوز چنين درخواستي از آمريكا نشده است و شايد البرادعي در كاخ سفيد اين پيشنهاد را به آمريكا بدهد. اين حركت در صورت پيشرفت با يك نتيجه همراه خواهد بود؛ مشوق هاي پيشنهادي اقتصادي از اروپا در نشست لندن و تضمين امنيتي آمريكا پس از ديدار البرادعي. اگر اين نتيجه حاصل شود، آن زمان توپ در زمين ايران است تا قاعده بازي را تعريف كند. شرط ايران نيز از پيش تعريف و اعلام شده كه حفظ حق ايران در داشتن چرخه سوخت هسته اي از اصول اوليه ايران است كه در ضمن غيرقابل مذاكره و غيرقابل برگشت است. دبيركل آژانس اما درخواست مذاكره مستقيم ايران و آمريكا را نيز مطرح كرده بود اما آمريكا جواب مثبتي به اين درخواست نداد.
قائم مقام شوراي عالي امنيت ملي ايران نيز در خصوص مذاكره با آمريكا به ايسنا گفته كه هنوز حسن نيتي از سوي آمريكايي ها ديده نشده تا بتوان در مقوله انرژي هسته اي با آنها مذاكره كرد. رحماني فضلي گفت: با كشوري كه از سوي آن تهديد مستقيم مي شويم، نمي توانيم مذاكره كنيم و طرح اين مسئله بيشتر جنبه تبليغاتي دارد. آمريكا در اين ميان تندترين موضع را اختيار كرده است و حتي بعيد است البرادعي بتواند آنها را به موضع ملايم تر بازگرداند. مذاكره كنندگان ديگر نيز وضعيت بهتري ندارند كه نشان مي دهد اهداف جنگ طلبانه با واكنش مثبت همراه نشده است. وزير خارجه آلمان در سفر به امارات سعي كرد به اعراب حاشيه خليج فارس القا كند كه برنامه هسته اي ايران مضر است كه متعاقب آن نظر امارات متحده عربي نيز موضعي براي حفظ محيط زيست خليج فارس بود. در اين ميان عمان كه پيش تر تقاضاي ميانجيگري در پرونده هسته اي ميان ايران و آمريكا را كرده، موضعي منطقي تر گرفت و خبر داد كه نماينده اي از سوي شوراي همكاري خليج فارس راهي ايران مي شود تا در اين خصوص مذاكره كند. اسرائيلي ها از حضور طرف هاي پرونده در گفت و گو راضي نيستند و از اين رو جان بولتون را يار و حامي اسرائيل در شوراي امنيت سازمان ملل خوانده اند. اما سفر مقامات اروپايي به كشورهاي عربي بي اثر هم نبود و مقامات عربستان سعودي نيز در قبال برنامه هسته اي ايران موضع گرفتند. موضع عربستان سعودي به قدري غيرمنتظره بود كه بلافاصله واكنش سخنگوي وزارت خارجه را به همراه داشت. آصفي از اظهارات غيرواقعي مسئولان سعودي ابراز شگفتي كرد و گفت كه برنامه هسته اي ايران صلح آميز و با نظارت آژانس بين المللي انرژي اتمي است و ايران به اقدامات اعتماد سازي نيز دست زده است. وي تأكيد كرد كه حق استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي حق همه كشورها از جمله ايران است.
در همين راستا عمان به زودي وزير خارجه خود را راهي ايران مي كند تا رفع نگراني به كشورهاي عربي انتقال داده شود.
از سوي ديگر و در پي تبليغاتي در خصوص تأثير ايران بر منطقه در صورت فشار آمريكا، حزب الله لبنان تصريح كرد كه ايران براي دفاع از خود در برابر آمريكا نيازي به حزب الله ندارد. رويترز در گزارشي مدعي شد كه در صورت فشار بر ايران، دامنه آن به فشار حزب الله بر اسرائيل تأثير مي گذارد كه معاون دبيركل حزب الله لبنان در گفت و گو با همين خبرگزاري، خبر مزبور را تكذيب كرده و نعيم قاسم گفت: حزب الله هيچ تصميمي براي ورود به هرگونه درگيري در منطقه را ندارد و موضع آن دفاع در برابر تهاجم است.

به مناسبت سالروز آزادسازي خرمشهر صورت گرفت:
ديدار گروهي از فعالان عرصه دفاع مقدس
با مقام معظم رهبري
گروه سياسي: در اولين روز خرداد ماه و همزمان با سالروز آزادسازي خرمشهر، جمعي از فعالان عرصه فرهنگي دفاع مقدس در قالب «مؤسسه فرهنگي عاشورا» با مقام معظم رهبري ديدار كردند.
به گزارش مركز اطلاع رساني بنياد حفظ آثار و ارزش هاي دفاع مقدس، در اين ديدار كه همزمان با سالروز آزادسازي خرمشهر انجام شد، ابتدا «احسان محمدحسني» مدير مؤسسه عاشورا و معاونت هنري بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس، گزارشي از شرح فعاليت هاي مؤسسه عاشورا در زمينه ترويج و نشر فرهنگ جبهه در قالب فيلم، كتاب و برگزاري مراسم مختلف ارائه كرد.
مقام معظم رهبري با ابراز رضايت از فعاليت جواناني كه در اين عرصه مهم فرهنگي به كار مشغولند، بر ضرورت حفظ و نشر ارزشهاي دفاع مقدس تاكيد نمودند و از آنان خواستند كه پرتوان تر از گذشته به كار خود ادامه دهند.

گفت و گوي تلفني چاوز و احمدي نژاد
004557.jpg
ايسنا : روساي جمهوري ايران و ونزوئلا دوشنبه شب در گفت وگوي تلفني بر حمايت و پشتيباني دو كشور از مواضع يكديگر در موضوعات مختلف بين المللي به خصوص موضوع هسته اي ايران و گسترش هرچه بيشتر روابط دو جانبه در همه زمينه ها تأكيد كردند.
محمود احمدي نژاد، رئيس جمهوري اسلامي ايران در اين گفت وگو با قدرداني از مواضع چاوز و دولت و ملت ونزوئلا در پشتيباني از حق جمهوري اسلامي ايران در دستيابي به فناوري صلح آميز هسته اي، گفت: ما اهداف و آرمان هاي مشترك فراواني داريم كه ما را عميقا به هم پيوند زده است و از سوي ديگر بدخواهان دو كشور نيز روز به روز در موضع ضعيف تري قرار مي گيرند.هوگوچاوز، رئيس جمهور ونزوئلا نيز با تأكيد بر حمايت قاطع ونزوئلا از ايران در دستيابي به فناوري صلح آميز هسته اي خطاب به رئيس جمهور كشورمان افزود: مطمئنم رهبر انقلاب و شما با تدبير، مساله  هسته اي را به پيش خواهيد برد و قطعا ملت ايران در اين مسير موفق خواهد شد.

مديرمسئول ايران:
انتشار كاريكاتور عمدي نبوده است
مهر: غلامحسين اسلامي فرد با تاكيد بر اينكه انتشار كاريكاتور عمدي نبوده است گفت: به قانون احترام مي گذاريم و اميدواريم آنچه كه ما به آن رسيده ايم براي قوه قضائيه هم روشن شود.
مدير مسئول روزنامه ايران با بيان اين مطلب افزود: اين مطلب كه موجب كدورت بين هموطنان آذري زبان ما شده در صفحه طنز بخش كودكان نشريه ايران جمعه منتشر شده بود و وقتي كه ما متوجه شديم اشتباهي در آن صورت گرفته در اولين شماره روزنامه از هموطنانمان عذرخواهي كرديم.
اسلامي فرد در ادامه خاطر نشان كرد: ما در تحريريه به اين نتيجه رسيديم كه اين اشتباه عمدي نبوده ولي به دليل اينكه براي ما مهم بود مطلبي كه در روزنامه ايران چاپ مي شود باعث آزردگي هموطنان ما نشود - چه هموطنان آذري و چه ديگر هموطنان - از آنها عذرخواهي كرديم.
وي با اشاره به مطلب منتشر شده در روزنامه ايران جمعه گفت: به هرحال ما متاسفيم كه اين اتفاق افتاد و به شكلهاي مختلف هم تاسف خود را اعلام كرديم.

كوتاه از خانه ملت
الزام قوه قضائيه به معرفي مفسدان اقتصادي
گروه سياسي : محمد دهقان، مخبر كميسيون حقوقي و قضايي مجلس شوراي اسلامي از تصويب طرح الزام قوه قضائيه به معرفي اسامي مفسدان اقتصادي در اين كميسيون خبر داد.
جايگزيني طرح پيشنهادي
رضا طلايي نيك، سخنگوي فراكسيون وفاق و كارآمدي مجلس گفت: اين فراكسيون خواستار جايگزين شدن طرح پيشنهادي شوراي عالي استانها به جاي لايحه اصلاح قانون شوراهاست.وي افزود: در اين لايحه سه انحراف بزرگ شناسايي شده است.
منع مداخله مقامات در معاملات
در جلسه علني ديروز مجلس شوراي اسلامي، كليات طرح منع مداخله مقامات، مسئولان و كارگزاران جمهوري اسلامي ايران در معاملات و داوري دستگاه هاي دولتي و مؤسسات عمومي با ۱۱۱ راي موافق به تصويب رسيد.
موافقت  نامه گمركي ايران و گرجستان
لايحه موافقتنامه بين ايران و گرجستان در زمينه كمك متقابل اداري در امور گمركي بررسي و به تصويب نمايندگان رسيد.
استخدام نورچشمي ها
ايرج نديمي مخبر كميسيون اقتصادي مجلس با انتقاد به اخراج تعداد كثيري از كارگران و استخدام برخي نورچشمي ها در وزارتخانه ها گفت: در اين وزارتخانه ها از سويي با اخراج كثيري از كارگران رو به رو هستيم و از سويي ديگر در برخي وزارتخانه ها اجازه استخدام رسمي نورچشمي ها داده شده كه اين وهن قانون است.
آرام جانم صبركن!
حداد عادل در واكنش به اصرار عماد افروغ كه با صداي بلند درخواست صحبت براي دادن تذكر ماده ۷۷ را داشت گفت: آرام جانم صبركن. افروغ در جواب افزود: اجازه دهيد در جواب طنز شاعرانه شما من هم يك تيكه بگويم «قربان قد و بالاي رعناي شما آقاي دكتر» ريش و قيچي دست شماست، ما را مي سوزانيد فرصت يك آه هم به ما نمي دهيد آخر هم مي گوييد «آرام جانم» ؟!
كشف يك روستا
علي زادسر، نماينده جيرفت در مجلس شوراي اسلامي خبر از كشف يك روستا اطراف جنوب كرمان به نام «پيد نكوئيه» داد كه مردم آن همانند غارنشين  ها بوده و با برگ درخت تغذيه مي كنند.
نشست وزراي اطلاعات، كشور، مسكن و رئيس مجلس
در نشست مشترك رئيس مجلس شوراي اسلامي با مسئولين برخي نهادها و سازمان هاي دولتي پديده حاشيه نشيني مورد بحث و بررسي قرار گرفت و راهكارهاي موجود مطرح گرديد.حداد عادل با اشاره به اهميت پديده حاشيه نشيني به عنوان يكي از مشكلات بزرگ جامعه خواستار رسيدگي هر چه زودتر به اين مساله از سوي همه دستگاه هاي ذي ربط گرديد.در اين جلسه علاوه بر وزراي مسكن و شهرسازي، اطلاعات، كشور، فرمانده نيروي انتظامي، تعدادي از اعضاي كميسيون امنيت ملي، رئيس بنياد مسكن انقلاب اسلامي و مسئولين بهزيستي حضور داشتند كه به ارائه نقطه نظرات خود در خصوص پديده حاشيه نشيني پرداختند.

يادداشت
فتح سوم
دكتر محمد دروديان
هم اكنون ۲۳ سال از زمان آزاد سازي خرمشهر مي گذرد. امروز نام اين شهر در يك فرآيند سياسي _ نظامي و اجتماعي مبدل به يك نماد از مقاومت و پيروزي در جنگ گرديده است. اين گونه حوادث بزرگ از دو ويژگي برخوردارند كه بايد مورد توجه قرار گيرد:
۱) حوادث بزرگ تاريخي حاصل تلاقي رخدادها و روندهاي خاصي هستند كه موجب بروز و ظهور آن مي شود. همين ويژگيها موجب تكرارناپذيري حوادث بزرگ مي شوند.
۲) حوادث بزرگ جريان ساز، الهام بخش و موثر بر حال و آينده هستند و همواره با تفسير و رويكردهاي جديد مورد بازبيني و باز توليد قرار مي گيرند. با اين توضيح مي توان اجمالا به اين موضوع اشاره كرد كه فتح خرمشهر و تحولات جنگ پيش و پس از آن، حاصل تحولات سياسي اجتماعي در ايران است كه در يك مرحله منجر به سقوط شاه شد و بعدها در مقاومت در برابر تجاوز ارتش عراق ظهور كرد و سپس موجب فتح خرمشهر شد و بعدها ادامه جنگ متأثر از همين تحولات بود. بنابراين با شناخت ماهيت تحولات سياسي _ اجتماعي، باورها و اعتقادات و رفتارهاي يك نسل و بررسي ساير مولفه ها و متغيرها مي توان تا اندازه اي منطق حاكم بر وقوع حادثه بزرگ فتح خرمشر را درك كرد. فتح خرمشهر تحقير تاريخي ملت ايران را كه در نتيجه اشغال بخش هايي از كشورمان به وجود آمده بود برطرف ساخت. لذا مردم در واكنش به اين رخداد بزرگ، جشن ملي برگزار كردند. الگوسازي، توليد آگاهي و معرفت تعيين معيار و جهت دهي و ساير امور از جمله دستاوردها و پيامدهاي اين قبيل حوادثند. امتداد مفاهيم و معاني مندرج در نام خرمشهر به عنوان يك نام بزرگ و تاريخي صرفاً با تجليل از گذشته تحقق نمي يابد؛ بلكه بايد برپايه بزرگيها و عظمت حاصل از مقاومت و پيروزي در خرمشهر در سراسر كشور زمينه استقرار سامان جديدي را فراهم كرد. در غير اينصورت حماسه فتح خرمشهر صرفاً در حد يك خاطره مطرح خواهد شد و تجليل از آن در قالب عبارت پردازيهاي مختلف به عادت سالانه اي تبديل خواهد شد. به عبارت ديگر در مواجهه با حوادث و وقايع برجسته تاريخي، سطحي نگري و برخورد صرفاً تبليغاتي همانند نگرش يك بعدي و يا نقد غيرمنصفانه، مي تواند اثر ويرانگر داشته باشد؛ زيرا هر دو روش به يك ميزان در تخريب يك ميراث تاريخي سهيم هستند. چنين برخوردي مانع از پشتوانه سازي براي تصميم گيري برپايه تجربيات حاصل از گذشته خواهد شد.

هاشمي رفسنجاني:
فقدان نظام حزبي كارآمد، يك نقص است
004560.jpg
ايرنا: اكبر هاشمي رفسنجاني رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام روز گذشته  گفت: فقدان نظام حزبي كارآمد در كشور، يك نقص است.
وي در ديدار با اعضاي جديد شوراي مركزي حزب مؤتلفه اسلامي افزود: نحوه فعاليت و كاركردهاي حزبي در كشور جوابگوي نيازهاي امروز جامعه ما نيست و بايد نظام حزبي كشور به سمت و سويي حركت كند كه نحوه عملكرد مسوولان اجرايي در كشور ، متوجه احزابي باشد كه به آن تعلق دارند و نظام متضرر نگردد.
در ديدار اعضاي جديد شوراي مركزي حزب مؤتلفه اسلامي با هاشمي رفسنجاني كه حبيبي، عسگراولادي، بادامچيان، غفوري فرد، ترقي و ديگر اعضا حضور داشتند، محمدنبي حبيبي دبيركل حزب مؤتلفه اسلامي گزارشي از عملكرد و فعاليت هاي اين حزب در زمينه هاي مختلف ارايه كرد.
همگرايي اصولگرايان
«محمدنبي حبيبي» دبيركل حزب مؤتلفه اسلامي ،مجلس خبرگان را نهادي مقدس توصيف كرد و گفت: احزاب اصولگرا به خواست خداوند با همگرايي كامل وارد عرصه انتخابات خبرگان مي شوند.
حبيبي تصريح كرد: احزاب اصولگرا در انتخابات خبرگان از نامزدهاي مشترك جامعه مدرسين حوزه علميه قم و جامعه روحانيت مبارز حمايت خواهند كرد و اگر نامزدهايي هم مطرح باشند به حضور دو جامعه معرفي خواهند شد.

بيانيه دادستان كل كشور درباره روزنامه ايران
مهر: دادستان كل كشور با محكوم كردن اهانت روزنامه ايران به برخي هموطنان اعلام كرد: اين مسئله از طريق وزارت ارشاد و هيات نظارت و نيز از طريق دادسراي تهران پيگيري شود.حجت الاسلام دري نجف آبادي با صدور بيانيه اي تاكيد كرد: متاسفانه غفلت و سهل انگاري برخي برادران و بهانه جويي برخي ديگر، آثار و عواقب نامطلوب براي وحدت و انسجام ملي و اخوت و الفت اقوام شريف و غيور ايراني و به ويژه مردم شريف و بزرگوار و غيرتمند آذربايجان كه همواره از اركان اصلي ملت ما و مرزبانان و افتخارآفرينان كشور عزيزمان بوده اند، پديد آورد.
اظهارات دادستان تهران
سعيد مرتضوي  دادستان  تهران  از بازداشت  متهمان  روزنامه  ايران  خبر داد.
مرتضوي  با اشاره  به  توقيف  روزنامه  ايران ، اظهار داشت  كه  كاريكاتوريست  و سردبير ايران  جمعه  بازداشت  شده اند.

وزير كشور:
دولت بر اصلاح قانون شوراها اصرار نمي كند
گروه سياسي: درپي اعتراض اعضاي شوراهاي اسلامي مراكز استانهاي كشور به لايحه اصلاح قانون شوراها كه از سوي دولت به مجلس ارائه شده است وزير كشور ديروز اعلام كرد كه دولت در مجلس دغدغه اي نشان نمي دهد زيرا مجلس و شوراها به عنوان نمايندگان مردم در اين باره تصميم خواهند گرفت.
وي در گفتگو با خبرگزاري ايسنا تاكيد كرد كه معترضين يا لايحه اصلاح قانون شوراها را نخوانده اند و يا اينكه از فضاي اجتماعي كشور بي خبرند.

كانادا واكنش نشان نمي دهد
گروه سياسي: هفته گذشته امير طاهري، نويسنده اي كه نوشته هاي غيرواقعي و مغرضانه او هرچند يك بار در يك نشريه شاخص غربي به چاپ مي رسد، مطلبي خلاف واقع در نشنال پست كانادا به چاپ رساند و ادعا كرد كه اقليت هاي ايران بايد نشانه اي روي لباس خود الصاق كنند! اين حرف به حركت نازيسم در آلمان هيتلري تشبيه شد و نخست وزير نومحافظه كار كانادا، استفن هارپر بدون توجه به تأييد و تكذيب خبر در قبال آن موضع گرفت و اظهاراتي نادرست به زبان آورد كه با واكنش مسلمانان همراه شد. سفارت كانادا در تهران حاضر به گرفتن موضع نشده و به پرسش ايرنا، پاسخ نداده است. سفارت ايران در اتاوا نيز به سرعت تكذيب خبر مزبور را منتشر كرده است.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |