چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۹۳ - May 24, 2006
روزنامه ايران توقيف شد
سردبير و كاريكاتوريست «ايران جمعه» بازداشت شدند
004449.jpg
گروه اجتماعي: هيأت نظارت بر مطبوعات روز گذشته در پنجاه  و دومين جلسه از دهمين دوره خود كه به طور فوق العاده برگزار شد با اكثريت آرا روزنامه ايران را توقيف كرد.
هيأت نظارت بر مطبوعات، روزنامه ايران را به دليل انتشار مطلب تفرقه افكن و تحريك آميز و به استناد تبصره ماده ۱۲ قانون مطبوعات و براساس بند ۵ ماده ۶ همان قانون توقيف و به دادگاه ارجاع كرد. همچنين مهرداد قاسم فر سردبير ايران جمعه و مانا نيستاني كاريكاتوريست اين روزنامه بازداشت شدند، اين اتفاقات در پي چاپ كاريكاتوري در هفته نامه ايران جمعه كه باعث اعتراضات آذري  زبان ها شد رخ داد.
در پي چاپ اين كاريكاتور شوراي امنيت ملي تشكيل جلسه داد و در پايان اين جلسه مصطفي  پورمحمدي وزير كشور، گفت: براساس تصميم شوراي امنيت ملي عامل اقدام هفته نامه «ايران جمعه» كه موجب ناراحتي هموطنان آذري زبان  شده است بازداشت مي شود. وي گفته است با عوامل اين اقدام طبق قانون برخورد خواهد شد. پورمحمدي افزود: ابراز احساساتي هم كه شده است اتفاق مثبتي مي دانيم و نشان مي دهد كه مردم نسبت به مسائل حساس هستند. گفتني است دوشنبه تظاهراتي در شهرهاي آذري زبان مثل تبريز و اردبيل صورت گرفت و مردم نسبت به كاريكاتور روزنامه ايران اعتراض كردند.
وزير كشور بسياري از شعارهاي داده شده را در راستاي وحدت ملي توصيف كرد و گفت: البته يك عده هم سوءاستفاده مي كنند و عده اي هم آن طرف مرز نشسته اند و منتظرند ببينند چه اتفاقي در كشور مي افتد تا در ماهواره و سايت هايشان تبليغ كنند عده اي بيمار هم در اين تجمعات به جان و مال مردم تعرض مي كنند. نماينده تبريز نيز ديروز در مجلس خواستار مجازات فرد خاطي شد و گفت: در چنين شرايط خاص كشور، به احساسات و عواطف اقوام مختلف كشور بي مهري مي شود كه در نتيجه آن بروز حوادث ناگوار در استان هاي مختلف است.
رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز اهانت به هموطنان آذري را اهانت به همه ملت ايران خواند و از  آذري زبانان خواست مواظب باشند كه دست هاي ناپاك از اين مسئله سوءاستفاده نكنند.
از سوي ديگر وزير ارشاد گفت:  چاپ  مطلبي  را كه  حاوي  نوعي  اهانت  به  هموطنان  آذري  زبان  بود مي  توان  نوعي  حماقت  و نسنجيده  برخورد كردن  يا شيطنت  ارزيابي  كرد و ما هيچ  كدام  از اين  احتمالات  را ناديده  نمي  گيريم .
محمد حسين  صفار هرندي  وزير فرهنگ  و ارشاد اسلامي  در مصاحبه  با خبرنگار ما گفت : اين  مطلب  كه  در روز جمعه  در تيراژي  محدود يك  دهم  تيراژ عادي  روزنامه  ايران  منتشر شد منجر به  اتفاقاتي  گرديد كه  بايد به خوبي  شناخته  شود.وي  با بيان  اينكه  بعد از چاپ  اين  مطلب  برخي  مطالب  ديگر كه  ارتباطي  با مطلب  منتشر شده  نداشت  بين  مردم  مناطق  آذري  نشين  توزيع  و تكثير شد، گفت : با توزيع  مطالبي  غير از مطلب  چاپ  شده  در روزنامه  ايران ، به گونه اي  به  مردم  نشان  دادند كه  مطلب  چاپ  شده  چيز ديگري  بود ، هر چند كه  اصل  موضوع  چاپ  شده  هم  موجب  تلخكامي  است .
صفار هرندي  در ادامه  افزود: اين  مطلب ، گفتاري  به  زبان  آذري  و به  نقل  از يك  حشره  سوسك  و در قالبي  طنز بوده  است. وزير ارشاد تصريح  كرد: با ملاحظه  اين  مطلب ، موضوع  به  معاونت  مطبوعاتي  ارجاع  و بعد از تماس  با روزنامه  فرد خاطي  از كار بركنار شد و سردبير روزنامه  هم  به  واسطه  سهل  انگاري  مورد توبيخ  جدي  قرار گرفت . وي  درباره  عكس  العمل  روزنامه  ايران  هم  گفت : روزنامه  در ۳ شماره  پي  درپي  توضيح  و عذرخواهي  مديريت  روزنامه  را درج  كرد، هر چند كه  وي  در اين  موضوع  سهمي  نداشت  و اين  اقدام  ناشي  از بي توجهي  است .

طرح هاي ضربتي آسيب اجتماعي راه گشا نيست
گروه اجتماعي- مينا شهني- بهزيستي با طرح هاي ضربتي براي حل مشكل آسيب هاي اجتماعي موافق نيست.
دكتر فقيه، رئيس سازمان بهزيستي كشور، با اعلام اين مطلب گفت: «طرح هاي ضربتي در بحث آسيب هاي اجتماعي چندان راهگشا نيستند و در واقع با اجراي طرح هاي ضربتي در يك شهر يا استان بار بيشتري به شهرها و استانهاي مجاور تحميل مي شود.»
وي با تاكيد بر اينكه سازمان بهزيستي از همكاري تمامي ارگان ها و نهادهايي كه در پوشش گروه هدف اين سازمان تلاش مي كنند، استقبال خواهد كرد، افزود: «از كمك تمام گروه ها و مؤسساتي كه براي حل مشكل آسيب هاي اجتماعي همكاري مي كنند استقبال مي كنيم و به طرح هايي كه مبتني بر برنامه ريزي پايدار جهت كاهش و يا كنترل آسيب هاي اجتماعي هستند كمك خواهيم كرد.»
دكتر فقيه با اعلام اين كه طرح هاي پايدار و دايمي تنها راه حل براي كنترل و پيشگيري آسيب هاي اجتماعي است ،گفت: «پايداري برنامه ريزي در كنترل آسيب ها سبب تداوم اجراي اين برنامه ها خواهد شد در غير اين صورت با پاك كردن صورت مساله به شكل موقت، با معضل هاي پيچيده تري روبه رو خواهيم شد.»
رييس سازمان بهزيستي كشور با شركت در دومين همايش علمي كاربردي مديران كل ستادي و استاني بهزيستي، سال جاري را سال توسعه منابع انساني نام نهاده و آموزش و ارتقاء سطح آگاهي كاركنان اين سازمان را از جمله مهم ترين اهداف نام برد.
همايش علمي كاربردي مديران كل ستادي و استاني بهزيستي كشور از ۲ تا ۴ خرداد ماه جاري برگزار مي شود. اهداف برگزاري اين همايش هماهنگي و همان سازي در عملكرد مديران سازمان ، افزايش توان علمي مديران، تبيين استراتژي و رويكرد آتي سازمان، تبادل نظر و انتقال تجربيات موفق يا ناموفق سازماني و گفت وشنود مستقيم مديران اجرايي و ستادي سازمان عنوان شد.
بهره گيري از توانمندي سازمان هاي غيردولتي در كمك به سازمان بهزيستي يكي از راهكارهايي است كه در دستور كار معاونت امور فرهنگي و پيشگيري اين سازمان قرار دارد.
در اين راستا سازمان بهزيستي با برگزاري يك همايش از تشكل هاي غيردولتي كه فعاليت هاي مرتبط با اهداف معاونت پيشگيري دعوت به همكاري خواهد كرد.
در اين گردهمايي سازمان بهزيستي با تشريح دقيق خواسته ها و برنامه هاي در نظر گرفته شده سعي در جذب همكاري اين گروه ها براي بالا بردن سطح خدمت رساني به گروه مورد هدف را دارد. دكتر فقيه در نشست مطبوعاتي كه در حاشيه اين همايش برگزار شد ،گفت: ما نياز به تصويب قوانيني جديدي براي افزايش خدمت رساني به گروه هدف داريم. از جمله قوانين مورد نياز مي توان به كاهش پروسه فرزند خواندگي و اصلاح قانون بيمه زنان خانه دار اشاره كرد.
حجت الاسلام طبرسي امام جمعه ساري در اين همايش با بيان محروميت هاي استان تحت عنوان فقر سبز از مسئولين خواست تا با توجه بيشتر به فقر زير لايه اي موجود در اين استان با اختصاص بودجه مناسب در ريشه كني معلوليت هاي اين استان كوشا باشند.

سالانه ۱۵۰۰ايراني به علت غرق شدگي جان
خود را از دست مي دهند
004446.jpg
ايسنا: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با برآورد اين كه سالانه ۱۵۰۰ ايراني به علت غرق شدگي جان خود را از دست مي دهند،  اعلام كرد: نزديك به ۱۰۰۰ نفر آنان زير ۱۵سال سن دارند. نيمي از ۴۵۰هزار نفري كه در سال ۲۰۰۰ ميلادي در دنيا غرق شده اند كودكان صفر تا ۱۴ ساله بوده اند، يعني سالانه ۲۲۵ هزار كودك صفر تا ۱۴ سال در دنيا غرق مي شوند. در ايران نيز در بين كودكان زير ۱۰ سال غرق شده تفاوت بين دختر و پسر اندك است اما در افراد ۱۰ تا ۲۰ سال كه بيشتر ميزان بروز غرق شدگي در آنها وجود دارد تفاوت پسر و دختر تا ۲۰ برابر افزايش مي يابد.
كودكان زير ۱۰ سال روستانشين ايراني بيش از ۲ برابر كودكان شهرنشين در معرض خطر غرق شدن قرار دارند. خطر غرق شدن در نوجوانان ۱۰ تا ۲۰ سال و حتي نوجوانان ۲۰ تا ۳۰ سال روستايي بيش از شهرنشينان است و پس از ۳۰ سالگي اين خطر در شهرنشينان بيشتر مي شود.
بر اساس اين گزارش، تلقي عمومي در ايران از خطر غرق شدن در درياست اما در استانهاي پر آبي كه در كنار دريا قرار ندارند ميزان بروز غرق شدگي به اندازه استانهاي ساحلي كشور است؛ مثل استان چهار محال و بختياري كه ميزان بروز غرق شدگي ۷ در ۱۰۰ هزار است.

با مردم
تلفن پيام گير: ۲۲۰۲۱۱۳۰ - ۹ تا ۱۱ صبحها به استثناء جمعه ها
فصل گرما و توزيع بهداشتي شير
با پيگيري سازمان دامپزشكي و وزارت بهداشت و درمان عرضه بهداشتي مرغ در خودروهاي مجهز به يخچال جايگزين روش نامطلوب و غيربهداشتي گذشته شده است. پيشنهاد مي كنم، در مورد عرضه شير توسط مغازه ها با توجه به گرمي هوا، نيز دقت و نظارت كافي به عمل آيد.
منصوره _ ط
جايزه ها را به موقع بدهند
از مسئولان محترم صدا و سيما تقاضا دارم مديران بخش هاي مختلف اين رسانه ملي را در خصوص اهدا به موقع جوايز برندگان مسابقات ملزم سازند. برخي تأخيرهاي طولاني، از اشتياق مردم براي حضور در اين مسابقات مي كاهد.
رضوي نژاد
ممنونيم اما...
در منطقه افسريه، در يك مدرسه غيرانتفاعي دهان شويه رايگان ميان دانش آموزان توزيع شده است كه ضمن قدرداني از آموزش و پرورش بايد يادآوري كنم تاريخ مصرف اين دهان شويه ها، گذشته بود و بايد در اين مورد دقت بيشتري شود.
رحماني
به دنبال سوابق كار و بيمه
سه سال است كه از يكي از شركت هاي تابعه وزارت نيرو اخراج شده ام، اما هيچ گونه دريافتي بابت سنوات و بيمه نداشته ام، در حالي كه سابقه كار من در آنجا بيش از ۸ سال بوده است.
نام محفوظ
همشهري: تلفن تماس اين خواننده موجود است.
پروژه بلاتكليف
از ۱۵ سال پيش پروژه خيابان ياران در دارآباد شميران- پلاك ثبتي ۷۲۲ فرعي از ۲۵ اصلي بلاتكليف و نيمه كاره مانده است و سالهاست كه نيمي از خيابان خاكي و نيمي ديگر آسفالت مي باشد. وضع اين پروژه بايد مشخص شود، تا اهالي محلي بيش از اين با مشكل روبه رو نباشند.
عميدي
مسأله خرده شيشه هاي بعد از تصادف
هنوز در مورد جمع آوري، شيشه هاي شكسته خودروها بعد از وقوع تصادف از معابر شهري فكري نشده است و اين مسأله باعث كندي ترافيك، تصادف مجدد و پنچري خودروها مي شود. با توجه به تجارب ديگر كشورها مي توان در اين مورد نيز اقدام كرد.
سلطاني نژاد
ساخت و ساز در اطراف طاق بستان!
ساخت و ساز غيراصولي در شهر كرمانشاه بويژه در مناطق توسعه يافته مسائل جدي به وجود آورده است، از جمله ميراث فرهنگي و مجموعه تاريخي طاق بستان كم كم در محاصره ساخت و سازهاي غيراصولي قرار مي گيرد. بهتر است در اين مورد كنترل و نظارت لازم انجام شود.
جليلي
مجازات درخور براي سرعت غيرمجاز
ضمن تأييد پيام هموطني كه در مورد نقش سرعت بي رويه خودروها در حوادث رانندگي و آشفتگي ترافيك شهرها بخصوص تهران هشدار داده بود، اضافه مي كنم كه اگر براي كنترل سرعت غيرمجاز، فكري نشود بيش از اينها دچار خسارات جاني و اقتصادي خواهيم شد، مرتكبان اين تخلف، بايد مشمول مجازات هايي مثل محروميت از رانندگي و توقيف پلاك خودرو نيز بشوند.
عسگري
ساخت و ساز غيراصولي
از وزارت نيرو و سازمان حفاظت محيط زيست تقاضا دارم در مناطقي مثل لواسانات، رودبار قصران و طالقان كه عده اي سرگرم معامله اراضي حاشيه رودخانه ها و درياچه  سدها هستند به موقع اقدام كند تا فردا، مشكلي كه امروز براي حوزه سد لتيان پيش آمده تكرار نشود.
روحاني

همشهري و خوانندگان
جدول و جايزه؟
جدول هاي همشهري را با علاقه حل كرده و براي روزنامه فرستاده ام، اما جايزه اي نصيبم نشده است.
مصطفوي
همشهري: جدول هاي موجود در همشهري با هدف افزايش اطلاعات عمومي و سرگرمي خوانندگان طراحي شده است و حل هيچ يك از آنها مشمول جايزه نمي باشد.احتمالاً، در نشريات ديگري به چنين مطلبي برخورده ايد.
كاريكاتور با شرح و بدون شرح
بعضي از كاريكاتورها كه در صفحه ۳ همشهري چاپ مي شود، براي من نامفهوم مي باشند. ممكن است در مورد اين كاريكاتورها، توضيحي هم داده شود؟
ميرسعيدي
همشهري: كاريكاتورهاي مورد نظر شما، بدون شرح مي باشند و پيام و مفهوم مورد نظر در كاريكاتور مستتر است. با اندكي دقت مي توان به اين مضامين طنز آميز پي برد.
در كنار كاريكاتورهاي بدون شرح، گاهي كاريكاتور همراه با شرح و توضيح نيز در همشهري چاپ مي شود. روشي كه در همه مطبوعات كشورمان رايج است.

نامه
جوابيه شبكه قرآن سيما
در پي چاپ گزارشي در صفحه قرآن روزنامه در تاريخ ۲۶ فروردين در نقد برنامه هاي شبكه قرآن سيما با عنوان «سيماي بدون تصوير» جوابيه اي از روابط عمومي اين شبكه به روزنامه رسيده است كه از نظرتان مي گذرد. در اين جوابيه آمده است:
به دليل نو بودن اين تجربه و تضمين مسير آينده، از ابتدا شوراهاي كارشناسي در موضوعات مختلف اعم از آموزش، فيلم و سريال، همخواني و... با دعوت از اساتيد و كارشناسان خبره هر حوزه و نيز شوراهاي راهبري، طرح و برنامه و سياستگذاري برنامه هاي تفسيري دعا و كودك و نوجوان در شبكه ايجاد شده است.
نگارنده محترم گزارش،  به بخش هايي از برنامه هاي شبكه قرآن سيما از جمله تلاوت، آموزش و سريالهاي مذهبي اشاره نمودند، اگرچه برنامه هاي اين شبكه بسيار گسترده تر از بخش هاي مورد اشاره است، نظير برنامه هاي زنده، برنامه هاي تركيبي، مستند، ويژه برنامه هاي اذان گاهي، برنامه هاي تفسيري و علوم قرآني و هنرهاي قرآني، كه همگي مشحون از جلوه هاي تصويري است.
در پخش برنامه هاي تلاوت كه جزء ساده ترين برنامه هاي شبكه است ۳ عنصر تصويري وجود دارد كه راديو از آن بي بهره است:
الف: درج متن آيات شريف قرآن كريم و امكان همراهي بيننده با قاري (آموزش غيرمستقيم صحيح خواني)
ب: درج ترجمه آيات و امكان بهره بردن بيننده از مفاهيم والاي هر آيه (آموزش غيرمستقيم مفاهيم و ترجمه قرآن)
ج: پخش تصاوير متناسب با آيات يا تصوير قاري كه بهره بيننده را از شنيدن آيات الهي و تدبير در آن مضاعف مي كند.
در برنامه هاي آموزشي نيز تصوير نقش اساسي دارد. به عنوان نمونه آموزش تلفظ حروف در تجويد يا آموزش حروف ناخوانا و يا صداهاي كوتاه در روخواني با كمك تصوير بسيار آسان تر و جذاب تر است كه البته در شبكه قرآن سيما مورد توجه ويژه است.
۷- در نماهنگ نيز الزامي به استفاده از موسيقي غيركلامي و سازي نيست و نماهنگ هاي بسيار زيبايي در شبكه توليد شده كه تصوير همراه با موسيقي بدون ساز (كلامي) است (نظير وكال، همخواني و كرال و...)
۸- ظاهراً مجموعه هاي متعدد تلويزيوني كه توسط شبكه قرآن سيما تهيه شده و تنها از همين شبكه پخش مي شود نيز مدنظر قرار نگرفته است مانند سفرنامه امين و مينا (ويژه كودك و نوجوان) شهرباران، سير و نظر، سفر به ديار نيل و.... ضمن آن كه استفاده از مجموعه هاي نمايشي با موضوعات قرآني و نمايشي كه در سالهاي اخير در سازمان تهيه شده و از جمله توليدات ارزشمند تلويزيوني است نيز در پيش بيني هاي پخش از شبكه قرآن سيما قرار دارد.

دستگيري اعضاي باند سوءاستفاده در پرونده هاي قضايي
گروه اجتماعي: رئيس مركز حفاظت اطلاعات قوه قضائيه از دستگيري بيش از ۱۰ نفر از اعضاي باندي خبر داد كه با تطميع و تهديد و جعل اسناد در پرونده هاي قضايي مردم، از آنان اخاذي مي كردند.
به گزارش روابط عمومي قوه قضاييه اصغر جهانگير افزود: اعضاي اين باند به عنوان اشخاص ذي نفوذ و داراي عناوين جعلي با قبول پرونده هاي مردم، آنها را تطميع مي كردند و در صورت عدم موافقت صاحبان پرونده متوسل به تهديد شده و حتي براي مراحل مختلف رسيدگي پرونده ها، نرخ هاي متفاوتي تعيين كرده بودند.
پرونده بعضي از افراد در خانه اعضاي دستگير شده اين باند پيدا شده است.
وي همچنين ادامه داد: غالب كساني كه دستگير مي شوند، هيچ ارتباطي با دستگاه قضايي ندارند و تحت عناوين مختلف سعي در اخاذي از مردم و گرفتن روحيه اميد و اعتمادي كه در سايه نظام مقدس جمهوري اسلامي پيدا شده، دارند.

عدم تحويل آمبولانس هاي تأمين اجتماعي
فارس: مديركل پشتيباني درمان سازمان تامين اجتماعي درباره عدم تحويل كامل آمبولانس هاي تامين اجتماعي از سوي شركت ايران خودرو ديزل گفت: ناوگان حمل بيمار ما به علت سوء مديريت اين شركت خودروسازي دچار مشكل شده و در خطر است. كامران جمشيدي افزود: شركت ايران خودرو ديزل طبق قراردادي كه با سازمان تامين اجتماعي منعقد كرده است بايد ۱۸۰ دستگاه آمبولانس را تحويل اين سازمان مي داد كه تاكنون فقط ۷۵ دستگاه آن را تحويل داده است.
جمشيدي تاكيد كرد: بر اساس قرارداد، اين شركت خودروساز يك سال تاخير در واگذاري آمبولانس ها داشته كه رقم يك ميليارد تومان جريمه بايد به اين سازمان پرداخت كند و متاسفانه مديريت آن بدون در نظر گرفتن وضعيت جان مردم اين واگذاري ها را به تأخير مي اندازد.

لايحه شوراي حل اختلاف و قاضي تحكيم تصويب شد
گروه اجتماعي: كليات لايحه شوراي حل اختلاف و نهاد قاضي تحكيم تصويب شد.
اين لايحه كه دربردارنده ۴ فصل و ۴۵ ماده است، در صورت تصويب جزييات آن، شوراهاي حل اختلاف و قضات تحكيم زير نظر قوه قضاييه تشكيل مي شود. اين شوراها ۳ عضو اصلي و ۲ عضو علي البدل خواهند داشت كه توسط رئيس حوزه قضايي براي مدت ۳ سال انتخاب مي شوند.
اين قضات از بين افراد با تجربه انتخاب مي شوند.قاضي تحكيم صلاحيت رسيدگي به دعاوي و امور حقوقي و جرايم قابل گذشت به استثناي حدود و قصاص را دارد. راي او قطعي است مگر اينكه خلاف بين شرع باشد.
محمد دهقان مخبر كميسيون حقوقي مجلس در دفاع از لايحه شوراي حل اختلاف گفت: شوراهاي حل اختلاف كه در سراسر كشور تشكيل شد، با خلأ قانوني مواجه است و تنها يك آيين نامه دارد.
اصلاح مواردي از جزئيات اين لايحه به شور دوم موكول شد.

تبليغات پزشكي سامان  دهي مي  شود
ايلنا:  دبير شوراي عالي نظام پزشكي اعلام كرد: با توجه به اينكه برخي تبليغات پزشكي گمراه   كننده است، سازمان نظام  پزشكي قصد سامان  دهي اين تبليغات را دارد.
محمدرضا نوروزي، دبير شوراي عالي نظام پزشكي، گفت: تبليغات گمراه  كننده پزشكي جز جرائم است و نظام پزشكي برنامه  اي براي برخورد با اين موارد دارد.
وي افزود: آيين  نامه جديد تبليغات پزشكي در سازمان نظام پزشكي در حال تدوين است.
به گفته نوروزي، اين آيين  نامه در هيات  هاي انتظامي نظام پزشكي تهيه مي  شود و از اين طريق، تبليغات پزشكي گمراه   كننده محدود مي  شود.
وي تصريح كرد: بسياري از اين تبليغات با واقعيات تطبيق ندارد و براساس حرف  هاي واهي و تعهدات دروغين منتشر مي  شود. وي يادآور شد: تبليغات منحرف  كننده پزشكي هم به جامعه پزشكي لطمه مي  زند و هم مردم بر اثر اين تبليغات متضرر مي  شوند.

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |