چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۱۵ - Jun 21, 2006
حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم:
واي بر معامله گران امت من؛ كسي كه در معامله پيوسته قسم مي خورد: نه، به خدا قسم! بله، به خدا قسم!
وسائل الشيعه ج ۱۷ ص ۴۲۰
امروز با حافظ
وز او به عاشق بي دل خبر دريغ مدار
صبا ز منزل جانان گذر دريغ مدار
نسيم وصل ز مرغ سحر دريغ مدار
به شكر آن كه شكفتي به كام بخت اي گل!
لغو قانون اختصاص نيم درصد از بودجه دستگاه هاي دولتي به آثار هنري
نااميد از غبارروبي مردان سنگي و بوم هاي رنگي
گروه ادب و هنر _ كامران محمدي: قانون اختصاص بخشي از بودجه سازمان هاي دولتي براي مشاركت در ساخت يا خريد آثار فرهنگي _ هنري، لغو شد.
«بند ح» آيين نامه اجرايي تبصره ۷ قانون بودجه سال ۸۲ به كليه دستگاه هاي اجرايي كشور اين اجازه را مي داد كه «نيم درصد از دارايي هاي سرمايه اي خود را براي انجام اقداماتي به منظور تقويت سيماي كيفي بناها و احراز هويت اسلامي و ملي در جلوه ظاهري آنها اختصاص دهند.»
ماده ۴ اين بند نيز نحوه هزينه بودجه مورد نظر را اين گونه شرح مي دهد: «منظور از اختصاص بودجه، تأمين اعتبار لازم براي طراحي، ساخت، خريد و نصب آثار هنري و يا تأمين هزينه هاي طراحي و اجراي جلوه هاي بصري و طرح هاي معماري و فرهنگي در طرح هاي تملك دارايي هاي سرمايه اي مي باشد.» اما درست در شرايطي كه اهالي هنر و به ويژه هنرهاي تجسمي، منتظر افزايش رقم نيم درصد به يك درصد بودند و تلاش مي كردند قانون را از اختيار به اجبار تغيير دهند، خبر لغو قانون مورد نظر منتشر شد.
«سعيد ابو طالب» ، نماينده تهران و عضو كميسيون فرهنگي مجلس، علت را اين طور توضيح مي دهد: «هيچ دستگاهي به جز وزارت امور خارجه، به اين قانون در دو سه سالي كه وجود داشت، عمل نكرد. دستگاه هاي اجرايي مخير بودند بخشي از بودجه شان را خرج فرهنگ و هنر كنند، اما متأسفانه اين نگرش به فرهنگ در دستگاه ها جاري نشده است و معمولا ترجيح مي دهند بودجه هاي خارج از شمول را صرف مسايل جاري شان كنند.»
قانون خريد آثار هنري، قانون سنواتي است كه سال به سال در بودجه كشور مورد بررسي قرار گرفته و درباره اجرا يا عدم اجراي آن تصميم گيري مي شود.
«ابوطالب» اضافه مي كند: «با قوانين سنواتي مشكل حل نمي شود. من معتقدم ما بايد قانوني داشته باشيم كه نه تنها بتوانيم آثار هنري را بخريم،  حتي اجازه خريد ايده را هم بدهد، چرا كه هنرمند قرار نيست هميشه خودش آستين بالا بزند.»
ابوطالب اجرا نشدن قانون و نبود انگيزه را در مسئولان مربوطه، چه آنها كه بودجه ريزي كرده اند و چه آنها كه مي بايست اجرا مي كردند، عامل اصلي لغو قانون خريد آثار هنري مي داند. اما «علي فرامرزي» ، نقاش و رئيس گالري فرامرزي كه در دوره گذشته نيز يكي از اعضاي برگزاركننده اكسپو (بازار بزرگ آثار هنري) در تهران بود، بيش از مسئولان، از انجمن هاي هنري گله مند است: «واقعا نمي دانم زماني كه چنين تصميمي گرفته مي شود، چرا انجمن هاي تجسمي، اعم از انجمن نقاشان، عكاسان، گرافيست ها، مجسمه سازان و... كه بودجه تصويب شده شامل همه شان مي شد، عكس العملي از خود نشان نداده اند. در اين صورت بايد پرسيد پس فلسفه وجودي اين انجمن ها چيست؟»
عضو هيأت مديره اولين دوره انجمن نقاشان ايران، به نقش هنرمندان نيز اشاره كرده و مي گويد: «هنرمندان نيز بايد به حقوقشان آگاه باشند و برخي از آن ها كه در اين خصوص سخناني از روي كم توجهي، رقابت كاري يا بي اطلاعي مطرح مي كنند، موجب مي شود از دفاع از حقوق قانوني شان باز بمانند.»
فرح اصولي، نقاش ديگري است كه نقش «بند ح» را در شكوفايي اقتصاد هنر ايران بسيار مؤثر مي داند و اضافه مي كند: «به نظرم اين قانون بايد اجباري مي شد و علت اين كه كسي قضيه را جدي نگرفت اين بود كه اختيار را دست مسئولان داده بودند. در حالي كه متأسفانه در مديريت هاي كلان ما اطلاعات هنري و تمايل در اين باره خيلي كم است.»
اصولي مي افزايد: «در تمام دنيا بانك ها بخشي از پشتوانه شان را به آثار هنري و تابلوهاي نقاشي اختصاص مي دهند. اتفاق ۱۱ سپتامبر همه چيز را تحت تأثيرات منفي خود قرار داد، اما تنها چيزي كه قيمتش تكان نخورد، آثار هنري بود. اما اكثر مديران ما نمي توانند تصور كنند كه بابت تابلويي چند ميليون دلار پرداخت مي شود.»
حالا به هر حال تنها اميد هنرمندان تجسمي و معماري، براي رفتن گرد و خاك از سر و روي مردان سنگي و بوم هاي رنگي در گالري هاي كسالت بار و بي رهگذر، تبديل به يأس شده است. هر چند كه «حبيب صادقي» ،  رئيس جديد مركز هنرهاي تجسمي، در كمتر از يك هفته پس از انتصاب به جاي «عبدالمجيد حسيني راد» يعني حدود ۱۰ روز پيش، واكنش تندي به لغو «بند ح» نشان داد و حتي گفت اگر لازم باشد به مجلس مي رود و در اين باره توضيح مي دهد. كسي چه مي داند، شايد صادقي توانست مسئولان و نمايندگان را قانع كند، اما «ابوطالب» است كه حرف آخر را مي زند: «واقعيت اين است كه بخش فرهنگ با وجود همه شعارهايي كه مي دهيم، بسيار فقير است.»

سيدعلي موسوي گرمارودي:
در اسلام هنر براي هنر وجود ندارد
002634.jpg
فارس: سيدعلي موسوي گرمارودي گفت: در اسلام هنر براي هنر وجود ندارد و هنر بايد در خدمت خالق يا خلايق باشد.
به گزارش ستاد خبري نشست زيبايي شناسايي قرآن مجيد سيدعلي موسوي گرمارودي، مترجم قرآن مجيد و شاعر كه در دومين نشست زيبايي شناسي قرآن مجيد و هنرها حضور دارد با تأكيد بر اين نكته عنوان مي كند اسلام هيچگاه و به خاطر هيچ آرماني موضع الوهي بشر را قرباني نمي كند به همين خاطر مي توان گفت: در اسلام چيزي به نام هنر براي وجود ندارد.
وي افزود: هنر در اسلام هنگامي پسنديده شمرده مي شود كه به گونه اي در خدمت خالق يا خلايق باشد وگرنه لهو و عبث محسوب مي شود و انسان مسلمان از آن منع شده است.
خاطرنشان مي شود سراينده مجموعه شعر در سايه سار نخل ولايت در ادامه مي گويد: در عرصه همين جهان هم هنر نزديكترين راه و بهترين دستمايه انسان است كه به يكي از برجسته ترين و زيباترين جنبه هاي ذات الهي يعني خلاقيت نزديك شود.
وي در پايان گفت:  از آنجا كه هنر تنها در آدمي بروز مي يابد ناگزير از تجليات ساحت دوم انسان يعني اختيار اوست يا به تعبير بهتر هنر كيفيت بروز اختيار آدمي است و چون اختيار در انسان صالحتر از مسئوليت تفكيك ناپذير است پس هنرمند واقعي مسئول هم هست.
يادآور مي شود، دومين نشست علمي پژوهشي زيبايي شناسي قرآن به همت مركز مطالعات هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي  صبح و بعدازظهر امروز چهارشنبه ۳۱ خرداد در محل سازمان واقع در بزرگراه همت درب شمالي مصلاي امام خميني بين پل قدر و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي مجتمع امام خميني حسينيه الزهرا برگزار خواهد شد.

فرهنگ ناموران ايران به جلد چهارم رسيد
ميراث خبر: جعفر گلشن، مدير بخش سياسي فرهنگ ناموران ايران كه در دفتر ادبيات انقلاب اسلامي وابسته به حوزه هنري تهيه مي شود، گفت: «فكر انجام چاپ اين فرهنگ در سال ۱۳۷۲ ارائه و پس از مدتي كوتاه كار آغاز شد. از فروردين ماه ۱۳۷۳ كار گردآوري اسناد و تحقيق در منابع و نشريات آغاز و در سال ۱۳۷۶ نگارش جلد نخست اين فرهنگنامه توسط مولفان انجام و در سال ۱۳۸۱ جلد اول اين فرهنگنامه چاپ شد.»
وي درباره مراحل فعلي انجام اين پروژه گفت: «تهيه اطلاعات براي اين كار همچنان ادامه دارد و در حال حاضر جلد اول و دوم اين فرهنگنامه به چاپ رسيده و جلد سوم در انتظار چاپ و صحافي است. گردآوري اطلاعات و فيشبرداري ها براي تدوين و تاليف جلد چهارم اين فرهنگنامه نيز آغاز شده است.»
گلشن، سياست تدوين اين فرهنگنامه را چنين تشريح كرد: «در اين پروژه هيچ فيلتر و معياري از نوع معيارهاي سياسي و فرهنگي گوناگون را مدنظر نداشته و نخواهيم داشت.
ثبت نامها در اين فرهنگنامه بدون هيچ نگاه اوليه و فارغ از اينكه شخص مورد نظر خادم بوده و يا خائن صورت خواهد گرفت. معيار ما براي آوردن نامها در اين فرهنگنامه اين است كه فارغ از رويكرد مثبت و يا منفي، شخص مورد نظر تنها در زمينه كاري خود شهرت و تاثيري در ايران يكصد سال گذشته داشته باشد.»
وي محدوده زماني فراگيري اين پروژه را از نظر زمان از سال ۱۳۰۰ قمري به بعد ذكر كرد و ادامه داد: «از سال ،۱۳۰۰ از تمامي شخصيت هاي متوفي و زنده، وزراء، نخست وزيران، دارندگان مدال هاي طلاي ورزشي و غيره در اين كتاب نام برده خواهد شد و هيچ شخصيت مشهوري را نمي توان يافت كه نامش در اين كتاب نيامده باشد.»

گزيده شعر معاصر ايران در ارمنستان
ميراث خبر: گزيده اي از اشعار معاصر ايران بعد از انقلاب اسلامي  با عنوان «طلوع پيامبر» به همت رايزني فرهنگي ايران در ارمنستان چاپ و منتشر شد. اين كتاب ارزشمند توسط «ادوارد حق ورديان» به ارمني ترجمه شده است.
شايان ذكر است، نام اوليه اين كتاب «طلوع محمد(ص)» بود كه به دليل نمايش فيلم «راز داوينچي» در ارمنستان و جريحه دار شدن احساسات بسياري از انديشمندان ارمني به پيشنهاد تعدادي از نويسندگان و نيز دست اندركاران تهيه كتاب به «طلوع پيامبر» تغيير يافت. در اين مجموعه، آثاري از ۲۱ شاعر ايراني  از جمله مهدي سهيلي، علي موسوي گرمارودي، قيصر امين پور، تقي پورنامداريان، بهمن صالحي، فرشته ساري و طاهره صفار زاده به ارمني ترجمه شده است.

يادداشت
افزايش به جاي حذف
سهيلا نياكان
اشاعه فرهنگ خريد آثار هنري يكي از وظايف دستگاه هاي مديريتي كشور در سال هاي اخير بوده و مجلس شوراي اسلامي با تصويب قانون سنواتي تخصيص نيم درصد از بودجه جاري هر وزارتخانه به خريد آثار كمك شاياني به حفظ و گسترش خلق آثار هنري و امنيت شغلي هنرمندان كرده است. اما امسال برخلاف انتظار، دولتمردان با استناد به «سنواتي» بودن اين قانون، خريد آثار هنري را به كل از دستور كار خود حذف و بدون هيچ برنامه مشخصي آن را به زمان نامعلوم ديگري موكول كرده اند.
جداي از تأثيرات نامطلوبي كه اين حذف بودجه مي تواند به بدنه جامعه هنري كشور وارد كند، توقف در يك اقدام فرهنگي و آموزشي لطمات جبران ناپذيري را بر فضاي هنري ايران ايجاد خواهد كرد.
برخلاف ادعاي بعضي تحليل گران دولتي كه خريد آثار هنري هيچ ارتباط مستقيم يا غيرمستقيم به هدف اصلي وزارتخانه ها ندارد و جزو وظايف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است، بايد تاكيد كرد كه شعار و تفاوت اصلي جمهوري اسلامي با سيستم هاي دولتي و حكومتي مشابه در فرهنگي بودن و اشاعه فرهنگ اسلامي است و بي شك زبان فرهنگ،  چيزي جز آثار هنري نيست كه در طول تاريخ كشور پرافتخارمان تنها به مدد همين آثار ارزشمند هنري است كه ادعا مي كنيم فرهنگ ايراني، اسلامي يكي از مهمترين فرهنگ هاي بشري در طول تاريخ قلمداد مي شود. حال، در زماني كه به لطف افزايش قيمت نفت در سطح جهاني و نيز سامان يابي هنرمندان در صنوف مختلف آيا وقت آن نرسيده كه بخشي از اين افزايش درآمد سرانه عمومي به گروه ها و تشكل هاي هنري پرداخت شود تا طي يك روش مدون و معين و در يك حركت ملي و آموزشي كه ترويج كننده روحيه حمايت مردمي از هنرمندان باشد، دولتمردان به خريد آثار هنري توسط كارشناسان هنري اقدام كرده و اين آثار را در مراكز عمومي به نمايش بگذارند تا هم به اعتبار فرهنگي سازمان هاي مربوطه خود بيفزايند و هم به ارتباط صميمي و آرامش بخش ميان هنرمند و مخاطب تعالي ببخشند.
اميد است قانون سنواتي خريد آثار هنري با روشن بيني دولتمردان، سياستمداران و مديران به جاي حذف، افزايش يابد.

كوتاه از هفت هنر
جشنواره عروسكي: گروههاي متقاضي شركت در جشنواره تئاتر عروسكي با هماهنگي هاي لازم مي توانند تمرينات خود را از روز شنبه ۳ تيرماه در اداره تئاتر آغاز كنند و پيش پرداخت خود را دريافت كنند. بازبيني متون بخش خياباني هنوز انجام نشده و قرار است هيأتي جداگانه بازخواني اين متون را انجام دهند.
نخستين جشنواره باور: آثار رسيده به دبيرخانه نخستين جشنواره فرهنگي هنري باور در زمينه نقاشي و كاريكاتور از روز پنج شنبه اول تير در نگارخانه هفت پيكر نظامي گنجوي تهران به مدت يك هفته به نمايش درخواهد آمد. نخستين نشست اين جشنواره از ساعت ۳۰/۱۵ تا ۳۰/۱۹ در باشگاه همين پارك برگزار مي شود.
كارگران در آمريكا: كارگران مشغول كارند، فيلم كارگردان ايراني ماني حقيقي در هفته اول شهريورماه در جشنواره اي در ايالت ميشيگان كه به همت مايكل مور برگزار مي شود، حضور خواهد داشت. اين جشنواره غيررقابتي است و داستان چهار دوست قديمي را روايت مي كند كه در جاده كوهستاني با پاره سنگي بزرگ و غريب روبه رو مي شوند.
سرقت ادبي: دادگاه پاريس روز گذشته رأي خود را در پرونده اي كه در آن يك فيلمنامه نويس فرانسوي ادعا كرده بود هاليوود فيلم نامه فيلم سيريانا را از وي دزديده، صادر كرد. استفاني ورنوت مدعي شده استيون اسپيلبرگ و جورج كلوني تهيه كنندگان سيريانا فيلم نامه غفلت را از او سرقت كرده اند.
نمايشگاه تجسمي بسيج: در سومين نمايشگاه سراسري آثار تجسمي بسيج از ده هنرمند بسيجي فعال هنرهاي سنتي كشور تقدير مي شود. اين نمايشگاه كه از پنجم تا چهاردهم تيرماه در فرهنگسراي بهمن برپاست، شامل آثاري در زمينه هنرهاي سنتي از قبيل نگارگري، تذهيب، تشعير، معرق، منبت و قلم زني است.
پرواز در تاريكي: گوشه اي از تاريخ پهلوي در نمايش پرواز در تاريكي به كارگرداني افشين هاشمي به نمايش درمي آيد. پهلوي دوم پس از طلاق ثريا و قبل از ازدواج با فرح به زني به نام بانو رامين پيشنهاد ازدواج مي دهد كه اين نمايش درباره اين پيشنهاد و اتفاقات پيش از آن است. اين نمايش در صورت پذيرش، براي اجرا در نيمه دوم سال آماده مي شود.
002628.jpg
نمايشگاه هنر قاجار: با نمايش آثار ديده نشده سده هاي ۱۲ و ۱۳ هجري قمري در ايران و دوران افشاريه، زنديه و قاجاريه، نمايشگاه بزرگ پژوهشي در تهران برپا شد. اين نمايشگاه با هدف معرفي ميراث فرهنگي و هنري اين دوره هاي تاريخي ايران زمين، جمع آوري شده است. مجموعه آثار يادشده، دربرگيرنده آثار نقاشي، نقاشي پشت شيشه، تابلوهاي اصلي نقاشي قهوه خانه اي، خوشنويسي و عكس است.
درگذشت وينست شرمن: وينست شرمن كارگردان مطرح دهه هاي ۱۹۴۰ و ۵۰ در سن ۹۹ سالگي درگذشت. او فعاليت هنري خود را با بازي در برادوي و فيلم هاي سينمايي آغاز كرد كه از آن جمله مي توان به مشاور قانوني اشاره كرد. شرمن پروژه هاي مهم بسياري را كارگرداني كرد ولي هيچ گاه نامزد دريافت جايزه اسكار نشد.
هنر اسلامي و نگارگري: زهرا رهنورد رئيس دانشگاه الزهرا معتقد است كه هنر اسلامي در نگارگري سابقه ديرينه اي دارد. وي به تصويرسازي از نبردهاي امير مومنان(ع) و سابقه پرده هاي نقاشي در هنر قهوه خانه با موضوع عاشورا را از نمونه هاي هنر اسلامي در نگارگري نام برد.
جشنواره تئاتر ارتش: ششمين جشنواره سراسري تئاتر ارتش با عنوان ميثاق رحمت از ۲۱ تا ۲۶ مرداد امسال در مجموعه فرهنگي هنري شهيد واعظي تهران برگزار مي شود. اين جشنواره به ابتكار معاونت فرهنگي و روابط عمومي سازمان عقيدتي سياسي ارتش در دو بخش مسابقه گروهي تئاتر ارتش و بخش گروه هاي ميهمان برگزار مي شود.

«صدا كن مرا» به جشنواره بين المللي سوئد راه يافت
گروه ادب و هنر: فيلم كوتاه «صدا كن مرا» به جشنواره بين المللي فيلم هاي كوتاه سوئد راه يافت.
به گزارش خبرنگار همشهري، فيلم «صدا كن مرا» كه براي جشنواره فيلم هاي كوتاه تهيه شده بود ماه آينده در جشنواره بين المللي فيلم كوتاه سوئد به نمايش درمي آيد.
اين فيلم به سفارش سازمان آموزش استثنائي كشور و به كارگرداني ابوالفضل شكيبا، كارگردان جوان نيشابوري تهيه شده و ابوالفضل كشاورز بازيگر نقش اصلي اين فيلم است. فيلم موفقيت يك دانش آموز ناشنوا را كه به مدارج عالي تحصيلي رسيده است نشان مي دهد.

برگي از تاريخ
امروز چهارشنبه سي و يكم خرداد سال ۱۳۸۵ هجري شمسي مقارن است با ۲۴ جمادي الاول سال ۱۴۲۷ هجري قمري و برابر است با بيست و يكم ژوئن سال۲۰۰۶ ميلادي. در چنين روزي:
* در سال ۱۳۶۰ ه .ش دكتر مصطفي چمران به درجه شهادت نايل آمد. مصطفي چمران اين رادمرد تاريخ ايران اسلامي به سال ۱۳۱۱ در محله سرپولك تهران در خانواده اي مذهبي ديده به جهان گشود. وي پس از طي تحصيلات مقدماتي، دوره متوسطه را در دبيرستان البرز و دارالفنون به انجام رسانيد و پس از آن وارد دانشكده فني شد و در رشته الكترومكانيك به تحصيل پرداخت.او در همين دوران فعاليت هاي سياسي خود را در جهت ملي شدن نفت آغاز كرد. وي در سال ۱۳۳۲ براي ادامه تحصيل به آمريكا رفت و در دانشگاه كاليفرنيا موفق به اخذ دكتراي الكترونيك و فيزيك پلاسما شد. او پس از ۱۵ خرداد ۱۳۴۲با هدف مبارزه عليه رژيم ستمشاهي به مصر رفت و مدت دو سال دوره به فراگيري آموزشهاي چريكي پرداخت.وي پس از آن به لبنان رفت و در آنجا با ياري امام موسي صدر، گروه حركت محرومين را بنا نهاد. پس از پيروزي انقلاب اسلامي، دكتر چمران به ايران بازگشت و نخستين گروه از سپاه پاسداران را تشكيل داد.وي در دوران پس از انقلاب اسلامي مسؤوليت هاي مهمي را به عهده گرفت. او، در تمام اين دوران، در خط مقدم جبهه حضور داشت.
* در سال ۱۳۶۰ ه  .ش نمايندگان مجلس شوراي اسلامي بني صدر رييس جمهور خائن را به دليل عدم كفايت بر باقي ماندن در پست رياست جمهوري، وي را شايسته عزل دانستند. پس از آن كه برخي از اقدام هاي غير قانوني و ضد منافع ملي ابوالحسن بني صدر، اولين رئيس جمهوري پس از انقلاب اسلامي، بر همگان آشكار شد، حضرت امام خميني (ره)، وي را در سال ۱۳۶۰ از فرماندهي كل قوا عزل كردند.
* در سال ۱۹۰۵ ميلادي ژان پل سارتر فيلسوف و نويسنده برجسته فرانسوي به دنيا آمد. وي به سال ۱۹۶۴ ميلادي جايزه نوبل ادبي را از آن خود كرد. تهوع عنوان برجسته ترين اثر اوست.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
اشتباه
در اولين ديدارمان به من گفت «خيلي بچه اي». من به روي خودم نياوردم و اين حرف را نشنيده گرفتم. اما الان، با اين كاري كه كردم، متوجه شدم و به خودم گفتم: خيلي بچه اي!
مجتبي قدس الهي

گشتي در دنياي خبرها
غم دنيا
002631.jpg
برلين: تيم ملي فوتبال توگو با شكست مقابل سوئيس از دور رقابتهاي جام جهاني حذف شد. البته قرار بود بازيكنان توگو به دليل مشكلات مالي دست به اعتصاب بزنند و در اين مسابقه شركت نكنند كه چنين نشد. در تصوير يكي از تماشاگران اين تيم مشخص است كه پس از حذف تيم ملي كشورش از جام جهاني غم دنيا را احساس مي كند.
محدوديت وزن در استخدام
پرث: قانون جديد استخدام در شركت پست استراليا جنجال در اين كشور براه انداخته است. بر اساس قانون جديد اين شركت، افرادي كه بالاي ۹۰ كيلوگرم وزن داشته باشند نمي توانند به استخدام اين شركت درآيند.پس از اعتراضات گسترده مردم به اين قانون رئيس شركت پست در اين رابطه گفت: موتورسيكلت هاي ۱۱۰ سي سي پستچي ها قادر به حمل تنها ۱۳۰ كيلوگرم بار مي باشد. اگر وزن نامه ها و بسته هاي پستي را ۱۵ كيلوگرم و دستگاه جلوگيري از واژگوني موتور را ۲۵ كيلوگرم فرض كنيم آنگاه يك موتور تنها قادر به حمل يك پستچي ۹۰ كيلوگرمي خواهد بود به همين دليل نمي توانيم پستچي چاق تر از ۹۰ كيلوگرم استخدام كنيم.
جام جهاني و حمله قلبي
فرانكفورت: جام جهاني علاوه بر اينكه لذت و شادابي براي مردم به ارمغان مي آورد باعث بروز حملات قلبي هم مي شود. با توجه به اينكه همواره در جريان رقابتهاي جام جهاني تعداد حملات قلبي افزايش مي يابد به همين دليل فيفا براي ارزيابي دقيق اين موضوع اقدام به انجام يك تحقيق پزشكي كرده است. در اين تحقيق، پزشكان از افرادي كه در حين تماشاي رقابتهاي فوتبال دچار حمله قلبي مي شوند نمونه گيري خوني انجام خواهد شد تا اينكه ميزان هورمون استرس موجود در خون اين افراد مشخص شود.
جنون سرعت
لندن: راننده اي كه با سرعت سرسام آور ۲۰۰ كيلومتر در ساعت در پررفت وآمدترين بزرگراه اين كشور به رانندگي پرداخته بود توسط پليس دستگير شد. اين راننده ۲۶ ساله با خودرويش با سرعتي سرسام آور مسير ۱۰۰ كيلومتر اين بزرگراه را طي كرد و براي اينكه خودرو را متوقف كند مجبور شد وسيله نقليه را به گاردريل هاي كنار جاده بكوبد. وي پس از اينكه توسط پليس دستگير شد ادعا كرد كه ترمزهاي خودرو از كار افتاده بود اما آزمايش هاي پليس نشان داد كه سيستم ترمزهاي خودرو كوچكترين نقصي نداشت.
ممنوعيت مرخصي
بيشكك: رئيس جمهور قرقيزستان اعلام كرد هيچ يك از مقامات ارشد دولت اين كشور حق ندارند تا اطلاع ثانوي به مرخصي بروند چون وظيفه خود را بخوبي انجام نداده اند. رئيس جمهور گفت: اگر حتي يكي از وزيران كابينه يك روز به مرخصي برود به شدت با وي برخورد خواهم كرد. الآن هيچ فرصتي براي استراحت كردن نداريم.
سرقت در جام جهاني
مونيخ: دو روز قبل اتفاق جالبي در جريان رقابتهاي جام جهاني رخ داد. يك سارق در خيابان كيف دستي خانمي را قاپيد و متواري شد. از قضا داخل كيف سرقتي يك بليت بازي دو تيم استراليا و برزيل وجود داشت. به همين دليل سارق با اين بليت وارد ورزشگاه شد و به تماشاي بازي اين دو تيم پرداخت. اما جالب اينكه تماشاگر بغل دستي اين سارق در واقع شوهر خانمي بود كه كيفش توسط وي به سرقت رفته بود. به همين دليل اين مرد بلافاصله موضوع را به پليس اطلاع داد و سارق به دام افتاد.
شرط بندي در مدارس
هنگ كنگ: سه سال قبل شرط بندي درهنگ كنگ قانوني شد. با توجه به اينكه حجم پولهاي مبادله شده در جريان شرط بندي  هاي غير قانوني در اين كشور بسيار بالا بود به همين دليل دولت تصميم گرفت كه اين پديده را قانونمند كند تا از طريق آن بتواند درآمد مالياتي هنگفتي را كسب كند. با توجه به برگزاري رقابتهاي جام جهاني، حجم شرط بندي ها در اين كشور افزايش يافته و در واقع ۱۰ درصد از دانش آموزان ۹ تا ۱۲ ساله در اين كشور روي رقابتهاي جام جهاني شرط بندي مي كنند. همچنين با توجه به اينكه رقابتهاي جام جهاني به وقت هنگ كنگ بسيار دير وقت انجام مي شود و اغلب مردم و دانش آموزان صبح روز بعد دير بر سر كار و مدارس حاضر مي شوند به همين دليل وزارت بهداشت اين كشور به مردم توصيه كرده در حين تماشاي رقابتهاي فوتبال مقدار زيادي ميوه ميل كنند، غذاي چرب نخورند و مقابل تلويزيون حركات كششي انجام بدهند.

گل و گياه
آنتوريوم (گل سوسن فلامينگو)
002625.jpg
نام علمي:
Anthurium andreanum
خانواده: ARACEAE
گياه دائمي و هميشه سبز، برگها قلبي شكل و بزرگ كه با حداكثر طول ۲۰ سانتي متر، گلها بسيار بادوام بوده و از يك اسپات قرمز رنگ با يك اسپاديس مدادي شكل و زردرنگ تشكيل شده اند. بلندي گياه ۷۵-۶۰ و گستردگي آن به ۵۰ سانتي متر مي رسد.
نيازها: مكان نيم سايه و گرم، هرگز آن را در تابش مستقيم آفتاب قرار ندهيد. خاك مناسب آن شامل خاك پيت، خاك برگ سوزني برگان و پرليت براي نفوذپذير بيشترخاك مي باشد. جهت آبياري از آب ولرم و بدون املاح استفاده نموده و خاك را هميشه نسبتا مرطوب نگه داريد. رطوبت هوا بالاي ۶۰درصد و حداقل دماي قابل تحمل آن در زمستان ۱۵ درجه سانتيگراد است. در فصل زمستان بايد گياه را ۶ هفته در مكاني خشك و خنك نگهداري نمود تا جوانه بزند. در فصل تابستان هر دو هفته يكبار گلدان را كوددهي كنيد. ازدياد: از طريق تقسيم گياه بزرگ و يا تهيه قلمه يا كاشت بذر، تكثير در دماي ۳۰-۵ درجه سانتيگراد خاك انجام شود.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
راهنما
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |