چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۱۵ - Jun 21, 2006
اقدام براي تاسيس دو رصد خانه فضايي براي كشف زندگي در فضا
ناسا درجست وجوي حيات فضايي
002466.jpg
گروه علمي فرهنگي- سيارات شبيه به زمين در اطراف ساير ستاره ها، دوردست تر از آن هستند كه امكان اعزام فضاپيما به آنها وجود داشته باشد. با اين حال دانشمندان مي توانند در مورد وجود آثار زندگي در آنها تحقيق كنند. هم اكنون فناوري هاي تازه اي در صنعت تلسكوپ سازي در حال توسعه است تا بتوان نور بسيار محو و كمرنگ اين سيارات را براي يافتن آثار تلويحي حيات رديابي كرد. اينها همان نشانگرهاي حيات هستند كه در نور منعكس شده از زمين نيز قابل شناسايي هستند. اين نشانه ها حاوي علايمي از وجود آب و گازهايي مانند اكسيژن و متان است.
وسلي تراوب، دانشمند ارشد برنامه جهت ياب ناسا كه هدف آن جستجوي كرات دورافتاده است، در اجلاس مشترك انجمن ژئوفيزيك آمريكا گفت: «اينها تنها نشانه هاي حيات است؛ اينها تنها مشتي نشانگر است. در عمل نمي توان موجودات زنده كه روي سطح چنين سياراتي مي خزند را ديد.»
تراوب اميدوار است ناسا منابع مالي لازم براي راه اندازي يك سيستم سياره ياب زميني (تي پي اف) در يك دهه آينده را فراهم كند. چنين سيستمي متشكل از دو رصدخانه فضايي خواهد بود كه كار آنها جستجو و مطالعه سياراتي در اطراف ساير ستارگان است كه مدارهاي گردش آنها آنقدر گشاد باشد كه امكان وجود آب مايع و در نتيجه حيات پايدار در آنها وجود داشته باشد. اروپا نيز ماموريت بلندپروازانه مشابهي تحت عنوان داروين را تحت بررسي دارد.
كليد موفقيت اين رصدخانه ها، نسل تازه اي از ابزارهاي علمي خواهد بود كه قادر به حذف نور شديد و محوكننده ستاره مادر و رديابي نور بسيار خفيف منعكس شده از سطح چنين سياره هايي باشند. اين وظيفه اي دشوار است چون ستاره مادر احتمالا يك ميليارد تا ۱۰ ميليارد بار درخشان تر از سياره كوچك اطراف آن است، اما آزمايش هاي اخير در آزمايشگاه پيشرانه موشكي ناسا حكايت از آن دارد كه فناوري هاي تازه در حال نزديك شدن به حساسيت لازم جهت تشخيص اين دو نوع نور از يكديگر است.
الگويي اطلاعاتي كه تي پي اف يا داروين هدف قرار خواهند داد بر دانشي كه بشر از نور بازتابيده از زمين دارد استوار خواهد بود. بخش اعظم اشعه نور خورشيد پس از برخورد به زمين بار ديگر به فضا منعكس مي شود. در صورتي كه كمي دقت كنيد مي توانيد بخش تاريك ماه را وقتي هنوز كامل نيست ببينيد. توانايي ما در ديدن بخش تاريك ماه ناشي از نور منعكس شده از زمين است كه به آن روشنايي خفيفي مي بخشد. دانشمندان از قديم دريافته بودند كه اين نور حاوي اطلاعاتي درباره اتمسفر زمين و خواص سطح آن است.
پيلار مونتانس- رودريگز، از موسسه فني نيوجرسي، در نشست انجمن ژئوفيزيك آمريكا در بالتيمور گزارش داد كه او چگونه قادر به تشخيص نشانه هاي كلروفيل در نور بازتابيده از زمين بر سطح ماه بوده است. كلروفيل رنگدانه هاي گياهان است كه نقشي عمده در فرآيند فتوسنتز بازي مي كند. به هرحال شكي نيست كه رديابي و تشخيص يك چنين جزئياتي در نور كره اي كه ده ها سال نوري از ماه فاصله دارد، دستاورد حيرت انگيزي خواهد بود.

نسل جديد رايانه هاي ميزي ارزان قيمت با فناوري نانو
002475.jpg
گروه علمي فرهنگي- مدير عامل شركت APJ از IBM خواست تا با توسعه كامپيوترهاي ميزي ارزان قيمت مبتني بر فناوري نانو به سكوي دانش جهاني بپيوندد. تاون هال، سخنگوي IBM در اين باره معتقد است كه سكوي دانش جهاني كه شامل شركايي از كشورهاي مختلف است، قادر به طراحي، توسعه، بازاريابي و توليد محصولات ارزان قيمت خواهد بود.
صنعت خودروسازي، ICT،  الكترونيك،  بهداشت و درمان و انرژي،  زمينه هايي هستند كه مي توان تقاضاي بازار آنها را مورد بررسي قرار داد.
شركت هاي چند مليتي، در كنار ديگر فعاليت هاي مشترك خود، مي توانند به طراحي و توليد رايانه هاي ميزي با قابليت چند زبانه بودن و داشتن سيستم عامل با منبع رايگان بپردازند؛ همچنين دانشجويان بايد بتوانند از رايانه هاي ميزي به عنوان كتاب ديجيتالي، نوت بوك و تجهيزات يادگيري الكترونيكي استفاده كنند.
اين دستگاه بايد به ساده تر كردن زندگي دانشجويان كمك كند تا با صرفه جويي در وقت، زمان لازم جهت خلق ايده هاي نو در زمينه هاي تحصيلي خود را داشته باشند.
عبدالكلام، مدير عاملAPJ معتقد است چالش موجود در اين ميان، طراحي، توليد و توسعه و بازاريابي رايانه هاي ميزي با قيمت ۱۵۰ دلار است.
IBM در فكر ايجاد همكاري مشترك با صنعت هند، جهت توسعه ادوات سخت افزاري و سيستم هاي نرم افزاري است تا با توليد اين رايانه ها علاوه بر شمار بسياري از كاربران حرفه اي و اجرايي، به بيش از ۳۰۰ميليون دانشجو در هند كمك كند.

نانونوسان گرهاي فوق سريع
002472.jpg
گروه علمي فرهنگي- حتي كوچك ترين ابزارهاي آرايش يافته در سطح مولكولي هم به موتور و نوسان گر نياز دارند. پروفسور كويينگ جيانگ از گروه مهندسي مكانيك دانشگاه كاليفرنيا در ريورسايد و همكارانش در دانشگاه چانگ آنگ در سئول كره جنوبي معتقدند گروه هاي پيوندي نانولوله هاي كربني در كنار هم مي توانند يك نانونوسان گر دقيق و فوق العاده كارآمد را بسازند.
در حال حاضر، نانو ابزارها به يكي از بخش هاي كليدي در تمامي زمينه ها، اعم از دارورساني تا بهبود و يا حتي جايگزيني ريزپردازنده كامپيوترها و يا كليد هاي نوري شبكه هاي ارتباطي راه دور تبديل مي شوند. محققان هم اكنون به زيربنايي ترين اصول ماشين ابزاري در دنياي نانومقياس، يعني اينكه چه چيزي مي تواند قطعات اين ماشين ابزارها را فوق العاده سريع و دقيق و ابركارآمد سازد، توجه دارند.
در اين مقياس، يك نانوموتور حركت گردشي ايجاد مي كند و يك نانونوسان گر (همانند پيستون) حركت خطي به جلو و عقب را ايجاد خواهد كرد؛ اما دانشمندان مي خواهند بدانند بهترين راه ايجاد چنين حركاتي در محيط نانو چيست؟ كارهاي قبلي محققان عمدتاً با نوسان گرهاي نانولوله اي چند جداره انجام شده بود كه در آن، يك نانولوله نازك داخل يك نانولوله بزرگتر قرار مي گرفت. اما اين كار با دو محدوديت فركانس و اصطكاك روبه رو بود.
افزايش فركانس فراتر از حد يك گيگاهرتز، پراكندگي انرژي را افزايش داده و گرماي زيادي ايجاد مي كرد و در نتيجه بازدهي اين پيستون هاي كوچك كاهش مي يافت، اما در تحقيق حاضر، كه با دسته هايي از نانولوله هاي تك جداره قرار داده شده درون لايه اي اضافي از نانولوله هاي كربني تك جداره انجام شد، نتايجي بسيار بهتر از حالت مشابه كه با نانولوله هاي كربني دو جداره انجام شده بود به دست آمد و گرما و اصطكاك كمتري هم ايجاد شد.
به گفته محققان، نتايج به دست آمده بسيار اميدوار كننده بوده و راه را براي توسعه نوسان گرهايي كارآمد هموار مي سازد؛ اما در عين حال، جيانگ و همكارانش به اين طرح اكتفا نكرده و در جست وجوي مواد جديدي هستند كه بهتر از كربن، محدوديت هاي اصطكاك و گرمايي كه نانولوله هاي كربني با آن مواجهند را بر طرف كند.

ام پي تري پلير مايكروسافت
002478.jpg
گروه علمي فرهنگي- مايكروسافت در حال آماده سازي يك ام پي تري پلير مشابه آي پاد شركت اپل است. اين شركت همچنين به زودي خدمات اينترنتي فروش موسيقي خود، مشابه خدمات آي تيونز اپل، را راه اندازي خواهد كرد.
به گزارش خبرگزاري رويترز، خبر تلاش مايكروسافت براي ورود مستقيم به بازار موسيقي اينترنتي درحالي اعلام مي شود كه اين شركت چندي پيش از همكاري با شبكه تلويزيوني ام تي وي براي راه اندازي خدماتي مشابه نيز خبر داده بود.
هم اكنون اپل برنده بي چون و چراي بازار چند ميليون دلاري موسيقي اينترنتي و تجهيزات قابل حمل پخش موسيقي است. اما برخي منابع نزديك به مايكروسافت كه نمونه آزمايشي خدمات جديد اين شركت را مشاهده كرده اند از كيفيت بالاتر آن در مقايسه با خدمات اينترنتي فروش موسيقي آي تيونز اپل خبر داده و احتمال غلبه آن بر آي تيونز را دور از انتظار نمي دانند. شركت هاي فراواني به ارائه فروش اينترنتي موسيقي روي آورده اند كه از ميان شركت هاي قديمي تر فعال در اين زمينه مي توان به نپستر و اپل و از ميان شركت هايي كه در آينده به اين جمع افزوده خواهند شد مي توان به آمازون و سامسونگ اشاره كرد. اما ورود مايكروسافت بدين بازار مهمترين رويداد موسيقي اينترنتي در ماه هاي اخير محسوب مي شود.

روسيه فضاپيماي كاوشگر به كره مريخ پرتاب مي كند
002469.jpg
گروه علمي فرهنگي- سازمان فضايي روسيه اعلام كرد اين كشور قصد دارد براي بررسي سطح مريخ و جمع آوري نمونه هايي از خاك يكي از قمرهاي آن، فضاپيماي كاوشگري را در سال ۲۰۰۹به سوي اين سياره سرخ فام پرتاب كند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از مسكو، پرتاب فضاپيماي «فوبوس گرانت» (Phobos-Grunt) براي اكتبر سال ۲۰۰۹برنامه ريزي شده است و ماموريت آن سه سال به طول خواهد انجاميد.
در مرحله اول اين ماموريت نمونه هايي از خاك قمر فوبوس مريخ براي تحقيقات مفصل در شرايط آزمايشگاهي به زمين ارسال مي شود. اين آزمايشها مي تواند پاسخ سوالات علمي در مورد فيزيك منظومه شمسي را پيدا كند. سازمان فضايي اروپا نيز قصد دارد فضاپيماي ۹۰۰ ميليون دلاري اگزومارس را در سال ۲۰۱۱ به كره مريخ اعزام كند.
نيكولاي سواستيانو رئيس شركت آر.ك.ك. انرژيا روسيه پيشتر گفته بود روسيه تا سال ۲۰۳۰ فضاپيماي سرنشين دار به كره مريخ پرتاب خواهد كرد.

اعلام اسامي پذيرفته شدگان دوره راهنمايي
سازمان استعدادهاي درخشان
گروه علمي فرهنگي- اسامي پذيرفته شدگان مرحله نهايي ورود به مقطع راهنمايي سازمان ملي پرورش استعدادهاي درخشان اعلام شد.
به گزارش روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، اسامي پذيرفته شدگان در پايگاه اينترنتي سازمان استعدادهاي درخشان (سمپاد) به نشاني (www.nodet.net(org قابل دسترسي است.
بنابر اين گزارش، دانش آموزان متقاضي انتقال كه اسامي آنها در فهرست قبول شدگان انتقالي درج شده در موعد مقرر به شهرستان مورد نظر جهت ثبت نام مراجعه نمايند. اسامي اين دانش آموزان به شرط داشتن امتياز لازم در شهر مقصد اعلام شده است.كارنامه و پاسخنامه دانش آموزان پذيرفته نشده در پايگاه اينترنتي سمپاد به نشاني ذكر شده قابل دسترسي است.

آغاز فعاليت پايگاه هاي انتخاب رشته
در مراكز پيش دانشگاهي
گروه علمي فرهنگي - رئيس  گروه  آموزش  و پرورش  نظري  و مهارتي  سازمان  آموزش  و پرورش  شهر تهران  گفت : ۴۱ پايگاه  انتخاب  رشته  به  منظور ياري  دادن  به  دانش  آموزان  در انتخاب  رشته ، در مراكز پيش  دانشگاهي  شهر تهران  فعال  شده است.
محمود حسيني  با اعلام اين مطلب افزود: در هر يك  از مناطق  نوزده گانه آموزش  و پرورش  شهر تهران  ۲ پايگاه  ويژه  دانش آموزان  دختر و پسر و در برخي  مناطق  با توجه  به  گستردگي  منطقه  ۳ تا ۴ پايگاه  انتخاب  رشته  داير شده  است .
وي  گفت : در مجموع  ۲۳۳ پايگاه  انتخاب  رشته  توسط  اين  سازمان  در سطح  كشور راه اندازي  شده  است .حسيني  افزود: سال  گذشته  ۴۰ پايگاه  در شهر تهران  و ۶۰ پايگاه  در پنج استان  داير شد.وي  اظهار داشت : پارسال  ۹ هزار و ۸۶۳ نفر به  پايگاه  هاي  شهر تهران  مراجعه  كردند و از اين  تعداد شش  هزار و ۵۶۱ نفر-۶۷درصد مراجعه كنندگان- توانستند در كنكور دانشگاه  قبول شوند.به گفته وي پيش  بيني  مي شود امسال  ۲۰ هزار نفر به  پايگاه هاي  مستقر در سطح كشور مراجعه  كنند.رئيس  گروه  آموزش  و پرورش  نظري  و مهارتي  سازمان  آموزش  و پرورش  شهر تهران  گفت : سال  گذشته  ۳۰ هزار ريال  بابت  خدمات  انتخاب  رشته  از دانش آموزان دريافت  شد كه  اين  مبلغ  امسال  به  ۳۵هزار ريال  افزايش  يافته  است.
دانش آموزان جهت اطلاع از فعاليت هاي گروه آموزش و پرورش نظري و پيش دانشگاهي شهر تهران مي توانند به نشاني اينترنتيwww.pishdaeshgahi.com مراجعه كنند.

آزمون استخدام پيماني آزاد آموزش و پرورش
گروه علمي فرهنگي- آزمون استخدام پيماني آزاد وزارت آموزش و پرورش در روز جمعه دوم تير ماه سال جاري برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، در مرحله اول تا دو برابر ظرفيت داوطلبان پذيرفته مي شوند كه مصاحبه علمي و تخصصي آنان در تاريخ پانزدهم و شانزدهم تير ماه در مراكز تربيت معلم سازمان هاي آموزش و پرورش استان هاي كشور برگزار مي شود.محل حوزه هاي اجراي آزمون در مراكز استان و حوزه هاي مصاحبه در مراكز تربيت معلم استان هاست.

راه اندازي ۵ سايت توريسم عشاير در كشور
ايسنا: مسئول توريسم عشايري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از راه اندازي پنج سايت گردشگري عشايري در كشور و تا پايان تابستان خبر داد.
محمد نمازي با اعلام اين خبر افزود: پنج سايت گردشگري عشايري در استان هاي اردبيل،  آذربايجان غربي ، اصفهان، چهار محال و بختياري و فارس احداث مي شود. به گفته  وي، اين سايت هاي گردشگري در بهترين نقاط عشايري استان هاي مورد نظر و با استفاده از امكانات عشايري آنها راه اندازي مي شود. نمازي خاطرنشان كرد: براساس برآوردهاي اوليه براي راه اندازي هر سايت گردشگري عشايري حداقل ۳۰ ميليون تومان اعتبار نياز است.
به گفته  وي اين طرح با تاييد معاونت گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري جهت تخصيص اعتبار به بخش مربوطه ارسال شده است.
مسئول توريسم عشايري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ياد آور شد: پنج سايت گردشگري عشايري تا پايان تابستان راه اندازي و به بهره برداري اوليه خواهند رسيد.

۹۴هزار زائر ايراني امسال به حج تمتع اعزام مي شوند
ايسنا: رئيس سازمان حج و زيارت كشور گفت: امسال در قالب ۶۰۰ كاروان زيارتي، ۹۴هزار و ۷۰۰ زائر از ايران به حج تمتع اعزام مي شوند.
سيد احمد زرهاني افزود: همچنين امسال ۵۶۰هزار زائر ايراني به حج عمره مفرده اعزام خواهند شد كه از اين تعداد تاكنون ۲۵۰هزار نفر به عمره مفرده اعزام شده اند و مابقي نيز تا اواسط ماه مبارك رمضان سال جاري به اين سفر معنوي اعزام مي شوند. وي به عمره هاي دانشجويي و دانش آموزي اشاره كرد و گفت: در سال جاري ۲۴هزار دانشجو و دانش آموز ايراني از هفته دوم تيرماه به عمره اعزام مي شوند كه اين عدد در مقايسه با سال گذشته ۲۰درصد رشد را نشان مي دهد. زرهاني در خصوص اعزام زائران ايراني به عتبات عاليات كشور عراق گفت: در حال حاضر روزانه ۱۵۰۰ زائر ايراني به عراق اعزام مي شوند كه در خصوص تامين امنيت آنها، با يك شركت امنيتي عراق قرارداد منعقد شده است. وي تعداد شركت هاي زيارتي مجاز در سطح كشور را ۱۲۴۷ مورد عنوان كرد و گفت: در تعدادي از استان ها، شركت هايي به صورت غيرقانوني فعاليت مي كنند كه با اين شركت ها برخورد قانوني خواهد شد.

وزير به دنبال تغيير ساختار تشكيلاتي آموزش و پرورش
فارس: خبرها حاكي است وزير آموزش و پرورش به دنبال تغييراتي در ساختار تشكيلاتي اين وزارتخانه است.
وزير آموزش و پرورش درصدد است كه معاونت آموزش و پرورش عمومي و معاونت نظري و مهارتي را ادغام كرده و معاونتي جديد با نام معاونت آموزشي ايجاد كند. بنابر اين گزارش، معاونت آموزش و پرورش عمومي از ابتداي دوران مسئوليت فرشيدي داراي سرپرست است كه همين امر مي تواند دليلي بر تغييرات اخير قلمداد شود، به خصوص آنكه معاونت تربيت بدني و تندرستي آموزش و پرورش نيز كه قرار است با معاونت پرورشي ادغام شود، سرپرست دارد.
همچنين معاونت برنامه ريزي و توسعه مديريت آموزش و پرورش نيز تبديل به دو معاونت شامل معاونت نيروي انساني و معاونت آموزش عالي وزارت آموزش و پرورش خواهد شد كه در اين حالت تربيت معلم و آموزشكده هاي آموزش و پرورش زير مجموعه آن قرار مي گيرند.
وزير آموزش و پرورش براي عملي ساختن اين تغييرات منتظر تصويب معاونت جديد پرورشي در مجلس است تا اقدامات خود را در مورد تغييرات در معاونت ها عملي كند.
پيشتر نيز برخي اخبار از تغييرات گسترده در معاونان وزارت آموزش و پرورش حكايت داشت.

جشنواره فرهنگي هنري ثقلين ويژه دانشجويان
گروه علمي فرهنگي - جشنوار فرهنگي و هنري ثقلين،  ويژه دانشجويان سراسر كشور از سوي اداره كل فرهنگي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و با همكاري مجمع كانون هاي قرآن دانشجويان كشور به ميزباني دانشگاه الزهرا (س) برگزار مي شود.
اين جشنواره در سه بخش مسابقه، دانش افزايي و ويژه در آبان ۱۳۸۵ در دانشگاه الزهرا (س) برگزار خواهد شد.
بخش مسابقه شامل چهار بخش ادبي، هنري، فناوري اطلاعات و پژوهش است. در روزهاي برگزاري جشنواره ، برنامه هاي مختلفي از جمله كارگاه ها، نشست هاي آموزشي و نمايشگاه آثار برتر برگزار مي شود.
دانشجويان براي شركت در اين جشنواره مي توانند آثار خود را حداكثر تا پايان شهريور به دبيرخانه دومين جشنواره فرهنگي هنري ثقلين واقع در تهران، ميدان ونك، خيابان ونك، دانشگاه الزهرا(س)، اداره امور فرهنگي ارسال كنند.
علاقه مندان براي كسب اطلاعات مي توانند به نشاني اينترنتي www.safestival.ir مراجعه كنند.

ساماندهي صدور مجوز و نظارت بر موسسات علمي  آزاد
فارس: رئيس كميسيون آموزش  و تحقيقات مجلس گفت: در حال حاضر اين كميسيون در حال بررسي مراحل صدور مجوز و نظارت بر موسسات علمي آزاد است تا ساماندهي در اين خصوص صورت گيرد.
علي عباسپور تهراني فرد افزود: بسياري از موسسات علمي آزاد ضابطه مند عمل نمي كنند و از سويي صدور مجوز از سه مركز صورت مي گيرد. وي اضافه كرد: در حال حاضر وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به موسسات علمي آزاد مجوز فعاليت مي دهند كه اين موضوع باعث تداخل در وظايف اين وزارتخانه ها در صدور مجوز و نظارت بر اين موسسات مي شود.
عباسپور اظهار داشت: بايد نظارت بر موسسات علمي آزاد تقويت و متولي صدور مجوزها نيز دقيقا مشخص شود تا بر اساس مقررات، فعاليت ها انجام شود.
وي ادامه داد: مشاهده مي شود به عنوان مثال، فردي نمي تواند از يك وزارتخانه مجوز تأسيس موسسه علمي آزاد را بگيرد اما از وزارتخانه اي ديگر مشابه آن مجوز را راحت تر دريافت مي كند. رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس گفت: هم اكنون در كميسيون آموزش و تحقيقات در حال بررسي اين موضوع هستيم.

تاسيس مركز ابرپردازش در دانشگاه صنعتي اصفهان
ايسنا: رئيس دانشگاه صنعتي اصفهان از تاسيس نخستين مركز ابرپردازش استان در دانشگاه صنعتي اصفهان خبر داد.
قرباني اعتبار تخصيص يافته براي اجراي اين طرح را يك ميليارد و ۵۰۰ ميليون ريال اعلام كرد و گفت: قرار است اعتبار ۱۰ ميليارد ريالي اين مركز نيز با حمايت صنايع استان تامين شود.
به گفته وي با راه اندازي اين مركز كه براي تمامي كاربران به ويژه بخش صنعت و معادن قابل استفاده خواهد بود، آنها قادر خواهند بود كه پردازش محاسبات پيچيده و حجيم را به وسيله اينترنت انجام  دهند.
با بهره برداري از نخستين مركز ابرپردازش استان اصفهان تا سه ماه ديگر، در مرحله نخست ۱۲۸ پردازشگر به طور همزمان مي توانند محاسبات پيچيده را انجام دهند و تا يك هزار پردازشگر قابل استفاده است.

جزئيات آزمون كارشناسي ارشد پزشكي اعلام شد
ايسنا: آزمون كارشناسي ارشد رشته هاي گروه پزشكي، روز پنج شنبه اول تير در دو نوبت صبح و بعدازظهر در ۴۱ رشته برگزار مي شود.
حسين كشاورز- دبير شوراي آموزش علوم پايه پزشكي، بهداشت و تخصصي وزارت بهداشت،  درمان و آموزش پزشكي- گفت: آزمون كارشناسي ارشد رشته هاي گروه پزشكي، روز پنج شنبه اول تير به طور همزمان در ۲۲ مركز دانشگاه علوم پزشكي شامل اروميه، اصفهان، اهواز، بيرجند، بندرعباس،  تبريز، تهران، رشت، زاهدان، زنجان، ساري، شيراز، كرمانشاه، كرمان، گرگان،  مشهد، همدان و يزد برگزار مي شود.
وي در ادامه افزود: كساني كه موفق به دريافت كارت نشده اند، امروز(چهارشنبه) نيز مي توانند نسبت به دريافت كارت ورود به جلسه خود اقدام كنند.
وي با بيان اينكه در آزمون كارشناسي ارشد امسال ۳۸هزار نفر ثبت نام كرده اند، اظهار كرد: در اين آزمون در نهايت ۹۰۰ نفر براي ۲۸دانشگاه پذيرش مي شوند و ظرفيت پذيرش آزمون امسال ۱۵درصد افزايش يافته است.
به گفته وي، در آزمون امسال براي رشته نانوتكنولوژي، براي اولين بار در كشور شش دانشجو در دانشگاه علوم پزشكي تهران پذيرش مي شوند.
برگزاري آزمون دومرحله اي در شش رشته
كشاورز در ادامه،با اشاره به برگزاري آزمون شش رشته به صورت دومرحله اي گفت: آزمون امسال در شش رشته آموزش پزشكي، رفاه اجتماعي، روان شناسي باليني،  مددكاري اجتماعي،  مديريت توانبخشي و نانوتكنولوژي پزشكي به صورت دومرحله اي برگزار مي شود كه نتايج مرحله اول و محل برگزاري آزمون مرحله دوم اين رشته ها، روز دوشنبه ۲۶تيرماه و نتايج نهايي كليه رشته ها، روز چهارشنبه اول شهريور از طريق جرايد كثيرالانتشار صبح و شبكه اينترنتي شورا اعلام مي شود.
وي همچنين اظهار كرد: در آزمون امسال در رشته هاي بيوشيمي پزشكي، پرستاري، ژنتيك و ميكروب شناسي علاوه بر ظرفيت هاي اعلام شده در دفترچه راهنما، دانشگاه هاي علوم پزشكي اهواز، رفسنجان، تبريز و ايران نيز پذيرش خواهند داشت، بنابراين داوطلبان اين رشته ها بايد اولويت دانشگاه محل تحصيل خود را در روز آزمون، پشت كارت انتخاب كنند.
دبير شوراي آموزش علوم پايه پزشكي، بهداشت و تخصصي وزارت بهداشت با بيان اينكه حذف شرط مدرك براي شركت در رشته هاي كارشناسي ارشد علوم پزشكي امكان پذير نيست، اظهار كرد: البته مدرك بسياري از رشته ها براي شركت در رشته هاي مقطع كارشناسي ارشد افزايش يافته است.
وي همچنين با تضمين سلامت آزمون كارشناسي ارشد وزارت بهداشت، اظهار كرد: دبيرخانه علوم پايه پزشكي با همكاري حراست وزارت بهداشت، تمهيدات فراواني براي افزايش امنيت آزمون هاي وزارت بهداشت انديشيده است.
كشاورز در ادامه گفت: نتايج آزمون كارشناسي ارشد وزارت بهداشت، اول شهريورماه اعلام مي شود و پذيرفته شدگاني كه پس از يك ماه از زمان ثبت نام اوليه انصراف دهند، به مدت يك سال نمي توانند در آزمون كارشناسي ارشد شركت كنند. دبير شوراي آموزش علوم پايه پزشكي، بهداشت و تخصصي وزارت بهداشت با بيان اينكه سهميه هاي پذيرش آزمون امسال نسبت به سال گذشته تغييري نداشته است، تصريح كرد: هرگونه انتقال و تغيير رشته در مقطع كارشناسي ارشد ممنوع است.

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |