چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۱۵ - Jun 21, 2006
بازي خداحافظي
برتري بر آنگولا، حفظ اعتبار با كمي تخفيف
عكس : مجتبي جانبخش
002595.jpg
لايپزيك _ جهانگير كوثري: حس نوشتن براي يك بازي بدون تاثير خيلي سخت از زير پوسته كلمات بيرون مي آيد. اما در درازاي فوتبال كه يك تاريخ ۷۶ ساله جام جهاني را با خود دارد، هر بازي در هر مقطع ارزش خود را دارد. صعودي در كار نيست اما جايگاه و پايگاه خود را دچار نزول شديد نكنيم و با كمي عقب نشيني در اين جنگ بپذيريم كه دو مرحله شكست خورديم و بايد تتمه امكانات خود را در اين بازي خرج كنيم تا از هم نپاشيم و دچار گسيختگي طولاني نشويم. كسب نتيجه با آنگولا همچنان اعتبار ما را با كمي تخفيف حفظ مي كند. پيروزي ما در مقابل آنگولا احقاق حقي است در نزد مكزيكي ها و پرتغالي ها. مكزيك با صدميليون جمعيت فوتبالي ما را دعا خواهد كرد و به شرافت ورزش  ما ايمان مي آورد.
بازي جوانمردانه و رفتار انساني ما در اين بازي مي تواند رنگهاي تيره دو شكست را روشن تر و نظر جهان فوتبال را نسبت به ما خوشبينانه تر كند.تماشاگران ايران تمام سكوها را اشغال نخواهند كرد. اما آنگولايي ها هر چه جمعيت  داشته اند به لايپزيك آورده اند. آنگولا خوب مي داند كه براي صعود بايد همه توان خويش را بكار گيرد و ما نيز مي دانيم كه پيروزي در بازي امروز به فوتبال قاره آسيا اعتبار مي بخشد. تفسير چنين خواهد بود كه نماينده قاره آسيا بر نماينده قاره آفريقا پيروز شد. ايران از اعتبار فوتبال قاره آسيا دفاع كرد. تفاوت پيروزي تا شكست اتفاقا در اين بازي معناي بزرگتري دارد. عربستان چهار گل از اوكراين مي خورد،  اوكرايني كه چهاربار در مقابل اسپانيا دروازه اش گشوده شده است. صربستان ۷ گل خورده است، اما مي خواهد در گروهش آخر نشود. كاستاريكا در گروه A شش گل خورده است اما تلاش مي كند در گروهش سوم شود. توگو كه پس از خوردن چهار گل حالا قصد دارد در گروه H به دست و پاي فرانسه بپيچد و براي خود اعتبار هر چند كم بدست آورد. اين بازي ايران از بسياري جهات براي ما مهم است و نبايد آن را دستكم بگيريم. در اين ميان بايد در بين آسيايي ها نيز براي خود موقعيتي فراهم كنيم. عربستان يك باخت و يك مساوي دارد،ژاپن نيز يك شكست و يك تساوي و كره جنوبي يك پيروزي و يك تساوي .ما نبايد كم امتيازترين تيم آسيايي باشيم. كسب سه امتياز ما را در معادلات ديگري از نوع فوتبال قرار مي دهد.
اين بار در لايپزيك و ورزشگاه سنترال (ZENTRAL) ورزشگاهي كه در سال ۱۹۵۶ تاسيس شد و در زمان خود بزرگترين ورزشگاه آلمان بود، با همان سبك شرقي و تراشهاي سيماني كمونيستي، نزديك به ۴۵ هزار نفر مي توانند در اين ورزشگاه نشسته بازي را تماشا كنند. سقف معلق اين ورزشگاه ديدني است. آلمانها ۹۰ ميليون يورو خرج كرده اند تا اين ورزشگاه بازسازي شود. تيمهاي دورتموند و زاگسن نيز در امر بازپرداخت مخارج آن شريك بودند.
شايد سخت ترين شهر آلمان از نظر امنيتي لايپزيك باشد. تعداد پليس هاي حاضر در اين شهر تاريخي بيشتر از بقيه شهرهاست.
پرتغال براي صدرنشيني تلاش مي كند
پرتغال براي روبرونشدن با آرژانتين از گروه C در مقابل مكزيك با تمام توان و نيرو بازي مي كند و قصد دارد با شكست مكزيك در گروه D اول شود تا به هلند بر نخورد. مكزيك نيز بايد خود را به صدر گروه برساند تا با آرژانتين روبرو نشود. تساوي مكزيك اين تيم را به مسلخ آرژانتين مي فرستد و شكست باعث حذف آنها مي شود،  مگر اينكه ايران صلابت خود را در مقابل آنگولا نشان دهد. بازي پرتغال و مكزيك هم در گلزن كرشن ديدني است.
تيم ملي تمرينات سبك خود را بدون گل محمدي انجام داده است
ايران يحيي گل محمدي و نكونام را ندارد و آنگولا دو دفاع چپ و مياني خود را (دلگادو و جامبا). روي نيمكت آنگولايي ها پروفسور «اليويرا كونسال وز» نشسته است و روي نيمكت ايران يك كروات به نام برانكو. «كونسال وز» ۴۹ سال دارد و برانكو ۶۲ سال اما اگر اين دو را در يك قاب قرار دهيد برانكو ده سال جوانتر مي زند.تيم ما با دو مهاجم بازي مي كند. چهار هافبك و چهار مدافع. ميرزاپور درون دروازه است، نصرتي (چپ) رضايي (وسط چپ)، بختياري زاده (وسط راست) و كعبي (راست) بازي مي كنند. تيموريان و شجاعي (كريمي) دو هافبك مياني خواهند بود. زندي در هافبك چپ و مهدوي كيا در هافبك راست بازي مي كنند. دايي و هاشميان هم به حمله مي روند.تيم آنگولا با شيوه (۲-۱-۳-۴) بازي مي كند. كالي، لوكو، آبرو و لبه لبه (مانوئل) مدافعان آنگولا خواهند بود. ژائو ريكاردو ۳۷ ساله هم درون دروازه است. زن كالانكا، آندره، فيگوريدو، لندوزا، در خط مياني و ماتيوس مهاجم دوم و آك وا مهاجم اول خواهند بود. شايد به جاي زي كالانكا در هافبك مياني مانتوراس بازي كند تا شكل تهاجمي به خود بگيرند. اگر ايران اجازه دهد آنگولايي ها با همان حس گل زدن و پيروز شدن به دروازه ما هجوم بياورند، باز كردن دروازه  آنها ديگر دشوار نخواهد بود. «آك وا» تنها مهاجم آنگولا كه در باشگاه بنفيكاي پرتغال بازي مي كند خطرناك ترين مهره آنگولاست. مهار او يعني بستن نقطه فرود تمام توپهاي كوتاه و بلند،  بقيه بازيكنان به اندازه او خطرناك نيستند. اگر مهدوي كيا همان بوندس ليگايي هامبورگ باشد ايران براي گل زدن هورا خواهد كشيد.
آلمان سرگروه شد
تيم ملي آلمان با پيروزي سه بر صفر مقابل اكوادور به سومين پيروزي خود در دور مقدماتي دست يافت و در صدر جدول گروه اول قرار گرفت. در اين بازي كه دو تيم براي صدرنشيني مبارزه مي كردند ميروسلاو كلوزه در دقايق (۴۴ و ۴) و پودولسكي در دقيقه ۵۷ براي آلمان گلزني كردند. در بازي تشريفاتي گروه A تيم لهستان دو بر يك كاستاريكا را شكست داد. در اين بازي بارتوز بوساكي هردو گل لهستان را در دقايق ۶۶ و ۳۳ به ثمر رساند و رونالدو گومز در دقيقه (۲۵) براي كاستاريكا گلزني كرد.

با دو مدال طلا، ۲ نقره و يك برنز
ايران قهرمان كشتي آزادد انشجويان جهان شد
گروه ورزشي- ثمره تلاش هاي كشتي گيران آزادكار ايران در رقابت هاي كشتي آزاد دانشجويان جهان كه در شهر اولان باتور مغولستان برگزار شد ۲ مدال طلا،  دو نقره و يك برنز بود. مدالهايي كه پس از كشتي فرنگي ،ايران را در كشتي آزاد هم با ۴۶ امتياز روي سكوي قهرماني نشاند. مغولستان با ۴۵ و روسيه با ۲۰ امتياز در جاي دوم و سوم ايستادند. در پي مدال هاي طلا، نقره و برنز هادي پورعليجان، غلامعلي محمدنژاد و تقي داداشي كه در اوزان ۱۲۰ ، ۶۶و ۵۵ كيلوگرم به دست آمد روز گذشته نيز كشتي گيران كشورمان در ۳ وزن ۶۰ ، ۷۴ و ۹۶ كيلوگرم به ميدان آمدند كه حاصل كار آنها يك طلا و يك نقره بود. شهاب قرباني در وزن ۹۶ كيلوگرم در كشتي فينال اين وزن حريف كانادايي را برد و مدال طلا گرفت و در وزن ۷۴ كيلوگرم هم هادي حبيبي در آخرين كشتي خود به حريف چيني باخت و در جايگاه دوم قرار گرفت. حبيبي در رقابت هاي قهرماني آسيا اين كشتي گير چيني را شكست داده بود.

قهرمان، خداحافظ
002592.jpg
گروه ورزشي _ محمدرضا منصوريان: قهرمان خداحافظ. اين جمله اي بود كه ايوانف بلغاري سرمربي تيمهاي ملي وزنه برداري ايران در بازگشت از كشورش به كوروش باقري دارنده مدال طلاي جهان در سال ۲۰۰۱ ميلادي گفت. شايد اين سخت ترين لحظه زندگي و عمر قهرماني يك ورزشكار باشد، اما واقعيتي است كه قهرمانان حرفه اي به عنوان بخشي از خاطرات ورزشي خود خواسته يا ناخواسته به آن مي رسند. اين حقيقت تلخ امروز به سراغ يكي از مردان دوست داشتني ورزش ايران آمده است. ايوانف به باقري مصدوم كه اتفاقا در ماههاي اخير براي رسيدن به اوج خيلي تلاش كرد، گفته است ادامه ورزش قهرماني برايش مضر است و زانوهايي كه او آنها را مورد عمل جراحي قرار داده است، ديگر توانايي تحمل وزنه هاي سنگين را ندارند و قهرمان ناگزير است كه براي هميشه با پولاد سرد خداحافظي كند.خيلي راحت، قهرمان نگاهي به اطرافش مي اندازد، براي يك لحظه خاطراتش را مرور مي كند و ساكش را برمي دارد و مي رود. اردوهاي جديد تيم ملي آغاز مي شود، اما كوروش باقري ديگر همراه ملي پوشان وزنه برداري نخواهد بود.

بازي اصلي ايران - استراليا جمعه در آزادي
گروه ورزشي _ علي شاكري: تيم ملي واليبال ايران در بازي دوم خود با تيم ملي استراليا حريف هميشگي خود در ساليان اخير به برتري ۳بر۲رسيد تا جبران مافات بازي اول را كرده باشد.البته «ميلوراد كياچ» سرمربي اهل صربستان تيم ايران به دنبال شناخت هرچه بيشتر از ۲۴ بازيكن حاضر در جمع اردونشينان است تا بتواند هرچه سريع تر اسامي ۱۸ بازيكن خود را به كميته برگزاري مسابقات جهاني ژاپن و بازي هاي آسيايي دوحه اعلام كند. به جز محمد تركاشوند تقريبا همه سرمايه هاي فعال واليبال در اردو حاضرند و «كياچ» با تركيب هاي متفاوت در هر بازي سعي دارد كه انتخاب سنجيده اي براي دو رويداد بزرگ پيش رو داشته باشد. در بازي ديروز نيز جمع ديگري از حاضرين در اردو آزمايش شدند و بازي اصلي تيم ايران را بايد در بازي آخر دو تيم در روز جمعه هفته جاري شاهد بود.استراليايي ها هم همانند ايران خود را آماده حضور در مسابقات جهاني ۲۰۰۶ ژاپن مي كنند.

صياد لحظات تلخ و شيرين ورزش رفت
حسين معتمدي، صياد لحظات تلخ و شيرين ميدان هاي ورزش رخت سفر بست و با دنياي خاكي وداع گفت و ياران را تنها گذاشت. عكاس باسابقه و صبور مجله قديمي دنياي ورزش پس از چندين ماه مبارزه با بيماري ام اس و بيماري سرطان در بيمارستان جان به جان آفرين تسليم كرد.
درگذشت اين عكاس هنرمند را به همكاران مطبوعاتي مان در موسسه بزرگ اطلاعات و خانواده محترمش تسليت مي گوييم. روحش غريق رحمت باد.

كوتاه از جام جهاني
002610.jpg
هلند -آرژانتين تكرار فينال ۱۹۷۸
002607.jpg
گروه ورزشي _ آرژانتين امشب براي اينكه بتواند در مرحله يك هشتم نهايي با حريف آسانتري از گروه D بازي كند بايد از ديدار با هلند بازنده بيرون نيايد.آرژانتين در دو بازي قبلي خود با پيروزي درخشان مقابل ساحل عاج و صربستان با ۶ امتياز در صدر جدول قرار دارد و با يك مساوي از اين ديدار به عنوان سرگروه به دور بعدي صعود مي كند.از ديدارهاي مهم اين دو تيم در جام جهاني بايد به فينال سال ۷۸ و ديدار اين دو تيم در جام جهاني ۱۹۹۸ اشاره كرد.آرژانتين در حال حاضر پرقدرت ترين تيم جام جهاني است كه شانس زيادي براي قهرماني دارد.
اسپانيا در مرحله يك هشتم نهايي
002604.jpg
تونس در آستانه يك شگفتي بزرگ قرار داشت اما اسپانيا با سه گلي كه درون دروازه اين تيم در نيمه دوم جاي داد، آرزوهاي روژه لمه را بر باد داد.تونس در ديدار با اسپانيا تا دقيقه ۷۱ تيم پيروز ميدان بود اما گلهاي رائول گونزالس و تورس باعث پيروزي اين تيم و صعودش به مرحله بعدي شد.تورس با دو گلي كه در اين ديدار به ثمر رساند تعداد گلهاي خود را به عدد سه رساند و به صدر جدول گلزنان رفت.اسپانيا در روز آخر به ديدار عربستان ضعيف ترين تيم اين گروه مي رود.
واكنش شديد به شكست عربستان
شكست تحقيرآميز عربستان مقابل اوكراين واكنش هاي شديدي را نسبت به كادر فني اين تيم دربر داشته است.روزنامه هاي عربي روز گذشته مربي و دروازه بان اين تيم را عامل شكست معرفي كرده  است.تيم ملي عربستان در حالي كه محمد الدعايه را در بين نفرات خود دارد و او از سابقه طولاني در جام هاي جهاني برخوردار است از «مبروك زايد» استفاده  كرد. او در دو بازي قبلي ۶ بار دروازه اش باز شد ه است.سامي جابر كاپيتان عربستان در اين باره مي گويد: اين نتيجه را نبايد توجيه كرد زيرا عملكرد ضعيف بازيكنان باعث شد تا اين شكست سنگين را متحمل شويم.
توپ هوشمند براي آينده
002598.jpg
فيفا روز گذشته بار ديگر استفاده از تصاوير ويدئويي را براي جلوگيري از اشتباهات داوري رد كرد.در بازي هاي اين دوره گل سالم «پاتريك ويرا» از ديد داوران دور ماند و به نظر مي رسد فيفا بعد از اين حادثه به طور آزمايشي از اين فناوري براي جلوگيري از اشتباهات داوري در مسابقات آينده استفاده كند.بلاتر در اين باره گفت: به نظر نمي رسد قطع مسابقه براي بازبيني فيلم بازي ها كار عاقلانه اي باشد.فيفا قصد دارد در آينده از توپ هاي هوشمند با ريزتراشه هاي كامپيوتري براي تشخيص عبور توپ از خط دروازه استفاده كند.
هري كيول محروم نشد
002601.jpg
هري كيول مهاجم تيم استراليا مي تواند روز پنج شنبه هفته جاري در ديدار با كرواسي تيم ملي كشورش را همراهي كند.پيش از اين ماركوس مرك در گزارش خود بعد از پايان بازي برزيل- استراليا به دليل اهانت كيول به او از فيفا درخواست محروميت اين بازيكن را كرده بود. فيفا با نادرست خواندن ادعاي ماركوس مرك كيول را محروم نكرد.استراليايي ها مدعي بودند مرك در بازي با برزيل از تيم حريف حمايت كرده است.
برنامه بازي  هاي امروز
ساعت ۳۰/،۱۷ پرتغال _ مكزيك (گلزن كرشن)
ساعت ۳۰/،۱۷ ايران _ آنگولا (لايپزيك)
ساعت ۳۰/،۲۲ ساحل عاج- صربستان (مونيخ)
ساعت ۳۰/،۲۲ هلند- آرژانتين (اشتوتگارت)

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
راهنما
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |