چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۱۵ - Jun 21, 2006
اعتراضات مردمي در اتريش
بوش وارد وين شد
002622.jpg
گروه بين الملل- عباس لقماني: سفر رئيس جمهور آمريكا به وين كه ديشب با ورود وي به اتريش براي شركت در نشست سران اتحاديه اروپا و آمريكا آغاز شد و فقط ۲۰ ساعت به طول خواهد انجاميد، شهر وين را با مشكلات بسيار مواجه كرده است.
نيروهاي پليس از ديروز تدابير شديد امنيتي را به اجرا گذاردند. تظاهرات عليه سفر بوش به اتريش بر شهر وين سايه افكنده بود و تظاهركنندگان كه تني چند از آنان لباسهايي همانند زندانيان گوانتانامو پوشيده بودند با شعارهايي نظير دستهاي بوش پر از خون است و بوش به جنگ پايان بده، نارضايتي خود را از سفر بوش به وين ابراز مي داشتند. روزنامه استاندارد چاپ وين در شماره ديروز خود ضمن انتقاد از سياست بوش در عراق و عدم توجه به خواست جهانيان براي تعطيلي زندان گوانتانامو نوشت كه اگر موضوع حقوق بشر براي اروپا آنگونه كه گفته مي شود مهم است، اكنون اروپا بايد ديدگاه هاي خود را به طور آشكار به آمريكائيان گوشزد كند. به نوشته روزنامه استاندارد حداقل خواسته اروپائيان بايد شامل آزادي تعدادي از زندانيان كه اتهام هاي آنان مشخص نيست باشد. تدابير شديد امنيتي اعتراض سياستمداران اتريشي را نيز به همراه داشته است. در همين رابطه «هانس كريستين اشتراخه» رييس حزب آزادي اتريش از هرج و مرج در وين سخن گفته و افزوده است كه تدابير امنيتي براي حفظ جان بوش شكنجه اي باورنكردني است.
اما اين سفر تنها ماموران امنيتي وين را به تكاپو نيانداخته است بلكه فعالان حقوق بشر نيز از هفته ها قبل در تدارك استقبال از رئيس جمهوري آمريكا بوده اند.
سيندي شيهان از فعالان صلح و مادر يكي از سربازان آمريكايي كشته شده در جنگ عراق براي شركت در راهپيمايي عليه بوش به وين آمد و به جمع كساني پيوست كه بعدازظهر چهارشنبه در وين عليه بوش راهپيمايي خواهند كرد.شيهان در بدو ورود به فرودگاه وين در حالي كه از سوي آلفرد گوسن باوئر رئيس حزب سوسيال دمكرات اتريش استقبال شد، در جمع خبرنگاران اعلام كرد كه جورج بوش بايد از سمت رياست جمهوري آمريكا بركنار شود.
در تلاشي ديگر براي اعتراض به سفر بوش به وين احزاب سبز و سوسيال دمكرات اتريش خواستار آن شده اند كه ولفگانگ شوسل صدراعظم اتريش و رييس كنوني اتحاديه اروپا از بوش بخواهد هرچه زودتر زندان گوانتانامو را ببندد.مخالفان سياستهاي آمريكا عصر امروز دست به يك راهپيمايي بزرگ خواهند زد و پيش بيني شده است كه حدود ۱۰هزار نفر در اين راهپيمايي شركت كنند.

نگاه
نقشه راه براي خروج از عراق
موفق الربيعي - مشاور امنيت ملي عراق
ترجمه: نيلوفر قديري
گروه بين الملل- درباره عقب نشيني نيروهاي آمريكايي و ائتلاف از عراق حرف هاي زيادي گفته شده، اما هنوز هيچ جدول زماني براي اين كار مشخص نشده است.يك «نقشه راه» غيررسمي براي كاهش تعداد نيروهاي خارجي و بالاخره عقب نشيني كامل اين نيروها وجود دارد. پايه و اساس نقشه راه فقط چند تاريخ نيست بلكه از آن مهمتر تحقق مجموعه اهدافي است براي احياي امنيت عراق.
عراق در مجموع ۱۸ استانداري دارد كه از نظر امنيتي در سطوح مختلفي هستند.
هر يك قرار است در نهايت كنترل امنيتي منطقه خود را به دست بگيرد و از وقوع بحران جلوگيري كند. اما پيش از اين، هر يك از استانداري ها بايد حداقل شرايط را براي تحويل گرفتن كنترل اوضاع امنيتي به دست آورد. به عنوان مثال يكي از اين شرايط آن است كه ارزيابي تهديد فعاليت هاي امنيتي در اين مناطق بايد در حد پايين باشد يا سير نزولي را طي كند. پليس محلي و ارتش عراق بايد قادر به مقابله با باندهاي جنايتكار و مجرم، گروههاي مسلح و شبه نظامي و انجام كنترل مرزي باشند. بايد مركز كنترل و فرماندهي مشخص و كارآمدي ناظر بر استانداري ها وجود داشته باشد. ارتباط مستقيم اين استانداري ها با اتاق نخست وزير هم بايد برقرار باشد. علي رغم دور بي پايان خشونت ها در عراق، چنين طرحي اكنون در جريان است. همه استانداري ها درباره اين برنامه و هدف نهايي آن آگاه شده اند. نوري مالكي نخست وزير كنوني عراق و همچنين نيروهاي ائتلاف اين طرح را تأييد كرده اند و ارزيابي شرايط هر استان انجام شده است.
هيچ كس نمي گويد كه اين كار آساني است، اما نيروهاي ائتلاف و مسئولان عراقي مصمم هستند گام هاي نهايي را براي ايجاد دولت پاسخگو در زمينه حاكميت و امنيت بردارند.
تاكنون چهار استان از ۱۸ استان عراق براي انتقال قدرت آماده شده اند. اين چهار استان در شمال اربيل و سليمانيه و در جنوب ميسان و مثني هستند. ۹ استان ديگر تقريباً آماده هستند. اگر استانداران هر استان به اين شرايط سخت و دشوار برسند،  هدف نهايي براي كنترل كامل دولت عراق بر اين كشور تا آخر سال ۲۰۰۸ محقق مي شود. در عمل اين به معناي كاهش شمار نيروهاي خارجي است.
براساس پيش بيني  ما حضور نيروهاي آمريكايي تا پايان سال جاري (ميلادي) كمتر از صدهزار نفر خواهد شد. بخش عمده اي از نيروهاي باقيمانده آمريكايي تا پايان سال ۲۰۰۷ به كشورشان باز مي گردند. خروج نيروهاي ائتلاف از خيابان هاي عراق به عراقي ها كمك مي كند. عراقي ها اكنون نيروهاي خارجي را اشغالگر مي دانند نه رهايي بخش. با خروج اين نيروها موانع روانشناسي و دليل اصلي پيوستن بسياري از عراقي ها به جنبش مقاومت را از بين مي برد. خروج نيروهاي خارجي همچنين به دولت عراق امكان مي دهد با همسايگان اين كشور تعامل بيشتري پيدا كند. بعضي همسايگان عراق تاكنون به دليل حضور «اشغالگران» از ارتباط نزديك با عراق خود داري مي كردند. اگر موضوعات قومي همچنان باعث اختلاف و درگيري با همسايگان عراق شود، اين موضوع بايد هر چه زودتر و با شفافيت كامل حل شود. خروج نيروهاي خارجي همچنين در چشم مردم عراق به دولت عراق مشروعيت مي بخشد. با اين كار شرايط مورد انتظار بسياري از عراقي ها براي تشكيل دولت وحدت ملي محقق مي شود. اين كار، كار آسان يا قابل پيش بيني نيست اما دستاورد قابل توجهي است.
بسياري از وزراي جديد اكنون در فضاهاي خوب و گاه با كساني كار مي كنند كه در گذشته سابقه خصومت و بي اعتمادي بين آنها وجود داشته است.
دولت وحدت ملي به دليل اينكه از طريق اجماع كار مي كند ماهيتاً ممكن است ضعيف باشد. اما خروج نيروهاي خارجي به دولت متزلزل ما كمك مي كند تا چهار سال كامل دوران مسئوليتش در قدرت باقي بماند. در شرايطي كه عراق براي رسيدن به استقلال از آمريكا و نيروهاي ائتلاف از نظر به عهده گرفتن مسئوليت اقدامات خود به ويژه در امور امنيتي تلاش مي كند، هنوز شخصيت هاي با نفوذ سياسي خارجي هستند كه تلاش مي كنند دولت با تكيه به آنها به كار خود ادامه دهد و در بسياري از تصميمات مهم نقش فعالي دارند. اين كار در كوتاه مدت ممكن است فوايدي داشته باشد، اما در بلند مدت فقط به تضعيف دولت و تقويت فرهنگ وابستگي در عراق منجر مي شود.
عراق بايد از سايه آمريكا و ائتلاف بيرون بيايد و مسئوليت تصميمات خود را خود به عهده بگيرد، از خطاهايش درس بگيرد و براي مشكلات راه حل هاي عراقي پيدا كند. البته ما هنوز به دانش دوستان و متحدانمان و كمك و پشتيباني آنها نيازمنديم.
واشنگتن پست _ ۲۰ ژوئن

در نامه محرمانه خليل زاد به رايس ابراز شد
سفير آمريكا در بغداد:
شبه نظاميان در عراق حكومت را در دست دارند
گروه بين الملل _ برخلاف تبليغات رسانه اي آمريكا مبني بر حركت عراق به سوي آرامش و استقرار نظم پايدار در اين كشور، زلماي خليل زاد سفير آمريكا در بغداد معتقد است كه حكومت در عراق هم اكنون در دست شبه نظاميان است.پس از قتل زرقاوي به عنوان دشمن شماره يك حكومت عراق و رهبر اصلي شورشيان اين كشور دولتمردان عراقي و مسئولان آمريكايي اعلام داشتند كه فصل جديدي در برقراري آرامش و امنيت در عراق به وجود آمده است اما برخلاف اين ظواهر، سفير آمريكا در نامه اي به كاندوليزا رايس وزير خارجه كشورش نوشته است كه دستورات و تهديدات گروه هاي شبه نظامي در عراق به گونه اي است كه عملا مردم مجبور به مراعات آن هستند و ترس و نگراني موضوع اصلي زندگي مردم اين كشور است.روزنامه اينديپندنت چاپ لندن پس از دستيابي به اين نامه سري به افشاي محتويات آن پرداخته است.
در نامه محرمانه خليل زاد به رايس وي به تشريح واقعيت هاي عراق پرداخته و نوشته است مقامات عراقي و كاركنان بخش دولتي در آن كشور از تاثير اسلامگرايان و گروه هاي شبه نظامي بر زندگي روزمره عراقي ها گله و شكايت دارند.سفير آمريكا در عراق نيز در يادداشت خودبه افزايش موج آدم ربايي ها اشاره كرده است و مي نويسد مردم عراق به نيروهاي امنيتي اطميناني ندارند و كاركنان دولت نيز هر روز با ترس بر سركار خود حاضر مي شوند و از بيم كشته شدن به دست شبه نظاميان حتي حاضر نيستند تلفن هاي همراه آمريكايي خود را با خود به خانه ببرند مبادا كه اين كار آنها را هدف حملات شبه نظاميان قرار دهد.خليل زاد در يادداشت خود به عميق ترشدن شكاف ها و تنش  هاي فرقه اي در ميان مردم عراق نيز اشاره كرده است و مي گويد اين نشست ها به صورت بخشي از زندگي روزمره عراقي ها درآمده است.
در همين حال يك مسئول آمريكايي نزديك به دادگاه عالي كيفري عراق اعلام كرد: حكم مربوط به پرونده صدام حسين ديكتاتور سابق عراق و هفت تن از افسران ارتش پيشين اين كشور به اتهام كشتار غيرنظاميان شيعه در منطقه دوجيل احتمالا نيمه سپتامبر صادر خواهد شد.
از سوي ديگر براثر حمله جنگنده هاي آمريكايي به شرق بعقوبه ۱۳ تن از اعضاي يك خانواده كشته و سه تن ديگر مجروح شدند. در همين شهر با حمله شبه نظاميان به يك بازار يك شهروند عراقي به قتل رسيد.

فلسطين در آستانه تفاهم ملي
گروه بين الملل _ مذاكرات فشرده حماس و فتح سرانجام نتيجه داد و مقامات فلسطيني خبر از تفاهم اين دو گروه بزرگ فلسطيني براي برقراري آرامش در فلسطين و يافتن راهكاري مشترك در مواجهه با مشكلات خارجي، دادند.ديروز سامي ابوزهري و غازي حمد دو عضو بلندپايه حماس خبر از دستيابي به توافقنامه با فتح درباره سند زندانيان دادند.حدود يك ماه پيش درپي شكست مذاكرات گروه هاي فلسطيني براي رسيدن به يك افق جمعي، محمود عباس، رييس تشكيلات خودگردان فلسطين اعلام كرد كه سند ميثاق زندانيان را به همه پرسي خواهد گذاشت. اين خبر با واكنش حماس مواجه شد و اين گروه بزرگ فلسطيني اعلام كرد مخالف همه پرسي است. اما درپي انجام مذاكرات فشرده دو طرف به توافقي درخصوص اين سند رسيدند.
سامي ابوزهري دراين خصوص گفت: جلسات دوجانبه ميان فتح و حماس بسيار موفق بوده است.زهري گفت: گام بعدي درانجام توافق ملي بين گروه ها، اقدام براي تشكيل دولت وحدت ملي است.غازي حمد نيز با ابراز خوش بيني در دست يافتن به تفاهم با فتح گفت تا فردا با آنها به مصالحه مي رسيم.
مخالفت جهاد اسلامي
در واكنش به اين توافق ميان حماس و فتح ديروز جهاد اسلامي اعلام كرد كه هرگز سند وفاق ملي زندانيان را امضا نخواهد كرد.در بيانيه اين جنبش آمده است جهاد اسلامي از هر توافقي كه درباره سند مذكور در ميان گروه هاي فلسطيني به وجود آيد استقبال مي كند اما آن را هرگز امضا نخواهد كرد.

هشدار رايس به كره شمالي
گروه بين الملل _ كاندوليزا رايس وزير خارجه آمريكا با هشدار به كره شمالي درباره آزمايش موشك دوربرد گفت: در صورت انجام آزمايش چنين موشكي كه گفته مي شود تاسواحل غربي آمريكا هم مي رسد، پيونگ يانگ با پيامدهاي دشواري روبرو خواهد شد. به گزارش آسوشيتدپرس، رايس در اين باره گفت: اين موضوع براي ما بسيار مهم است و ما آن را جدي مي گيريم. اين در حالي است كه جورج بوش در يك مكالمه تلفني ۱۸ دقيقه اي در اين باره با ولاديمير پوتين گفتگو كرده است. همزمان با اين تحولات، دولت پيونگ يانگ ديروز هشدار داد اقدامات آمريكا براي ايجاد سپر دفاع موشكي به رقابت تسليحاتي خطرناكي منجر مي شود.

ابلاغ موارد سانسور رسانه ها در افغانستان
گروه بين الملل _ اداره امنيت افغانستان در دستور العملي خطاب به رسانه هاي اين كشور مواردي را براي چاپ و انتشار مطالب به آنها گوشزد كرده است. به گزارش آسوشيتدپرس، در دستورالعمل اداره امنيت افغانستان آمده است، رسانه ها بايد از انتشار هرگونه مطلب در جهت تشويق تروريسم خودداري كنند. مصاحبه با فرماندهان نيروهاي تروريستي و انتشار مطالب تحريك كننده كه به عمليات تروريستي منجر شود از جمله موارد منع مطبوعات و رسانه هاي افغانستان است.
رسانه ها همچنين از انتقاد از نيروهاي ائتلاف منع شده اند. ضعيف جلوه دادن نيروهاي مسلح و مصاحبه عليه سياست خارجي دولت نيز در رسانه هاي افغانستان ممنوع است. همچنين به راديو تلويزيون ها دستور داده شده كه خبرهاي مربوط به فعاليتهاي تروريستي مانند انفجارهاي انتحاري را در راس برنامه هاي خود قرار ندهند. نمايندگان پارلمان افغانستان به اين طرح انتقاد كرده و آن را خلاف قانون اساسي، قانون مطبوعات و آزادي بيان دانسته اند.

توافق آمريكا و روسيه
بر سر كاهش تسليحات دوران شوروي
گروه بين الملل _ روسيه و آمريكا بعد از مدت ها و در آستانه سفر جورج بوش به سن پطرزبورگ سرانجام برسر برنامه نابودي كلاهك هاي هسته اي و تسليحات شيميايي شوروي به توافق رسيدند.روزنامه واشنگتن پست ديروز با اعلام اين خبر نوشت، برنامه نابودي تسليحات دوران شوروي كه يك طرح چند ميليارددلاري با هدف دورازدسترس تروريست ها نگهداشتن تسليحات كشتار جمعي است، روز جمعه اين هفته به دليل اختلافات برسر بعضي بندهاي حقوقي آن از اعتبار ساقط مي شد. اما به دنبال توافق مقامات آمريكا و روسيه در لحظات آخر مدت زمان باقيمانده، اين برنامه تا هفت سال ديگر تمديد مي شود. به اين ترتيب اين موضوع از دستور مذاكرات بوش در اجلاس گروه هشت در سن پطرزبورگ خارج مي شود.برنامه كاهش تسليحات دوران شوروي، گران ترين و پرهزينه ترين برنامه در دنياست كه ۱۴ سال پيش و بعد از پايان جنگ سرد شروع شد. اين برنامه تاكنون هزاران كلاهك، موشك و بمب افكن را از كار انداخته است.

سه سرباز آمريكايي متهم به قتل سه زنداني عراقي شدند
ايرنا: وزارت دفاع آمريكا (پنتاگون )سه سرباز آمريكايي را متهم به قتل عمد سه زنداني عراقي معرفي كرد. به گزارش شبكه خبري بي بي سي، اتهام اين سه سرباز اقدام به قتل، قتل عمد، مشاركت در جرم و شهادت دروغ به دادگاه اعلام شده است.
سه زنداني عراقي طي عملياتي در تاريخ نهم ماه مه، نزديك كانال تارتار در حوالي تكريت واقع در شمال عراق، به دست سربازان آمريكايي كشته شدند.
اين سه سرباز كه روز دوشنبه دادگاه آنها تشكيل شد، از نيروهاي تيپ دهم هوابرد آمريكا هستند. در اين ميان ارتش آمريكا مدعي است كه واحد فرماندهي اين سربازان در روز وقوع قتل ها، به تحقيق درباره آن پرداخته است.
ارتش آمريكا توضيح ديگري در مورد چگونگي ارتكاب اين جنايات نداده است. بي بي سي افزود: در تاريخ ۹ مه، نيروهاي تيپ دهم هوابرد آمريكا براي رديابي و شناسايي شورشيان، با حمله هوايي به مجتمع قديمي شيميايي واقع در استان صلاح الدين عراق، موجب قتل سه عراقي شدند. سربازان متهم، هم اكنون در بازداشت موقت و در انتظار رأي دادگاه هستند تا روشن شود كه آيا پرونده آنان بايد به دادگاه نظامي فرستاده شود يا خير؟

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |