چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۱۵ - Jun 21, 2006
گزارشي از طرح ساماندهي و مناسب سازي معابر تهران
پياده روهاي پايتخت استاندارد مي شود
گروه شهري- آرش نهاوندي: طرح احداث قدمگاه صالحيه پيرو اظهارات شهردار تهران مبني بر اجرايي شدن طرح پياده روسازي و آغاز تغييرات عمده در بافت تاريخي تهران وارد فاز اجرايي شد.
به گزارش همشهري، محمدباقر قاليباف هدف از اجراي اين پروژه بزرگ را غالب كردن پياده به سواره به ويژه در بافت تاريخي تهران عنوان كرده و افزوده بود: شهرداري تهران در نظر دارد تا اين امكان را براي شهروندان تهراني فراهم كند تا لحظاتي به دور از فضاهاي سنگين شهري به ويژه خيابان هاي پرترافيك، با قدم زدن در بافت تاريخي علاوه بر گذراندن اوقات فراغت بتوانند در فضاهاي تاريخي شهر قدم زده و با گذشته تاريخي خود پيوند برقرار كنند.
بهسازي و نوسازي بافت تاريخي و بازگرداندن هويت قديمي به چهره ناهمگون شهري از جمله مواردي است كه شهردار تهران به اجرايي شدن آن تاكيد كرده و تبديل بافت تاريخي شهر به فضايي مطلوب براي زندگي شهروندان را از محورهايي عنوان كرده بود كه در ايجاد پيوند ميان تهران كنوني و گذشته اين شهر مي تواند بسيار مفيد باشد. در حال حاضر اجراي پروژه پيادروسازي بافت تاريخي تهران در چند منطقه آغاز شده كه يكي از اين طرح ها، پروژه احداث قدمگاه صالحيه است.
بر همين اساس طرح احداث قدمگاه صالحيه به وسعت 5/2 كيلومتر از امامزاده صالح تجريش تا امامزاده اسماعيل زرگنده وارد فاز اجرايي مي شود. طرح قدمگاه صالحيه شامل 18 پروژه نظير احداث پاركينگ هاي طبقاتي واقع در سه راه دزاشيب، زعفرانيه و شمال ميدان تجريش، حفظ استانداردهاي زيست محيطي و ايجاد فضايي ايمن توأم با آرامش و سلامت براي حضور شاداب شهروندان تهراني در فضاهاي عمومي شهر، به عنوان يكي از طرح هاي مرمت و بهسازي معابر شهر تهران تلقي مي شود.
اين پروژه (قدمگاه صالحيه) پس از پايان طراحي در قالب نورپردازي، كف سازي، مبلمان شهري و انتخاب پيمانكار در قالب برگزاري مناقصه در محدوده مناطق يك و سه وارد فاز اجرايي شده است.
ملاصالحي مديرعامل سازمان زيباسازي شهرداري تهران از بهسازي و مناسب سازي مسير 22 كيلومتري ميدان راه آهن تا تجريش به عنوان يكي از طولاني ترين، قديمي ترين و اصلي ترين خيابان هاي پايتخت ياد مي كند و مي گويد: تا پايان امسال مسير 22 كيلومتري ميدان تجريش تا ميدان راه آهن نيز براي تردد عابران پياده مناسب سازي و ساماندهي خواهد شد.
او ادامه مي دهد: البته در حال حاضر مسير 500 متري خيابان وليعصر بين ميدان انقلاب تا خيابان طالقاني با رعايت تمام ضوابط و استانداردها از جمله نورپردازي، مبلمان شهري، نصب سطل زباله و نصب نيمكت، ساماندهي مي شود.
به گفته مديرعامل سازمان زيباسازي شهرداري تهران، هزينه پياده راه سازي در مسير قدمگاه صالحيه و تجريش به راه آهن در مجموع 13 ميليارد تومان برآورد شده است.
شهرداري تهران به رغم هزينه هاي جاري درصدد توسعه پياده  روها در بسياري از معابر شهري برآمده است.
ملاصالحي در اين باره مي گويد: پياده روهاي محور آيت ا... كاشاني تا ميدان نور از اولويت بعدي شهرداري هستند.
به گفته وي، علاوه بر مسير فوق بهسازي و مناسب سازي پياده روهاي راه آهن تا تجريش، خيابان صف و كوچه مروي از جمله طرح هايي هستند كه با تاكيد شهردار تهران قطعاً بايد تا پايان سال جاري به پايان برسند.
ناگفته نماند كه طرح ساماندهي پياده روهاي اطراف ميدان اختياريه – كه يكي از ترمينال هاي اتوبوس هاي درون شهري است – نيز اكنون در حال اجراست.
بر اساس اين طرح محوطه مركزي ميدان نيز تخريب شده و بازسازي مجدد آن با بهره گيري از الگوهاي بهتر و مناسب تر در جريان است.
اين طرح ها در حالي اجرا مي شوند كه ملاصالحي از انجام كارهاي مطالعاتي بر 30 مورد خيابان و معابر ديگر توسط كارشناسان اين سازمان خبر مي دهد. اين كارهاي مطالعاتي قرار است با همكاري تعدادي از اساتيد دانشگاه هاي مختلف تهران كه رشته تحصيلي مرتبط با مسائل شهري دارند انجام گيرد.
ملاصالحي در اين باره مي گويد: بخشي از اين 30 مورد احتمالاً تا قبل از پايان سال و بخش ديگر نيز پس از پايان فاز مطالعاتي، از سال آينده در فاز اجرا قرار مي گيرند.

چشم انداز
002490.jpg
از قديم الايام به پياده رو به عنوان تنها معبر گذر عابرين پياده در شهر تهران توجه نشده و در نتيجه مردم تهران از ابتداي انتخاب اين شهر در مقام پايتخت ايران از حقوق حقه خود در زمينه عبور و مرور آزادانه در معابر شهري محروم بوده و همچنان هستند.
در واقع در شهري به بزرگي تهران زيرساختي به نام پياده رو در معناي دقيق كلمه وجود ندارد و عابران پياده مجبور به عبور از معابر تنگ و باريكي هستند كه گهگاهي موانعي نظير چاله و چوله آنها را از حركت باز مي دارد و آنها را مجبور مي كند مسير خود را كج كرده و با زير پا گذاشتن قانون در خيابان به رفتن ادامه بدهند.
اما حال به نظر مي رسد اجراي طرح قدمگاه صالحيه سرآغازي باشد بر شروع مسير دشوار و ناهموار ساماندهي و بهسازي پياده روهاي تهران، بايد اميدوار بود؟!

گزارشي از حراج ميراث فرهنگي ايران در اينترنت
شتاب كنيد، غفلت موجب پشيماني است
002496.jpg
گروه شهري- اسدالله افلاكي: تنها اموال و اشيايي كه سابقه ملكيت آنها در دست باشد يا به صورت غيرقانوني از كشور خارج شده باشد قابل پيگيري و استرداد است.
به گزارش همشهري، غارت اشياي تاريخي، سابقه اي طولاني در كشور دارد تا آنجا كه آثار به يغما رفته توسط سودجويان و باندهاي مافيايي همواره زينت بخش معتبرترين حراجي هاي لندن، آمريكا و ساير كشورهاي اروپايي بوده است. اسفبارتر آن كه سود هنگفت اين تجارت كثيف سبب شده، اين اشياي مسروقه حتي از كلكسيون مجموعه داران تركيه سر برآورد. هرچند كه امضاي تفاهم نامه اي ميان مشايي، رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و وزير فرهنگ تركيه در خرداد ماه جاري را مي توان گامي مؤثر در بازپس گيري اشياي مسروقه موجود در تركيه تلقي كرد، اما نگراني از ادامه اين روند همواره وجود دارد.
بنا بر اعلام معاونت حقوقي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري هم اكنون استرداد 310 قلم شيء و مجموعه اي از فرش ها و گليم هاي منحصر به فرد ايران كه به صورت غيرمجاز به تركيه منتقل شده در دست پيگيري است.
به گفته اين مقام مسئول، قاچاقچيان طي سال هاي گذشته 4 محموله از اشياي تاريخي از ايران به تركيه منتقل كرده اند و معاونت حقوقي سازمان، استرداد اين اشيا را در چهار پرونده مجزا پيگيري مي كند.
مهرنوش فولادي، كارشناس اداره كل حقوقي ميراث فرهنگي و گردشگري درباره روند استرداد اشياي مسروقه تاريخي به همشهري گفت: سازمان اغلب از طريق كاتولوگ و سايت هاي خارجي از وجود شيء يا اشياي مسروقه ايراني مطلع مي شود و در پي آن، بررسي هاي لازم را در خصوص چگونگي انتقال اشياي مورد نظر آغاز مي كند. اين كه اين اشيا به چه شيوه اي از كشور خارج شده، فرد يا شركتي كه آن را به حراج گذاشته به چه ترتيبي آن را به دست آورده و مالكيت آنها چگونه است از مواردي است كه پيش از هرگونه اقدامي براي استرداد، بررسي مي شود.
اين كارشناس مي افزايد: برخي از اشياي تاريخي سال ها پيش از تصويب قوانين مدون، از كشور خارج و دست به دست شده، ولي ممكن است براي نخستين بار به حراج گذاشته شود كه در چنين مواردي نمي توان در خصوص استرداد آن كاري كرد، چرا كه تنها براي بازپس گيري اموالي مي توان اقدام كرد كه سابقه مالكيت آن در دست باشد يا اثبات شود كه به صورت غيرقانوني از كشور خارج شده باشد. در چنين مواردي با توجه به قوانين كشوري كه اشيا در آنجا به حراج گذاشته شده سازمان از طريق دادرسي فوري اقدام مي كند و با گرفتن وكيل و در صورت نياز با همكاري دفتر خدمات حقوقي بين المللي رياست جمهوري و وزارت امور خارجه، عودت اشياي مورد نظر را دنبال مي كند.
فولادي با اشاره به اين كه كلاً خريد و فروش اشياي تاريخي در كشور ممنوع است در خصوص تاريخچه تدوين قوانين مربوط به اشيا و آثار تاريخي در كشور مي گويد:  نخستين قانون، تحت عنوان حفظ آثار ملي در 12 آبان 1309 به تصويب رسيد.
در پي آن ماده واحده قانوني راجع به جلوگيري از اعمال حفاري هاي غيرمجاز و كاوش به قصد به دست آوردن اشياي عتيقه و آثار تاريخي كه بر اساس ضوابط بين المللي مدت 100 سال يا بيشتر از تاريخ ايجاد يا ساخت آن گذشته باشد در 27/2/58 به تصويب رسيد. افزون بر اين، ايران عضو دو كنوانسيون بين المللي است؛ كنوانسيون 1970 با عنوان اتخاذ تدابير لازم براي ممنوع كردن و جلوگيري از ورود و صدور و انتقال مالكيت غيرقانوني اموال فرهنگي و كنوانسيون 1995 با عنوان موسسه بين المللي يكنواخت سازي حقوق خصوصي پيرامون اشياي فرهنگي مسروقه يا غيرقانوني خارج شده كه بر اساس آنها، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استرداد اموال و اشيايي را كه به طور غيرمجاز از كشور خارج مي شود پيگيري مي كند.
فولادي درباره هزينه هاي مربوط به بازپس گيري اين اموال مي گويد: اين هزينه ها با توجه به قوانين كشوري كه اشيا در آن جا كشف يا به حراج گذاشته مي شود متفاوت است؛ چرا كه برخي كشورها به ويژه كشورهايي كه عضو كنوانسيون هاي بين المللي هستند و حسن نيت هم دارند كمك مي كنند تا اشيا به كشور مبدأ بازگردانده شود، تا آنجا كه در مواردي، اشيايي كه در فرودگاه آن كشور كشف مي شود مسئولان مربوطه با رؤيت مدارك و اسناد مثبت كشور مبدأ، اشيا را بدون هيچ هزينه بازپس مي دهند، اما در مواردي فرآيند استرداد به اقدامات قانوني منجر مي شود.
به گفته وي، در حال حاضر معاونت ناجا، اداره مبارزه با قاچاق كالاي فرهنگي، يگان حفاظت ميراث فرهنگي و معاونت آگاهي، سازمان ها و نهادهايي هستند كه در داخل كشور با حفاري هاي غيرمجاز و فروش اشياي تاريخي مسروقه مبارزه مي كنند و در اين ميان، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به عنوان شاكي خصوصي، پرونده هاي مربوطه را پيگيري مي كند.
خبرنگار ما مي نويسد به رغم اقداماتي كه در داخل و خارج از كشور براي مبارزه با پديده شوم غارت اشيا و اموال تاريخي صورت مي گيرد به نظر مي رسد اين اقدامات فراگير و كافي نيست و همواره شهروندان نگران غارت اين اشيا هستند. از جمله اين شهروندان، رضا مروتي است كه در حال حاضر در انگلستان به سر مي برد. وي در جست وجويي اتفاقي با سايتي به نام اي.باي (http:/cgi.ebay.co.uk) مواجه مي شود كه در آن برخي اشياي تاريخي از جمله سكه هاي قديمي را به حراج گذاشته اند؛ اين حراج انگيزه اي براي تماس وي با همشهري مي شود تا مگر مانع از فروش اين اشيا شود. مروتي با اين انگيزه به همشهري مي گويد: اي باي يكي از سايت هاي حراجي است كه در آن انواع و اقسام كالاها را به فروش مي گذارند و براي فروش هر كالا يك هفته در نظر گرفته مي شود سپس كالاي مورد نظر با بالاترين قيمت پيشنهادي به فروش مي رسد.
وي پس از ديدن اين سايت با خانم كريس كه ايراني است و در زمينه سكه هاي تاريخي خبره است و همچنين مسئول برگزاري نمايشگاه تاريخي ايران در انگليس است تماس مي گيرد، اما او مي گويد كه كاري از دستش برنمي آيد. سپس طي تماس تلفني با سفارت ايران در لندن موضوع را با مسئول قانوني سفارت در ميان مي گذارد، اما او مي گويد پيگيري قانوني اين موارد هزينه بسياري دارد. به گفته اين مامور سفارت اشيايي كه در اي باي به فروش مي رسد بايد نخست اصل بودن آن ثابت شود سپس براي بازپس گيري آن اقدام شود.
مروتي پس از دو روز وقفه و پيگيري هاي متعدد در تماسي مجدد با خبرنگار همشهري مي گويد: موفق شدم با رئيس انجمني در انگلستان به نام انجمن ميراث فرهنگي كه در چند سال گذشته كوشش زيادي در شناساندن و توسعه فرهنگ و ميراث ايران داشته تماس بگيريم. از قرار معلوم، طبق اظهار مسئولان اين انجمن خريد و فروش اشياي تاريخي پارسي در انگليس بسيار زياد است؛ به طوري كه مي توان طي يك هفته هزاران نمونه از اين اشيا را پيدا و خريداري كرد. بيشتر اين اشيا بين 60 تا 80 سال گذشته از ايران خارج شده و در حراجي ها دست به دست مي شود و البته اين اشيا ربطي به اموال به غارت رفته اخير ندارند .مروتي در پايان مي گويد: نظر شخصي افرادي مثل من كه هيچ دانشي در اين زمينه ندارند و بيشتر از جنبه عاطفي به اين قضايا نگاه مي كنند ممكن است با نظر اهل فن و مسئولان ذيربط بسيار متفاوت باشد؛ چرا كه من و امثال من بيشتر از جنبه عاطفي به اين مسأله نگاه مي كنند.
با اين همه من دوباره در اي باي جست وجو كردم و اشياي ديگري يافتم كه آدرس آنها را براي شما مي فرستم تا چنانچه قابليت پيگيري داشته باشند از طريق روزنامه به گوش مسئولان برسانيد.

استقبال كم گردشگران از مناطق عشايري
002487.jpg
مهر: رئيس هيات مديره جامعه تخصصي تورگردانان گفت: به رغم اينكه زندگي عشاير داراي جاذبه هاي زيادي براي گردشگران است اما در كشور سالانه فقط 5 گروه گردشگر از مناطق عشاير نشين ديدن مي كنند. ابراهيم پورفرج افزود: ايران از نظر دارابودن جاذبه ها و طبيعت و مناطق زيبا و بكر جزو 10 كشور اول دنيا محسوب مي شود كه
مي تواند گردشگران زيادي به سوي خود جذب كند اما تاكنون نتوانسته ايم از اين امكانات به درستي استفاده كنيم.وي خاطر نشان كرد: اكوتوريسم و طبيعت گردي و همچنين آشنايي با زندگي عشاير تا به حال كمتر مورد توجه تورگردانان قرار گرفته و به دليل عدم تبليغات و معرفي اين مناطق و جاذبه ها ، گردشگران نيز از اين امر استقبال نكرده اند.رئيس هيات مديره جامعه تخصصي تورگردانان تاكيد كرد: البته تعدادي از تورها در زمينه اعزام گردشگران به مناطق عشاير نشين فعاليت مي كنند اما اين تعداد اصلا قابل توجه نيست به همين دليل تعداد اين نوع گردشگران نيز جمع آوري نشده و در دست نيست.

لك لك ها وگردشگران
002484.jpg
ايسنا: وجود تعداد زياد لك لك در يكي از روستاهاي آذربايجان شرقي آن را به روستاي لك لك ها مشهور كرده است.
در روستاي 28 خانواري سالارآباد از توابع شهرستان ملكان بيش از 100 لك لك زندگي مي كند كه منظره جالبي را به وجود آورده است. اين لك لك ها اغلب در فراز منبع هاي آب، تيرهاي برق و مناره مساجد آشيانه دارند. رعايت فاصله لانه ها و در امتدادهم قرار گرفتن آنها باعث شده است چشم انداز زيبايي در اين روستاها ايجاد شود. ساكنان روستا ابراز اميدواري كرده اند با انتشار اين موضوع جالب، آنان پذيراي مهمانان و گردشگران در روستاي خود باشند.

تغيير در سيستم ترمز اتوبوس هاي شركت واحد
002499.jpg
گروه شهري: به زودي استفاده از لنت هاي آزبست دار در اتوبوس هاي شركت واحد ممنوع مي شود. به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، محمد احمدي بافنده- مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني- گفت: در راستاي كاهش آلودگي هاي شهري و ايجاد محيطي سالم براي شهروندان و همچنين خدمات رساني هرچه بهتر، پس از به كارگيري از اتوبوس هاي گازسوز در ناوگان حمل و نقل عمومي، استفاده از لنت هاي آزبست دار ممنوع مي شود.
وي تصريح كرد: لنت هاي فعلي به علت فرسايش و داشتن نقص هاي فني، سرب به فضا منتشر مي كنند و موجب بروز بيماري هاي ريوي و سرطاني مي شوند و استفاده از اين گونه لنت ها در بسياري از كشورها ممنوع شده است.
اين مقام مسئول همچنين گفت: با توجه به اين كه اتوبوس هاي شركت واحد حجم وسيعي از جابه جايي مسافران و تردد درون شهري را بر عهده دارند، شركت واحد اتوبوسراني نسبت به خريد لنت هاي ترمز بدون آزبست كه قيمت آن 30 درصد گرانتر از لنت هاي قبلي است اقدامات لازم را انجام داده است.

وزارت مسكن به بازار اجاره  بها كاري ندارد
002493.jpg
ايسنا:  وزارت مسكن با ساخت واحدهاي استيجاري در شهرهاي جديد و شهرك هاي اقماري، بازار اجاره بها را كنترل كند. احمدرضا سرحدي - عضو شوراي نظام مهندسي ساختمان استان تهران- با بيان اين مطلب و اينكه بحران اجاره بهاي فعلي ثمره سياست هاي نادرست وزارت مسكن در سال هاي گذشته است، گفت: نتايج اين سياست ها امروز گريبانگير جامعه شده است و در حال حاضر نيز وزارت مسكن به تنهايي نمي تواند اين مشكل را رفع كند و نيازمند سياست گذاري مجموعه نظام است.
وي افزود: سياست هاي وزارت مسكن هميشه تابع وضع موجود تدوين شده است، به طوري كه هر وقت بحران و مشكلي در بخش مسكن پيش مي آيد، اقدام به سياست گذاري و چاره انديشي مي كند و هرگز نتوانسته بحران هاي اين بخش را هدايت و مديريت كند.
سرحدي بيراهه ترين سياست وزارت مسكن را حمايت از بساز و بفروش ها دانست و بيان كرد: سپردن تأمين مسكن كشور به دست بخش خصوصي كه تنها به دنبال سوددهي و فاقد تخصص لازم هستند، موجب ايجاد واحدهاي مسكوني خالي از سكنه و ركود در بازار شده است.
او تصريح كرد: هنگامي كه ساخت و ساز براساس سودطلبي و نه براساس برنامه ريزي صورت بگيرد، قطعاً در جهت برطرف كردن نياز متقاضيان نيز نخواهد بود.

برج مراقبت
آثار صنعتي در آستانه انهدام و نابودي
ميراث خبر: آثار استاد علي اكبر صنعتي در موزه هلال احمر در بدترين شرايط ممكن نگهداري مي شوند و در شرف نابودي قرار دارند.
سهراب هادي كه آثار مرحوم علي اكبر صنعتي را براي برپايي نمايشگاه جنبي چهارمين بي ينال مجسمه سازي ايران جمع آوري كرده بود، از شرايط بد نگهداري آثار اين هنرمند و امكان انهدام و نابودي آنها خبر مي دهد.
موزه استاد صنعتي كه در ضلع شمال غربي ميدان امام خميني (توپخانه) قرار دارد، توسط هلال احمر اداره مي شود. آثار موجود در اين موزه مجسمه ها و تابلوهايي از شخصيت هاي برجسته دنيا را شامل مي شود، كه متاسفانه در اثر نم و رطوبت موجود در ساختمان قديمي موزه، آسيب هاي بسياري ديده اند.
هادي در اين باره مي گويد: نم و آلودگي آثار را از ميان
مي برد. مجسمه هاي استاد همه از گچ هستند و گچ هم ماده اي بسيار آسيب پذير است. در تمام دنيا از مجسمه هاي گچي هنرمندان، قالب برنزي مي گيرند تا اگر اثر از بين رفت نمونه اي از آن موجود باشد. اما اين اقدام در ايران صورت نمي گيرد.
او تاكيد مي كند: از قول من بنويسيد آثار استاد در موزه هلال احمر در بدترين شرايط ممكن نگهداري مي شوند. آنها در شرف انهدام و نابودي هستند.
تاسيس اين موزه به روزهاي دور پيش از انقلاب اسلامي بازمي گردد. هادي مي گويد: استاد با دست اندركاران سازمان شير و خورشيد سرخ آشنايي داشت و به واسطه آنها توانست از ساختماني در ميدان توپخانه به عنوان كارگاه و بعدها براي نصب آثارش استفاده كند. به مرور زمان اين ساختمان به موزه بدل شد اما افسوس كه معدود بازمانده هاي استاد در اين ساختمان، امنيت ندارند.
محمد صنعتي، فرزند ارشد استاد نام آشناي مجسمه سازي ايران كه 13 فروردين درگذشت، درباره سركشي اعضاي خانواده به نمونه هاي موجود از آثار استاد مي گويد: من به عنوان فرزند بزرگ ايشان در شرايطي نيستم كه بتوانم مراقب شرايط نگهداري آثار او باشم. من يك كارمند بازنشسته ام و توان اين كارها را ندارم.
وي تمايل بازماندگان صنعتي براي فروش چند تابلو و مجسمه به موزه صنعتي در كرمان را اعلام نمود.
عمارت اين موزه در ابتدا به شهرباني وقت تعلق داشت كه در حدود 65 سال پيش توسط سازمان شير و خورشيد وقت، خريداري شد و بعد از انقلاب در اختيار سازمان هلال احمر قرار گرفت. سيد علي اكبر صنعتي استاد برجسته مجسمه سازي در طبقه همكف آن مجسمه هايي از جنس سنگ مرمر، خارا، گيپس (گچ فرنگي) و پارافين جامد ساخت كه اغلب آنها اكنون به ديوار موزه متصل اند.
در طبقه دوم موزه تابلوهاي نقاشي علي اكبر صنعتي نگهداري مي شود. از سال 1326 امكان بازديد عموم از اين موزه فراهم آمد.
در موزه علي اكبر صنعتي مجسمه هايي از جمشيد جم، كريمخان زند، محمد تقي بهار، كمال الملك، شاه عباس اول، سعدي، مهاتما گاندي و نادرشاه افشار در كنار تعدادي مجسمه دسته جمعي با موضوع زندانياني با غل و زنجير، مسيح (ع) در كنار حواريون و مردمي نگون بخت در جريان جنگ جهاني دوم مشاهده مي شود.
اين آثار كه اغلبشان از جنس گچ هستند در اثر رطوبت، نم كشيده اند، دچار ريختگي و خوردگي، ترك هاي عميق و شكستگي هاي محسوس هستند. سر تعدادي از مجسمه ها از پيكره ها جدا شده و در كنار آنها قرار گرفته است. تابلوهاي نقاشي نيز در اثر رطوبت چروك برداشته اند و آثاري از كپك روي حاشيه آنها ديده مي شود.
پيش از اين دوبار در جريان كودتاي 28 مرداد 1332 و انقلاب اسلامي مجموعه اي از آثار صنعتي از بين رفت.
در جريان انقلاب نيز مردم كه قصد داشتند تمام شمايل ها و مجسمه هاي به جامانده از خاندان پهلوي را نابود كنند، به موزه صنعتي در حوالي ميدان راه آهن ريختند و همه آثار او را از ميان برداشتند.

وزير مسكن وشهر سازي:
تهران 3 هزار هكتار بافت فرسوده دارد
مهر: وزير مسكن و شهرسازي گفت: 3 هزار هكتار از شهر تهران داراي بافت هاي فرسوده است كه شاخص هاي آن، تجميع ريزدانه ها، غير مقاوم بودن و مساحت كم آن در عرض معابر است و بايد به آن به طور جدي پرداخته شود.
به گزارش مهر، محمد سعيدي كيا، در مراسم اختتاميه كارگاه ارائه عمومي نتايج مطالعات طرح جديد جامع و تفصيلي شهر تهران با اشاره به هماهنگي ميان ارگان هاي مختلف، گفت: در صورتي كه هماهنگي منسجم ميان وزارت مسكن و شهرسازي، شهرداري ها و نظام مهندسي ساختمان وجود داشته باشد، اجراي اين طرح نيز با موفقيت بيشتري همراه خواهد بود.
وي نداشتن طرح جامع براي شهر تهران را دليل نابساماني شهر دانست و عنوان كرد: نخستين طرح جامع در سال 48 تنظيم شد و ساماندهي آن در سال 70 اتفاق افتاد كه هيچ كدام آنها موفق و قابل اجرا نبود.
سعيدي كيا افزود: مشكل طرح جامع فعلي در دو بعدي بودن آن است كه تراكم را فقط در برخي مناطق در نظر گرفته و بايد بعد سوم آن نيز تعريف شود.
وزير مسكن و شهرسازي، همكاري تمام كارشناسان را در موفقيت اين طرح ضروري دانست و گفت: ما به گذشته خود افتخار مي كنيم، در حالي كه آينده به برنامه ريزي امروز ما نياز دارد. موفقيت امروز ما با اتكا به يك مدل شهرسازي ممكن نيست و حق همه مردم است كه در آن شركت كنند و شاهد اجراي آن باشند.
سعيدي كيا درباره بافت هاي فرسوده تهران اظهار داشت: 3هزار هكتار از شهر تهران داراي بافت هاي فرسوده است كه شاخص هاي آن، تجميع ريزدانه ها، غير مقاوم بودن و مساحت كم آن در عرض معابر است و بايد به آن به طور جدي پرداخته شود.
وي گفت: خانه خوب در شهر خوب است و 3 روز تعطيلي پايتخت به دليل آلودگي هوا بايد براي ما تجربه و درسي بزرگ باشد.وزير مسكن و شهرسازي با اشاره به اينكه ساخت يك ساختمان بايد اصولي آغاز شود، اظهار داشت: اگر همه با هم هماهنگ باشند و مطالعات درست و فني صورت بگيرد، در آينده نيازمند استفاده از فنون مقاوم سازي براي ساختمان ها نخواهيم بود و با داشتن يك هويت مشترك و هماهنگ در اجرا، نه تنها در برنامه ريزي براي شهر تهران، كه در برنامه ريزي تمام شهرهاي كشور موفق خواهيم بود.

زادبوم
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |